أنا مواهبي متعددة بحب اقرا انجليزي وبحب ارسم أو اكتب خط حلو او ألف بحب ألف القصص القصيره زي حدوته وبحب اتكلم مع اصدقاء من انحناء العالم بس انا بغار جدا لو حبيت صديقه ببقا عايزه دائما كل يوم او مش يعدي اسبوع من غير ما نتكلم بحب الاهتمام حتى لو في حاجات تافه بحب كل لما اكلمها تحاول تفتح معايا مواضيع مش تسكت للعلم أنا بكره صداقات في الواقع لاني جربت الكثير وحاسه العيب فيا وأحيانا بحس بعد عنهم افضل والصداقات الالكترونيه محزنه بس افضل من الواقعية حتى لو تمثيل لأنو صراحه بحسد اي حد يشوفها مصاحب حد كنت مصاحبه يعني بقول هو انا كنت مقصرة هو انا مش اتصاحب وهكذا أنا عارفة أنه دا تفكير عقلي الباطن بس الصراحه فقدت الأمل في تكوين نفسي أو اكون شي مميز
تاني شي أنا مش عنت عارفه اي إللي متراكم بالضبط يعني مثلا أعرف دا متراكم في دروس حليتها في كراسه قبل ما اجيب كتاب ومافيش وقت ارجع احبها تاني لاني نسيت ازاي أحل حتي لو عارفه فهو كتير فتنصحوني اعمل اي وبرضه إزاي افرق بين النسيان أو التوتر مخلصين مش افتكر أو اذاكر كويس أو الخوف من الغلط أو نسيان
وبشكك دائما في مذكرتي لاني أحيانا بستيهف المعلومه وفي الآخر اطلع نسيها ومش بحب اسال المدرسين لانو لو معلومه سهل أو سالوني سؤال سهل أو في الشرح ومش جاوبت يحفلوا علينا أو يهزقونا وكدا للعلم أنا بكره الفيزياء ومدرسها @Eman Ebrahem
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أمر حدث وأوجعني، ولم أعد أستطيع الاحتفاظ به في داخلي أكثر…
أنا بنت و عندي 18 سنه وكنت بكلم واحد عنده 30 و مش أي حد، لأ دا متدين
الموضوع بدأ بطريقة عادية جدًا… كنا في نفس المكان، وهو قال كلمة بسيطة وقتها من باب الذوق، وبعدها بيومين كلمني على النت على كده وقال كلام لطيف زي “إنتي قلبك طيب… حافظي عليه”.
أنا بصراحة ما كنتش متخيلة إنه ممكن يكون قصده حاجة غلط، خصوصًا إنه ملتزم و متدين
فضل يسأل عليا كل يوم ويهتم، وأنا لقيت نفسي برد، مع إني مش عارفة كنت برد ليه… يمكن علشان كنت محتاجة حد يسمعني.
بعد فترة بدأ يحكي لي عن نفسه ومشاكله، ويقول إنه مرتاح معايا… وأنا اتعلقت بكلامه من غير ما أحس.
وفي يوم صرح إنه بيحبني. أنا اتلخبطت، لا وافقت ولا رفضت، وبدل ما أوقف الكلام… كملت!
مع الوقت بدأ يطلب صور، وللأسف أنا كنت ببعت… سذاجة، غباء، مش عارفة!
وكان ساعات يقول كلام خارج شوية، وأنا كنت ساكتة… مش عارفة ليه، خايفة أزعل حد، أو يمكن كنت ضعيفة.
الموضوع كبر أكتر… وطلب نقابل بعض face to face. أنا كنت رافضة، بس مع الإلحاح وافقت للأسف.
اتقابلنا فعلاً، وقال نفس الكلام… إنه مش قادر يستغنى عني وإنه ممكن يكلّم بابا لو الأمور جدّ.
أنا من جوايا كنت رافضة، بس كنت ضعيفة ومش عارفة أقول “لا” واضحة.
بعدها كنت ناوية أقطع كل حاجة، بس قبل ما أعمل كده أمي اكتشفت الموضوع.
الموضوع اتعرف في البيت، الدنيا اتقلبت… زعيق، لوم، وأوقات ضرب.
ومش بس كده… الاهل راحوا قال للواحد ، والواحد ده اتكلم مع الشخص… وكل الناس تقريبًا بقت عارفة.
نفسيتي انهارت، حسيت بالذنب، بالقرف من نفسي، فكرت في الانتحار… وفعلاً مرة كنت هعملها بس ربنا ستر.
دلوقتي أنا مش بحكي علشان أطلع نفسي ملاك… لأ، أنا غلطت.
انا مش قادره اتخطي اللي حصل و لا قادره انسي الشخص
اعمل اي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا عايش بعيد عن أمي من سنين عمري ما أسأت لها ودايما بحترمها ولي اخوات بيسيئو لها بس للاسف هي لو غابوا عنها يوم بتقلق عليهم وتتصل ولو عملوا معاها اى حاجه بتعديها لكن انا لو غيبت سنين مش بتفرق معاها وممكن لو حد فيهم وقع فى مشكله تتصل بيا بس علشان أحل وبعد كده ترجع تانى متسالش عنى اعمل ايه معهاها
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
الوقتي أنا كان طلعلي فلوس معاش ابويا عشان اتجوزت فكنت فرحانة بالفلوس دي وعيناها عشان أنا حامل قولت هجيب بيهم حاجات للبيبي يساعدوا ، جوزي كان مستلف فسألني عليهم وقعد يقولي ازاي انتي شايفة الظروف
المهم خلاني أسدهم قولتله يعني هتدفعلي كذا وكذا قالي اه ، حاليا واصلا مش بيقولي أنا قبضت ولا بيديني مصروف اصلا هو يجيب كل حاجة ولو اداني فلوس احتياطي وصرفتها بيزعق وانا كل شوية افتكر الفلوس ال دفعتهم واتحسر واندم
عارفة دا ممكن يكون شيطان بس انا بجد بجد زعلانة اوووي هو كويس ف كل حاجة ربنا يصلح حاله
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
محتاجة امل لانى مش عارفة اعيش من ساعة التشخيص حاسة انه حياتى وقفت
انا بنت عندى 28 سنة مصابة بقصور بالمبيض و المخزون يعتبر صفر و بحب الاطفال جدا صدمت بتشخيصى مع وجود صعوبة بالحمل مستقبلا و بنفس التوقيت فى حد محترم متقدم وانا عمرى ما استريحت لحد بس هو استريحتله
و من هنا نزل عليا قهره بقلبى شوية برضى بقضاء الله وقدره وشوية بقول ليه اشمعنا انا طب انا اذيت مين هو انا وحشة للدرجة دى و انا لسه هقوله لان لازم يعرف قبل الجواز بس بفكر ارفضه عشان م احرمه من فكره الاطفال
انا قلبى واجعنى وصعبان عليا نفسى و بقعد اقرأ عن قصص حمل مستحيلة يمكن يكون اختبار من رب العالمين ويرزقنى بس بنفس الوقت خايفة انا مقهورة وحاسة حياتى وقفت وانه خلاص كدة شوية بحمد ربنا وشوية بحس محتاجة حد يطبطب على قلبى و غصب عنى ببص للى حواليا و بشوف ربنا رازق ناس ميستاهلوش يكون عندهم اطفال و مش مقدرين النعمه الى بايديهم فبتصعب عليا نفسى وبحس انى قليلة
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
أنا طالب تالتة ثانوي مشكلتي وانا صغير أن اللي حواليا من قرايبي فشلة ومطلعين ثانوية عامة هي اللي دمرتهم وقعدوا يكلموني كتير عليها لحد اما بقيت خايف من اي وكل حاجة اسمها تالتة ثانوي لدرجة لما بقيت بسمع الاسم بتشنج وأعصابي بتوتر
أنا حاليا في تالتة تايه مش عارف أعمل ايه راكمت الفصل الأول كهربية لأني مش فاهم من المدرسين اللي عندي في البلد
أنا يا جماعة نفسي في كلية حلوة واجيب مجموع عالي وانا طول عمري من يوم ما ربنا خلقني وانا مميز انا في كل سنة من السنين كنت بطلع الأول أو التاني وفي تالتة اعدادي كنت مركز على الإدارة ودائما متفوق مع اني كنت براكم بس كنت بلحق نفسي
وعندي عادة المراكمة دي من زمان جدا ودلوقتي انا خايف ومتوتر معنديش حد يقولي اعمل ايه في اللي راكمته اكتر كلمة بتوجعني اعمل اللي عليك انا عمري ما عملت اللي عليا كل مرة كانت بتعدي بكرم ربنا ورحمته بيا وبعلمه بضعفي عاوز حل من الناس اللي فاهمة دماغي

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا ام لطفلين بينهم سنتين بس دا ضاغط عليا جدا بس كنت حابة الدنيا وجبتهم ورا بعض وارتاح وكدا لحد من شهر بقيت فاقده الشغف في أي شيء كنت بحب اعمله واستمتع بيه
مضايقه جدا وخصوصا حاسة اني جوزي السبب مع إنه كويس معايا جدا بس هو اتخانق هو وماما بسببي
الموضوع دا مآثر فيا ومش بيتكلمو خالص دا موضوع الخناقات دا بينهم من زمان اوي من ايام خطوبتنا المهم علطول عقلي بيفكر مش بيفصل نومي وحش جدا ساعات انام كتير جدا ب 20 ساعه وساعات بطبق وكدا
مبقتش عارفه اعمل اي ودايما لو جوزي قالي حاجة باخدها بطبع انو بيهني مش بيحترمني وهو بقعد اتكلم معاه بيقولي انا مش كدا ومش اقصد كدا انتي دماغك بتقولك حاجة مش موجودة بس اللي اعرفه فقد الشغف في كل شيء حتى اللي كنت بعمله علشان أبسط نفسي فيلم مسلسل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي مشكلة هحاول اشرحها واعذروني لو كلامي كان متلخبط ومش مرتب ..
انا عندي رغبة في المعرفة والتعلم والتخصص في كل حاجة كل حاجة حرفيا وده مخليني مشتت جدا
المشكلة ان الايام والسنين بتعدي وانا زي ما انا مفيش اي تغير ولا اي حاجة بطلع منها مش قادر امشي خطوة خطوة عايز اطلع بطيارة او صاروخ (تعبير مجازي) انا مش عارف اعمل اي ولا عارف اتصرف ازاي واليوم بتاعي بتنتهي بصفر تحصيل حتى الدراسة براكمهاا

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا تعبت من نفسي ومن كل حاجه ياريتني ما اتولدت، نفسي أهرب من كل حاجه او اختفي تماما بيجلي افكار اني اموت نفسي وهي افكار مش جديده عموما بس انا مش عايزه اموت انا بس تعبت اوي و عايزه امشي وأسيب كل حاجه انا بكره نفسي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا حاليا فى الصف الثالث الإعدادى و المفروض ان دى فترة مهمة لتحديد مستقبلى غير كدة كمان انا فى فترة مراهقة و نفسة الاقى تشجيع من حد بس للاسف ملقتش نهائيا و مامتى دايما بتحبطنى و بتهينى و بتضربنى كمان على أتفه الاسباب و دايما بتفرّق فى المعاملة بينى و بين اخواتى و دايما بتعرف بابا كل حاجة انا بعملها (الغلطات اللى انا باعملها )
و بابى بيسمعنى كلام بشع جدا و بيقلل من كرامتى تماما حتى صحابى اللى انا كنت بحبه بعدو عنى بعد ما دمرونى و عايرونى بعيوبى و غير كدة كمان ضحكوا عليا و خلوا اهم مسابقة فى حياتي تفوت عليا كل دة بعد ما كنت بثق فيهم و فاتحة لهم بيتى دايما لو بيحتاجوا منى حاجة مش بتأخر حتى لو على حساب نفسى اما انا لو طلبت مع ان دة مش هيقصر معاهم فى حاجة كانوا بيرفضوا و بيتحججوا بحجج تافهة
فانا حاليا مدمرة نفسيا و عايزة حد يساعدنى بجد اولا اصلح علاقتي مع ربنا و فى دراستى و شكرا
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أنا فيه مشكله ومسببه ليا تعب نفسي جامد ومش مبينه لحد أمي بتكلم في الفون رجاله وبتقول انها بتتكلم عادي مش في حب وغرام وأصلا هي مقالتليش أنا اللي بكتشف بنفسي واقولها مين ده تقولي ده كذا كذا ونوعيه الكلام بينا عاديه خالص والكلام كل فين وفين بينا
بصدقها وخلاص وبفضل اقولها وليه من اساسه أصلا الكلام وكده ليه نحط نفسنا وسط الشبهات ونقول عادي تقولي أنا هعمل حظر وخلاص وتقلب عليا تعمل نفسها زعلانه اسكت أنا وبعدين الاحظ بتتكلم تاني مع حد تاني
وتعبت وشكيت أنها بتقابل حد وبتحدد معاد معاهم وأول بس ما أتأكد انها قابلت حد افضل ابكي وازعل وتعاملي يتغير ببقى صامته وممكن اتكلم معاها باسلوب غير العادي يعني مضحكش ببقي تعابير وشي كلها عليها الغضب ومقدرش اتكلم ولا اواجهها لانها ممكن تدبحني فيها دي
وأنا بصرخ من جواي بصوت مكتوم مش عارفه اعمل ايه وعلى فكره أنا لاحظت وبقيت اتوقع ناس بتكلمهم والاقيهم فعلاً هما رغم أنها كويسه ومفيش حد زيها في كل حاجه جميله بمعنى الكلمه إلا العيب الوحيد ده اللي بقى فيها وأنا بقيت بتعب من التفكير وما باليد حيلة
أسأل الله أن يهديها نصحتها كتير ووعظتها اكتر لكن لكل حاجه طاقه وأنا بلاحظ إن طاقتي بقت تخلص @Psy-a'laa M. Abdulhamid
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ضغطي ملاحظه ان بقاله فتره منخفض جدا حتى لما بأكل حاجة فيها ملح بيظبط شويه ويرجع تاني للأسوء
حقيقي متدمره اوي ونفسيتي في النازل خالص اعصابي بايظه اوي كنت باخد دواء التهاب للاعصاب ولما مفعوله بيروح بحس ان مش قادره اتحكم في اعصابي واوقات وشي بينمل ومش ببقا عارفه احركه
عندي صداع مستمر ومش بيروح خالص حتى لو اخدت له كل الادويه بردو مش بيروح خالص كشفت نظر وعندي حساسيه على عيني وباخد علاج وبردو الصداع مستمر جسمي بيبقا كأنه متخدر اوي ومش قادره اعمل حاجة حاسه ان متكتفه وفي دوامه لوحدي
حاسه ان واقفه مكاني مش قادره اتقدم خطوه مش عارفه المشكله في ايه
مفيش دكاتره فهماني كل دا واخدت أدوية كتير اوي حاسه ان نتيجتها سلبي معايا حاسه ان فيه حاجه غلط في حياتي بس مش عارفه هي ايه
انا اصلا كنت مريضه اكتئاب وبتعافي وكل لما اتعافي برجع تاني لأسوء حاله حاسه ان ضيعت نفسي اوي بجد بسبب زعلي وعياطي ووجعي حاسه ان دا اثر عليا بشكل كبير اوي حاسه ان ظلمتك نفسي اوي ظلمتها اوي والله
حاسه ان ما كنتش استاهل كل دا والله بس الحمد لله راضيه والله والحمد لله فخورة بيا جدا برغم كل دا بس انا زعلانه مني اوي كنت لوحدي كتير ووقت لما بلاقي خلاص انها قفلت معايا بقفل سوشيال وببعد عن أي حد علشان مش ببقا حابه ان أكون مؤذيه لحد بهرب لوحدي حتى عيلتي مش بخليها تحس بمعاناتي لان كل إنسان في الدنيا دي مفيش حد ليه ذنب انه يتحمل ضغوطاته
مش عارفه اروح فين او اكشف فين او اعمل ايه بجد مش عارفه اعمل ايه ادعولي كتير اوي بجد محتاجه دعواتكم كتير اوي
والله صعبان عليه ان ابقا لسه 16 سنه وبيحصلي كل دا والمشكله فعلا بجد ان مفيش حد فاهمني خالص والله وما عنديش صحاب حتى اللي جمبي مش صحابي معهم ولا حاجة كلهم معارف كل واحده فيهم عايزه نفسها وبس ما عنديش شغف اكمل دراسه اوي اعمل اي حاجة ياريت ما كنت شيلت كل الهموم دي لوحدي ترشحولي اعمل ايه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ما تفسير هذا الكابوس الغريب المتكرر؟
حلم كنت بحلم بيه مره كل فتره في خلال الشهرين اللي فاتوا والنهاردة حلمت بتكملته
كنت بحلم بقطه مستخبيه عندنا في اوضة النوم بتاعة ماما وبابا
وبدور عليها في دولاب ماما مش بلاقيها بس سامعه صوتها وبصحي على كده
النهاردة بقى حلمت إني بدور ف الدولاب برضه و لقيتها تحت كرسي وجاتلي وهي جايه عندي في قطه تانيه جات من برا الاوضه ضربتها
روحت انا مسكت عصايه وفضلت اضرب القطه التانيه دي ولقيتها اتحولت لانسانه وانا عماله اضربها وتطلع في دم يطرطش عليا
وبعد ما ماتت لفيتها وشيلتها وصحيت
........
لما القطه اتحولت لبنت كانت بنت لابسه لبس عريان شوية وبطنها باينه تقريبا ونايمه ع ضهرها قدامي وانا فضلت اضرب بالعصايه على بطنها لحد ما لقيت دم طلع من جسمها طرطش على رجلي
من ساعة ماصحيت وانا قرفانه جدا واساسا انا بقرف من الدم
كنت حاسه اني عاوزة ارجع لما صحيت
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
دايماً تايهه مع اني بصلي الحمد لله وبقرأ قرآن
بس تايهه ومتلغبطه و اوقات مش بحب اتكلم وبفضل السكوت
معرفش اي الحاله دي بس بقالي فتره كدا!
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا بعد الجواز بمر بتجربه غريبه عمري ما مريت بيها ،، و هي التحرر ،، حصل اكتر من حاجة توضحلي اني بقيت حابب ده ،، انا مش عارف السبب ولا عارف اتخلص من الشعور ، مع العلم زوجتي متدينه و محترمه و حقيقي مافيش اي سبب واضح يخلي ميولي تتغير فجأه ،، و اكيد محرج اتعامل مع د. ف امور زي دي ،، حد تعامل مع النوعيه دي من المشاكل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
حد يساعدني حاولت مرار وتكرار اني ازود ثقتي بنفسي واخلي شخصيتي قوية و معرفتش بردو
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
دايما بيراودنى شعور ان مفيش حاجه بتكمل معايا او ان الفرح والسعاده مليش نصيب فيها، وحاسه ان جيت الدنيا دى عشان أضحي واتحمل اى ضغط بس، بجد انا ع طول بتنازل وبضحى وبستحمل اى ظرف وبقول بكره تحلو....
كل ما اتخنق واجيب آخرى من الدنيا ارجع اجدد املى واقول اكيد ربنا هيعوضنى خير ع كل حاجه شفتها وخسرتها... بس الانسان ليه طاقه وبيجى عليا اوقات كتير ببقى حاسه الدنيا بتضيق عليا وأيامى بتعدى من غير اى حاجه تححصل تفرحنى او تغيرنى للاحسن
انا تعبت ومش عارفه هل فعلا هشوف هعيش ف يوم من الايام زيى ما بتمنى وهعيش الحياه اللى نفسى فيها وهفرح ولا ايه 💔

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا فى موضوع تاعبنى نفسيا ومش قادره اطلعه من دماغى، كان متقدم لى شخص صالونات عادى يعنى مش حب ولا كنا نعرف بعض ولا حاجه بس هو اترفض في الاول والمره التانيه ادينا فرصه وبعد ما سالنا عنه وعن اهله كل حاجه تمام ووافقنا عليه..
بعد كدا عملنا مقابله رؤية شرعيه مره واتنين... بعد كدا حصلت حجات او ممكن نقول عدم توفيق من عند ربنا لان كان فيه قبول من ناحيتى وناحيته وناحية اهله يعنى الموضوع كان تمام خالص بس ربنا ماردش ان ناخد خطوة وهيأ اسباب خلتنا رفضناهم
دلوقتى الموضوع عدى عليه 4 شهور
ولحد اللحظه دى الشخص دا بيراقبنى ع صفحاتى الشخصيه وانا براقبه لا هو قادر ينسانى ولا انا
واللى مزود عليا إن مش قادره اتخطى الشخص دا ان سيرته دايما معانا لدرجة ان امى بتحلم بيه وتقولى دا انا حلمت ان رجعلك تانى وانا حلمت برضو ان عايز يعمل محاوله ويرجع ودايما سيرته معانا
حتى مامته لحد الآن بتتواصل مع أختى وحزينه من جواها خالص ان محصلش نصيب
انا بجد الموضوع واخد تفكيرى ومش عارفه أتخطى ولا أنسى وهل ممكن يكون لينا نصيب فعلا بس ربنا لسه ماردش بالميعاد 🥺
انا اتقدملى تلاته تانى بعديه خلال الفتره دى بس بجد مش عارفه اتقبل حد ولا شيفاهم وبيجى في خيالى صورته، بالرغم ان انا من جوايا بقول يارب اكتبلى الخير واللى انت شايفه خير ليا..
اى الحل ع بجد الموضوع ماثر فيا جدا
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا في الشغل العادي اني اعمل الي ورايا عادي معنديش مانع بس لما حد يقولي أعمل الحاجه دي وانا اصلا كنت هعملها لوحدي الاقي نفسي مش عايز أعملها وبحس بضيق تنفس والاقي نفسي مضايق او لما أصحى من النوم بحس برغبه اني مش عايز اروح بس بروح برضو 😅 هل ده شيء طبيعي وعند كله ولا انا لوحدي عندي المشكله دي
او حتى لما اكون ماشي قصاد حد او شله والاقيهم بيضحكو او بيتكلمو بصوت واطي بحس ان الكلام عليا او بيبصو عليا من غير ما آخد بالي وانا من النوع الي مش بيحب حد يفضل باصص له ولو حد عمل كده بفضل طول الوقت بتلفت حواليه ياريت اي حد عنده نفس الكلام ده يعرفي عشان بقيت حاسس اني مجنون 😂
التفكير لوحده في الحاجات دي تجنن
ولو حد عنده حل اني أتجاهل الي حواليه وماخدش الكلام او اي حاجه علي نفسي ياريت يقول لي
او عنده حل او نصيحه للضيقه الي بحس بيها في الشغل
وانا من النوع الي يسمع حد بينده له برد على طوال مش زي الناس الي على طول مش في وعيهم او متجاهلين الي حواليهم عايز اتعلم ازاي اتجاهل الي حواليه عايز يبقا عندي لامبالاة لحاجات كتير وماخدش كل حاجه عليا
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
حاولت كتير انى أنجح بس أنا دلوقتى فى تانويه عامه ولسه مبدأتش مش عارفه انا مديه لنفسى فرصه شهر بعد كده ممكن اموت نفسي كل ما ابدا المواد صعبه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا تايهه وتعبانه اوى على طول مخنوقه مبقتش طايقه حد يكلمنى وعلى طول ساكته وبفكر في الانتحار
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
نفسيتي تعبانه جدا من كل حاجه
مش قادره اتعامل مع الناس
حاسه ان الناس صعبه جدا
و مش عارفه اثق في حد
و لا ادي الامان لحد خصوصا اني اتجرحت منهم كتير
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا شخص يعاني من حب الشباب و السمنه المفرطه و لدي عدم ثقه بالنفس اريد حل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
بصراحه هى مش مشكلتى ومش عارفه اللى بعمله ده صح ولا غلط بس انا عندى 19 سنه واختى عندها 17 السنه اللي فاتت يعني كان عندها 16 كانت بتغيب من درس الرياضه كذا مره نقولها ليه بتقول عادى كل مره بتتحجج بحاجه شكل ولو راحت بتيجى مضايقه هى بتحاول تدارى بس بيبقى باين هى معاها كشكول بتحب تكتب فيه بس مش بتحب حد يشوفه مع العلم اننا سوا ف كل حاجه واسرارنا مع بعض فتحت الكشكول من وراها لقيتها كاتبه كده بالنص:
التلات 9 مساءا
18/2/2025
النغمه هاتف سونى
اللبس بنطلون كافيه وتيشرت اسود وجاكيت جلد اسود وساعه رولكس سودا
البرفان زى ريحه الدخان الخفيف او الجلد
تقلصات المعده... رجفه وبروده الايد... رغبه ف الهروب والبكاء.
Shock
كل اللى محتاجه كلمه واحده واشوفك بتتحاسبى على حاجه معملتيهاش فكره حلوه مش كده
لو حد عرف.... لو حد عرف🔄
سيلف هارم
خربشه
احنا مكناش مدين اهميه للموضوع لغايه دلوقتي عادى والموضوع عدى خصوصا انها بطلت تروح السنتر ده بس انا التفكير من ساعه ما شوفت الكشكول هيجننى خصوصا رسوماتها اللى بترسم ايد متكتفه او ميدوسا او رسوم مشخبطه انا مش عارفه اعمل ايه ومش فاهمه حاجه ممكن حد يساعدنى🤍
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ازيكم عاملين اي
كنت عايز مشورة في موضوع يخصني
دلوقتي انا شاب ٢٥ سنة وحساس لانتقادات الناس حتى لو قرايبي والفكرة اني حطيت معاهم حدود وهما منفضين لي علشان شايفين اني قليل في العائلة وانا شغال في المبيعات الحمد لله بس في الاول وفي الاخر موظف وكلهم يا اما مدير يا اما اللي معاه عمارة شغال في عقارات
وبيدوني احساس اني قليل في نظرهم فكل شوية بانب نفسي وأبقى متردد في الطريق اللي انا ماشي فيه غير إن الدنيا قاسية على الواحد ومبترحمش وحتى صحابي اللي بهزر واضحك معاهم بقى كل واحد في همه ومحدش بيطيق يسمع مشاكل الثاني فأنا كنت عايزكم تفيدوني اي الحل او تغير طريقتي في التعامل ولا اعمل اي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
بُص، أنا عارفة إن ساعات الموقف بيبقى بسيط… بس إحنا بننفعل كأن الدنيا هتخلص.
حد قال كلمة، أو اتصرف تصرف ضايقنا، وفجأة بنخرج عن هدوءنا.
بس خليني أقولك حاجة:
اللي بيعرف يتحكم في مشاعره… هو اللي ماسك زمام حياته.
أنا كنت زيّك كده بالظبط، أي حاجة بتضايقني كانت بتقلب يومي كله.
لحد ما في مرة كوتش قالتلي جملة عمرها ما سابتني:
"إنتي مش مسؤولة عن اللي بيحصل، لكن مسؤولة عن رد فعلك عليه."
ومن يومها بدأت أتمرن… أتنفس، أعدي اللحظة، وأسأل نفسي:
"هو أنا لو رديت دلوقتي هحل الموضوع ولا لاء ؟"
90% من المرات كنت بلاقي إن السكوت والهدوء بيكسبوني أكتر من الكلام.
مش معنى كده إنك تبقى ملكش رد فعل ، لأ.
بس إنك تحس وتختار… تختار إزاي تعبر عن اللي جواك من غير ما تأذي نفسك ولا غيرك.
التحكم في المشاعر مش ضعف، ده أعلى درجات القوة.
لما تمسك نفسك في عز غضبك، فاعرف إنك كسبت الجولة.
فالمرة الجاية اللي تحس فيها إنك مش قادر وعايز ترد في نفس وقت الموقف …
خد نفس، وسيب المسافة دي بين الإحساس ورد الفعل.
هي دي اللحظة اللي بتصنع الفرق.
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
كيفكم اتمنى انكم بخير انا صاحب السؤال الي شايفينه بالصوره تحت اتيت لاخبركم ماحدث ب اختصار انا الحدت وكفرت بالله شكرا لنصائحكم خوفي كان اني الحد واغير ميولي رسميا وان اقتل نفسي وللاسف وقعت في اثنتين من مخاوفي وتبقت الثالثه لا احاول ان اكون درامي ولكن كل مافي الامر هو انني احسست انني اقتربت من ثالث مخاوفي
على كلا اتمنى اذا من قارئ رسالتي هذه ان لا اعلم بصراحه ماذا اريده ان يفعل ولا اعلم لما انا اساسا هنا اشتكي وابكي وانوح ولكن لربما هي رغبتي في الحياه قادتني الى هنا باحثا عن امل

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
عندي مشاكل في الالتزام مبعرفش ابدأ التزم بأي حاجه وانا ببقي عارفه ان ده خطر بس مهما حاولت برجع تاني ملتزمش حتى الصلاه رغم معرفتي بأهميتها وتركها كفر ورغم حبي للصلاه مش منتظمه الموضوع متعب جدا بالنسبه لي هل في حل

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أريد نصائح لضعف الشخصيه مع الاهل !!
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ماما قالتلي من سنه إن ابن عم ابويا طلب ايدي وانا وافقت لاني كنت فاكره زي ما الناس بتقول عليه مكنتش اعرفه بس هو من الارياف وانا من القاهره في البدايه كنت متحمسه للموضوع بس بعد كدا دا حماسي دا قلب كره تام للموضوع دا
بقى أ] حد بيجيبلي سيرة الموضوع دا اقلب عن حالي تماما بس بعد كدا بتحصل مشاكل بيني وبين اهلي بسبب الموضوع دا لاني عايزاهم ينهوه وهم بيرفضوا دايما شايفين أنه لمصلحتي بس الموضوع بيدمر نفسيتي حرفيا
لانه هو مش بيفرق معاه حاجه غير أنه عايزني أكلمه بس مش عايز حاجه غير كدا وانا وياريت دراسه ومذاكره بس دا مش فارق معاه غير كدا انا مش يقبله حتى طريقة كلامه مش بقبلها فحاولت امنع نفسي اني أكلمه على قد م اقدر بس خلاص انا مش قادره ومش عارفه اعمل ايه ( مع العلم انا ف اولى ثانوي)
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
كيف اتخلص من الخوف الداخلي ، والخوف من مواجهة الواقع الغريب ، وعدم التأقلم مع البشر في التعاملات اليوميه ، والأهم من ذلك كيف استعيد الثقه بالنفس
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
هو مفروض ازاي نتعامل مع توهان ازاي نتعامل مع دنيا صعبه دي ؟
لي كل حاجه صعبه ليه ؟
ونا صغيره كانت دنيا وردي بس لما كبرت مكنتش اعرف انها هتبقي بصعوبة دي 😑

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا طالبه في تالته اعدادي انا من صغري وانا نفسي ادخل الكليه الحربيه وكانت حرفياً أمنية حياتي بس المشكلة أن اهلي كانوا بيكرهوني فيها وكانوا بيقعدوا يتنمروا عليها لحد ما جابولي عقده منها فضلوا ينصحوني اني أغير فكرتي عنها بس انا مكنتش عايزه لان بجد كانت أمنية حياتي كنت بفضل أذاكر بِجد وكانت دي هدفي لحد ما كرهوني فيها وعشان انا مختمره كمان فقالوا مش هتنفع بكل الاحوال
وانا عشان دي كانت امنيتي من صغري فكانت دي هدفي وحاليا انا تايهه اوي مش عارفه اذاكر زي الاول لان مهما ذاكرت مش هدخل الكليه اللى نفسي فيها والمشكلة أن مفيش هدف انا حاطاه يشجعني وحقيقي مش عارفه اعمل اي لان دي كانت هدفي ومش عارفه احط هدف جديد يشجعني ع المذاكره زي الاول
ممكن مساعده وحقيقي هكون شاكره جدا
جزاكم الله خيرا 🎀

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا بحس نفسى غريبه اوي و قلت لصحبتى على الحاجات دي قالتلي بتحصل صدفه بس فعلاً بقا شيء غريب انا بحس بالحاجه قبل ما تحصل و فعلاً بتحصل زي ما قلت بالظبط و ساعات بقول على حاجات كدب والاقيها بقت حقيقه بعد كده وصحبتى استغربت من كده لما مره قولتلها على حاجه و بعدين حصلت بنفس مانا قلت بالظبط مش عارفه ايه ده بجد 😐
ده غير اني معنديش ثقه الا فى ناس قليله جدا و بخاف من الرجاله كلها مع اني ممرتش بحاجه وحشه بس فعلاً انا بخاف حتى من محارمي يعني خالي شاب بخاف اقعد معاه ف اوضه لوحدنا وهو عارف بكده و بيقعد يضحك عليا ده غير اني مبعرفش اتعامل خالص من الرجاله يعني بخلي أصحابى البنات واحنا رايحين الجامعه اديلهم هما الفلوس و يختلطوا هما بالرجاله بس انا مخطلتش
يعني معرفش اقول لدكتور ايه حاجه ولا اختلط والموضوع ده مضايقني جداً
و كمان فيه حاجه اغرب إني بحس كل الناس عايزه تقرب مني مع اني مش جميله اوڤر انا اه الحمدلله بس مش اوڤر و كمان انا على الواقع غير المواقع يعني بعرف اقول أي حاجه عايزاه على المواقع إنما على الواقع مبعرفش اتكلم ودي ملهاش علاقه بضعف الشخصيه انا جامده اوي على فكره
وبس ودي اول مره اقول حاجه ف التطبيق ده وإن شاء الله احللكم مشاكلكم بس حد يقولي بس اتعامل ازاى 🙂
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا حزينة جدا كل ما اوصل لحاجة في حياتي امي تحسسني اني مش عملت حاجة واني في حد أعلى مني في الثانوية جبت مجموع كلية طب قالت لي فلانة أعلى منك بكام درجة دخلت الكلية في الترم الاول جبت تقدير كويس قالت لي كام واحدة أعلى منك لدرجة اني زهقت واتخنقت في الترم الثاني وقررت اني اعاند ومش هذاكر وفعلا جبت تقدير مش كويس والترم ده قلت هذاكر بس كل ما آجي اذاكر والاقيها بتقارني بحد او تقولي عايزين تقدير احسن احس بخنقة وادخل انام هروبا من المذاكرة ممكن انام اليوم كله هروب من اني اذاكر ومعنتش عارفة اعمل ايه في اني ارجع اذاكر وابطل افكر في الكلام ده
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
أرجوكم لو حد يعرف كتاب عن مقاومه الشهوات والنفس الأماره بالسوء و مقاومة التخيلات الجنسية المحرمه بالأخص والفواحش بشكل عام و يكون مهتم بالجانب الديني فيساعدني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ..
انا كنت حابة اعرف لو حد سمع سلسلة التعافي لدكتور عماد رشاد و سمع عن جروبات الزمالات والحاجات دي
او مثلا حد بيناقش تجربته في التعافي عموما في جروب مع حد او بيسمعو السلسلة مع بعض ادخل فيها معاهم .. محتاجة صحبة يعني بمعنى اصح .
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا عندي 18 سنه وعلطول بدون زعلانه و عاوزه اعيط ومن غير سبب وعندي مشكله انا مبعرفش اقول نص الحروف و لما بتكلم محدش بيفهمني و بتكلم بسرعه وده السبب الي مش بيخليني اصاحب حد ولا اتكلم مع حد حتى في الدروس مش ليا صحاب لدرجه ان الكل بيقول عليا متوحده مبعرفش اتعامل مع ناس ولا اتكلم معاهم
حتى لما بكون في الدروس و المدرس يسأل سؤال بكون عارفه الاجابه و مش برضى اتكلم علشان محدش يتريق عليا بسبب المشكله دي انا معدتش بثق في نفسي معدتش بحب اروح في مكان ولا اتكلم مع حد
رحت لدكتوره تخاطب قبل كده بتقولي المشكله دي ليها جانب نفسي علشان بابا و ماما منفصلين من 10 سنين وانا متعلقة بماما بس عشت مع بابا علشان ماما كانت بتسافر كتير بابا كان علطول بيضربني علشان متعلقه بماما علشان كده انا عاوزه حل للمشكله بتاعتي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
طيب أنا محتاجه اعرف ابدأ منين عايزه اعرف طريق البداية، أنا بقول مثلا اخد السنه دي ارجع فيها شغفي وخبي للنجاح وطموحي تاني واذاكر واجتهد علشان ربنا يكرمني وبفكر ادخل كلية علوم التغذيه و اقوي علاقتي بنفسي وبأهلي وأكون صداقات ولو معرفتش اكتفي بنفسي .واتخلص من الاكتئاب وكل المشاكل النفسيه واختار لغتين ادرسهم و مهاره أنا عايزه ادرسها و مهاره بتجيب فلوس بحيث لو حبيت اعمل بزنس و أمارس هوايه أنا بحبها واخد كورسات في التغذيه العلاجيه واهتم بها جدا لو دخلت كلية علوم التغذيه كويس مادخلتهاش يبقا معايا شهاده من الكورسات .ممكن رأيكم

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
مش عايزه اقول معجبة او كدا لكن في شخص دايما في بالي هو اكبر مني بكتير لكنه اعزب
قريبي مش متواجد في محيطي دايما ومفيش تواصل ولاي اي نوع كلام بينا
لكنه دايما في بالي وبقيت بحلم اني بخبط ع بابهم وبحلم اني بدور عليه عموما وانا متضايقه ومش عايزه اتعلق بحد لا بيه ولا بغيره بالخصوص ان تفكيري فيه بالنسبالي غير مبرر
انا والدي متوفي
هل يعقل يكون سبب اني محتاجه حد يسد فراغ الابوه او احس انه سند بالذات ان اخويا بالنسبالي علاقة دم مش اكتر ومبحبوش
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لا أدري ما انا فيه منذ واحد وعشرون سنة لا أدري هل هو مس شيطاني ام حسد ام عين ام مرض نفسي
اعاني من سماع أصوات تشتم في وتبهدلني وملازمة لي في كل نفس ولم تكتم لحظة طوال هذه المدة وأصبحت في نار والمرض في ازدياد والأمور صعبه وقد تعبت من اللف علي الدكاتره النفسيين والرقاة بلا فائدة او تحسن هل هناك علاج للمرض النفسي هذا
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ياريت تسمعوني لاني معنديش حد احكيله
انا البنت الكبيره لأهلي وانا في كليه علاج طبيعي عندي مشاكل مع أهلي من وانا صغيره اني عمري مالقيت منهم اهتمام او حنان ودا اللي كان مخليني اروح ادور بره عليه ودايما كنت اتأذى واتخذل من الناس
انا والداتي سليطة اللسان دايمآ تقعد تشتم بألفاظ كتير وحشه ودايما تدعي عليا بأمراض بشعه ممكن ع سبب تافه زي اني اكون متخانقه مع اختي الأصغر مني فتدعي عليا ومرات تضربني كتير تفضل تشد شعري وتضربني ع ضهري ووشي
وبابا في مره وانا ثانويه عامه قطع ليا كتابي قدام عيني ويفضل يعاملني بشكل وحش وانا مش بعمل شيء غير إني أسكت.
المعامله دي من صغري لحد هذه اللحظه وانا حقيقي تعبت جدا انا متدينه وبحب أقرب من ربنا واخاف انو دي تكون عقوق والدين بس في نفس الوقت قدرة تحملي لا تستطيع تحمل اكثر من ذالك سنين وانا عايشه في ذل واهانه ومعامله لا ترضي الله
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ياريت تفيدوني بخصوص مشكلتي
انا ببقا خايفه طول الوقت وبحس أن انا قربت اموت وفي يوم محدد هموت فيه ومش عارفه اعمل ايه عايزه حل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اتمنى تكونوا بخير كلكم
أنا طالبه ثانويه أحيانا بحتاج الفون عشان رسائل المدرسين بالجروب وهكذا وصور السبورة
المهم مع الوقت اكتشفت اني بنسى المعلومات واحيانا أحس اصلا أنا مش حفظت واني قريتها بس.
وبكسل بشكل مش طبيعي مثلا مش أكون فاكره الصفحه كلها أو معظمها يعني فاكره جزء بسيط اقول لا أنا فاكراها وبعدين لما اسمع للمدرس اكتشف اني نسيت أنا خدت ايه أو حافظه ايه وللاسف راكمت كتير بسبب اعتقادي اني حافظه أو مذاكرة الدرس كويس
وبرضه لما لما اجي أحل باخد وقت طويل وبيطلع كام واحده صح والباقي غلط ويمكن أنا ضيعت من شهر ٩ لشهر ١٠ في آخره الدروس ونفسي وشغفي ودراسة وحتى مواعيد فعلا حاسه بإهمال كبير والصراحة أنا عارفه انو امنيتي صعبه لانو ولا مجهودي اللي بعمله أو هعمله هيكون كافي لاني ضيعت فرص كتير
واخيرا أنا بقعد افكر كتير لدرجه بحس أني بنسي بسبب التفكير الزائد عندي في حاجات تانيه عايزه اتقدم كتير 🩹 @Ahmad Belal

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا عندي مشكله في السمع انو ضعيف حبتين و دا غير الرهاب الاجتماعي و الثقه في النفس مش احسن حاجه و دا غير اني معنديش صديقات او علاقات اجتماعيه كتير لاني مش بعرف و انا بحس سمعي ضعيف شويه او تركيزي
انا اختي الاكبر مني سمعها ضعيف و كدا فوالداي عايلين همها و شايلين مسؤوليتها فأنا مقلتش لحد على مشكله سمعي علشان متقلش عليهم غير انو اصلا المصاريف مش هتكفي اكشف و لا حاجه و كمان انا مش من الناس اللي بتسمع اغاني و بتحط سماعات ولا الكلام دا خالص يعني المشكله مش مني
و كمان من فتره و انا بدأت اكتشف ضعف السمع او ممكن ضعف التركيز اللي هو توهان مثلا و دي حاجه ابدا مش حلوه بالنسبه لواحده مضطره تتعامل مع ناس كتير في حياتها خصوصا المدرسه مثلا و انو مفيش حد تقدر تعترفله بدا و المجتمع مش متقبل فكره إن حد ممكن ميسمعش كويس و بتعرض لتنمر في المدرسه
و بحس كل المشكلات دي متجمعه و بتاذيني اوي و بتضايق خصوصا و ان والداي حاطين املهم فيا و انا حاطه امل كبير لنفسي بس حاسه انو دا بيصعب كل حاجه عليا و بيضايقني جدا و اني مكنتش برضى اعترف انو سمعي ضعيف و كل مره بقنع نفسي و ببرر بحاجه و اقول يمكن اني مش ببقى مركزه و هكذا
و ضعف السمع دا او التركيز ايا كان مع انه مش ضعيف قوي بس مثلا لو حد قال لي حاجه ساعات بفضل اقوله ايه ييجي تلات مرات و يعيد الحاجه تلات مرات علشان اعرف بيقول اي و ساعات اصلا مبعرفش و انو الناس بتزودها يعني ممكن مثلا حد نده عليا فانا كنت بكلم حد و مشغوله ف مسمعتش فيحسسني كأني طرشه اما لو حصلت لحد تاني بتبقى عادي
ليه طيب انا ذنبي اي و دا بيقلل ثقتي ف نفسي اكتر و اني تقريبا كل يوم ف المدرسه بيحصل موقف زي كدا و دا بيضايقني جدا و بيسد نفسي اعمل اي 😭😭
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عساكم بخير أتمنى من أي حد يشوف رسالتي يقرأها كلها لأني محتاجه المساعده جدا هي الرساله طويله شويه معلش
أنا في مرحلة الابتدائي والاعدادي كنت بنت عاديه تروح دروسها تذاكر تقعد مع أهلها وتخرج مع صحابها وفي الاعدادى كنت شاطره وجبت ٩٠ في الميه وكنت ناقصه ٢٨ درجه وكنت مبسوطه جدا أنا وأهلي لحد ما دخلت الثانوي وحالي اتشقلب
مبقتش اعرف اذاكر بس مش طول الوقت وتعرضت لخذلان من اقرب صاحبه ليا و تعرضت من كلام قاسي من صديقتي الأخرى لحد ما تأقلمت وفي تانيه ثانوي بدأت أرجع لحياتي وكنت طموحه جدا وبحب النجاح وكنت بخطط اني أدخل صيدله ويبقا عندي شركات ادويه واحلام تانيه كتير
كنت بحب النجاح اوي لحد ما دخلت تالته ثانوي
ومن أول يوم في السنه و انا كنت بذاكر وبنسى وبعدين مبقتش عارفه اذاكر ولا أصلي و صحابي بعدو عني كلهم من غير سبب وبقيت لوحدي وكان بيجيلي انهيار عصبي كتير ورحت لناس كتيره وقالو انه دي عين وحاولت ارجع لحياتي الطبيعيه معرفتش وطلبت من أهلي اني أأجل السنه وماوفقوش ودخلت الامتحانات وكانت النتيجه راسب
ومن بعدها وانا مغيبه عن الدنيا وبسمع كلام سيء وجالي تلبد في المشاعر وحاولت ابدأ كتير مش عارفه انا مش عارفه اعمل ايه انا اهلي مش موافقين اروح عند دكتور نفسي وانا مفيش اي حد معايا يساعدني أطلع من اللي انا فيه و ارجع لحياتي وتعبت اوي وحاسة نفسي قليله وأهملت الاهتمام بنفسي و شكلي
اللي انا عايزاه اني انسى الماضي كله بكل اللي فيه وأبدأ حياه جديده بس مش عارفه ابدأ منين ولا ازاي ومشتته جدا وتايهه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ازيكم .
انا امي و ابويا اتطلقوا لأسباب كتير ، و انا عايش مع ابويا ، ابويا حرفيا سبب حزني دائما ، انا كنت في سنة دراسيه كان يقعد يخليني اكلم امي و ارن عليها اتحايل عليها و كان يخليني اقوم من علي المذاكرة ، و لما كنت ارفض كان يعاقبني بطريقة غير مباشرة اني ليه في غسيل مواعين متغسلش يحلف إني مش هنام غير لما اروح و اغسل و كان يشتمتني بالالفاظ كتير ، و حرفيا كان كل شهرين يجيب واحده البيت ، و الله تعبت و عمال ادعي بقالي سنتين مفيش اي حاجه بتحصل .
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا تايهه جدا و مضايقه وحزينه ليا كتير اوى ونفسي أخرج من ال انا فيه دا وارجع لحياتي بس مش عارفه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا طالبه ثانويه عامه حاليا بس ضعيفه شويه ف الانجليزي ولقيت نفسي براكم مواد ومش عارفه اعمل اي بحاول علي قد ما اقدر اني ازاكر واعمل اللي عليا اليوم كلو بس بلاقي لسا في حاجات متراكمه
وبحاول ف نفس الوقت اني اسمع كلام ماما وبابا فلما مثلا آخد استراحه من المزاكره يعني عشر دقايق كدا مثلا الاقي ماما تقوللي روقي الشقه او كدا انا من جوايا ببقي متضايقه بسبب المراكمه وفي نفس الوقت الترويق بياخد معايا مثلا ساعه ولا اتنين وبياخد من وقتي في المزاكره فوالله لدرجه اني بعيط عشان مش عارفه اعمل اي
جوايا افكار كتير في دماغي مش لاقيه حل كل يوم اعيط قبل ما أنام بسبب ان فيه موضوع حصل لي في السنه دي ومش قادره اتخطاه وبحاول اني اتخطاه وبسبب المراكمه وبسبب اني لا عارفه اقول لماما اني مراكمه فتسيبني أذاكر وكدا واما تشوفني بستريح متقولليش اعملي حاجه لانها ممكن تقوللي مراكمه ليه وتتعصب عليا او اني لو رفضت اعملها اللي هي عاوزاه بحس بالذنب اني مسمعتش كلامها وهيا بتقعد تقوللي اسمعي كلامي عشان ربنا يسهل لك بس انا وقتي بيضيع اعمل اي حد عنده حل؟
مع اني والله بذاكر وبحاول اعمل اللي عليا لأجل اني افرحهم بنتيجتي ف الثانويه العامه فياريت حد يقوللي حل ضروري لو سمحتم

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
عايزه اعرف ليه شخصيتى وصلت لكده!!
انا حالياً عندى 18 سنه تبدأ حكايتى لما كنت فى تالته إعدادى حبيت واحد جيرانا أخته صاحبتى المهم كنت بحبه اوي و متعلقه بيه كنت بمجرد ما بشوفو بفرح اوي حتى لو زعلانه بنسى زعلي بس مكنتش مرتاحه لاني مش عارفه هو بيحبنى ولا لاء
المهم اعترفت لصاحبتى دي اللى هي أخته اني بحبه وهي كانت قايلالي قبل كده ايه رأيك فى اخويا حاسه أنه بيحبك فاعترفت و هي قالتلو وطلع هو كمان عندو نفس المشاعر ليا و بدأنا بقا قصة حب واهتمام مكناش بنتكلم فون لأن حرام وانا مش هخون ثقة اهلي علشان أي واحد
انا خاتمه القرآن فهو كان فرحان اوي بحاجه زي كده ولما كنت بروح عند صحبتى دي كان بيقرأ قدامي سور وانا اسمع له و كده
قلت لأختي اني بحبه اختى اتضايقت جداً لأن اختى عايزاني لسلفها لأنهم بيلمحوا عليا اختى قالتلى لو شوفتك عندهم انا هقول لابوكي وامك ومتروحيش هناك و سبيه اعترفت في أولي ثانوي قالتلي ده فى زراعه وانتى ثانويه مش مناسب ومش من مستوانا
سبته وانا روحي فيه قعدت 4 شهور اعيط بليل لوحدى و مشاكل و نفسيه زفت كنت بسمع صوت تكسير قلبى سبته واتخطيته بعد سنه في تانيه ثانوي كده بقيت بشوفه شخص عادي جداً
اكتشفت بعدين انه بدأ يشرب سجائر و بدأ يكلم بنات كتير ويقابل بنات و شفت صور ليه مع بنات هو اتغير تماماً بعد ما كان بيحاول يختم القرآن و مش بيسيب ولا فرض بقا واحد فاشل
انا بجد نسيته فعلاً وحالياً معنديش اي مشاعر ولا ليه ولا لغيره بس انا شخصيتى اتغيرت اوي بقا مش بيفرق معايا أي حد مهما كان مين بقيت قاسيه بقيت بحب الوحده و برتاح وانا لوحدى بقيت مش حابه أقرب من حد ولا حد يقرب مني
بقيت بكره حاجه اسمها حب و بخاف اوي من الحب بقيت حرفياً مش فارق معايا أي حد و بقيت هاديه مع ان انا شخصيتى مش هاديه و طفوليه بس بقيت هاديه اوي اوي
هو ليه شخصيتى اتغيرت ليه بقيت كده ليه بعيط كل يوم مع اني نسيته وحمدت ربنا أنه طلع من حياتي بس انا مش عارفه انا مالي فيا ايه انا بقيت انسانه تايهه اوي مع ان شخصيتى قويه اوي و انا كتومه جدا
انا بس كتبت الكلام ده لان هويتى مش معروفه غير كده كنت عمرى ما هروح بالكلام ده ل ايه حد مهما كان مين ... ايه السبب فى التغير ده
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لعرض جميع الاسئلة في فدني اضغط هنا