mai mahfouz

طبيبة وكاتبة مصرية

إجمالي النقاط: 66900

14 سؤال

كيف تستفيد من الكتب التي تقرؤها؟

كم مرة قرأت كتابًا ثم اكتشفت أنك نسيت محتواه ما أن أنهيته؟ كم مرة شعرت باليأس واعتقدت أنه لا فائدة من الاستمرار في القراءة بما أنك لا تتذكر شيئا مما قرأته؟ هذا الشعور كفيل أن يدفعك للتوقف عن عادة القراءة، خاصة إذا كنت قارئًا مبتدئًا. نجح الكثيرون في تخطي هذه المشكلة والاستفادة من قراءاتهم وما زال هناك كثيرون لا يعرفون كيف يتجاوزونها. هذا السؤال إذن للنقاش وتبادل الخبرات. برأيك، هل نسيان محتوى ما قرأت يعني أنك لم تستفد من القراءة شيئًا؟ ** وما أفضل الطرق التي ساعدتك على تحقيق أكبر استفادة من كتاب قرأته وعدم نسيانه وتطبيقه في واقعك؟ ** هل تعرف كتبًا أو فيديوهات يوتيوب أو بودكاست يمكنك ترشيحها لمساعدة الغير في التغلب على هذه المشكلة خاصة القراء المبتدئين؟

تم النشر الأربعاء، ١٣ مايو ٢٠٢٦


كيف نتعامل مع متلازمة (عُقدة) الناجي؟

@Yasmine Tawfik ما الطرق العملية والنصائح التي يمكن أن تساعد شخصًا يعاني عقدة الناجي وكيف يتجاوز شعور الذنب المتواصل تجاه ممارسته حياته بطبيعية مع كل المآسي التي حدثت للآخرين؟

تم النشر الثلاثاء، ٨ أبريل ٢٠٢٥


متى يكون التغيير بالصلاة والقرآن؟

شيء مشترك لاحظته في كثير من المشاكل التي تأتي للتطبيق وعبارات مكررة مثل "أنا أصلي وقريبة من الله لكن حياتي كذا وكذا" "حاولت التوقف عن كذا ولا أستطيع رغم أنني قريب من الله وأصلي دائمًا وأقرأ القرآن" "الاكتئاب لا يفارقني ونفسيتي مدمرة رغم مواظبتي على الصلاة وتقربي من الله" "أصلي وأدعو لكن لا فائدة" وغيرها الكثير من العبارات المشتركة. على الرغم من إيماننا أن الصلاة والقرآن والعبادات والقرب من الله بها الحل وهي الطريق للحياة التي يريدها الله لنا. برأيي أن الأمر يشبه الطبيب والدواء... الطبيب يخبرك أن تأخذ الدواء بالطريقة الفلانية وبالمواعيد والجرعات لكن كثيرا ما يحدث أن يتجاهل المريض أوامر الطبيب ويأخذ الدواء بطريقته ثم يشكو من أن الدواء لم يأت بنتيجة. لا شك أن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر ولا شك أن القرآن شفاء لما في الصدور. إذن أين المشكلة؟ برأيكم متى بالضبط يتغير الإنسان بالصلاة والقرآن وغيرها من العبادات؟

تم النشر الأحد، ١٥ ديسمبر ٢٠٢٤


هل قمتم بقراءة صفحة الاستخدام والخصوصية وصفحة الأسئلة المتكررة عندما سجلتم في تطبيق فدني؟

السلام عليكم ورحمة الله، أعتقد أن القليلين منا عند التسجيل في أي موقع أو تطبيق يهتمون بقراءة شروط الاستخدام والخصوصية. أتفهم الأمر خاصة مع المواقع التي تكتب صفحات طويلة جدًا في سياسة الاستخدام والخصوصية فتدفع القارئ للهرب منها، لكن في تطبيق فدني لا يوجد الكثير من البنود التي يمكن أن تشكل عائقًا أمام القراءة. ماذا عنكم؟ هل قرأتم صفحة سياسة الاستخدام والخصوصية؟ https://www.fedni.net/privacy على الأقل هل زرتم صفحة الأسئلة المتكررة؟ https://www.fedni.net/faq هل تعرفتم على نظام التطبيق والأشياء المخالفة التي يجب أن تتجنبوها حتى لا تتعرضون لحظر الحساب؟ من الممنوعات مثلا محاولة طلب التواصل مع الأعضاء خارج التطبيق والإساءة لأي عضو وكتابة إجابات غير مفهومة لمجرد وضع سؤال وغيرها. وممنوع الأسئلة عن الأحلام والواجبات المنزلية ومع أن هناك تنبيهًا يظهر فور أن تفتح صندوق كتابة السؤال هناك من الأعضاء من يتجاهل التنبيه ويكتب سؤالًا مخالفًا. ما السبب في هذا برأيكم؟ وماذا قد يمنعكم من قراءة شروط الاستخدام والخصوصية ومعرفة القوانين في فدني وغيره؟

تم النشر السبت، ١٩ أكتوبر ٢٠٢٤


ما الذي يمنعك من المشاركة والتفاعل على التطبيق؟

السلام عليكم يا أهل فدني الكرام، إن شاء الله تكونون جميعًا بخير وسلام. كنت أريد أن أسأل هذا السؤال من فترة لكن قررت تأجيله، أعتقد أن الوقت حان لأسئلكم إياه. "ما الذي يمنعكم من المشاركة بالإجابات والتفاعل ومساعدة الأعضاء الآخرين؟" التطبيق تم عمله لكل من له سؤال أو مشكلة وأيضًا لنتشارك الحلول والخبرات، ليس فقط الخبراء من يمكنهم الإجابات على الأسئلة. الجميع يمكنه المشاركة وبالتأكيد هناك أسئلة يمكن لكل شخص هنا الإجابة عنها من واقع خبرته في الحياة. أنا مثلا لا يمكنني الإجابة عن كل الأسئلة خاصة التي تحتاج لمتخصص لكن أبحث عن الأسئلة التي أستطيع الرد عليها من معلوماتي وخبرتي. هناك الكثير من الأعضاء المميزين والنشطيين بالطبع يشاركون لكن نسبة كبيرة أيضًا لا تشارك وأعتقد لولا القاعدة التي وضعها التطبيق باشتراط وضع إجابة لتتمكن من وضع سؤال جديد كنا وجدنا نسبة أقل من المشاركة. إذن ماذا يمنعكم من المشاركة؟ هل هو الخجل أم صعوبة الأسئلة والمشاكل أو الانشغال أو أسباب أخرى؟ والسؤال أيضًا للأعضاء المتفاعلين، "برأيكم لماذا لا يشارك الجميع مثلكم؟" تحياتي.

تم النشر الخميس، ١٩ سبتمبر ٢٠٢٤


أنت ومالك لأبيك! هل تصرف الأب لا بأس به في هذه المشكلة ولا يحق للابن الاعتراض؟

مشكلة على الفيسبوك ملخصها كان: شاب مغترب يعمل باجتهاد ليجمع المال ويقوم بتجهيز نفسه ليستطيع الزواج، ظل لأربع سنوات يُرسل المال الذي يجمعه إلى أبيه. يعود من الغربة معتقدًا أنه سيجد ماله مُدخرًا لزواجه فيتفاجأ أن والده أخذ المال وتزوج به وأنجب له أخًا صغيرًا! المشكلة أين؟ المشكلة أن كثيرًا من التعليقات تقف في صف الأب وتخبر الابن أنّه لا مشكلة فيما حدث وأنه وماله لأبيه. وأنه ليس خسارة في أبيه وأنه مخطئ في صدمته وحزنه. هناك تعليقات بالطبع استنكرت وهناك تعليقات أخرى ذكرت قصصًا مماثلة وبتفاصيل أكثر قهرًا وإحزانًا حتى أن أبطال هذه القصص بعضهم فقد عقله والبعض أصيب بصدمة نفسية أفقدته النطق... بل إن قصة منهم عن شخص غير عربي اغترب 20 عامًا وكان يرسل المال لأهله ثم عاد إلى بلده ليجد والده بنى منزلًا كبيرًا من ماله وبنى لكل شقيق من أشقائه طابقًا خاصًا ولم يبن له أي شيء أو يعمل حسابًا له من ماله أصلًا! برأيكم، لماذا يتصرف بعض الأهالي بهذه القسوة ويعتبرون هذا حقًا مكتسبًا وليست خيانة؟ هل ترون من حق الأب أن يفعل ما فعل ولا حق للابن في الاعتراض أو حتى الشعور بالحزن والقهر على حاله؟ هل باعتقادكم أن هؤلاء الأشخاص الذين يوافقون على تصرف الأب لو كانوا مكان الابن وتعرضوا للخيانة كانوا سيقولون لأنفسهم نحن وأموالنا لآبائنا؟

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


ما النصيحة التي يمكنك تقديمها لخريجي الثانوية العامة بعد ظهور النتيجة؟

نظرًا لكم الأسئلة الخاصة بنتيجة الثانوية العامة والتي تم طرحها على فدني خلال اليومين الماضيين فور ظهور النتيجة ونظرًا للحالة التي تتكرر كل عام ما بين سعادة البعض وخيبة أمل البعض الآخر وإحباطهم وربما حتى انكسارهم نفسيًا نتيجة الاعتقاد إن نتيجهتم في الثانوية العامة قد حددت مصيرهم. أحببت أن يشارك في تقديم النصيحة للخريجين الجدد، كل أعضاء فدني سواء الذين تفوقوا في الثانوية من قبل أو من كانت لهم تجربة سيئة لكنهم بحمد الله استطاعوا تجاوزها أو اكتشفوا حقيقة أنها ليست هي من تحدد مصيرهم ومستقبلهم. ما النصيحة التي يمكنكم تقديمها لهم وهم على أعتاب مرحلة جديدة من حياتهم؟ ماذا يفعل منهم من لم يستطع الالتحاق بكلية أحلامه أو يحقق المجموع الذي كان يتمناه؟ هل انتهت الحياة بالفعل أمامهم أم هي مفتوحة الذراعين لهم وما زالت مليئة بالفرص ولم تفت فرصة النجاح بالفعل؟

تم النشر الخميس، ٨ أغسطس ٢٠٢٤


كيف ننظر للتفاصيل بطريقة مختلفة إن كنا لا نملك الأدوات؟

(سؤال للنقاش) في أحد الكورسات التي أدرسها حاليًا قال المحاضر في بدايته أن علينا من الآن فصاعدًا أن نبدأ في النظر للتفاصيل بطريقة مختلفة، من زوايا أخرى، أن نحاول فهم ماذا كان يقصد صانع هذا التصميم أو كاتب هذا الإعلان أو غيرها من الأعمال الإبداعية. كيف نفعل هذا إن كنا لا نمتلك الأدوات؟ يُقال أن العين لا ترى إلا ما يراه العقل... كيف سأرى شيئًا لا يتعرفه عقلي؟ لنفرض أن شخصًا لم يدرس التصميم الجرافيكي ولا يعرف نظرية الألوان ولا معاني كل لون ولا استخدامات الخطوط المختلفة ... كيف سيحلل التصميم الذي يراه أو ينتبه لما يريد المصمم قوله أو إيصاله؟ كذلك شخص لا يعرف شيئًا عن مدراس الرسم سيقف عاجزًا عن فهم الخطوط والتفاصيل ولن يرى إلا مجرد شخبطات جنونية غير مفهومة. وهكذا... هذا يعني أننا لا نستطيع التحليل ولا النظر بطريقة مختلفة إلى الشيء إلا إذا امتلكنا الأدوات لذلك، صحيح؟ أم هناك طريقة أخرى تمكنك من التفكير خارج الصندوق وامتلاك القدرة للنظر من الزوايا المختلفة دون أن تضطر لتعلم كل شيء حولك؟ هل نحتاج لتنمية التفكير الإبداعي أولًا؟

تم النشر الاثنين، ٢٩ يوليو ٢٠٢٤


ما أفضل الوسائل المتاحة الآن للدفع عبر الانترنت؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، بعد وقف -تقريبا- كل وسائل الدفع عبر الانترنت في مصر لم يبق إلا البطاقات الإئتمانية وهذا خيار لم أحبذه مطلقًا من قبل لكن لا يبدو أنّه لا مفر من اللجوء إليه. وبما إني أحتاجها في دفع اشتراكات استضافة ودومينات فأحتاج لبطاقة حدها الإئتماني وحد الشراء الشهري عبر الإنترنت على الأقل 10 آلاف جنيه. بحثت كثيرًا عن أفضل البطاقات الإئتمانية وأي بنك أفضل لاستخراج بطاقة لكن احترت أكثر. وهناك أيضًا اقتراحات بعمل بطاقات إفتراضية لكن هذه تحتاج لشحن البطاقة بدولارات أو عملات رقمية وهذا صعب بالنسبة لي. أود ممن عنده خبرة أو معلومات فيما يخص البنوك والبطاقات الإئتمانية أن يفيدني. *ما أفضل بطاقة إئتمانية تناسبني وتابعة لأي بنك؟ وهل هناك أي خيارات أخرى أفضل من البطاقات الإئتمانية والافتراضية؟

تم النشر الثلاثاء، ٩ يوليو ٢٠٢٤


هل قفلة الكاتب أو القفلة الإبداعية عموما موجودة حقيقة أم هو مجرد تسويف؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. هل قفلة الكتابة والإبداع مشكلة موجودة فعلا وتشخيص لحالة يعاني منها الكُتاب والأشخاص ذوو المجالات الإبداعية أو هي مجرد نوع من التسويف؟ قرأت في موضوع القفلة الإبداعية والآراء منقسمة بخصوصها والبعض لا يرى وجود ما يُعرف بقفلة الكاتب/الإبداع. بالنسبة لي تمر فترات لا أجد مشكلة في الكتابة لكن لا رغبة لدي في القيام بالفعل نفسه وأحيانا يكون عقلي بالفعل كصفحة بيضاء وهذه مشكلة، خاصة مع كتابة الروايات... لا خيال لا اصوات لا أفكار لا شيء إطلاقا... أحيانًا أخرى لا أجد رغبة حتى في حل القفلة عن طريق التغذية العقلية أو البصرية للحصول على الإلهام اللازم لأفكار جديدة وأحيانا حتى بعد محاولة إثراء الإلهام بتلك المحفزات يظل هناك حاجز أمام تولد الأفكار. ما تجربتكم مع هذه المشكلة وهل أثرت بشكل كبير على مجال عملكم وكيف استطعتم تجاوزها؟ هل تعتقدون فعلا أنها قفلة فعلا أو هي مجرد تسويف أو نتيجة لاحتراق وظيفي؟

تم النشر السبت، ٢٢ يونيو ٢٠٢٤


هل تستطيعون القراءة لكل من يخالفكم فكريًا؟

مرحبًا، من النصائح التي تُوجه إلى القُراء، ألا يقتصروا في قراءتهم على ما يوافقهم فكريًا فقط وأن يقرأوا حتى لمخالفيهم لكي يوسعوا مداركهم ويقرأوا كل وجهات النظر ليكوّنوا صورة شاملة وليتمكنوا من الرد على الأفكار بعد التعرض لها فقد تكون لديهم صورة مغلوطة عن فكرة معينة فتكون مناقشتهم وردودهم منقوصة أو خاطئة. أنا لا يمكنني فعل هذا، قد أتقبل القراءة لشخص ملحد أو لاديني أو أيًا كان فكره إن كان أجنبيًا لكن لا أستطيع إطلاقًا مهما حاولت، القراءة لنفس النوع لو كان عربيًا. كلما حاولت وقف بيني وبين القراءة حاجز نفسي كبير يمنعني من متابعة القراءة ولا أتقبل أي معلومة من هذا الشخص. والوضع أشد لو كان هؤلاء الكُتاب أو المفكرون قد ثبت لي أنّهم كاذبون متلونون وفي معظم الأحوال مدلسون ولا مانع من وضع الأكاذيب بين أسطرهم عمدًا أو عن قلة علم أو فهم، والأسوأ إن كان منهم من يستخدم أسلوبًا سيئًا في الحديث عن الذات الإلهية والأنبياء وثوابت الدين... لا أستطيع قراءة ولو منشور لهؤلاء. هل تستطيعون القراءة في هذه الحالة وما أشعره هو عدم نضج فكري مني أم من الطبيعي أن أشعر بهذا الحاجز النفسي؟ وكيف يمكنني تجاوزه لو أردت التوسع في القراءة للمخالف كنوع من الوعي به وامتلاك القدرة على مناقشته والرد عليه؟

تم النشر الاثنين، ١٧ يونيو ٢٠٢٤


هل تعدد الشغف وهم أم حقيقة ويمكن الاستفادة منه؟

يقولون "سبع صنائع والبخت ضائع" برأيكم هل هذا صحيح أو يمكن للشخص أن يبرع في أكثر من مجال وموهبة؟ هل تعتقدون أنّ تعدد الشغف حقيقي وموجود ويمكن بطرق ما استثماره لتحقيق النجاح أم هو مجرد وهم نخدع به أنفسنا لتبرير التشتت المستمر وعدم التشبث بمجال واحد والنجاح فيه؟ وهل لديكم تجارب مع تعدد الشغف والنجاح في العمل في أكثر من مجال من المجالات المختلفة التي تثير اهتمامكم؟

تم النشر الخميس، ١٣ يونيو ٢٠٢٤


لماذا يعادي المجتمع المرأة التي تضع نفسها ضمن أولويات رعايتها لزوجها وأولادها؟

هناك صورة نمطية فرضها المجتمع على المرأة زوجةً وأمًا، فهي يجب أن تكون ناكرة لذاتها ومضحية دائما وتضع زوجها وأولادها في قمة الأولويات بل في مركز كونها وتظل تدور في هذا الفلك طيلة عمرها. يرضى عنها الجميع حين تكون شمعة تحترق في سبيل هذا، تضحي بكل شيء حتى راحتها النفسية وحقها في الكثير من الأشياء التي هي من صميم احتياجاتها وحقوقها. لماذا إن فكرت في وضع نفسها ضمن هذه الأولويات تسقط من نظر المحيطين بها؟ إن قالت واحدة أنها تربي أولادها على القيام بواجبات منزلية للتخفيف عنها أو أنها لا تفضلهم على نفسها في شراء ملابس لهم وحدهم دونها بل تشتري لنفسها كما تفعل معهم وتدلل نفسها كما تدللهم وتخصص وقتا لراحتها النفسية والجسدية ينتفض الناس غضبا عليها ويتهمونها أنها لا تفهم معنى الأمومة وأن الأمومة في الأساس تضحية وعطاء لا نهائي ودون مقابل ومن تفكر في نفسها وحقوقها فهي أنانية وامرأة فاشلة. لماذا يفرضون على الزوجة والأم أن تظل تعطي دون مقابل عطاءً لا يحق له أن ينفد لينتهي بها المطاف بعد سنين كما يحدث غالبا أن تقول أنها ضحت بكل شيء لتربيتهم وضحت لأجل زوجها فيُقال لها لم يقل لكِ أحد أن تضحي أو أنٌ كل الزوجات والأمهات تفعلن كل ما فعلتِ وأكثر؟ والمشكلة أن هذا يحدث من الرجال والنساء على سواء، فالنساء أنفسهن تستنكرن سماع آراء تخالف ما تربين عليه من مفهوم واجبات الزوجة والأم. برايكم انتم... ه‍ل ترون الأمومة بالفعل عطاء غير محدود وهل هذه الصورة غالبة على المجتمع بالفعل أم بدأت تتغير مؤخرا؟

تم النشر الأربعاء، ١٢ يونيو ٢٠٢٤


كيف تعرفت على تطبيق فدني وبماذا تنصح الآخرين ليحققوا أكبر استفادة منه؟

مرحبًا بالجميع... أود لو تتشاركوا معنا تجربتكم مع (فدني)، كيف عرفتموه وكيف كانت تجربتكم معه، وأيضًا شاركونا نصائحكم للغير كيف يمكنهم الاستفادة من التطبيق كما تفعلون.

تم النشر الأحد، ٩ يونيو ٢٠٢٤

1669 إجابة

السلام عليكم، طالما الموضوع اتعالج بالرقية قبل كده والكوابيس وقفت يبقى محتاجة ترجعي للرقية تاني لأن للأسف الحاجات دي ممكن تتجدد. استتقال الأذكار طبيعي، من الشيطان عشان توقفي خالص تحصين نفسك. ارجعي للرقية الشرعية اللي مشيتِ عليها قبل كده وكملي للآخر لحد ما تتمي العلاج. وأنت نفسكِ يوميا اقرأي سورة البقرة ولا توقفيها مهما حسيتِ بتعب وتقل وحتى لو حسيتِ إن الكوابيس زادت، ده طبيعي يحصل في الأول عشان يجبرك توقفيها بس أنتِ استمري وأنت متيقنة بالله وحفظه. أذكار الصباح والمساء وأذكار قبل النوم طبعا. وخلي بالك من نقطة حضور القلب في الذكر، يعني متكونش قراءتك للقرآن والأذكار مجرد كلام لسانك بيردده من غير ما تحسي معناه وتستحضريه بقلبك وتتيقني كل كلمة منه. حضور القلب واليقين هو اللي بيؤتي ثمرة للدعاء والذكر. وخليكِ دابما مؤمنة إن حفظ ربنا أكبر من أي شر أو كيد من إنسان أو جان، لو آمنتِ إن الحاجات دي قادرة تؤذيكِ فأنتِ بتعطيها قوة أكبر وبتمكنيها من أذاكِ فعلا فخلي دايما ذكر ربنا ويقينك بحفظه أكبر. ربنا معك ويتمم شفاكِ على خير.

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أنا فاهمة إحساسك كويس بس حاولي تهدي كده وتستعيني بالله. انسي خالص المادة اللي عدت أيا كان اللي عملتِه فيها، اتعودي أي امتحان يخلص ارميه ورا ظهرك وركزي على المواد اللي بعده. أنتِ كده بتضيعي الباقي وفي الآخر ممكن يكون توترك مهيألك إنك عكيتِ في الامتحان وتكتشفي العكس، كتير حصل معانا نخرج من الامتحان حاسين إن حلنا أسوأ حاجة وربنا بيسترها والتصحيح بيكون كويس. فأنتِ استغفري ربنا كده وتوكلي عليه وهدي أعصابك. عارفة الكلام سهل والتنفيذ صعب بس فعلا مش قُدامك غير تقفلي عقلك عن التفكير في الامتحان اللي فات وتركزي على الجاي. أنتِ مش هتقدري تغيري اللي حصل بس في إيدك تغيري اللي جاي. وبلاش تدخلي اللجنة متوترة لأن التوتر بينسيكِ اللي أنتِ مذاكراه. لو رايحة نايمة كويس وأعصابك هادئة ومش متوترة هتقدري تحلي أفضل من واحد مقفل المنهج 100% بس متوتر ومش مركز. اعملي بالنصائح اللي قالتها طويلبة علم في إجابتها وكرري كتير ذكر (لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم) و(حسبي الله ونعم الوكيل) ردديهم كتير خلال اليوم وبين فترات الراحة بين جلسات المراجعة. ربنا معك ويوفقك.

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، الأعراض دي غالبا بسبب أنيميا أو نقص فيتامينات ومعادن فمحتاجة تعملي تحليل صورة دم كاملة ونسبة الحديد وفيتامين د تحديدا. وتابعي مع طبيب باطنة عشان يكتب لك كورس العلاج اللازم على حسب النقص اللي التحاليل هتظهره. ويا ريت تبدئي تحسني نظامك الغذائي، ممكن تكوني بتاكلي (كويس) بس وجباتك مش متوازنة أو مش بتحتوي على عناصر غذائية ضرورية لك، ومارسي رياضة ولو عشر دقائق (مش لازم تمارين تقيلة أو كارديو، ممكن تمارين تمدد بسيطة) هتنشط الدورة الدموية وتحسن من حالتك الصحية. وبالنسبة لمشكلة الجلدية، فبلاش تستخدمي أي مستحضرات أو أدوية من نفسك.. لازم كشف جلدية. ألف سلامة.

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أولا وفقك الله ورزقك من واسع فضله وحلاله. بالنسبة لفكرة الربح السريع عبر الإنترنت فهي فكرة غير منطقية وأي عروض تقدم وعد بالربح السريع وبالعملات الصعبة لأنها في الغالب تكون محاولات نصب. لذا لا تسارعي إلى تلك العروض والأهم لا تضغطي على أي روابط تعدك بتحقيق هذا الربح حتى لا يتعرض هاتفك للاختراق أو تتعرضين للنصب. *** الأفضل تحديد مهارة ما تتقنينها ويمكنك تقديمها كخدمة على الإنترنت من خلال مواقع العمل الحر أو التسويق لنفسك من خلال السوشيال ميديا. هناك طرق للدخل السلبي (مثل بيع المنتجات الرقمية كالكتب أو التصاميم او الصور) لكنها ستحتاج منك بعض المجهود لتبدئي تحقيق عائد مادي. هذه قائمة تشغيل لفيديوهات شرح وكورس عن الدخل السلبي إن شاء الله تستفيدين منها. https://www.youtube.com/playlist?list=PLrNsV6fh5oPNKM9H5fxtizS32T9Hs00RN ابحثي أيضا على التطبيق عن أسئلة مشابهة لسؤالك ستجدين إجابات واقتراحات قد تفيدك. ونصيحة أخيرة، فكرة التركيز على الربح السريع والرغبة الملحة في الحصول على المال لدرجة القلق تأتي بنتائج عكسية، وللأسف قد تتسبب في تأخر حصولك على الدخل المادي الذي تريدين تحقيقه، لذا ابعدي القلق بشأن المال من داخلك وركزي على بذل بعض الوقت والجهد لتجدي العائد الذي يرضيك وتوكلي على الله وادعيه دائما أن يرزقك من واسع فضله. بالتوفيق.

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أولا ألف سلامة على والدتك. لو هي محتاجة العملية ضروري فلازم تعملها كده كده قلتِ حالتها صعبة يعني هي في خطورة أصلا.. توكلي على الله ويا ريت كمان تاخدوا رأي أكثر من مختص ولو لازم العملية فضروري تعملها... أي إجراء طبي ولو بسيط فيه احتمالية خطورة، مفيش إجراء آمن بنسبة 100% فبلاش الخوف والقلق يسيطر عليكِ من الناحية دي وتوكلي على الله، فيه ناس كتير عملوا العملية بسلام وعايشين وبصحة الحمد لله فلا ترهقي نفسك بالقلق وتابعي مع الطبيب المختص وخذوا أكثر من رأي قبل إجرلء العملية وإن شاء الله ربنا يطمنكم عليها. ألف سلامة.

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هل الشعور ده مستمر طول اليوم ولا في أوقات معينة ومرتبطة بحاجة معينة زي مثلا أكل أو شرب معين أو دواء؟ هل فيه أي أعراض تانية غير التهيج والأكلان؟ ضروري كشف باطنة وعمل الفحوصات والتحاليل اللازمة للتأكد من السبب، لأن فيه كذا احتمال لده، زي حساسية او مشاكل بالعدة الدرقية أو نقص بعض العناصر الغذائية أو حتى توتر شديد وقلق نفسي. فاكشف باطنة ومتتأخرش، ولو الطبيب لقى محتاج تحويلك لتخصص تاني هيوجهك إن شاء الله. وجيد إنك ملجاتش لأي مخدر فاستمر في مقاومة الرغبة دي. وألف سلامة.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، سورة البقرة فعلا من السور اللي لها أثر عظيم وركة كبيرة، وأوصى الرسول عليه الصلاة والسلام بقراءتها في حديثه الشريف "اقرَؤوا سورةَ البَقرةِ؛ فإنَّ أخذَها بَركةٌ، وتَركَها حَسرةٌ، ولا تَستطيعُها البَطَلةُ" البطلة يعني السحرة. ** السورة صحيحة أكبر سورة القرآن لكنها في رأيي سهلة جدا وخاصة إنها من السور اللي بتتكرر باستمرار في إذاعة القرآن الكريم وفي المواصلات أيضا فقراءتها هتكون سهلة والآيات مألوفة. بالبداية ممكن تحسيها صعب تخلص في يوم أو جلسة لكن عن تجربة بعد كم مرة هتلاقيها أسهل بكتير وهتوصلي إن ممكن تقرأيها في جلسة ساعة أو ساعة تلت. ممكن كبداية تقسميها على ٣ أيام، تقرأي جزء أو ١٦ صفحة بعد الفجر أفضل أو تقسمي الجزء على صلوات اليوم، أنتِ مع الوقت هتحددي الروتين الأفضل لقراءتها المهم تواظبي عليها. كمان نقطة مهمة، لا تخلي اعتقادك إنها هي في ذاتها اللي هتبارك حياتك وتحفظك من السحر وغيره زي ما ذُكر في فضلها، هي مجرد سبب فوأنتِ بتقرأيها خلي في بالك إن ربنا هو الحافظ والرازق واقرئي بنية إن ربنا يعطيكِ فضلها ويبارك في حياتك. https://dorar.net/hadith/sharh/136176 بالتوفيق.💚💚

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هو طبعا الموضوع هيحتاج منك شوية وقت وصبر خاصة لو كان تعلقك به واعتيادك على وجوده ستمر فترة طويلة. لكن الأمر مش مستحيل، لو ركزت في حياتك وأهدافك وبقى يومك كله مشغول هيبقى سهل تنسي وتتخطي مع الوقت. إذا لقيت بعد فترة الموضوع صعب لوحدك ومحتاجة متابعة مع مختصة فممكن تبقي تشوفي خبيرة من خبيرات فدني في صفحة الخبراء وتتواصلي معها. كمان فيه أسئلة كتيرة على التطبيق بخصوص التعلق وعلاجه فاقرئي الإجابات وإن شاء الله تلاقي فيها اللي يفيدك. https://www.fedni.net/results?query=التخلص%20من%20التعلق https://www.fedni.net/results?query=تخطي%20علاقة

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، لا داعي للخوف، هي مجرد تهديدات ولن تفعل شيئا... لا تشغلي بالك كثيرا بما حدث وانسي تهديداتها وركزي في حياتك. اعتبري ما حدث درسا قاسيا وتعلمتِ منه، ولا تكرري الدخول على أمثال هذه البثوث أولا لأنها حرام خاصة لو متعلقة بالتاروت والسحر وقراءة الأبراج ومثل هذا، وثانيا هي مضيعة لوقتك الذي يمكنك استغلاله في أشياء أهم وأكثر إفادة لك. وبالطبع لا يجاوز التحدث مع الرجال ويجب الالتزام بحدود التعامل بين الجنسين كما أمر الله. استغفري الله وأكثري أيضا من ذكر (حسبي الله ونعم الوكيل) إن كنتِ ما زلتِ تخشين من شرها وإن شاء الله هو سيكفيكِ كل ما تخافين منه.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، عادي جدا. أغلبنا حصل معه كده ولسه بيحصل حتى بعد مرور سنين على الثانوية أو الامتحانات كلها عموما. سواء بقى رايحة مش مذاكرة ولا الوقت بيخلص والورقة فاضية ولا حتى الدوشة اللي مش بتحلي بسببها، حلم لجنة الامتحان من الأحلام المنتشرة. حاولي لا تعطي للأمر حجم أكبر أو تقلقي منه لأن الأحلام في الغالب تفريغ للعقل الباطن ومخاوفه وقلقه.. فممكن ده تفريغ لضغوط الحياة اليومية أو توتر أو قلق متخزن من تجارب الامتحانات السابقة. فمتقلقيش وركزي في الواقع ولا تنسي تقرأي أذكار الصباح والمساء وأذكار النوم وإن شاء الله خيرًا.

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أتفق مع باقي الإجابات، أنتِ محتاجة توقفي جلد الذات الشديد ده وتترفقي بنفسك. صدقيني لا الثانوية العامة ولا حتى أي حاجة في الدنيا تستحق ترهقي نفسك بالطريقة دي. طالما ما زلتِ بتتنفسي وعايشة، يبقى أي تقصير في حياتك مقدور عليه ويتعالج. ** مقصرة في العبادة، مين فينا مش مقصر؟ مقصرة في دراستك، كتير زيك وأصعب. المهم الخطوة اللي بعد كده... لا تستسلمي لشيطانك، لما يحسسك باليأس من نفسك مع أول ذنب أو تقصير. ممكن تكوني من الشخصيات اللي عندها هوس المثالية والبحث عن الكمال عشان كده أي تقصير ولو صغير بيحسسك بالفشل ويدخلك في شلل وانهيار. ** فمحتاجة بجد تسامحي نفسك وتهوني عليها. الثانوية مش هتنفعك لما صحتك ونفسيتك تنهار، والثانوية عمرها ما كانت نهاية المطاف ولا هي اللي هتحدد قيمتك ونجاحك لأن ده بيدك تصنعيه مهما كان مجموعك ودراستك بعد كده. ** قومي صلي وادعي ربنا واستعيني به بصدق ورددي كتير الفترة الجاية ذكر (لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم) و(حسبي الله ونعم الوكيل) وربنا إن شاء الله هيمدك بالقوة ويكفيكِ شر مخاوفك كلها. ** بطلي تفكير في الفرص الضائعة والوقت اللي فات وركزي على الوقت المتبقي مهما كان صغير، وصدقيني ياما ناس دخلت الامتحانات وهم مش مذاكرين كويس وعدت على خير وحلوا أفضل مما كانوا متوقعين. المهم تهدي أعصابك وتتوكلي على الله، لو رايحة الامتحان هادية ونايمة كويس هتحلي أفضل من شخص مقفل المنهج بس رايح من غير نوم وخايف وأعصابه متوترة. ربنا معك ويوفقك.💚🌺

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هو الخوف طبيعي وخاصة بعد كتب الكتاب أو مع قرب الفرح، بنات كتير بتمر بكده. لكن في حالتك، مش المفروض كان فيه فترة خطوبة؟ يعني على الأقل درستِ الشخص ده وعرفتِ شخصيته وأخلاقه، إيه عيوبه وإيه مميزاته؟ اتفقتم على صورة حياتكم بعد الزواج، شغلك وامتحاناتك وهكذا؟ المفروض فترة الخطوبة معمولة عشان كده، ولو مفيش اتفاق بين الطرفين فبتنتهي الخطوبة عادي وكل واحد يشوف حياته ويدور على الشريك المناسب. ممكن خوفك عشان فترة الخطوبة متحققتيش فيها من النقاط الضرورية للزواج، وممكن كمان بسبب اعتقادات مسبقة عن الزواج والمشاكل الكتير المنتشرة حاليا. *** محتاجة الأول، تصلي استخارة لو مكنتيش صليتِ، ابعدي مشاعرك السلبية والإيجابية عن الموضوع وادعي ربنا بيقين إنه يختار لك الأصلح وأنت متيقنة في قلبك باختيار ربنا وراضية به مهما كان، ولو كان فيه خير في الزواج ربنا هييسر له الظروف عشان يتم لو مش خير هيبعده عنك. ** بعد كده اقعدي مع نفسك وشوفي كل اللي مخوفك، هل اتكلمتِ معه فيه هل اتفقتم على حاجات وخايفة يرجع في كلامه؟ إيه لازم تتفقوا عليه قبل ما تكملي لخطوة الزواج؟ المهم حاليا إنك تنسي نقطة كتب الكتاب دي خالص وتعيدي تقييم الشخص لو لسه معملتيش كده وتقعدوا تتفقوا سوا على كل النقاط اللي مخوفاك أو الحاجات الأساسية اللي المفروض عاوزاها في زواجك منه عشان تكون حياتكم مستقرة. وادعي ربنا يهدي بالك ويبعد الأفكار السلبية. ربنا يعمل لك اللي فيه الخير.

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، إحساسك مفهوم وطبيعي خاصة لو كنتِ صغيرة بالسن، والإنسان عادي ممكن يعيش عمره كله بيحاول يفهم نفسه فلا تخلي النقطة دي عائق نفسي بالنسبة لك. فهم نفسك هيحصل من خلال تجاربك وتفاعلك مع الحياة وكمان إنك تلاقي موهبتك وميولك، لو هنصحك بحاجة مهمة تفيدك فهي القراءة، لو مش عندك عادة القراءة ابدئي نميها من دلوقتي، القراءة هتوسع مداركك وانفتاحك على العالم والحياة ومع الوقت عقلك وشخصيتك هتتطور وهتفهمي نفسك أكتر. ** كمان ممكن يفيدك تعملي تحليل لنمط شخصيتك، هيقربك شوية لفهم شخصيتك وميولك. جربي الاختبار ده وحاولي تلتزمي بالتعليمات بدقة عشان نتيجة الاختبار تكون دقيقة. https://www.for9a.com/personality-test ابحثي عن نموذج عجلة الحياة المتوازنة على يوتيوب، دي بتقسم حياتك لجوانب عدة (روحاني ونفسي وصحي ومالي ومهني وهكذا...) ولما تحللي كل جزء منها هتشوفي إيه النقص في كل جانب من حياتك وإيه محتاج تشتغلي عليه عشان تكون حياتك ناجحة ومتوازنة وتقدري تحققي أحلامك إن شاء الله. https://www.youtube.com/watch?v=e2MpsTo73a4 جربي كده ولو لسه عندك أي استفسار اكتبي لي في تعليق. بالتوفيق.💚💚

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أنتِ لسه 18 سنة يعني ممكن نقول الارتباط أو المشاعر دي حصلت في فترة مراهقة، وغالب البنات والشباب بيمروا بالمرحلة العاطفية دي ونادرا ما المشاعر بتكمل لبعدها وتتحول لحب طول العمر. هي فترة متقلبة والمشاعر لسه خضراء وبتتغير وتتنسي وتدخل مشاعر جديدة تحل محلها، فلا تجلدي نفسك زيادة على اللي فات، وكمان لا تقرري قرارات مستقبلية زي الزواج والارتباط تحت تأثير مشاعر مؤقتة أو حتى إحساس بالذنب تجاه شخص. بالنسبة لي أنا شايفة 18 سن صغير للتفكير في الارتباط (وأقصد هنا ارتباط رسمي، وطبعا مش محتاجة أقول بلاش خالص غير الرسمي)، رأيي الأفضل إنك تركزي الأول على نفسك ودراستك لو بتدرسي حاليا وطوري أكتر من شخصيتك وتفكيرك بحيث في الوقت المناسب تعرفي تختاري الشخص الصح وتبقي فاهمة يعني إيه زواج ومسؤولية لأن الموضوع أكبر بكتير من الحب والمشاعر المتغيرة. لو حصل بعد كده إن ابن خالتك أو أي شاب مناسب وقتها تقدم لخطبتك فصلي استخارة وافتحي مجال للمقابلة وتحديد إذا يصلح يكون شريك حياة أو لأ. وربنا يوفقك ويختار لك الأصلح.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، وليه تجبري نفسك على تقبل وضع مؤذي؟ العلاقات المرهقة والمؤذية إنهاءها أفضل من الاستمرار فيها خاصة إذا حاولت تصحيح الخطأ وفشلت محاولاتك. تكلمي معها بحزم وانصحيها مرة واتنين وتلاتة وخليكِ قوية وحازمة في كلامك بحيث تحس بتهديد في نبرتك وتعرف إنك مش بتهزري في تحذيراتك لها. خلي فيه حدود واضحة تفهم إنها مينفعش تتخطاها مهما كانت علاقتكم. هي يا إما واخدة عليكِ بزيادة ففاكرة إن هزارها مش هيزعلك يا إما هي من النوع اللي بيرمي الكلام ومش بيهتم يجرح اللي قصاده مهما كان قريب منه. ** لا تسمحي أبدا لها أو غيرها إنه ينتقص من شخصيتك أو مجال عملك، أنتِ ما شاء الله في مجال حلو وصعب ومش كل الناس فاهمة قيمته ومفيش عامة شغل او كلية وحشة فإياكِ تسمحي لها تهز ثقتك بنفسك أو تسبب لك حزن بسبب ده. أنتِ ممكن طريقة اعتراضك على تصرفاتها مش قوية كفاية وممكن أنتِ من النوع اللي بيتحرج من الناس ويخاف على مشاعرهم بس فيه مواقف وعلاقات لازم لها وقفة شديدة وإلا الضرر عليكِ هيكون أكبر مستقبلا. اعطيها فرصة واستنفدي نصحها بالحسنى والحزم وادعي لها بالصلاح لقيتِ مفيش فائدة يبقى اقطعي علاقتك بها وعرفيها السبب.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أنا متفهمة مشاعرك بس بلاش تخليك تاخد أي خطوة غلط وكويس إنك صرفت نظر عن فكرة الزواج ضد رغبة أهلها. الأمر الواقع حاليا بيقول إنها مخطوبة أيا كانت أسباب رفض أهلها وتفضيلهم لشخص آخر، أنت مينفعش تاخد خطوة تجاهها حاليا. ومش لازم تحلل وتحاول تعرف السبب أو تأخذ الأمر على كرامتك وتتعب نفسيتك بالظنون. كل المطلوب منك حاليا إنك ترضى وتدعي ربنا، افتكر دايما إن (وعسى أن تكرهوا شيئًا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئاً وهو شر لكم) محدش عارف النصيب فين ولا الخير فين. فارض بقضاء ربنا وركز في حياتك ومستقبلك واشتغل على نفسك بحيث تكون جاهز ومستعد فعلا لمسؤولية الزواج وإنشاء أسرة، وإن شاء الله لو كان لك نصيب معها هيحصل حتى لو إرادة الناس كلها ضده ولو مش لكم فإن شاء الله ربنا يرزقك بخير منها. تحياتي.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أنا بشكل عام ضد فكرة تصوير كل شيء وتحويله لتريندات. وحقيقة، الأمر تحول مؤخرا إلى سلوك مجتمعي أرى أضراره أكبر من نفعه. ليست كل الحالات تحتاج للنشر على المنصات وتحويلها لتريند لحل المشكلة وما يحدث مؤخرا يثبت أن الأمر يخرج من نطاق المعالجة إلى نتائج أسوأ. سواء كان الأمر المخالف هذا مجرد مشكلة بسيطة أو جريمة أو خطر على الناس، برأيي الحل الأفضل هو تحويل الأمر للجهات المختصة والسيادية، تصوير الحدث يكون كنوع من الأدلة لتبليغ الجهات المسؤولة والتعامل بالإجراءات القانونية. التوثيق شيء وتحويل الأمر لترند شيء آخر. هناك حالات بالطبع قد تحتاج لضغط مجتمعي لسرعة الاستجابة لحلها والتعامل معها وتتحول وقتها لقضية رأي عام، لكن بشكل عام كثير من المشاكل والترندات الحالية يسارع الناس للحكم من طرف واحد وقد يتضح لاحقا أن الأمر بخلاف ما تم تصويره وقد يظلم أبرياء ويخاض في عرضهم وذواتهم وعندما تظهر الحقيقة لا يهتم أحد بنشرها أو توضيحها.

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، التسويق الرقمي مجال واسع وهيحتاج جهد ومنافسة في الجزء اللي ممكن تختار تتخصص فيه لحتى تقدر تنافس في سوق العمل، أنا برأيي ممكن تكتفي بكورس لأساسيات التسويق تستفيد منه في التسويق لنفسك كمدرس بالإضافة إلى كورس في صناعة المحتوى عموما (مش شرط مونتاج فقط فيه حاجات أسهل لو المونتاج مرهق بالنسبة لك أو لا يستهويك) . الاتنين تقدر تستغلهم في التسويق لنفسك وزيادة قيمة الخدمة اللي بتقدمها لعملائك المستهدفين. أفضل قناة ممكن أرشحها لك للتسويق الرقمي وصناعة المحتوى والعمل الحر عموما هي click your future برأيي هتساعدك تحدد خطواتك وأي خيار أفضل هيكون بالنسبة لك.. وأنت تقدر تقرر بعد كده إذا هتكتفي باستغلال المهارات دي في رفع مستوى مهنتك الأساسية والاكتفاء بها ولا تستغل المهارات الجديدة كعمل جانبي إلى جانب عملك الأساسي. https://www.youtube.com/@ClickYourFuture/playlists جرب كده وربنا يوفقك.

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، الخوف والقلق هيغير حاجة؟ طبيعي تحسي بشلل وضياع، كل ما تركتِ الأفكار دي تتحكم فيكِ. مش مطلوب منك تقفلي المنهج قبل الامتحان، المطلوب تركزي إزاي تستغلي الوقت المتبقي صح بحيث حتى لو رحتِ الامتحان وأنتِ مش مذاكرة أحسن حاجة تقدري تحلي كويس. ممكن واحد يبقى مقفل كل حاجة لكن رايح مش نايم كويس وتارك الخوف والتوتر يسيطر عليه يحل بطريقة سيئة وعلى العكس واحد مذاكر نص نص بس رايح الامتحان نايم كويس ومركز ومهدي أعصابه هيقدر يحل أفضل. ساعات كتير على فكرة إجابات بعض الأسئلة بتكون موجودة في أسئلة تانية بالامتحان والطالب الهادئ المركز يقدر ياخد باله منها فيحل حتى اللي كان ناسيه أو مش مذاكره كويس. *** صدقيني عن تجربة، كل دقيقة قبل الامتحان بتفرق فلا تستهوني بإن الوقت قليل ومش هتلحقي. حاولي بس تقعدي في مكان هادي ومش مكركب ولا حواليك زحمة كتب ودفاتر. يا دوب، كتاب المادة اللي هتراجعيها. لو عاوزة نصائح أكتر للمراجعة اقرأي إجابتي على السؤال ده ويا رب تفيدك. https://www.fedni.net/q/89227943/هل-أؤجل-امتحانات-الثانوية-العامة-وما بالتوفيق.💚💚

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، الأمر طبيعي جدا، التفكير جزء من طبيعة العقل البشري ولا تستطيع منعه، هي عملية تحدث تلقائيا وحتى دون أن ننتبه لها. كل ثانية تمر عقلك يولد عشرات الأفكار ودون انتباهك لها حتى. المشكلة عندك ليست في التفكير ذاته بل في تركيزك وانتباهك على تحليل كل فكرة تخطر ببالك وشعورك أنك مضطر لمتابعة وتحليل كل فكرة. ليس مطلوبا منك التوقف عن التفكير بشكل تام، ولا مطلوبا منك تحليل كل ما يطرأ على ذهنك من أفكار. من الطبيعي إذا كنت تذاكر أو تقوم بأي نشاط حتى لو مجرد تأمل مناظر طبيعية أن تمر أفكار عابرة على تفكيرك وتسحب تركيزك لمكان آخر (الأفكار ستكون موجودة في الخلفية دائما)، مهمتك ساعتها هي إيقاف تحليل الفكرة الطارئة وإعادة التركيز على الفكرة الأساسية التي تتطلب انتباهك. أحيانا حتى تأتي أفكار لعمل شيء ما أو تذكيرك أن تتصل بشخص أو نسيانك لمهمة تحتاج القيام بها أو حتى عمل مشروع خرافي في المستقبل، في هذه الحالات سيفيدك أن يكون معك دفترا لتسجيل الملاحظات والأفكار العشوائية. تسجيل هذه الأفكار سيجعلها تتراجع إلى الخلفية كما كانت ويعيد تركيزك سريعا لمهمتك الأساسية. ** لا تحول الأمر إلى مشكلة تخشاها ولا تقاوم الأفكار بطريقة سلبية حتى لا تزيدها المقاومة انتشارا. تجاهلك للأفكار العشوائية سيجعلها مع الوقت تصبح أقل تشويشا لعقلك الواعي وستكتفي بالتواجد في خلفية عقلك اللاواعي حيث مكانها الطبيعي.

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أولا أهلا بك في فدني، وإن شاء الله تستفيد منه وتفيد غيرك. التطبيق زي ما الأعضاء قالوا هو منصة للأسئلة والأجوبة. أي شخص عنده سؤال في أي شيء أو مشكلة بيكتبها وفيه خبراء في تخصصات مختلفة يردوا على الأسئلة أو الأعضاء العاديين إذا بيقدروا يفيدوا من خبراتهم العملية والحياتية. *** موجود في صفحة آخر الأسئلة خيار إنك تختار ترتيب الأسئلة حسب الوضع الافتراضي أو آخر تفاعل أو حسب تاريخ النشر (وده هيظهر لك آخر أسئلة نزلت على التطبيق)، كمان في القائمة المنسدلة هتلاقي فيه الأقسام الرئيسية دي فيها الأسئلة المنتمية لكل قسم رئيسي والأقسام المتفرعة عنه (فيه نفسية وصحية وتعليمية ودينية واجتماعية وغيرها) ممكن تعمل متابعة لأي خبير أو عضو استفدت من إجاباته وهتظهر لك أجوبته ومشاركاته بعد كده. ** بالنسبة لاهتماماتك، هل كنت متوقع مثلا يكون فيه أسئلة أكتر عن الفنون القتالية والرياضات أو يكون فيه قسم لمقالات ومعلومات عنها؟ عامة إذا مهتم أو بتبحث عن معلومات في المجال ده تحديدا فأنت ممكن تكتب السؤال وإن شاء الله لو فيه أعضاء عندهم معلومات تفيدك هيجاوبوا على أسئلتك. تحياتي.

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، اولا ربنا معك ويعينك. لو حابة تتواصلي مع أحد المختصين بتدخلي على صفحة الخبراء https://www.fedni.net/experts وتختاري منها (يفضل طبيبة مش طبيب) لما تضغطي الى صفحة الخبيرة اللي تختاريها هتلاقي إما وسائل التواصل بتاعتها أو فيه زر حجز استشارة هتقدري من خلاله تتواصلي معها وتحجزي جلسة. فيه وسائل مجانية تماما، زي الخط الساخن للدعم النفسي الخاص بالأمان العامة للصحة النفسية وعلاج الإدمان ( ١٦٣٢٨ ) **** لو حابة تنشري نفس الكلام اللي كتبتِه في تعليقاتك لذكية، هتشوفي أي سؤال على التطبيق تقدري تفيدي صاحبة بإجابة مفيدة. تأكدي إنك كاتبة إجابة مش تعليق (خانة كتابة الإجابة بتبقى تحت خالص في آخر صفحة السؤال) جربي كده وإن شاء الله تنشري السؤال وتلاقي المساعدة اللي تفيدك.

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، قدر الله وما شاء فعل. عارفة الموضوع صعب عليكِ بس مش نهاية المطاف، لا كلام ونظرات الناس ولا نتيجة امتحانات هي اللي هتحدد قيمتك أو نجاحك في الحياة.. قيمتك ونجاحك أنتِ للي بتصنعيهم. ياما ناس مستواها التعليمي كان قليل، حتى مدخلتش ثانوي لكنهم حققوا نجاحات كبيرة في حياتهم فبلاش تخلي نظرتك للنجاح قاصرة على موازين المجتمع وهم اللي يحددوا لك إذا كنتِ ناجحة أو لأ. ** أهالي كتير للأسف بيكون أول حاجة يفكروا فيها كلام الناس والشماتة لكن المفروض أنتِ يكون لك حكمك الخاص. المهم قيمتك عند ربنا ونظرتك لنفسك. طالما متأكدة إنك عملتِ اللي عليكِ واجتهدت وربنا قدر اللي حصل فاعتبريه خير والابتلاء الحالي أكيد له حكمة وراها خير ممكن تعرفيه مستقبلا. وأنتِ نفسك لا تهتمي بكلام الناس، لو مش مهم عندك كلامهم أنتِ بنفسك هتكوني قوية قصاد لوم أهلك لك بخصوص النقطة دي، مش هتهتمي وقتها حتى بغياب دعمهم وهتخلي تركيزك كله إزاي أتخطى الكبوة دي وأنجح. *** حتى لو كنتِ وحدك ومفيش أي دعم حولك، فدعمك لنفسك صدقيني كافي بعد اعتمادك على الله واستعانتك به، فتوكلي على الله وارجعي قفي على رجليكِ وإن شاء الله تتخطي الأزمة وتكوني أقوى. ابدئي من النهاردة فكري في صورة النجاح اللي عاوزة توصلي له وارسمي خطتك واشتغلي وخلي آخر همك رأي الناس وتقديرهم، كده كده أهلك والناس نظرتهم هتتغير لما نظرتك لنفسك تتغير وثقتك بها تكبر. استعيني بالله وابدئي، وربنا يوفقك.💚💚

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أولا ربنا يعينك ويقويك ويبعد عنك وساوس الشيطان. حبيبتي، ربنا مش هيحاسبك على نتيجة الثانوية العامة وهل نجحتِ فيها بتفوق ولا لأ. ربنا ما دام خلقك في الدنيا يبقى لك قيمة وهدف أكبر من مجرد نجاح في امتحانات مش هي اللي هتحدد مستقبلك ونجاحك. قتل النفس مش حل لمشاكلك، أنت مش مستحملة ضغوط الدنيا مستعدة تواجهي ما بعد الموت والآخرة؟ أرجوكِ شيلي من دماغك الوساوس دي واستغلي الوقت في المذاكرة مهما كان إنجازك قليل. ** بالنسبة للتأجيل والمراجعة للامتحانات فممكن تقرأي إجابتي عن التأجيل والمراجعة على السؤال ده ويا رب تنفعك. https://www.fedni.net/q/89227943/هل-أؤجل-امتحانات-الثانوية-العامة-وما استعيني بالله وإن شاء الله يقويكِ على نفسك وشيطانك. بالتوفيق💚💚

تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، شكرا يا عمر إنك وجهتِ لي السؤال وأرجو إن شاء الله أقدر أفيدك. ** بالنسبة لموضوع التأجيل فمش هقدر أنصحك به أو لأ. الأمر يرجع لك. أنا جربت تأجيل مادة قبل كده في الكلية على أساس هيكون فيه وقت كتير أخلصها فيه لكن مر الوقت ودخلت بعد كده الامتحان التاني بنفس درجة المذاكرة اللي أجلت عشانها، وطلبة كتير في الثانوية قرروا التأجيل بحجة المذاكرة بجدية من أول السنة لكن حصل نفس مشكلة التسويف وتراكم المنهج. فهل أنت متأكد لو أجلت هتذاكر فعلا وتجتهد ولا هو مجرد مهرب حالي من الضغط والقلق من الامتحانات؟ *** أنت عندك مشاكل (زي الانتظام والنوم والضغط النفسي) محتاجة تتظبط عشان فعلا لو أجلت تستفيد من السنة اللي أجلتها. ** متاخدش قرار التأجيل تحت تأثير الخوف والتوتر واقعد مع نفسك بهدوء وقيم وضعك، هل فعلا مستواك لا يسمح بدخول الامتحان ولا ده مجرد إحساس نابع من خوفك وقلقك؟ وعلى فكرة، ناس كتير دخلت الامتحانات وهي حاسة بالضياع وإنها مأنجزتش ومش هتعرف تحل وحققوا نتائج أفضل مما تخيلوا. ليه تفترض الأسوأ لنفسك؟ **** الاستخارة بتصليها وأنت متيقن إن ربنا هيختار لك الأفضل، فأنت خلاص ركز دلوقتي إنك تذاكر الأيام الباقية على الامتحان وفي الآخر اللي فيه الخير ربنا هيختاره لك. *** مش مطلوب منك غير السعي دلوقتي. ** لا تستهون بالكم ساعة اللي بتذاكرهم في اليوم حتى لو قليلين. التوتر وتفكيرك إنك وراك كتير مخلصش ويا ترى الامتحانات هتبقى عاملة إزاي وأنا هعمل إيه، الأفكار دي كلها بتوترك زيادة وتشوشك. ومفيش فائدة منها ولا هتمنع حاجة في المستقبل. ** الحل إنك توقف الأفكار دي وتخلي همك كله المذاكرة، حتى لو ملحقتش تخلص كل حاجة، مش مطلوب منك تقفل المنهج، مطلوب منك تسعى لآخر لحظة وتروح الامتحان فايق ومركز عشان اللي ذاكرته تستدعيه في الامتحان. ** مش عارفة امتحاناتك باقي لها قد إيه بس لو هديت وركزت تقدر تستغل الوقت كويس مهما كان قليل. لو عرفت تفصل كم ساعة بعيد عن المذاكرة تهدي نفسك فيها هيكون كويس، ارسم أو انزل شم هوا أو العب لعبة بتحبها، المهم حاجة تفصلك عن الضغط عشان تشحن نفسيتك. قلل كافيين عشان تعرف تظبط نومك. النوم الكتير ده مهرب نفسي، ثبت موعد للصحيان وأكد على البيت يصحوك فيه مهما حصل. لو غرفتك مكركبة أو كل الكتب قدامك ده غلط... اختر مادة واحدة بس، الكتاب بتاعها والدفتر ولو موبايل بتسمع الشرح منه واقعد في مكان فاضي وهادي، الدوشة والكركبة والكتب الكتير قدامك هتحسسك إن وراك جبل مخلصش. لا تخلي تركيزك باقي قد إيه متراكم، ركز على أقدر أخلص كم قد إيه. قسم المذاكرة لفترات بينها خمس دقائق راحة، تقوم تتمشى فيها، تشرب حاجة منعشة، تغمض عينيك وتسرح (المهم لا تمسك موبايل وتسكرول) عن تجربة ونفعتني، حاول تفصل فترات المذاكرة بقراءة بعض القرآن، زاحم مذاكرتك بالقرآن عشان ربنا يبارك فيها. ردد كتير الفترة الجاية ذكر (لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم) و(حسبي الله ونعم الوكيل). *** أحمد أبو زيد كان عامل فيديو (خطة إنقاذ الثانوية العامة) https://www.youtube.com/watch?v=TD3wa_bCcWY مسمعتوش كله الصراحة بس هو فيه نصائح كويسة إن شاء الله تنفعك. مش لازم تلزم نفسك بكل حاجة قالها لو حسيت إنها مش مناسباك... خد اللي يناسبك للأيام المتبقية. ** في النهاية، أهم شيء إنك تستعين بالله وتتوكل عليه بيقين وتعرف إنه هيكتب لك الخير حيثما كان إن شاء الله. طولت عليك بس حاولت أفيدك قد ما أقدر. لو لسه عندك أي سؤال اكتب لي في تعليق. بالتوفيق.🌺🌺

تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، حجز الجلسات مع المختصين يكون من خلال صفحة الخبراء، اضغط على صفحة الخبير الذي تختاره ومن خلال وسائل التواصل الموجودة في صفحته أو عن طريق الضغط على زر حجز استشارة يمكنك التواصل معه لحجز جلسة والمتابعة. https://www.fedni.net/experts

تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، دي مشكلة عامة وبتقابلنا كلنا. الفكرة إننا بنكون متحمسين للتغيير وراسمين في مخيلتنا حاجات ناويين نعملها والطاقة اللي بنحسها بتخلينا فاكرين إننا هنقدر ننجز كل حاجة ونهد جبال فنبدأ نضع خطط غير منطقية وأهداف غير واقعية ومش بنعمل حساب لطاقتنا وعقلنا والملل اللي طبيعي يحصل لنا بعد فترة من البدء. ** والملل والفتور كمان بيحصلوا نتيجة، إننا بنكون عاوزين نشوف نتيجة التغيير بسرعة والأثر اللي متخيلينه هو المكافأة اللي النفس منتظراها فلما المكافأة بتتأخر بيقل الحماس ونصاب بنوع من الإحباط وخيبة الأمل فبنمل وبنبدأ نسوف لحد ما بنقف. فالحل، أول ما نحس بالحماس وتبدأ الأفكار والأهداف الكتير تغمرنا إننا نهدأ ولا نستعجل. في وقت نكون هاديين ومركزين نبدأ نكتب على ورقة كل الأفكار والأهداف حتى لو غير واقعية ومنطقية، المهم نفضي خالص دماغنا من الدوشة عشان نحط الأهداف والخطط بواقعية بعد كده. اختاري أهم هدف أو اتنين وقسمي الهدف بعد كده لأجزاء صغيرة. عقلنا متبرمج يحمينا من الألم وبالنسبة له الشغل على المهمات نوع من الألم وخروج لنا من منطقة الراحة فدوره يخلينا نبعد عن الألم فبيلجأ للتسويف. لما بنصغر المهام بنعطيه إيحاء إن الأمر بسيط جدا ومش هياخد مننا وقت وجهد. لما الجزء يكون صغير وتنجزيه، المكافأة اللي النفس مننظراها هتحصل عليها باستمرار على عكس الانتظار البعيد. *** ابدأي كده الخطوات دي وإن شاء الله تساعدك على الاستمرارية: حددي أهدافك حسب الأولوية. قسميها لأجزاء صغيرة حسب الوقت والطاقة. لا تعتمدي على وجود الشغف والحماس عشان تبدئي، الزمي نفسك بالمهمة حتى لو حاسة بألم وضيق وملل ناحية البدء فيها. أول خطوة هي الأصعب (لكن مش مستحيلة) فلو تخطيتها هتلاقي نفسك مستغرقة في المهمة بتركيز... لو قلتِ لنفسك ده هم خمس دقائق فقط أو الصفحة دي فقط هيبقى سهل تاخدي الخطوة الأولى. أنصحك تبحثي على يوتيوب عن نموذج عجلة الحياة المتوازنة هيساعدك تحددي أهدافك اللي هتشتغلي عليها بحيث يكون فيه توازن في كل جوانب حياتك. ولو عندك أي سؤال اكتبي لي في تعليق وإن شاء الله أقدر أفيدك. بالتوفيق. 💚💚

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، الخطوبة معمولة عشان تعرفوا إذا كنتم متوافقين وهينفع تأسسوا بيت وحياة سوية مع بعض ولا لأ. لو مفيش تفاهم بينكم ولا حاسس إنها اللي تقدر تكون شريكة حياتك اللي بينكم مودة وتفاهم يبقى الأفضل لا تظلمها معك وتكمل وأنت غير متقبلها. شباب كتير بيكملوا رغم عدم تقبلهم للبنت والنتبجة، يا إما بينتهوا بطلاق أو حياة مش مرتاحين فيها سوا أو يروح يتزوج عليها بمجرد ما يحس إنه لقى اللي تكمله. ** ولو هي متعلقة بك دلوقتي فالاستمرار هيعلقها زيادة ويخلي انكسارها أكبر لو انفصلتم في المستقبل. وجع دلوقتي وأنتم لسه على البر أهون من وجعها بعدين. حاول مرة أخيرة وصلي استخارة واللي فيه الخير يكتبه ربنا. ملحوظة أخيرة، لو كنت خلال الشهرين دول تعاملت معها بطريقة عاطفية شوية يعني قلت لها كلام حلو ووعود وهكذا فطبيعي إنها تتعلق بك... إذا حصل وتفاهمتم وكملتم سوا فخلي الخطورة رسمية وبحدود ولو انفصلتم وخطبت واحدة تانية خلي فيه ضوابط وحدود بعد كده عشان ميحصلش تعلق سواء منك أو منها وتعيد نفس المشكلة تحياتي.

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، التوتر بيحصل نتيجة التفكير الكتير، يا ترى هعمل إيه في الامتحانات، يا ترى نتيجتي هتبقى عاملة ازاي، يا ترى هلحق ولا لأ، الأيام بتجري وأنا مش لاحقة، يا ترى أهلي هيعملوا إيه لو... وووو وهكذا.. كل الأفكار دي هتزود قلقك وتوترك وخلاص ومش هتنجزي بسببها. اللي لازم تعرفيه إنك مش مطلوب منك تقلقي على كل ده... مطلوب بس إنك تسعي وتركزي في اللي في يدك حاليا وهو إنك تستغلي كل دقيقة باقية على الامتحانات حتى لو مش لاحقة تخلصي كل المنهج. اسعي فقط، وأنتِ عندك يقين إنك بذلت ما بوسعك وربنا هيوفقك ويكتب لك الخير حثيما كان. *** خلي جلسات المذاكرة بينها فواصل راحة، وفي الفاصل اقرأي شوية قرآن.. ده عن تجربة فرق معي. وافضلي مواظبة على الصلاة وأول ما تسمعي الآذان قومي صلي، لا تخلي المذاكرة تلهيكِ عشان ربنا يبارك في مذاكرتك إن شاء الله وجددي النية والاستعانة بالله. يا ريت كمان تفصلي خلال اليوم بعشر دقائق تمارين تمدد بسيطة هتنشط جسمك وعقلك وتأكدي إنك تكوني نايمة كويس ليلة الامتحان عشان تكوني مركزة وتقدري تحلي كويس. وربنا يوفقك.💚🌺

تم النشر الأربعاء، ١٠ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هي أكيد كويسة ومش الكل طبعا بيدخلها عشان كلمة دكتور، ومجالاتها كتير وغير مقتصرة على علاج الحيوانات. ممكن بعد التخرج إن شاء الله تشتغل في عيادات خاصة لعلاج الحيوانات الأليفة، او في تخصص مزارع ومواشي. فيه الرقابة على الأغذية، مصانع الأدوية واللقاحات البيطرية ومصانع الأعلاف ومجالات تانية. حسب ما أعرف سنوات الدراسة مش فيها تخصص فركز على الدراسة دلوقتي و اسأل دكاترة الكلية أو الدفعات الأكبر ولو فيه عندكم فرص تدريب أثناء الدراسة فأكيد ده هيفيدك. الكورسات هتعتمد على المجال اللي أنت هتحب تشتغل فيه فبما إنك في تانية ركز في الدراسة وخذ خبرة وفهم نظري للمجالات وبعدين شوف أنت مايل لإيه أكتر وركز عليه بعد كده. اشترك في جروبات الفيسبوك الخاصة بالطب البيطري سواء لكليتك أو غيرها واسال في اللي واقف قصادك واستفد من خبرات الاكبر منك. وربنا يوفقك.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هل بتشتكي من أي مرض أو عندك أنيميا شديدة أو نقص فيتامينات أو بتاخدي أي أدوية عموما؟ الدم بيكون معاه ألم شديد أو أي اعراض تانية؟ هو نزول الدم في غير موعد الدورة زي ما الدكاترة قالوا لك قد يكون السبب اضطرابات هرمونية أو التهابات شديدة أو ضغط نفسي. فأنتِ حاولي تتابعي مع طبيبة واحدة وبلاش تفضلي تلفي على الدكاترة وتغيري الكشف من أول مرة، شوفي في منطقتك أو الأماكن القريبة منك طبيبة شاطرة تقييماتها كويسة وتابعي معها، ممكن تحتاجي فحوصات وتحاليل ومتابعة لفترة، وإن شاء الله يكون الموضوع بسيط. ألف سلامة عليك.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أنت مش غلطانة إنك تزعلي أو تحاولي تدافعي عن حقك. معرفش الأسلوب اللي بتتكلمي به معهم عشان ترفضي أو تعترضي على تصرف أو تدافعي عن نفسك، بس عامة خليكِ هادئة وحازمة في نفس الوقت بحيث محدش يمسك عليكِ غلطة ويقلب عليك الترابيزة ويقول إنك عصبية والعيب فيك. الزواج أولا قرار شخصي ودي حياتك محدش له حق يتدخل فيها أيا كان فمن حقك تعترضي وترفضي وباقي المواقف اللي شايفة إنها بتجرحك أو تمس كرامتك خليك واثقة في نفسك وأنتِ بتاخدي موقف، ولا تشككي في نفسك ما دام التزمتِ بحدود الأدب ورديتِ بهدوء لكن بحزم يفهم اللي قصادك إن "خد بالك دي منطقة حدودي لا تتخطاها". ومش أهلك لوحدك عامة اللي ده توجههم في التعامل مع المشاكل، أهالي كتير أسلوب تربيتهم إن اسكتي ومترديش حتى لو الطرف المقابل هو الغلطانة ولا دافعت عن نفسك الناس هتقول مش متربية وهكذا، فأنتِ متزعليش نفسك. اعملي حدود لك الناس تحترمها وخلي علاقاتك متوازنة مع الناس عموما. ربنا يصلح لك الأحوال.💚🌺

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أولا ربنا يقويك ويخفف عنك صعوبة الأيام دي ويوفقك. الضغط طبيعي تحسي به الفترة دي لكن صدقيني مفيش أي حاجة في الدنيا خالص تستدعي إنك تتعبي نفسيتك أو تفكري تموتي نفسك. مهما كان الوضع صعب فهو في النهاية مؤقت وهيمر، خلي الفكرة دي في بالك على طول وافضلي كرريها لحد ما تثبت في عقلك. ** بالنسبة للضغط بسبب الامتحانات فلو هنصحك بحاجة واحدة ضروري تعمليها دلوقتي فهو إنك لازم تفصلي كم ساعة من غير ما تفكري في المذاكرة أو تحسي بالذنب على الوقت ده ولا تعتبريه وقت ضائع. نفسيتك وعقلك محتاجين يفصلوا، ممكن تقرأي إجابتي وإجابة كوتش ياسمين على سؤال شبه سؤالك هنا 👇 https://www.fedni.net/q/30953229/كيف-أتعامل-مع-ضغط-الثانوية-العامة وأرجع وأؤكد عليك لا الثانوية تستاهل ولا أي حاجة في الدنيا تستاهل تتعبي نفسيتك وصحتك أو تموتي نفسك. افصلي كده وارجعي بنشاط. واستعيني بالله أهم حاجة. أنصحك كمان، خلال الأيام الجاية كرري كتير ذكر (لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم) (وحسبي الله ونعم الوكيل) ردديهم بيقين في معناهم وثقة إن ربنا وحده اللي هيمدك بالقوة ويعينك. بالتوفيق.💚💚

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، القاهرة كبيرة ومختلفة فالأفضل اشتركي في جروبات على الفيسبوك خاصة بشراء أو تأجير الشقق في القاهرة وشوفي تجارب الناس وممكن تنزلي سؤال وتاخدي آراءهم هيفيدوكِ أكتر وبرضه هتتجنبي أخطاء وقعوا فيها أو لو حصل نصب معهم فمتتعرضيش لتجربة مشابهة. ممكن تشوفي كمان المواقع دي على جوجل. https://www.google.com/search?q=شقق+للايجار+في+القاهرة&oq=شقق+للإيجار+في+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABDIHCAoQABiABDIHCAsQABiABDIHCAwQABiABDIHCA0QABiABDIHCA4QABiABNIBCDQ3MDlqMGo3qAIUsAIB8QV9OMhn3Y6Xaw&client=tablet-android-xiaomi-terr1-rso2&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 وقبل ما تقرري تاخدي شقة انزلي المنطقة والشارع واسألي هناك عشان تتأكدي هل المكان يناسبك أو فيه أي مشاكل. واستخيري كمان قبل ما تاخدي الخطوة وربنا يوفقك وتلاقي الأفضل.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، صحيح منقدرش نرجع للماضي عشان نغيره لكن مش معنى ده إنه مفيش أمل لتغيرنا ولا إننا هنفضل أسرى لأخطائنا. أنتِ تبتِ الحمد لله وطالما توبتك صادقة وعندك عزم على عدم العودة فخلاص ذنوب الماضي اتمحت عند ربنا وإن شاء الله ربنا يتقبل توبتك ويثبتك على الطريق المستقيم. بيدك حاليا إنك تخرجي نفسك من أسر الماضي ووساوس الشيطان لأنه هيفضل يوسوس لك ويفكرك بكل الذنوب ويحسسك قد إيه أنتِ سيئة ومفيش أمل فيك وربنا مش هيسامحك وهيفضل يخوفك من المستقبل وآثار اللي حصل. ربنا إن شاء الله تقبل توبتك فركزي على المطلوب منك دلوقتي، وهو إنك تحفظي الدرس اللي تعلمته من الماضي لا تكرريه وتقربي أكتر لربنا وتجتهدي في دراستك بعد تجديد النية. وخلي دايما فيه أنشطة وحاجات بتتعلميها كل يوم، ده هيقلل الفراغ اللي ممكن يرجعك للذنب، وهيبعد عنك الأفكار السلبية وكمان هيزود ثقتك بنفسك وإحساسك بقيمتك فهيقل فراغك العاطفي واحتياجك لاهتمام الناس. قومي صلي وادعي ربنا يثبتك على الهداية ويغفر ما مضى ويبارك في الجاي من حياتك. بالتوفيق.💚💚

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، مش أنانية ولا حاجة. المفروض أصلا يكون فيه توازن بين العطاء والأخذ في حياتك، لو فضلتِ بس الشخصية اللي بتعطي دون حدود فأولا ، هتتعبي جدا وتُستنزفي وأعتقد ده اللي وصلتِ له حاليا، واضح إن نفسك محتاجة فاصل لكن أنتِ فسرتِ ده إنها بدأت تبخل على الغير. ثانيا، العطاء بلا حدود مع الوقت هيتفسر عند الطرف المقابل إنه حقه المكتسب وأمر مُسلّم به عنده وأي تقصير منك مستقبلا ولو صغير هيكون كأنك أجرمتِ في حقه وظلمته. فتعلمي التوازن وصححي كمان أفكارك عن نشر العلم. آه زكاة العلم نشره لكن أنتِ غير مطالبة بنشر كل حاجة تتعلميها ولا كل معلومة بذلتِ جهد وتعبتِ فيها ومحدش هيعاتبك لو احتفظتِ بمجهودك لنفسك. وبعدين فين المشكلة في إنك تحبي نفسك؟ هتحبي الغير وتساعديهم إزاي إذا مش بدأت بحب نفسك ومساعدتها؟ شاركي وساعدي لكن بحدود وحافظي على مجهودك ووقتك وافتكري إن لنفسك عليك حق. وربنا يوفقك.💚💚

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هل المسكنات مش بتساعدها في الفترة دي؟ يعني الأفضل تدوري على مسكن قوي وحاجات طبيعية تقلل التعب بدل الدخول في سكة أدوية تلخبط الهرمونات أو تكون لها آثار جانبية. إذا صعب فبلاش تبحثي على الانترنت وروحي لطبيبة نسائية مختصة تكتب لها حاجة مناسبة لها. وربنا يطمنك عليها ويوفقها في امتحاناتها. المقالين دول فيهم طرق ومشروبات تخفف آلام الدورة، جربي كده وخلي خيار الطبيبة آخر حاجة. https://www.webteb.com/articles/مشروبات-تقلل-الام-الدورة-الشهرية_22798 https://masters.clinic/ar/blog/-/a-989626692

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، لو عاوزة رأينا ونصيحة فعلا فاللي عاوز مصلحتك مننا هيقول لك ببساطة ابعدي عن الاتنين . أولا، لو أنت مسلمة فالمفروض فيه حدود بين الولد والبنت، بمعنى إن سواء الولد اللي مرتبطة به أو الواد اللي بتقولي بيحبك ومعتبراه صديق ، الاتنين مينفعش أصلا يكون فيه علاقة غير رسمية بينكم. ** الجاد فيهم وعنده استعداد يتقدم ويخطبك كلمي أهلك ويتفضل يتقدم وتبقى علاقة رسمية غير كده يبقى بيتسلى ومفيش معنى للعلاقة دي وفي الآخر ممكن تكوني مرحلة مؤقتة في حياة الاتنين وعلاقة بيملوا بها وقتهم الفاضي وفراغهم العاطفي اللي عندهم. ** لو عاوزة تبعدي فعلا زي ما حاولت كذا مرة فخذي قرار وابعدي ولا تسمحي لصاحبه أو أي حد ياخد قرار عنك أو يوسوس لك بحاجة مش فيها مصلحتك. ** اختاري نفسك وركزي في دراستك، أغلب العلاقات دي كانت نهايتها سيئة للبنت وممكن تاخدي لفة هنا في التطبيق وتقرأي كم المشاكل اللي اتكتبت هنا بسببها والبنات لسه بتعاني عشان تتخطى كسرة قلبها وتعلقها. عموما، اسألي نفسك أنتِ بجد هتستفادي إيه سواء ارتبطتِ بالأول أو التاني، وفي الآخر اعملي اللي يريحك.

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، تجاوز الأثر النفسي للتنمر ممكن يحتاج منك الاستعانة بمختصة تتابع معك بخطوات عملية إذا مش هتقدري وحدك. لكن فيه حاجات ممكن تعمليها لحد ما تتابعي مع مختصة إذا استدعت الحاجة. ** لا تركزي حاليا على تكوين أصدقاء أو إنك تكسري حاجز الخوف الاجتماعي مرة واحدة، خلي تركيزك وتوجهك الحالي على تنمية نفسك. الثقة بالنفس هتتبني واحدة واحدة لما تخلي يومك نشط وفيه إنجازات حتى لو كانت صغيرة.. كل ما تتقدمي خطوة كل ما هتستمدي تقديرك من نفسك وبنفسك ومش هيكون تركيزك على صورتك في عيون الناس اللي هي سبب كبير في اهتزاز ثقتك لأنك من غير ما تحسي منتظرة تقييمهم أو خايفة من نظرات عدم الرضا والتنمر. الصداقات والعلاقات الاجتماعية هتيجي بالتبعية مع اهتمامك بنفسك وتركيزك عليها. ممارسة الامتنان كل يوم وسيلة تانية تعلي تقديرك وحبك لنفسك وتخلي تركيزك كل يوم على نعم ربنا والحلو والإيجابي في حياتك فيقل بالتالي إحساس النقص والأفكار السلبية. ** اشتري نوتة حلوة كده وخصصيها للامتنان واكتبي كل يوم ٣ حاجات على الأقل أنتِ ممتنة لوجودها في حياتك، نعم بتحمدي ربنا عليها، حاجات حلوة حصلت في يومك. كمان، يا ريت او تكتبي حاجات بتحبيها أو شاطرة فيها أو مهارات حابة تتعلميعا واختاري أهم حاجة أو حاجتين منهم وابدأي اتعلميهم حتى لو مجرد بس تخصصي ربع ساعة كل يوم لتعلم المهارة دي.. خلال وقت قصير هتلاقي نفسك تقدمتِ وثقتك بنفسك بتعلى كل يوم. ** والأهم من كل اللي فات ده إنك تستعيني بربنا وتتوكلي عليه وتدعيه دائما بصلاح الحال. بالتوفيق إن شاء الله.💚💚

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، مشكلتك لها سببان، الأول.. وجود الهدف مع انعدام الدافع. الثاني هو الخوف من البداية وكثرة التفكير في الاحتمالات والطريق أمامك واللي بتؤدي لحالة من الشلل. دلوقتي أنت حددت أكتر من هدف من قبل لكن هل وضعت دوافع مع كل هدف؟ الدافع هو الوقود اللي هيحفزك ويحركك للتقدم حتى مع انعدام الشغف والتحفيز الخارجي وفترات الملل اللي طبيعي تمر بها في أي رحلة تعلم أو تطوير. ** نختار مثلا تعلم لغة جديدة، قبل ما تضع خطة او حتى تنوي البدء اسأل نفسك ليه هتتعلمها، إيه النتائج المترتبة والفوائد اللي هتعود عليك من إتقانك للغة؟ اكتب الدوافع والأسباب في ورقة وعلقها بحيث تكون أمام عينيك وتذكرك ليه بدأت الطريق ده. *** ثانيا، الخوف من البداية طبيعي، عادي تبقى متردد وغير متأكد من النتيجة وانت مش شايف نهاية الطريق ولا النتيجة اللي هتوصل لها وهل هتكون قد التحدي ولا لأ. دي كلها مشاعر مفهومة لكن غلط إنها تفضل عائق يمنعك من البدء. أنت مش هتعرف النتيجة ولا الطريق عامل إزاي إلا لما تبدأ ومش هتبدأ طول ما أنت بتفكر في طول الطريق بدل ما تركز على الخطوة الأولى المكشوفة لعينيك. ** ركز على الخطوة الأولى الصغيرة والخطوة التانية هتظهر واللي بعدها وهكذا هتلاقي الطريق بيظهر واحدة واحدة وأنت بتمشيه بثبات. لو عينيك هتفضل على الطريق اللي مخفي في الضباب وأنت مش شايفه أكيد هتتعثر وتقع واحتمال تفضل واقع ومتكملش. *** لا تنتظر الحماس عشان تبدأ ولا تعتمد على الشغف. ده مش هيخليك تعمل حاجة. قسم هدفك لأقسام صغيرة... حتى لو صغيرة جدا المهم تكون كافية لخداع عقلك حتى لا يتحجج بصعوبة البدء. ** لما تقول هتعلم اللغة الفلانية السنة دي، ده كده هدف عايم على عكس لما تقول هدفي مذاكرة محاضرة يومية من الكورس الفلاني أو حفظ أشهر ١٠٠ جملة خلال فترة كذا. وهكذا... ** كمان حاجة مهمة، بلاش فيديوهات تحفيز خارجي لأنها هتحمسك على الفاضي والدوبامين اللي هتاخده منها هيحسسك إنك أنجزت فعلا، وبلاش تتكلم مع حد عن إنك ناوي تعمل كذا وكذا أو تقعد تتخيل إنك وصلت للهدف لأن في الحالتين دول أيضا جسمك هيفرز دوبامين فهيحس بالإنجاز وأنت أصلا مش بدأت فمش هتاخد الخطوة الأولى من الأساس. *** أنصحك أخيرا تعمل اختبار الشخصية وتقرأ أو تشوف فيديوهات عن نموذج عجلة الحياة المتوازنة عشان تستعملها في وضع أهدافك الحياتية بتوازن. https://www.for9a.com/personality-test وتوكل على الله وابدأ وإن شاء الله تتغلب على مخاوفك وصعوبة الخطوة الاولى. وبالتوفيق.🌺

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، شعورك طبيعي جدا، وخاصة لو كل تفكيرك إن باقي أسبوعين والوقت بيمر أو أنا هلحق ولا لأ... كل الأفكار دي بتوترك زيادة وبتخنقك وهتحسسك فعلا إنك ناسي كل حاجة. اول خطوة إنك تهدى وتفصل تماما من فكرة إن عندك امتحانات. لو مخنوق اخرج من أوضتك وابعد خالص عن المكتب واعمل أي حاجة تانية بعيدة عن المذاكرة، شوف هواية بتحبها أو لعبة كنت بتلعبها وقت فراعك، ارسم أو حتى شخبط، انزل اتمشى وشم هوا، أي حاجة مهاش علاقة بالدراسة. ومتحسش خالص بالذنب تجاه الوقت اللي هتفصل فيه مع نفسك، جسمك وعقلك حاليا عاوزين إعادة شحن، فالوقت اللي هتفصله دلوقتي هو بالضبط إعادة شحن لطاقتك ونفسيتك عشان تقدر تستمر. بعدين هترجع ترتب أفكارك وخطواتك بهدوء. لو مكتبك وغرفتك مش مترتبة أو الكتب كلها قدامك يبقى غير مكان مراجعتك، اقعد في مكان تاني يبقى فاضي ومفيش قدامك غير كتاب ودفتر المادة اللي بتراجعها. مجرد إن فيه فوضى حواليك ولا كتب المواد كلها هيخليك حاسس بالضغط وإن لسه حاجات تانية وراك محتاجة تخلص، فخلي قدامك بس المادة والجزء اللي بتراجعه وبعدها انقل للي بعده. وخلي فيه فترات راحة بين الجلسات تفصل فيها لكن خد بالك فترة الراحة لا تمسك فيها موبايل وتبدأ اسكرول، غمض عينيك أفضل أو اعمل تمارين تمدد أو أقف في البلكونة شم هوا وبعدها ارجع بنشاط للمهمة التالية. الثانوية العامة محتاجة هدوء أعصاب ونوم كويس قبل الامتحانات. بالتوفيق إن شاء الله.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، هي مش مشكلة فيك عامة، لكن المشكلة في ربط النضج بالسن لأن دي مش قاعدة وبتفرق من بنت للتانية والأمر نفسه في الشباب، ياما رجال كبار سنا لكن عقلهم صغير وتفكيرهم ضيق وغير ناضجين وفيه شباب وحتى مراهقين أنضج منهم. لو فكرت تخطب إن شاء الله، سواء كانت أصغر منك أو أكبر تعاملك وحوارك معها هيخليك تحدد إذا هي بالشخصية اللي تناسب شخصيتك ومش هتتعبوا بعض بعد كده، فابقى استغل فترة الخطوبة صح في إنك تتأكد من ده. بالتوفيق.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أهلا بكِ يا جنى، الإيجابي في تفاصيل مشكلتك إنك بقيتِ فاهمة شوية طبيعة شخصيتك وأبعاد المشكلة وأول خطوة لحل مشكلة هي معرفة المشكلة وتشخيصها. أنتِ شخصيتك حساسة وبتركزي في التفاصيل ودماغك بتفكر وتحلل كتير فطبيعي تفصصي في كل موقف ومشاعرك تتأثر حسب تحليل عقلك للمواقف. الموضوع مش مستحيل عامة بس محتاج تدريب، أي فكرة سلبية هتبدليها بفكرة إيجابية على طول... وجدتِ إن عقلك مصمم على الفكرة السلبية اسأليه على طول فين الدليل على فكرتك واطرحي أنتِ البديل العكسي. يعني نفسك تقول لك صاحبتك مش بتحبك اسألي على طول فين دليل ده وقدمي الدليل المادي قدامك زي اللي ذكرتِه في كلامك. لقيتِ فيه تصميم من الفكرة السلبية على طول فكري إن دي وسوسة شيطان عشان يوقع بينكم أو يحزنك إو يهز ثقتك بنفسك. مرة مع مرة عقلك الباطن بيستوعب اللي بتقوليه ويصدقه وبدل ما هي مجرد ردود إيجابية بديلة هتكون حقائق مترسخة في ذهنك. **** تركيزك كمان إن يكون فيه إنجاز يومي في حياتك ولو خطوات صغيرة هيفرق معك، لما تلاقي إنك بتعملي حاجات وبتتطوري ويومك دايما مشغول ومنتج هتستمدي قيمتك من نفسك وهيقل احتياجك واعتمادك على الآخرين وبالتالي هيقل تركيزك على تفاصيل معاملتهم، وهيقل تعلقك بهم وهتبقى علاقتك بهم متوازنة. *** محتاجة تقللي جلد ذات لنفسك الأول وتتفهمي طبيعة شخصيتك وتشتغلي بالتدريج، لا تحاولي تحققي إيجابية بنسبة ١٠٠٪ من أول مرة، ركزي تمشي خطوة بخطوة، تتخلصي من ولو على الأقل فكرة سلبية واحدة. *** مارسي عادة الامتنان كل يوم، ده تدريب لنفسك وعقلك إنه يشوف الإيجابي فعلا ويلمسه ويصدق وجوده في حياتك مش مجرد إنك لاحظتِه وخلاص. وطبعا ركزي على علاقتك بربنا وخليها أفضل كل يوم وكل الخطوات اللي بعد كده هتبقى أسهل. وبالتوفيق.💚💚

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، مش عارفة تقصد إيه بيبعدوا عنك... هل بينشغلوا مثلا مع ظروف الحياة فالتواصل معهم بيقل ولا بيبعدوا تماما وبتنتهي علاقتك بهم؟ هو عموما في الوقت الصعب اللي بنكون محتاجين فيه أي حد جنبنا بنبدأ نركز على غيابهم أكتر، حتى لو لسه على تواصل بس تواصلهم قل بنحس بالغياب ده أكتر، وخاصة لو كنت متعلق بهم. كمان ساعات التعلق الكتير أو الوجود المستمر في حياة شخص بيسبب بعد لاإرادي وأحيانا نفور من ناحيته فراجع علاقتك بهم، هل أنت متواجد باستمرار؟ أنت الوحيد اللي بتسأل وبتهتم؟ *** وكمان لاشعوريا مقاومتك وكرهك لشيء ما أو شخص ممكن تخليه متواجد باستمرار في محيطك. فحاول تخلي علاقاتك بالناس متوازنة، لا تتعلق جدا بالأشخاص اللي بتحبهم ولا تكره بعنف الأشخاص اللي مش بتحبهم. يعني، (أحبب حبيبك هونا ما عسى أن يكون بغيضك يوما ما وأبغض بغيضك هونا ما عسى أن يكون حبيبك يوما ما) ** لا تركز مع الناس اللي بتكرههم، تعامل مع وجودهم بلامبالاة.. خليهم مش فارقين معك يعني، وقتها صدقني مش هتحس بهم ولا بتواجدهم في محيطك حتى لو متواجدين فعلا. ** في الوقت الصعب لا تجعل تركيزك على وجود دعم بشري، قرب أكتر من ربنا واستعن به لتجاوز الوقت الصعب وتوكل عليه، ومش بعيد تلاقي الدعم البشري بعدها من غير ما أنت تطلبه. ربنا ييسر أمورك وتتخطى الفترة الصعبة بسلام.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، بما إنك قلت إنك بتحب التدريس وهو مهنتك الحقيقية فهتكون هي الترشيح الأفضل لو هتاخد رأينا. لكن طبعا لازم تضع في بالك إن التدريس مهارة، مش كفاية معرفة المنهج، طبعا محتاج مهارات الشرح وتوصيل المعلومة وإدارة الوقت والتعامل مع الطلبة، فلازم الأول تتأكد أو تصقل المهارة دي. استغل الفترة الباقية على الإجازة في إنك تشوف فيديوهات أكتر لشروحات مدرسين وتاخد ملاحظات لطرق تدريسهم وتوصيلهم للمعلومات وشوف مصادر تساعدك على تنمية مهارة التدريس أكتر بحيث لما تبدأ يكون الطريق أوضح وأيسر. جرب في دائرة صغيرة في نطاق أسرتك وعائلتك حتى لو طالب واحد أو اتنين وشوف نتيجة التجربة. وعلى فكرة خد بالك برضه إن الطلبة بتفرق في الفهم وطرق توصيل المعلومة لها فممكن تلاقي أسلوب شرحك بعد كده ينفع مع طالب وطالب لأ، فخذ ده في الاعتبار في تقييمك لنفسك ومهارتك وتنميتك لها. *** ونقطة مهمة، لا تخلي تركيزك على ربح المال، لان أولا ده يضع عليك ضغط وتسرع وقلق إذا الربح تأخر، ثانيا هيكون عائق أمام تركيزك على النمو المهني واكتساب الخبرة بطريقة ثابتة فعالة وعمل سمعة ممتازة بين الطلبة وأهاليهم. *** مش عارفة بالنسبة للمنافسة المهنية والمدرسين في مراكز التدريس القريبة منك هل ممكن يتسبب لك ده في مشكلة ولا لأ بس عامة اعمل حساب للنقطة دي إذا قررت تشتغل مدرس خصوصي، وقرر هل ممكن مثلا لو لقيت صعب التدريس اوفلاين تجرب التدريس أونلاين من خلال منصة أو تعمل قناة يوتيوب. ** إذا في الإجازة عندك وقت إضافي وهتقدر تدير وقتك بشكل كويس مفيش مانع تنزل شغل بعيد عن مجالك المهني، ده أكيد هيضيف لخبراتك الحياتية والاجتماعية والمهارات دي بالتالي أنت محتاجها كمدرس مستقبلا. وربنا يوفقك.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، على فكرة اللي أنتِ فيه حاليا طبيعي جدا وكل طلبة طب مروا به. فيه فرق كبير بين الدراسة النظري والتطبيق العملي، والطب معتمد على التطبيق والممارسة العملية. المعلومات اللي درستيها طبيعي تتنسي وتدخل في بعضها، إذا مش فيه مراجعة وتطبيق وممارسة عملية تسمح لك تستدعي المعلومات وتربطيها ببعضها. ** أنا فاكرة أول ما تخرجت كان نفس إحساسك عادي وفترة الامتياز كانت لخبطة وتشتت لكن النزول لأرض الواقع وبدء الممارسة العملية هو اللي بيضعك على الطريق ومع الوقت وإنك تشوفي بعينك النواب الأكبر منك والأخصائيين بيشتغلوا ويتعاملوا مع الحالات المرضية وازاي بياخدوا التاريخ المرضي ويعملوا الفحص الاكلينيكي ويعملوا differential diagnosis، كل ده واحدة واحدة هيتبني خاصة لما تكوني مركزة ومهتمة تسجلي الملاحظات وتبدئي تشتغلي بإيدك. فمتقلقيش من النقطة دي. *** وعادي جدا إن أهلك بيسألوا ومش بتعرفي تردي، كلنا مرينا بكده.. هم متوقعين ردود من أخصائي متمرس وده مش أنتِ حاليا ومش مطلوب منك، ركزي في المطلوب منك حاليا. *** عن نفسي منزلتش مستشفى للتدريب قبل التخرج، منزلتش إلا في الامتياز لكن لي زمايل نزلوا عادي أثناء الدراسة فبقى عندهم خبرة وفترة الامتياز مكنتش صعبة قوي بالنسبة لهم لأنهم كانوا تعودوا شوية على الضغط وأخدوا خبرة في التعامل مع جو الطوارئ والمستشفى، فلو متاح لك تنزلي حاليا فلا تترددي. *** أيام الامتياز برضه اشترينا كتب مخصصة لطلبة امتياز زي كتاب صابر، الرابط ده فيه أكتر من كتاب إن شاء الله يفيدوك في الفترة الجاية https://www.medic4arab.com/2018/10/9_14.html ده فيديو فيه مصادر أكتر وعلى يوتيوب فيه فيديوهات تانية لأطباء لو حبيتِ تستفيدي أكتر من خبراتهم. https://www.youtube.com/watch?v=EJBSUhMsmf4 https://www.youtube.com/playlist?list=PLLTJ7493aP4txAeZ7x6BUKpvgACVWDyNB وبالتوفيق إن شاء الله.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، الفيزياء محتاجة فهم الأول وبعدين حفظ... فلازم تركزي جدا في فهم الشرح ولو نقطة وقفت قدامك لا تترددي تسألي فيها. مش عارفة هل أنتِ معتمدة على يوتيوب أو منصات ولا مقتصرة على الدروس، بس عامة قبل ما تسمعي الشرح اقرأي الدرس من الكتاب مرة واتنين عشان يكون عندك فكرة مسبقة وبعدها ركزي في الشرح. ** خصصي مذكرة صغيرة تسجلي فيها القوانين وتراجعيها يوميا.. ده هيثبتها في ذهنك وهيبقى استدعائها في الامتحان أسهل وأسرع. *** الفيزياء زي الرياضيات محتاجة تطبيق وحل كتير، فالدرس اللي تذاكريه راجعيه كذا مرة وحلي أسئلته في الكتاب ومن الامتحانات السابقة. *** واكتبي على يوتيوب طريقة مذاكرة الفيزياء للثانوية العامة هتلاقي طلبة سابقبن منزلين فيديوهات لتجاربهم في مذاكرة الفيزياء والتفوق فيها، اسمعي كم فيديو بسرعة وخدي ملاحظات وأكيد إن شاء الله هتلاقي طرق منهم أنسب لك. ** وبالتوفيق إن شاء الله.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، ربنا يوفقك في رحلة تعلمك وإن شاء الله تتقنيها بأسرع وقت. فيه هنا كتير أسئلة عن تعلم اللغات عامة وتعلم الإنجليزي ممكن تقرأيها وهتلاقي مصادر ونصائح أكتر تفيدك إن شاء الله. https://www.fedni.net/results?query=تعلم%20الإنجليزية

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، فاهمة إحساسك وحالتك جدا. رأيي ما دام الجيران معملوش لكم اعتبار ولا مهتميين لمشاعركم وراحتكم يبقى بلاغ بأدلة ويتعمل لهم محضر يمكن يتأدبوا. إذا هيكون ده صعب بالنسبة لكم ومفيش أي كبير تطلبوا تدخله وكمان مش هتقدروا تعزلوا من المنطقة يبقى زي ما نصحك أستاذ عصمت هاتي سماعة من النوع العازل للضوضاء واستخدميها عشان تنجزي في دراستك وحياتك. وأخيرا نصيحة مهمة؛ قبل اللي فات أنصحك تستعيني بالله واعملي ورد يومي لذكر (حسبي الله ونعم الوكيل) ردديها كتير قد ما تقدري وبيقين وفهم تام لمعناها وإن شاء الله ربنا هيكفيك شرهم وأذاهم. والحسبنة مش معناها إنك بتدعي عليهم بالشر، معناها إنك بتلجأي لله وتعتصمي به. وربنا يصلح لكم الأحوال ويرزقكم جيرة أفضل إن شاء الله.

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أنا متفهمة صدمتك الكبيرة ومشاعرك. بس اهدى كده واستعن بالله. (لو افترضنا إن تأكدك من الأمر صح ولو إن أصلا في حكم الزنا لازم أربعة شهود من الرجال العدول، وأن يتفقوا على تفاصيل الواقعة الدقيقة، أو أن يقر مرتكبها بالاعتراف... وأنت مشفتش بعينك فحتى لو الكلام وصلك ولو فيه شهود قالوا فأنت مكنتش هناك عشان تبصم على شهادتهم بالعشرة) بس عامة خلينا مع احتمال إنك فعلا تأكدت أو إنها بنفسها اعترفت... ** والدتك أحوالها إيه دلوقتي؟.. هل ما زالت هي نفسها الشخص اللي غلط من ٣٠ سنة ومتابتش ولسه بتعمل نفس الشيء؟ معلش مين في البشر معصوم؟ هل أنت ضامن إن أنت نفسك متقعش في نفس الكبيرة؟ لو خرجت نفسك من فكرة إن مامتك دي الشخص المعصوم وحواليها هالة قدسية وشفت إنها بشر عادي وممكن كانت لحظة ضعف ونفسها وشيطانها غلبوها وندمت بعدها سنين ويمكن الذنب لسه بيعذبها. يمكن تابت وربنا تقبل توبتها وندمها فمش من حقنا احنا البشر نحتقرها وننبذها عشان خطيئة مهما بلغت شدتها. ترفق بنفسك وبوالدتك. خد خلوة مع ربنا ومع نفسك وادعيه كتير يذهب غصة قلبك ونفور ويذهب وساوس الشيطان عنك قبل ما تنغص عليك حياتك أكتر. لو لقبت صعب تتجاوز الموضوع وحدك فتواصل مع مختص نفسي هنا عشان يساعدك بخطوات عملية وإن شاء الله ربنا يصلح أحوالكم.

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦

1001 تعليق

ده فيديو لإضافة تأثيرات https://www.youtube.com/watch?v=Pxr_rbrxAA4

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


وده شرح تاني https://www.youtube.com/watch?v=wLtqoW_uRq0

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


تمام، بصي أنا لقيت الفيديو ده فيه شرح للتطبيق.. فشوفي كده ممكن يفيدك... على اليوتيوب فيه فيديوهات تانية فابقي ابحثي عن الجزء الواقف قصاد هتلاقي شرح له... https://www.youtube.com/watch?v=pG3eJccXc4k

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


التوتر وعدم التركيز هو اللي بيخليكِ مترددة وبتشكي في الحل فتغيريه، فزي ما قلت إنك تروحي نايمة كويس وأعصابك هادية ده بيخليك مركزة وقادرة تسترجعي المعلومات اللي ذاكرتِها.. كمان بيحصل كتير إن إجابات بعض الأسئلة ممكن تلاقيها مكتوبة في أسئلة تانية فلما تكوني بتحلي بهدوء تقدري تلقطيها... من الحاجات اللي كانت بتساعدني أبدأ الامتحان من دون توتر إن الكم دقيقة قبل استلام الورقة مفتحش أي كتاب أراجع ولما أقعد في اللجنة استغل الوقت ده في قراءة قرآن أو أردد أذكار وأتنفس كم دقيقة تنفس عميق منظم عشان أهدي نفسي. ممكن كمان في مراجعتك للمواد الجاية لما تفصلي شوية بين جلسات المراجعة تفصلي بقراءة قرآن عشان ربنا إن شاء الله يبارك في مذاكرتك، دي حاجة جربتها في امتحاناتي وفرقت معي.. أنتِ ركزي على مادة مادة ومتراجعيش بعد الامتحان وترجعي تفصلي (باقي اليوم أو كم ساعة حسب جدولك) بعيد عن المذاكرة عشان تبدئي المادة اللي بعدها وأنتِ شاحنة طاقتك ونفسيتك.. ربنا يوفقك.💚

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


مش هو ده؟ https://www.nodevideo.com/

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


@السائلة لازم تجاوبي (إجابة مش تعليق) على سؤال لعضو آخر، أول سؤال هو اللي بتقدري تنشريه مباشرة. دي قاعدة في فدني عشان الناس تفيد بعضها، أنتِ هتلاقي مكتوب لك عشان تقدري تشاركي سؤال اكتبي إجابة مفيدة. جربي كده ولو لسه عندك مشكلة ساعتها ممكن تعرفي إدارة التطبيق.

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، بصي أنت ممكن الاول ابحثي هنا عن نفس المشكلة هتلاقي أسئلة وعليها نصائح كتيرة وفيه ناس تعافت من الإدمان ده فشوفي الإجابات وطبقي وإن شاء الله تساعدك، إذا وجدتِ صعب تتخلصي من الإدمان وحدك فلا تترددي تتابعي مع طبيبة مختصة تتابع معك بخطة علاجية.

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


تقصدي node video؟ تقريبا ده editor ولا حاجة تانية؟ عشان أنا بحثت مش لاقية غير الاسم ده على جوجل بلاي.

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


ربنا معك، بس لو تقدر تعمل حاجة مكنتش انتظرت شهرين، ده كلام تهديد عشان تفضلي عايشة في رعب وهي نجحت في كده.

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


العفو، وألف سلامة مرة تانية.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


تمام، هتحتاج تتابع أكلك عشان لو فيه أكل معين بيعملك حساسية وأنت مش منتبه، وإن شاء الله الطبيب بطمنك من ناحية التحاليل والفحوصات وتكون مجرد حساسية من أكل أو توتر.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


هو قال مش بيشرب فأكيد يقصد إنه ياخد مخدر قوي يمكن يسكن له اللي بيحس به. @Rana Ahmad @لِينَا مُحَمّد

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


كان الله في عونك، حاولي فقط هذه الأيام أن تركزي على الصلاة والدعاء وذكر (حسبي الله ونعم الوكيل) كما نصحتك، هي في النهاية بشر والله قادر على كف آذاها عنك لو لجأتِ له بصدق، واشغلي نفسك في أمورك اليومية ولا تحاولي فتح البث مرة أخرى وإذا استمر الخوف فلا تترددي في اللجوء لمختصة نفسية... وإن شاء الله ينتهي الأمر دون الحاجة لمختصة نفسية أو الذهاب لمباحث الإنترنت.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


يعني الأمر متكرر وأنت تتابعين بثها يوميا وكل يوم تقصدك أنتِ بالذات؟ للأسف لا أعرف خبيرا تقنيا، إن شاء الله يساعدك الأعضاء الآخرون، لكن أعتقد أن مباحث الإنترنت تتعامل بخصوصية لأن أحيانا الابتزاز والتهديد الإلكتروني يكون في أمور شائكة وحساسة تتطلب الحفاظ على خصوصية الشخص المعرض للتهديد.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


هل تواصلت معك بأي طريقة بعد حذفك للحساب؟ لو فقط بسبب خوفك فكلنا أكدنا لك إنه لا مشكلة... إذا مستمر قلقك ومحتاجة تطمئني ممكن تتواصلي مع شرطة الإنترنت ببلدك وهم إن شاء الله إذا فيه أي تهديدات يساعدوكِ ضدها.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


فيه خبراء نفسيين موجودين في صفحة الخبراء إذا محتاجة تواصل على الخاص أو جلسات متابعة بس الأفضل تختاري طبيبة ... لو مش محتاجة تواصل خاص وعندك مشكلة محتاجة رأي طبيبة نفسية فعادي اكتبيها وإن شاء الله يرد عليك إحد الخبراء. https://www.fedni.net/experts

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


العفو💚 متفهمة خوفك وإحساسك طبيعي، لكن التهديدات بنفس طريقتها والشتائم كلها أساليب يستخدمها البعض على السوشيال ميديا لبث الخوف في الطرف المقابل وغالبا ستكون هي نسيت الأمر بعد فترة وانشغلت مع آخرين وأيضا كما أخبرتك ذكية الأمر من الناحية التقنية ليس ممكنا لذا توكلي على الله وادعيه يكفيك شرها وشر غيرها.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


العفو🥰، بالتوفيق.

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


فاهمة كلامك، هو للأسف فعلا من كتر المشاكل المنتشرة وكلام البنات عن تجاربهم ده مسببة عقدة من الزواج عند بنات كتير فمش لوحدك، وعلى فكرة بسبب الخوف من الحسد الناس مش بتتكلم عن النماذج الكويسة ولا بتنشر الحاجات الحلوة في حياتها فعشان كده هتلاقي المنتشر دلوقتي النماذج السيئة من الزواج ومشاكل الطلاق وكل السلبيات دي.. طالما بتحبيه ومقتنعة به ومتأكدة إنه شخص كويس يستحق يكون شريك حياتك فتوكلي على الله وركزي دلوقتي تتفقوا على النقاط اللي تهمك زي ما قلت، وممكن تتابعي قنوات مفيدة على اليوتيوب تعرفك أكتر عن الزواج ومسؤولياته وحقوقك فيه وواجباتك عشان تكون حياتك مستقرة وسوية إن شاء الله. ممكن تشوفي بودكاست د.جاسم المطوع عن الزواج الناجح وممكن لو قابلني بودكاست يفيدك أكتر او قناة هكتبها لك هنا في تعليق.. وربنا يوفقك.💚💚. https://www.youtube.com/watch?v=_57DQt0CP48.

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


عادي مش متأخر أبدا إنك تسألي وتتفقي وتتكلمي معه صراحة في النقاط اللي قلقاك وتاخدي منه وعود صريحة، دي حياة كاملة ومستقبل وفترة الخطوبة معمولة عشان تتفاهموا وكمان تضعوا القواعد والاتفاقات اللي هتتأسس عليها حياتكم الزوجية... بالنسبة لنقطة مستحيل تتركيه، هل لمجرد كتب الكتاب ولا لأنك متعلقة به ولا بتحبيه؟ لو لمجرد كتب الكتاب والخوف من الطلاق فده مش سبب خالص يخليك تكملي مع شخص مش كويس أو حياة مش مناسبة لك... لو هو شخص دينيا وأخلاقيا كويس فعشان كده متمسكة به يبقى تمام مفيش مشكلة، تناقشوا واتفقوا ولو هو حريص على إن حياتكم تكون سوية ومستقرة أكيد هيتفاهم معك ومش هيقلل منك ومن طلباتك.. توكلي على الله وصلي استخارة وربنا إن شاء الله يذهب مخاوفك ويختار لك الأفضل واللي فيه الخير لك.💚

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


@لِينَا مُحَمّد شكرا جدا لتفهمك❤️ أنا عارفة أكيد وفاهمة كلامك كويس في النقطة دي. هو المشكلة إن الموضوع بقى معقد ومتشابك والسوشيال ميديا عموما بقت فوضى مؤخرا، ربنا يهدي الجميع... آسفة للموقف اللي تعرضتِ له، ربنا يحفظك ويحفظ كل البنات. 💚💚

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


@لِينَا مُحَمّد أنا مشككتش أبدا في إن فيه بنات كتير بتتعرض للتحرش وإن فعلا بيحصل كده كتير في المواصلات، أكاد أجزم إن تقريبا كلنا كبنات تعرضنا لده فعارفة كويس إحساس البنات في المواقف دي، كل القصد من النقاش إن الموضوع فعلا بدأ يخرج عن السيطرة في مسألة التصوير والنشر، مفيش مشكلة في التصوير ذات نفسه عشان يتقدم بلاغ للسلطات والبنت تجيب حقها لكن إن الناس تتسرع وتنشر كل حاجة على الإنترنت فده تحول لمشكلة في حد ذاته عكس ما كان مفروض يكون حل، ومش بتكلم عن التحرش بس، حاليا أي خناقة بسيطة ولا حتى اتنين خبطوا بعض بالغلط وشتموا بعض بقى يتصور وينزل على النت وبوستات السوشيال ميديا تقلب خناقات في التعليقات وناس بتشتم بعض بأسوأ الألفاظ ومفيش مانع يخوضوا في الأعراض ويقذفوا شرف غيرهم.. الترند مش قصدي به حتى مجرد المعنى السطحي إن مثلا الشخص بينشر متعمدا عشان لايكات وتفاعلات قصدي في العموم إن فيه حدث يشتهر لفترة على النت ويعمل ضجة ومشاكل أكتر بين الناس سواء قصد صاحبه منه كان كويس أو غلط.

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


زي ما قلت، ممكن عشان واخدة عليكِ بزيادة فعشمانة ومش شايفة مشكلة وإنك مهما حصل هتتقبلي، خليكِ قوية معها عشان تعرف إن فيه مشكلة كبيرة في سلوكها وشخصيتها محتاجة تتغير عشانها هي نفسها قبل أي حاجة ولو استمرت شوفي مصلحتك وانقذي نفسك ونفسيتك، استمرارك معها بنفس الأسلوب هيقلب بكراهية لها وأي مشاعر صداقة أو قرب هتختفي تماما وهتوصلوا لنفس النهاية بس بعد أذى كبير ومشاكل.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


اللي قصدته بقضايا الرأي العام مسائل كبيرة، مثال جريمة قتل حصلت في ميدان وبشهود وحصل تقصير من الجهات المختصة، قضايا فساد ورشاوي وهكذا... فيه فرق بين سلوكيات بشرية وتصرفات تحتمل تفسيرات مختلفة ممكن صاحبها بريء وأسيئ فهمه وبين جرائم مجتمعية واضحة ومدعومة بأدلة... قضايا الرأي العام قضايا مجتمعية لا تحتمل تفسيرات شخصية قد تصيب أو تخطئ... اللي قصدته أيضا برفضي للتريندات هو المنتشر على السوشيال ميديا حاليا من فيديوهات اتهام بالتحرش أو اشتباه سرقة أو غيرها، حتى ممكن شخص يكتفي بتصوير طفل على بلكونة ومهدد يقع في أي لحظة بدل التدخل لإنقاذه ويحول الأمر لترند إهمال أسري... وزي ما قلت ده بقى سلوك مجتمعي للأسف ومش مقتصر على مصر عامة، العالم كله بقى كده.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


ربنا معك ويقويكِ.❤️

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


العفو، سعيدة جدا إني ساعدتك ولو شوية.. متقلقش واعمل اللي عليك وربنا إن شاء الله هيوفقك.💚🌺

تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦


يبقى تابعي أفضل للاطمئنان، حاجة كمان هتفيدك جدا، مارسي رياضة في البيت ولو عشر دقائق في اليوم (ممكن حتى تمارين تمدد بسيطة مش لازم كارديو أو تمارين معقدة) هتحسن الدورة الدموية ونشاط الجسم وتقلل التوتر لو فيه لأن دي كلها حاجات بتؤثر على الهرمونات والدورة.. حسني أكلك طبعا ولو بتشربي كافيين كتير قلليه أفضل.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


الموضوع بيتكرر كل شهر ولا معه أعراض تانية؟ أنت ممكن تكشفي حاليا للاطمئنان، لو مش متكرر أو معه ألم وأعراض تانية مقلقة ممكن تتابعي نفسك ولو لقيتِه تكرر أو النزيف زاد ولا فيه أعراض تقلق يبقى ارجعي تابعي مع طبيبة ضروري.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


خلاص اعملي تحاليل وتأكدي كمان إن مفيش أنيميا وتابعي مع طبيبة واحدة كويسة زي ما قلت وإن شاء الله خيرا.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


العفو، ربنا يوفقك.❤️

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


يبقى الأفضل الطرق الطبيعية وتاخد علاج للأنيميا، لو تقدر تكشف باطنة حاليا يكتب لها حديد أو مكملات حسب حالتها وتحسن أكلها الفترة الجاية يبقى أفضل، بلاش تدخليها في لخبطة هرمونات وآثار جانبية هي في غنى عنها... وهيئي لها ظروف هادئة وبعيدة عن التوتر وهتعدي فترة الامتحانات على خير.

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦


العفو... ده اللي قصدته في إن يكون فيه توازن ولا تكون أنت الطرف المعطي باستمرار واللي بيسأل ويهتم، العلاقة المتوازنة فيها أخذ وعطاء.. عارفة الموضوع صعب وإحساس الخذلان مؤلم ومزود تعبك نفسيا لكن الوقت إن شاء الله بينسي ويعالج الجروح.. الناس اللي بتعدي في حياتنا أو المواقف اللي بنمر بها بيبقى معها رسالة أو درس فأنت تعامل مع اللي حصل أيا كان إنه كان درس، خذ منه الرسالة وتعلم من الأخطاء ولا تجعل الماضي حمل على ظهرك عشان تقدر تتقدم... راجع نفسك في علاقتك مع خطيبتك السابقة ومع الناس اللي شايف إنك أعطيتهم وتخلوا وشوف الأخطاء كانت فين وإيه ممكن يتصلح وينجبر وإيه ممكن نمسحه نهائيا ونقلب الصفحة... اسمع بودكاستات عن العلاقات المتوازنة والناجحة وإن شاء الله ربنا ييسر وتحقق التوازن في حياتك وعلاقاتك.

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦


الأسعار بتختلف حسب كل خبير، هتعرفي سعر الجلسات لما تتواصلي مع الخبيرة عن طريق حجز استشارة.. ده هيوصلك بصفحتها على الواتساب أو الوسيلة الي مختاراها للتواصل واسأليها وإذا السعر مناسبك تابعي أو اختاري غيرها.

تم النشر السبت، ٦ يونيو ٢٠٢٦


العفو💚 وألف سلامة عليكِ مرة تانية... امشي على العلاج وتابعي وإن شاء الله تتحسني بسرعة.

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦


تمام يا تايا💚، هو عامة كان أفضل لو ذكرت ده في أول السؤال عشان نوجه النصيحة لها مباشرة بس تمام.. المهم افضلي معها وقومي بدورك كصديقة وزني عليها عشان تفوق لنفسها.. وأنا بقول لها مباشرة "يا شهد نفسك تستحق أفضل من كده... متخليش أي حد مهما كانت مشاعرك ناحيته يكون مركز الكون عندك وتوقفي حياتك وعمرك عليه.. وقتك وحياتك أغلى من كده" ربنا يكتب لكم الخير انتم الاتنين ويوفقكم.💚

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦


كما قال أستاذ محمد في رده.. الإنسان له قدرات عظيمة حقا لكنها محدودة ببشريته وفكرة المبالغة في قدرات الإنسان و إضفاء هالة من الإلوهية حوله تخرجه من نطاق العبودية وبرأيي تزرع الكبر والاغترار في نفس الإنسان، يدخل بعدها في نطاق الإنسانوية حيث الإنسان هو المركز وما دام قادرا على كل شيء فلا حاجة له أن يلجأ منكسرا إلى خالقه.. أفكارك تحمل نذرا من الصواب مع كثير من مغالطات ومبالغات علوم الطاقة وغيرها من علوم الـ(Pseudoscience) ومن الواضح أنك مستغرق في هذه العلوم وأيضا في التفسيرات الباطنية للقرآن.. على حد قولك أن جهنم هي جحيم الوعي المنخفض ليس إلا.. معنى كلامك أنك لا تؤمن بجنة أو نار ماديتين؟ سأدعي إنك قصدت المعنى البلاغي أنه الجحيم على الأرض.. إن كنت تقصد المعنى الحرفي وأنه لا وجود للنار حقيقة فأرجو أن تراجع أفكارك وتعرضها على الشرع وأن تعتمد في تفسير القرآن على قول الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابة رضوان الله عليهم فهم أصحاب اللغة وهم من نزل القرآن بينهم لذا هم أدرى باللغة وأسباب النزول.. حاول قراءة القرآن من جديد بعيدا عن التفسيرات الباطنية وادع الله بقلب خاشع وصادق أن يوجهك للحق حيثما كان وإن عارض أفكارك الحالية. ليكن دعاؤك دائما "اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه"... تحياتي.

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦


عندي تعليق إضافي على نقطة إن ليه أخوالك مش موتوها... شرعا أصلا لا يحق لهم قتلها ولو قتلوها فهم عند ربنا هيكونوا ارتكبوا كبيرة القتل.. هل هي وقتها هتكون سيئة عشان وقعت في كبيرة الزنا لكن هم (كرجال) هيكونوا كويسين رغم وقوعهم في كبيرة القتل اللي جزاءها خلود في جهنم (بحجة غسل شرفهم)؟ يا ريت تركن ذكوريتك الشرقية على جنب وتفكر من الناحية الشرعية وحكم ربنا في الأمر كله.. وربنا يهديك ويصلح حالك.

تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦


عذرا على التدخل أستاذ عمر، الإنسان في المطلق (الجنس البشري ككل) قد يكون كما تقول مسؤولا لكن أنا كفرد (لو هذا ما تقصد) لماذا أكون مسؤولة عن نطاق الكون بأكمله.. ألا ترى أن هذا يضع ثقلا ضخما على كاهل الفرد؟ هناك ما يُسمى بدائرة الاهتمام ودائرة التأثير.. دائرة الاهتمام أشياء أنا مهتم بها؛ منها ما يقع تحت نطاق تأثيري ومنها ما هو خارجه ولا أقدر على تغييرها.. وقوع الفرد وتركيزه فيما خارج عن نطاق تأثيره وسيطرته يضره نفسيا ويجعله في حالة من الإحباط المستمر والاكتئاب.. إذا أخذنا الكلام حرفيا فأنا وأنت كأفرد مذنبون لأننا لا نستطيع إنهاء الحروب ولا الأزمات الاقتصادية في العالم... إلا إذا كنت تقصد المسؤولية تجاه الكون بشيء آخر.

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦


العفو، الحمد لله وإن شاء الله ربنا ييسر معك في النتيجة وباقي امتحاناتك.💚

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦


ألف سلامة عليكِ💚 الحمد لله إنك اطمنتِ.. امشي على العلاج وتابعي وإن شاء الله تبقي أفضل.. شوفي كمان أعشاب مهدئة للتوتر من عند العطار... وابقي طمنينا عليكِ.💚💚

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦


جماعة، الإسلام فيه سعة والأمر خلافي بين العلماء، فيه اللي بيحرم تماما وفيه اللي قصر رسم ذوات الأرواح على إنها تكون وجه فقط أو جسم فقط أو أي نقص لا تكتمل معه الحياة... استخيري عامة وربنا يختر لك الأفضل.. https://www.islamweb.net/ar/fatwa/222169/حكم-رسم-الوجه-دون-سائر-الجسم-وتعليق-الصور-الكرتونية

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦


طيب بصي حاولي تاخدي كم دقيقة أو حتى نصف ساعة رددي فيها ذكر (لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم) و(حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم) وإن شاء الله ربنا يعينك ويذهب عنك الحالة دي ويوفقك في امتحاناتك كلها إن شاء الله.💚💚

تم النشر الاثنين، ١ يونيو ٢٠٢٦


@سُلوَان سُلطَان العفو، سعيدة إن إجابتي أفادتك..🥰❤️ وإن شاء الله تتغلبي على المشكلة بأسرع وقت.

تم النشر الاثنين، ١ يونيو ٢٠٢٦


@Mëñāh Tähã وجزاكِ خيرا، تسلمي.🥰💚

تم النشر الاثنين، ١ يونيو ٢٠٢٦


@Hatem Hatem البرنامج مش فيه خاص ولا مسموح بالتواصل مع الأعضاء خارج التطبيق... المفروض العضو بينزل السؤال مجهول لو مش عاوز حد يعرف هويته ولا يكتب تفاصيل خاصة ممكن يتعرف منها.. مش عارفة هي قبل ما تمسح الحساب كانت ناشرة بهويتها ولا لأ بس عامة التفاصيل المكتوبة مفيهاش ما يوحي بهوية الشخص فمتعتبرش خصوصيات.. لو العضو مش عاوز أي شخص يشوف مشكلته وردوده عشان الخصوصية فيه إمكانية تواصل مع الخبراء المسجلين بالتطبيق فقط أو توجيه سؤال مباشر لخبير معين وطلب إخفاء السؤال.. فمفيش انتهاك للخصوصية على التطبيق.

تم النشر الاثنين، ١ يونيو ٢٠٢٦


العفو🥰❤️، أنا عدلت إجابتي على السؤال الأول وأضفت رابط لفيديو تاني لو مش شفتِ لسه، إن شاء الله يفيدكِ https://www.youtube.com/watch?v=qnHZREVMKT0&t=6s

تم النشر الاثنين، ١ يونيو ٢٠٢٦


وده سؤال تاني عن نفس الموضوع. https://www.fedni.net/q/27632951/هل-رسم-الانمي-حرام

تم النشر الاثنين، ١ يونيو ٢٠٢٦


@Mëñāh Tähã سؤالك مش عارفة تنزليه؟ لو بيظهر لك إنك لازم تجاوبي الأول فده السبب، فالتطبيق هنا أول سؤال بتنزليه عادي بعد كده عشان تنزلي سؤال جديد لازم تكتبي إجابة (مش تعليق) أنتِ حاليا بتكتبي تعليقات .. صندوق الإجابة بيكون في آخر صفحة السؤال تحت خالص، اكتبي إجابة مفيدة على سؤال تقدري تجاوبي عليه وإن شاء الله تقدري تنزلي سؤالك عشان يوصل لأكبر عدد وحد من الخبراء يرد عليك إن شاء الله.

تم النشر الأحد، ٣١ مايو ٢٠٢٦


سلمتِ على كلامك الرقيق أسمورا🥰 سعيدة جدا أنكِ وجدتِ إجابتي مفيدة وأعجبتكِ.💚💚

تم النشر الأحد، ٣١ مايو ٢٠٢٦


العفو، ربنا يوفقك.💚💚

تم النشر الأحد، ٣١ مايو ٢٠٢٦

حساب فيسبوك حساب انستجرام حساب لينكد ان الموقع الشخصي

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك