السلام عليكم انا بتجيلي أفكار عن الماضي بتاعي وهو بصراحة كان سيئ حبتين يعني مليان مواقف محرجة ومليان ذل ليا مواقف فيها ذل انا رضيت وعملتها مواقف من دي كتير وحاليا انا مش قادرة اتخلص من الافكار دي مع ان الشخصية اتغيرت انا من اسبوع بس اتشخصت بانفصام وباخد علاج لكن للأسف الأفار لسه بتيجيلي وهي اعاقتني عن الاستمرار في حياتي الجديدة كأنها مكبلاني مش قادرة اخرج منها وبلوم نفسي على القديم كتير تنصحوني بإيه وياريت لو حد عارف شخص مر بنفس التجربةياريت يعرفني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا عروسة وفرحي قرب ايه الفيتامينات اللي لازم تتاخد وامتا اوقفها
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لى فترة اول ما ببكي او ادخل في حاله انهيار جامد بيحصل لي زي النهارده مثلا كانت اخر مره فحسيت بارتخاء في رجلي الاثنين ومشي لما هديت بس دلوقتي حاسه بشد ورعشه خفيفه في ايدي الشمال الموضوع ده مش اول مره يحصل معايا بيحصل لما بوصل لمرحله الانهيار بس هل ده طبيعي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
عندي مشكلة نسيان بشكل مش طبيعي ذكريات كتير مش بفتكرها وممكن افتكر شعوري ف الوقت ده لكن اي حاجه تانية لا حتى لما حد يحاول يعيد الموقف عليا اوقات مش بفتكره نهائي مع اني بشوفها حاجات مميزة وازاي انساها
مش بفتكر انا دخلت المكان ده ليه بنسى حاجات ليا ف اي مكان
كنت بقول ان ده ممكن عشان بسرح وبفكر كتير وبفضل ابني عالم جوا دماغي وافكر ف الكلام واحلله واربطه بحاجات تانية وفجأة ارجع للعالم الخارجي واقول انا هنا ليه
كمان عندي مشكلة في تحديد الزمن بحس الايام داخلة ف بعض
يعني معرفش افتكر الموقف ده حصل ف اي سنة
بربطها بالمرحلة
مش بفتكر تفاصيل زي اللبس والحاجات اللي حوليا بفتكر المشاعر بس او بمعنى اصح تركيزي بيكون ع الملامح نبرة الصوت المشاعر
انا مفيش عندي فرط حركة بالعكس انا معروف عني اني شخص هادي وبحب الهدوء
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ما علاج آثار حب الشباب؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
عندي ادمان لتطبيق معين ليه علاقه بال AI وداخله تالته ثانوي وحاولت كتير امسحه لكن كل ما اتضايق او حد يزعلني مثلا بنزله تاني ودي مشكله لانه واخد وقتي كله وملوش اي تلاتين لازمه دا غير انو بيخليني اخد ذنوب، حد عنده حل؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا حاليا ثانوية عامة بس عندي مشكلة مهببة لأن خلاص امتحاني كمان ١٠ ايام المهم انا الحمد لله بحاول ع قد ما اقدر اعمل الي عليا طول اليوم بعيدا عن ده انا لما بنام حقيقي مش بحس بنفسي لدرجة بحس اني روحت لعالم تاني ب
بظبط ب ال ٣٠ منبه وكالعادة مبصحاش عليهم انا مش بسمعهم اصلا انا بفضل طول الليل وانام مثلا الساعة ٦ عارفة ان لازم اظبط نومي بس حقيقي معرفتش المهم بنام ٦ واصحى الساعة ٢ أو ١٢ يعني داخلة ف سكة ١٠ ساعات نوم غير بصحى بحس اني كنت بلعب boxing من كتر ما بصحى رقبتي وظهري واجعيني حد عنده حل أو مر بتجربة زي كده؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا انسة عندي 21 سنة في فترات بينزل فيها دم مش في معادو خالص و لما كشفت في دكاترة قالت دي فترة التبويض لو بعد البريود ب 15 يوم بس هي ملهاش 15 يوم وفيه قال التهابات شديدة و في قال تبعيها و لو اتكرر كتير تعاليلي ف انا محتارة و خايفة يكون الموضوع عادي بس هي ليها 6 ايام كل يوم بينزل دم مش دم بريود كامل بس بينزل انو يملى المنديل و بينزل في الحاجة اللي لبساها اعمل اي تاني و هو ممكن يكون ضغط نفسي بس اوقات برضو ميكونش ضغط و بينزل دم هو ده اي حد يفدني ضروري
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
اسفة لو هطول
اختي ربنا رزقها ببنوتة فجر يوم الاربع الولادة كانت متأخرة والبنت شربت سوائل من بطنها اتحجزت في الحضانة علشان كان عندها التهاب رئوي من الدرجة الرابعة وضيق تنفس من الدرجة التانية اتنقلت لحضانة حكومي اول امبارح وقالوا انها نزلت درجة وبقى الالتهاب الرئوي من الدرجة التالتة بس لسه حالتها مش مستقرة علشان على جهاز التنفس لحد دلوقتي النهاردة طلبوا كيس دم وبكرة بلازما الدم ومحدش بيقولنا حاجة ولا اي تفاصيل عن حالتها ولا حتى تقرير بالحالة ف ممكن حد يقولي في احتمال كبير للتحسن ولا لا وده طبيعي كله ولا ايه هما قالوا الانيميا 7.4
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بنتي ثانوية عامة و هي أثناء العذر الشهرى تتعب و ما تعرف تركز فكنت عايزة استشارة طبية لإنه امتحاناتها خلاص قربت هل فى دواء يمنع العذر هذه الفترة بدون ضرر
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا وزني 106 ولسه 20 سنه جربت جيم ودايت وحاجات كتير عشان اخس ومفيش فايده نفسيتي بقت في الارض ولا عارف البس ولا اقعد مع حد ارجوكم شفولي حل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا الاول كنت رفيعة خالص كنت 48كيلو وتخنت مرة واحدة بقيت 70 ودايما نفسي بتروح للحلويات وكذا مرة بعمل دايت مش بخس وجسمي بحسو منفوخ بشكل غير طبيعي بذات في منطقة البطن ورجلي لو وقفت عليها شوية او قعدت شوية بتورم بسرعة وبتوجعني وبيظهرلي علامات زرقا في جسمي دا بسبب اي؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
من وانا صغيره وانا باكل بكميات كبيره عشان انا حابه طعم الاكل بس مش شرط اكون جعانه فعلا او بيبقى جوع عاطفي ومش بكتفي بكميه معقوله ، في فترات مكانش بيبقى عندي مشاكل في حياتي بس برضو كنت بشوف ان الاكل مصدر سعاده لا غنى عنه ومفيش حاجه تضاهيه ولما بعمل دايت بيجيلي اكتئاب ، انا معنديش سمنه الحمد لله بس عندي وزن زايد طول عمري ودا مأثر على نفسيتي اوي في مراحل كتير من حياتي

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم -
بقالي يومين حاسة ب الم في قلبي وفي بطني من فوق تحت القلب بس قولت يمكن من التوتر ان امتحاناتي قربت بس دلوقتي الم قلبي زاد اوي وضربات قلبي سريعة وكنت شايلة بيبي صغيرة حسيت انه هيقع من ايدي ف سبته بسرعة وامبارح جالي هبوط شديد لدرجة اني حسيت ان هيغمى عليا وعيني بدأت تقفل وجسمي ارتخى خالص واهلي اكلوني بسرعة عسل نحل وحلاوة طحينية مع اني كنت قاعدة بذاكر يعني مش بعمل مجهود عنيف + في صداع شديد بقاله يومين ومستمر وصعب اوي - هل دا بسبب التوتر ولا لازم اقلق ؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
عندي نقط بول بتنزل بعد التبول لمد ١٠ دقايق
و في اوقات مختلفه من اليوم ساعات ، بأحجام مختلفه
و في حرقان دايما اثناء التبول اعزكم الله
اي الحل لو دكتور يقدر يفيدنا؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
امي ادمنت نايت كالم وجربت معها كل شيء كي تمنعه ومفيش فائده ماذا افعل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
من اسبوعين شعرت بالم شديد جدا في ضرسي في الفك السفلي من الجهه اليمنى وكشفت طلع تسوس قريب من العصب لكنه تم بحشو عادي الحمد لله
احتجت حوالي اسبوع اخد مسكنات ومضاد عشان الامور تهدأ ورجع لطبيعتي
من حوالي خمس ايام شعرت باحتقان في الجانب الأيمن من الحلق مع ثقل او تكتيف في اللسان من نفس الجهه وده كان عامل صعوبه في الكلام والاكل
بعد يومين بدا ثقل اللسان يخف الحمد لله لكن شعور الاحتقان وشد في اخر اللسان موجود ومرة شعرت انه عامل ثقل شويه على ودني اليمين برضه واوقات الالم بيسمع في الضرس ال حشيناه
الالم مش مستمر طول الوقت ولكن احساس ان في شئ مش طبيعي موجود
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندي شوية أعراض وعايز أعرف أكشف فين ولا عند دكتور ايه لانها كتيرة دلوقتي انا بتنفس بصعوبة وعندي برد دايما ونظري ضعيف وسمعي على قده ووزني مش عايز يزيد وبتعب بسرعه من أقل حاجه وباكل وأشرب بصعوبه و الحمام برضو بصعوبه وعندي رعشة كده وبجوع بسرعة اووي ممكن ف أقل من ساعة بحس بطني بتتقطع كده وعايز أكل تاني وباكل وأجوع وبتعب وعايز أكل تاني ولو مكلتش بلاقي بطني بتتقطع كده بس كده مع العلم قلبي على اليمين ومكشفتش على بقية الاعضاء عملت أشعة إيكو بس وشكرا مقدما للدكتور اللي هيفدني وهيقولي أعمل ايه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
٢١ سنه عندي خمول وكسل وهمدان وتعب ومش قادر اعمل حاجه خالص و على طول عايز انام ولو نمت ٢٤ ساعه اصحى من النوم عايز انام تاني الاول مكنتش انام خالص وكنت شاطر دلوقتي مش عارف اذاكر ولا اي حاجه و لا مركز وعلى طول دايخ وعملت تحليل طلعت فيتامين د ٢١ نقص و على طول متعصب ومش مستحمل وتدمر
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا متشخص ADHA اضطراب فرط الحركه ونقص الانتباه هل يعفي من الخدمه العسكريه باخد دواء كونسرتا أتمنى حد يفيدني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
قبل الفرح اعمل اي لو عايزة آآجل الخلفة في أول الجواز لحد ما افهم طبيعة زوجي و هل هو صالح ليا ولا لا ؟ وازاي امنع الحمل قبلها و اتجنب ضغط الاهل و الزوج ووصمة العار
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أنا بعاني من مشكلة بقالها فترة كبيرة ومأثرة على حياتي بشكل واضح وهي عدم انتظام النوم والتسويف المستمر
حاولت كذا مرة أظبط مواعيد نومي وأثبت وقت معين للنوم وحتى جرّبت الصيام وتقليل المشتتات ومسحت أغلب برامج السوشيال ميديا لكن للأسف لسه بعاني من نوم متقطع وعدم التزام
المشكلة الأكبر إني بقيت أأجل أغلب الحاجات المهمة سواء الدراسة أو أي مسؤوليات تانية رغم إني أكون عارف أهميتها وعايز أعملها فعلًا
بحاول أبدأ وأجبر نفسي على الشغل أو المذاكرة لكن بعد وقت قصير جدًا بلاقي نفسي بضيع وقت في أي حاجة تانية بدون سبب واضح
كمان الموضوع مأثر عليا من الناحية الدينية لأن عندي رغبة إني ألتزم بالصلاة وأقرب من ربنا لكن بحس إن فيه عدم قدرة على الاستمرار أو الالتزام وده مسببلي ضغط نفسي وتأنيب ضمير بشكل مستمر
حاسس إن المشكلة مش مجرد كسل لكن فقدان تركيز وعدم قدرة على التحكم في الوقت أو الالتزام وده مأثر على يومي وحياتي بشكل عام

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عاوزه حل للقشره كنت جبت شامبو نيزابيكس بس هيج الفروه وبعدها طلع حبوب ملتهبة ولما بطلته هدى بس للقشره بتزيد وبعدها استخدمت شامبو كلير برضو معملش حاجه اى الى استخدمه ميشوفش الشعر ويشيل القشرة وعاوزه حاجه للتساقط

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم محتاجه دكتور يفدني او حد متخصص
انا جتلي فترة كبيرة نومي منتظم بس نوم بليل كنت بنام حتى ٣ ساعات و لما بصحى مبعرفش ارجع انام تاني و النومه مبتكونش مريحة أبدا بينما من بعد الفجر بعرف انام نوم عميق جدا بفصل من الدنيا بمعنى اصح و بصحى دايخه بعده و تركيزي قليل ، فبقيت باخد منومات عشان اقدر انام بليل و الصبح بشرب قهوة الساعة ٩ الصبح و بتفضل مفوقاني فترة طويلة جدا بتخليني مش عارفه ارجع انام بليل"لإن في العادة انا مش مدمنة شاي و قهوه فبيأثرو فيا بشكل كبير "
فضلت كدا قُرب ٣ أسابيع لحد ما قررت ابطل المنوم و القهوة لإن سني صغير و ده غلط عليا
اللي حصل ان مبقتش اعرف انام بالليل خالص و تركيزي الصبح صفر
بدلت نومي بقيت انام الصبح و اصحى بالليل و ده أثر على حاجات كتيره في حياتي منها ان بقيت بنسى حاجات اساسية في يومي و تركيزي قل جدا بقيت إنسانة مُشتته جدا ، جربت ارجع اشرب قهوة تاني يمكن أبقى مركزة لما اصحى ، بس حتى القهوة مبقتش تديني احساس النشاط خالص بل ساعات بنام بعدها .
نفسي انام بالليل زي اي حد و اصحى الصبح و مش عارفه الاقي حل ، ونا ثانوية عامة و مش وقتو خالص تركيزي يقل ، و بالمناسبة موضوع النوم ملهوش علاقة بالتأثير النفسي لإن الحمد لله انا نفسيتي كويسة ، يا ريت حد يفيدني

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
جماعة عايزة اعالج شعري مقصف وبشرتي فيها أثار حبوب ودهنيه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
عندي مشكله تعباني اوي وهي اني حرفيا والله مش بخف من حاجه انا بقالى فتره كبيره اوي اوي تعبانه بشكل متواصل المشكله ان كل يوم بحاجه جديده فى جسمي مره دراعي واجعني اوي ومره رجلى ومره تاني راسي والصداع اقسم بالله كل مكان فى جسمي بيوجعني دا غير ألم معدتي لو كلت حاجه بتعب اوي بعدها وأما اكون رايحه جايه على الحمام او اقعد يومين تلاته وممكن توصل ل خمس ايام وانا مش قادره ادخل و بطني كل ما بتروح بتكبر منفوخه قصدي ،الدوره الشهريه بقالها برضو شهرين مجتليش وشعري بيتساقط بشكل مش طبيعى ،ملحوظه بس انا نفسيتي بقالها اكتر من تلات شهور وحشه جدا فهل ده بسبب نفسيتي انا حقيقي مش عارفه اروح اكشف على ايه ولا ايه دا حتي نومي بنام فترات كبيره وبصحي تعبانه جدا وكأني مضروبه وبفوق بالعافيه حاجه كمان فى نغزه بتكون صعبه اوي فى فى كتفي الشمال يعني فوق الصدر كده بشويه بتخلى دراعى واجعني اوى ف ايه الحل ياريت تفدوني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لو سمحتو انا بعاني من حب الشباب وبقيت بجد مستاءه منو ومش عارفه اعمل ايه وصرفت فلوس كتير لدرجه خلاص زهقت وبيزيد مبيتحسنش خالص
ياريت لو في طبيب هنا ينصحني اواي استشاره او حتى تجارب شخصيه تنصحوني @د هناء منصور



لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السَّـلام عليكم ورحمة الله وبركاته
امبارح روحت لـ دكتورة جلدية في مستشفى عادي وعملت كشف وكتبتلي الـ3 روشتات دول...
المهم ان في بنت كانت جمبها وصفتلي على صيدليه اروح اشتري منها العلاج اللي الدكتور كتبتهولي...
انا روحت كذه صيدلية غير اللي قالتلي عليها
العلاج مش موجود فـ روحت الصيدليه اللي قالتلي عليها اللي واقف فيها قالي مرتب مقليش سعر العلاج حرفيا كان غالي عليا جدا...
دلوقتي انا مشكلتي هل ده تسويق يعني ولا اي بالظبط في حتت اني ملقيش العلاج غير في الصيدليه دي..؟
وممكن لو في دكتور صيدلي موجود يكتب اسامي المنتجات اللي موجودة بس عشان اقدر اعمل سيرش عنها حتى لو كده اطلبها اونلاين
مع العلم اني كنت بكشف على شعري وكمان الدكتور كتبتلي روتين لـ وشي
في إستفسار كمان البنت اللي كانت موحودة مع الدكتور في العياده قالتلي حطي ايديك على جهاز ومفروض انه زي نحليل كده وكان سعره 200 جنية وقبل التحليل مقلتليش سعره للأسف فـ دفعهتم هل ده عادي ولا كان مفروض انا تعرفني سعر التحليل وشكرا ليكم...



لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
بقالي 3 شهور متجوز ولسة مفيش اي بشاير حمل
انا اللي اعرفه ان لسة الموضوع بدري
الناس حواليا ( ملحوظة مش اهلي ولا اهلها ) بيسألوني و بيسألوها لسة محصلش حاجه و مفيش مولود جاي دي الحمل بيحصل من اول شهر و الكلام ده بس احنا سايبين الامور دي لله طبعا و كله في وقته اكيد
بس حابب اطمن يعني هل فعلا ممكن يكون فيه مشكلة ولا الكلام ده لسة بدري عليه ؟! و هل فيه علامات للحمل ؟
اتمني حد متخصص يجاوبني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
من يومين كده رجلى اليمين طقت جامد عارفين زي كأنكم بتكسروا حاجه بس بيحصل كده كل فتره عادي بس المره دي كانت جامد وانا انهارده رجلى وجعاني اوي و بحمل عليها بالعافيه وكذالك عروق رجلى واقفه ممكن يكون ايه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو سمحت كنت عملت حشو عصب في رمضان اللي فات وفي ضرس بيتحشر اكل بين الضرس اللي معمول عصب وبين الضرس العقل وبقيت استخدم الخيط لتنظيف الاسنان بس كل ما يجي عند اللثه أو أكل احس بالم
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
كل ما أشرب كوب من الماء أحتاج أن أقضي حاجتى فى الخلاء لإخراجه خاصة اذا شربت كمية كبيرة فى مرة واحدة ، أصحى من نومى احيانا لإخراجه وفمى بالمريء فى قمة الجفاف ؟؟؟! مع العلم عملت تحليل سكر بسيط فى الصيدلية قال السكر ممتاز .
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لو سمحتم انا عندى 21 سنة وبعانى من السمنة وزنى 100 كيلو و طولى 174 بس المشكلة الكبيرة اللى عندى هي تراكم الدهون في منطقة الصدر تحديدا ومخلية الشكل كأنه تثدى ودا مضايقنى جدا ومش مخلينى عارف اتعامل مع الناس بشكل طبيعى بسبب وزنى
جربت كتير احاول اعمل دايت بس معرفتش اعمل ولا ازاى وفي نفس الوقت مقدرتش اروح لدكتور لان ظروفى المادية مش احسن حاجة
فلو فى حد يقدر يساعدنى او دكتور يقدر يدلنى ويتابع معايا ياريت والله
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
حد جرب يكون قاعد ف اي مكان البيت او الشغل و ميكنش طايق اي صوت يصدر حتى لو بيتكلموا بصوت واطي
ساعات بحس ان في زحمه جوا دماغي و سامعه اكتر من صوت حد بيتكلم موجود في البيت او الشغل مع ان مفيش حاجه مزعجه حواليك بس صوت دماغك مخليك حاسس ان في اصوات كتير حواليك و مش طايق تسمع كلمه واحده حتى...
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
جماعه محتاجه بجد رد ضروري من حضراتكم و اتمنى المساعده
انا النهاردة كنت بفك ف قلم فبالصدفه بلعت جزء منه اللي في الصورة دا و حاولت اطلعه معرفتش المهم بعدها وقفت في زوري و محصلش حاجه و لكن حاسه بيها فبعدها بوقت اكلت عادي و شربت مايه و لكن لازلت حاسه بخنقه كدا بسيطه و انها لسه قاعده ف زوري و مش عايزه اعرف حد بالموضوع ف هل في ضرر او ممكن يحصل حاجه؟
ارجو الافاده عشان انا قلقانه بصراحه

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة اللـه وبركاته
لو سمحت انا طالعلي واحده زي اللي في الصورة دي خلف الفخذ وفيها آلم عند الضغط عليها ومش عارفة سببها ايه ونا مخبطش في حاجة...!
قولت اسيب نفسي يومين تلاته يمكن تروح انهاردة تالت يوم وكبرت ولونها بقا قاتم أكتر
اي التخصص اللي اروح اكشف عنده في المستشفى ولو حد عنده اي فكرة عنها يعرفني وشكرا ليكُم...

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ظهر في الاواني الاخيره الدكتور ضياء بنظام الطيبات فهل من ارائكم انه نظام صحيح ام يحتوي على اخطاء وهل من المفترض ان نتبعه..؟؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
هل العسل مضر للارتجاع عشان عاوزه اعمل اى حاجه حلو او مشروب ومش هينفع سكر فينفع عسل نحل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لو سمحتم ممكن تساعدوني وتشجعوني انا مريضه استئصال مراره ولما عملت تحاليل واشاعات وقتها وبعدها بفتره اكتشفت اني عندي مقاومه انسولين وتكيسات ع المبايض والكبد عليه دهون وعندي لوف رحمي ومينفعش ليها اي حاجه لاني كشفت بس المهم ميكترش ومقاليش ع نصايح ولا حاجه وزدت بطريقه بشعه ومعدش عندي ثقه ف نفسي خالص ولا بلاقي لبس وبقابل كلام يضايقني جداً لدرجه كرهت جسمي بس انا اكتر امراضي بسبب وزني كمان انا بدات دايت بقالي كذا يوم بس لو حد عنده نصايح ليا وتشجعوني علشان عندي يآس واحباط ومفيش اراده وخايفه ارجع لنقطه الصفر تاني 🙂
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
الاكتئاب مع الرضاعة إيه الحل ؟
و هل في وسيلة للتواصل مع دكتور نفسي بمبلغ رمزي ؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
حاليا بيجيلي شعور اني بتخنق صدري بيضيق مرة واحده ومبعرفش اتنفس اكني هموت وجسمي بيترعش ومش بقدر اقف جتلي مرة من فتره قريبه بس كانت مطوله معايا فتره يعني اسبوع وبعدها رجعت لطبيعتي وحاليا حصلتلي تاني من يومين بس كنت برا البيت ف دة حاجه ضايقتني و افتكر انها جتلي برضو بس من سنين كنت برا برضو وحصلي رعشه جسم وعياط مفتكرش كنت حاسه بايه لان حرفيا من سنين بس فاكره شكلي ساعتها و اغمى عليا واهلي ودوني لدكتور وطلع مفيش حاجه وفضلت تسالني عن نفسيتي وانا كنت فل ...
وبرضو حاليا روحت لدكاترة عملولي رسم قلب و برضو مفيش حاجه وفضلوا يسالوا عن نفسيتي وانا فل يجدعان.. و قبل ما تجيلي الكتمه دي كان في فترة كبيرة بيجيلي وجع بطن بشع لدرجة كان لو جيه وانا نايمه كنت بصحى من عز نومي اعيط واصرخ بس كشفت برضو قالوا مفيش حاجه ...بس انا شخصيا تعبت الحاجات دي بتتعبني و بذات النفس موضوع النفس دة بحس اني بموت حرفيا وصعبانه عليا نفسي اوي لما بيحصلي كده برا البيت او قدام حد ...ياريت حد يفيدني ويقولي دة اي و ملحوظه انا عندي ١٨ سنه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا بقالي فتره عندي فضول شديد اجرب الفيب الي هي السجاير الالكترونيه مع اني عمري ما دخنت ومن عيله محافظه جدا وانا محترم جدا وطول عمري بستحقر العيال الي بتشرب فيب بس بقالي حوالي اسبوع دماغي بتزقني على الفيب واني عايز اجرب وكده وانا عنيد وسواس قهري واضطراب قلق وده كل فتره يزقني على ذنب معين ولما ابقا خلاص هقع فيه احساس الدافع للذنب يروح وبعدها يجي دافع لذنب تاني
المهم انا سمعت ان السائل الي بتحط في الفيب دا بيبقا في نيكوتين زي السجاير وده المضر ففي سائل بدون نيكوتين قلت هبدأ بيه ولو زودت هشرب ٣ملي نيكوتين بس ودي نسبه لا تذكر في ناس بتشرب ٥٠ ملي وكمان انا مش هستخدمها كتير والفتره دي انا مضغوط بردو شويه وعايز حاجه افصل بيها والجأ لها لما اكون مدايق
بس المشكله اني افتكرت اني وانا صغير كان عندي حساسيه علي صدري او حاجه شبه كده وكنت باخد كورتيزون وفضلت اتعالج فتره طويله وكانو مناعين عني المواد الحافظه واللبن وكده بس الكلام ده وانا صغير من حوالي ١٠ سنين مثلا او ٨ سنين ودلوقتي انا كويس وطول الفتره دي متعبتش تاني فهل لو شربت فيب دا هيتعبني بسبب موضوع صدري ده ولا هبقا زي الشخص الطبيعي وعايز نصايحكم بردو في موضوع الفيب ده
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هو طبيعي ابقا بذاكر وحاسه ان مش فاهمه حاجه مع ان بغير مكاني في المذاكره ومره اقرأ المعلومه بصوت مره الخصها لدرجه ان اوقات بقوم امشي في البيت وانا بقرأ وبحس ان مفيش حاجه ثابته في دماغي
كان لازم اذاكر الاول علشان احل بس مالحقتش اخلص علشان المحاضره ٥ ساعات دا غير اللي هذاكره لوحدي مش راضيه بالمجهود اللي بعمله عموما
ذاكرت بتقنيه بومودورو وحاسه ان بردو مفيش تغيير مقارنه ان الاول كنت لما بستخدمه واشغل قرءان جمبي كنت بخلص جزء كبير اوي واحس ان لسه محافظه على تركيزي دلوقت لا
وبحس ان اليوم بيضيع في الماده حرفيا ومش بلحق احل يعني انا لسه سايبه المذاكره دلوقت بسبب ان زهقت فعلا من الصبح وانا بذاكر أحياء ذاكرت الساعه ٦ لحد ٨ وبعدين نمت شويه وصحيت فضلت لحد الساعه ٣ بذاكر اخدت بريك نص ساعه وكملت
ودايما حاسه بصداع يمكن الصداع هو اللي مسببلي المشكله كشفت عيون وعملت نضاره وطلع عندي حساسيه على عيوني ولسه مستمره بالقطره بقالي سنتين ولسه الصداع مكمل
كشفت مخ واعصاب شخصني بإن عندي اكتئاب اخدت الدواء بس كان بيسببلي رعشه في ايدي بطريقه بشعه ويوجع قلبي وكنت بنام كتير بسببه وقفته وكملت ببنادول لان الدكتور بتاع العيون والمخ والأعصاب كانوا قايلين عليه بقا مش بيعمل معايا مفعول حرفيا
مش عارفه اعمل ايه بجد زهقت ودايما ضغطي مش مظبوط اخد حاجه للضغط طيب ولا اعمل ايه الصداع في عيوني وفي مقدمه رأسي وبينقل لباقي دماغي بس منتشر اكتر في مقدمه رأسي واسفل رأسي مع ان بنام كويس جدا ومش بمسك الجوال غير للدراسه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا 17 عندي الجرثومه اول ما اكتشفت روحت عملت تحاليل وتابعت مع الدكتور وطلع عندي عسر هضمي وطفيليات وجرثومه المهم كنت باخد العلاج بإنتظام وجرعه الجرثومه خلصتها من فتره الدكتور قالي استني فتره كده نشوف العلاج هيعمل المهم انا في الفتره دي عكيت يعني شيبسي كلت وكلت تلات مرات اندومي وكنت بشرب غازات كتيره المهم ان بدأ يبقى في مراره وفي قرح فطمنوني كده الجرثومة رجعت تاني انا مرعوبه
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كنت محتاجه ضروري نوع دوا كويس لسد الشهيه وكمان زياده معدل الحرق في الجسم
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا دايما بسمع طنين في اذني الشمال و بياخد وقت و بحس الصوت بيبقى عالي و كمان للعلم انا سمعي ضعيف شويه مع انه مكنش كدا بس اتطور مع الوقت و للاسف كل م الوقت يمر بحسه بيقل اكتر و كمان انا رحت كشفت و الدكتور قال لي انها فطريات في الاذن او مش فاكره اسمها اي بصراحه بس كان في تراكم شمع ف اذني الشمال و شالهولي و للاسف محصلش اي تغيير و لو بسيط بس الحمد لله
المشكله دلوقتي ف الصوت اللي بيبقي ف الاذن خصوصا الشمال و دا كان من قبل م اروح للدكتور بس زاد شويه و الصوت بيبقى عالي لدرجه لما يكون في طنين مش بسمع اي حاجه من اللي حواليا و بحس نفسي رحت ف عالم تاني غير اللي انا فيه
هوا انا حاسه انو دي اڤورة بس بجد دا اللي بحس بيه
ف لو حد عنده تفسير لدا او يقدر يفيدني يا ريت يقوللي و بلاش اني اعمل تقييم سمع و لا اي حاجه من دا لان الظروف مش هتسمح و حاسه الدنيا حكمت عليا بكدا بس الحمد لله
فاتمني الافاده 🙁
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام معليكم
انا ادريس
كنت شخص عادي جدًا… لحد ما دخلت سكة السجاير
الموضوع بدأ من حوالي 6 شهور
ضغط في الشغل، مشاكل في البيت، وحواليّ ناس كتير بتدخن… حتى والدي
كنت فاكرها حاجة بسيطة، قولت اجرب وخلاص
في الاول كنت بتعب جدًا
دوخة، إرهاق، ومكنتش شايف قدامي
بس كنت بضحك على نفسي واقول: عادي، انا ماسكها وممكن ابطل في اي وقت
بدأت بفرط… وبعدها علب
وبقيت فاكر اني كدا جامد وبفشخر… مع اني عمري ما كنت كدا
الناس اللي حواليا اتصدمت
فيه اللي نصحني، وفيه اللي بعد عني
بس انا مكنش فارق معايا… كنت عايز اشرب وبس
الموضوع خرج من ايدي
بقيت ممكن في ربع ساعة اشرب 3 لـ 5 سجاير
وبعدين وصلت لعلبتين في اليوم
بدأت اتعب
لو طلعت سلمتين بتنهج
ضيق تنفس، نغزات في القلب، صداع مستمر
وبالرغم من كدا… كنت بكمل
فلوسي بتضيع
ممكن نص مرتبي يروح على حاجة بتأذيني
ريحتي بقت سجاير
ناس بتقرف تقرب مني
صحابي يقولولي ريحة بوقك وحشة
وسناني بدأت تسود
وصلت لمرحلة… مش قادر حتى استحمل ريحتها
بس برضه كنت بشرب
لحد ما جسمي قال كفاية
النهارده انا واخد قرار
قرار اني ابطل نهائي
عشان انا مكنتش كدا… ومش عايز اكمل كدا
السجاير مش رجولة
السجاير بتسحب منك صحتك، فلوسك، ووعيك واحدة واحدة
لو انت لسه بتفكر تجرب… بلاش
بلاش تبدأ حاجة هتتعبك وانت مش حاسس
ولو انت بتدخن… حاول تبطل
عشان جسمك امانة عندك
ربنا يهديني ويهديكم جميعًا
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
جمبى الشمال من أعلى القفص الصدري لأسفله بالإضافة لظهرى و قلبي فى نفس منطقة القفص الصدرى: فيهم ألم شبه ألم الظهر كده عافانا الله وإياكم ،مش برتاح غير لما بعمل مساج ليهم
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
ياريت تفيدونى ف ال انا هقوله وتقولوا لى حل ضروري بنتى عندها سنتين وخمس شهور وعصبيه جدا وتأخرت ف طلوع السنان والمشي وكدا مش اوى يمكن شهر او شهر ونص عن ال ف سنهاا.
سافرنا وهي عندها تسع شهور السعوديه وبصراحه لما كانت بتزهق م الحبسه وتزن وكدا اديتها التيلفون ع اغانى اطفال وكلام من دا لشهرين وبردو لما نزلنا مصر أخذته فتره بس بعد كدا مشيت وبقت تقول بابا وماما وتيته وجدو وكدا بعدها بشوية نطقت اسم اختها واسمى يماما كذا شوية وبدأت تتكلم تقول اكل اشرب اطلع البس الشبشب بتشتكى من اختها لما بتعمل حاجه بس مش كلام مفهوم اوى وعارفه اسماء حيوانات ولما بتشوف حد منهم بتقول اسمه بس بتكسير كدا وبتعد اتنين اربعه سته خمسه تمام وبتعيط علطول وصويت كتير فوق الخيال ومفيش نوم منتظم بليل خالص ولما بتبقى عاوز تنام بتقول ننه يا ماما بتقول وبتشاور بس مش مفهوم اوى كلامها لما بقولها هاتى كذا او شيلى كذا بتسمع الكلام وبتنفذه وبتقلدني ف حجات كتير وبتلعب عادى مع الاطفال وكل حاجه بس انا محتاره هيا كدا متأخره ولا دا عادى وهل ينفع اوديها الحضانه دلوقت او لا

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ممكن حد يفسر لي إزاي شخص تكون ثقته في نفسه عالية جدًا لدرجة إن محدش يقدر يهزها الحمد لله ليڤل عالى بجد لدرجه ان ممكن الشخص دا هو ليدر التيم بتاعه وفي نفس الوقت بيعاني من مستوى عالي جدًا من التوتر توتر مفرط إزاي الاتنين دول بيجتمعوا في نفس الشخص ايه التناقض دا ؟ ممكن حد يفسرلي ليه رغم ان الشخص دا واثق في نفسه و بيجيله توتر قوي جدًا من مواقف بسيطة مش لازم حاجه مستاهله توتر يعنى لدرجه انه بيوصل لأعراض جسدية زي خفقان شديد وألم في الرجل والشخص دا علشان يتأقلم ويتكلم معانا لازم يهدى من قلبه اللى بيدق بسرعه الضوء كناية يعنى !
مش عارفه ايه دا انا عملت سيرش كتير وسألت علشان اعرف ليه بيحصل كل دا مع شخص سليم من كل حاجة قالولي دا اسمه استجابة الفر والكر مفهمتش بردو دا ايه علاقته بالشخص دا وعلشان نعرف نهدى الشخص دا من التوتر ممكن نقعد وقت كتير اوى بحسها حاله لا اراديه فيه علشان هو عادى جدا وثقته ما شاء الله كويسه اما ييجى التوتر يشقلب كل حياته دا ايه؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لعرض جميع الاسئلة في فدني اضغط هنا