جميع الاسئلة المتعلقة بـ : وسواس على فدني

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك

كيف يمكنني التغلب على الكوابيس المزعجة والضيق الجسدي والنفسي المصاحب لها؟

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

انا بنت عزباء ومشكلتي هي الاحلام كل ما انام سواء بالنهار او الليل بشوف احلام وحشه خالص مع اخواتي وكمان عمامي -( جنسيه) بصحي بطني وجعاني وحاسه احساس وحش في جسمي بقراء قران قبل ما انام وبرضو بشوف الاحلام ديا 😭😭

2 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من فقدان الشغف والوسواس بعد التوقف عن العلاج النفسي؟

كنت باخد علاج نفسي خدتو اسبوع وبطلتو من نفسي وعندي فقدان شغف وتعبانه وعندي وسواس كنت بحس اني مش بحس بحاجه وفاقده الاحساس بس بقيت احسن واما افكر اني كنت كدة برجع تاني حد يفدني

كيف أتعافى من فقدان الشغف والوسواس بعد التوقف عن العلاج النفسي؟

1 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف اتخلص من اعراض الاكتئاب الشديد؟

انا عندي 19 سنه من وانا صغيره كنت بين اب وام منفصلين وعشت فتره عند بابا وفتره عند ماما مع خلافات كتير وانا اصغر اخوات فده اثر عليا وبقيت منعزله من وانا صغيره ومعتمده ان عندي صحاب في خيالى وكنت بكلم نفسي كتير جدا وكان الكل بيتريق عليا في الحاجه دي والموضوع اطور بتقدم السنين وبقي عندي صعوبه في التعرف على الناس او الكلام مع الناس عموما واي تجمعات بهرب منها وطبعا كنت مصدر تريقه لعيلتى حولت اعالج ده بس معرفتش وده ذاد الموضوع ووصل لاكتئاب شديد وتفكير في اذاء نفسي كنت بحاول اهرب من الافكار دي واقرب من ربنا وده سعدنى جامد بس بردو الاكتئاب بيزيد عليا وعيلتى محدش فيهم مصدقنى وبيقولوا لسه صغيره وكده حولت اطلع نفسي من المود باكتر من طريقه وبفشل وكمان حصلتلى صدمات نفسيه كبيره اوي فده زاد عليا الاكتئاب ومشاكل صحيه كتير حولت احكي مع اي حد اللي مش مهتم واللي شايف اني مفنيش حاجه والموضوع ده تعبنى وافكاري بدات تزيد في انهاء حياتي واللى بيخلينى متردده خوفى من ربنا ومش عارفه اعمل اى؟

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من الوسواس القهري في العقيدة؟

انا شاب عندي 23 سنة وبعاني من وسواس في العقيده والجنة والنار مع اني قبل الوسواس ده كنت حرفيا قلبي يكاد يكون اسعد قلب في الدنيا دي من الطمأنينة والسكينه بسبب البعد عن المعاصي وغص البصر والطاعات والخشوع في الصلاة.... إلخ

لكن في يوم وليلة ظهرلي وسواس طاب ما يمكن كل ده وهم طاب ما يمكن كذا وانت اي ضمنك وهكذا وانا عارف انه وسواس مع اني قبل الوسواس كنت واصل لدرجه من اليقين والتدبر معتقدش اني كان في حد بيفكر زي كده ولكن فجأة كل ده اختفي واتقلب بشك بعاني منه في يومي ومجنني جدا وعندي رعب اني الوسواس ده يفضل ملازمني طول عمري فلو حد مر بالفتره دي يقولي نصايحه بالله عليكم عشان انا مش عارف اخشع في الصلاة

2 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف يمكنني التخلص من ذكريات الماضي المؤلمة وجلد الذات بعد تشخيصي بالفصام؟

السلام عليكم

انا بتجيلي أفكار عن الماضي بتاعي وهو بصراحة كان سيئ حبتين يعني مليان مواقف محرجة ومليان ذل ليا مواقف فيها ذل انا رضيت وعملتها مواقف من دي كتير وحاليا انا مش قادرة اتخلص من الافكار دي مع ان الشخصية اتغيرت انا من اسبوع بس اتشخصت بانفصام وباخد علاج لكن للأسف الأفكار لسه بتيجيلي وهي اعاقتني عن الاستمرار في حياتي الجديدة كأنها مكبلاني مش قادرة اخرج منها وبلوم نفسي على القديم كتير تنصحوني بإيه وياريت لو حد عارف شخص مر بنفس التجربة ياريت يعرفني

3 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الخوف والقلق من عدم تحقق أمنياتي المستحيلة؟

السلام عليكم :

في امنيه ودعوة معينه نفسي فيها بس هي مستحيلة تحصل الأسباب عكس ومستحيلة بس لساني مصر يدعي وقلبي مصر يحلم بالحاجه دي والحلم ده خايفة اتعشم زيادة ومتتحققش دائما بدعي بأسم الله الوهاب وفي قيام الليل بهذا الشئ ...

3 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لماذا ينتابني هذا الشعور في مثل سني وكيف أتغلب عليه؟

انا عندي 14 سنه وعندي طموح عالي جدا لدرجه اني لما بحكي لحد من اهلي على حاجه بسيطه جدا من طموحي بيقولوا ان طموحي عالي جدا وإن شاء الله هعرف احققه لأني ذكيه وانا مؤمنة جدا بقدراتي واهلي بيشجعوني الحمد لله بس مش عارفه ليه ديما بحس اني هموت قبل ما احقق الطموح ده كل مره بصلي او جتى بمشي في الشارع او راكبه موصلات بحس اني هموت قبل ما اكمل حتى الإعدادية ودي حاجه خنقاني جدا ياريت حد يفسرلي ليه عندي الشعور ده وازاي اتغلب عليه

5 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتجاوز واقعة تحرش؟

اتعرضت للتحرش في المواصلات من أكتر من أربع سنين من شخص قاعد ورايا، وبرغم إني وقفت الشخص دا عند حده لوحدي وما حدش من الركاب اتدخل للأسف)، لسا لما بركب مواصلات بحس إن حد بيحط إيده عليا حتى لو ما فيش حد قاعد ورايا وحتى لو الكرسي محكم الشعور دا مؤذي وبيفضل مأزمني طول الطريق وببقى مش عارفة دا بجد ولا تهيؤات وبفضل متوترة وبتلفت كتير، ازاي أتخلص من الشعور دا؟

2 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع وسواس المرض والخوف المستمر من الإصابة بأمراض خطيرة؟

أعاني من وسواس المرض بشكل متعب جدًا نفسيًا. كلما شعرت بأي تعب أذهب إلى الأطباء، وتكون التحاليل سليمة، لكني أعود للبحث عن الأمراض على الإنترنت وأتخيل أنني مصابة بشيء خطير، ثم أبكي وأظل أفتش جسمي وأراقب أي ألم بسيط. من حولي يقولون إنني أحتاج إلى طبيب نفسي، وأنا فعلًا أشعر أن الخوف والوسواس لم يعودا يتركانني أعيش بشكل طبيعي. كيف أبدأ التعامل مع هذا الخوف وأهدأ؟

كيف أتعامل مع وسواس المرض والخوف المستمر من الإصابة بأمراض خطيرة؟

4 إجابة

23 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعامل مع الهوس بالمثالية والشعور بالذنب والتعلق؟

هلا شباب

مش عارف انا بكتب حاليا ليه بس حبيت أشارك

يمكن الكتابه تفيد مثلا او حد يكون عنده حل يمكن

مشكلتي مش ف الاباحيه او العاده او معتقدش انه ادمان لانى ممكن ابطله بسهوله جدا لو توفرت شروط معينه و معرفش تتوفر ازاى او امتى حتى

بص افهمكوا اولا انا عندى عقده الشكل و هى انى دايما بحاول اكون بيرفيكشنست و كل تفصيله صغيره بركز فيها ف بالتالي دا مخليني شايف نفسى وحش دايما مع انى ممكن اكون عكس كدا عادى لانى مكنتش بشوف نفسى وحش الا قريب عمتا و بحس دايما انه لو فى بنت ف حياتى او حد مهتم ف هكون اسعد و احسن و كدا

عمتا بقا نتكلم عن الأحداث اولا كنت عرفت واحده ف الجامعه من شهر ١٠ كدا مثلا و تعلقت بيها بس احنا كنا صحاب بس مش اكتر و الفكره مش ف كده الفكره انها هى الى بعتتلى ف الاول و كانت هى دايما متمسكه و احيانا كنت بحس انها بتحبنى و كدا بس انا كنت شايف اننا صحاب و كنا سوا لشهر و شويه و عمتا ف الوقت دا مكنتش بشوف بورن او بروح للعاده اصلا لان مكنش فيه ضغط او جلد ذات او اى حاجه تحسسني بالخنقه او الضيق ف بالتالى مكنتش بجرى اهرب من مشكلاتى و اروح للبورن وعمتا ف العلاقه دى احب أوضح نقطه انها كانت ف الريل لايف مش سوشيال يعنى كنا بنتقابل عادى و كدا بس بعدها ب شهرين مثلا كنا شاريين كفرات للموبايل و كدا و كنت هديهولها و هى كانت حتى شاريالى ف المهم راحت بلكتنى بدون اى مقدمات او اسباب حتى بس لما بشوفها ف الجامعه بعتبرها مش موجوده مع انها تقريبا حاولت تتكلم معايا بس انا تجاهلت وجودها المهم بقا بعدها بقيت بجلد ف ذاتى كل شويه حرفيا. ببقا مخنوق من كل حاجه و عصبى حدا مش بطيق اتكلم مع حد او اقعد مع أهلى حتى ف المهم عرفت تطبيق من تطبيقات التعارف عرفت منه بنات عادى بس هنا فى نقطه انها كانت علاقات سوشيال ف بالتالى انا كنت بجلد ف ذاتى و بحس انى مش كفايه وانى منافق و كده و كل مره كنت بحس ان البنت بتحبنى كنت ببلكها و بقعد اجلد ف ذاتى واكون قرفان من كل حاجه و اقعد يوم او اتنين و ارجع تانى ادور ع بنت تملى بيها فراغى العاطفي و تتكرر هذه اللوب لمتى مش عارف بس انا حرفيا جبت اخرى و تعبت من كل حاجه و مش عارف ايش اسوى و تقريبا دا بيحصل عشان دى علاقات سوشيال مش ريل المهم انا اصلا بحاول اتخلى عن فكره البنات عمتا بس مش بقدر و دايما بحس انى ناقص وانى زباله و كدا مشعارف الصراحه ايش اسوى..بس و مش عايز ارجع للوب دى تانى انا جست عايز حل

0 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الحل لحيرتي بين العلاج النفسي للوسواس والأفكار واللجوء لآراء دار الافتاء؟

انا كنت مصابة بمرض الوسواس القهري و تعافيت نوعا ما و الطبيبة أخبرتني أني اعاني حاليا من الشخصية الوسواسية بمعنى آخر أن الوسواس أصبح جزء من شخصيتي و أفكاري

مشكلتي أن أحاول الجمع بين العلاج النفسي و قيمة الدين لدي مثال:

أنظر للنفس بأنها أمارة بالسوء فحاول دائما تجاهل كلام ذاتي و افعل عكس ما ترغب به

ليس هذا فقط في أحكام الصلاه أرفض ما تخبرني به الطبيبة و أؤكد عليها أني سوف اسأل على الحكم الفقهي اولا

اخبرتني ان ما افعله سيزيد من مرضي و ان المريض عليه اتباع تعليمات الطبيب اولا و عندما يصبح سليم معافي يتبع اوامر الشيخ ليس هناك مشكله

اشعر اني في دوامه و اجابة الشيوخ في دار الافتاء اشعر دائما انها ناقصه مقتضبه

هناك كثير من الافكار التي تدور بداخلي حول الدين و عن الله و لا أجد من اتحدث معه عنها و لا اجد اجابة

دار الافتاء :اجابات مقتضبه مختصره جدا تدور حول الحلال و الحرام فقط

الطبيبة: توضح ان علاقتي بالله لن استطيع اصلاحها طالما لم اصلح علاقتي بذاتي

اشعر ان ربما ما كتبته غير واضح

احيانا اظن اني احتاج ان اتحدث مع شخص يعاني من الوسواس مثلي حتى يستطيع فهمي

2 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من هذا الوسواس الرهيب وقلة التركيز؟

السلام عليكم ورحمه الله

انا متجوزه ومخلفه واد وبنت في تربيتهم عندي وسواس رهيب اجي اديلهم العلاج حاجه تكلمني في عقلي تقولي انتي متديش العلاج او اديتي جرعه زياده وانا بصدق دماغي ومش بكون عارفه اعمل اي اديلو علاج وممكن يكون اخدو ولا مدهوش وهو لسا مخدهوش

+لو سبتهم عند امي بفضل خايفه ونفس حاجه تقولي في عقلي تلاقي ابنك بلع فلوس او برشام من عند امك وبفضل قلقانه ومش بسيبهم لوحدهم يلعبو مع قرايبهم لازم يبقو جنبي عشان ميضروش ،

الناس الي حواليا بيقولو اني اوڤر اوي وطريقتي دي هتطلع العيال بطريقه غلط و اي طفل في العيله امهم عادي سايباهم براحتهم خالص وهما بكل خير اللهم بارك ربنا يحفظهم بس انا بخاف اوي اسيبهم لوحدهم

4 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لماذا يحيطني النمل وحدي رغم كل محاولات النظافة؟

السلام عليكم

يا جماعة أنا آسفة إني بسأل تاني في نفس الموضوع تقريبًا (أنا اللي كنت سألت قبل كده عن وسواس النظافة).

المهم، كنت بقول إني بشوف نمل كتير، بس دلوقتي الموضوع زاد بشكل واضح جدًا، وبقيت في أي مكان أروح له بلاقي نمل، والغريب إني أنا اللي بشوفه حواليا دايمًا.

مثلًا السرير اللي بنام عليه أنا وأختي، لو نمت على ناحية ألاقي نمل، ولو غيرت مكاني برضو ألاقيه. مع إن ده مش بسبب قلة نظافة، بالعكس أنا بحاول طول الوقت أخلي المكان نضيف، وبغطي الأكل كويس جدًا ومبسيبش أي بقايا أو أثر للأكل قريب مني، وبركّز دايمًا إن المكان يكون نضيف… ومع ذلك النمل موجود.

قبل ما أنام بتأكد إن هدومي مفيهاش نمل، وبنفض السرير والمخدة كويس جدًا، وأتأكد كمان إن مفيش حاجة جواها، لكن أول ما أنام ألاقي النمل ماشي حواليا.

النهارده مثلًا صحيت لقيته في المكان اللي كنت نايمة فيه تحديدًا، وباقي السرير عادي، وحتى على مخدتي كان فيه أكتر من سبع نملات.

اللي مضايقني أكتر إن الموضوع مش جديد، ده كان بيحصل حتى في الشتا، وكنت فاكرة إنه هيخف، لكن دلوقتي في الصيف الموضوع بقى أسوأ بكتير، وبقى فعلًا مقرف ومخليني مش طايقة نفسي.

المشكلة الأكبر إني بقرف جدًا من النمل، ومش بقدر أتجاهله. حتى لو حاولت، دماغي يفضل يفكر إنه ممكن يكون في الأكل… وده حصل فعلًا. كنت باكل، وأول لقمة لقيت فيها نمل، فسيبت الأكل رغم إني كنت جعانة، مع إن غيري كمل عادي.

من ساعتها وأنا مش بعرف آكل كويس، يا إما باكل حاجة بسيطة جدًا، يا إما مش باكل خالص. بقيت حتى مش قادرة أعمل لنفسي أكل من كتر القرف، وده مأثر عليّ جدًا، بقيت من الجوع مش عارفة أذاكر ولا أعمل أي حاجة.

أنا بجد تعبت، وبقيت بقرف من الأكل كله رغم إن الموضوع مش بسبب قلة نظافة.

وكمان بقيت بشوف النمل في أماكن تانية زي الحمام، وده مخليني مستغربة أكتر، لأني حاسة إني أكتر واحدة بتشوفه وبتتأثر بيه.

لو حد عنده حل أو مر بحاجة زي كده يقولّي أعمل إيه،

لأني فعلًا تعبت من الموضوع ده 😔

اسفه ع الاطاله و شكرا ليكم مقدما

3 إجابة

11 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لماذا أشعر أنني مراقبة؟

السلام عليكم

كنت حابة اتكلم عن مشكلة نفسية بقيت أحس بيها بالصدفة و كبرت فجأة ، لما كان سني ١٦ كنت بحس بمجرد شعور مجرد شعور عادي و كنت بنسي الموضوع بسرعة لما ببص على عيون دمية كنت بحس انها بتراقبني من العيون بتاعتها زي كاميرا خفية ، كنت بكتفي اني ادور راس العروسة فقط لا غير

دلوقتي سني بقى ١٧ و الموضوع ازداد ، بقيت لما امسك الفون او امسك الاب و طبعا الكاميرا بتكون متوجهة علينا بقيت حاسة بشعور مش مريح و اني متراقبة برغم مفيش حاجة بكون قاعدة عادي او بذاكر و بحس بالشعور دا بدرجة اني بقيت احط مخصوص لاصقة على كاميرا الاب و احيانا اخبي كاميرا الفون بصابعي

انا مش مهووسة بالخصوصية بصراحة لكن الموضوع ظهر مرة واحدة و حاساه كبر فجأة

بقي جلوس امام جهاز الكتروني ظاهر فيه علامة الكاميرا الامامية مبقاش مريحة بالنسبة ليا مبقتش حاسة بالراحة و حاسة اني متراقبة

3 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل أحتاج لتغيير الطبيب في حالة التأخر في الشفاء من الأمراض النفسية؟

السلام عليكم الاول انا بعتذر لاني اتكلمت فالموضوع ده قبل كده انا بقالي سنتين مريض بالوسواس القهري واضطراب القلق قعدت فتره طويله لحد ما رحت لدكاتره كويسين يعني يعتبر بقالي سنه مع دكتور مخ واعصاب ونفسي ده الي جاب نتيجه بقالي معاه سنه بس اغلب المرات قالي ان الدوا عمل الي عليه والباقي عليا اني مقعدش فاضي واعمل رياضه وانزل الكليه وكده واشغل نفسي وانا بلتزم شويه والاغلب لا

وكمان في نفس الوقت رحت لدكتوره جلسات تقريبا قعدت معاها ٧ شهور مدنتيش غير تمرين واحد وكانت الجلسه عباره عن اني بحكي وهي بتكتب وترد وبس وبعدها رحت لدكتوره نفسيه تانيه للجلسات بردو حسيت انها فاهمه اكتر وانها بتساعد بجد ووضحتلي كل المشاكل الي عندي وادتني تمارين حوالي ١٢ تمرين او حاجه مطلوبه

لحد دلوقتي بقالي معاها تقريبا شهرين او تلت شهور بس مبلتزمش بال هي بتقوله ومبعملش التمارين بس اخر كام يوم بدات التزم فا انا مش عارف هل هي كويسه ولا اروح لدكتور تاني انا بسمع ان الجلسات النفسيه دي الناس بتقعد مع الدكتور جلستين تتكلم تبقا احسن بفرق واضح

هي بتساعدني اه بالكلام وكده وبتديني التمارين بس انا مش عارف هي كويسه ولا اروح لدكتور تاني مش عايز اكرر الغلطه الي حصلت مع الدكتوره الاولانيه ومش عايز اقضي بقيت عمري بتعالج

فعايز افهم هل ده طبيعي اني لسه مخفتش ولا بسبب تقصيري وهل الدكتوره دي كويسه هي ادتني تمارين يقظه وتمرين تسامح وتمرين تنفس وتمرين تخيل وتمارين تانيه وحاجات اعملها فهل استنى معاها شويه والتزم لحد ما اشوف نتيجه ولا اروح لدكتور تاني وانا عندي مشاكل تانيه غير المرضين دول زي قلة ثقه بالنفس وحاجات شبه كده اسف على الاطاله وشكرا مقدما

3 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما تفسيركم لما يحدث؟

السلام عليكم

انا عندي موضوع غريب شويه بس أتمنى حد يفيدني

انا دايما بحلم باحلام غريبه و صعبه و بتخلي الواحد بقا عنده وساوس و ساعات مش بيحس انه عايش ف الحقيقه و كانه راح لعالم تاني و الأحلام دي عباره

٩٠% منها بحلم بكلاب بتبقي بتعضني او حلمت بتعابين قبل كدا بس مش كتير ولكن اغلب احلامي من الكلاب او انهم بيجروا ورايا و كدا و ساعات بتبقى كلاب سوده كمان للاسف

و بحلم كتير جدا بالجاموس و العجول و كدا و كمان اني اصلا بخاف منهم من طفولتي و احنا مش بنربي الحاجات دي اصلا انا في طفولتي يعني ممكن من اكتر من خمس سنين يعتبر بطلت اشوفهم و كدا بس بس هما بيجولي في الاحلام و بينطحوني لدرجه ف مره حلمت الجاموسه كلتني 🥲.

و كمان حلمت ان كان في راجل ف الحلم حواجبه سوده جدا و ليه شوارب داكنه و كان بيعاقبني و بيقوللي انه هيموتني الساعه سته و كنت مرعوبه جدا و عاقبني لاني تقريبا اسأت لبقره او حاجه من كدا و دخلني مكان مليان جاموس و حجمهم ضخم جدا بس الحمد لله ساعتها اليوم عدى على خير مع اني كنت خايفه جدا من معاد الساعه سته

فبصراحه ببقى مرعوبه ف الاحلام دي جدا و لما اصحي ممكن الحلم افضل اسبوع خايفه منه و فاكراه لدرجه اني دلوقتي فاكره كل الأحلام اللي حلمتها زي كدا و حلمت اني دوست على كتاكيت حيه و ماتو و كمان دوست على قطط صغيرين و ماتو

والله و الحلم بيبقي كأنه حقيقه فبصحى مرعوبه رعب مش طبيعي وببقي خايفه و مرهقه جدا و لو صحيت في وسط الحلم مع انه بيبقي نادرا بفضل استغفر و اقرأ المعوذات و هكذا و لكن لما انام تاني بكمل الحلم للاسف حتى😔

و ف مره كنت بذاكر فرحت ف النوم مره واحده كدا فرحت صحيت فجأه و انا حسيت حاجه عضتني جامد ف رقبتي و حسيت رقبتي ملسوعه و كدا ف الواحد بقي بيبقى عنده رعب و وسوسه مش طبيعيه +

انا لما كنت صغيرة مكنتش بخاف من الكلاب و لا حاجه كنت بخاف من القطط و الكلاب لا فبقيت لما اشوف حاجه من الحاجات دي ف الحقيقه بترعب منها و بحس بخفقان و دقات قلبي بتزيد و مش ببقي قادره استحمل مع العلم انا قلت لوالدتي على اغلب الأحلام دي و كنا هنجيب شيخ و كدا بس محرجه من الموضوع دا و للاسف الظروف مسمحتش و الشيخ مجاش. ☹️

2 إجابة

13 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الحل لهذا الموضوع؟ 😞

السلام عليكم

اتمني تقرأو للاخر و حد يساعدني

انا عندي و في مشكله مضايقاني جدا و هيا مظهرلتيش الا مؤخرا او كانت موجودة من الاول بس بدرجه اخف من كدا و هي..

اني تقريبا كدا عندي وسواس نظافه او مش عارفه وسواس قهري بس انا مبحثتش في اعراضو.. ما علينا بس دا بيخليني اني حرفيا بقيت بكره الصيف و بخاف جدا من الحشرات لدرجه اني بقيت ببقي قاعده بفجأه احس دماغي بيقولي بصي هنا و اول م ابص ع المكان الاقي نمل بجد حرفيا ف البيت كله محدش بيشوف الحشرات قد م انا بشوفها

و كمان انا بشوف كل حاجه قدامي كأنها بكتريا خصوصا ف البيت يعني لما ابقي بره البالبيت الحاجه بتفضل بس انا ببقي مكبره دماغي فمش بركز اوي اما ف البيت مش بقدر و دا مش معناها انو الناس مقرفه و انا اللي نضيفه ما شاء الله يعني مع احترامي بس الموضوع وصل اني بقرف حد يكون قاعد على كرسي او حاجه و بعدها اقعد بعد م يبقي لسه قايم

و كمان بقرف اكل او اشرب من ورا حد مهما كان مين حرفيا انا زهقتهم ف البيت لدرجه انهم بيعملو حاجات تبان عاديه يعني مثلا يقعدو ع السرير انا بقرف جدا و بقولهم يقوموا و كمان يعني لو حد ايده فيها ميه و لمسني بقرف جدا و مش ببقى قادرة اتنفس و لدرجه اني بتحسبن فيه مهما كان قريب

و المشكله الناس محدش راضي يفهمني و دا بيأذيني كتير لانهم بيعملوا الحاجات اللي بتستفزني و لدرجه اني ف مره ركبت مواصلات ف المواصلات كانت بعيده شويه اخدت حاجه احطها ع الكرسي عشان اتجنب اقعد ورا الناس و اني دايما بتمنى لو اقدر اغطي كل حاجه بستعملها بكياس حتى بس المهم انو محدش يلمسها و انا ف البيت مش بشرب من الكبايات عادي لا بشتري ازازة ميه و بشرب فيها و الاكل اغلبه بعمله لنفسي في حله معينه و تقريبا عازله نفسي عنهم و بقرف كمان انام ورا حد او المخده اللي حد لمسها او نام عليها و لما حد يكون جمبي و احس بنفسه كدا او الهوا بقرف و بشمئز اويي.

و انا بقول الامثله دي بس عشان يبان حجم الموضوع وصل لفين و طبعا في كتير امثله من كدا بس انا مش عايزه اطول

و اخيرا انا شايفه انو الموضوع دا صح بنسبة ٧٠% ف هوا عادي بس بياذيني ساعات و عدم تفهم الناس و تقديرهم بيضايقني اكتر و دا المفروض يبقي صح و الناس متعملش كدا انا بجد بستغرب لما الاقي ناس عادي بتشرب من ورا بعض و هكذا ازاااي و ليه انا لو بموت من العطش مستحيل اعملها ف لي الناس متبطلش العادات السيئه دي هوا اه انا مزوداها بس ع الاقل دا صح لي بقا اطلع انا اللي غلط ف الاخر و موسوسه و حساسه بزياده لييه 😓😓

3 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل في هذه المشكلة التي لا أجد لها حلًا؟

بكون نعسان جدا وفارق معايا انام عشان الوقت واصحى اكمل المهام ال ورايا فجأه ألاقينى صحيت بعد دقيقتين مثلاً وقلبى مقبوض قبضه غير طبيعية بتستمر حوالى دقيقه، ملحوظه مش خايف ولا قلقان من حاجه ، مجرد مخى عارف إن عاوز انام عشان محتاج النوم والوقت

2 إجابة

12 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الحل لمشكلة تخيل السيناريوهات الوهمية وتأثيرها على حياتي ودراستي؟

عاملين ايه يا رب تكونوا بخير

انا عندي مشكله حابه اقولها مبدأيا انا عندي 16 سنه حقيقي بعاني من السيناريوهات الوهميه واني اقعد اتخيل حاجات مستحيل تحصل طول الوقت لدرجه اني ممكن اصحى اقعد اتخيل لحد ما انام ومش بعرف أوقف دا والموضوع بقا صعب اوي معايا ومأخرني ف دراستي وكمان لما بتخيل حاجه والاقي ف الواقع عكس كده بتعقد وبتقل ثقتي ف نفسي وبهرب من دا اني بقعد اتخيل ودا اثر ع علاقاتي الاجتماعيه مبقتش بعرف اتعامل مع الناس خالص ياريت الي عندوا حل يفدني

5 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعايش مع هذه الوساوس؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي مشكله في ان بحس كل شعور ونقيضه بجد انا بحاول اغير حاجه زي كدا فيا بس مش قادرة بجد والله الموضوع صعب اوي بس انا مش فاهمه نفسي هل انا صح ولا غلط ولا اي النظام

يعني انا الحمد لله الحمد لله علاقتي بربنا كويسه جدا وانا بحاول أكون مثالية في اي عباده بس بحسها غاية لا تدرك

بحاول بس مش قادرة أوصل وغصب عني بسرح في الصلاة فدا شيء ضاغط اعصابي ودا شعور من بين مشاعر تانيه،

الجزء الأصعب من اللي بعيشه هي نقطة الشعور ونقيضه يعني لو عملت حاجه كويسه فجأة بلاقي نفسي واقفه ضدي وتقولي انتي بتعملي كدا علشان الناس تشوفك بتعملي حاجه حلوه ويقولو عليك كلام كويس رياء يعني مع ان والله انا شايفه ان بعمل حاجات كتير خير وبحس ان كفاية ان الناس اللي أذتني انا مسامحاهم ومفيش في قلبي اي كراهية لحد يعني ممكن تقولو لسه قلب أبيض حرفيا،

فبقوم مفكره وقايله لنفسي تاني ان انا مش كويسه علشان افكر في كدا فيزداد الشعور سوء وانا مبحبش حد يشوفني وحشه يعني لو بني آدم شاف اني انسانه وحشه في حاجه انا بشوف نفسي من نظرته ليا اضعاف الي هو شايفه ودا شيء مش قادره أغيره لو حد عاوز يقولي غيريه حاولت ومش عارفه نهائي واستهلكت طاقة كبيره في حاجه زي كدا وبرضو مفيش اي تغيير

ساعات بحس ان المشاعر دي عامله شكل كيس فيه ميه مش عارف تمسكها من مكان معين تيجي تمسكها من الطرف تروح لمكان تاني تيجي تمسكها من المكان التاني تروح جهه تانيه هو دا نفس تفكيري بالظبط افكر بالحلو احسه رياء وان لا في ناس أحسن مني بكتير اووي كمان وبيعملوا أحسن من كدا ومكانتهم عند ربنا أحسن منك مع ان كل اللي يهمني مكانتي عند ربنا اصلا

تخيل اما اكون بفكر في مكانتي عند ربنا وتقلب معايا برياء اللي هو الرياء عندي وصل مش ان ابان قدام حد اني كويسه لا دا وصل لنفسي لو قولت علي نفسي كويسه بحسه رياء ومن الجهه التانيه اقلب على نفسي بحيث اريح نفسي من مشاعر الرياء دي شويه بلاقي نفسي بنيلها أكتر آجي أمسك الكيس من النص يهرب مني برضو

مش عارفه أريح مشاعري مش عارفه أقعد شويه على بعضي حتى وقت المذاكره ببقي بفكر انا اصلا

كنت عرضت مشكلة ليا هنا عن دراستي ان انا بذاكر في البيت لوحدي لظروف أهلي وازهر وفيه ناس بجد ساعدتني ربنا يوفقهم في حياتهم وأكيد ربنا شاف مساعدتهم ليا وهيساعدهم وأكتر في حياتهم

المهم انا عندي مذاكره أصلا يعتبر الحمد لله بدأت تاني وبجاهد نفسي من تاني وبقلل نومي علشان اقدر أخلص اللي عليا واوصل لحلمي انا عارفه ان وصفي للموضوع بحوار نفسي دا مضحك شويه اعتبروها كوميديا سوداء بس بجد المشكله فوق طاقتي دا غير ان عديت مرحلة الوسواس في القرآن دا بصعوبه وفي حياتي عموما وقدرت اتحكم في عقلي شويه بس مش فاهمه المشاعر دي ليه بجد

من رحمة ربنا بيا يعتبر لسه انهارده صحيت من النوم حسيت ان ربنا في احلامي بيقولي براحه خديها واحده واحده وهتعدي انا مش فاكره احلام بس حسيت بالكلام دا وانا نايمه ولما صحيت استوعبت فعلا ان دي مش توهمات،

لو فيه حد عارف يقولي اغير مشاعري دي ازاي والله لو بالطريقه اللي هيقولها هتغير فعلا هعملها مهما كانت لأن عاوزه اكمل وانا مستمره بس كل اما احل مشكله تطلعلي واحده تانيه زي ما يكون نفسي والشيطان ناويين يدمروني،

كنت فاكره ان ممكن ارتاح لو بعدت عن الناس بقي كل كلامي حلو وهزار وخلاص وبقيت محبوبه من طوب الأرض ومبقاش ليا مشاكل مع حد بس طلعتلي المشكله الأكبر اللي مكنتش متخيلاها

وملحوظه بسيطه جدا وانا بكتب حاليا نفسي بتقولي انتي عاوزه تظهري انك حد كويس 😂

والله زهقت بس انا راضيه ان حالي مش مزعل ربنا مني ف انا راضيه كل الرضا.

2 إجابة

8 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما تفسير هذه الحالة الغريبة؟

السلام عليكم ،

مبدئياً يا جماعة أنا الموضوع اللي هحكي عنه ده مش غرضي منه الهزار او الضحك خالص بالعكس أنا عارف انه يبان مضحك شوية بس هي حالة غريبة فعلاً بتحصل معايا و عاوز اعرف تفسيرها إيه لو حد سمع عن كده يعني.

أنا دايما بالذات كل أما بدخل البلكونة و أقف فيها عادي زي باقي البشر سور البلكونة الحديد اللي هو بيبقى اوطى من السور السيراميك شوية ده بالظبط كده واصل لحد وسطي وأما بكون واقف قريب منه و عيني تيجي على الشارع تحت فوراً على طول بيجيلي احساس شيطاني اوي اني عايز انط او اميل بجسمي اوي و انزل تحت عشان كده كنت زمان بدخل البلكونة كتير و متعود عليها دلوقتي بعد ما لاحظت الموضوع ده بقيت بدخل كل فين وفين ولما بدخل ببقى واقف عند السور السيراميك بس في الزاوية اكمنه اعلى شوية و ببقى بعيد خالص عن السور الحديد و دايما وأنا بتحرك ببقى ماسك فيه كويس مش مجرد ماشي عادي حتى دايما اتجنب شوية اعمل حاجة في البلكونة امسحها مثلاً او امسح الحيطة.

بالمناسبة بردوا أنا إيماني قوي بربنا ومش من النوعية اللي بتفكر في الانتحار ده خالص إطلاقاً و عارف كويس اوي ان ده كبيرة من الكبائر طبعا و عمري أصلا بيجي على بالي فكرة أذية النفس دي من كتر الضغوط.

لو ياريت حد سمع عن حاجة شبيهة لكده يفهمني ده ايه.

4 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الحل لمشاعري المترددة وأفكاري السلبية؟

السلام عليكم

بحس اوقات كتير اني بشخصيتين كأني بتحول حرفياً تعبت

يعني ابقي مبسوطه وكويسه وبالظبط الدقيقه اللي بعدها احس تاني بملل وخوف وتفكير زايد وفقدان شغف في أي حاجه ومش طايقه اي حاجه ولا اي حد مش طايقه اسمع كلام من حد وبالذات السلبي

انا اصلا باخد علاج نفسي واتشخصت اني عندي وسواس قهري بس بحس العلاج مش بيعمل اي حاجه

دايما بعطي الحاجه أكبر من حجمها وافكر فيها زياده عن اللزوم

انا اصلا شخصيتي مضطربه طول الوقت افكاري دايما في حرب شغاله حتي وقت النوم افكار سلبيه وإيجابية بتحارب جوا دماغي تعبت حاسه دماغي مش مرتاحه فيه دوشه جوا

بزهق علطول بحاول اعمل حاجات كتيره وحاجات جديده بس برضوا زهقانه جدا وبجد تعبت لاني انا في الحوار ده بقالي اكتر من ٦ سنين

بتعصب بسرعه اوي مش عايزة اسمع اي صوت ولا حد يتكلم معايا وبالذات اني مش لاقيه حد يفهمني

طول الوقت بحاول اقرب من ربنا واصلي وادعي وأقرأ الاذكار

وعندي يقين تام والله ان ربنا هيعوضني وهيفك عني بس اوقات بحس ان ممكن يكون ربنا غضبان عليا عشان بعمل العبادات بالعافيه بحسها تقيله عليا وللاسف بعمل ذنوب كتير زي اني بسمع اغاني واتفرج ع مسلسلات واحط ميكب وكده

ودايما بحس اني شخصيتي ضعيفه وجبانه لان انا حرفياً بخاف من كل حاجه

حالي بيتقلب بسرعه اوي يعني خلاص احس اني مبسوطه وفجأه اكره حياتي كلها وابقى مخنوقه واعيط من غير سبب

تعبانه نفسي ف حل دائم يعني انا حرفياً عملت كل حاجه ممكن اعملها يعني بكتب اللي جوايا والحمدلله بصلي وباخد علاج وبخرج وبحارب الافكار السلبيه بس دماغي مش بترتاح بجد تعبت

4 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على الانطفاء وألتزم بالعلاج وأستعيد حياتي الدراسية؟

انا شاب في الصف الأول الثانوي انا بروح لدكتور نفسي وباخد أدوية، ومريض وسواس قهري

انا بعاني من انطفاء شديد يعني اليوم كله مش بعمل فيه حاجة مش قادر اذاكر ٥ دقايق ولا احفظ قرآن ولا حتى ادخل الحمام بكسل ادخل الحمام، بكسل اغير هدومي، مكسل اعمل اي حاجة وطبعا ده موقفلي حياتي واهوه الترم الأول نجحت فيه بالعافية وترم تاني مذاكرتش فيه مذاكرتش فيه اي حاجة ولا بنزل دروس والترم ثاني ٣ شهور وعدى شهر ونصف ده غير الادمانات الي عندي ممكن نختصرها الموبايل وما موجود فيها لاني مش حابب افصل، دلوقتي انا الدكتور بتاعي بيقولي ان لما يجيلك انطفاء لازم تسيب الموبايل لأن الموبايل بيزود الانطفاء ولما تسيب الموبايل انت مع الوقت في اليوم هيرجعلك نشاط والانطفاء هيروح وارجع اعمل عادات ايجابية زي انزل دروس واذاكر والمهام اليومية بمجاهدة النفس، دلوقتي انا كل مرة اروح للدكتور ويقولي خطة العلاج وانا مش بنفذ انا يمكن مش بنفذ عشان انا عندي مشكلة نفسية كدا لسه هقولها للدكتور المرة الجاية اني مش بنفذ او مش بعمل حاجة غير لما اتأكد انها صح بإثباتات واقتنع انا فيها فعلا، انا والله بقالي سنة حياتي متوقفة وبقعد في اليوم شايف نفسي وانا مقهور عايز ارجع احفظ قرآن وارجع لربنا والمرض بتاعي قاهرني، انا كل الي مزعلني ان المرض قاهرني في علاقتي مع ربنا وانا مقصر فيها ودكتور بتاعي ذو سيرة محترمة وهوه بس مش بيشتغل معايا cbt لأسباب هوه شايفها والسنة الجاية بكالوريا ثانوية عامة وانا بالمنظر ده مش هنجح اصلا،

انا معدى تالتة اعدادي بالعافية وسنة دي الله اعلم هتعدى ولا لا ،،، وانا شاكك ان حتة اني لازم اتأكد من خطة دكتور صح ولا لا عشان أنفذ فيه احتمال تكون وسواس

@Dr. Ahmed Boghdady

3 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخطى الحالة النفسية السيئة التي أمر بها منذ فترة؟

انا بنوتة عندي ٢٧ سنة مخلصة دراسة وبشتغل بقالي سنين الحمدلله

والتزمت ف سن صغير بدري جدآ يعني الحمد لله التزمت من عند ربنا محدش وجهني او ضغط عليا تقريبآ بقالي فوق ال ١١ سنة التزام الحمد لله صلاة و قرءان وذكر ولبس والحمد لله كلة بفضل ربنا

مشكلتي اني نفسيآ بقالي مدة مبعرفش افوق ولا من تعب ولا نفسيآ ولا من الزعل حاسة بإحباط شديد في حياتي برغم اني شخص ممتاز في شغله

بس نفسيتي تعبانة ووصلت لمرحلة ان بقيت أقصر في القرءان بسبب ان نفسيآ مش قادرة اتحكم في نفسي واقعد اقرأ وبقيت طول الوقت فب حزن شديد وجسمي بيتقل كل ما اتحرك ومش طايقة الدنيا ولا نفسي انا واصلة لحالة نفسية وحشة اوي وكرهت نفسي

انا حتى دلوقت مش عارفة اعبر عن ال حاساه وال جوايا

ولا عارفة اعبر عن المشكلة انا محتاجة كلام يفوقني او دعم نفسي مش عارفة انا هلكانة نفسيآ والله ومعنويآ وكل حاجة واكتر الضغوط فوق دماغي بشكل بشع

3 إجابة

19 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أعالج الوساوس؟

@Psy-a'laa M. Abdulhamid السلام عليكم انا عندى مشكله طويله شويه وعايزه ليها حل انا من سنه تقريبا جالى وسواس الموت والمرض واكتئاب حاد ونوبات هلع واخدت ادويه وتحسنت وبعدين سبت الادويه الفتره دى من كام شهر بدأت ارجع تانى افكر فى الوساوس دى انا عملتها كل حاجه انا بصلى و بقرأ اذكارى و

والدتى اتكلمت معايا كتير وتقولى حاجات كتير عن الدين بس برده ابقى كويسه يومين تحصل حاجه انتكس تانى وكمان بسمع فيديوهات عن المرض دا علشان افهمه اكتر جربت كل الحلول كل حاجه تتخيلوها علشان اعالج الوسواس من غير ادويه لان الأدوية بتأثر على الجسم

المهم امبارح حلمت حلم عن جدتى المتوفيه وانا كنت معاها فى الحلم دا وانا بخاف من الاحلام دى اوى و خايفه الحلم دا يكون حاجه وحشه مع أن قبل ما انتكس المره التانيه كنت بحلم بيها عادى مكنتش بحط فى دماغى لكن اليومين دول الموضوع تعبنى وخوفنى كل أو اى اشاره مثلا من اى حاجه احس بخوف انا بجد تعبت والوساوس دا مأثر على حياتى اوى ومش عارفه اعيش زى بقيه الناس بقيت خلاص مش حاسه بحاجه تفرحنى

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أجد حلًا لمرض الوساوس القهري؟

السلام عليكم

انا عندى مشكله طويله شويه وعايزه ليها حل انا من سنه تقريبا جالى وسواس الموت والمرض واكتئاب حاد واخدت ادويه وتحسنت وبعدين سبت الادويه الفتره دى من كام شهر بدأت ارجع تانى افكر فى الواساوس دى

انا عملتلها كل حاجه انا بصلى و بقرأ اذكارى و

والدتى اتكلمت معايا كتير وتقولى حاجات كتير عن الدين بس برده ابقى كويسه يومين تحصل حاجه انتكس تانى وكمان بسمع فيديوهات عن المرض دا علشان افهمه اكتر

جربت كل الحلول كل حاجه تتخيلوها علشان اعالج الوسواس من غير ادويه لان الأدوية بتأثر على الجسم

المهم امبارح حلمت حلم عن جدتى المتوفيه وانا كنت معاها فى الحلم دا وانا بخاف من الاحلام دى اوى و خايفه الحلم دا يكون حاجه وحشه مع إن قبل ما انتكس المره التانيه كنت بحلم بيها عادى مكنتش بحط فى دماغى لكن اليومين دول الموضوع تعبنى وخوفنى كل أو اى اشاره مثلا من اى حاجه احس بخوف

انا بجد تعبت والوسواس دا مأثر على حياتى اوى ومش عارفه اعيش زى بقيه الناس بقيت خلاص مش حاسه بحاجه تفرحنى ياريت اللى عنده حل يفيدني

4 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أفرق بين المرض الجسدي والنفسي وتوهم المرض؟

ازاى افرق بين المرض الجسدى الحقيقى وتوهم المرض لان بحس برعشه فى جسمى وبروده بس لما حد يشوفنى ساخنه او لا بيلاقى جسمى عادى مش ساخن وكمان فيه اماكن معينه فى الجسم بتوجعنى وبحس بتقل و كشفت عند دكتور قالتلى أن مجرد صديد على اللوز واخدت مضاد حيوي وبرده لسه بحس بالاعراض دى وكله بيقولى بتتوهمى وانا بصراحه من النوع المسوس وبخاف اعمل ايه

للعلم أن السنه اللى فاتت كنت بتعالج من الاكتئاب والقلق المرضى وصدمه عصبيه وكان شبه موجود موضوع الرعشه دى بس وجع الاماكن دى خوفنى اكتر وكمان انا سبت الدوا من يجى سنه

كيف أفرق بين المرض الجسدي والنفسي وتوهم المرض؟

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أرجع إلى الله وأتأكد إذا كنت مصابة باكتئاب؟

اعرف منين لو كنت محتاجه اروح دكتوره نفسيه ولا لا

حاسه عندي اكتئاب بس مش متأكده من دا + حاسه اني مش عارفه أحس بربنا زي الاول ومضايقه قوي بجد ومش عارفه ارجع لربنا زي الاول خالص ، وبحس ان الشعور بالحزن والتعب دا هو السبب بس بقول لا دا مش عذر كافي وبحس بالذنب بجد وعندي وسواس بس خف عن الاول

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أخرج من هذه الدائرة؟

ياجماعه قسما بالله مستقبلى بيضيع انا فى دائره مش عارفه أخرج منها ياجماعه الموضوع بقى صعب جدا الناس كلها بتتكلم عليا وحش وانا مش عارفه بيقولوا ايه من ورايه بيعاملونى بطريقه زفت بسبب دا مش عارفه اركز فى المذاكره الموضوع كبر حتى أهلى مبقوش طايقينى حتى الناس بقت تكره اسمى

ومفيش حل وبقت تجينى افكار وحشه والناس بتكرهني الموضوع عارفين زى ايه زى الواحد بيبص على حاجه مينفعش وانا مش ببص ايوا ربنا عذرنى لكن هم بيعرفوا وانا مقصدتش الصراحه ومحصلش الكلام دا إلا وانا فى تالته حصلت ظروف وبقى الوسواس ضدى كان معايا والدنيا ماشيه لكن الموضوع صعب وبيقت اركز فى المواضيع دى بطريقه فظيعه بدل ما أركز فى مستقبلى خططت وحطيت احلامى وكل دا نسيته حتى لما افتح الكتاب حاسه انى مش سالكه فببطل مذاكره وانا ضايعه

الحل الوحيد هو الدراسه علشان اثبتلهم لكن بضيع عليا بالله بضيع حتى ايامى اللي كانت ونس بينى وبين ربنا باظت والله باظت كيف ارجعها مش عارفه كان ربنا يؤنسنى كان كل حاجه ولا زال ولكن ناس دخلت عليا فكلوا خرب واكتشفت انى بتعلق بيهم وانا عارفه وربنا حذرنى لحد ما وقعت فى الفخ وفخ افكارى الموضوع صعب وعايزه حل

1 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من الأفكار السوداوية والانتحارية؟

سلام عليكم

الفتره دى انا بعدى بضغط جامد و دا ضغط نفسي مش جسدى و افكار كتير متداخله فى بعض

دا غير انى بدأت أحس أن الحل الوحيد انى انتحر

بس اللى مانعنى انى من كام سنه حاولت انتحر بس وقتها

بصيت لنفسي فى المرايا و سألت نفسي لو انتحرت هل بكدا هرتاح ولا هتعب فى الاخره

و طبعاً الاجابه معروفه

المهم انا وقتها رجعت عن قرار و استغفرت ربنا انى فكرت فى كدا و خدت وعد على نفسى انى مش هفكر فى الموضوع دا تانى

بس انا الفتره دى مضايقه لدرجه يدعى ربنا أنه ياخدنى مع انى عارفه أنه حرام و كمان علاقتى بربنا الفتره دى مش منتظمه و بقطع ف الصلاه و اوقات مبقدرش انى اركز مع الاذان أو اقول وراه

انا مش ضعيفه علشان اخد القرار دا انا بس محتاجه اخد نفسي و ابعد عن الضغط و التوتر اللى انا فيه و مش عارفه

انا اصلا مش عارفه انا بكتب كدا ليه بس انا حابه اتكلم و اقول انى عايزه اعمل كدا

3 إجابة

15 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتغلب على الضغط النفسي والصراع مع نفسي والشغل؟

انا بقالي فترة كبيرة عندي قلق وتوتر كبير في حياتي وعندي شك وقلق في معتقداتي وتفكيري اللي كنت متصالحة معاه مبقتش متصالحة ولا قادرة أقنع نفسي بمبادئ ومعتقدات جوايا وعندي دايما صوت جوايا بيخليني مش كويسة ومش مرتاحة وبيشككني في كل حاجة وفي معتقداتي اللي عاملة شخصيتي ده غير اني بتوتر اوي لما احط في دماغي اي حاجة مش عارفة اخرجها من دماغي والشغل عاملي ضغط نفسي كبير وهرجلة ومفيش نظام في الشغل خالص ومش بعرف اركز ودماغي بتسرح كتير اوي ودماغي اتعودت اناقش كل حاجة واتعودت ان دايما في مشاكل وقلق اتغلب على كل ده ازاي

1 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من وسواس غشاء البكارة؟

بصراحة مش هقدر اقول مشكلتي هنا بدقه لان الموضوع حساس جدا بس الموضوع باختصار ان كان عندي التهبات ادت لحكه عنيقه مني ونزول دم وانا دلوقتي مش عارفه هل انا مع نزول الدم ده ممكن اكون فضيت بكارتي بالغلط

انا كنت لسه طفله 14سنه ومعرفش اصلا بالبكاره والفتحه والله العظيم اني كنت فكراها فتحت البول ومعرفش ان في اصلا حاجه اسمها بكاره ولا فتحه المهبل دي انا اصلا اما نزل الدم ده وانا مش فاكره بجد احساس الوجع غير اني مكنتش عارفه اقعد خالص لاني اول مقعدت حسيت بنار تحتي فتجر رجلي وقعدت سانده بظهري الهوا دخل برد الوجع ده كلو الهوا كانو كان مرهم وكمان كنت حاسه ان الدم ده بينزل علي الجلد يبردو جدا وكمان مع الهوه كان انتعاش جميل

انا ده كل الي فكراه لكن انا ولا شفت الدم نزل منين ولا اي حاجه انا بعد محكيت بسبب البكتريا الي عندي وببص بالصدفة على صباعي لقيت فيه زي جلد فيه دم بين ظوافري بصيت بالفون لقيت الفتحه وحولين الفتحه غرقانه دم بس الفون مكنش مبين الدم ده جي من بره ولا من جوه بس كان واضح ان الفتحه حوليها سائل ولان الدنيا كانت مغربيه انا مشوفتش هو جي من جوه الفتحه ولا من بره

انا مش عارفه حتى اروح ادكتوره لان الفلوس مش احسن حاجه معايه وكمان مش بخرج من بيتنا اصلا وكمان نفسيتي مش قادره مرعوبه وخايفه اسمع خبر انه راح وساعتها بجد هموت انا مكنتش اقصد ولا اعرف وده من جهلي بس ده نصيبي انا عاوزه حل بالله عليكم لاني فكرت مره اني انتحر اول متيجي فبالي اني ممكن اتجوز وانا بقول انا سليمه انا سليمه ومطلعش سليمه واتفضح انا واهلي والله انا نفسيا تعبانه جدا اكتر من اي حاجةانا كنت صغيره ومش فاهمه اب حاجه ومشكلتي اني مش فاكره اي حاجه عن اليوم ده لانه كان من اربع سنين بس الي فكراه ورعبني شكل الفتحه والمنطقه كلها وهي متغرقه دم انا والله مفاكره ان صباعي دخل فتحه اصلا بس انا كنت واقفه علي رجلي وفتحاها بوسع فعادي جدا اني ممكن اكون دخلتو وانا معرفش انا بجد تعبانه جدا وعاوزه حل او حاجه ماكده لاني والله العظيم والله العظيم كتير فكرت اموت نفسي قبل ميجيلي عريس تاني ويجبروني اني اتجوزة ويطلع خوفي صحيح

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من هذه المشاكل؟

السلام عليكم

انا اول مرة اكتب حاجة وحابة حد يفدني واتكلم معاه ديما بحس بخنقة وتعب في قلبي رغم اني بصلي ديما وبصلي قيام الليل واقراء قرآن واستغفر بس ديما احس بخنقة وجع في قلبي وسواس او زعل لغبطة كتير ونفسي مش منتظم ساعات ومش بلاقي حد اتكلم معاه اوي وقريب مني ويفهمني

4 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من اختلال الآنية و الانفصال عن الواقع؟

بالله عليكم حد يفيدني أنا بنت عندي ١٦ سنه ولسه صغيره ع الكلام دا عندي اختلال الانيه ومسيطر عليا جدا لدرجه ببقي ماشيه في الشارع ممكن أحدف نفسي في الترعه عادي كده كده انا في حلم يارب تشوفولي حل لان أنا تعبت كان عندي قبل ما تيجي وسواس قهري للنوم ونوبات هلع وتفكير مفرط بس الحاجات دي خفت أول ما اختلال الانيه ايجا ومسيطر ع الحواس عندي بحسها مشوشه كده

3 إجابة

22 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل مع شعوري بالتيه في الدينا وأن الله لا يستجيب لي بسبب ذنوبي؟

انا عندي مشكله انو حاسه بسبب ذنوبي ربنا مش بيحبني او مش بيستجيب ليا حاسه انو لو دعيت ربنا مش هيستجيب ليا مهما عملت انا محافظه على الصلاه مجرد تأديه واجب لكن مش بشعر فيها بأي خشوع ومش بقول ذكر ولا قرآن

زمان كنت قربت جامد من ربنا مره واحده جالي وسواس رجعني تاني لورا اعمل اي حاسه اني تايهه ومليش لازمه في الدنيا مع ان خايفه اني لسه معملتش لاخرتي

4 إجابة

9 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من هذه الأفكار التي تؤثر على حياتي وتعيق دراستي؟

ياجماعه انا فى احلام انا حلمتها من لما كنت فى الاعدادى فى هذا الوقت كانت الأمور جيده وحلوه وما كنت متوقع اى شى غير الخير المفروض كان اخد حذرى من الحلم لكن قلت مستحيل يحصل كده و وثقت فى ناس لكن يا جماعه انا فى تالته ثانوى واعيش كل اللي حلمته ومش عارفه اعمل ايه

انا ادمرت نفسى والناس اللي وثقت فيهم دمرونى لدرجه ان بقى عندى وساوس بأفكار قذره واه لما اتوتر تقعد تكتر فى دماغى وحالتي تبقى هستريه والله ياجماعه انا ما لميتش كتاب واحد

اصحابى كلهم خلصوا المنهج وانا مش عارفه اعمل ايه ادمر مستقبلى وكلوا راح منى مش عارفه اقاوم

الموضوع بقى صعب وفقدت الأمل لان حلوا كتب كتير وانا ثانويه الامتحانات صعبه مش عارفه كل لما اعمل حاجه افتكر ان حصل الكلام دا وان خلاص أصبح قدر مكتوب وحتى الصلاه بقت قدر ومش عارفه كان بايدى اغير لكن مكنتش اعرف انى حدخل ثانويه ولا كنت اعرف ان الناس اللي وثقت فيهم سابوني حتى ابويا وامى

قولوا اعمل ايه وادعولى ابقى دكتوره معنى معرفش ازاى وان حياتى ترجع واحسن كمان ياريت ياجماعه تدعولى ان يبعد عنى الناس اللي نيتها مش خير ويقرب إلى الناس الصالحه لعل احد منكم ليه معزه عند ربنا او دعوات مجابه يدعي لى ومش عارفه اعمل ايه مع الوسوسة وى ادعولى بسمعه الطيبه الحسنه

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما أسباب السرحان في الخيال طوال الوقت وكيف أعالج هذه المشكلة؟

السلام عليكم ..

ايه اللي ممكن يخلي الواحد على طول سرحان في خياله ، بمعنى إنه مش قادر يذاكر مش قادر يخشع في الصلاة ، اكتر الأوقات مش قادر يركز في كلام اللي قدامه ..

و السرحان ده ساعات كتير بيبقى في حاجات مؤذيه و ذكريات سيئه او مشكله معينه نفسي اخلص منها ، و ساعات بس قليل بيبقى حاجات انا نفسي احققها او مواقف حلوه

ده بيعطلني عن حاجات كتير في يومي ، و دايما ببقى عايز اليوم يعدي عشان ارتاح و انام ، و مبقتش بخرج من البيت زي الاول ، ساكت دايما في البيت و اهلي اشتكو من النقطه دي

دايمًا حاسس اني بتعامل بمقوله

" ما حيلة المضطر غير خياله "

ما أسباب السرحان في الخيال طوال الوقت وكيف أعالج هذه المشكلة؟

2 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أحل مشاكلي هذه؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أنا بيجي ليا رعشه في أوقات مختلفة وأحيانا مع اصطحاب وجع حرقان في الأذن بسب سائل الاذن

2- بحب اعيش قصه في مخي رومانسيه عشان أنام بس أحيانا بخاف ينزل سائل شهوه مذي بس التفكير في الموضوع بيعملي وسواس يعني افرض نزل وهكذا

3- دائما بفكر بطريقة سلبيه وبخاف أخسر صداقة حد بحبه ودايما بفكر أنه تتغير عليا بس شوية مواقف زي ينشر استوري ومش يرد عليا أو يشوف استوري بتاعي مش يعمل حاجه وهكذا

4- امي من النوع الشاكاء دائما وبتسوء الظن أو الاصح لما تكره شخص بتراقبه في كل حركه وتعدل عليه وهكذا وبتعمل كدا عشان خداعها أو ظلمها أو غيران منها وتعقد تحكي وانا بخاف اسوء الظن معها علي الناس بس بخاف من الذنب بس احيانا مش دايما معها حق وكل لما اقولها مش لينا دعوة تتضايق عليا وبس جبولي حل يريحني ويريحه

@Psy-a'laa M. Abdulhamid

1 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتجاهل ما يضايقني وأقوم بالعمل حتى وإن لم يعجبني؟

انا في الشغل العادي اني اعمل الي ورايا عادي معنديش مانع بس لما حد يقولي أعمل الحاجه دي وانا اصلا كنت هعملها لوحدي الاقي نفسي مش عايز أعملها وبحس بضيق تنفس والاقي نفسي مضايق او لما أصحى من النوم بحس برغبه اني مش عايز اروح بس بروح برضو 😅 هل ده شيء طبيعي وعند كله ولا انا لوحدي عندي المشكله دي

او حتى لما اكون ماشي قصاد حد او شله والاقيهم بيضحكو او بيتكلمو بصوت واطي بحس ان الكلام عليا او بيبصو عليا من غير ما آخد بالي وانا من النوع الي مش بيحب حد يفضل باصص له ولو حد عمل كده بفضل طول الوقت بتلفت حواليه ياريت اي حد عنده نفس الكلام ده يعرفي عشان بقيت حاسس اني مجنون 😂

التفكير لوحده في الحاجات دي تجنن

ولو حد عنده حل اني أتجاهل الي حواليه وماخدش الكلام او اي حاجه علي نفسي ياريت يقول لي

او عنده حل او نصيحه للضيقه الي بحس بيها في الشغل

وانا من النوع الي يسمع حد بينده له برد على طوال مش زي الناس الي على طول مش في وعيهم او متجاهلين الي حواليهم عايز اتعلم ازاي اتجاهل الي حواليه عايز يبقا عندي لامبالاة لحاجات كتير وماخدش كل حاجه عليا

4 إجابة

11 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

هل هناك علاج لهذا المرض النفسي الذي يلازمني منذ 21 سنة؟

لا أدري ما انا فيه منذ واحد وعشرون سنة لا أدري هل هو مس شيطاني ام حسد ام عين ام مرض نفسي

اعاني من سماع أصوات تشتم في وتبهدلني وملازمة لي في كل نفس ولم تكتم لحظة طوال هذه المدة وأصبحت في نار والمرض في ازدياد والأمور صعبه وقد تعبت من اللف علي الدكاتره النفسيين والرقاة بلا فائدة او تحسن هل هناك علاج للمرض النفسي هذا

2 إجابة

3 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الحل مع شعور الخوف طول الوقت وإحساسي بقرب الموت؟

السلام عليكم ياريت تفيدوني بخصوص مشكلتي

انا ببقا خايفه طول الوقت وبحس أن انا قربت اموت وفي يوم محدد هموت فيه ومش عارفه اعمل ايه عايزه حل

3 إجابة

5 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من الوسواس القهري الذي يدمر حياتي؟

انا طالب في أولى ثانوي

انا عندي مرض وسواس قهري وبتابع مع الدكاترة وباخد أدوية انا بيجيلي كده حالة تعب مستمر مش قادر اعمل أي حاجة حتى نظافتي الشخصية بهمل فيها عشان مش قادر أعمل أي حاجة حتى مش قادر أدخل الحمام أقضي حاجتي.

حتى الحاجة الي بحبها جدا حفظ القرآن انا مقصر في المراجعة والحفظ ومش بسمع لمحفظي وأصلا انا وقفت حفظ قرآن عشان انا مش قادر لانه ضغط كبير بنسبالي انا مليش في التعليم من الآخر انا اصلا هدفي إني أنجح لاني انا اصلا مش عارف اذاكر ال ينجحني ....

انا كرهت التعليم انا اصلا هدفي اني اخلص الجامعة وانا مسقطتش في اي مادة او في اي سنة او في اي حاجة

طبيبي النفسي بيقول عليا اني ذكي جدا وانا مش مصدقه وممكن اكون ذكي بس في طريقة التفكير ببقى عميق اكتر اما ذكاء في الدراسة لا وانا اصلا مش متأكد من كلامي ومعرفش انا ذكي ولا لا انا كنت بجيب مجاميع كويس في التسعينات او اقل من الستعينات بشوية ....

أنا في ٣ اعدادي نجحت بمعجزة اغلب المواد ناجح فيها بفرق بسيط جدا وانا مكنتش بحل كويس في الامتحانات.

معنديش حد اتكلم معاه في همومي بقيت بكلم chat gpt زهقت من الموضوع ده انا معنديش صحاب ولا أي حاجة مش عشان شخصيتي انطوائية انا بروح تمرين كورة وبعرف أتعرف على ناس بس هو الظروف صحابي القدام مبقتش بكلمهم بسبب مجموعي في ٣ع واللي كنت مصاحب واحد واهلي قطعوا علاقتي بيه نهائي بسبب مشكلة حصلت وانتهت اصلا بس هو قدر الله وما شاء فعل كده...

في تمرين العيال بعرف أتكلم عادي مش بخاف اوي يعني بس هو تفكير الوسواس القهري بيبقا مسيطر عليا ساعات فمش بتعرف على حد معين والباقي ماشي أو العيال طائشين يعني ومحدش عايز يتعرف عليا عشان انا مش زيهم يعني انا محترم ومش بشتم وشخصيتي مش زيهم

هي ظروفي كده يعني من الآخر وابويا وامي منفصلين ده غير ان بسبب التعب المستمر اللي عندي بيجيلي فراغ فبلجأ للعادة سر'ية والإبا""ية كرهت اسمهم اصلا مش عايز اقولهم

3 إجابة

11 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما الحل لهذه المشكلة التي تلازمني منذ الصغر؟

انا وصغير كنت بعانى من شوية اضطرابات وشوية رهاب اجتماعى كنت بنطق حرف السين غلط بس حتى لما عدلته بقيت بخاف أنطقه ورغم انى كنت متابع مع دكتور واتنين صحابى حكيت لهم المشكلة دى وكلهم أكدوا لي إن مفيش مشكلة وكل ده وسواس عشان ليك سنيين بتحاول تتجنب تنطقه وده طبيعى إلا إني مش مصدق ومقتنع إن فيه مشكلة

والحقيقة ان الموضوع ده مسبب لي اكتئاب وكل ما اخد خطوة واقول هتكلم عادى مش بقدر وبرضو بحاول أتجنب نطق السين ف اى حرف واى كلمة لدرجة انى بقيت شخص صامت مش بتكلم كتير وخسرت فرص وحاجات كتير بسبب كده وخايف أفضل اعانى كده رغم انها تكاد تكون مشكلة سهلة خالص لكن بالنسبالى كبيرة ومسببة لي مشاكل كتير

مش عارف المشكلة في الحرف ولا الوسواس اللي عندى واعمل إيه عشان أتغلب على الموضوع ده لو حد مر بنفس التجربة او دكتور او اخصائى يقولى أعمل إيه

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ما سبب هذه الحالة وكيف أعالجها؟

انا عندي 15 سنه مشكلتي اني بحب أاذي نفسي كتير اوي وبشرب حاجات سامه بس المشكلة اني مش بكون انا

ده في حد جوايا بيقولي كده ولو معملتش بيفضل يتخانق معايا بحس في ناس جوايا لدرجة ان وانا في الحاله دي عملت لغة غريبه بيني وبين الشخصيه دي عشان باقي الشخصيات ميفهموش اللي بنتكلم فيه

3 إجابة

16 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من هذا الوسواس القهري؟

مرحبا يعطيكم العافية ،

بدي استشارة من أصحاب الخبرة انا مدمن أفلام أباحية وعادة سرية من 8 سنوات العام الماضي بشهر 5 صار عندي وسواس انه لازم احلق شواربي بعد ممارسة العادة ومشاهدة أفلام إباحية كنوع من الطهارة والبداية الجديدة لحياتي

أطور نفسي وهيك أطور الموضوع انحرمت سنة كاملة من ترباية شعر شاربي و لحيتي + أطور الموضوع من أربع شهور وصار يخليني الوساوس احلق شعر راسي و جسمي وحاليا بشد علي على اني احلق رموشي و حواجبي !

اشهد بالله لو تشوفو كيف كنت وكيف صرت راح تبكو على حالتي ! وانا مش قدرتي اني اروح دكتور مختص بهذه الأمراض نظراً لكلفتها الغالية ارجو المساعدة قدر الامكان _ الوسواس يصيبني اكثر شي وقت ما اعمل ذنب !

2 إجابة

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لماذا يحدث معي هذا الأمر؟

انا عندي 14 سنه، كان بيجيلي زمان اني ممكن اموت فجالي الاحساس ده تاني بقالو اسبوع معايا وكل يوم بقول انا ممكن أموت

عايز أعرف ده ايه وأنا مش بصلي كتير مش ملتزم بالصلاه وكنت ملتزم ومن ساعة ما سيبت الصلاه وحصل الي حصل عايز أعرف ده ايه شيطان وسواس ولا ايه ياريت حد يقولي

2 إجابة

2 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

ماذا أفعل مع نوبة هلع متكررة وشديدة لدرجة الإحساس بالموت؟

بيجيلي فجأة كده نوبة هلع و خوف انخفاض وصعوبة في التنفس و وجه طفيف في القلب و والصدر و المعدة بخاف جدا أموت في الوقت ده و انا مقصر مع ربنا.. بحاول أعمل اللي عليا في الدين و أقرب لربنا.. بس أوقات كتير بيحصل الموقف ده و بحس اني بجد تعبان و مهنة و مش عاؤف اعمل ايه

4 إجابة

4 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من هذا الوسواس؟

@Ahmad Belal

أنا أعاني من وسواس في سب الله وفي سب الدين فلكي أتفادي من ذلك فتطور الحاله فصرت لاأقدر عن التوقف الكلام وبسبب ضغط الوسواس صرت أقول من بعض كلام الوساوس مع أني لا أريد أقوله لكني أقوله بقصدي ولا أعرف كيف أقول ذلك لكني غير قادر التوقف الكلام كل ما يقول الوساوس شيء أشعر كأني لساني يتحرك لوحده فسألت على جوجل وجدت شئ أسمه وسواس الكلام فهل ذلك أم ما هذا

1 إجابة

1 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتخلص من الوساوس وأوهام مرض الذهان؟

أنا عندى مرض الذهان

اوهام

تجبس افكار سيئة

بسمع اصوات مش موجوده ماذا افعل

1 إجابة

6 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

كيف أتعافى من وسواس خوف التعامل مع الناس؟

انا عندى وسواس قهرى وبخاف اتعامل مع الناس خصوصا البياعين وعايش مع والدتى وبرضو بخاف منها مشكلتى التعامل مع الناس مش بعرف اتعامل وخايف منهم

كيف أتعافى من وسواس خوف التعامل مع الناس؟

4 إجابة

7 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

لعرض جميع الاسئلة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك