جميع الاسئلة المتعلقة بـ : نفسية على فدني

يستكشف جوانب العقل والسلوك البشري، ويتناول القضايا والمشكلات التي تؤثر على صحتنا النفسية

ازاي اتخلص من علاقه سامه

@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. أنا اللي كنت كتبت البوست عن علاقتي بشخص اكبر مني وحصل تجاوزات ، أنا للأسف دلوقتي مش عارفه اعدي دا ازاي لاني مبقيتش عارفه اركز في اي حاجه وطول الوقت بحاول الهي نفسي علشان محسش بالذنب وكمان بقيت مش عارفه اتعامل مع اي حد قريب مني وحاسه اني بخدعهم واني مستاهلش غير الشخص دا لاني بقيت شبهه وللاسف مش عارفه هي دي فتره طبيعيه وهعديها ولا لازم اطلب مساعده من متخصص

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

نصيحه لاخوكم الصغير

انا ادركت اني شخص لا يعتمد عليه و كل يوم بفقد ثقتي في نفسي و الناس هتبطل تعتمد عليا في شئ تاني و زهقت من نفسي ساعات بحس اني غبي بمعني الكلمه بقيت بحط نفسي في مواقف غبيه و اعمل اشياء غبيه الطفل مش بيعملها مش فايق و التوهان بيزيد معايا و قله تركيز

كرهت نفسي من اللي انا فيه مش عارف افوق اوقات بفكر ازاي أكون اسره مع شخص و انا كده انا سهل حد يستغلني و مش عارف اي رده فعلها لو عرفت اني كده او ازاي انا هكون معاها اسره و انا شخص لا يعتمد عليه توهان كتير و بسرح

محتاج اعرف انا ليه كده و مش قادر اطلع من ده انا سني ٢٠ سنه لسه صغير مع العلم بدرس و بشتغل و شغلي في خطر كبير ممكن يؤدي لا قدر الله للموت بس عاوز اخرج نفسي من الحاله دي بس مش قادر كل يوم بكرر نفس الغلط و مش بتعلم منه و افكار غبيه بتشدني حد يفيدني علشان حاسس اني هدخل في مرحله اكتئاب و كرهت نفسي من كل ده

@Mustafa Rawi

2 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

بشعر بالوحده وكل حاجة بتروح مني دايما

انا بنت وحيده معنديش اخوات خالص وبابا توفي من شهر ونص وكانت روحنا ف بعض ومعنديش عمام ولا صحاب ولا اي حد وحاسه بخنقه ع طول وبحس ان مفيش حاجه بتظبط معايا وكل حاجه ف حياتي بايظه عماتي ضدي وانا لسه16سنه طفله يعني شيلت حاجات اكبر من سني والله ودايما قلبي واجعني ولما بشوف اخوات مع بعض او اب وبنته قلبي بيموت وبدمع @Psy-a'laa M. Abdulhamid

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

مشاكل النوم و الأرق؟

مش بعرف انام لازما احضن حاجه عشان انام و لو نمت لوحدي بيجي لي الجاثوم و مش بعرف انام لازما اكون ميته من التعب عشان اعرف انام و بفكر في حاجات مرعبة قبل النوم انا عمري 17 سنه

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ازاي اخلي اهلي يحبوني

السلام عليڪم ورحمه الله وبرڪاته

أنا معامله اهلي معايا تحت الصفر وفي فرق شديد جداً في التعامل بيني انا واخواتي التلاته التانيين ولما بقول كده مش بأفور او انا شايفه كده لا فعلاً في فرق في التعامل سواء من والدي ووالدتي ولا اخواتي

وبالذات اختي الصغيره في فرق شديد جداً في التعامل وكل شويه بغير من نفسي بقول ممكن العيب مني اغير واغير لحد ممليت وزهقت طب يا ترى العيب في مين انا عملت كل حاجه

محطمين احلامي كل محلم بحاجه واقول خلاص معدش حاجه واحقق حلمي يقفو فيها برضه ومش راضيين اني احققها ودايما في احباط من نحيتهم ومحملني فوق طاقتي

انا امي من ناحية الفلوس بتديني ومش بتحرمني طول ما هي معاها لكن فين الحنيه والتعامل انا مش عاوزه فلوس لان زي م انا باخد فلوس اخواتي كذلك بياخدو فلوس انا نفسي لما اعمل حاجه او اتغير يشوفو فعلاً التغير م يقولو اي القرف ده ويزعقو مع ان معامله اخواتي لامي تحت الصفر والله العظيم بحبهم كلهم وبتمني ليهن الرضا يرضوا

وانا بكتب الوقتي م علشان اشتكي ظلمهم انا نفسي اعرف العيب في مين

انا بدأت اكره نفسي بالمعني الحرفي

انا بصلي وبعدي ربنا ياخدني واسيبهم وامشي

لاني بجد تعبت من التفرقه الواضحه دي

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيفيه علاج التوتر من الأولاد ؟

السلام عليكم

انا بنت عندي 16 سنه مشكلتي اني لما مثلا بيحصل موقت أو اضطر انى أتعامل مع ولد بتوتر جدا وبحس إني مش عارفه أرد أو أفكر وايدى بترتعش لوحدها حتي لو موقف عادي دا طبيعي ولا اي؟ عشان دا بيحصل مع كله حتي الولاد إللي أصغر مني

1 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

إعادة الثقة بالنفس

السلام عليكم أود أن أسأل عن مشكلتي أنني دائما لا أوفق في العمل بسبب عدم التركيز أو بطء في التفكير و أحيانا تحدث لي تهتهة في الكلام و دائما ما أكون متوترا طول الوقت و عندما أحكي شيئا لزوجتي تقول لي أنني لا أقول الحقيقة و دائما ما تعرف حقيقة ما يحدث لي متأخرا و من توتري أتسرع في الكلام مما يسبب لي الكذب و هذا ما يغضب زوجتي مني بسبب الثقة التي بيننا أود منكم علاج لتلك المشكلة لأنها تسبب لي قلقا في حياتي

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

علاج لأحلام اليقظه و صدمات الطفوله والاهل

انا عندي ١٦ سنه من وانا ٨ سنين و بدا يكون في مشاكل بين والدتي ووالدي وهما حاليا منفصلين الحمد لله على كل حال انا جميله جدا شكليا وايجابيه جدا لكن عندي مشكله احلام اليقظة من وانا ٨ سنين تعبت جدا وبتعطلني عن حياتي مع اني ذكيه وشاطره جدا الحمد لله بس الموضوع دا تعبني و معطلني وخلاني اسوف حتى من زمان من وانا طفله وامي لاحظت اني بكلم نفسي محتاجه حل للموضوع دا انا بحاول دايما احسن نفسي واحسن علاقتي بالله وبنفسي بس مش لاقيه علاج طلبت من امي توديني لمعالجة نفسي رفضت بجحه سني

1 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل يغفر الله للمنتحر؟

انا حاولت كتير ألاقي حل لمشكلتي اللي معظم الناس هتشوفها عادية ولكن مفيش حل غير اني أختفي من الوجود علشان أهلي شايفين اني لما افركش خطوبتي التانيه وأن سني 24 عار وفضيحة وهما مش شايفين عيوب الشخص اللي معايا وكنت فاكره إن أهلي هيقفوا في صفي ولكن كسروا ضهري بكلامهم واني لازم اتجوز غصب عني أتمني حد يجاوبني لما انتحر ربنا هيسامحني؟

1 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أحل مشكلة الخجل الذي يؤثر على بر الوالدين؟

لدي خجل شديد يصعب علي أن أُقَبِّل يد امي و ابي، لدي 17 سنة فما حل ذلك من فضلك؟ @Yasmine Tawfik

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل يمكن إيقاف أمي عن محاولاتها في الخيانة ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أتمني تكونوا خير الناصحين لي واعتبروني أختكم في الله

وآسفة على التطويل

الحكاية وما فيها إن أمي بتكلم شخص غريب عنها لا يمت لها بصلة قرابة

وأمي من النوع الملتزم جداً جداً جداً من وهي طفلة ليها مبادئ وأنا واخداها قدوة ليا لأنها واجهت صعوبات كتير لا تعد ولا تحصى وعارفة اتعاملت معاها ازاي ...أثبتتلي إن هي حقيقي شخصية نادرة جداً ....زواجها من بابا كان نوعاً ما اجباري ولكن من باب الإلتزام الذي تقنع به حينها هو اللي شجعها ....وتعدي الأيام والسنين وكان من النوع اللي يسعد نفسه من خلالها على حساب نفسها وهي أفنت حياتها في مواجهة كل الصعوبات معاه لإسعاده وطاعة ليه .. أبويا عمره ما اهتم بيها حرفياً بكل ما للكلمة من معنى واجهت تعب كتير وأهملمها وأنوثتها طفيت بمعنى الكلمة...دائماً زي أي أم مصرية علشان تلفت انتباه تبدأ تتكلم عن الناس اللي كانوا نفسهم يتزوجوها وتقول عبارات زي ... (كان مين ألف يتمناني.. أنا مش فاكرة هي بتتقال ازاي )

المهم بدأت تتكلم مع شخص كنوع من الأخوة القديمة (مع إنها لما كانت شابة قبل إهمال أحلامها وطوحتها كانت بترفض الشباب كلهم وترفض تتكلم مع أي حد بس الزواج السام دمرها بمعنى الكلمة ) فكلمة من هنا على كلمة من هنا وكلمة معسولة منه ليها بدأت تستعيد أنوثتها من جديد لشخص لا يحل ليها يعني لسة الشمعة بتنور هي شعلة خفيفة جداً وهي لسة في مرحلة إشعال الشمعة الخفيفة....فمش عارفه أتصرف ازاي ما ليس غير الدعاء ليها ونصائحكم التي أتمني أن تفيدني

معلومات اضافيه

(*أنا الوحيدة اللي تعرف بموضوعها وهي نفسها متعرفش إني عارفة )

وكان سهل جداً ملاحظة التصرفات الخفية

زي أنها بتمسك التلفون بزيادة بتهتم بنفسها( مع إنها عمرها ما بتحط روج غير في الفرح بس يعني لما بحاول أفتح معاها حوار إن هي تهتم بنفسها

تقفل الموضوع باكتئاب وحزن شديد )

(*المرحلة وصلت لتطورات إضافية وصلت لصور )

هي صديقتي الوحيدة في الحياة وأنا كاتمة أسرارها الوحيدة

(*عندي 17 سنة وهي داخلة في الخمسين )

(*ملحوظة أنا مش متأكدة من الفكرة دي وهي هل بتتكلم معاه لأنه أثر على أنوثتها

وده سبب كافي ...أم بسبب إضافي وهو إن هو كان من الشباب اللي كان نفسها فيه وهي مراهقة بَنَت حياتها مع شخص متقدملها.. وخصوصاً إني سمعت منها إن فيه ناس كتير كانوا بيعافروا علشان يوصلولها بس هي كانت بترفض لعدم التناسب مع إنها دلوقتي بتتمني إن لو كانت قبلت بشخص منهم

أنا عمري ما هتأثر باللي بتعمله بإذن الله ربنا يثبتني على الإيمان

ولكن أنا بتدمر لأن قدوتي الوحيدة في الحياة بتدمر

عانيت من من الشك الشديد المرعب والمرهق منها ليا وسببلي معاناة في فترة حساسة جداً فترة 10 سنين ل15 سنة وانتهت الحمدلله سببتلي أرق لدرجة إن كانت تعد عليا الأيام من غير ما أدزق طعم النوم كان تفكير زائد مرعب وسواس قهري عندي توتر وقلق ومازال لحد الآن بدون سبب... كنت بحتاج أركز في كل شيء علشان أبعد الشك عن تصرف غير موجود وكل اللي بحكي عنه ده عقدة نفسية سببتلي حساسية زيادة عنة اللزوم بقيت بعيط من أقل حاجة لو تعرفوا الإكتئاب المبتسم أنا أول ما سمعت عنه انهارت من العياط لأنه بيحكي عن حالي وهي عمرها ما تعرف إني كل يوم على مدار الخمس سنين بدون انقطاع ولا ليلة لازم أعيط قبل ما أنام وغالباً مش بنام وأقوم تاني يوم أكتر بنت فرفوشة في الحياة بقوا يتريقوا على ضحكي الكتير واللي من غير سبب

من صغري اضطريت أفهم حاجات أكبر من سني وبقي عندي وعي زائد ...خلاص كفاية كده...

المهم أنا قلت كل ده ليه ..ما يخصني يعني..لأن يبدو إن ايه العلاقة بموضوعك وموضوع أمك ...فاهماكوا .....والإجابة ... لأن أستغفر الله العظيم جالي وسواس غريب أنا أكيد عمري ما هجرؤ على كدة ولا إني أجرح أمي بالطريقة دي وهو أني أرهقها نفسياً بالشك في الموضوع ده زي ما عملتي كدة أنا لمجرد الفكرة اترعبت إني ..هكون زيها ؟! مرعبة بجد إن العقدة النفسية اللي عندي تأذي حد تاني بسببي

يارب تعرفوا تجيبولي حل أنا مش هعرف أواجهها أنا جالي خوف لمجرد إنه ياخد الصور ويروح يبعتها لبابا في يوم من الايام ده هيبقي كابوس فعلي لأن ما فيش حد يتوقع ده أبداً وخصوصاً منها ...تصرفها غير مقصود منها تماماً وأنا متأكدة من ده ولكن صعب إن حد يصدقها أو... يفهمها بمعنى أصح وأدق

.... يارب اهدني الصراط المستقيم

1 إجابة

25 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل شعوري المفرط بالمسؤولية تجاه الآخرين أمر طبيعي وكيف أتعامل معه؟

بصو اللي هقوله قد يبدو طبيعي بس شاغلني شويه ، وهو شعوري بالمسؤولية تجاه كل الناس اللي اعرفهم .

يعني بفضل افكر لو قلت اي كلمه هل ادايقو ، طب ممكن الكلمه تزعلهم ، مثلا ماما بتشللي نصيبي من اكله مثلا وانا مش بحبها فبقول قدام اخواتي وهم بياكلوا خدي يماما مش عيزاه بعدها بفكر بعدها ان المفروض مكنتش اقول مش عايزه علشان ما اجرحهم ويفكرو ان لمجرد مش عايزه الشئ فبقدمهولهم وبفضل افكر بقى فهل زعلو من الكلمه ، وهكذا

فكل كلامي مع اي حد بفكر كتير فهل الكلمة دي بتدايقه ، دا حتى لو مليش علاقه وشفت حد بيدايق التاني بحس اني فاهمه وجع التاني دا بل وبفضل اعيط عليه يعني لو بابا زعق لأخويا قدامنا بحس انه زعقلي انا وبيصعب عليا وبفضل اعيط وان المفروض بابا مش يكسفه قدامنا ،

ولو واحده من صحابي عندها نقطة ضعف فحاجه معينه فشكلها مثلا او اي شئ بيوجعها فبدايق من التاني وبتصعب عليا جدا وبحس بالمسؤوليه تجاههم وعايزه اساعدهم بأي شكل .

دا مش بيستنزف طاقتي او كدا ولكن بتأثر اوي ، دا لو شفت حد كبير معدي قدامي بدمع عليه وبكن عايزه اروح اعمل كل حاجه محتاجها واساعده بأي شكل

1 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع أفكار إيذاء النفس (القطع) وأصارح والدي بطلبي للمساعدة النفسية؟

دلوقتي انا بنت عندي ١٤ سنه وكنت يمارس سلوك ال (cutting) والسلوك ده كان فعلا بيريحني وبيعطيني شعور حلو جدا لكن بعدها بفترة (كام ساعة ) ببدأ أشعر بالذنب وازاي انا عملت كده ومش بكون حابه اشوف ايدي خالص وبكون مغطياها طول الوقت بس حاليا وقفته بالإكراه ونفسي ارجعله تاني

وفي مدرس صديق والدي وهما متربيين سوا من الصغر لما عرف وشاف منظر ايدي الشمال عند الشرايين ضربني قلمين بس مكنوش بيوجعوا و قال لبابا يوديني لدكتور نفسي اول مره بابا عرف كلمني ونصحني بكل هدوء وتاني مره هزقني شويه بس لما قولت له كفايه سكت وقالي تمام براحتك وهو مدرس الرياضه اخد مني مشرطين ومدرس العلوم اخد مشرطين وصاحبتي مشرط بس مش دي كل حاجه لان كمان أفكاري احيانا بتكون خطيرة شويه عليا

و انا كمان منعزلة شويتين عن البشر ومش بعرف اتعامل اوي لاني اغلب حياتي عشتها في السعوديه وكنا مش بتخرج من البيت خالص غير للمدرسة ولسه راجعه قريب وقابلت تنمر طبعا بسبب اختلاف اسلوبي عنهم في التعامل والكلام وكمان احيانا مش بعرف افرق بين حدث هل هو في الحقيقة أو في الحلم وده حصل مش كتير تقريبا تلت أو أربع مرات على فترات يعتبر متباعده ودائما بتعصب بسرعة بس انا حساسه أوڤر بعيط من اقل كلمه

عني احنا عندنا المدرسين بتعاقب عن طريق أنها بتضرب على اليد بعصايه فأنا لما المدرسين بيضربوني بحس بعدها براحة لكن لما بيزعقولي بعيط وبفضل مأريفة طول اليوم احيانا بحس اني بدلع أو انا اللي مكبره الموضوع وان انا مفيش فيا حاجه او اني ممكن اكون عايزه الفت انتباه أو حابه دور الضحيه بس بجد والله بتجيلي أفكار وحشه اوي عليا و كمان دائما بحس بالفشل وان كل اللي حواليا سابقين فكرت اقترح علي بابا اروح لدكتور نفسي بس مش عارفه اصارحه ازاي بس في نفس الوقت حاسه اني مكبره الموضوع

1 إجابة

17 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع التشتت والإنهاك المستمر وفقدان الشغف بالعمل والدراسة؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عمري ٢٥ سنة، اعمل بمكتبة أدوات مدرسية منذ سنتان و نصف، طبيعة عملي بين طباعة الأوراق و كتابة ملفات و بيع ادوات مدرسية ، ليس صعبا لكنه مرهق جدا، المزعج في الأمر أن الصلاة لا تتمكن من أداءها كاملة يوميا و المكان الذي نصلي فيه ليس جيداً البتة، معاملة صاحب المكتبة جيدة جداً لكني لم أعد اشعر براحة لم أعد اريد العمل هناك أكثر ولا أشعر براحة في عمل آخر ولا أشعر براحة حتى في البحث عن آخر حتى أنني تم قبولي بعمل جديد لكن لم اذهب لا اريد ولا أشعر براحة حقا، الجميع يخبرني أنه علي البحث عن عمل لا اجلس هكذا بدون عمل يجب أن أسعى يجب أن احاول و أنا لا أستطيع، أشعر بإرهاق دائما لا اريد مغادرة المنزل أو العمل في مكان آخر أو البقاء في عملي الحالي، اريد أن أبدأ في حفظ القرآن و لا استطيع التحقت بمعهد علم شرعي ادفع المصروفات شهرياً لكن لا استمع للمحاضرات و لا اركز معهم

أنا لا أستطيع فعلا أي شيء في حياتي!

1 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتجاوز الأثر النفسي لإهانات الأب ومشاكل الوالدين؟

حابة أتكلم في حاجة نفسي أتكلم فيها من بدري، بس هحاول أقول كل شيء وأتمنى تفيدوني. الموضوع بخصوص بابا؛ ممكن أقول حاجات مش ينفع أقولها بس دي الحقيقة وأنا مش بكبّر الموضوع، وممكن الحاجات دي كتير بيمر بيها ناس كتير، بس عاوزة أتكلم فيها وحابة أخرج كل اللي جوايا.

بابا إنسان عصبي جداً فعلاً مش مجرد كلام، بيغضب على أتفه الأسباب والغريب إنه بيبقى عاوز ينكد علينا إحنا كمان، بس هو بيخلط الأمور وبيغضب جامد لدرجة إن ممكن يطلع منه أسوأ الألفاظ والإهانات ليا أنا وإخواتي ولماما كمان، ويمكن أنا وماما أكتر لأنه بيقول إن أنا بحب ماما أكتر منه وبقف في صفها. بالرغم إن ماما بردو فيها حاجات بردو وحشة بس بحس معها بالأمان، بحس إن هي ممكن تعمل كل شيء ليا أنا وإخواتي، وبتصعب عليا ماما أوي لأنها في الأول والآخر ست وهي اللي شايلة مسؤولية أكبر من طاقتها، وللأسف مفيش كلمة حلوة تتقال حتى قدامنا.

وللأسف، ويعز عليا أقول ده كله، بس بابا أناني؛ لأن المفروض الأب بيعمل أي حاجة عشان عياله بس هو حتى رافض ييجي على وقته وصحته عشانا. أنا عارفة إن الحاجات دي ممكن تزعل أي راجل بالذات قصاد أسرته، بس الكلام ده له هو فعلاً مش قادر أو بيحاول وربنا كريم، بس نحاول. وكمان مش معترف بمجهود ماما أبداً وبأقل مشكلة يقولها لو عاوزة تمشي امشي، وطبعاً كلام بأسوأ الألفاظ.

ماما الحاجة الوحيدة اللي ممكن عملتها غلط هي إنها كانت سلبية وإنها تقبلت على نفسها الإهانة حتى لو عشانا، لأن هو اتعود على كده واتعود إنها مش تعرف توقفه عند حده. وكمان أسوأ شيء إنها كانت بتحكيلي على كل المشاكل اللي بينهم وده خلاني طرف ثالث، وده كان بيوضح عليا في طريقة كلامي ونظراتي طبعاً، بابا خد باله من كل ده وده سبب مشاكل كتير، أنا بعد كده خدت قرار إن ماليش دعوة أبداً بأي شيء.

ممكن تقولوا إن ده قدرته، بس أنا شايفة بابا حرفياً مش بيسعى أبداً، هو عاوز كل شيء ييجي على طبق من دهب لو ينفع، ونبص للي في إيد الناس ونقول إن معاهم فلوس، بس الفلوس أو أي حاجة إحنا عاوزينها مش بتيجي غير لما الإنسان يتعب شوية، وفوق ده كله إهانة لماما ومش بيعترف بأي مجهود هي بتعمله.

في مرة قالي: "خلي أمك تنفعك، أنتي فاكرة إنك مش عاوزاني بس هتعرفي إنك هتعوزيني بعد كده، ما أمك ياما عملت فيكي". آه ماما كانت بتضربني وفي حاجات أنا لحد دلوقتي مش ناسياها، بس هي بتعمل كل شيء تقدر تعمله، بتصعب عليا أوي ولما أقول لنفسي أنا لو مكانها عمري ما هستحمل كده أبداً. الكلام ده بيقوله وهو غضبان بس للأسف أنا مش قادرة أنساه وكمان سايب أثر فيا.

أنا حاولت أكتب على قدر المستطاع، وأنا بكتب في ذكريات جت في بالي مش أحب أفتكرها. حتى لما بيقولوا كلام حلو مش بصدقه معرفش ليه، يعني يقولي إن أنتي أغلى حد في حياتي أو أنا بحبك أوي وحاجات كتير، عمري ما حسيت منه بحنية معرفش ليه بس مش قادرة أصدقه غصب عني والله، لأنه عمري ما شفت محاولة واحدة بيحاول يعملها، حتى من أقل الأسباب بيغضب وبيهينّا.

بس أحب أقول إن مش كل الناس تتزوج، ولو تزوجوا ميخلفوش.. مش كل الناس ناضجة، مش كل الناس قادرة على تحمل مسؤولية. بابا وماما للأسف مكنوش ينفعوا لبعض من الأول من الأساس، فكروا يا جماعة بدل ما ده كله ييجي على عيالكوا. وأنا في حاجات كتير أوي كان نفسي أقولها بس مش هينفع.

2 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من علاقة عاطفية سامة وأتجاوز الشعور بالذنب والتعلق المرضي؟

موضوعي طويل شويه بس هحاول اختصر واتمني اكبر قدر من المختصين يردوا عليا ، أنا اتعرفت ع شخص اكبر مني ب حوالي ١٥ سنه والشخص ده في أول معرفتي بيه حكالي عن مشاكل مر بيها وصدمات كتير خلتني للأسف متعاطفة معاه جدا وانا مكانش عندي اي خبره في اني اتعامل مع حد غريب عني فكنت بتعامل بتلقائيه جدا لحد ما اعترف انه بيحبني

وللاسف انا بعدها بفتره اعترفت اني كمان بحبه بس مش عارفه هو أنا حبيته ولا ده بسبب احساسي اني مسؤوله عنه واني لازم اعوضه عن حاجات وحشه هو عاشها ولا بسبب اني كنت بمر بفتره مش أحسن حاجه فكنت بهرب علاقتي بيه ولا اي بالظبط ،

بس يعني ارتبطنا وكل شويه كنت يكتشف أنه عنده عقد نفسيه كتير وكان موتر جدا وبيضغطني وبيستهلك طاقتي بشكل فظيع وطول الوقت بحاول اعمل اللي هو عايزه علشان بس محسش بالذنب اني بزعله ، كنت بحس أنه حرام ميستاهلش كدا لحد ما للأسف حصل بينا تجاوزات في الموبايل بعد ضغط كتير منه وأنه دايما يحسسني بالذنب لو رفضت واني كدا بجرح كرامته وحاجات كتير وغصب عني للأسف اتنازلت كام مره

وبعدها بقيت بتنازل كتير رغم اني مش حابه الموضوع ورغم اني بقيت بقرف من الشخص ده جدا بس للاسف احساسي بالذنب كان بيخليني أهرب اكتر ليه علشان يسكتلي عقلي خالص ، حرفيا حاسه بذنب هيقتلني ناحيه كل الناس اللي اعرفها حتي لو ملهمش أنهم يحاسبوني اصلا بس فكره أنهم شايفني بطريقه معينه وانا عملت عكسها دا لوحده مش قادره اتحمله بالذات اني عمري ما عملت اي حاجه غلط وفجأه عملت كل الحاجات الغلط اللي ممكن اعملها وحتى الشخص دا انا مش قادره الومه ولا اصدق أنه وحش

واول ما انفجر فيه واحس أنه اتضايق ارجع أضعف تاني والصحه علشان مكونش سبب اذيه ليه ولا ابقي وحشه معاه برغم أنه دمرني ومبقتش عارفه اعمل اي حاجه في حياتي وكمان اخر فتره بينا أنا كنت مضغوطه اوي ومبقتش قادره استحمله وبسبب كدا هو اختفي من حياتي وبرغم اني اصلا عارفه أن ده احسن لي الا اني مش عايزه دا علشان مش عايزه اسيب مجال لعقلي أنه يفكر حتي ، بقى عامل شبه الإدمان لعقلي وضميري ، حتي واصله اني ممكن اوافق ارتبط بيه رسمي وانا عارفه انها علاقه فاشله وتخسر حياتي كلها بس لمجرد ان احساسي بالذنب يخف شويه

3 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أفرق بين الغرور والثقة بالنفس وما هي الحدود الفاصلة بينهما؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اي الفرق بين الغرور والثقه بالنفس

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف يمكنني التغلب على الرهاب الاجتماعي وزيادة الثقة بالنفس وتقبل الذات؟

حل لمشكلة الرهاب الاجتماعي وعدم تقبل شكلي والذات وقلة الثقة بالنفس

2 إجابة

16 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع مشكلة أحلام اليقظة المفرطة وتأثيرها على دراستي؟

السلام عليكم

انا شاب عندي 19 سنه بقالي فتره كبيره بتخيل نفسي اني عملت وعملت كل الي نفسي فيه لدرجه المثاليه في الخيال ودا سببلي مشكله في الدراسه بشكل كبير وانا في تالته ثانوي ومضطر لتأجيل السنه علشان معملتش الي عليا خالص بسبب الخيال المفرط دا حاسس اني عايش في دماغي اكتر من الواقع و مش مركز في حاجه خالص ف عايز احل مشكلتي قبل السنه التانيه من تالته ثانوي وجزاكم الله خيرا.

1 إجابة

20 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على الخوف من الناس والتواصل الاجتماعي لبناء علاقات جديدة؟

انا عندى مشكلة وهو انى بخاف من اى مكان جديد بروحو او مكان فى ناس كتير بتوتر جدا وبحس بخوف وانى مش عارفة اتكلم ولا ابدأ كلام واحس ان الكلام بيروح منى او انى اكلم حد فون اسأل على حاجة المهم انى قررت اخد كورس انجليزي يعنى بس لسا مستفسرتش عن اى حاجة وطبعاً انا بحاول اتحدى خوفى واخد الكورس دا اوف لاين مش اون لاين عشان احاول اتعامل وكدا ولما شفت ريفيوهات عن المكان لافيت فى ناس كتير وبيعملو حجات اجتماعية كتير وفيها مشاركة وتواصل بينهم وبين بعض فانا بمجرد انى شوفت كدا ولسا مروحتش حسيت ان الموضوع كبير عليا اوى وانا بسبب الموضوع دا انا ضيعت فرص في حاجات كتير فحياتى فانصحونى اعمل اية وازاى اتخلص من الخوف من الناس دا وازاى اقدر اتواصل مع الناس و اكون معارف وصدقات

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتقرب من الله وأتعامل مع الضغوط النفسية والغيرة الأسرية في سن المراهقة؟

عندي 16 بعمل حاجات كتير غلط و حرام و كل مره بحاول فيها اتوب برجع تاني و بكون ندمانه بس مش بقدر اقاوم شيطاني دابما بحس اني مش بحب نفسي بسبب اللي وصلتله دا و بعدت جدا عن الصلاه و عن ربنا و دايما ضميري بيانبني و بكون عايزه اصلي و اتكلم مع ربنا لحد ما اهدي بس مفيش فايده بروح اتوضي و ارجع اقف علي سجاده الصلاه و بعد دقيقه واحده امشي و مش بصلي و هاكذا علي طول حياتي الدراسبه مدمره و نفسيتي زفت و المصيبه اني عارفه ان كل دا بسبب بعدي عن ربنا بس مش عارفه ارجع بعدت عنه لدرجه ان المصحف ممسكتوش بقالي اكتر من سنتين مضايقه من نفسي و انا بقولها مضايقه اني مسلمه بالاسم بس، انا و لمي مش قريبين لبعض اوي و دايما بينا مشاكل و عندي كره شديد للبيت لان مش بلاقي حد فيه يفهمني انا بنت و الكبيره و بعدي ولد 11سنه و بنت 5 سنين عندي غيره من اخواتي لان دايما شايفه ان ماما بتسمعهم اكتر مني بتفهمهم اكتر مني دايما بحس ان اختي خدت مكاني في حاجات كتير انا وسط الناس اللي بحبها تحسني اجتماعيه و لو اتحطيت في مكان جديد عليا لاول مره بحس نفسي فيا عيوب الدنيا كلها و خايفه حد يتعامل معايا او يشوفني

كلامي كله مش متوصل ببعضه لاني عندي احاسيس كتيره داخله في بعضها نفسي اقول لماما اني محتاجه اروح لدكتور نفسي بيفهم مش لحد يضحك عليا و ياخد مني فلوس و في الاخر يخليني انا اللي قاعده بسمه مش هو اللي بيسمعني بخاف من فكره اني اصاىح ماما تقولي كلمه تجرحني في حاجات كتير جوايا بس زهقت من الكتابه عايزه بجد الاقي الصاحبه اللي اكلمها و احكيلها و متعاتبنيش علي غلطي اللي انا عارفه انه غلط بس محتاجه حد يقف جمبي عشان اعدي نفسي الاقي حنيتي علي صحابي فيهم عليا!! 😭💔

4 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع مشاعر اليأس والحزن المستمر وأعراض الاكتئاب والقلق؟

كان نفسي بس احس ب حاجه تانيه غير الحزن واليأس وشعور الهزيمه الي دايما ملازمني نفسي احس ب شغف ولهفه لحاجه او لذه للحياه نفسي ابطل خوف وقلق وتوتر وابقي دايما خايف من كل حاجه حتي بخاف من الناس نفسي ابطل اشيل هم قدام وابطل رمي اللوم علي نفس لاي حاجه تحصل نفسي احب نفسي نفسي انسي حجات كتير نفسي الاقي نفسي زهقت انا تايه من زمان اوي نفسي ولو لمره ابطل اقول انا تمام نفسي ولو لمره احس ان حد متمسك بيا زي بقيت الناس وابطل احس اني تقيل ع اي حد نفسي مبقاش مريض نفسي نفسي اعترف اني مريض اكتئاب

اي نصيحه؟

4 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من هذه الضغوط؟

بعاني من حزن شديد وضغط نفسي من فتره كبيره وخصوصا بعد ما اتخدعت ف ناس كتير ودا اثر عليا بشكل اكبر معنديش ثقه ف الناس وبفكر كتير ودايما قلقانه وخايفه من كل حاجه وحاسه اني ضايعه وتايه ومش قادره استمتع بحياتي او احس ان في حاجه مستحقه اني اعيش عشانها دايما في خمول ف جسمي واكلي مش احسن ولا افضل حاجه ونومي مش منتظم ولا بنام كويس دايما بفكر ف الماضي وشعور الندم ملازمني وحاسه اني مرهقه من نفسي ومن الحياه والضغوط اللي عليا ومحتاجه افهم اللي بمر بيه واتعافي منه وكمان مره بكون قويه وقادره اوجه كل حاجه وبحس اني بخير و اوقات تانيه ببقي مش قادره اقوم من مكاني حتى

@Yasmine Tawfik

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع قلق الامتحانات والتوتر الذي يؤثر على مستواي الدراسي؟

أنا طالبه عندي 17 سنه من وأنا صغيره وبتقابلني مشكلة التوتر من أي حاجه بس المشكله إنها وصلت بيا حاليًا إني بقلق من الدروس والإمتحانات لدرجة إني مش بروح الدرس ولا بذاكر من القلق الزياده عن اللزوم وبفكر في الحاجه قبل ما تحصل وأتوقع الأسوأ دائمًا والمشكلة بجد زادت اووي وتقريباً وقفت حياتي وكل حاجه محتاجه حل المشكله دي ( للأسف درجاتي ومستوايا نزل خالص ومش عارفه أعمل ايه )

كيف أتعامل مع قلق الامتحانات والتوتر الذي يؤثر على مستواي الدراسي؟

3 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الخوف من الزواج ومسؤولياته؟

انا عندي 24 سنه ولسه مخلصتش جيش وشغال شغل علي قدي مع اني عندي مهارات كتيره بس مش عارف اوظفها بسبب اني لسه مدخلتش جيش عشان معايا موقف امني وكده فالمهم بعد حوار الجيش ده لما يخلص اخواتي بيقولو هيساعدوني اجهز شقتي وكده وانا مش قلقان من تجهيز الشقه خالص بس عندي حاجه كده مخلياني مش متحمس للجواز وهي المصاريف خايف من ضغط المصاريف واني ابقي مسئول عن بيت وعيال او اني مقدرش اصرف عليهم وقدامي نماذج كتير اتجوزت ودخلها قليل وعايشين حاليا في المحاكم بسبب حوار اني جوزها مش بيصرف وكمان انا شايف جزء كبير من الاستقرار في جوانب الحياة الزوجيه سواء النفسيه او الجنسيه او اي حاجه قايم علي الاستقرار المادي واساسه الاستقرار المادي بدون اهمال الدين طبعا وانا مش هقول انه لازم ابقي مليونير لا بس عل الاقل ابقي قادر ألبي الاساسيات بدون خوف ولا تفكير هجيب دي منين ولا ازاي وبتكلم مع اخويا الكبير في النقطه دي انتقدني فهل كده انا وجهه نظري صح ولا انا غلطان ومحتاج اراجع نفسي

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل أستحق هذا وكيف أتعامل مع أبي وكراهيتي له؟

انا بكرة ابويا لأسباب كتير منها انه دائما بيننقد كل حاجه فيا مش عاجباه والله هو ما فى صفه كويسه اب فاشل يعطى حنيه او دعم او حتى مادى وشايف دائماً انه صح وانا غلط واحد اقل ما يقال فاشل في حياته

انا بسببه كرهت التعامل مع الذكور انا مش كنت كده بس يشهد عليا ربنا انه مش راعى ربنا فيا وجحد جامد والله يشهد عليا انا كان نقسي يكون عندى اب كويس معايا انا عمرى ما هسامحه انا من ساعه شويه حاجات ومواقف صعبه جدا بقيت متبلده المشاعر .

وانا بحب ربنا وبحب القرب منه لكن ابويا بعدنى عن كل حاجه مبقتش حاسه باى مشاعر حاسه اني فاضيه للعلم ماما متوفيه من طفولتي فانا مفيش حد حنين عليا خالص وعايزة اكون مع ربنا

وانا مش عايزة كلام مش صادق وحد حسته وفهمه علشان انا مبقتش مستحمله الدنيا اصلا

3 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع أمي ومعاملتها السيئة وسبها لي؟

الحقونى بجد تعبت والله وهعمل حاجة فى نفسى

أهلى بيضغطوا عليا نفسيا وتعبت منهم بشكل مستوصفش

طول الإجازة لازم مشاكل وكل ساعة وكل دقيقة خناقات مبتخلصش و دعاء عليا وسب وشتم من ناحية والدتى مش بيخلصوا وبيكونوا على حاجات تافهة جدا وكأنها بتتلكك و بتدور على حاجة مخصوص عشان تشتم وتدعي عليا وأحيانا ممكن تضربنى

هى كارهة قعدتى ف البيت طول الإجازة مع انى بعملها كل حاجة ف البيت ومش بخليها تعمل حاجة حتى ف الدراسة برضه باجى من الكلية اللى هى فى محافظة تانية اصلا والمفروض آخد سكن بعمل الأكل وبروق واعمل كل حاجة و لو الحاجة انا معملتهاش مش بتتعمل يعنى انا بجد حاسة انى وحشة انى بقول كدا بس الشقة لو انا معملتهاش بتسيبها تضرب تقلب المطبخ بيبقى مش نظيف خاالص والارضية حرفيا مليانة دهون وريحة وحشة و لو فضل من غير ما اعمله مش بيتعمل كذلك الصالة اللى بيقعدوا فيها آخرها بتمسك المقشة وتكنس من على الوش ومش بتشيل فرش خالص طبعا دا كله ايام امتحاناتى و دراستى .. وهم بيبهدلوا الدنيا جامد وبجد مش بيقدروا حاجة يعن بكون لسه مروقة حالا والاقيهم بهدلوها ولما ازعق تزعلى وتقولى ملكيش دعوة احنا اللى قاعدين ولا انتى .. بتزعقلى على اتفه حاجة حرفيا وتقعد تدعى عليا وتشتم يعنى اتفه حاجة حصلت .. بتقولى فى حنة النهارده اعملى حسابك هتروحيها .. قولتلها انا مليش كلام معاها ومحدش دعانى وانا مش هروح لوحدى لو انتى هتروحى هروح معاكى .. اتعبت جامد وقعدت تزعق وتقولى عربية تاكلك ي شيخة انتى بتجلطينى اتفقوا على اللى عايز خلفة زيك وبتتف عليا بجد وهكذا على اتفه الحاجات تعمل كدا .

انا فى تمريض ومن ساعة ما خدت الإجازة و هى بتقولى انزل مستشفى تدريب و مقعدش ف البيت انا عشان عارفة اللى بيحصل ف الإجازة خلصت اخر يوم امتحان و روحت اقدم فى مستشفى بس متقبلتش عشان لسه طالبة .. و بسأل و بدور على حد ينزلني مش لاقية خالص حتى بتوع الامتياز فى المستشفى الجامعي البنت بتقولى انهم مش بيتعلموا اى حاجة و انى لو روحت برضه مش هتكلم حاجة ومش لاقية مكان حرفيا انزله .. وهى كل يوم تزعقلى وتعمل مشكلة .. اخواتى الصبيان بيزهقوها اكتر من كدا وعمرها ما بتدعى عليهم ولا تشتمهم كدا انا تعبت والله العظيم منهم

1 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على شعور الإهمال وصعوبة البوح بمشاكلي لعائلتي؟

أنا طالبه عندي 16 سنة عملت حاجات كتير غلط بس دايما كنت برجع عنها عشان ربنا ودايما بحس اني محدش مهتم بيا حاولت كتير اتجاهل الشعور دا بس معرفتش مش بعرف احكي لحد حاجه ودايما خايفه اتكلم مع حد لأنهم بيقعدوا ينصحوا بس وانا مش عايزة كده أنا عايزة حد يسمعني بس مش لايقه وفي مرة حكيت غلطة عملتها لماما بقت بتفكرني بيها دايما

4 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتقبل والدي وأتعامل معه بعد اكتشافي هذا الأمر؟

السلام عليكم

أنا بنت عندي 15 سنه علاقتي مع بابا مش أفضل حاجه لكني بحاول ابره واعمل كل إللي يطلبه من فتره كنت بعمل حاجه علي تليفونه وجتله رساله من واحدة فضولي كسبني ودخلت ولقيت عامل اكونت تاني وبيكلم فيه بنات كتير وفيه رسائل مش كويسه خالص ومش هقدر أقول ل ماما عشان ميحصلش مشاكل وبابا شخص كبير في السن، دلوقتي انا مبقتش طايقه بابا وبجد وقع من نظري بطريقه وحشه بقيت برد عليه ردود وحشه وبجد مش طايقاه ،عارفه إني غلطانه بس قدروا مشاعري أنا بجد مش عارفه أتقبله أعمل أي ؟

3 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتحكم في عصبيتي وأتعامل مع الضغوط الدراسية والعائلية؟

حاسه اني عصبيه وأسلوبي وحش من الضغط النفسي اللي انا فيه بسبب الكليه والأهل محتاجه نصايح ازاي اكون اهدي

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع غياب الأب وشعور الفقد عاطفياً؟

هو انا الوحيده الي ابوها سابها انا كنت ومازلت محتاجاه بس هو مش معايا وبغير من اي واحده ابوها بيحضنها او بيقولها كلمه حلوه هو في حد زايي ولا انا بس الي حاسه بالنقص ده

2 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الشيء الذي ستتغير حياتكم للأفضل لو قلتم له لا؟

أهمية وضع الحدود النفسية

ايه الحاجة اللي لو اتعلمتوا تقولو لها لا، حياتكم هتتغير للأفضل؟

1 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل أخطأت بالابتعاد عن الأصدقاء بناءً على افتراضات شخصية؟

سلام عليكم

أنا معنديش مشكلة حقيقية لكن هى حاجة حصلت معايا ومحتاجة أو عايزة بس احكيها ع مش عارفة ابدا منين لكن انا فقدت كل اصدقائى فجأة وانا حرفيا معرفش ايه السبب أو يمكن حابة اعرف وحابة لا وقبل كل حاجة عايزة اقوللكوا أنى قبل كدة عمر ما كان عندى صحاب وكل علاقاتى كانت فى اخر سنة أو اتنين بس مثلا صاحبت واحدة وكنا سمنة على عسل يعنى هوايتها زى بعض ومتفقين وشاطرين زى بعض وفيه كمياء يعنى زى ما بيقولوا بس الحقيقة أنا اللى بعده عنها يمكن فى لدا اسباب مختلفة

زى انها مثلا كان لازم أنا اللى اكلمها وافتح الكلام دائما خصوصا على الواتس عشان كدة لما أنا بطلت ابعت العلاقة وقفت

وزى انها حسيت انها دلوعة وتصرفاتها معحبتنيش زى انها ساعات بتغش وكدة تصرفات طايشة يعنى الحقيقة محستش أنى قادرة أنى اجارى النوع دا من الصداقات دا غير أنها عملت موقف أعتقد أنه كان فيصلى بالنسبالي وللاختصار لما احتجت مساعدة حتى لو كانت بسيطة جدا هى كانت هناك بتضحك زيها زى اى حد عادى عشان كدة فكرت انها كان لازم تبقى زى اى حد فعلا

ويمكن برده من الأسباب أنى ساعتها كان عندى شخص اقول عليه صديقتى المقربة بجد بس دا مكانش سبب هو يمكن بس شجعنى أنى اخد الخطوة دى وادفن الصداقة اللى ملحقتش تتكون اصلا لكن مكنتش خطوة صعبة على ما اظن لانى بس بطلت ابادر لمدة وهى كانت كويسة يعنى وعملت احلى صحاب وشلل وكل الحاجات اللى انا عمرى ما كنت هقدر أقدمها لا والحقيقة أنا مش عارفة أنا ندمانة ولا لا لكن اعتقد لا ومش كارهاها دلوقتى ولا بحبها لكن ممتنة للذكريات السعيدة معاها

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من مشكلة الجوع العاطفي؟

السلام عليكم

انا واحده كانت بتعاني من السمنه من الدرجه الاولي

و عملت دايت و كان فاضلي 3 كيلو و اكون وصلت للحد الاقصي للوزن المناسب لطولي و بقالي شهر بعاني من الجوع العاطفي

حد عنده حل للتخلص منه؟

لان النفسيه صفر بجد و مش لاقيه اي حل

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أحسِن استغلال الإجازة الصيفية والتخطيط للمستقبل؟

انا حاسس ان انا مش عارف اعمل حاجه ومش عارف استغل الاجازه وانا مشترك في كورسات في برنامج ينفع وللاسف اني ما عنديش اللاب وكنت لسه هشتري لاب عشان ابدا اتعلم. بس في الاخر يعني في الاخر بعد كل ده بعدما اشتركت وقعدت اشوف الكورسات وسجلتها ومش عارف ايه؟ بعد بعد كل ده اكتشفت ان العيب فيه انا اصلا وان انا مش عارف اعمل ايه حاجه؟ يعني انا مش قاعد فوق الاجازه ولا عارف اعمل حاجه كل ما اخش حتى على الموارد البشريه اللي هو ازاي تنظم وقتك زد تتعامل مع التسامح بحس ان الحاجات دي ملهاش لازمه وتنظم وقتك يعني هنظم وقت اعمل فيه ايه مش فاهم انا مثلا عندي 24 ساعه هنام 8 هصلي في مثلا هاخد وقت عباده في اليوم اربع ساعات صلاة بقى وخمس فروض واذكار ومش عارف ايه كله كله على بعضه. وفي الاخر. وقلت برده بقيت اليوم. هكمل ان انا مثلا العب شويه ارفع عن نفسي وبعد كده تعلم جزء التعلم ده ما بعملهوش وبفضل قاعد على التليفون والوقت بيضيع هو بس الاربع ساعات يعني انا بقدر 12 ساعه من يومي في الهوا اربع ساعات صلاه ثمانيه نوم والباقي في الهوا ومش قادر اعمل ده ومشتت ومش عارف اعمل ايه اعمل ايه بقى؟

كيف أحسِن استغلال الإجازة الصيفية والتخطيط للمستقبل؟

2 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من نوبات الهلع واختلال الآنية؟

دائما حاسس اني قلقان بيجي ليا شعور أن مش موجود في الحياه وبعديها بيجي تسارع ضربات القلب وإيدي ممكن ترتعش في ساعتها نفسي اروح مصيف وتسافر بس مش عارف كل ما ابعد عن البيت بيجي الشعور ده مش عارف اشتغل كل مافكري يروح للحاجات ده بقلق بعدها واحس بعدم ارتياح @أحمد الديب

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من القلق والوسواس؟

بعاني من القلق والوسواس بس بدرجه خفيفه وكنت حابه اتواصل مع اخصائي نفسي بس متردده فياريت اللي جرب العلاج النفسي يقولي تجربته وهل فعلا استفاد واتعالج ولا مفرقش كتير ثانيا لو تساعدوني الاقي اخصائي شاطر و مجرب اكون شاكره @أحمد الديب

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما نصيحتكم بخصوص المتقدمين لي؟

مساء الخير

عايزة افضفض معاكوا شوية... انا عندي مشكلتين مش عارفة حلهم ايه

انا بنوتة من ارياف خلصت جامعتي وحاليا باشتغل، انا ماليش علاقات حتى زمايلي الرجالة في الشغل ماليش علاقة بيهم وباتكسف جدا وحاسة ان دي حاجة مش محبوبة وبتأثر علي شغلي وبتبيّن اني مش شاطرة وماليش في الشغل ودي حاجة مأثرة علي نفسيا وباشتغل على نفسي عشان اغيرها وبقالي سنة ماتغيرتش!!!!

الحاجة التانية يعني ان الناس بتتكلم عليا واني ليه ما اتجوزتش والأصغر مني معاه عيال حتى القرايب يعني وبابقى نفسي ازعق واتعصب بس باعمل كإني مش واخدة بالي

ومش بقول مش بيتقدم حد لا بصراحة بيتقدم بس بشوفهم مش مناسبين اما في التعليم واما في الأخلاق! فتعبت برده نفسيا من الموضوع دا يعني اكتر من موضوع اقبل ونقرأ فاتحه ويبان مش مناسب وتتفشكل والناس تتكلم... حسبي الله ونعم الوكيل فيهم.

المهم دلوقتي متقدم لي اتنين مناسبين علميا، الاول اتقدم السنة اللي فاتت ورفضته عشان مارتحتش واتقدم تاني السنة دي، والتاني مسافر بس شوفت صورته وشكله مش حلو حرفيا فقالولي ان احيانا الصور اللي فيها المشكلة والمفروض حتى لو شوفته هشوفه فيديو تقريبا بس مش عارفة هل هيكون الفيديو كافي اني اخد قرار؟ تنصحوني ب ايه

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتصرف في مشكلتي مع زوجي؟

@Yasmine Tawfik

مشكله صعبه

السلام عليكم ورحمة الله الله ازيك حضرتك

انا متزوجه من19 سنه لم يرزقني الله بالاولاد

زوجي عنده مشاكل في الإنجاب

طول فترة زواجي كنت بمر بفترات بفترات ضغط نفسي كبيره بسبب عدم الإنجاب

وبعد كل هذا افاجأ بزواج زوجي لمدة عامين وبعد ان علمت بالامر قام بطلاقها لكن الان لا اشعر بالاطمئنان معه كسابق عهدنا اريد الانفصال ولكني اشعر اني مقيده ليس له ذنب في عدم الانجاب هذه مشيئه الله ولكن بعد ان غدر بي وتزوج علي مع اني ليس لدي اي مشكله في الانجاب لم اعد اشعر بالاطمئنان معه ماذا افعل

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل هذه أعراض نفسية أم عضوية؟

انا احس قلبي بيوقف وراسي ضغط كأن حد ضاغط علي بقوه وكمان هزه وفي جسمي كله وانا تعبت رحت دكتور قلب يقولي مفيش حاجه بكره بروح مخ واعصاب كل يوم عرض جديد دا شي نفسي ولا ايه السبب

1 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من الخجل والخوف من مواجهة الناس؟

أنا محمد

ارجو المساعده اعاني من خجل والخوف من بدأ التحدث مع الغرباء وكذلك مواجهة الناس

1 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف اتغلب على الوحدة؟

يا جماعة أنا قاعد لوحدي و معنديش صحاب يعتبر و أهلي مسافرين في بلد تانية بس أنا في مصر ، عايش لوحدي حرفيا في الشقة . حاسس بفراغ كبير ووحدة ، حد ينصحني اداوي الشعور دا ازاي

2 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أهرب من الضغوطات التي تدمرني؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

لماذا اشعر دايما بضيق يضيق نفسي وروحي وحاسه اني تايهة وفي حالة حزن واكتئاب وطول الوقت عايزه اعيط وبس حاسه اني بجد تعبت من كل حاجه من مسؤلية العيال وطفل رضيع وزوجي مغترب

حاسه اني شايله كل الدنيا لوحدي بجد حاسه اني وحيده رغم كل الي حوليه من الأهل بس بجد تعبت ونفسيتي تعبت جامد مش عارفه اتعامل مع اطفالي طول الوقت عياط وصريخ فيهم على اتفه الأسباب وبعد كده ضميري يأنبني اني بعمل فيهم كده وده بيتعبني اكتر

ساعات أبقى عايزه افضل لوحدي لوحدي وبس او اروح مكان مفيهوش حد حاسه اني عايزه اهرب من كل الحمل الي على كتافي ده بجد تعب اوي ونفسيتي بقت تحت الصفر ومبقتش عارفه انا نفسي في اي او عايزه ايه وايه الي بيريحني ويسعدني بجد

تعبت اوي بالله عليكم حد ينصحني اعمل ايه وجزاكم الله خيرا

@Psy-a'laa M. Abdulhamid

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل أحتاج إلى تغيير نفسي وميلي للعزلة والوحدة؟

أنا من زمان مش بحب أتعامل مع ناس كتير، ومش من النوع اللي بيحب الخروج أو الزحمة أو التجمعات. دايمًا بفضل أقعد في مكاني، في هدوء، مع نفسي وأفكاري. يمكن ناس كتير تشوف ده غريب أو انطوائي، بس أنا ببساطة مرتاحة كده أكتر.

أنا بمر بلحظات كتير بفكر فيها زيادة عن اللزوم، بحلل كل حاجة، وبحاول أفهم نفسي وأفهم اللي حواليا، حتى لو ده بياخد مني مجهود كبير. ساعات بحس إني محتاجة أطور نفسي وأغير حاجات جوايا، مش عشان أكون شبه حد، لكن عشان أكون نسخة أهدى وأقوى مني أنا.

مش بحاول أهرب من الناس، بس بحس إني لما بقعد لوحدي بكون أوضح لنفسي. بسمع أفكاري أكتر، وبحاول أرتب حياتي من جوايا قبل ما أطلعها برا.

أنا مش ضد الناس، ولا ضد الحياة الاجتماعية، بس ببساطة أنا راحتي في الهدوء. ويمكن لحد ما أكون جاهزة أتعامل أكتر مع الدنيا، هفضل أمشي على وتيرتي أنا، مش وتيرة حد تاني.

بس ساعات بسأل نفسي… هل ده الحل؟ ولا أنا كده بعزل نفسي زيادة عن اللازم؟ وهل المفروض أغير ده خطوة خطوة، ولا أسيب نفسي كده طالما مرتاحة وعاوزه اتطور من نفسي بس مفيش شغف وسنه جايه تالته ثانوي وعيلتي مش سيباني وحاجه تخوف اعمل اي😖؟؟؟؟

هل أحتاج إلى تغيير نفسي وميلي للعزلة والوحدة؟

2 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أكتسب القدرة على البدء في التغيير وتجاوز الرغبة في الانعزال؟

ديماا بحس اني محتاجه اغير من نفسي وابدأ من جديد وآخد الخطوه برجع تاني مش بكمل ديما بحب اكون لوحدي ولما بكون ف لمه بحس اني ديماا الكل متجاهل كلامي ومحدش مهتم بوجودي نفسي اغير نفسي للاحسن ويكون عندي القدره اني ابدا

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الشعور بالفشل والألم بعد دخول كلية لم أكن أتمناها؟

انا كنت ثانويه عامه دفعه ٢٠٢٥

طول حياتي مكنتش الطالب الواو يعني كنت شاطره بس عاديه في زيي كتير يعني ، دخلت تالته ثانويه حسيت ان دي السنه اللي هتفرق ف حياتي كلها كنت بعمل كل اللي اقدر عليه يومي كان كله مذاكره مكنتش بنام تقريبا غير ٤ او ٥ ساعات واوقات اقل كمان كنت طول اليوم بذاكر مش بقعد مع اهلي مش بخرج غير للدروس حتى الاكل باكل وانا بذاكر

مامتي كانت متوقعه مني حاجه كبيره وحطت فيا امل اني هجيب مجموع عالي وانا خدت ده حافز اني اجي ع نفسي اكتر واتعب اكتر علشان تبقا فخوره بيا يوم النتيجه وعلشان محدش يشمت فيا ولا احس بالعجز ولا الاهانه ابدا بس للاسف مش ده اللي حصل جبت ٩٠% يمكن المجموع كويس بالنسبه لناس بس مش ده اللي كنت مستنياه

مامتي مزعلتش لأنها عارفه اني عملت اللي عليا الحمد لله بس انا اللي زعلت ، ويوم التنسيق حاولت احكي لحد من صحابي اللي انا حاسه بيه بس دايما لما بفتح الموضوع ده مع حد مبيبقاش عايز يسمعنى ، دخلت طب بيطري حاولت اتأقلم بس ناس كتير اتريقت ع كليتي سواء من قرايبي ولا صحابي بقيت حاسه اني ف نفس المكان اللي كنت بتعب علشان موصلوش كأن تعبي كله اترمى فالارض

انا بس مشكلتي اني بقيت مش انا انا دايما حاسه اني فاشله دايما حاسه اني لازم اعمل اكتر لازم اثبت للناس دي كلها اني ناجحه ، مبقتش عايشه انا كأن كل حاجه واقفه لحد ما اتخرج وابقا ناجحه ف مجالي وشغلي علشان كل اللي اتريق عليا يندم وعلشان قدام نفسي احس اني مطلعتش فاشله زي ما انا فاكره وعلشان اكون مصدر الفخر لمامتي زي ما كان نفسي ،

انا بس نفسي احب حياتي مبقاش عملالها pause لحد ما اتخرج والله اعلم هكون حققت اللي عايزاه ولا هفشل تاني نفسي احب الكليه والموضوع صعب انا قضيت اول ترم كله لوحدي لما كنت ببقا بين محاضرات كنت بقعد بالـ ٣ ساعات لوحدي بتفرج عالناس اللي معرفش بقا عندهم صحاب فالجامعه بالسرعه دي ازاي ولحد دلوقتي مش عارفه اتعود عالناس ولا عارفه اتعود على صحابي الجداد ولا على فكره ان الناس اللي كانت معايا طول سنين حياتي مبقوش موجودين وكل واحد بقا مشغول ف حياته وكليته

انا نفسي بس اعرف اللي دخلوا الجامعه بيرجعوا يعيشوا تاني ازاي

3 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف يمكنني التغلب على الكوابيس المزعجة والضيق الجسدي والنفسي المصاحب لها؟

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

انا بنت عزباء ومشكلتي هي الاحلام كل ما انام سواء بالنهار او الليل بشوف احلام وحشه خالص مع اخواتي وكمان عمامي -( جنسيه) بصحي بطني وجعاني وحاسه احساس وحش في جسمي بقراء قران قبل ما انام وبرضو بشوف الاحلام ديا 😭😭

2 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

نفسيتي متعبة وعقلي منغلق بعد أدائي في الامتحان، ماذا أفعل؟

يعني ايه يعني اذاكر وفاهمه

ويجي الامتحان الاقي نفسي معرفش حاجه

يعني ايه بجد

انا تعبت ومخنوقه اوي

اوي اوي بجد

شكلي هشيل😭

انا مخنوقه اوي اعمل ايه

المشكله أنها مواد عاديه

وانا اول مره اغلط فيها كدا

في ايه بجد

ليه عقلي يعمل كدا

انا مخنوقه اوي

هل من حل

انا مش هقدر اعيش ولا استحمل تاني

كفايه التوتر اصلا اللي هما عاملينه لينا

وبعدين انا كان نفسي اخلص علطول

😭😭😭😭

ليه كدا يارب

اللهم لا اعتراض بس ليه

هو انت مش هترضالي الاحسن طيب

انا مخنوقه اوي

3 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من فقدان الشغف والوسواس بعد التوقف عن العلاج النفسي؟

كنت باخد علاج نفسي خدتو اسبوع وبطلتو من نفسي وعندي فقدان شغف وتعبانه وعندي وسواس كنت بحس اني مش بحس بحاجه وفاقده الاحساس بس بقيت احسن واما افكر اني كنت كدة برجع تاني حد يفدني

كيف أتعافى من فقدان الشغف والوسواس بعد التوقف عن العلاج النفسي؟

2 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتصرف في مشكلة حياتي الزوجية ورفض زوجي للعلاج؟

@Mohamed Abouelenein

انا متجوزه من ٥ سنين مش مبسوطه في العلاقه معه خالص وكذا مره اتكلم معه وبرده مش عايز يتعالج هو عنده مشكله حاليا بقا الموضوع زاد خالص بقية مافيش رغبه خالص وبينام في اوضه وانا في اوضه العلم هو عنده ٣٣س سنه وانا ٢٩

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لعرض جميع الاسئلة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك