انا لسة مخلصة تالتة اعدادى والحقيقة جبت مجموع مش عارفة كويس او لا هو ٢٧٠ يعنى حوالى ٩٦% المشكلة دلوقتى انى محتارة ادخل ثانوى عام ولا تمريض مش عارفة اصلا احدد على اى اساس انا بحب كل المواد عموما جدا وخصوصا الرياضة والعلوم والاانجليزى والنحو وحاسة انى معنديش مشكلة فى حاجة معينة والحقيقة التمريض مغرى شوية وعاجبنى عادى بس حلسة انى مش لاقية حاجة اختار على اساسها انا عايزة ايه
وياريت اى حد عنده رأى يقوله لانى حاسة ان المشكلة أن محتاجة اسمع وجهات نظر مختلفة واتناقش فى الموضوع اكتر
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا طالبه تالتة ثانوي كنت بذاكر عادي مكنتش شاده علي نفسي دلوقتي انا ضايعه في الفيزياء جامد والكيمياء وفي اجزاء كتير في الفيزياء مكنتش اخدتها ونص العضويه من اول الفينولات وضايعه في الانجليزي ودلوقتي انا عايزه اجيب ٩٥ او ٩٢ اعمل اي اكمل واشد في ليالي الامتحان وده كافي ولا اجل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا طالبه ولسه واخده الاجازه من فترة ومحتاجة اتعلم فيها حاجات كتير لان هنتقل لمرحله جديد في التعليم والصراحة م عارفه انظم وقتي وخايفه الاجازه تضيع مني وانا في حاجات كتير عاوزه اعملها
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
ازاي اطور من نفسي
عاوزه اعمل لنفسي كده كارير وشهادات تفيدني ف الCV او كورسات تفيدني ف العموم بس تكون مجانية ومعتمده فاللي عارف يفدني لو حد عارف اخد كورسات فين وكده وخصوصا حابه اخد كورس انجليزي وبرمجه وكورسات مونتاج ولو حد عارف كورسات ليها علاقه بالتمريض وكده اونلاين وتقدر تفيدني يقولي بس اعتقد مفيش كورسات تمريضيه اونلاين بس بس المهم عندي دلوقتي هو الانجليزي ثم البرمجه لو حد عارف ياريت يفدني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا دلوقتي خلصت مرحله الاعدادي وداخله ثانوي محتاره اخش مدرسه ثانوي عادي ولا مدرسه وي we انا سألت كتير عليها لقيتها حلوه بس مش عارفه بعد اما اخلصها هضمن وظيفة وهبقي شغاله تبع الشركه ولا لا في ناس بتقول انها ٣ سنين بعد كدا بخش معهد ٢سنتين وبعد كده كليه هل ده صح وهل بعدها بشتغل تبع الشركه ولا لا لو حد دخلها او عارف حاجه عنها ياريت يعرفني وينصحني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا كنت ثانويه عامه دفعه ٢٠٢٥
طول حياتي مكنتش الطالب الواو يعني كنت شاطره بس عاديه في زيي كتير يعني ، دخلت تالته ثانويه حسيت ان دي السنه اللي هتفرق ف حياتي كلها كنت بعمل كل اللي اقدر عليه يومي كان كله مذاكره مكنتش بنام تقريبا غير ٤ او ٥ ساعات واوقات اقل كمان كنت طول اليوم بذاكر مش بقعد مع اهلي مش بخرج غير للدروس حتى الاكل باكل وانا بذاكر
مامتي كانت متوقعه مني حاجه كبيره وحطت فيا امل اني هجيب مجموع عالي وانا خدت ده حافز اني اجي ع نفسي اكتر واتعب اكتر علشان تبقا فخوره بيا يوم النتيجه وعلشان محدش يشمت فيا ولا احس بالعجز ولا الاهانه ابدا بس للاسف مش ده اللي حصل جبت ٩٠% يمكن المجموع كويس بالنسبه لناس بس مش ده اللي كنت مستنياه
مامتي مزعلتش لأنها عارفه اني عملت اللي عليا الحمد لله بس انا اللي زعلت ، ويوم التنسيق حاولت احكي لحد من صحابي اللي انا حاسه بيه بس دايما لما بفتح الموضوع ده مع حد مبيبقاش عايز يسمعنى ، دخلت طب بيطري حاولت اتأقلم بس ناس كتير اتريقت ع كليتي سواء من قرايبي ولا صحابي بقيت حاسه اني ف نفس المكان اللي كنت بتعب علشان موصلوش كأن تعبي كله اترمى فالارض
انا بس مشكلتي اني بقيت مش انا انا دايما حاسه اني فاشله دايما حاسه اني لازم اعمل اكتر لازم اثبت للناس دي كلها اني ناجحه ، مبقتش عايشه انا كأن كل حاجه واقفه لحد ما اتخرج وابقا ناجحه ف مجالي وشغلي علشان كل اللي اتريق عليا يندم وعلشان قدام نفسي احس اني مطلعتش فاشله زي ما انا فاكره وعلشان اكون مصدر الفخر لمامتي زي ما كان نفسي ،
انا بس نفسي احب حياتي مبقاش عملالها pause لحد ما اتخرج والله اعلم هكون حققت اللي عايزاه ولا هفشل تاني نفسي احب الكليه والموضوع صعب انا قضيت اول ترم كله لوحدي لما كنت ببقا بين محاضرات كنت بقعد بالـ ٣ ساعات لوحدي بتفرج عالناس اللي معرفش بقا عندهم صحاب فالجامعه بالسرعه دي ازاي ولحد دلوقتي مش عارفه اتعود عالناس ولا عارفه اتعود على صحابي الجداد ولا على فكره ان الناس اللي كانت معايا طول سنين حياتي مبقوش موجودين وكل واحد بقا مشغول ف حياته وكليته
انا نفسي بس اعرف اللي دخلوا الجامعه بيرجعوا يعيشوا تاني ازاي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
يعني ايه يعني اذاكر وفاهمه
ويجي الامتحان الاقي نفسي معرفش حاجه
يعني ايه بجد
انا تعبت ومخنوقه اوي
اوي اوي بجد
شكلي هشيل😭
انا مخنوقه اوي اعمل ايه
المشكله أنها مواد عاديه
وانا اول مره اغلط فيها كدا
في ايه بجد
ليه عقلي يعمل كدا
انا مخنوقه اوي
هل من حل
انا مش هقدر اعيش ولا استحمل تاني
كفايه التوتر اصلا اللي هما عاملينه لينا
وبعدين انا كان نفسي اخلص علطول
😭😭😭😭
ليه كدا يارب
اللهم لا اعتراض بس ليه
هو انت مش هترضالي الاحسن طيب
انا مخنوقه اوي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا بكره الدراسة مش عشان انا بكره التعليم بل بالعكس أنا بحب اتعلم الحاجات اللي انا بحبها.
في سنواتي الأولي من المدرسة في الإبتدائي بالذات كنت دحيح انا دلوقتي "فاشل" انا دلوقتي في أولي ثانوي و هتنتقل لتانيه ثانوي انا عديت بالعافية جبت في الترم الاول في ال Math ( الرياضيات) 51% و في
الترم الثاني 54%.
انت هتبقي صح لو قلت اني انا فاشل بس في الMath لأن دي هي المادة الوحيدة اللي عندي مشكلة معاها و ده يرجع لسبب بسيط اوي انا مبحبهاش محبس التكرار بحب افهم بس محبش أطبق.
انا كنت هحول American كطريقة للهروب من ال Math و لكن الوزير غير المنهج بتاعنا و خلا نص الدرجات Math هاضطر اروح بكالوريا فيزياء.
المشكله مش اني كسول بل المشكله انا ، انا مش عارف حاولت بكل الطرق احسن من نفسي بس محدش مصدقني ، انا حاسس المشكلة للأسف مش فيا عشان اقدر اصلحها بل المشكله في نظام فاشل مش عارف يستوعب كل الناس و بيقول عليهم " فشله".
اخر حاجة عايز اقولها هي ارجوك بلاش تحكم عليا و تقول كسول و بيلوم المجتمع بدل نفسه عشان بجد حاولت بحاول و لسه هحاول.
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
سلام عليكم
انا بنت عمري 20 في كلية اصول دين مكنتش حبه الكليه ودخلتها نقدر نقول نصيب مع اني كنت جيبن مجموع اعلي بس حصل حاجات كتير ولكن سبحان مدبر الأقدار بقيت فيها وبحاول وحولت كتير احول وادخل كليه تاني بس كل الابواب مقفوله فقررت ارضي بالي ربنا كتبه وان خلاص بعني انا بقيت ف تانيه ودي حاجه مزعلاني. جدا. مع اني راضيه والله بس زعلانه اني بكبر في كليه مش حباها وفي مجال مكنتش عوزاه طبعا مش قصدي حاجه عن المجال الديني انا ازهريه فمهما كنت دخلت اي كليه كان غالبا هيبقي موجود نفس المواد الدينيه والقران ثابت في كل الكليات ولكن انا قصدي اني كنت علمي وبحب الرياضه جدا و بقيت في كليه ادبي دا مضيقني جدا ولاني مكنتش بحب احفظ بلاقي صعوبه كبيره جدا في حفظ الاحاديث والتفسير لكن لقيه نفسي ف مواد مقارنة اديان وكدا والي مخلبني مضايقه اكتر اني شايفه ان الكليه ملهاش مستقبل وملهاش مجال شغل كويس وانا بردو مش حبه التدريس فلو حد عنده طريقه اقدر اشتغل بيها بالكليه مجال كويس ياريت يفدني
ولو حد يعرف حاجه عن مجال تدريس الاعاجم او اي طريق ابدء فيه يبقي شكرا جدا 🤍
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
اقترب اللقاء !!
مررنا بالعديد من المراحل وكان العون الوحيد لنا هو اللّه تعالى .
حلم بات في قلبي وعقلي منذ نعومة اظافري ، كنت دوما اسمع عن ،، امتحانات الثانوية العامة ،،
ضجة بالمنازل ، قلق ، توتر ، والكثير من المشاعر التي يعجز لساني عن وصفها ، وكنت ادعو لهم واشعر بإرتياح لأني بعيدة عن هذا الرعب المجتمي .
وها أنا اليوم بعقلٍ مشتت وقلب حائر اجد نفسي في هذا المأزق ! نعم انا ، لم يتبقى سوى القليل .
كم اشعر بالألم حينما اتذكر أني طيلة سنواتي الماضية استعد لهذه اللّحظة .
ولكن بسبب رهبة هذه السنة ضيّعت على نفسي الكثير والكثير من الفرص .. اشعر بالتحسر على ما كنت عليه وعلى ما أنا عليه الآن وكم كنت مجتهدة ورأى أهلي أن الثانوية بالنسبة لإبنتهم لُعبة والفوز فيها مُحَقق بلا شك
ولكن لم يعد للندم فائدة .
قصّرت كثيرًا لدرجة لم أتخيل نفسي بها من قبل وكنت أرى أن من يُهمل بهذا الشكل هو شخص متخازل ، وإلى الآن لم تتغير نظرتي اصبحت أنا المتخاذلة .
أعلم أنها ليست نهاية المطاف وأنها لا تحدد قيمتي كإنسانة ، وأنه بإمكاني أن أتميز في أي مكان ، ولكن ماذا عن أمي ونظراتها ليّ ؟ ماذا عن أبي ؟ ماذا عن إخواني وأخواتي ... جميعهم ينتظرون فرحة .. جميعهم وثقوا فيّ .
ولكن لا بأس سوف أبذل قصارى جهدي لِأرى في أعينهم جميعًا تلك الفرحة التي كنت أراها طيلة السنوات الماضية
أعلم أنه واللّه ما ذلك على اللّه بعزيز وهو سبحانه على كلِ شئٍ قدير ويقول سبحانه لأمنيتي كوني فتكون .
لذا لا مفر لي سوى العمل والتوكل على اللّه وإن قصرت في أيامي الماضية ولم آخذ بالأسباب فهو سبحانه خالق الأسباب وسأدعوه بأن يخلق لي سببًا .
أتمنى منكم جميعًا الدعاء لي فواللّه إني في أمس الحاجة لدعوة صادقة من قلبٍ مؤمن .
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
بعدى باسوأ فترات حياتى تالته ثانوى دفعه ٢٠٢٦.
كميه تراكمات وعجز وفشل رهيب برجع افكر انا ضيعت وقتى فى ايه بلاقي انى قصرت قصرت جامد بس تعبت بردو زى ما فضلت انى انام فى اوقات قاعده اذاكر ونسيت النوم فى اوقات تانيه حاسه بالظلم من النتيجه اللى وصلتها ازاى مش بعرف احل شوامل كويس ازاى عملت فى نفسي كده بحط اللوم على نفسي وكل اللى حواليا الوقت خلص وانا لسه عندى تراكمات وبقول ليه وصلت لهنا انا كنت من الطلاب المتفوقين لو كان اخرتها اتحرم من الحلم اللى حقيقي بحلمه من وانا فى حضانه لى ذاكرت وربنا هدانى لطريق المذاكره ما انا كده كده هبقي نكره من وانا صغيره كنت راسمه طريقي ماما قالت نفسي اشوفك مهندسه قولت ليها هى هندسه بيندخلها ازاى قالت من علمى رياضه قولت خلاص انا علمى رياضه فيديتها ايه اذاكر كل الفتره دى واجى فى اخر فتره مستوايا يقل حاسه بالظلم حتى من ربنا عشان دايما كنت بدعى له بالتوفيق
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا قاعد في شقه خاصه بي منذ حوالي سنتين بسبب خلافات بين زوجتي وهي موجودة هي و اولادي في منزل الزوجية و هو في الأصل شقه ورثتها عن ابيها هذا للعلم بالشئ ... و لكن الموضوع الذي اريد له حل ، هو ان ابني داخل اولى ثانوي و طالب مني الاجابه . بيقول لي انه يريد ان يعمل. في منطقه صناعيه. بجانبنا في مصنع لتعبئه وتغليف البلاستيك. لمده شهر لانه سيأخذ في الشهر (12000جنيه) و يريد ان يعمل لمده شهر واحد فقط. حتى يقدر ان يشتري ملابس. واشياء اخرى من احتياجاته. وهذا العمل. فيه. مكان للمبيت. اي. انه. سيكون هناك في العمل لمده شهر كامل. وانا اخاف عليه لانه سنه صغير. واخاف عليه من الصحبه وليس عليه رقيب فيفعل ما يريد و ان يشرب اي مخدر او اي اشياء من هذا القبيل. و اخاف عليه من كل شيء. هل اتركه يذهب الشهر هذا؟ .واأمن عليه. ام ماذا افعل؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
كنت ثانويه عامه حصلت عليها ٢٠١٩ ودخلت معهد خاص لمدة سنه مروحتش بسبب ظروف عندي عايز اكمل حاليا ينفع اكمل وله خلاص كدة
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا امتحناتي يوم الحد الجاي اول يوم امتحنات تالته ثانوي علم علوم انا ديما كنت بدعي ربنا بكليه طب وي كان نفسي تخصص جراحه قلب بالذات وي كنت بدعي ربنا كتير اوي دلوقتي بقي انا مش حابب مجال طب البشري بسبب كذا موقف يحصل قدامي بسبب الدكاتره بس حابب طب اسنان جيدا وي بدعي ربنا بيه (إدعولي فضلاً) بعدين انا جت في فتره ربنا في احلامي كان بيطمني زي بشرات انني مكاني في كليه الطب محجوز هناك وي كنت بفرح من البشري......بس شوفت ف الروئيه إن ابن عمي ماسك المصحف وي بيقولي احفظ صوره النور وي الفرقان اللي هما علينا اصلا.... بس دلوقتي بستغرب بقيت حاسس بخمول وي صداع معتش بزاكر زي لاول ولا حاسس بخوف ولا حاجه خالص وي كل لما اصلي القي ضهري سخن اوي وانا بسجد بحس كان ضهري في صهد نار عليه ده بيحصل ليه!؟ بجد حاسس بطفيان بس
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أنا طالبة في الثانوية العامة، بذلتُ جهداً متواصلاً وشاقاً منذ شهر أغسطس الماضي، ولستُ مبتدئة من الصفر؛ فكل تفاصيل مجهودي محفورة في عقلي. إلا أنني أصبتُ منذ فترة بإنهاك تام، وحالة من الجمود والوقوف الاضطراري عن الدراسة الخارج تماماً عن إرادتي، بات يمنعني من الاستيعاب؛ فأنا متوقفة عن الدراسة تماماً منذ ما يقرب من ثلاثة أو أربعة أشهر بسبب الانفصال الذهني وعجز الاستيعاب الكامل. في البداية لم يكن هناك نفور أو كره للمواد، بل كان مجرد عدم استيعاب تام، ولكن منذ ما يقرب من شهر تقريباً وحتى الآن، انضم إلى ذلك حالة من النفور التام والمفاجئ والضيق الشديد، وكأنني لا أطيق المواد ولا الدراسة دون سبب مفهوم.
أمرّ حالياً بفترة عصيبة جداً من الناحية النفسية، وأبحث هنا عن مساحة صادقة للفضفضة، ولا أحتاج إلى نصائح تقليدية من نوعية "حاولي" أو "ابدئي"، أو تغيير مكان الدراسة؛ فهذه الكلمات لا مكان لها في واقعي الراهن، والضغط الذي أرزح تحته أكبر بكثير من مجرد رغبة في المذاكرة. كما أرجو ألا يلومني أحد أو يردد على مسامعي جملة "اصنعي ما عليكِ"، لأنها أكثر جملة تضغطني وتجردني من حقي الإنساني في التعب والضعف. أتمنى تفهم حالتي كما هي، دون لوم أو تبسيط، فأنا أبحث عن مخرج آمن وحقيقي لهذه المتاهة.
أنا لستُ في حالة حيرة أو كسل، بل في حالة عجز حقيقي وتناقض استنزف خلايا عقلي؛ أجد نفسي في لحظة أمتلك رغبة قوية للحركة، وفي اللحظة التالية ينقلب الأمر إلى رفض تام. وعندما أضغط على نفسي وأفتح كتاباً، أشعر بألم قاتل، وإذا لم أضغط أشعر كأنني ما زلتُ كما أنا في مكاني. إذ أشعر وتحققتُ أنني أتذكر كل شيء في عقلي الباطن بأدق تفاصيله وصوره، لكنني في ذات الوقت أشعر أنني لا أعلم شيئاً، وأجد نفسي أقف أمام السطور وكأنني لا أفهم حرفاً ولم أره في حياتي قط! هذا الشعور المرير يجعلني أشعر بأن كل ما صنعته يضيع، أو كأنني أرى المادة لأول مرة في حياتي.
أعيش تناقضاً رهيباً وحيرة؛ فتارة تملأني رغبة في الحركة، وتارة ينقلب الأمر لخوف شديد وضيق؛ لدرجة أنني عندما أرى أو أسمع أي شخص يتحدث عن التراكم، أشعر تلقائياً بالذعر الشديد وكأنني أنا من راكم المنهج، والله! وما يزيد هذا الضغط اشتعالاً في صدري هو حقيقة أنني توقفتُ عن الدراسة لفترة، مما يجعل شعور التراكم يطاردني.
أعاني من وهن غريب؛ فعندما أحاول الدراسة والاستغراق فيها لبعض الوقت، ينفصل عقلي تماماً ويدخل في حالة من الخمول والجمود، وإذا توقفتُ لأريحه قليلاً، أشعر أنني سأجد صعوبة ومقاومة شديدة من عقلي في إعادة تشغيله أو العودة للتركيز من جديد! ومما يزيد حيرتي أنني إذا تواجدتُ وسط ضوضاء أو تجمع ناس لا أستطيع الإنجاز وأتمنى الهدوء، وإذا خلوتُ بنفسي في هدوء تام لا أستطيع الإنجاز أيضاً!
أكبر ما يؤرقني ويضغط على أعصابي هو "الوقت"؛ أشعر أنه يداهمني ولا يكفيني مهما حاولتُ تقسيمه وتنظيمه, مما يملأ قلبي بالضيق والحسرة. أنا في حالة انهيار وأبحث عن مخرج آمن؛ هل هناك تفسير وحل واقعي لمن يقف في هذه المتاهة في هذا التوقيت الحرِج؟ أعلم أن الوقت قد تأخر، وربما فات الأوان بالفعل في نظر البعض، لكن الأمل لا يزال حاضراً في قلبي، وما زلتُ أؤمن بالأمل وأتشبث بالتفاؤل. لا أعرف كيف ستكون النهاية، لكنني على يقين وثقة غريبة بأنني سأستطيع تحقيق ما أسعى إليه، وفي الوقت نفسه خائفة؛ لكنني مطمئنة بشكل داخلي لا أعرف كيف ولا متى، لكنني متفائلة.
تتلخص أسئلتي التي تحيرني وتخيفني في الآتي:
1. هل ما زالت هناك فرصة حقيقية للحاق بما تبقى من هذا الوقت القصير؟ وكيف أتعامل مع جبل الأسئلة والصفحات في ظل هذا الجمود الشديد؟ وبماذا أبدأ لركوب الطريق لأنني مشتتة ومحتارة جداً؟ وإذا بدأت بمادة فكيف أجد التشجيع لأختمها وأحل عليها، وما هي المادة الأخرى التي يمكنني دراستها بجانبها لكسر هذا الجمود؟
2. هل من مقتضى العدل الإلهي أن أُساوى بمن استمر في سعيه طوال الأشهر الماضية ولم يمر بظرفي القاهر هذا؟ وكيف يُحسب السعي في ميزان الله عند العجز والوقوف الاضطراري؟ وهل سعي الماضي كافٍ لنيل النتيجة التي أتمناها؟
3. كيف يطمئن قلبي تجاه نتيجتي ومجموعي وأنا أشعر بالتقصير الشديد رغم كل ما فات؟
ختاماً: أعيش حيرة مرعبة بين حاجتي لعلاج نفسي أو روحاني.
أخشى العلاج النفسي التقليدي لضيق الوقت الراهن؛ فحتى لو كان العلاج النفسي هو الحل، فالحقيقة أنه لا يوجد وقت الآن إطلاقاً لكي أبدأ في رحلة علاج، فضلاً عن خوفي من حلول سطحية تطلب مني خطوات لا أملك طاقة بدنية ولا ذهنية لتنفيذها حالياً، وحتى لو ذهبتُ لطبيب نفسي فلن يجدِي ذلك نفعاً لأنه لا يوجد وقت، وأنا لن أستطيع فعل شيء الآن. وفي المقابل, أتردد في العلاج الروحاني خشية ألا أجد تشخيصاً حقيقياً، أو أن يزول العرض مؤقتاً لخداع ما ثم يعود، أو أن يقال لي "ليس بكِ شيء" فيُتخذ ذلك ذريعة من المحيطين لاتهامي بالكسل وإجباري على المذاكرة فوراً دون مراعاة لإنهاكي الشديد.
أنا أكتب هذا لأنني منهكة بحق، ولا أطلب طمأنة زائفة أو كلاماً غير واقعي، بل أحتاج فقط لمن يسمعني بعمق. لا أعلم ماذا أفعل؟ وحتى لو علمتُ فلا أعرف كيف سأفعل وليس لدي القدرة؛ كان لدي رغبة في القلب سابقاً لكن بدني لا يستجيب، أما الآن فالإثنان معاً أصابهما الوهن والعجز. فهل الأوان فات حقاً.. أم لا يزال في الأفق أمل؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
دايما بحلم اني في امتحان و مش عارفة احل بسبب الوش و الصوت العالي و التشتيت اللي حوليا و بحلم بكده حتي لو عندي امتحان او مش عندي يعني حاليا انا في الاجازة و بردو بحلم بنفس الحلم هو بيتكرر بس علي فترات بعيدة شوية في كل مراحل دراستي و انا داخله ٣ ث السنه الجايه و بس
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا السنادي كنت في تالته اعدادي الترم الاول استهترت فيه ومذاكرتش بجديه كنت بذاكر بس مش اوي، المهم ف الترم الاول جبت 95/140، انا اتصدمت لاني
عمري ما جبته ولا كنت متوقعه المجموع
لاني ف تانيه اعدادي جبت 250/280
المهم جيت بقي الترم التاني وادركت خطورة الموضوع اني ممكن مدخلش ثانوي، ذاكرت باجتهاد مش زي الترم الاول، والله من اول يوم في الترم الاول ذاكرت لحد اخر يوم كنت بذاكر بالاربع ساعات في اليوم حتي في رمضان وليلة العيد ويوم العيد وكنت بحل مئات الاسئلة والكتب الخارجيه كلها ومن علي اليوتيوب بس مكنتش بروح سناتر لان الترم التاني كان وقته قليل ومكنش هينفع اروح واجي كل يوم.
المهم دلوقتي النتيجة لسه مطلعتش باقي عليها كم يوم، وانا والله عملت اللي عليا والباقي علي ربنا بس احتمال كبير مدخلش ثانوي مع اني حليت كويس في الامتحانات الحمدلله بي عندي احساس اني مش هجيب مجموع ثانوي وبنفس الوقت عندي احساس ان ربنا مش هيضيع تعبي طول ال 3 شهور ولو ربنا مختارليش ثانوي هيبقي اكيد خير ليا، بس انا مش متقبله الفكره
انا والله شاطره وبذاكر ومحدش بيقولي ذاكري لان امي مش متعلمه واخويا صغيره ومش بيذاكر اصلا وبابا متوفي فمحدش بيضغط عليا ولا يقولي اذاكر ولا يتابعني ولا اي حاجه ومش فارق معاهم دخلت اي ولا جبت مجموع كام بس انا عايزة المجموع لنفسي لاني حقيقي تعبت والله العظيم
يعني وانا في الحضانه مكنش فيه حد يذاكرلي ولا يحل معايا الواجب وحتي في ابتدائي كان مستوايا مش كويس لان مكنش حد بيذاكرلي ولا كان حد مهتم بتعليمي اصلا عندهم فكرة اني بمجرد اني في مدرسة فخلاص بقي مش محتاجه مذاكره ولا دروس ولا حاجه. ولا انا اصلا عمري روحت دري في سنتر لاني ببساطة مليش صحاب ولا عمري صاحبت حد واني صاحبت مثلا بتبقي الصاحبه دي ليها اصحاب تانيين فبمجرد ما تشوفهم تسيبني،
انا زعلانه لاني حاسه اني ال 11 سنه في التعليم مطلعتش بيهم بحاجه لا صحاب ولا ذكريات ولا درجات ولا ثانوي ولا اي حاجه، زي ما بدأت زي ما انتهيت، انا بحاول استوعب ان خلاص حياتي خلصت علي كده اني ممكن مروحش ثانوي ومش هيبقي عندي صحاب ولا ذكريات ولا اي حاجه، وان مشواري التعليمي انتهي،
انا بدأت اذاكر واهتم لمذاكرتي وانا في تانيه اعدادي وجبت الدرجة اللي قولتهالكم فوق يعني كانت اول سنه اهتم بالمذاكره بس جت تالته وكانت صعبه عليا لاني بقالي سنه واحده بس بحسن في مستوايا وبحاول اجيب درجات حلوه، يعني انا بالنسبالي السنتين دول بس اللي ذاكرت فيهم وحسيت بالتعليم محدش يلومني لان مش بايدي انا مختارتش بايدي ان بابا يتوفي وانا صغيره ف اولي اعدادي وهو عنده 75 سنه ولا ماما يكون عندها الان 50 سنه ومش متعلمه ومختارتش ان ميكونش عندي اخوات ولا صحاب مفيش حاجه ف ايدي مستوايا السيء اللي كان ف الاول مكنش بايدي والله العظيم،
انا خايفه يا جماعه مجبش مجموع ثانوي والله بكتب وانا بعيط انا مش عايزة جامعه ولا حاجه بعد ثانوي انا عايزة ثانوي بس ده طموحي مش عايزة حاجه تانيه بس للاسف في حالتي صعب لان ممكن واحتمال كبير مجبش مجموع ثانوي اللي هو متوقع يكون التنسيق 223 درجة، انا مصبرتش لحد ما تطلع النتيجة اشوفها واكتب ده، انا كلامي ملخبط مش عارفة بقول اي
انا مريت بحاجات كتير وصعوبات كتير هتقوليلي صعوبات اني انتي عندك 18 سنه هقولكم ان امي ربنا يسامحها من بعد ما بابا مات من تلات سنين بقت بتضربني وتهيني وتفرق بيني وبين اخويا لدرجة ان جالي تبلد عاطفي واضطراب ما بعد الصدمه، واللي مش عارف انا بقول اي، التبلد العاطفي ده مش بيخلي الواحد يحس بأي مشاعر ولا يقدر يعيط ولا يفرح بنفس القدر قبل كده، انا رغم اني بعيط الان بس عياط دموع بس لكن مش حاسه بمشاعر حقيقيه جوه قلبي، ربنا يسامحك يا امي، والله ببقي نفسي احس بالزعل واعيط بس مش حاسه بزعل ولا بتوتر، يعني بتضربني بعيط تلات دقايق بالكتير وبعدين مش بحس لا جسدياً ولا نفسياً، اللي هيقولي متعصبيش امك ومتتعبيهاش عشان متضربكيش،
هقولك انها اصلا مش بتضربني عشان مش بسمع كلامها، هي بتضربني عشان بتخانق انا واخويا عشان هو ببستفزني وانا بقولها وهي بتدافع عنه وده بيزعلني وبيحسسني بالظلم لان لو بابا كان عايش كان دافع عني، ده وصل بيها الحال انها مسحت بيا الارض وضربتني وجرتني من شعري عشان بنت خالي اللي عندها 7 سنين.
انا قولت جزء من اللي في قلبني، اتمني محدش يستهين بكلامي ولا يقول ده مش حقيقي، مش عارفة اقول اي وانا طالعه من اخر امتحان كانوا البنات بيتصوروا صورة للذكري، اتمنيت ان يكون عندي صديقة او اي حد اتصور معاه صورة للذكري،
والله تعبت فكرت ف الانتحار كذا مره بس بخاف وبتراجع، سلام طولت عليكم
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا في تالته ثانوي وفاضل ٤ ايام عالامتحانات ونا بجد مراكمه كتير اوي وضايعه ف معظم المنهج مكنتش كدا اول السنه بس حصل معايا موضوع تعبني نفسيا فتره طويله ومكنتش قادره اتعايش عادي وكنت بفكر كتير وبزياده ف ده أثر عليا سلبي وتعبني نفسيا ودراسيا وكل حاجه وكان حلمي كليه الطب ❤️🩹 وحاليا نفسيتي بتسوء كل يوم اكتر
لو حد يقدر يفيدني بأي طريقه اتصرف بيها فالوقت ده❤️🩹
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أنا مش عارفة ليه كل ده بيحصل لي، اللهم لا اعتراض.
مش عارفة أبدأ منين، بس أنا تعبت لدرجة إني وصلت لمرحلة تبلّد. أنا في تالتة ثانوي، فاضل كام يوم على الامتحانات، وحاسة إني مش مستعدة خالص.
كل مرة أحاول أبدأ أذاكر وأنتظم، مش بعرف أكمل. عمري ما كنت كده، وأي تقصير حتى في العبادة بيوصلني لمرحلة إني أوقف كل حاجة، وكأن كل شيء بيتعطل جوايا. حتى لما أغلط أو أعمل ذنب، بحس إني مش قادرة أصلي ولا أذاكر.
حاسّة إني ضيّعت فرص كتير أوي كنت أقدر بيها أنقذ نفسي وأطلع بأقل الخسائر، بس مفيش فايدة. كنت واخدة قرار من كام يوم إني أبدأ من جديد وخلاص، وفعلاً بدأت، وكنت حاسة إن حتى مجهودي البسيط مش كفاية، بس كل يوم كنت بحاول أكتر من اللي قبله.
كنت بدعي ربنا إني أكمّل، لأني كنت خايفة أرجع لنقطة الصفر تاني. أنا فعلاً مريت بحاجات صعبة محدش يعرفها، وفضلت مكملة رغم ده، بس للأسف رجعت تاني ومبقتش قادرة أعمل أي حاجة.
مش عارفة إزاي وصلت للمرحلة دي، ولا إيه نهايتها، وكل اللي جوايا ضغط وتعب، وحتى جلد الذات بقى أسوأ من أي حاجة.
أنا عارفة إني قصّرت كتير، بس أنا أصلًا ماكنتش متقبلة أي تقصير في مجهودي، لحد ما حسيت إني بوصل لنقطة مش عارفة أطلع منها.
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
استشارة قانونية وتعليمية
أنا طالبة حصلتُ سابقاً على معدل (52%) في شهادة الثانوية العامةعام 2025، ولم ألتحق بأي كلية أو معهد. نظراً لظروفي المادية والأسرية الصعبة، لا أمتلك القدرة على الالتحاق بالجامعات أو المعاهد الخاصة.
لدي رغبة قوية جداً وطموح في إعادة مرحلة الثانوية العامة كاملة من جديد، بهدف تحسين مجموعي والالتحاق بكلية حكومية تناسب طموحاتي.
أرجو من الخبراء والمختصين في مجال التعليم إفادتي بالآتي:
هل يسمح القانون والنظام التعليمي الحالي بإعادة الثانوية العامة (نظام منازل أو فصول) لمن سبق له النجاح بمجموع ضعيف؟
ما هي الإجراءات والشروط المطلوبة للقيام بهذه الخطوة؟
هل توجد بدائل تعليمية حكومية (مجانية أو منخفضة التكاليف) يمكنني الالتحاق بها في مثل حالتي؟
شاكرة لكم حسن تعاونكم وتوجيهكم النبيل."
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أنا تالته ثاوي امتحاناتي خلاص ومعي اجزاء كبيره محتاجه اذاكرها بس خايفه جدا جدا ومش عارفه اسيطر على خوفي ومش قادرة اذاكر وحاسه اني بضيع 😭😭😭
الحمد للّه بصلي وقرأت قرآن بس برضو مش عارفه ودماغي اتشلت مش قادره اذاكر اي حاجه وخايفه اوييي😭😭
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا ثانويه عامه وهقسم السنه عشان حالتى النفسيه يعني بقت صعبه جدا المهم لو حد مر بنفس التجربه او عارف حد عمل كده يريت تفدونى
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
@Mai Mahfouz انا عايز أأجل ومش عارف اعمل ايه انا استخرت ربنا ، بقيت في أيام المراجعة اصحى الظهر وانا بنام بدري ، بكون متشوش حاسس اني ضعت محلتش كتير مراكم دروس ممكن تقوليلي أعمل ايه يا دكتور عسى ان ربنا يجعلك سبب لحل مشكلتي ان شاء الله
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم.
أنا طالبة في الصف الثاني الثانوي ومقبلة على الصف الثالث الثانوي (علمي رياضة) إن شاء الله. كنت أود الحصول على نصائحكم وخبراتكم بخصوص: طرق المذاكرة الفعالة لهذه الشعبة، هل الأفضل الاعتماد على المنصات التعليمية عبر الإنترنت أم النزول للسناتر؟ وهل أحتاج لشراء كتب خارجية كثيرة؟ وكيف أتعامل مع مشاعر العجز والإحباط والضغط النفسي خلال هذه السنة؟ سأكون ممتنة لمشاركتي تجاربكم وقصص نجاحكم.
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أود مشاركتكم تجربتي الصعبة مع الصف الثالث الثانوي. لقد كانت سنتي الدراسية تسير بشكل جيد وبذلت قصارى جهدي ولم أقصر أبداً، ولكن عند ظهور النتيجة تفاجأت برسوبي في بعض المواد. المشكلة الأكبر ليست في النتيجة بل في غياب أي دعم من عائلتي، حيث كان كل ما يهمهم هو كلام الناس ونظرتهم، وتلقيت منهم اللوم والقسوة بدلاً من المساندة. أشعر بالانكسار الشديد والوحدة، فكيف أتجاوز هذه الأزمة؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
مش عارفه أنظم وقتي وفاضل يجيي اسبوع علي امتحاناتي وحرفيا لسه مضمنتش ولا ماده الوقت بيجري بطريقه مش طبيعيه بجد وجيت ف اهم اسبوع ف حياتي عمتا وبقيت ف حاله الامبالاه سايبه كل حاجه علي ربنا بجد هو انا بذاكر بس حاسه اني معملتش الي عليا ف ايدي اعمل اكتر من كدا وكل حاجه متوفره ليا بس مبقتش قادره😔😭
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
صباح الخير.
حابه أستفيد من ذوي العلم والخبرة هنا وأسالهم، لو هتقدم نصيحة لشخص حديث التخرج وحابب يستغل وقته صح، ويدور على فرصته في الطريق الصح.
هتقوله إيه من خبرتك؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
مش عارفه اعمل ايه في حياتي بجد حياتي بقالها فتره ومتدهوره من اول ما دخلت ثانويه عامه وانا كل مره اعمل حاجات كتير غلط من ضمنهم اتفرج على افلام اباحيه
ابويا وامي ما كانش معاهم فلوس ان انا انزل يعني من كل يوم دروس وكده فقررت ان انا اخد دروسي اون لاين تمام بس بقيت اراكم كثير دروس لحد الان على امتحاناتي اسبوع وانا في فصول ما فتحتهاش بالنسبه لي بس بقول لهم ان انا مثلا عايزه اجل وكده عشان انا ودخلت الامتحانات مش هجيب حتى 50% وهم مش راضيين
بيقول ان احنا صرفنا عليك كثير وكمان ضيعنا عمرنا عليك وانا مش عارفه عمال اعيط مش عارفه اعمل ايه ما فيش يوم ما بفكرش فيه ان انا انتحر لدرجه ان انا جبت برشام مره وكنت عايز موت نفسي بس انا مش عارفه اعمل ايه
هل قرار التأجيل ده صح ولا غلط انا فعلا خايفه جدا وخايفه اكون انا بعمل ده عشان اهرب من المذاكره انا فعلا مش بطيئه بطيء نفسك الكتاب نص ساعه اذهب بسرعه وكمان بقيت دايما دايما مش طايقه مذاكره ومش طايقه نفسي حتى وكمان بقيت كل ما الامتحانات تقرب افكر ان انا اموت نفسي
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا طالب بالفرقه التانيه علاج طبيعي بجامعه بني سويف
كنت بسأل
1- هل التخصص قائم علي معدل GPA
2- افضل تخصص من حيث الشغل و المال (عندي هدف)
3- هل فعلا مرتبات علاج طبيعي الكلام اللي بنسمعه دا 🤔
هكون ممنون جدا ❤🌹
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا طالبه تالته ثانوي امتحاناتي فاضل عليها ١٠ ايام مش عارفه ابدأ ازاي ولا أعمل اي ودايما فاقده الشغف وزهقت وعاوزه انام ف اعمل اي ألم قدر المستطاع من المنهج
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا طالب داخل تالته ثانوي والحمد لله نجحت في تانيه ثانوي علمي وحلمي اجيب مجموع عالي ولكن مش عارف احل انجليزي مش عارف قواعد بس أقدر احفظ كل يوم عدد كلمات كثير وبرضه مش عارف احل امتحانات انجليزي أرجو الإفادة اخوكم عبدو
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
حاليا انا داخله تالته ثانوي وكنت محتاره ادخل علمي علوم أو رياضه لاني مكنتش لسه عارفه كليه احلامي أو شغفي فين لحد ما كنت مياله للهندسه والرسومات واخترت بعدها علمي رياضه وحاليا انا متشتته اوي لاني مخدتش احياء قبل كده ودلوقتي انا سلمت ورقه الرغبات ومش عارفه اعمل اي دلوقتي
كليتي وهدفي في علمي رياضه اما حاسه ان الاحياء حلوه !! اعمل اي !!
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
مساء الخير
انا طالبة في كلية تربيه قسم طفوله
مكنش دا حلمي ولا حاجه مخطط ليها خالص لكن الحمد لله على كل حال.
ايه الشغل اللي اقدر اشتغله في مجال كليتي وانا معايا لغه تانيه
هل في اختيارات غير اني اكون معلمه؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم.
أنا تالتة ثانوي وحاليا أنا بضيع وقت اكتر من الأول بمرااحل. أنا كنت بادئة السنة ممتازة بس بعدين حصل تراكمات وعديناها عادي. لكن المشكلة في دلوقت. أنا مش عارفة ايه اللي وصلني لكدة بس في مادتين أنا لا فكرالهم شرح ولا راجعتهم ولا حليت عليهم ومش عارفة أبدأ فيهم حتى. مش عارفة بجد. الكيميا والانجليزي.ومركزة في باقي المواد وتمام فيهم لكن دول مش عارفة اجيبهم منينن. ومشكلتي أني مش خايفة ولا قلقانة وحاسة انه عادي وبدري وهلحق الم بس بجد مش عارفة أبدأ. يريت أي حد عندو نصيحة أو مجرب أو ايا كان اللي يقوله. أنا العربي تمام خالص الحمدلله والاحياء بحل عليه والفيزيا لسه مش خلصت مراجعته وبس مش عارفة امشي لقدام للمادتين التانين وكمان كل ما بحاول أنظم نومي مش بيظبط ودايما مضايقني. وبقيت حاسة بصداع وارهاق وتوهان طول الوقت.
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا بنوتة داخلة تالتة ثانوي بس مخدتش احياء قبل كدا خالص خالص ولما كنت باخدها في تالتة اعدادي كنت مبحبهاش ابدأ واهلي عايزين ادخل علمي علوم وانا عاوزة علمي رياضة اوكي لغاية بقا اليوم الي سجلنا فيه كدا علمي علوم ولا رياضة انا كنت مكررة اكتب رياضة بس عشان اهلي لقيتني بكتب علوم وبعدها ندمت وكنت متوترة بردوا وانا بكتب عشان كان اليوم ده كان عليا بحتة وانا كنت مذاكرة تطبيقية فالدنيا كانت ملغبطة معايا وقولت هحول علمي رياضة بدل علمي علوم وخائفة اغير يكون ربنا كاتبلي علمي علوم وانا بعترض كدا على قدر ربنا واهلي كلهم قالولي كدا حد فاهمني ممكن حل او طريقة اعرف اختار ده غير اني عملت استخارة كتير جدا ومازلت بعمل بس عاوزة حد يحاول يساعدني يعني معلش طولت عليكوا.
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا محتاجة فعلا مساعدة وهحاول على قد ما اقدر اقول كل شئ .
انا طالبة ٣ ثانوي وللأسف مراكمة كتير جدا والفترة اللي فاتت دي كانت ايام مراجعة بس مش راجعت حاجة لأن كان عندي تراكمات ومكنتش قادرة اخلصها انا عارفة ان ممكن كنت اخلصها وعارفة ان قصرت بطريقة مش طبيعية وحتى ده مش مستوايا انا طول سنيني الدراسية كنت بذاكر اول بأول وعمري ما راكمت بالمنظر ده ، وطبعا راكمت لأن عندي مثالية رهيبة لدرجة ان ممكن يوم اعمل حاجات كتير وتاني يوم مش اقدر اعمل حاجة غير طبعا جلد الذات الرهيب واللي كان مخليني مش اقدر اطلع قدام انا ضيعت فرص كتير جدا مني وانا اللي عملت في نفسي كده وده كله بسبب الخوف
ودلوقتي فاضل ١١ يوم على اول امتحان وانا مش مستعدة تماما ومش عارفة ابدأ منين ، ومش عارفة هل الوقت هيكفي ولا لأ .
انا بقيت مش بنام انا كنت الاول بهرب من المذاكرة بالنوم دلوقتي مش بنام غير بسيط جدا والتفكير والقلق والخوف واخدين كل عقلي .
انا تعبت اوي تعبت حتى وانا مش بعمل مجهود وبغض النظر انا مريت بإيه خلاني كده انا عوزة ابدأ ابدأ وخلاص لأن نفسي اللوامة والشيطان متمكنين مني بطريقة مش طبيعية وانا مش قادرة أساعد نفسي .
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا دلوقتي في كلية تمريض في فرقة تانيه المهم لما دخلت الكلية ف ناس نفسنت منى ويكلمو اهلى وبنتكم بتخاف من الدم وهتتعامل ازاى و.... الخ
فانا مهتمتش بصراحه لان الشخص دا مش من عيلتى ف عادى بقا ف بعدين اكتشف نظرة اهلي ليا اللي تقول دى متعرفش حاجه واللي تقول دى مش هتعرف تتعامل بس بابا وماما بيشجعونى ع اى حاجه اتعلمتها حتى لو بسيطه بس إحساس ان عيلتي شيفانى كده مخليني احس احساسين... الاول انى فعلا فاشلة طالما هما شافوني كده والاحساس التاني هو انى لازم اشد كده واظهرلهم العكس واعرفهم انا هبقا اي بس برضوا مهما كان الواحد بيحتاج تشجيع وغير كده انا خلاص ف الكلية يعني لو الشغل معرفتش امشي فيه مش هينفع اغير الكلية يعني ف الواحد بجد محتاج تحفيز ع يكمل
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
ازاي اقلل من التوتر؟ انا ثانوية عامة حاليا وحقيقي التوتر بقا مبالغ فيه بالاضافه لزيادة التفكير الموضوع غير انه مأثر عليا نفسيا بقا مأثر صحيا وجسمي كله واجعني او عندي هبوط لدرجة الإغماء وهكذا
كنت بقطع في الصلاه كتير بس التزمت ف الفتره الاخيره
هل في حل تاني؟
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا طالبه في تالته ثانوى وامتحاناتى خلاص باقى عليها 10ايام حالياا انا ضايعه مش عارفه اذاكر بقعد على المكتب احسن بخنقه ده غير انى لسه مش عارفه حاجه في المنهج بس ضغط وتعب ومشاكل البيت فاانا مش عارفه اعمل اى حاسه نفسي انى بضيع عايزه حد يقولى اعمل اى
ملحوظه انى بدخل في حاله اكتئاب وحشه وحاولت اموت نفسي كذا مره بسبب مشاكل الاهل فاانا حالتى وحشه ومش عارفة اعمل اى
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
تنصحوني بإي علمي رياضه وامتحاناتي قربت وحاسه اني تايهه وخايفه اوي وعايزه اجل فيزيا وانجليزي ولكن خايفه اهلي يزعلوا مني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
انا تالته ثانوي السنادي وعاوزة استغل وقتي اكتر هل في الحل ولا اقرا المنهج مراجعه سريعه واحل برضو
عاوزة حاجه تساعد ع التركيز غير القهوة عشان ديما بحس اني مصدعه وتعبانه
ومش عارفه انظم وقتي خالص ومش عارفه المفروض ابدأ ب اي ولا اخلص اي ممكن حد يفيدني
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لو سمحتم يا جماعة هل كلية الطب البيطري فعلا كلية كويسة ولا الناس بتدخلها عشان كلمة دكتور وخلاص
دخلت الكلية تايه مش عارف حاجة ومش عارف احدد طريقي ف لو حد يقدر يفيدني اكون شاكر ليه
هل ليها كورسات وليها مجالات متعددة ولا ايه
انا في سنة تانية
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا طالبه بالفرقه الخامسه طب بشرى ان شاء الله هتخرج فى شهر ١٢ الجاى و بعد كده الامتياز يعنى تقريبا اخدنا معظم الموديولات المشكله انا حاسه انى زى ما دخلت الكليه زى ما هخرج يعنى مش عارفه اى حاجه خالص
لو حد من أهلى سألني سؤال مش بعرف ارد و لا عارفه ادويه و لا ازاى اشخص و لا عارفه حتى الحاجات الاساسيه اللى تخليني اقدر اقول انى بقيت دكتورة هل ده طبيعى ؟!!!
و ممكن اعمل اى علشان احس ان انا عارفه و لو حاجه بسيطه اعرف ارد بيها اساعد بيها لان مفيش ثقه فى نفسى خالص منزلتش مستشفى خالص لحد دلوقتى ممكن يكون ده السبب؟ ابدأ انزل ؟ ولو هنزل اروح العيادات و لا الاستقبال و لو فى كتب معينه أقرأها تساعدني و دكتور ممكن اسمعه يفيدنى يا ريت حد يفيدنى اعمل اى و شكرا مقدما

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
حد يفيدني ...انا عايز اخش حاسبات ومعلومات خاص ...اي افضل كليه للمجال ده ...ويكون فيها فرص سفر بره مصر
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أنا طالب في الثانوية العامة، وفاضل 15 يوم على الامتحانات. حاسس بخنقة ومش قادر أذاكر، وكأني نسيت المنهج ومش عارف أبدأ منين، وحاسس إني ضايع.

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
أنا في الثانوية العامة حاليًا، وأريد أن أعرف: إذا قدمت في جامعة خاصة مثل MUST ودفعت المقدم، ثم حصلت على مجموع أعلى من الحد الأدنى المطلوب للهندسة، فهل أضمن مكاني؟ أم تكون الأولوية من الأعلى في الدرجات إلى الأقل؟
ومع العلم أنه حتى لو حصلت على مجموع يؤهلني لجامعة حكومية، فأنا أميل إلى الدراسة في جامعة خاصة لأنني أنوي العيش في القاهرة.
وسؤالي الثاني: أيهما أفضل في هندسة الميكاترونكس: جامعة MUST أم جامعة 6 أكتوبر؟

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
كيف أذاكر الفيزياء بشكل أفضل؟

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا حاليا في السنه التانيه من المرحلة الجامعيه ودايما عندي رغبه اني عايزه ارجع ثانوية عامه تاني علشان انا معملتش اللي عليا فيها نسبه تقصيري فيها انا بقدرها ٢٠% اما باقي التقصير مكنش بسببي كان من جهة اهلي وكان تقصير كبييييير جدا ومازال أثره النفسي عليا لحد انهارده ، انا عارفه ان الخير في ما اختاره الله وانا راضيه باللي اختاره رينا وبالتوازي مع ذلك عايزه ارجع للثانوية 😭😭
وخاصه ان انا كنت علمي ودخلت كليه كل موادها أدبي بتقهر انا وبذاكر
انا لما دخلت علمي مكنتش عايزه طب ولاكن كنت حابه دراسه المواد دي فكنت عايزه مثلا ادخل كليه فيها فيزيا و كميا مش علم اجتماع وعلم نفس 😔
كل لما حد من اخواتي يبقى في ثانويه عامه بيزيد حنيني للرجوع الضعف 😭❤️🩹
والله مش عارفه اعمل ايه

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم
انا طالبة فى اول سنه جامعه و كنت عاوزه ابدا فى الاجازة اتعلم انجليزي بس مش عارفه ابدأ ب ايه او آخد كورسات ف ايه لانى فى كلية علمية وضروري احسن الانجليزي بتاعى
ف لو حد عنده فكرة ابدأ منين او ايه كورسات ممكن اخد تفيدني فى العموم بجانب اللغة

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كطالب ثانويه عامه المفروض نسمع فيديوز تلملنا الدنيا ولا نذاكر احنا لنفسنا من الكتب ايه اللي هيوفر وقت ويفيدني اكتر في الوقت القليل دا وايه الكميه اللي المفروض اذاكرها نص الماده في يوم ولا اذاكر مادتين يعني بفكر بكره اذاكر النحو كله واحل عليه ايه رأيكوا فيدوني علشان مرعوبه وكنت بذاكر من بدايه السنه

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا
لعرض جميع الاسئلة في فدني اضغط هنا