جميع الاسئلة المتعلقة بـ : امتحانات على فدني

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك

كيف أبدأ في قراءة الأبحاث الطبية والتحضير لمعادلة الطب البشري؟

سلام عليكم

انا كنت محتاجه اعرف لو حد في المجال الطبي او يعرف عن البحث العلمي ازاي اقرأ مقالات واعرف منين أركان البحث انا خدت موديول الريسيرش وحاليا حابين نعمل بحث علمي بس انا حابة افهم اكتر علشان اساعد زمايلي كمان

فلو ممكن حد يرشحلي فيديوهات او مواقع يبقا جزاه الله خيرا وكمان لو تعرفوا مواقع او كتب فيها case scenario لأمراض وتبقا مشروحه بالهيستوري وكده وازاي اقدر احضر للمعادلة انا الوحيدة اللي دخلت طب في العيلة فمعنديش حد اسأله وانا بجد حابة اتعمق في الطب وابقى فاهمة مش مجرد حافظة فياريت تفيدوني وشكرا

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع قلق الامتحانات والتوتر الذي يؤثر على مستواي الدراسي؟

أنا طالبه عندي 17 سنه من وأنا صغيره وبتقابلني مشكلة التوتر من أي حاجه بس المشكله إنها وصلت بيا حاليًا إني بقلق من الدروس والإمتحانات لدرجة إني مش بروح الدرس ولا بذاكر من القلق الزياده عن اللزوم وبفكر في الحاجه قبل ما تحصل وأتوقع الأسوأ دائمًا والمشكلة بجد زادت اووي وتقريباً وقفت حياتي وكل حاجه محتاجه حل المشكله دي ( للأسف درجاتي ومستوايا نزل خالص ومش عارفه أعمل ايه )

كيف أتعامل مع قلق الامتحانات والتوتر الذي يؤثر على مستواي الدراسي؟

3 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل يكفي الاجتهاد في ليالي الامتحان لإنقاذ درجات الثانوية العامة أم الأفضل التأجيل؟

انا طالبه تالتة ثانوي كنت بذاكر عادي مكنتش شاده علي نفسي دلوقتي انا ضايعه في الفيزياء جامد والكيمياء وفي اجزاء كتير في الفيزياء مكنتش اخدتها ونص العضويه من اول الفينولات وضايعه في الانجليزي ودلوقتي انا عايزه اجيب ٩٥ او ٩٢ اعمل اي اكمل واشد في ليالي الامتحان وده كافي ولا اجل

1 إجابة

59 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع تقصيري ورهبة امتحانات الثانوية العامة وخوفي من خيبة أمل أهلي؟

اقترب اللقاء !!

مررنا بالعديد من المراحل وكان العون الوحيد لنا هو اللّه تعالى .

حلم بات في قلبي وعقلي منذ نعومة اظافري ، كنت دوما اسمع عن ،، امتحانات الثانوية العامة ،،

ضجة بالمنازل ، قلق ، توتر ، والكثير من المشاعر التي يعجز لساني عن وصفها ، وكنت ادعو لهم واشعر بإرتياح لأني بعيدة عن هذا الرعب المجتمي .

وها أنا اليوم بعقلٍ مشتت وقلب حائر اجد نفسي في هذا المأزق ! نعم انا ، لم يتبقى سوى القليل .

كم اشعر بالألم حينما اتذكر أني طيلة سنواتي الماضية استعد لهذه اللّحظة .

ولكن بسبب رهبة هذه السنة ضيّعت على نفسي الكثير والكثير من الفرص .. اشعر بالتحسر على ما كنت عليه وعلى ما أنا عليه الآن وكم كنت مجتهدة ورأى أهلي أن الثانوية بالنسبة لإبنتهم لُعبة والفوز فيها مُحَقق بلا شك

ولكن لم يعد للندم فائدة .

قصّرت كثيرًا لدرجة لم أتخيل نفسي بها من قبل وكنت أرى أن من يُهمل بهذا الشكل هو شخص متخازل ، وإلى الآن لم تتغير نظرتي اصبحت أنا المتخاذلة .

أعلم أنها ليست نهاية المطاف وأنها لا تحدد قيمتي كإنسانة ، وأنه بإمكاني أن أتميز في أي مكان ، ولكن ماذا عن أمي ونظراتها ليّ ؟ ماذا عن أبي ؟ ماذا عن إخواني وأخواتي ... جميعهم ينتظرون فرحة .. جميعهم وثقوا فيّ .

ولكن لا بأس سوف أبذل قصارى جهدي لِأرى في أعينهم جميعًا تلك الفرحة التي كنت أراها طيلة السنوات الماضية

أعلم أنه واللّه ما ذلك على اللّه بعزيز وهو سبحانه على كلِ شئٍ قدير ويقول سبحانه لأمنيتي كوني فتكون .

لذا لا مفر لي سوى العمل والتوكل على اللّه وإن قصرت في أيامي الماضية ولم آخذ بالأسباب فهو سبحانه خالق الأسباب وسأدعوه بأن يخلق لي سببًا .

أتمنى منكم جميعًا الدعاء لي فواللّه إني في أمس الحاجة لدعوة صادقة من قلبٍ مؤمن .

1 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أواجه التراكمات وتراجع المستوى الدراسي والشعور بالإحباط قبل الامتحانات؟

كميه تراكمات وعجز وفشل رهيب برجع افكر انا ضيعت وقتى فى ايه بلاقي انى قصرت قصرت جامد بس تعبت بردو زى ما فضلت انى انام فى اوقات قاعده اذاكر ونسيت النوم فى اوقات تانيه حاسه بالظلم من النتيجه اللى وصلتها ازاى مش بعرف احل شوامل كويس ازاى عملت فى نفسي كده بحط اللوم على نفسي وكل اللى حواليا الوقت خلص وانا لسه عندى تراكمات وبقول ليه وصلت لهنا انا كنت من الطلاب المتفوقين لو كان اخرتها اتحرم من الحلم اللى حقيقي بحلمه من وانا فى حضانه لى ذاكرت وربنا هدانى لطريق المذاكره ما انا كده كده هبقي نكره من وانا صغيره كنت راسمه طريقي ماما قالت نفسي اشوفك مهندسه قولت ليها هى هندسه بيندخلها ازاى قالت من علمى رياضه قولت خلاص انا علمى رياضه فيديتها ايه اذاكر كل الفتره دى واجى فى اخر فتره مستوايا يقل حاسه بالظلم حتى من ربنا عشان دايما كنت بدعى له بالتوفيق

2 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل فات الأوان أم للعدالة الإلهية ميزان آخر؟

أنا طالبة في الثانوية العامة، بذلتُ جهداً متواصلاً وشاقاً منذ شهر أغسطس الماضي، ولستُ مبتدئة من الصفر؛ فكل تفاصيل مجهودي محفورة في عقلي. إلا أنني أصبتُ منذ فترة بإنهاك تام، وحالة من الجمود والوقوف الاضطراري عن الدراسة الخارج تماماً عن إرادتي، بات يمنعني من الاستيعاب؛ فأنا متوقفة عن الدراسة تماماً منذ ما يقرب من ثلاثة أو أربعة أشهر بسبب الانفصال الذهني وعجز الاستيعاب الكامل. في البداية لم يكن هناك نفور أو كره للمواد، بل كان مجرد عدم استيعاب تام، ولكن منذ ما يقرب من شهر تقريباً وحتى الآن، انضم إلى ذلك حالة من النفور التام والمفاجئ والضيق الشديد، وكأنني لا أطيق المواد ولا الدراسة دون سبب مفهوم.

أمرّ حالياً بفترة عصيبة جداً من الناحية النفسية، وأبحث هنا عن مساحة صادقة للفضفضة، ولا أحتاج إلى نصائح تقليدية من نوعية "حاولي" أو "ابدئي"، أو تغيير مكان الدراسة؛ فهذه الكلمات لا مكان لها في واقعي الراهن، والضغط الذي أرزح تحته أكبر بكثير من مجرد رغبة في المذاكرة. كما أرجو ألا يلومني أحد أو يردد على مسامعي جملة "اصنعي ما عليكِ"، لأنها أكثر جملة تضغطني وتجردني من حقي الإنساني في التعب والضعف. أتمنى تفهم حالتي كما هي، دون لوم أو تبسيط، فأنا أبحث عن مخرج آمن وحقيقي لهذه المتاهة.

أنا لستُ في حالة حيرة أو كسل، بل في حالة عجز حقيقي وتناقض استنزف خلايا عقلي؛ أجد نفسي في لحظة أمتلك رغبة قوية للحركة، وفي اللحظة التالية ينقلب الأمر إلى رفض تام. وعندما أضغط على نفسي وأفتح كتاباً، أشعر بألم قاتل، وإذا لم أضغط أشعر كأنني ما زلتُ كما أنا في مكاني. إذ أشعر وتحققتُ أنني أتذكر كل شيء في عقلي الباطن بأدق تفاصيله وصوره، لكنني في ذات الوقت أشعر أنني لا أعلم شيئاً، وأجد نفسي أقف أمام السطور وكأنني لا أفهم حرفاً ولم أره في حياتي قط! هذا الشعور المرير يجعلني أشعر بأن كل ما صنعته يضيع، أو كأنني أرى المادة لأول مرة في حياتي.

أعيش تناقضاً رهيباً وحيرة؛ فتارة تملأني رغبة في الحركة، وتارة ينقلب الأمر لخوف شديد وضيق؛ لدرجة أنني عندما أرى أو أسمع أي شخص يتحدث عن التراكم، أشعر تلقائياً بالذعر الشديد وكأنني أنا من راكم المنهج، والله! وما يزيد هذا الضغط اشتعالاً في صدري هو حقيقة أنني توقفتُ عن الدراسة لفترة، مما يجعل شعور التراكم يطاردني.

أعاني من وهن غريب؛ فعندما أحاول الدراسة والاستغراق فيها لبعض الوقت، ينفصل عقلي تماماً ويدخل في حالة من الخمول والجمود، وإذا توقفتُ لأريحه قليلاً، أشعر أنني سأجد صعوبة ومقاومة شديدة من عقلي في إعادة تشغيله أو العودة للتركيز من جديد! ومما يزيد حيرتي أنني إذا تواجدتُ وسط ضوضاء أو تجمع ناس لا أستطيع الإنجاز وأتمنى الهدوء، وإذا خلوتُ بنفسي في هدوء تام لا أستطيع الإنجاز أيضاً!

أكبر ما يؤرقني ويضغط على أعصابي هو "الوقت"؛ أشعر أنه يداهمني ولا يكفيني مهما حاولتُ تقسيمه وتنظيمه, مما يملأ قلبي بالضيق والحسرة. أنا في حالة انهيار وأبحث عن مخرج آمن؛ هل هناك تفسير وحل واقعي لمن يقف في هذه المتاهة في هذا التوقيت الحرِج؟ أعلم أن الوقت قد تأخر، وربما فات الأوان بالفعل في نظر البعض، لكن الأمل لا يزال حاضراً في قلبي، وما زلتُ أؤمن بالأمل وأتشبث بالتفاؤل. لا أعرف كيف ستكون النهاية، لكنني على يقين وثقة غريبة بأنني سأستطيع تحقيق ما أسعى إليه، وفي الوقت نفسه خائفة؛ لكنني مطمئنة بشكل داخلي لا أعرف كيف ولا متى، لكنني متفائلة.

تتلخص أسئلتي التي تحيرني وتخيفني في الآتي:

1. هل ما زالت هناك فرصة حقيقية للحاق بما تبقى من هذا الوقت القصير؟ وكيف أتعامل مع جبل الأسئلة والصفحات في ظل هذا الجمود الشديد؟ وبماذا أبدأ لركوب الطريق لأنني مشتتة ومحتارة جداً؟ وإذا بدأت بمادة فكيف أجد التشجيع لأختمها وأحل عليها، وما هي المادة الأخرى التي يمكنني دراستها بجانبها لكسر هذا الجمود؟

2. هل من مقتضى العدل الإلهي أن أُساوى بمن استمر في سعيه طوال الأشهر الماضية ولم يمر بظرفي القاهر هذا؟ وكيف يُحسب السعي في ميزان الله عند العجز والوقوف الاضطراري؟ وهل سعي الماضي كافٍ لنيل النتيجة التي أتمناها؟

3. كيف يطمئن قلبي تجاه نتيجتي ومجموعي وأنا أشعر بالتقصير الشديد رغم كل ما فات؟

ختاماً: أعيش حيرة مرعبة بين حاجتي لعلاج نفسي أو روحاني.

أخشى العلاج النفسي التقليدي لضيق الوقت الراهن؛ فحتى لو كان العلاج النفسي هو الحل، فالحقيقة أنه لا يوجد وقت الآن إطلاقاً لكي أبدأ في رحلة علاج، فضلاً عن خوفي من حلول سطحية تطلب مني خطوات لا أملك طاقة بدنية ولا ذهنية لتنفيذها حالياً، وحتى لو ذهبتُ لطبيب نفسي فلن يجدِي ذلك نفعاً لأنه لا يوجد وقت، وأنا لن أستطيع فعل شيء الآن. وفي المقابل, أتردد في العلاج الروحاني خشية ألا أجد تشخيصاً حقيقياً، أو أن يزول العرض مؤقتاً لخداع ما ثم يعود، أو أن يقال لي "ليس بكِ شيء" فيُتخذ ذلك ذريعة من المحيطين لاتهامي بالكسل وإجباري على المذاكرة فوراً دون مراعاة لإنهاكي الشديد.

أنا أكتب هذا لأنني منهكة بحق، ولا أطلب طمأنة زائفة أو كلاماً غير واقعي، بل أحتاج فقط لمن يسمعني بعمق. لا أعلم ماذا أفعل؟ وحتى لو علمتُ فلا أعرف كيف سأفعل وليس لدي القدرة؛ كان لدي رغبة في القلب سابقاً لكن بدني لا يستجيب، أما الآن فالإثنان معاً أصابهما الوهن والعجز. فهل الأوان فات حقاً.. أم لا يزال في الأفق أمل؟

4 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لماذا أحلم دائمًا بالامتحانات؟

دايما بحلم اني في امتحان و مش عارفة احل بسبب الوش و الصوت العالي و التشتيت اللي حوليا و بحلم بكده حتي لو عندي امتحان او مش عندي يعني حاليا انا في الاجازة و بردو بحلم بنفس الحلم هو بيتكرر بس علي فترات بعيدة شوية في كل مراحل دراستي و انا داخله ٣ ث السنه الجايه و بس

2 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الخوف والتوتر من الامتحانات وتراكم المنهج في الثانوية العامة؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا في تالته ثانوي وفاضل ٤ ايام عالامتحانات ونا بجد مراكمه كتير اوي وضايعه ف معظم المنهج مكنتش كدا اول السنه بس حصل معايا موضوع تعبني نفسيا فتره طويله ومكنتش قادره اتعايش عادي وكنت بفكر كتير وبزياده ف ده أثر عليا سلبي وتعبني نفسيا ودراسيا وكل حاجه وكان حلمي كليه الطب ❤️‍🩹 وحاليا نفسيتي بتسوء كل يوم اكتر

لو حد يقدر يفيدني بأي طريقه اتصرف بيها فالوقت ده❤️‍🩹

2 إجابة

27 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لماذا أشعر بأنني أعود إلى نقطة الصفر كلما حاولت المذاكرة وكيف أتخلص من جلد الذات؟

أنا مش عارفة ليه كل ده بيحصل لي، اللهم لا اعتراض.

مش عارفة أبدأ منين، بس أنا تعبت لدرجة إني وصلت لمرحلة تبلّد. أنا في تالتة ثانوي، فاضل كام يوم على الامتحانات، وحاسة إني مش مستعدة خالص.

كل مرة أحاول أبدأ أذاكر وأنتظم، مش بعرف أكمل. عمري ما كنت كده، وأي تقصير حتى في العبادة بيوصلني لمرحلة إني أوقف كل حاجة، وكأن كل شيء بيتعطل جوايا. حتى لما أغلط أو أعمل ذنب، بحس إني مش قادرة أصلي ولا أذاكر.

حاسّة إني ضيّعت فرص كتير أوي كنت أقدر بيها أنقذ نفسي وأطلع بأقل الخسائر، بس مفيش فايدة. كنت واخدة قرار من كام يوم إني أبدأ من جديد وخلاص، وفعلاً بدأت، وكنت حاسة إن حتى مجهودي البسيط مش كفاية، بس كل يوم كنت بحاول أكتر من اللي قبله.

كنت بدعي ربنا إني أكمّل، لأني كنت خايفة أرجع لنقطة الصفر تاني. أنا فعلاً مريت بحاجات صعبة محدش يعرفها، وفضلت مكملة رغم ده، بس للأسف رجعت تاني ومبقتش قادرة أعمل أي حاجة.

مش عارفة إزاي وصلت للمرحلة دي، ولا إيه نهايتها، وكل اللي جوايا ضغط وتعب، وحتى جلد الذات بقى أسوأ من أي حاجة.

أنا عارفة إني قصّرت كتير، بس أنا أصلًا ماكنتش متقبلة أي تقصير في مجهودي، لحد ما حسيت إني بوصل لنقطة مش عارفة أطلع منها.

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل يُسمح بإعادة الثانوية العامة لتحسين مجموعي وما الشروط والإجراءات المطلوبة لهذا؟

استشارة قانونية وتعليمية

​أنا طالبة حصلتُ سابقاً على معدل (52%) في شهادة الثانوية العامةعام 2025، ولم ألتحق بأي كلية أو معهد. نظراً لظروفي المادية والأسرية الصعبة، لا أمتلك القدرة على الالتحاق بالجامعات أو المعاهد الخاصة.

​لدي رغبة قوية جداً وطموح في إعادة مرحلة الثانوية العامة كاملة من جديد، بهدف تحسين مجموعي والالتحاق بكلية حكومية تناسب طموحاتي.

​أرجو من الخبراء والمختصين في مجال التعليم إفادتي بالآتي:

​هل يسمح القانون والنظام التعليمي الحالي بإعادة الثانوية العامة (نظام منازل أو فصول) لمن سبق له النجاح بمجموع ضعيف؟

​ما هي الإجراءات والشروط المطلوبة للقيام بهذه الخطوة؟

​هل توجد بدائل تعليمية حكومية (مجانية أو منخفضة التكاليف) يمكنني الالتحاق بها في مثل حالتي؟

​شاكرة لكم حسن تعاونكم وتوجيهكم النبيل."

2 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على الخوف والتوتر الشديد أيام امتحانات الثانوية العامة وأبدأ المذاكرة بتركيز؟

أنا تالته ثاوي امتحاناتي خلاص ومعي اجزاء كبيره محتاجه اذاكرها بس خايفه جدا جدا ومش عارفه اسيطر على خوفي ومش قادرة اذاكر وحاسه اني بضيع 😭😭😭

الحمد للّه بصلي وقرأت قرآن بس برضو مش عارفه ودماغي اتشلت مش قادره اذاكر اي حاجه وخايفه اوييي😭😭

3 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما إيجابيات وسلبيات تقسيم مواد الثانوية العامة على عامين للتعامل مع الضغط النفسي؟

السلام عليكم

انا ثانويه عامه وهقسم السنه عشان حالتى النفسيه يعني بقت صعبه جدا المهم لو حد مر بنفس التجربه او عارف حد عمل كده يريت تفدونى

4 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل أؤجل امتحانات الثانوية العامة وما الحل لمشكلتي أيام المراجعة؟

@Mai Mahfouz انا عايز أأجل ومش عارف اعمل ايه انا استخرت ربنا ، بقيت في أيام المراجعة اصحى الظهر وانا بنام بدري ، بكون متشوش حاسس اني ضعت محلتش كتير مراكم دروس ممكن تقوليلي أعمل ايه يا دكتور عسى ان ربنا يجعلك سبب لحل مشكلتي ان شاء الله

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما أفضل النصائح والمنصات الدراسية لطالبة في الثانوية العامة (علمي رياضة)؟

السلام عليكم.

أنا طالبة في الصف الثاني الثانوي ومقبلة على الصف الثالث الثانوي (علمي رياضة) إن شاء الله. كنت أود الحصول على نصائحكم وخبراتكم بخصوص: طرق المذاكرة الفعالة لهذه الشعبة، هل الأفضل الاعتماد على المنصات التعليمية عبر الإنترنت أم النزول للسناتر؟ وهل أحتاج لشراء كتب خارجية كثيرة؟ وكيف أتعامل مع مشاعر العجز والإحباط والضغط النفسي خلال هذه السنة؟ سأكون ممتنة لمشاركتي تجاربكم وقصص نجاحكم.

2 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع قسوة الأهل وغياب الدعم بعد تعثر نتيجتي في الثانوية العامة؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أود مشاركتكم تجربتي الصعبة مع الصف الثالث الثانوي. لقد كانت سنتي الدراسية تسير بشكل جيد وبذلت قصارى جهدي ولم أقصر أبداً، ولكن عند ظهور النتيجة تفاجأت برسوبي في بعض المواد. المشكلة الأكبر ليست في النتيجة بل في غياب أي دعم من عائلتي، حيث كان كل ما يهمهم هو كلام الناس ونظرتهم، وتلقيت منهم اللوم والقسوة بدلاً من المساندة. أشعر بالانكسار الشديد والوحدة، فكيف أتجاوز هذه الأزمة؟

3 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أنظم وقتي وأنجز المذاكرة في وقت قصير قبل الامتحانات؟

مش عارفه أنظم وقتي وفاضل يجيي اسبوع علي امتحاناتي وحرفيا لسه مضمنتش ولا ماده الوقت بيجري بطريقه مش طبيعيه بجد وجيت ف اهم اسبوع ف حياتي عمتا وبقيت ف حاله الامبالاه سايبه كل حاجه علي ربنا بجد هو انا بذاكر بس حاسه اني معملتش الي عليا ف ايدي اعمل اكتر من كدا وكل حاجه متوفره ليا بس مبقتش قادره😔😭

4 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على مشاكل فترة المراجعات؟

السلام عليكم.

أنا تالتة ثانوي وحاليا أنا بضيع وقت اكتر من الأول بمرااحل. أنا كنت بادئة السنة ممتازة بس بعدين حصل تراكمات وعديناها عادي. لكن المشكلة في دلوقت. أنا مش عارفة ايه اللي وصلني لكدة بس في مادتين أنا لا فكرالهم شرح ولا راجعتهم ولا حليت عليهم ومش عارفة أبدأ فيهم حتى. مش عارفة بجد. الكيميا والانجليزي.ومركزة في باقي المواد وتمام فيهم لكن دول مش عارفة اجيبهم منينن. ومشكلتي أني مش خايفة ولا قلقانة وحاسة انه عادي وبدري وهلحق الم بس بجد مش عارفة أبدأ. يريت أي حد عندو نصيحة أو مجرب أو ايا كان اللي يقوله. أنا العربي تمام خالص الحمدلله والاحياء بحل عليه والفيزيا لسه مش خلصت مراجعته وبس مش عارفة امشي لقدام للمادتين التانين وكمان كل ما بحاول أنظم نومي مش بيظبط ودايما مضايقني. وبقيت حاسة بصداع وارهاق وتوهان طول الوقت.

3 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أستغل آخر فرصة في ثانوية عامة وأنقذ ما يمكن إنقاذه؟

انا محتاجة فعلا مساعدة وهحاول على قد ما اقدر اقول كل شئ .

انا طالبة ٣ ثانوي وللأسف مراكمة كتير جدا والفترة اللي فاتت دي كانت ايام مراجعة بس مش راجعت حاجة لأن كان عندي تراكمات ومكنتش قادرة اخلصها انا عارفة ان ممكن كنت اخلصها وعارفة ان قصرت بطريقة مش طبيعية وحتى ده مش مستوايا انا طول سنيني الدراسية كنت بذاكر اول بأول وعمري ما راكمت بالمنظر ده ، وطبعا راكمت لأن عندي مثالية رهيبة لدرجة ان ممكن يوم اعمل حاجات كتير وتاني يوم مش اقدر اعمل حاجة غير طبعا جلد الذات الرهيب واللي كان مخليني مش اقدر اطلع قدام انا ضيعت فرص كتير جدا مني وانا اللي عملت في نفسي كده وده كله بسبب الخوف

ودلوقتي فاضل ١١ يوم على اول امتحان وانا مش مستعدة تماما ومش عارفة ابدأ منين ، ومش عارفة هل الوقت هيكفي ولا لأ .

انا بقيت مش بنام انا كنت الاول بهرب من المذاكرة بالنوم دلوقتي مش بنام غير بسيط جدا والتفكير والقلق والخوف واخدين كل عقلي .

انا تعبت اوي تعبت حتى وانا مش بعمل مجهود وبغض النظر انا مريت بإيه خلاني كده انا عوزة ابدأ ابدأ وخلاص لأن نفسي اللوامة والشيطان متمكنين مني بطريقة مش طبيعية وانا مش قادرة أساعد نفسي .

@أحمد الديب

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أقلل من توتر فترة امتحانات الثانوية العامة؟

السلام عليكم

ازاي اقلل من التوتر؟ انا ثانوية عامة حاليا وحقيقي التوتر بقا مبالغ فيه بالاضافه لزيادة التفكير الموضوع غير انه مأثر عليا نفسيا بقا مأثر صحيا وجسمي كله واجعني او عندي هبوط لدرجة الإغماء وهكذا

كنت بقطع في الصلاه كتير بس التزمت ف الفتره الاخيره

هل في حل تاني؟

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الضغط النفسي الشديد قبل الامتحانات؟

السلام عليكم

انا طالبه في تالته ثانوى وامتحاناتى خلاص باقى عليها 10ايام حالياا انا ضايعه مش عارفه اذاكر بقعد على المكتب احسن بخنقه ده غير انى لسه مش عارفه حاجه في المنهج بس ضغط وتعب ومشاكل البيت فاانا مش عارفه اعمل اى حاسه نفسي انى بضيع عايزه حد يقولى اعمل اى

ملحوظه انى بدخل في حاله اكتئاب وحشه وحاولت اموت نفسي كذا مره بسبب مشاكل الاهل فاانا حالتى وحشه ومش عارفة اعمل اى

3 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل تنصحونني بتأجيل امتحانيّ الفيزياء والإنجليزي؟

تنصحوني بإي علمي رياضه وامتحاناتي قربت وحاسه اني تايهه وخايفه اوي وعايزه اجل فيزيا وانجليزي ولكن خايفه اهلي يزعلوا مني

2 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع ضغط الثانوية العامة قبل الامتحانات؟

أنا طالب في الثانوية العامة، وفاضل 15 يوم على الامتحانات. حاسس بخنقة ومش قادر أذاكر، وكأني نسيت المنهج ومش عارف أبدأ منين، وحاسس إني ضايع.

كيف أتعامل مع ضغط الثانوية العامة قبل الامتحانات؟

4 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل يكفي الحد الأدنى للقبول في هندسة الجامعات الخاصة؟ وأيهما أفضل في الميكاترونكس: MUST أم 6 أكتوبر؟

أنا في الثانوية العامة حاليًا، وأريد أن أعرف: إذا قدمت في جامعة خاصة مثل MUST ودفعت المقدم، ثم حصلت على مجموع أعلى من الحد الأدنى المطلوب للهندسة، فهل أضمن مكاني؟ أم تكون الأولوية من الأعلى في الدرجات إلى الأقل؟

ومع العلم أنه حتى لو حصلت على مجموع يؤهلني لجامعة حكومية، فأنا أميل إلى الدراسة في جامعة خاصة لأنني أنوي العيش في القاهرة.

وسؤالي الثاني: أيهما أفضل في هندسة الميكاترونكس: جامعة MUST أم جامعة 6 أكتوبر؟

هل يكفي الحد الأدنى للقبول في هندسة الجامعات الخاصة؟ وأيهما أفضل في الميكاترونكس: MUST أم 6 أكتوبر؟

1 إجابة

10 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أذاكر الفيزياء بشكل أفضل؟

كيف أذاكر الفيزياء بشكل أفضل؟

كيف أذاكر الفيزياء بشكل أفضل؟

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل أراجع الثانوية العامة بالفيديوهات أم من الكتب في الوقت المتبقي؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كطالب ثانويه عامه المفروض نسمع فيديوز تلملنا الدنيا ولا نذاكر احنا لنفسنا من الكتب ايه اللي هيوفر وقت ويفيدني اكتر في الوقت القليل دا وايه الكميه اللي المفروض اذاكرها نص الماده في يوم ولا اذاكر مادتين يعني بفكر بكره اذاكر النحو كله واحل عليه ايه رأيكوا فيدوني علشان مرعوبه وكنت بذاكر من بدايه السنه

هل أراجع الثانوية العامة بالفيديوهات أم من الكتب في الوقت المتبقي؟

1 إجابة

35 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أذاكر مع الإرهاق الذهني قبل الامتحان؟

حاليا انة حاسه اني تعبانه ومجهدة ذهنيا وجسديا بطريقة اوڤر مش عارفة اذاكر امتحاناتي كمان يومين وفعلا مش عارفة اجمع حاجه وده تعابني لاني عارفة المادة كلها متاخدش مني كمية الوقت اللي باخده ده فيها وحقيقي تعبت ومش فاهمه ليه مرهقة ذهنيا كده لدرجة اني مش عارفة اجمع خالص وانا متشخصة باكتئاب شبه حاد وبالرغم من كده بحاول وبجتهد ولكن فعلا اجهدت جامد وانا مجتهده صعب عليا اقعد قدام الحاجه بلا تحصيل وحاليا عندي امتحان قرآن انا حافظة منهجي ونصفة متثبت ونصف الثاني محتاج مراجعة بتركيز وانا مش قادرة اركز حتى اراجع المتثبت ومش لاقية حلول خالص وفعلا تعبت وصعبان عليا اجيب تقدير وحش ف القرآن بالذات وصعبان عليا اكتر اني مش قادرة اركز فيه ولا عارفة احفظ مع اني بحب القرآن جدا وبحب اسمعه اويي ولكن معرفش ايه حصلي وليه بيحصلي كده

كيف أذاكر مع الإرهاق الذهني قبل الامتحان؟

3 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما أفضل مدرس ترشحونه لمراجعة مادتيّ الفيزياء والكيمياء؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا طالبه فى الصف الثالث الثانوي امتحاناتى فاضل عليها اقل من شهر وعندى مشكله فى الفيزياء والكيمياء. ممكن ترشيح مدرس حلو ولامم المنهج كله بس بدون وقت كتير واتنصحونى اعمل ايه الفتره دى علشان تايهه اوي

2 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أذاكر المنهج المتراكم مع اقتراب امتحانات الثانوية الأزهرية؟

عايزه الم المنهج ومش عارفه وفاضل اسبوع على امتحناتى ونا تالته ثانوى ازهر

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل في هذه الفترة المصيرية التي ستحدد كل شيء؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أتمنى تكونوا جميعا بخير

انا في تالته اعدادي كل الصفوف خلصت ولسه امتحاناتي هتبدأ يوم 4 يونيه يعني لسه حوالي 12 يوم وانا الترم الاول جبت 111,5 من 140 درجه وحشه جدا طبعا انا عارفه وقصرت كتير وكمان ايام الامتحانات كنت بنام قليل جدا ممكن ساعتين بس واعتقد ده كان مأثر بالسلب جدا فمش عايزه ده يحصل تاني الترم ده ومش عايزه حاجه غير اني اجيب مجموع ثانوي بس واخشها بمجموعي وانا متأخره اوي في المنهج

خلصت بس الدراسات والنحو والقراءه ولسه النصوص في العربي وباقي المواد هل لحق اخلص واجيب المجموع فعلا ولا الموضوع صعب والمفروض اجيب كام رينج يعني الترم التاني عشان اضمن مجموع ثانوي محتاجه نصايحكوا بجد انا عايزه اعدي من السنه دي علي خير واخش ثانوي وانا بجد بعد تجربتي الصعبه في اعدادي ناويه جدا اجتهد وابقي من الأوائل في ثانوي لا وكمان عايزه اطلع من اوائل الجمهوريه بس ادخل ثانوي بس

انصحوني اعمل ايه الفتره دي اعمل ايه ايام الامتحانات وازاي اقدر اجيب اخلص المنهج وانظم يومي صح انا بجد بحاول اعمل اللي عليا عشان مندمش ونفسي افرح اوي ودي اكتر حاجه هتفرحني اني اجيب مجموع ثانوي وانا بصوم حاليا العشر ايام دول بنيه انو ربنا يوفقني وبدعي كتير وبصلي الحمد لله فبسهر للفجر عشان اتسحر واصلي قيام وكده وبعدين اصلي الفجر وممكن اقعد اذاكر شويه للساعه 7 مثلا فمحتاجه نصايحكوا وتوجيهاتكوا ليا ايه الصح اللي المفروض اعمله وايه الغلط اللي المفروض ابعد عنه وشكرا جدا مقدما .

5 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل في الخوف والتوتر مع قرب الامتحانات؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مش عارفه انا حاسه ب ايه بس اللي انا حاسه بيه بجد شعور وحش اوي حوار ان ابقا بذاكر ١١ شهر لأن المدرسين بدأوا بدري عارفه انها كانت غلطه بس كنت بعرف احل واجي على آخر شهر اللي هو واقف عليه مستقبلي اصلا أبقى ولا عارفه افهم حاجه ولا احل والاقي نفسي ب ال ٢٠ وال ٣٠ غلطه يعني اللي هو اصلا مش معديه للنص

بجد نفسيتي وحشه اوي ومتدمره بجد وناسيه كل حاجه في المنهج حرفيا حتى بعد لما سمعت المحاضرات حاسه ان المدرسين كل همهم انهم يخلصوا اكتر من كتاب والمحاضره تتعدي ال ٨ ساعات كل يوم بحاول وبحس بخيبه أمل اكتر

بجد عارفه ان انا مش عليا غير السعي والنتيجه بتاعت ربنا بس انا مرعوبه اوي بجد حاسه ان انا مشفقه عليا من اللي بيحصل بجد لا عارفه اهدى ولا عارفه اعمل حاجه خايفه اوي بجد مش بعمل حاجه غير ان طول ما انا بذاكر مش بعمل حاجه غير ان اقول اكرمني يارب بس اللي مزعلني ان اوصل الطريقه دي في آخر الشهر بجد حاجه محبطه اوي

كنت دايما ايجابيه وبطمن كل صحابي حتى في الوقت اللي كنت محتاجه فيه حد يطمني مشيت بهدوء وفضلت أقولهم ان كل حاجه بخير حوار ان عمري ما اتكلمت مع ماما وبابا وقولتلهم ان انا حاسه ان مش احسن حاجه في مذاكرتي او الماده دي ذاكرتها كتير وبردو مش عارفه احل ولا عارفه اوصل للمستوى إللي عايزاه حاجه مضيقاني ان مش عارفه اتكلم معاهم

خايفه يقلقوا عليا ويخافوا وانا طول عمري معوداهم ان حتى لو محلتش كويس بفهمهم ان الدنيا تمام اوي مش بحب اشيلهم همي وبحاول اقنعهم وأن كل حاجه كويسه لدرجه انهم بيقولوا ان هما واثقين ان هوصل لهدفي بس انا لا مش حاسه لان بسبب اللي انا فيه دا لو عديت هيبقا كرامه عارفه بردو ان فيه ناس كتير عملت اللي عليهم وما وصلتش لان دا قدرهم

وناس ذاكرت بس مش المذاكره اللي تنفع يدخلوا بيها الامتحان وجابوا مجموع عارفه ان دا كله توفيق وكرم من عند ربنا والمفروض اخد بالاسباب بس مش قادره والله ما بقيتش قادره بحاول ومش عارفه حتى بقيت مش بعرف احل ولا ماده حرفيا كويسه فيها قبل فتره المراجعه

مشيت شهر ٤ كويس جيت في ٥ بجد مفيش اعمل ايه حد يساعدني والمشكله ان الكل مراهن عليا خايفه اخذلهم والله عن تجربه لما كنت في تانيه ثانوي دخلت الامتحان في ماده الكيمياء وما اعرفش فيها غير باب ودخلت الامتحان وانا مطمنه وقولت هعدي واجيب درجه كويسه وفعلا والله ربنا كرمني وبابا وماما كانوا مبسوطين بمجموعي

دلوقت بقول لنفسي طب ما اللي قدر ينجيكي مره هينجيكي الف مره وخصوصا ان المره دي بعمل اللي عليا فعلا وزياده بس فيه تنافض بيني وبين نفسي مش عارفة أصدق اللي بقوله ولا اكدب نفسي ولا اعمل ايه ادعولي كتير ولو حد عنده حل مايبخلش عليا بيه وشكرا والله

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما نصائحكم للتعامل مع الورقة الامتحانية لثانوية عامة؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ممكن اللي معاه لينك تحميل كتيب المفاهيم بتاع ثانوية عامة "علمي رياضة" يبعتهولي عشان مش لاقياه ، و نصيحة من اللي قبلنا ازاي نستفاد من كتيب المفاهيم؟ و هل هو في العادة بيجي مفيد ولا الإمتحان مبيجيبش منه حاجه؟ ، حابه اخد نصايح عن التعامل مع الورقة بتاعت الإمتحان نفسها من حيث البابل شيت و هكذا لإن للأسف ملقتش حد يوجهني

3 إجابة

13 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما أهم النصائح التي ستفيدك كطالب في الثانوية العامة؟

حبيبي طالب الثانوية العامة

خلاص فاضل حاجات بسيطة

الشهر اللي قدامك ده بالثانوية العامة كلها

وصدقني لو ظبط الدنيا فيه شهر الامتحانات هيكون أحسن شهر بالنسبالك

فدي بعض النصائح خدها من أخوك

أتمنى أكون فيدتك، ممكن أكون قلت الكلام ده متأخر شوية بس خير إن شاء الله

أتمنى لك التوفيق وأيا كانت النتيجة ارضى بيها واعرف إنها والله ما نهاية العالم و إن والله الحياة إيزي ومبتخلصش مع الثانوية العامة.

أسأل الله لكم التوفيق.

ما أهم النصائح التي ستفيدك كطالب في الثانوية العامة؟

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل ألحق لو بدأت مذاكرة الآن؟

السلام عليكم @Esmat Ali

انا ثانويه عامه وفاضل شهر تقريبا على امتحاناتي ومش عارفه اعمل ايه انا مراكمه حاجات كتير فى كل المواد ومش قادره ألم حاجه حاسه اني مغيبه تماما عن كل حاجه انا نفسيتي حرفيا متدمره ومش قادره اركز فى حاجه وطول الوقت تعبانه

انا شوفت ردود حضرتك لطلبه هنا وحاسه إنك ممكن تساعدني مش عارفه يمكن كلامي متلغبط اوي بس والله غصب عني كل ما اجي ابدا صوت جوايا معقوله تلحقي او تتساوي حتي باللى بدأو من الاول وقريبين من ربنا اكتر منهم وحلوا اكتر منك بدل الكتاب اتنين وانتي ولا حاجه من دول صعب اوي التفكير مش سايبني

مع العلم برضو انا روحت لدكتوره نفسيه وحولتني لدكتوره تاني قالتلى لازم تاخدي علاج وهى مش بتدي وبما سألت عن الدكتوره التانيه لقيت الكشف غالى جدا عليا ومقدرش اقول لبابا كفايه المصاريف اللي صرفها الدكتوره قالتلى ان لازم العلاج لأن كيمياء المخ مش متظبطه أبدأ بسبب الاكتئاب هو انا حتى لو بدأت ممكن اجيب مجموع عالى فى الفتره دي

كمان مش قادره انتظم فى حاجه ولا حتي الصلاه بصلي بالعافيه وببقي مش قادره اكمل خالص اتمني حضرتك تكون فاهمني ولو هتسألنى على حاجه عادي واسفه لو كنت هضايقك

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل في مراجعة مادة العلوم؟

لو سمحتم يا جماعة عايزة حد يفدني انا عندي امتحان علوم متكاملة يوم الخميس وعليه 60 درجة وانا مفتحتش المادة وعايزة اقفل اعمل اي انا الترم الاول جبت 52 من 60 بس كنت مراكمة 10 دروس من أصل 14 بس هو كان توفيق ربنا ليا بصراحة اعمل اي دلوقتي بقا عندي 8 دروس كبار معرفش منهم غير واحد حد يفدني اسمع مراجعات ولا حل ولا أي الدنيا

1 إجابة

15 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

من الأفضل لدروس الفيزياء والكيمياء في ثالثة ثانوي؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لو لسه مبدأتش فيزيا اخد مع كيرلس ولا محمود مجدى مين افضل ؟؟.تالته ثانوى

وكذلك كيميا خالد صقر ولا عبد الجواد ؟

3 إجابة

23 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما النصيحة التي تقدمها لي من واقع تجربتك في الثانوية العامة؟

السلام عليكم ورحمة الله

أسعد الله أوقاتكم بكل خير وسعادة دائمة 🌺🌹

انا حالياً طالبة في تانيه ثانوي وكلها أقل من شهر وهبقى في ثالثه ثانوي فأرجو من كل اللي موجود او شايف سؤالي انه يقدم لي نصيحه بناء على تجربه او حتى خبره يقدم لي نصائح عن مواقف هو أخطأ فيها في الثانويه العامه او ما الأخطاء التي تنصحونني بتجنبها؟ او افضل طريقة للمذاكرة او تفضلوا الدروس اللي في السنتر ولا اون لاين افضل

ولكم اجره مشاركته عند الله

ما النصيحة التي تقدمها لي من واقع تجربتك في الثانوية العامة؟

7 إجابة

10 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على مشكلة النوم خاصة مع قرب الامتحانات؟

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أنا بعاني من نوم عميق في اهم فترة في حياتي و مبقتش عارفه أعمل ايه بنام زي المقتولين حتى اللي بيصحوني مش بحس بيهم نهائي جربت اضبط نومي وانام بدري و اصحى بدري لا نمت بدري وصحيت متأخر شربت قهوة مش نافع و بطلتها مش نافع و جربت لازقة اللي بتفوق معملتليش حاجه غير انها بتزود ضربات قلبي اتمنى حد يفيدني بحل لأن مش هينفع النظام الي بيحصل فيا و كلها شهرين و داخلة علي امتحانات 😞

كيف أتغلب على مشكلة النوم خاصة مع قرب الامتحانات؟

4 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

زهقت من نفسي وضغط الأهل بسبب الدراسة والامتحانات، ماذا أفعل؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أنا في تالته ثانوي دخلت علمي علوم عشان أهلي رغم أنهم خيروني بس طبعا بيخيروني وهما يختاروا هما عايزين طب وأنا حبيت الطب عشان اسمع عنه كتير وأنه حلو والكل بيتمناه بس طبعا مافيش حاجه باالسهل

وكنت دائما اقول لنفسي أني هحاول رغم أني شاكه في قدراتي لانو لازم اكون متفوقه أو جيد جدا بس مستواي متوسط وللاسف بدأت احس انه نزل اكتر

انا الحاجه الوحيده اللي كان نفسي فيها اكون طبيب نفسي بس اكتشفت أنه مش هتنفع وكدا وأهلي مش هيرضوا بس من أول الثانويه وأنا كنت بفكر فيها أي لو دخلت فنون لانو بحب الرسم بس أهلي لا بيكرهوه يشوفوني برسم وبالذات لو ايام الدراسه وأنا صراحه لو جبت كليه فنون مش هزعل بس أهلي هيزعلوا وإذا زعلوا هيعايروني بابن عمي وبنت عمي،

يعني مثلا بابا قالي لو مش جبتي مجموع ههزقك في الرايحه والجايه وامي قالت مش هرحمك فعلا كرهت نفسي وكرهتهم انا علاقة بأهلي مش كويسه وأنا صراحه بكرههم لأني دائما مجبوره على حاجات كتير بس مش بقدر اعمل حاجه

كمان كان ليا اخ كبير مش جاب المجموعه مع أنه كان بيذاكر كتير ما شاء الله وصار مشاكل بالعيله بسبب عمتي شمتت فينا عشان ابنها دكتور وغلطت في امي علي الرغم من ابويا بيحب اخويا عشان الكبير وشافوا أنه تعب في السنه بس طبعا مش سكت وسمعه كلام في أول شهرين وهو بيقولوا لو شفناك تعبت مش هنتكلم طبعا دا كذب بيقولوا كدا عشان يحمسوني بس أنا عارفه عمري ما هعجبهم وعمري مش هحقق حلمهم لانه حلمهم مش انا كنت بداية السنه متحمسه وبقول سنه وهتعدي وكنت بحاول اعمل اللي اقدر عليه

بعدين راكمت حصص وغيرت مدرسين ونفسيتي تعبت شويه بعدين بقبت بكره اذاكر وبنسى ومش عارفه احفظ والسنه خلصت ولسه لغاية الآن أنا من البداية مش كنت عايزة وفي الآخر مش هجيب طب لانو أنا مش عملت لنفسي حاجة وعارفه اني في الآخر هتعاقب وهتذل بس مش فارقه كدا كدا كان الموضوع صعب حتى لو دخلت الكليه كان ممكن افشل بس كان نفسي اسكتهم وادخل طب مش اكتر

4 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل بعد مرضي قبل يوم من الامتحانات؟

انا دلوقتي جالي إصابة من التمرين في رجلي لكن موضوع رجلي سهل وبتتعافى لكن المشكلة أن انا اخذت دور برد مكسر عضمي كله وسخونه والم فالحلق وامتحاناتي بعد يوم بالظبط وانا مش عارفة اعمل اي لأن لو كشفت هيحجزوني في المستشفى وهيضيعوا من وقت كبير اوي

والمشكلة أن في نفس المعاد الترم الاول تعبت نفس التعب والدكتورة كان هيحجزني قولت له انت عندي امتحانات وهو اتفهم الامر ودخلني طوارئ كام ساعة كدا وروحت بس المشكلة أن هيضيع وقت كبير جدا وانا محتاجة الوقت ده جدا لان همتحن مادة تقيلة

والمشكلة اني مش عارفة اذاكر أصلا وتعبانة جدا وحاسه أن الدنيا فوق دماغي مش عارفة اعمل لان مش قادرة اقعد ع المكتب من التعب مع اني اخذت مسكنات بس انا بخاف من المسكنات

3 إجابة

14 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل في مشكلتي الدراسية؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا لسه هبدأ ثانويه عامه بسبب ظروف حصلت معايا

خايفه جدا فاضل شهرين م عارفه هلحق الم ولا لا

بنزل دروس سنتر ساعه رايح وساعه جاى

اخلى دروس كلها اون لاين ؟ ابدا من فين ؟

واخد مع مين ؟ هل الم محاضرات من الاو ل ف المواد العلميه ولا اسمعهم ف المراجعه ؟

اجيب كتب ايه المراجعه ؟

انظم وقتي ازاى ؟

بالله عليكم ممكن تفيدوني

7 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا افعل في مشكلتي؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا طالبه ف تالته ثانوى كنت شاطرة ومتفوقه السنين اللى فاتت ويطلع من الاوائل دايما

من شهر سته اللى فات وانا عندى اكتئاب ونفسيتى تعبانه ومشتته وتايهه جدا وم عارفه انا كنت عايزه ادخل ايه وعائشه ليه اصلا ودخلت في الدوامه دى

دماغى م قادرة تستوعب حاجه بحضر ف السنتر بركز بصعوبه ومشتته دايما وبطلع م فاهمه ف كل المواد

جسمى دايما بيوجعونى عايزه افضل نايمه م قادرة اتعامل مع حد و24ساعه ع الموبايل

اتطفيت قوى وكل احلامي اتبخرت وشغفى وحبى للمذاكرة اختفوا مشكله انى لما بقعد ع الكتاب م عارفه استوعب والكلام م داخل دماغى بقعد اعيط

بجد م عارفه اعمل خايفه اخذل نفسى واهلى انا أملهم الوحيد بجد م عارفه اعمل ايه ولا ابدأ من فين

م عارفه هلحق ولا لا ولا أجل بس م قادرة اعيد السنه دى تانى بس خايفه مجبش مجموع وابقى ضيعت نفسى

ياريت لو حد يفيدني ابدأ ازاى واعمل ايه

وكمان بنزل درس Eسنتر وبيضيع ساعتين ف المواصلات هل اقعد كله اونلاين ولا ايه

@Dareen 🌷

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما نظام امتحانات القبول بالجامعات الخاصة في مصر؟

كيف بيكون شكل امتحانات القبول بالجامعات الخاصه بمصر خصوصا جامعه "المستقبل" بـ"القاهرة الجديدة" لاني هقدم ومقلق شويه

1 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل يمكن قبولي في كلية آداب بعد دبلوم تجارة؟

السلام عليكم

انا دبلوم تجاره في مصر و عايزه ادخل كليه اداب ، ينفع و لا مش بقبلوا ؟ و كم التنسيق ؟

اتمنى لو حد عارف يفيدني

شكرا ♥️

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أعرف أنني أقوم بالمطلوب مني في الثانوية العامة؟

ازاي اعرف اني بعمل اللي عليا ثانوية عامة

3 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أنظم يومي؟

انا في ثانويه عامه حاسس اني تايه ايام بكون بذاكر كويس و ايام تانيه كتير بكون زهقان ومش مركز وتايه فبهرب من واقع واتفرج على موبايل لوقت طويل بالرغم اني مش مراكم و مستوايا كويس بس مشكله اني مش عارف انظم يومي بحس أن وقت بيجري وانا مش عارف اعمل ايه

4 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من الكسل عن المذاكرة؟

انا عايزه طريقه تخليني اذاكر ومااكسلش لان انا شهاده ومش عارفه ازاكر بروح الدروس برجع انام وناقص شهرين بس علي الإمتحانات

4 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الخوف من المذاكرة والمستقبل؟

السلام عليكم

انا طالب في حاسبات ومعلومات لسه سنه أولي وطالع من ثانوية عامة بحياة نفسية، أخطاء ، وبعد عن ربنا وحاجات كتير ولكن الحمد لله أنا بدأت ارجع ابقا احسن وبدأت ارجع لربنا والحمد لله انا في نعمه كبيره الحمد لله وتقبلت أخطائي وبحاول إصلاحها ،

مشكلتي الأساسية حاليا هي مستقبلي انا بدأت الكليه بغضب وكبت وعدم وجود أي شغف لحاجة مع اني كنت بدأت متحمس بس انا اتغربت عن محافظتي وأثر عليا في الاول جامد بس على ما اتأقلمت خد مني الترم الاول كله

انا كنت مش عارف ابدأ مذاكره ازاي ومتشتت بسبب الانجليزي اللي في المواد كلها ومش فاهم حاجه وبسبب خوفي من المستقبل واني افشل ومذاكرش انا بسبب التفكير ده مفتحتش كتاب اصلا وفعلا وقعت وفشلت ودخلت الميد تيرم بتاع الترم الاول وجبت منه درجات بسيطة

وساعتها حسيت اني فعلا بضيع قولت هشد وافوق للأسف معرفتيش اتحرك ودخلت في معركه مع شيطاني وخوفي من المستقبل والتردد اني أبدأ والخوف من المذاكره وخسرت انا تاني ودخلت الفاينل وانا عندي يقين تام اني هشيل مواد وكما توقعت فعلا بس قولت هيبقوا مادتين اكتشفت أنهم اربعه وساعتها حسيت اني فعلا ضعت

أول مره في حياتي اشيل مواد اصلا والدتي قولتلها هي تماسكت وقالت اكمنك أولى بس وكلام بتحاول تصبر نفسها وتصبرني بس انا كنت فعلا بتكسر من جوايا

انا مقولتيش لوالدي حاجه والدي لو عرف هيلعن حظه في الدنيا ويقعد يقول انه فشل أنه يعلمني أو يربيني وهيقعد يندب حظه انا اسف اني بتكلم كده على والدي منكم تفهموني غلط بس انا مش قصدي حاجه انا بحترمه وبحبه والله بس هو فعلا هيعمل كده وكمان هو أهم حاجه عنده الوقت

انت بتضيع وقت العمر الحياة بتجري ومينفعشي تضيع دقيقه غير في حاجه مفيده وانا خوفي من المستقبل اتبني علي فكره خوفي من إن الوقت يضيع وانا معملتيش حاجه.....

المهم انا بدأت الترم الثاني قولت اتغير فعلا واتغير مع ربي وارجعله فعلا عشان انا ربنا بيبتليني عشان ارجع وخلاني ابعد عن محافظتي عشان ارجع له والحمد لله من فضل ونعمه ربنا عليا بدأت افوق فعلا ورجعت وحاولت اصوم اتنين وخميس وأحاول اسمع قرأن عمتا انا دائما بسمع قرأن بس حاليا فعلا بطلت اسمع أغاني وبدأت قرأن بس

وكنت دخلت رمضان واني واخد عهد علي نفسي مسبشي يوم فيه تراويح بس للأسف ضعفت وتكاسلت وضعيت مني حوالي خمس ايام متقاطعين وبدأت في اليوم احاول اقرأ قرأن ولو حتى صفحتين أو صفحه في اليوم واني مسبشي فرض في الصلاه بس برضه اوقات تكاسلت بس متماسك وأبطل اي ذنوب واغض بصري

انا مش بتغر بنفسي والله وكله لوجه الله وطلب رضاه مش رياء عشان اوقات بحس اني بعمل كده عشان الناس تقول عليا ده محترم وانا مش فارق معايا حد والله ودائما بدعي ربنا اني يجعل قلبي له فقط وأنه يخلوا من الرياء والشرك به وتكون ونيتي خالصه لوجه الله تعالى....

بس أثناء ده أهملت في المذاكرة برضه تاني عارف اني غلطان اني اتدلعت وزي ما بحاول اصلح علاقتي مع ربنا لازم اصلح مستقبلي برضه واهتم بالمذاكره بس فعلا انا من اول الترم مليش نفس افتح كتاب مش قادر اخلي عقلي يرجع طبيعي واصلحه تاني اصلا

حاولت اني امسح السوشيال ميديا والحمد لله قرار في محله من قبل رمضان وانا ماسحها وبحاول ارجع دماغي أنه يتقبل الدوبامين البطئ واريحه من الاسكرول عقلي جعان أنه يتشتغل تاني وأنه يرجع يفكر ويركز صح تاني وفي نفس الوقت هو عاوز دوبامين سريع بس بحاول ابطل والحمدلله في تقدم عن الاول كتير ...

انا اسف اني بطول في الكلام كتير بس طبيعتي نوعا ما كده واظن اني اتكلمت عن مشكله ليا قبل كده وذكرت بعض من كلامي دي فيها عشان منكم حد يشوف أنه شاف بعض الكلام قبل كده بس انا مشكلتي دلوقتي المذاكرة انا من ساعه كنت بحاول اذاكر وبكتب وبحاول افهم حاسس بصعوبه شديدة لدرجة اني تهربت من المذاكرة واني جاي اشتكي دلوقتي انا اصلا ورايا الميد تيرم برضه وهيكون يوم ٢٩ ولسه معرفشي المنهج بيكلم عن ايه ولسه يكتشف مفروض اذاكر ازاي اصلا في الكليه ،،...

اختصاراً لمشكلاتي ؛؛

١- خوفي من المستقبل واني ابدأ اصلا ودائما باصص هتبقي عامل ازاي كان اربع سنين ؟!

٢- خوفي اني افشل واني اطول في الكليه مفروض كليتي ٤ سنين خايف يبقوا اكتر ؟!

٣- اني ارجع اذاكر احسن من الاول وأبطل تهرب ؟!

٤ـ ازاي اذاكر ووجود مشكله الانجليزي في المواد دي ويمكن ده اللي مصعب عليا الدنيا اكتر ؟!

٥ـ خايف اني في الاجازه والدي يعرف اني شايل واني رايح امتحن سمر كورس هو والدي مسافر اصلا بس احتمال ينزل ولو منزلشي هو مفروض الإجازة هيخليني انزل اشتغل أو اتعلم حاجه تبع مجالي ؟!! ........

انا بخاف من والدي عامة وكمان هو معقد جدا وكمان خايف عليا من الفشل اولا عشان خاطر نفسي ثانيا اني نجاحي هينعاد على اهلي بالخير وانا نوعا ما من صغري متربي علي حته انت مينفعشي تفشل وانك انت السند لأهلك وانا بكره الفشل اصلا ومش عارف ازاي وقعت كده

٦ـنفسي ارجع شخص ناجح وابقي نجحت اني اكون مستقبل ليا ولاهلي ؟!

آسف على الكلام الكتير ده بس طبعي كده انا استفدت قبل كده لما كتبت مشكله تانيه قبل كده واتمنى اني استفيد من حضراتكم تاني

وشكرا مقدما ♥️

4 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على مشاكل دراسة الإنجليزي في الصف الثالث الثانوي؟

حل للإنجليزي بسرعة

ضايعة، مفيش وقت

الإنجليزي كمادة في تالتة ثانوي

والإنجليزي كلغة مش عارفة ابقى كويسة فيه خالص

مستواياA1😮‍💨😭

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على شعور الزهق من الدراسة؟

انا ريم 14سنه انا الترم الاول كنت جايبه درجات حلوه اوي ودلوقتي لما اجي اذاكر مش طايقه المذاكره ولا اسمها ولما اذاكر احس بالنوم والنعس وانا لحد دلوقتي مافتحتش كتاب عايزه حل ونبي😭😞

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أذاكر للثانوية العامة مع تراكم المواد؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا طالبه تالته ثانوي عايزه اذاكر ومش عارفه عشان مراكمه كتير ومش عارفه اذاكر اللي بخدو دلوقتي ولا الم اللي متراكم عليا فممكن حد يقولي اعمل اي

3 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لعرض جميع الاسئلة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك