الانسان بطبيعته يميل لتصغير مُعاناة الآخرين، ويصدر أحكامه سريعًا بلا تفكير ... إذا شكوت فأنت مُتهم بالضعف، بالمُبالغة، بالتقصير، لأنك تشكو فأنت سخيف، كئيب، وصُداع نصفيّ يمشي على قدمين ... العجيب أن الشخص الذي يرى مشكلاتك تافهة يضع دومًا همومه تحت عدسات مُكبرة، وعندما لا يجدك مُتعاطفًا يتّهمك بالبرود، بالجفاف، وبالتقصير مُجددًا ... ما دمت حيًّا يا صديقي فأنت مُقصّر ... في حقك وفي حقهم وفي حقنا ... والحقيقة ببساطة أن الحياة مقاعد وزوايا؛ كل شخص يرى - من زاويته - مقاعد الآخرين مُريحة، مشكلاتهم بسيطة، وشكواهم بلا داعٍ ... ولا يُمكن أن يشعر أحد بك إلا لو جلس مكانك ونظر للعالم بعينيك ... ولأن ذلك خيالًا فعليك أن تَفهَم أنك لن تُفهَم ... هذا ابتلاء يُمكننا التعايش معه ما دمنا نمتلك سجادة صلاة نشكو فوقها لمن لا تُغلَق أبوابه ولا يردّ السائلين بأيدٍ خاوية ... قلّل شكواك ... تمسّك بصديقٍ تعود من عنده خفيفًا ... وإذا لجأ شخصٌ لك فاستمع بلا أحكامٍ ولا نصائح ... أحيانًا، كل ما نحتاجه هو أن نُسمَع، وأن نشعُر بأننا لسنا وحيدين في تلك الرحلة الشاقة ...
تم النشر الأربعاء، ٢٥ مارس ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة انتى بتقولى كنتى علمى وبتحبى الرياضة وبتلاقى دلوقتى صعوبة فى حفظ الأحاديث والتفسير بس احنا فى الأزهر عندنا على مدار ٣ سنين ثانوى كنا بناخد تفسير و حديث عادى فى العلمى قصدى ان دا مكانش مقتصر على الأدبى المهم بصى هو أول حاجة دا قضاء الله عز وجل وقدرك والحمد لله انتى راضية بدا وخلى بالك ممكن جدا تخلصى الكلية دية وتبدأى فى مكان تانى تكون حاجة حابها ولاقيه شغفك فيها فاهمانى بالنسبة للشغل ف انتى قولتى مجال والله لو اتطورتى واهتميتى بيه وركزتى على نفسك فيه هتبقى أفضل من ١٠٠ كلية حرفيا ألا وهو تعليم الأعاجم بس دا بيتطلب مهارات معينة كان حد زميلى قالى على الأقل تبقى كويس فى الإنجليزى وتبقى كويس جدا فى القرآن وكذلك اللغة العربية أما عن طريق معين ف ممكن تبحثى عن منصة أساكيب أو فيه كتاب لصاحب المنصة ديه أعتقد بتبقى البداية دا من كلام حد زميلى اشتغل فى المجال دا ربنا يوفقك وييسر أمرك
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
السلام عليكم غالبا عندك نقص فيتامينات عام خاصة فيتامين د ممكن تاخدى كورس فيتامين د كويس +ممكن انيميا ف ممكن تاخدى حديد ومعاه فيتامين سى مهم جدا علشان التصبغات اللى بتظهر ديه
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يوفقك ويكرمك ويجبر بخاطرك وتحلى كويس فى الامتحانات وتقدرى تذاكرى كويس وإن شاء الله تجيبى المجموع اللى بتحلمى بيه ركزى واجتهدى ربنا ييسر أمرك بالتوفيق
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة كلامك من منظور معين صح بس لو بصيتى من منظور تانى هتفهمى لية الإجابات بتبقى متشابهة والإجابة من سؤالك نفسة " أنا شايفة إن مش كل مشكلة محتاجة نصيحة ، ساعات المشكلة محتاجة نقاش " هل انتى شايفة لما انا مثلا نزلت مشكلة على العام هنا انتى شايفة بيبقى فية مجال للنقاش ؟ أكيد لا ف أقل حاجة ممكن اللى هنا يقدموها هى النصيحة أتذكر اول ما نزلت التطبيق كان فيه حد منزل مشكلة ممكن تؤدى لطلاق ف مينفعش هنا النصيحة لازم تفهم الموقف الأول دخلت لقيت اللى بيقول انفصلوا واللى بيقول الموضوع مش مستاهل من غير ما حد يحاول يفهم ما عليا الا انى بدأت أسأل وأستفسر أكتر عن طبيعة المشكلة جيس وات ايه اللى حصل 🙈 لقيت صاحب البوست وكذا حد معترضين وبيقولولى لو عندك نصيحة قولها غير كدا متسألش 😀 ف لو فيه مشكلة وحد عايز حد يقدملة حل زى ما قولتى لازم نقاش وتفهم للموقف ومعرفة أسبابة وكل حاجة ودا طبعا مش هيحصل فى العام هنا ودا اللى بيقدمة مثلا الدكاترة النفسيين أو حتى صاحبتك اللى عايزة تسمعى منها لما تقعدى تحكيلها أما بالنسبة ل إن التطبيق عديم الفايدة ف انتى غلط جدا لأن أنا شوفت ناس استفادت جدا كون تجربتك الفردية منجحتش مينفعش نعمم ونقول يبقى الكل كدا ساعات بتبقى الأسئلة غبية أحيانا ((عارف إن كلامى مش هيتقرأ غير سطرين منة😒))
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
السلام عليكم كلامك غلط جدا ربنا عمرة ما كان ظالم حاشاه عز وجل استغفرى ربك وتوبى ليه هو اللى فى ايده نجاحك وتوفيقك السنة دية بصى أيا كان حصل ايه على مدار السنة وايا كان هيحصل ايه بعد الامتحانات والنتيجة مطلب منك لا تفكرى فى دا ولا فى دا ركزى ركزى ركزى اعتزلى الدنيا واللى فيها سيبى الفون دا تماما خدى كل مادة على حدا وهاتى أخرك حتى لو هتذاكرى ال ٢٤ ساعة فى ال ٢٤ ساعة اجتهدى اووى ابعدى عن اى سبب للتوتر او سبب للتوهان او الحسرة او الخوف او الندم مش وقتة نهائى مش وقتة أبدا اجتهدى الفترة دية وهاتى أخرك طول فترة الامتحانات وأيا كان النتيجة ف انتى هتكونى اجتهدتى وخدتى بالأسباب والله أعلم مكتوبلنا ايه اوعى تتدمرى نفسك بنفسك انتى كويسة ركزى الفترة دية بس واجتهدى فيها ربنا يوفقك وييسر أمرك ويجعل الصعب سهل عليكى إن شاء الله
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
السلام عليكم أهلا بيكى ممكن فترة تسلية مثلا ؟ مش عارف ممكن ودا برجحه لأنة كونه ابن خالتك ليه مقالكيش من زمان او مثلا بيبقى فيه تلميح واضح ف برجح انها ممكن تكون تسلية مش أكتر أما بالنسبة ليكى انتى فمينفعش تعلقى نفسك بحد سواء ابن خالتك او غيره انتى لسة صغيرة متربيش تروما لنفسك لو أهلك شايفين الجواز خطوة دلوقتى وانتى ممكن تتقبلى دا ادى فرصة لحد من اللى بيتقدموا واقعدى وشوفى أما بالنسبة لابن خالتك ف اعملى لنفسك قيمة وعرفيه ان ليكى باب بيت يخبط عليه واقطعى التواصل تماما ربنا ييسر أمرك ويوفقك للى فيه الخير ليكى
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
السلام عليكم يارب تكونى بخير الله يعينك ويهون عليكى ما انتى فية ويؤجرك على كل الرعب اللى انتى شوفتية دا يا بنتى ويرجع والدتك سالمة غانمة ليكم ويهدى ابوكى انا والله ما عارف اقول ايه سوى انى أدعيلك قربى من ربنا اووى هو ملجأك الأول والأخير ربنا يرزقك السكينة فى الحياة يارب 🖤
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
الحل انك تقعدى مع أبواها أكتر من مرة أما بالنسبة لحدتك معاها ف دا بيبقى رد فعل على اللى هى بتعملة بس لازم تعرفى تصرفاتها ما هى الا رد فعل عن اللى بتشوفه ف لازم متابعة وللأسف مش منك لأن انتى مشغولة فى دراستك الله يعينك لازم تتكلمى مع أبواها خصوصا من كلامك انها ذكية جدا فلازم نستغل دا ونطوره عندها ربنا يبارك فيها ويحفظها لأبيها وأمها 🖤
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
ليس هناك بيت واحد خالى من المشاكل أبدا ولكن كل ما يجب علينا كيف نتعامل مع تلك المشاكل المعاناة والحزن والضغط بسبب المشاكل دية بتبقى صعبة جدا للأسف الله الله يعينك وييسر أمرك ويهدى زوجك لكى ويخفف من تلك المشاكل وللأسف انتى صغيرة جدا على هذه المشاكل الله يعينك ويخفف عنك 🤍
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
اهدى وركزى للأسف معظم الأهالى فى مجتمعنا دا كدا بس بالله عليكى الحياة حياتك انتى والمستقبل بتاعك لازم تعرفى ان اللى حصل معاكى دا قضاء من ربنا واللى انتى فية دا ابتلاء من الله عز وجل للأسف والديكى مش قادرن يتعاملوا مع دا وانتى نفسيا شبة مدمرة بس واجب عليكى تتحملى كلامهم لأنهم ببساطة والديكى وعايزك تعذريهم بس لازم تتعلمى ازاى الكلام أيا كان الشخص اللى قايلة ميأثرش عليكى ولا على نفسيتك وحياتك عايزك تفهمى ان تأخيرك دا بيأثر على حياتك انتى وملكيش دعوة بكلام الناس نصيحتى ليكى يا بنتى حاولى تتماسكى تانى تقربى من ربنا أكتر هو اللى بإيدة نجاتك ومهما يكن أهلك عملوا ايه اوعى تخشى بسماعة اوعى تتحدى ربنا ركزى وتعاملى نفسيا مع حالتك انها فترة وهتعدى وحصل دروب ووقعتى مرة لازم تقومى وتثبتى دا وانتى إن شاء الله قادرة على دا ربنا يوفقك ويكرمك وإن شاء الله هتعدى على خير 🖤
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
السلام عليكم اللى انتى فيه دا طبيعى جدا وحصل لينا كلنا حالة التوهان مع الخوف والتوتر اللى بيعمل نتيجة عكسية الا وهى حالة اللامبالاة بس الفكرة ان فى الوقت دا مينفعش اطلاقا حالتنا النفسية تأثر علينا لان انتى فى وقت حرج ويكاد يكون اهم فترة فى حياتك هتلتزمى بالعبادة وتقربى من ربنا اووى علشان التوتر والقلق يهدى لازم متفكريش أبدا فيما بعد الإمتحانات حطى مجهودك وكل اللى تقدرى علية فى الفترة دية بعد كدا بقى دية بتاعت ربنا حاولى قبل ما تبدأى مذاكرة تقرأى قرآن وكذلك بعد ما تخلصى علشان ربنا يبارك مذاكرتك ويحفظهالك اما بالنسبة للمواد ف خليكى ذكية فى المذاكرة الأهم ف المهم بمعنى مثلا هتذاكرى فيزياء ابدأى على طول بالباب التالت لأن دا تقريبا تلت الإمتحان وكذلك فى الكيمياء ابدأى بالعضوية وهكذا والحل الحل الحل الحل حل شوامل لازم تدربى نفسك فى المادة كتير كتير كتير حتى لو فيه سؤال وقف معاكى ارجعى للدرس بتاعه افهمى فكرتة واحفظية وبعدين كملى حل عادى وثقى غى نفسك كدا وانتى شاطرة وهتعديها ربنا يوفقك ويكرمك وييسر أمرك إن شاء الله 🖤
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
أكيد هيسامحك أكيد ان صدقت التوبة بس تسمحيلى أبدى اعجابى بطريقة الكلام واللغة العربية الفصحى وطريقة السرد والكتابة حاجة جميل اووى اوووى اووى ربنا يبارك فيكى ويحفظك انتى ممكن فى فترة متلغبطة فيها اووى ودا مسببلك ضيق ممكن ترجعى تحاولى تنظمى يومك تحاولى ترتبى اولوياتك وتهتمى بنفسك ممكن دا يساعدك تكونى متزنة أكتر ونفسيا أفضل تحاولى لما تحسى ان فيه حاجة هتعكر مزاجك هتفكرى فيها تقومى من مكانك فورا وتنشغلى باى حاجة انى بس ممكن تايه شوية ربنا ييسر أمرك ويكتب لكِ الخير 🖤
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
اهدى وصلى على النبى ولازم تتطردى كل الأفكار الانتحارية اللى بتجيلك دية بصى احنا ك بنى آدمين بيجيلنا فترات بنبقى فيها شبه مدمرين بس لازم نعرف نتعامل مع دا واهم حاجة حياتنا الشخصية متتأثرش ب حالاتنا الشخصية فاهمانى اسألى نفسك علاقتك ايه مع ربنا ؟ مع أهلك ؟ شوفى لو فيه أسباب للى انتى فيه دا ممكن لما تتعصبى اوووى بدل ما تشدى فى شعرك او تعضى اصابعك ممكن تقومى من مكانك خالص او مثلا تقومى تعملى حاجة تنشغلى بيها او مثلا تقومى تصلى ركعتين فاهمانى الحاجة الأخير تعلقنا بأشخاص تانية بيأذينا نفسيا ويهلكنا وبيأثر على الحاضر والمستقبل والله كمان ولو الموضوع زايد اوووى فى حتة التعلق دية ممكن تسمعى شرح كتاب الداء والدواء على اليوتيوب وتقرأى الكتاب دا بس اهم حاجة اهدى بالله عليكى ومتأذيش نفسك وخليكى شاطرة كدا مفيش حاجة تستاهل وربى 🖤
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
اول حاجة لازم ترجعى للخمار لازم لازم تانى حاجة انتى فى مرحلة تكاد تكون أهم مرحلة فى حياتك وعموما الثانوية مش محتاجة صاحب اطلاقا محتاجة تركيز لان سنة هتتبنى عليها حياة عايزاهم يحبوكى ويتقربوا منك انجحى بجد والله ركزى على حياتك انتى واحنا فى الأزهر المواد كتير ومحتاجة اجتهاد يا بنتى ونصيحة متبدأيش فى شهر ٧ لا خليكى فى أول ٨ نصيحة من أخ مجرب العبى الشهر دا او اعملى اى حاجة المهم متبدأيش دراسة ومذاكرة فى شهر سبعة
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
بيتك ثم بيتك ثم بيتك ومتنزلش زوجتك تشتغل مهما كان طالما دا اقتناعك بس وانت بتتكلم خلى طريقتك معاهم كويسة وطالما انت ممعاكش فعلا ف ميعبكش حاجة ولا يضرك ولا تأثم حتى انت ممكن مع تراكم حاجة زى كدا وزيادة الضغوط على زوجتك بيتك يتخرب ركز فى بيتك وخلى طريقة كلامك ألطف مع والديك
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
ممكن تلعبى على المضمون ممكن تخشى علمى علوم لأن فرَصه أكتر ومجالاته أكتر وتزودى نفسك وثقافتك فى الحاجة اللى بتحبيها وشغفك بس بلاش نبرة التأكد انا هخش كذا وهخش كذا ممكن تقولى إن شاء الله اجتهدى بالتوفيق ليكى 🖤 وبعدين إيه حبك للجرايم المفروض البنات رقيقة وبتاع وانتى شغفك وحبك الجرايم 😅
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
أهلين وسهلين فيكى رفيقتك كتير غلطانة وكان ما عندها أى حق تعمل هيك شغلات انتى شو تعملى ؟ رح تتركيها وما تشغلى بالك بيها ولا بحبيبها والله بيجيب حق قهرتك منها بس انتى ابعدى عنها وما تركزى فى أى اشى يخصها ولا تعملى مشكله مع حبيبها ولا غيروا اتركيهم وابعدى عنها لأنا بتأذيكى كتير واشترى راحتك النفسية وكذلك ابعدى عن الشخص اللى قالك انه بيحبك لأنه غير مؤتمن وبيحكى عنك وانتى مو موجودة ودا لا يدل أنه رجل إطلاقا
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
لازم تبعدى عموما مفيش حاجة اسمها اشوف واعرف الشخص دا هو الصح ولا لا وبعدين اخد الخطوة الجد معاه انتى كدا البداية بتبقى على باطل .. انتى بس حاولى يكون ليكى شغف تجاه حاجة معينة اعملى مثلا عادة جديدة زى القراءة ابعدى عن كل حاجة ممكن توصلك انك تروحى للسكة دية فاهمانى
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
كون ان رغم المعاملة دية انتى مش عايزه تسيبها وتمشى علشانها ف دية حاجة جميلة منك ويعتبر من البر ف استحملى وحاولى فى قاعدة صفا تكلميها + ركزى فى كليتك دلوقتى وصبى كل تركيزك عليها وطورى من نفسك واشغلى نفسك هتلاقى نفسك تلقائيا بتتحسنى
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
الكيمياء ابدأى مراجعة مع نفسك من العضوية خلصيها وابدأى من الحديد تانى كل دا بشكل سريع مش لازم مراجعة زى ما بيقول الكتاب وبعدين هتشتغلى شغل أساسى على الحل واعتمدى على النماذج الكاملة والحتة اللى متعرفيها ارجعى ذاكريها واحفظيها وهكذا ....... الإنكليزى فى ملخصات صغيرة بنزل مع المراجعات مش فاكر كان كتاب اسمه الزتونة وغيرة مصادر كتير الحاجات دية بتجمعلك المنهج ككل مهم جدا شوفى مصدر كويس واقعدى علية ذاكرى فية هو بس .. ربنا يوفقك ويكرمك يارب 🤍
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
اهدى خالص، أنتِ تمرين بفترة ضغط شديدة، ومع ذلك ما زال ممكن تقسيم الوقت والمواد إلى خطوات صغيرة بدل التفكير في كل شيء دفعة واحدة. خذي كل مادة على حدة، وابدئي بالمراجعات النهائية والتلخيصات والنماذج الاسترشادية والامتحانات السابقة، حتى لو كانت البداية بسيطة. ولو التوتر شديد أو أفكار الموت بتتكرر، مهم تكلمي شخصًا موثوقًا من أهلك أو مدرستك وتطلبي مساعدة مختص نفسي بأسرع وقت، لأن الدعم المناسب في الوقت ده مهم وليس ضعفًا منكِ.
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
دا استهلاك ليكى ولنفسيتك وانتى لسة صغيرة ٢٠ سنة وهما مجرد بيتسلوا وأتحداكى اذا كان حد فيهم هيدخل البيت من بابة ابعدى عنهم الاتنين حفظا لنفسك ونفسيتك وحياتك .. طبعا الكلام دا لو انتى على دين غير الإسلام + لكن لو انتى مسلمة ف الكلام دا محرم يا بنتى اتقى الله
تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦
فية لزقات كافيين فى الصيدليات حاجة اسمها نركافيكس ودية ٤٠ مللى كافيين وحاجة اسمها ليميتلس كافيين ودية ٨٠ مللى كافيين الأولى ب ٣.٥ والتانية ب ٧ جنية تقريبا دول للفوقان علشان متناميش والتركيز وممكن تجيبى اوميجا ٣ وتاخدى حبايتين فى اليوم واشربى ماية كتير كتير + الثانوية والامتحانات اهدى خالص واعرفى ان أيا كان الإمتحانات كدا كدا هتعدى ف لازم نستغل الوقت أحسن استغلال ونطلع ب أعلى المكاسب وأقل الخساير فاضل تقريبا ١٠ أيام على الامتحانات قسمى المواد على حسب مذاكرتك ليها والأيام اللى قبلها وركزى طبعا على المراجعات الشاملة وحلى كتير كتير اووى فيه كلام كتير والله عايز أقوله بس عموما ربنا يوفقكم جميعا يارب وتخلصوا وانتوا مجبورين الخاطر 🤍
تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام ملهاش حل غير الخوف منها هرد عليكى رد تفصيلى تحت فى إجابة وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اول حاجة لازم تبقى عندك يقين ومؤمنة انها حرام وتخوفى نفسك من انك تعمليها لأن حلها الوحيد انك تخافى تعالي ناخدها واحدة واحدة هي بقي حرام لعدة اسباب منها: -» انها ليها اضرار نفسية وجسدية وجنسية وصحية وكمان عقلية يعني هي كدا باب من ابواب التهلكة وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لا ترمو بأنفسكم في التهلكة ) واظن مفيش اكتر من كدة تهلكة -» حضرتك دلوقتي علشان تعملى الفعل المشين دا لازم تستحضرى حاجة تعلي بيها شهوتك يعني هتجيب موبايلك اللذيذ وتفتحى موضع من اياهم وتتفرجى علي فيديو يدمر عقلك ويبوظ طريقة تفكيرك ودا في حد ذاته تهلكه وكمان حرام لان من تقوي الله عز وجل غض النظر وبكدا حضرتك بتطلقى النظر في غير محله ودا ذنب كبير ودا كمان استغلال لنعم الله اللي هي النظر والموبايل في معصية الله يعني ربنا مديكى نعمة وانتى بتعصيه بيها ودا ذنب تاني -» حضرتك معدتش عليكى معلومة ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم قال ان في ناس هتيجي يوم القيامة معاها جبااااال من الحسنات وربنا هيقول للجبال دي كوني هبائاً منثورا مع ان الناس دي كانت بتصلي وبتصوم وبتزكي وبتتصدق كمان ولما الصحابة سئلو سيدنا النبي طيب ليه ربنا هيمحو كل الحسنات دي عارفه كان رده ايه كان رده ان الناس دي ( كلما خلو بمحارم الله انتهكوها ) ودا اللي حضرتك بتعمليه وانتى بتمارسى العادة بتدخلى مكان فيه خلوة علشان تنتهكى حرمات الله -»طيب معداش علي حضرتك حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من يضمن ليه ما بين لحييه وما بين فخذيه واضمن له الحنة ) يعني حضرتك لو مصونتش ما بين لحييك ( لسانك ) وما بين فخذيك ( فرجك ) مش هتبقي مضمونة بالنسبالك الجنة -» حضرتك لما بتيجي تعملى العادة المنيلة بتدخلى في اكتر مكان متأكد ان مفيش بشر هيشوفك فيه ودا طبيعي بس في حاجة غايبة عن حضرتك انا ربنا قال في كتابه العزيز ( يستخفون من الناس ولا يتخفون من الله وهو معهم ) يعني حضرتك هنا بتجعل ربنا عز وجل اهون الناظرين ليكى ودا ذنب خطير جدا جدا جدا وذنب يصل لدرجة الشرك لانك بكده بتثبت لنفسك ان خوفك من الناس اقوي من خوفك من ربنا . وبالنسبة لعلاجها فهو دينى و جزء سلوكي ولكن لا يغير الله ما يقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم يعني زي ما في جانب نفسي وسلوكي برضو في جانب اكبر وهو الجانب الديني ولازم انا وانت واي حد يكون علي يقين انه مش هيقدر يتغير أو يتقدم أو يتعافي غير لو ربنا اراد دا مش هتقدر تمشي خطوة واحدة لقدام او ترجعها غير لو ربنا اعانك علي دا أما على الجانب السلوكى ف فى تطبيق اسمه واعى عليه كل حاجة عن طرق علاجها وايه اللى بيؤدى ليها وكل حاجة خاصة بيها ابحثى على التطبيق وشوفيه هدانا الله وإياكى وردك إلى أفضل مما كنتى علية
تم النشر الخميس، ٤ يونيو ٢٠٢٦
التعليقات مغلقة ؟ ايه نوع الغسول اللى بتستخدمية أو الروتين اللى ماشية علية عموما واستخدمتيلها إيه قبل كدا
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
السلام عليكم أنا مش عارف انت دلوقتى خايف من معصية الله عز وجل وانك هتتحاسب على كل جنية هتصرفة ؟ ولا خايف علشان ممكن تضرك وصدرك وكدا ؟ ع العموم هقولك معلومة أتمنى توصلك كان فيه شيخ بيشرح بيقول ان عمرنا ما بنعمل ذنب مره واحدة كدا طب ازاى يا شيخ ؟ قال ان فيه حاجة اسمها ذنب وفيه حاجة اسمها مقدمات الذنب يعنى فيه حاجة اسمها زنا وفيه حاجة اسمها مقدمات الزنا فيه حاجة اسمها الحاد وفيه حاجة اسمها مقدمات الإلحاد .. مقدمات ديه يعنى خطوات بتوصلك شئت ام أبيت للذنب يعنى من الأخرة فكرة خطوات الشيطان مش معقول الشيطان هيجى يقولك اشرب فيب براحتك و٥٠ مللى نيكوتين وعيش لا طبعا لازم الأول زى ما انت ذكرت بالظبط ايه رأيك نجرب يعم طيب نشوف من غير نيكوتين طب يعم لو طلبت نخليها ٣ مللى وهكذا بقى لحد لما يوصلك للى هو عايزة ف نصيحة أخوية من أخوك اللى عمرة ما جرب سجاير ولا حاجة من اللى الحاجات ديه لأنى خايف لما أقف قدام ربى وربك عز وجل ويسألنى جسدى فيما أبليتة ومالى فيما أنفقتة هرد أقوله إية وما كنتش بسمح لنفسى انى حتى مجرد أفكار انى عايز أجرب تجيلى لأنى مثلا مكنتش بحط نفسى وسط ناس بتعمل كدا لأن من عاشر قوما تخلق بخلقهم يعنى هيعمل زيهم انت شكلك كويس ومحترم اوعى يخويا تجرب واطرد الحوارات ديه من دماغك وخاف ربنا لأن دا اثم ومعصية ليه عز وجل حتى لو كل الناس بتعمل هدانا الله وإياك إلى ما يحبة ويرضاه 🤍
تم النشر السبت، ١٨ أبريل ٢٠٢٦
السلام عليكم أهلا بيكى ممكن دية تكون طبيعة شخصيتها بس عمرها ما تغير منك إطلاقا ممكن هى ديه طباعها وأكيد انتى أعلم بيها مننا لأنك عايشة معاها وبتبقى صعب جدا تتغير للأسف تتعاملى معاها ازى ؟ هى فى الأول والآخر والدتك يعنى جنتك ونارك بس تحاولى بقدر الإمكان متتأثريش نفسيا تتعاملى على أساس ان ديه طباعها وشخصيتها وتتعاملى معاها دون تأثير عليكى شخصيا خلى الموقف يأثر فى وقته بس مياخدش حيز أكبر من كدا وممكن بقى فى ساعة روقان كدا وهى فرحانة وانتى رايقة وانتوا الاتنين سمنة على عسل مع بعض تقعدى معاها وتقوليلها وتفهميها احساسك ومشاعرك ديه عادى مرا واتنين وتلاته وتذكرى ان صبرتى على دا تؤجرى بل يمكن صبرك على طباعها اللى بتأذيكى وبرك ليها يكون سبب فى دخولك الجنة محدش عارف ممكن ندخل الجنة ب إية صح كدا ربنا يهون عليكى ويهديكى ويهدى والدتك ليكى
تم النشر السبت، ١٨ أبريل ٢٠٢٦
السلام عليكم أهلا بيكى بالله عليكى اوعى تسيبيها بالله عليكى اوعى اوعى تسيبيها مش علشانها أو هى لا اعتبرى ان ربنا حطك فى موقف زى دا وممكن تنقذى البنت ديه ابتغاء مرضاتة عز وجل بصى أول حاجة فى علم النفس الإنسان بيميل ب اللى بيحسسه بقيمتة أو بيكلمة بطريقة حلوه أو بيهتم بيه وخصوصا البنات تمام طب مين أول ناس لازم يدوله الإهتمام دا هما الأهل طب دلوقتى الأهل مادولوش دا بل بالعكس عنفوه هيفض طول عمرة بيدور على الإهتمام ودية حالة البنت ملقيتش الحب من أهلها ف توهمتة وصدقتة ملقيتش الإهتمام من أهلها ف بقيت بتدور علية طب الولد دا بيعمل إية .. بيديها حب بيديها اهتمام بيديها حنية وحاجات كتير طب هل كل دا ببلاش لا طبعا دا هيستغلها أحسن استغلال سواء نفسى فى انه يأمرها ويمشى كلمتة عليها ويخليها متعلقة بيه أو جسدى فى انه يعمل اللى هو عايزة معاها وهى مش هتقدر ترفض وفى الأخر هيسيبها وهيدمرها من كل النواحى بعد ما خلاص خد اللى هو عاوزة منها وتبدأ هى تموت بالبطئ سواء من معاملة أهلها أو من عيل استغلها أحسن استغلال ودمرها ودمر مستقبلها طب انتى دورك إية بصى مش لازم تكونى بتحبيها أوى مش لازم تكون صاحبتك أووى انتى زى ما قولتلك هتعملى دا إرضاء لوجة الله وممكن تكونى سبب فى ستر مسلمة مش فاهمة هى بتعمل إية أول حاجة هتصاحبيها أوى هتديها اهتمام غير مشروط خليها تحبك وتتعلق بيكى وعلقيها بربنا وحب الدين وفى وسط كل دا انصحيها والوقت اللى المفروض هتقابله فيه تكونى انتى بتكلميها أو موجودة معاها بحيث متعرفش تروحلة انصحيها مرا واتنين وتلاتة عرفيها ان دا حرام وغلط ودا بيستغلك ولو حبيتك اووى خليها تفتح الواتس قدامك وتعمله بلوك وتمسح رقمة حبيبها فيكى وخلى صُحبتك صُحبتها بالله عليكى اوعى تسيبيها اوعى تسيبيها الواد دا هيستغلها وهيدمرها وافتكرى انك ممكن بكدا تسترى مسلمة فى الدنيا وتحفظيها من شيطانها وممكن دا يكون سبب فى سترك يوم القيامة ... دا كله لو قصدك انها بتروحلة مكان تقابلة فى شارع مثلا أو كافية لكن لو قصدك انها بتقابلة فى مكان مغلق لوحدهم ف دا يتطلب تدخل سريع من الأهل تبلغى أهلها فورا من غير كل الكلام اللى فوق دا فورا هى حرفيا بتبقى مغيبة معاه ولقيت معاه الاهتمام ف بتسيبلة نفسها وتسمع كلامة وهو هيستغلها ف الحقيها الله سترك دنيا وآخره
تم النشر الجمعة، ١٧ أبريل ٢٠٢٦
طبيعى جدا هيعيش حياتة وللأسف الشباب كلها كدا بنحذر دايما من العلاقات المحرمة لأن والله ما فيه شاب هيتجوز ولا هيرتبط بواحدة كان ماشى معاها مهما أقنعها بحب وغيره ..... بس المهم انتى دلوقتى ... أول حاجة تخلصى النية لله وتتوبى عن الماضى دية وتسألية عز وجل أن يبعد عنك التعلق دا يبقى خلاص أخلصنا النية للتوبة وأيقنتى انها كانت علاقة محرمة ....تانى حاجة هتمسحى كل حاجة خاصة بية عندك ولو لية حسابات أو أى حاجة بتظهر قدامك تبلكيها المهم مش عايزين سيرتة أو أى حاجة خاصة بال بنى آدم دا تيجى على بالك حتى .... تهتمى بنفسك آووى لبسك وشكلك وحبك لنفسك لازم ثقتك فى نفسك تعلى خالص ..... تحاولى تعملى عادة جديدة فى حياتك تشغلك وتلجأى ليها لما تزهقى زى انك تبدأى تقرأى روايات أو تتعلمى مهارة حاجة جديدة فى حياتك تحبيها وتشغل وقتك .... اوعى تسيبى نفسك لدماغك أو فراغك متقعديش على السرير غير على النوم غير كدا ف تكونى بتعملى أى نشاط ... آخر حاجة أول ما تحسى انك هتفكرى فيه قومى من مكانك تماما قومى اعملى أى حاجة المهم تغير مكانك مثلا أو سكونك .. لازم تقربى من ربنا أكتر وتسألية التوبة وأن يعفو عنكِ ويخلصك مما أنتِ فيه .... وحافظى على نفسك يا بنت الحلال وحافظى على قلبك من الفتن وأشباه الرجال ديه هدانا الله وإياكى ورزقكى السكينة والطمأنينة فى حياتك
تم النشر الجمعة، ١٧ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة لسة بدرى ومش قادرة تلمى الدنيا بس لا انتى قادرة تجيبى مجموع كويس بإذن الله كمان أول حاجة تمنعى السنتر تمام وتوفرى الوقت اللى بيضيع دا وتخلى كله أون لاين أهم حاجة أهم حاجة انتى لازم تستغلى كل دقيقة مفيش دقيقة تضيع اوعى الإكتئاب أو الاستسلام أو أى حاجة من الحاجات ديه تدمر طاقتك وتقولك خلاص مفيش آمل لازم تعرفى تبعدى كل الوساوس ديه عنك أولا لأنها لا تثمن ولا تغنى من جوع احنا فى أمر واقع دلوقتى ثانيا بتاخد من وقتك وجهدك واحنا محتاجينة هتبدأى تقيمى نفسك فى كل المواد أو على الأقل ترتيبهم من الأصعب للأسهل وبعدين على هذا الترتيب هنبدأ نزود ضغط على المواد الأعلى صعوبة هتهتمى أكتر انك تعرضى نفسك يوميا لإمتحانات المجمعة بتاعت أخر السنة وتحلى امتحان كامل فى مادة مثلا وتحفظية تماما هتقوليلى أنا لسة هبدأ أصلا ف أكيد مش هعرف أحل الإمتحان كامل هقولك عندك حق لكن هتمسكى الإمتحان اللى فى إيدك والسؤال اللى متعرفيهوش هترجعى للدرس بتاعة وتحلية وتحفظية وهكذا لحد لما تخلصى امتحان كامل هتبدأ تعمل جدول كامل للأساتذة اللى عاملة مراجعة نهائية وتشتركى معاهم كلهم وتركزى مع كل كلمة بيقولوها تبعدى عن أى حاجة ممكن تتضيع وقتك ولو دقيقة من غير ما تنجزى حاجة فيها حتى لو كان التليفون اللى انتى ماسكاه دا تقربى من ربنا أكتر وأكتر ربنا اللى بإيده كل شئ قادر انه يحققلك حلمك بمجرد ما يقول له كن ف يكون ربنا يوفقك ويكرمك ويعديهالك على خير 🤍
تم النشر الأربعاء، ١٥ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة أهلا بيكى بصى كل اللى انتى فيه دا من أول الموضوع لأخرة هى مجرد مسكنات من الأوهام والخوف من الشيطان علشان يسحب منك الوقت بهدوء كدا وكل ما الوقت بيجرى الخوف والرعب وكل اللى انتى فية دا بيزيد .... طب الواقع . الواقع بيقول إن فية وقت ولسة بدرى كلام من حد خاض التجربة وعارف يعنى إيه فاضل شهرين كاملين على إمتحانات الثانوية .... خلينى بقى أرد على حاجة حاجة انتى قولتيها .. أول حاجة هو انا لو بدأت دلوقتى هل أستاهل؟هل ربنا هيساوينى باللى بيذاكر من أول السنة ؟ وهنا هجاوبك هل انتى فضل ربنا ليه مفاتيح وليه أخر يعنى هل كرمة لية حدود يعنى حضرتك دلوقتى لو دخلتى كلية كويسة وربنا كتبهالك هتأذى حد انتى بتتعشمى فى كرم وفضل ربنا وغير كدا أصلا مبتتحسبش كدا فيه ناس بتبقى مجتهدة طول عمرها وذاكرت من أول السنة لأخرها وفى الأخر موفقتش هل كدا ربنا ظلمها والعياذ بالله أكيد لا بس لكل منا طريقة الخاص وربى وربك عز وجل حياتنا بإيديه يصرفها كيفما يشاء واحنا ما علينا ان احنا نرجو منه ما نريد ونرضى بنصيبنا الذى كتبة عز وجل ف ادعى وارجو من الله عز وجل الكرم الواسع كرم وفضل ربنا مش حكر على حد __ نيجى بقى لأهلك وتعالى ناخدها واحدة واحدة ... احساسك بالعبء ناتج عن حاجات كتير انتى شايفاه من وجهة نظرك عبء بس تعالى نطرح شوية أسئلة انتى شايفة انك صرفتى كتير ومصاريف دراسة وخلافة ... هل انتى لوحدك ؟ أكيد لا كل من مر بالثانوية صرف آللاف الجنيهات ف ديه حاجة طبيعية وغصب إنا وانتى وغيرنا صرفنا نفس مصاريفك ديه يمكن أكتر كويس جدا طب احنا مطلوب مننا إية ؟ مطلوب مننا نسعى بس كدا نسعى مش مطلوب مننا غير السعى _ طب أنا أصلا مش قادرة ؟ حضرتك كل ديه زى ما قولتلك فوق وساوس من وساوس الشيطان وأوهام بيعيشهالك علشان الوقت ينسحب منك __طب أنا أعمل إية ؟ لازم لو انتى صادقة فى إحساسك وعايزة تتغيرى فعلا تبدأى بخطوات عملية أول حاجة تقفلى التليفون تماما والفترة الجاية متعرفيش يعنى إية تليفون أصلا تشوفى إيه اللى بيضيع ولو دقيقة من وقتك وتمنعية تماما كل الحاجات ديه بتبقى سبب عدم مقدرتك على المذاكرة تحاولى تنظمى يومك ووقتك وتحددى كل يومك حاجة تخلصيها وتنجزيها لسة بدرى وبدرى أووى ولو بدأتى صح وتغلبتى على الزعل دا والشيطان دا تقدرى تعملى حاجة السنة صدقينى ولو احتاجتى أى حاجة تخص تالتة ثانوى اسألينى وأنا أساعدك بعينى ربنا يوفقك ويكرمك يارب 🤍
تم النشر الاثنين، ١٣ أبريل ٢٠٢٦
طب انتى ليه حاسة إنك عبء على والديكى ؟ إيه الأسباب اللى خليتك تقولى كدا ... انت غالبا أهلك من صغرك كانوا بيقارنوكى كتير والمقارنة أسلوب حياة ف دا نشأ عندك عدم حب لحياتك لأنك بتقارنيها بزميلة ليكى لأنك مهما كانت حياة الشخص حلوة وفيها مميزات كتير وفيها من الجمال ما فيها بيبقى معمى عن دا كله ومش شايفة بمجرد ما يدخل حياته بمقارنة وغالبا ببنشأ شئ من الحقد والحسد اللى انتى بتكررى بنفيه بس للأسف دا واقع بس انتى نيتك صالحة .... المهم دلوقتى بداية علاجك وحبك لحياتك أن تتعلمى الحمد وهو أن تتعلمى كيف نحمد الله لازم تعرفى ان حياتنا ديه كلها ربنا كاتبهالنا سواء شايفينها حلوه بقى وحشة المهم أيا كان الحمد لله وفيه حاجات كتير يوتيوب تقربك وتعلق قلبك بالحتة ديه أى الحمد لله فى السراء والضراء فى الخير والشر، أولا وأخرا حاولى لسانك دايما مربوط بالحمد لله ودا يساعدك جدا فى التعافى من إحساسك دا ....... تانى حاجة المقارنة لازم تمسحى البنت ديه من دماغك بأستيكة لأن المقارنة بتمحى من قدامك الحلو اللى عندك وهتفضلى شايفه نفسك وحشة وقليلة لازم متفكريش فيه ولا فى حياتها لكل منا طريقة الخاص لازم لازم لازم .... تالت حاجة شوفى انتى بتحبى إيه وقادرة تعملي إيه وكافئى نفسك بمعنى يوميا مثلا عندنا خمس صلوات لو مثلا صلتيهم كلهم فى معادهم دون تأخير هتلاقى نفسك تحسى بالإنجاز ودا هيجيب انجاز وهكذا مثلا الكلية اجتهدى فيها وطلعى كل طاقتك فيها واثبتى لنفسك انك كويسة اعملى مثلا خطة معينة تنجزى فيها أشياء بسيطة كل دا هيرفع إحساسك وحبك لذاتك .... أما بقى بتعملى ذنوب ولولا ستر الله عليكى فدا كل البنى آدمين مش انتى بس احنا يا بنتى ماشيين بستر ربنا أصلا محدش خالى من الذنوب...... ربنا يوفقنا ويوفقك 🤍
تم النشر الأحد، ١٢ أبريل ٢٠٢٦
يا بنتى اللى انتى بتقوليه دا غلط كلامك وحش جدا بيدى انطباع عنك سئ جدا جدا .... لو هتسمعى نصيحة من أخ ليكى وتنفذيها فورا ف أول حاجة حضرتك قولتى انك اتعلقتى ومش قادرة تبعدى وطبعا كل ما بيعدى يوم بنتعلق أكتر وأكتر وكل ما العلاقة طولت التعلق بيزيد حلو جدا طب هو هيتجوزك بالتأكيد بنسبة مليون الماية لا استحالة يتجوزك ف لما حضرتك تكملى وتتعلقى وبعدين يسيبك بطريقة أو بأخرى هيحصلك انتى تروما هتفضلى فيها طول حياتك قادرة تدمر مستقبلك بالكامل .... طب هو بيقولى بيحبنى وهنتجوز لما أخلص جيش وكلام من دا ليه ؟ أومال عايزاه يعلقك ازاى هو عايز بنت فى حياته يتسلى معاها شوية أيا كان نوع التسلية بقى ف لازم علشان البنت تقتنع شوية اهتمام على شوية حنية على كلام حب وغرام وبعدين وعود وأوهام كدا الخلطة ديه انت ضمنت انك تعلق البنت بيك وتعيش حياتك معاها يعنى حضرتك مجرد محطة مش أكتر تسلية يعنى ..... حضرتك بتقولى عايزة أكمل معاه من غير مسئولية وبتاع الجملة دية وحشة فى حقك لو حد سامعها منك هيقول على طول انك بنت مش كويسة معذرة جدا يعنى لازم تعرفى مفيش علاقة ما بين ولد وبنت تحت أى مسمى وبأى شكل واللى بتعملبه دا حرام شرعا وخيانة للعهود ... طب أنا أعمل إيه يا دكتور ؟ أول حاجة من غير تبريرات ولا تفاصيل بلوك للواد دا واقع ومواقع من غير حتى ما تبعتيلة ليه تشوفى الرسالة تطلعى تعملى بلوك وتمسحى الرقم وأى حاجة خاصة بيه أو اللى قبله تمسحيها من حياتك واقع ومواقع .. تتقى الله وتحاولى تقربى من ربنا وتسأليه أن يبعدك عن العلاقات المحرمة وأن يرزقك الزوج الصالح قوليلى ذنبة إيه زوجك دا اللى هيختارك من وسط بنات العالم وجايلك راجل من باب بيتك مش عيل داخلك من شات ذنبة إيه وانتى ممكن تكونى نفسيا مش كويسة بسبب ماضى ليكى حافظى على قلبك يا بنت الحلال انتى لسة صغيرة واهتمى بنفسك وبحياتك واصنعى عادات جديدة هدانا الله وإياكى إلى ما يحبة ويرضاه🤍
تم النشر السبت، ١١ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اول حاجة لازم تبقى عندك يقين ومؤمنة انها حرام وتخوفى نفسك من انك تعمليها لأن حلها الوحيد انك تخافى تعالي ناخدها واحدة واحدة هي بقي حرام لعدة اسباب منها: -» انها ليها اضرار نفسية وجسدية وجنسية وصحية وكمان عقلية يعني هي كدا باب من ابواب التهلكة وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لا ترمو بأنفسكم في التهلكة ) واظن مفيش اكتر من كدة تهلكة -» حضرتك دلوقتي علشان تعملى الفعل المشين دا لازم تستحضرى حاجة تعلي بيها شهوتك يعني هتجيب موبايلك اللذيذ وتفتحى موضع من اياهم وتتفرجى علي فيديو يدمر عقلك ويبوظ طريقة تفكيرك ودا في حد ذاته تهلكه وكمان حرام لان من تقوي الله عز وجل غض النظر وبكدا حضرتك بتطلقى النظر في غير محله ودا ذنب كبير ودا كمان استغلال لنعم الله اللي هي النظر والموبايل في معصية الله يعني ربنا مديكى نعمة وانتى بتعصيه بيها ودا ذنب تاني -» حضرتك معدتش عليكى معلومة ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم قال ان في ناس هتيجي يوم القيامة معاها جبااااال من الحسنات وربنا هيقول للجبال دي كوني هبائاً منثورا مع ان الناس دي كانت بتصلي وبتصوم وبتزكي وبتتصدق كمان ولما الصحابة سئلو سيدنا النبي طيب ليه ربنا هيمحو كل الحسنات دي عارفه كان رده ايه كان رده ان الناس دي ( كلما خلو بمحارم الله انتهكوها ) ودا اللي حضرتك بتعمليه وانتى بتمارسى العادة بتدخلى مكان فيه خلوة علشان تنتهكى حرمات الله -»طيب معداش علي حضرتك حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من يضمن ليه ما بين لحييه وما بين فخذيه واضمن له الحنة ) يعني حضرتك لو مصونتش ما بين لحييك ( لسانك ) وما بين فخذيك ( فرجك ) مش هتبقي مضمونة بالنسبالك الجنة -» حضرتك لما بتيجي تعملى العادة المنيلة بتدخلى في اكتر مكان متأكد ان مفيش بشر هيشوفك فيه ودا طبيعي بس في حاجة غايبة عن حضرتك انا ربنا قال في كتابه العزيز ( يستخفون من الناس ولا يتخفون من الله وهو معهم ) يعني حضرتك هنا بتجعل ربنا عز وجل اهون الناظرين ليكى ودا ذنب خطير جدا جدا جدا وذنب يصل لدرجة الشرك لانك بكده بتثبت لنفسك ان خوفك من الناس اقوي من خوفك من ربنا . وبالنسبة لعلاجها فهو دينى و جزء سلوكي ولكن لا يغير الله ما يقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم يعني زي ما في جانب نفسي وسلوكي برضو في جانب اكبر وهو الجانب الديني ولازم انا وانت واي حد يكون علي يقين انه مش هيقدر يتغير أو يتقدم أو يتعافي غير لو ربنا اراد دا مش هتقدر تمشي خطوة واحدة لقدام او ترجعها غير لو ربنا اعانك علي دا أما على الجانب السلوكى ف فى تطبيق اسمه واعى عليه كل حاجة عن طرق علاجها وايه اللى بيؤدى ليها وكل حاجة خاصة بيها ابحثى على التطبيق وشوفيه هدانا الله وإياكى وردك إلى أفضل مما كنتى علية
تم النشر الأحد، ٥ أبريل ٢٠٢٦
السلام عليكم أهلا بيكى .... الله يعينك ويعديلك الفترة ديه على خير ويرجع ثقتك فى نفسك .... بس عايز أفهمك حاجه هو من الأول عارف إنك مش مناسبة وعارف هو انه مش هيكمل مش اكتشف دا مرا واحدة يعنى بس عجبه حاجه فيه او عجبه فيكى وحب يكلمك وبالفعل انتى استجابتى وكلمتيه و "" ارتبطوا """" ارتبطوا فى علاقة ملهاش ملامح ارتبطوا فى علاقة فى الضلمه مش ف طالحة فى النور وليها أصل ثابت وإيه اللى حصل استنزاف تام ل مشاعرك وأحاسيسك دمر قلبك وعقلك بعد ما بدأتى بالفعل تبنى مستقبل كامل وحياة كاملة من الأوهام وفى الأخر نزلك على جدور رقبتك زى ما بيقولوا والكارثة هنا فى العلاقات ديه هو اللى ترتب عليها بعدين يعنى حضرتك بتقولى أنا فقدت الثقة فى الزواج أصلا يعنى انتى مدركة الكارثة ذنبة الراجل الراجل ها مش عيل داخلك من على شات أيا كان مستواه الاجتماعى أو مناصب عيلته ذنبه إيه الراجل اللى هيدخل من بابك جايلك انتى دونا عن بنات العالم طالب خطبتك فعلا فى علاقة تكون فى النور يلاقيكى مستنزفه كدا ومدمرة لازم تراجعى نفسك وترجعى لثقتك تانى ولنفسك تانى وتزودى ثقتك فى نفسك وتحافظى على قلبك وعقلك ونفسك يا بنت الحلال لحد مايجى حلالك اللى هتحسى والله معاه بالجنة وهترسموا المستقبل مع بعض انتوا الاتنين مش هتعيشى نفسك فى أوهام لوحدك وفى الأخر خاطرك ينكسر كدا انتى غالية يا بنتى وخاطرك ونفسيتك دول غاليين والعلاقات عمرها ما كانت بتتبنى بالمناصب ولا قد ايه عنده فلوس والله يا بنتى + ..... هتقولي بس هو قالى بعشقك ووعدنى بالخطبة وخلافة هقولك بصى احنا الشباب لما يكون لينا غرض من بنت مثلا سواء حاجة وحشة أو قذرة مثلا أو أكلمها لمجرد إنى أكلمها وأحس إنى جامد ومحدش يقدر يكرفلى أو حتى معجب ب حاجة فيكى وعايز يكلمك رغم معرفة فى قرارة نفسة إنه مش هيكمل ولا ينفع العلاقة ديه تستمر بس هو زى ما تقولى كدا كيف بقى كل دول بقى ساعتها الشاب هيحسيك انك قد إيه ملكة هيغرقك فى اهتمام وحنية غير مشروطة هيوهمك بوعود ملهاش آخر من خطبة وزواج وخلافه مش بعيد يسمى معاكى عيالكوا دا بيوصل الدرجة انه بيغير عليكى أصلا فاهمانى بس كل الحاحات ديه احنا بنعملها علشان نوصل للبنت ديه ونكلمها ونعلقها بينا وضمان استمرار العلاقة فاهمانى هتقوليلى طب يعنى الشاب من دول مش بيحس بذنب لا إطلاقا لأنك بمجرد ما وافقتى تكلميه ورديتى عليه وتتكلموا ف هو انتى عايزه كدا انتى كمان ف تستاهلى بقى فاهمانى لأن العلاقة من الأول أصلا مش موجودة فى النور ف بيبقى شايف ان مشاعرك واستنزافها مباح بقى لأنك انتى اللى فتحتى الباب دا من الأول هدانا اللة وإياكى إلى ما يحبه ويرضاه
تم النشر الأحد، ٥ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اول حاجة لازم تبقى عندك يقين ومؤمنة انها حرام وتخوفى نفسك من انك تعمليها لأن حلها الوحيد انك تخافى تعالي ناخدها واحدة واحدة هي بقي حرام لعدة اسباب منها: -» انها ليها اضرار نفسية وجسدية وجنسية وصحية وكمان عقلية يعني هي كدا باب من ابواب التهلكة وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لا ترمو بأنفسكم في التهلكة ) واظن مفيش اكتر من كدة تهلكة -» حضرتك دلوقتي علشان تعملى الفعل المشين دا لازم تستحضرى حاجة تعلي بيها شهوتك يعني هتجيب موبايلك اللذيذ وتفتحى موضع من اياهم وتتفرجى علي فيديو يدمر عقلك ويبوظ طريقة تفكيرك ودا في حد ذاته تهلكه وكمان حرام لان من تقوي الله عز وجل غض النظر وبكدا حضرتك بتطلقى النظر في غير محله ودا ذنب كبير ودا كمان استغلال لنعم الله اللي هي النظر والموبايل في معصية الله يعني ربنا مديكى نعمة وانتى بتعصيه بيها ودا ذنب تاني -» حضرتك معدتش عليكى معلومة ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم قال ان في ناس هتيجي يوم القيامة معاها جبااااال من الحسنات وربنا هيقول للجبال دي كوني هبائاً منثورا مع ان الناس دي كانت بتصلي وبتصوم وبتزكي وبتتصدق كمان ولما الصحابة سئلو سيدنا النبي طيب لية ربنا هيمحو كل الحسنات دي عارفه كان رده ايه كان رده ان الناس دي ( كلما خلو بمحارم الله انتهكوها ) ودا اللي حضرتك بتعمليه وانتى بتمارسى العادة بتدخلى مكان فيه خلوة علشان تنتهكى حرمات الله -»طيب معداش علي حضرتك حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من يضمن ليه ما بين لحييه وما بين فخذيه واضمن له الحنة ) يعني حضرتك لو مصونتش ما بين لحييك ( لسانك ) وما بين فخذيك ( فرجك ) مش هتبقي مضمونة بالنسبالك الجنة -» حضرتك لما بتيجي تعملى العادة المنيلة بتدخلى في اكتر مكان متأكد ان مفيش بشر هيشوفك فيه ودا طبيعي بس في حاجة غايبة عن حضرتك انا ربنا قال في كتابه العزيز ( يستخفون من الناس ولا يتخفون من الله وهو معهم ) يعني حضرتك هنا بتجعل ربنا عز وجل اهون الناظرين ليكى ودا ذنب خطير جدا جدا جدا وذنب يصل لدرجة الشرك لانك بكدة بتثبت لنفسك ان خوفك من الناس اقوي من خوفك من ربنا . وبالنسبة لعلاجها فهو دينى و جزء سلوكي ولكن لا يغير الله ما يقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم يعني زي ما في جانب نفسي وسلوكي برضو في جانب اكبر وهو الجانب الديني ولازم انا وانت واي حد يكون علي يقين انه مش هيقدر يتغير أو يتقدم أو يتعافي غير لو ربنا اراد دا مش هتقدر تمشي خطوة واحدة لقدام او ترجعها غير لو ربنا اعانك علي دا أما علىىالجانب السلوكى ف فى تطبيق اسمه واعى عليه كل حاجة عن طرق علاجها وايه اللى بيؤدى ليها وكل حاجة خاصة بيها ابحثى على التطبيق وشوفيه هدانا اللة وإياكى وردك إلى أفضل مما كنتى علية
تم النشر الأحد، ٥ أبريل ٢٠٢٦
واللة كل دا كان ممكن يتحل لو بس فى الأول أول ما بدأتى تحسى انها بتتجاهلك تقابليها فى درس او حاجه وتقوليلها أنا برن وبكلمك وكدا وساعتها بس كنتى ممكن تاخدى موقف هى باين عليها انها بنت كويسة وانتى محصلش منك أى حاجة وحشة ف غالبا دا سوء تفاهم أو يا بنتى ممكن علشان انتوا فى ثانوى وانتوا قسمين مختلفين ف ممكن هى مشغولة بالدراسة فاهمانى ... مش عايزك تبقى واثقة أوى من حتة ان صاحبتكوا التالتة طلعت الكلام دا ب عفوية ها وركزى على الحتة دية ... أما انتى بقى طالما بتعاملى الناس كويس ومعاملتك حسنة مش فارقة بقى عزيز ولا غالى وحتة مش عايزة أتعلق بحد دا ممكن شئ كويس بس طبيعة العلاقات البشرية مش مبنية على كدا يا بنتى ف عادى انتى حابة تبقى لوحدك ومتتعلقيش شئ كويس بس مع استمرار المعاملة الحسنة والله عاوزة تتعاملى ووتكونى بيست فريند بقى وكدا ديه حاجة كويسة برضه ف الحالتين كويسين على حسب انتى شخصيتك هتميل ل إيه ..... أهلك مينفعش يتعاملوا زى البشر يا بنت الناس انتى بسم الله ما شاء الله منتقبه وكمان مش بتبينى عينيكى يعنى فاهمه وعارفه مش هكلمك فى بر والدين وصلة رحم انا انتى المفروض دلوقتى عملة نادرة ربنا يكرمك ويثبتك + نحاول نركز على الثانوى أكتر ونعدى المرحلة ديه لأنها مرحلة فيصليه ربنا يوفقك ويكرمك
تم النشر السبت، ٤ أبريل ٢٠٢٦
هو محبكيش أصلا ويعنى إيه أصلا شوفته مناسب ف بدأت أكلمه واستناه لحد لما يجى يخطبنى والله يا بنتى نصيحة من شاب زيه هو قالك استنى وبتاع علشان لما يحس انه عنده فراغ ومحتاج يكلمك يرجع يكلمك ويسلى وقته وبمجرد ما حضرتك كلمتيه وبدأتوا تتكلموا هو خلاص كان استحالة يتقدملك بس فى حيلة الشباب بتلجألها أنا عايز أكلمك مثلا ومعجب بيكى وبتاع فهعيشك فى أوهام وحنية واهتمام وكمان وعود بالخطبة والزواج رغم إن الشاب بيبقى عارف فى قرارة نفسة ان عمره ما هيخطبك حتى بس الوعود والحنية ديه علشان يضمنك ويضمن استمرار العلاقة فانتى بالنسبة له محطة طب سابك ليه فجأة لأنه فى الغالب شاف حاجة تانية أو خلاص زهق فاهمانى ومش بعيد كمان بعد فترة يرجع يكلمك تانى ويقولك انه لسه بيحبك وبتاع ساعتها اعرفى انه مش لاقى حاجة يسلى وقته بيها كلام من شاب زية وعارفين تفكير بعض ....... نصيحتى ليكى يا بنت الناس مفيش حاجة اسمها شوفته مناسب ووعدنى إنه هيخطبنى كدا العلاقة مش موجودة فى النور ولا ليها ملامح وكلها بتبقى علاقات مسمومة بتدمر قلبك ونفسيتك ومستقبلك فيه حاجة اسمها جيه اتقدم ف شوفته مناسب ف خطبنى فاهمانى حافظى على نفسك يا بنت الحلال انتى غاليه وحافظى على قلبك واحفظى نفسك وقلبك ومشاعرك لحلالك وساعتها هتحسى انك فى الجنة حرفيا مش واحدة مدمرة نفسيا بسبب عيل كرف لها اعملي له بلوك واقع ومواقع وامسحى كل حاجة ممكن تفكرك بيه أو حتى يجى على بالك واهتمى بنفسك وبحياتك وحاولى تعملى عادة جديدة مثلا وليكن زى القراءة تنشغلى بيها وتلجأليها وقت حزنك واحساسك بالفراغ ربنا يوفقك ويهدى قلبك وعقلك ويكتب لك اللى فيه الخير.
تم النشر السبت، ٤ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاتة بصى خلاص فاضل شهرين لازم على الأقل شهر منهم متنزليش سناتر إطلاقا يعنى متنزليش من البيت أنا مش عارف إيه اللى فاضلك من المناهج فى السناتر بالظبط بس لو خلصتى المناهج ف سيبك من السناتر نهائيا وخليكى أون لاين الشهرين دول تقريبا هم أساس الثانوية كلها ف لنعتبرها فترة زمنية مغلقة فيها حياه خاصة هترسمى قوانينها انتى __أول حاجة التليفون غير مسموح قانونا فى تلك الحياه حتى لو على سبيل المكافأة يوم الجمعة هيبقى ليه تأثير سلبى عليكى وممكن نكافئ نفسنا بحاجات تانية أجمل وأفضل واستخدامك للتليفون فى تلك الحياة يعاقب علين القانون __ تانى حاجة تحددى مشاغل يومك الإجبارية وتنظميهم وبعد ما تعملى كدا لازم على الأقل ربع يوم كامل خاص بيكى انتى تذاكرى وتراجعى فيه مادة ك حد أقل و مادتين ك حد أقصى دول يبقوا بعيدا عن المنصات __ تالت حاجه بلاش جدول ٣٠ يوم انتى فاضلك كام ٣٠ يوم أصلا الجدول أو التنظيم اللى هتعمليه يبقى على حيب الإنجازات يعنى أنا عايزة أنجز الحديثة كاملة فى الفيزياء أبدأ أقسمها ولنعتبر المفروض الإنجاز دا أكون تميته خلال ٤ أيام يبقى جدولك تقسميه على أربع أيام وهكذا __ الحل الحل الحل الحل وهنا أقصد انك تحلى انتى بإيدك وتبحثى عن الإجابه مش تحلى مع مستر مثلا انتى كنتى بتقولى ازاى أثبت حفظى وتثبيت حفظك بالحل وفيه تركايه وانتى بتحلى لو فيه سؤال معرفتيهوش متسيبهوش وتكسلى ارجعى للدرس اللى فيه السؤال دا واحفظى اجابته حفظ كدا وبعدين روحى حليه بحيث لو قابلك تانى فى أى مكان وأى امتحان تكون انتى أصلا حفظتيه لازم الحل لازم تحلى كتير كتير كتير أووى __ مش عارف المنصات اذا كان فى المراجعات كويسه ولا لا بس أنا كنت بفضل اليوتيوب واراجع انا بنفسى علشان مبقاش مربوط بميعاد أو بوقت فيديو أو ما شابه بس كنت ببقى ملتزم باللى بقوله وبعملة فعل سواء جدول أو انجاز معين المفروض أنجزه أو ما شابه فاهمانى __ أهم حاجة علاقتك بربنا وأهلك لأن حرفيا الفترة الجايه النفسيه هى اللى بتفرق طالب عن طالب أوعى تسمحى لنفسك تقعى تحت أى ظرف من الظروف ربنا يوفقك ويكرمك ويرزقك اللى بتحلمى بيه 🤍
تم النشر الجمعة، ٣ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة سورة البقرة ديه حاجه عظيمه أووى أوووى ببقى عايز أقول لكل واحد ماشى فى الشارع اقرأ سورة البقرة وواظب عليها يوميا وحياتك ديه كلها هتتغير بدايتى مع معرفة عظمتها كانت من واحد صاحبى هو اللى نصحنى بيها صاحبى دا كان معايا فى السكن وكان دايما نفسة يتجوز ودايما بيدعى بالزواج مع إنه لسه طالب ومش بيشتغل ف على الواقع دا حاجه من الإستحالة فجأة فى خلال خمس شهور نتفاجأ جميعنا إنه كتب الكتاب وفى نفس الفترة لقى شغل فى شركة بل وشغال من البيت كمان علشان دراستة ف أنا منتظرة بقى بعد الأجازة علشان أسأله لقيت كنز ولا إيه اللى حصل ودماغى بتودى وتجيب أول ما قابلته وسألتة ؟ لقيت إجابتة إنه واظب على قرآءة سورة البقرة يوميا وديه كانت مفاجأة بالنسبالى قالى يا أحمد هتحس الدنيا ديه كلها أصبحت مسخرة ليك انت بس سورة البقرة هى العدو الأول للشياطين والجن سورة البقرة هى الرقيه الشرعية ل جميع حالات المس والسحر والحسد سورة البقرة يعنى البركة فى الحياه والطمأنينة فى القلب والتحصين من كل الشرور والشفاء من الأمراض كمان علشان كدا هى فيها الشفاء لكل المشاكل النفسية اللى بشوفها هنا ف دايما بنصح بيها فى كل رسايلى __ بس خدى بالك فى بداية مواظبتك عليها هتحسى الدنيا بتبوظ أكتر وممكن تحسى باكتئاب وأشياء شبيهه مكنتش أعرف إيه سبب دا فى الأول بس لما بحثت عرفت إنه بتبقى ديه مقاومة من الشياطين عليكى علشان توقفى قرأتها استمرى استمرى وبعدها هتحسى إن الحياة ديه كلها مسخرة ليكى انتى بس 🤍🤍
تم النشر الجمعة، ٣ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اول حاجة لازم تبقى عندك يقين ومؤمنة انها حرام وتخوفى نفسك من انك تعمليها لأن حلها الوحيد انك تخافى تعالي ناخدها واحدة واحدة هي بقي حرام لعدة اسباب منها: -» انها ليها اضرار نفسية وجسدية وجنسية وصحية وكمان عقلية يعني هي كدا باب من ابواب التهلكة وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لا ترمو بأنفسكم في التهلكة ) واظن مفيش اكتر من كدة تهلكة -» حضرتك دلوقتي علشان تعملى الفعل المشين دا لازم تستحضرى حاجة تعلي بيها شهوتك يعني هتجيب موبايلك اللذيذ وتفتحى موضع من اياهم وتتفرجى علي فيديو يدمر عقلك ويبوظ طريقة تفكيرك ودا في حد ذاته تهلكه وكمان حرام لان من تقوي الله عز وجل غض النظر وبكدا حضرتك بتطلقى النظر في غير محله ودا ذنب كبير ودا كمان استغلال لنعم الله اللي هي النظر والموبايل في معصية الله يعني ربنا مديكى نعمة وانتى بتعصيه بيها ودا ذنب تاني -» حضرتك معدتش عليكى معلومة ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم قال ان في ناس هتيجي يوم القيامة معاها جبااااال من الحسنات وربنا هيقول للجبال دي كوني هبائاً منثورا مع ان الناس دي كانت بتصلي وبتصوم وبتزكي وبتتصدق كمان ولما الصحابة سئلو سيدنا النبي طيب لية ربنا هيمحو كل الحسنات دي عارفه كان رده ايه كان رده ان الناس دي ( كلما خلوا بمحارم الله انتهكوها ) ودا اللي حضرتك بتعمليه وانتى بتمارسى العادة بتدخلى مكان فيه خلوة علشان تنتهكى حرمات الله -»طيب معداش علي حضرتك حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من يضمن ليه ما بين لحييه وما بين فخذيه واضمن له الحنة ) يعني حضرتك لو مصونتش ما بين لحييك ( لسانك ) وما بين فخذيك ( فرجك ) مش هتبقي مضمونة بالنسبالك الجنة -» حضرتك لما بتيجي تعملى العادة المنيلة بتدخلى في اكتر مكان متأكد ان مفيش بشر هيشوفك فيه ودا طبيعي بس في حاجة غايبة عن حضرتك انا ربنا قال في كتابه العزيز ( يستخفون من الناس ولا يتخفون من الله وهو معهم ) يعني حضرتك هنا بتجعل ربنا عز وجل اهون الناظرين ليكى ودا ذنب خطير جدا جدا جدا وذنب يصل لدرجة الشرك لانك بكدة بتثبت لنفسك ان خوفك من الناس اقوي من خوفك من ربنا . وبالنسبة لعلاجها فهو دينى و جزء سلوكي ولكن لا يغير الله ما يقوم حتى يغيرو ما بأنفسهم يعني زي ما في جانب نفسي وسلوكي برضو في جانب اكبر وهو الجانب الديني ولازم انا وانت واي حد يكون علي يقين انه مش هيقدر يتغير أو يتقدم أو يتعافي غير لو ربنا اراد دا مش هتقدر تمشي خطوة واحدة لقدام او ترجعها غير لو ربنا اعانك علي دا أما علىىالجانب السلوكى ف فى تطبيق اسمه واعى عليه كل حاجة عن طرق علاجها وايه اللى بيؤدى ليها وكل حاجة خاصة بيها ابحثى على التطبيق وشوفيه هدانا الله وإياكى وردك إلى أفضل مما كنتى عليه
تم النشر الخميس، ٢ أبريل ٢٠٢٦
مفيش حاجة اسمها سحر على ذنب بس ممكن السحر يؤدى ليه بس اللى انتى فيه دا مش سحر ....... دا آثار اتباع خطوات الشيطان ب معنى ان انتى على حسب قولك كنتى كويسة طول عمرك ومحافظة على نفسك يعنى قافل كل أبواب الفتنة يا بنت الناس ..... وبمجرد ما بس فتحتى سنه بسيطة ولنعتبر بالعادة مثلا الموضوع كبر وعكيتى خالص زى ما بتقولى بل انك كمان كنتى قاب قوسين أو أدنى انك تقعى فى كبيرة من الكبائر كانت قادرة تدمر مستقبلك وحياتك بل كانت ممكن تضيع أخرتك ودا بيفكرنى ب حديث النبى علية الصلاة والسلا مش متذكر نصه بالظبط بس من ضمنه " ... لا تفتحه إنك إن تفتحة تلجه... " دورى على الحديث هتفهمى مقصدى ..... طب هتعملى إيه لازم يا بنت الحلال بلوكات واقع ومواقع لكل الرجالة والعياذ بالله اللى انتى بتكلميه بدون ما تبررى حتى أوعاكى تبررى لأن عندنا الحيل اللى بنقنعكوا بيها تكملوا فعلشان متتأثريش نفسيا لازم وفورا بلوكات حالا وتمسحي أى حاجه تفكرك بأى حد كلمتيه واتقى الله وحافظى على قلبك ونفسك ولا تتبعى خطوات الشيطان واللى عايز الحلال باب بيتك موجود ربنا يكرمك ويوفقك ويهديكى ويردك عما أنتى فيه اللهم آمين
تم النشر الخميس، ٢ أبريل ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته طبيعي التوهان لغاية ما يبقى أوفر ويطول ويبقى مش طبيعي و التوهان يمكن عشان انتى مش منظمه خطة تمشي عليها فى المواد يعني اليوم ب يومه و المذاكرة عشوائية عشان كده بنحس ان اليوم بيعدي هوا بدون إنجاز كبير حتى لو أنجزنا لكن طبعا إنجاز مع تخطيط غير إنجاز مع عدم تخطيط يعني أنا ضامن إني بكره بنفس العشوائية دي أحقق إنجاز كبير؟ طبعا لا ، فالأول خططى هتعملى ايه في يومك و حطى كل حاجه متراكمة عليكى أو عايزه تعمليها فى ورقة و ظبطى الدنيا مع نفسك اللي مش طبيعي أنك تفضلى تايهة مش بسبب أنك مش عارفه تعملى ايه لأني قولتلك فوق حاجات ممكن فايتة منك تايهة بسبب أنك مش عايزه تعملي حاجه أصلا و طفح الكيل لا كده مش طبيعي لأنك لسه السنة مخلصتش و لسه الدنيا شغالة و الناس لسه بتقع و تقوم ، اوعى انتى تكونى الشخص اللي وقع و مش هيقوم أو اللي وقع و هيقوم بعد فوات الآوان استعيني بالله و لا تعجزى ، جددي طاقتك كدا وقومى ابدأى ب تنظيم النهاردة على الأقل وجربى بس وايه اللى المفروض يتحقق النهارده وهكذا
تم النشر الأربعاء، ١ أبريل ٢٠٢٦
السلام عليكم أهلا بيكى طبيعي جداً إنك تحسي باللخبطة دي وأنتِ في 3 ثانوي ، اللي بتمرى بيه ده مش فشل ولا إنك بقيتي وحشة، ده رد فعل طبيعي لضغط كبير وكبت بسبب انك مبقتيش تعملى الحاجات اللى كنتى بتعمليها من كلامك انك كنتى بتلعبى رياضه كتير وفجأة وقفتى كل دا بالتالى جسمك كان متعود على مجهود بدني عالي، ولما وقف فجأة، طاقتك دي اتحولت لـ طاقة غضب واكتئاب وخيالات غريبة الخيالات ديه متخليهاش تأثر عليكى في علم النفس، لما بنكبت مشاعرنا أو بنتحرم من حاجه معينه العقل الباطن بيبدأ يفرغ الغضب ده في صورة خيالات عنيفة أو كوابيس، كأنه بيحاول يصرخ. دي مجرد وساوس ضغط مش حقيقتك خالص. أهم حاجه دلوقتى نحاول نخرج من اللى احنا فيه علشان مفيش وقت أنتِ قلتي إنك بتتعلمي بسرعة جداً، ودي ميزة مرعبة! استغليها. ابدئي من النهاردة:سيبي اللي فاتك مؤقتاً"وابدئي مع المدرسين في الجديد عشان ما يتراكمش أكتر.واعملى وقت لل مراجعة لقديم: خصصي ساعة مثلا يوميا تراجعى فيها القديم هتلاقى نفسك بلمسة ذكاء وشوية تركيز لميتي الدنيا، لأنك أصلاً شاطرة. بلاش جلد ذات أنتِ لسه في أول السكة والوقت معاكي، بلاش تحسسي نفسك إن الدنيا باظت.
تم النشر الثلاثاء، ٣١ مارس ٢٠٢٦
أول م قرأت كلامك جه في دماغي حاجه ألا وهى انك اننتى لازم تحبى نفسك، بس حب للنفس أولا يكون صادق مش بالعافية، يعني مش تتظاهرى بحبك لنفسك وأنتى في قرارة نفسك مليانه مشاكل بينك وبين نفسك ومش قادره تتغلبى عليها، وثانيا يكون حب محايد، يعني حبك لنفسك الغرض منه يكون انك تكونى خايفه على نفسك وعاوزه تخلي نفسك احسن حد في الدنيا فعلا، ف تنتقدى نفسك بشكل موضوعي وتصححى أخطائك وتفكرى في مواقفك وآراءك وتوجهاتك وتصرفاتك ويكون عندك مرجعية تصقل عليها كل الأفكار دي. حبك لنفسك هييجي من انك تكونى منبهره ب قد ايه أنتى إنسانه فعلا كويسه، بس حطيلي خط تحت كلمة فعلا، يعني عاوزك تتعلمى حاجات جديدة، تجتهدى في دراستك أو شغلك، قوي جسمك، اتعلمى هوايات، تفقهى في دين الله واعرفى طريق خلاصك في الآخرة واللي هو خير وأبقى لكى لو تعلمى. اتعاملى بشكل كويس وطيب ونمي مهاراتك الاجتماعية، اقرأى اقرأى اقرأى خصوصا في الدين . هتلاقي نفسك بدأتى تحبى نفسك والناس هتبدأ تقرب منك، ثقتك في نفسك وحبك ليها هم أول خطوة، محدش هيحب حد مش بيحب نفسه، انا مش بقول انك مش بتحبى نفسك لكن حاولى تفكرى ف اللي قولتهولك. + حاولى تقربى من زوجك أكتر وتشوفى هو ليه مبقاش يحبك ليه ممكن يكون فيه سبب وتحاولوا ترجعوا زى الاول
تم النشر الثلاثاء، ٣١ مارس ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اول حاجة لازم تبقى عندك يقين ومؤمن انها حرام تعالي ناخدها واحدة واحدة هي بقي حرام لعدة اسباب منها: -» انها ليها اضرار نفسية وجسدية وجنسية وصحية وكمان عقلية يعني هي كدا باب من ابواب التهلكة وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لا ترمو بأنفسكم في التهلكة ) واظن مفيش اكتر من كدة تهلكة -» حضرتك دلوقتي علشان تعمل الفعل المشين دا لازم تستحضر حاجة تعلي بيها شهوتك يعني هتجيب موبايلك اللذيذ وتفتح موضع من اياهم وتتفرج علي فيديو يدمر عقلك ويبوظ طريقة تفكيرك ودا في حد ذاته تهلكه وكمان حرام لان من تقوي الله عز وجل غض النظر وبكدا حضرتك بتطلق النظر في غير محله ودا ذنب كبير ودا كمان استغلال لنعم الله اللي هي النظر والموبايل في معصية الله يعني ربنا مديك نعمة وانتا بتعصيه بيها ودا ذنب تاني -» حضرتك معدتش عليك معلومة ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم قال ان في ناس هتيجي يوم القيامة معاها جبااااال من الحسنات وربنا هيقول للجبال دي كوني هبائاً منثورا مع ان الناس دي كانت بتصلي وبتصوم وبتزكي وبتتصدق كمان ولما الصحابة سئلو سيدنا النبي طيب لية ربنا هيمحو كل الحسنات دي عارف كان رده ايه كان رده ان الناس دي ( كلما خلو بمحارم الله انتهكوها ) ودا اللي حضرتك بتعمله وانتا بتمارس العادة بتدخل مكان فيه خلوة علشان تنتهك حرمات الله -»طيب معداش علي حضرتك حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من يضمن ليه ما بين لحييه وما بين فخذيه واضمن له الحنة ) يعني حضرتك لو مصونتش ما بين لحييك ( لسانك ) وما بين فخذيك ( فرجك ) مش هتبقي مضمونة بالنسبالك الجنة -» حضرتك لما بتيجي تعمل العادة المنيلة بتدخل في اكتر مكان متأكد ان مفيش بشر هيشوفك فيه ودا طبيعي بس في حاجة غايبة عن حضرتك انا ربنا قال في كتابه العزيز ( يستخفون من الناس ولا يتخفون من الله وهو معهم ) يعني حضرتك هنا بتجعل ربنا عز وجل اهون الناظرين ليك ودا ذنب خطير جدا جدا جدا وذنب يصل لدرجة الشرك لانك بكدة بتثبت لنفسك ان خوفك من الناس اقوي من خوفك من ربنا . وبالنسبة لعلاجها فهو دينى و جزء سلوكي ولكن لا يغير الله ما يقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم يعني زي ما في جانب نفسي وسلوكي برضو في جانب اكبر وهو الجانب الديني ولازم انا وانت واي حد يكون علي يقين انه مش هيقدر يتغير أو يتقدم أو يتعافي غير لو ربنا اراد دا مش هتقدر تمشي خطوة واحدة لقدام او ترجعها غير لو ربنا اعانك علي دا ...... امنع تماما أى حاجه بتخليك تعملها حتى لو وصلت لدرجة انه تسيب التليفون دا خالص من ايدك وفيه برنامج اسمه واعى دا هتلاقى عليه كل التفاصيل المفصله عنها وطرق علاجها بالظبط
تم النشر الثلاثاء، ٣١ مارس ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اول حاجة لازم تبقى عندك يقين ومؤمن انها حرام تعالي ناخدها واحدة واحدة هي بقي حرام لعدة اسباب منها: -» انها ليها اضرار نفسية وجسدية وجنسية وصحية وكمان عقلية يعني هي كدا باب من ابواب التهلكة وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لا ترمو بأنفسكم في التهلكة ) واظن مفيش اكتر من كدة تهلكة -» حضرتك دلوقتي علشان تعمل الفعل المشين دا لازم تستحضر حاجة تعلي بيها شهوتك يعني هتجيب موبايلك اللذيذ وتفتح موضع من اياهم وتتفرج علي فيديو يدمر عقلك ويبوظ طريقة تفكيرك ودا في حد ذاته تهلكه وكمان حرام لان من تقوي الله عز وجل غض النظر وبكدا حضرتك بتطلق النظر في غير محله ودا ذنب كبير ودا كمان استغلال لنعم الله اللي هي النظر والموبايل في معصية الله يعني ربنا مديك نعمة وانتا بتعصيه بيها ودا ذنب تاني -» حضرتك معدتش عليك معلومة ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم قال ان في ناس هتيجي يوم القيامة معاها جبااااال من الحسنات وربنا هيقول للجبال دي كوني هبائاً منثورا مع ان الناس دي كانت بتصلي وبتصوم وبتزكي وبتتصدق كمان ولما الصحابة سئلو سيدنا النبي طيب لية ربنا هيمحو كل الحسنات دي عارف كان رده ايه كان رده ان الناس دي ( كلما خلو بمحارم الله انتهكوها ) ودا اللي حضرتك بتعمله وانتا بتمارس العادة بتدخل مكان فيه خلوة علشان تنتهك حرمات الله -»طيب معداش علي حضرتك حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من يضمن ليه ما بين لحييه وما بين فخذيه واضمن له الحنة ) يعني حضرتك لو مصونتش ما بين لحييك ( لسانك ) وما بين فخذيك ( فرجك ) مش هتبقي مضمونة بالنسبالك الجنة -» حضرتك لما بتيجي تعمل العادة المنيلة بتدخل في اكتر مكان متأكد ان مفيش بشر هيشوفك فيه ودا طبيعي بس في حاجة غايبة عن حضرتك انا ربنا قال في كتابه العزيز ( يستخفون من الناس ولا يتخفون من الله وهو معهم ) يعني حضرتك هنا بتجعل ربنا عز وجل اهون الناظرين ليك ودا ذنب خطير جدا جدا جدا وذنب يصل لدرجة الشرك لانك بكدة بتثبت لنفسك ان خوفك من الناس اقوي من خوفك من ربنا . وبالنسبة لعلاجها فهو دينى و جزء سلوكي ولكن لا يغير الله ما يقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم يعني زي ما في جانب نفسي وسلوكي برضو في جانب اكبر وهو الجانب الديني ولازم انا وانت واي حد يكون علي يقين انه مش هيقدر يتغير أو يتقدم أو يتعافي غير لو ربنا اراد دا مش هتقدر تمشي خطوة واحدة لقدام او ترجعها غير لو ربنا اعانك علي دا ...... امنع تماما أى حاجه بتخليك تعملها حتى لو وصلت لدرجة انه تسيب التليفون دا خالص من ايدك وفيه برنامج اسمه واعى دا هتلاقى عليه كل التفاصيل المفصله عنها وطرق علاجها بالظبط
تم النشر الثلاثاء، ٣١ مارس ٢٠٢٦
بصى اثبتى انتى صح تماما تماما وتفكيرك مليون فى المايه صح وامك واخواتك غلط ومكانش ينفع بأى شكل من الأشكال تكلميه وانتى عندهم كان يكفى سلامك على خالتك وتروحى مع ان مكانش ينفع تروحى اصلا من الأول + الموقف اللى انتى اتعرضتيله صعب خصوصا بقى كلامه عن شكلك وجسمك وانتوا لوحدكوا الحمد لله انه شيطانه مصورلوش يعمل حاجه لكن هو موصل لخالتك واهلك وغالبا سبقك فى الكلام انه بيحافظ عليكى وبتاع لكن أجبرك على حاجه وانت مع احترامى مجرد ابن خالتى + ممكن يكون بيحبك وعينه منك ودا واضح من زمان حوار الهدوء وانه كان بيتكسف يتكلم معاكى+ نصيحة ليكى انتى صح انتى صح وتفكيرك صح وهما غلط لو كان الموضوع اتطور لحاجه عنده كنت زمانك دلوقتى فى تروما هتعانى منها طول حياتك ومحدش فى أهلك هينفعك أبدا والكلام كان لازم يوصل لأبوكى من الأول مش أمك يا بنت الحلال أمك قلبها عمره ما يطاوعها تحس ان خالتك او ابنها أو اى حاجه من ناحيتهم ممكن تاذى ف هتغلطك انتى + اثبتى وحافظى على نفسك .... متتكلميش معاه اطلاقا ومتفتحيش أى لغة حوار ما بينكم سواء عندكم أو عنده ...... مش عايزه امك تأثر عليكى قولى لابوكى ..... حاولى متحتكيش بيه أصلا ولو اتكلم وقالك خايف وبتاع زى ما هو مقنع امك وخالتك بكدا وعلشان كدا هما معاه ومش هيبقوا معاكى قوليله وانت مالك انت ملكش دعوة انت مجرد ابن خالتى الكلمة ديه هتزعله وياريت تعمليله بلوك مراعاة لنفسيتك وحياتك المستقبلية
تم النشر الأحد، ٢٩ مارس ٢٠٢٦
يا بنتى انتى بتدمرى نفسك ووالله هتندمى وهتيجى بعدين مش هتعرفى تتعافى مفيش حاجة اسمها تبرير فى علاقة ملهاش ملامح زى ما سابك مرة هيسيبك التانيه وهيبقى ليه مبرراته برضه وهتتأذى نفسيا جامد فحافظى على قلبك يا بنت الحلال واحفظى نفسك لحد ما يجى اللى يرتبط معاكى برباط شرعى مفيهوش بقى سابنى شويه وبعد رجع حياتى، رباط شرعى هو الأمان ليكى ولنفسيتك + لازم تقطعي علاقتك فورا بالاتنين ومن غير أى تبرير مش مطلوب منك تبرير أصلا بلوكات للاتنين من على كل المواقع وتقطعى أى حاجه ممكن تفكرك بيهم وتبدئي تحسنى علاقتك بربك وتركزى على نفسك انتى وحياتك وتهتمى بنفسك أكتر ربنا يصلح حالك ويكتب لك اللى فيه الخير.
تم النشر الأحد، ٢٩ مارس ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاته أهم حاجة دلوقتى انتى اثبتى على ما انتى فيه انتى مش معقده ولا حاجه وفيه ناس كتير كتير زيك اما بالنسبه للزواج فدا بيبقى نصيب وحوار بقى اللى مبتكلمش مبتتجوزش واللى بتكلم بتتجوز دا كله من وساوس الشيطان بيزين بيها الباطل والحرام واحنا لينا مرجع وقوانين عاملها رب البشر للبشر وهو أعلم بأحوالهم وطباعهم الله عز وجل يقول فى كتابه "ولا متخذات أخدان" يعنى مفيش صداقة بين الولد والبنت إطلاقا ودا مش عادى مهما حاولوا يفتنوا الناس ومهما اختك حاولت حرام ويعد من خطوات الشيطان. أنا عايزك بس تتخيلى ان لو واحده تعطرت بس وشم هذه الرائحة رجل كتبت فى صحيفتها زانيه ما بالك بالكلام بقى والعلاقات عموما تخيلى تكونى بتعملى كل الأعمال الصالحة وكل العبادات وعلى الرغم من ذلك لا يمر يوم الا ويكتب فى صحيفتك زانيه والعياذ بالله لمجرد ان زى ما بتقول أختك عادى بل وعايزه تسحبك فأهم حاجه لازم تثبتى ووالله شباب كتير يتمنوا اللى زيك وهيجيلك اللى شبهك بإذن الله + أختك بقى حاولى انتى تسحبيها متكونش هى حميتها على الباطل وعايزه تسحبك ليه أكبر من حميتك على دينك وعلى الحق اللى هينجيها دنيا وآخره حاولى تنصحيها مرة واتنين وتلاته مجاتش لازم تقولى لوالدك مش والدتك كمان ولازم تنقطع تماما عن شياطين الإنس اللى ماشيه معاهم ربنا يهديها ويثبتك
تم النشر الأحد، ٢٩ مارس ٢٠٢٦
فيه أقراص وفية نقط وفيه أمبولات .... بس أفضلهم الأمبولات ... هتروحى الصيدلية هتجيبى ديفارول امبول او ديكابرينو أمبول ... هتاخدى أمبول على كوباية لبن او زبادى وبعديها ب أسبوعين تكرريها وكمان مرة بعد أسبوعين وبس خلاص كدا تبقى خلصتى
تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦
أكيد زى ما احنا هنتحاسب على بر الوالدين وعقوقهم كذلك كل والد بيبقى عليه واجب تجاه أبناءه زى ما النبى صلى الله عليه وسلم قال كلكم راعِ وكلكم مسئول عن رعيته بس الأهم انتى تحاولى تخلى الأمور وسط بحيث ميكونش عقوق وفى نفس الوقت حافظى على نفسك ونفسيتك منعا من انهيارك فاهمانى
تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦
الحمد لله انه بيدى والموضوع مشكلة كلامة عارف ان دا بيزعل وبيأثر بس استحملى وفى نفس الوقت حاولى تسمعى من هنا وتتطلعى من هنا أهم شئ يبقى قدامك مصلحتك وبس
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
ممكن موقف معين مثلا او حاجة مخلياه خايف دايما فكرى فى الجزء الإيجابى خليها خايف بدل شاكك فاهمانى .. لكن الحل عندك انعزلى مع نفسك اهتمى بنفسك وشكلك اهتمى بثقافتك طول ما انتى فى البيت ممكن مثلا تشوفى كورس اون لاين تنسغلى بيه ودايما ردى وخلى كلامك منطقى ومتسكتيش عن حقك عارف انك الحلقة الأضعف وهيستقوى عليكى بس الرد لوحدة بيأثر وقادر انه يغير وخلاص تخرجك بيقرب اهو وتبدأ كارير خاص بيكى وفى نفس الوقت فى أى لحظة ممكن تنخطبى وتبقى عروسة 😄 قصدى يعنى خلينا نبص على الجوانب الإيجابية
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
طب هو بعد مشكلتك فى عينك او جلسات أسنانك مبيديكيش فلوس ولا بيدى بس طبعا مع كلام ان والدتك اللى بتقولك كدا وما إلى ذلك ؟
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
معلش انت بتقول انه ساعات كان بيكلم عيالة على الخناقات اللى بتحصل بينهم قصدك بيكلمكم انتم لأن انتوا عيالة ؟
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
يمكن كان خايف عليكى مثلا ؟
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
لو اتقابلتوا فى أى حاجة او سهرة مثلا كلمة ولا كأن حاجة حصلت هتكبر فى نظرة اووى وفى نفس الوقت هتاخد انت الأجر والثواب لأن انت اللى بادئ
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
وبعدين انتى بسم الله ما شاء الله ٣ تربية يعنى مش صغيرة يعنى
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
قوليلة دا كورس مهم جدا ليا اقتنع بقى ما اقتنعش مش المفروض والدك وملزمة منه ؟
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
هو مين اللى بيخرج ويمشى وراكى ؟
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
الله يعينك .. بس بما إنك فى جامعة ممكن تفكرى تطورى نفسك وتهتمى بثقافتك وتنعزلى شوية عنهم والأجازة الحالية مثلا ممكن تاخدى كورس اوف لاين فى مجالك مثلا منها افادة ليكى ومنها يبقى مجال للتنفس والخروج من البيت مثلا فاهمانى
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
مش ردود مستفزة بس فيه كمان أسألة أكتر استفزازا بس الفكرة ان هنا الموضوع مش مختص ف كله بيتكلم المشكلة الله أعلم اللى بيتكلم دا مين سنة خبرتة وما إلى ذلك فبتلاقى اجابات عبثية كتير وكذلك أسئلة بل فيه حاجات محرجة جدا وبتوصل ان فيه اسئلة واجابات فيها تعدى بس على الجانب الأخر فى ناس متميزة وفاهمة وعارفة بتجاوب وبتفيد وهنا تكمن فايدة الأبلكيشن فاهمانى وبسكدا 🙂
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
الله يعينك والله ويهدي جدك دا .... بس حاولى تبعدى بكل الطرق وتقللى تعامل مع جدا دا قدر الإمكان وحاولى يكون ليكى رأى وكلمة واتعلمى متسكتيش حتى لو والدك هيزعقلك او يضربك الكلام بيؤثر على اللى قدامك واهم حاجة اهتمى اووى باخواتك وعلميهم وعرفيهم ومتخليهمش يحسوا ولا يشوفوا المعاناه اللى انتى شوفتيها
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
اسألى ذكية هى اكتر حد عنده خبرة عن أبليكشن فدنى 😅
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
مش عارف أضحك ولا إيه 😅 بس أحب أطمنك ناس كتير اوووى بتعمل العبث اللى بتعملية دا وانتى مش مريضة ولا حاجة
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
ممكن تشوفى قناة " أسامة الزيرو " على اليوتيوب وهناك هتعرفى هتبدأى منين وازاى ربنا يوفقك يارب
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
لو مكان موثق ف أيوه بيبقى فيه
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يبارك فيك ويحفظك ... الفكرة انك عارف الحمد لله نفسك والمشكلة وأصلها والحدود وأسباب معينة وصلتك لحالة معينة كل دا انت عارفة الحمد لله .. الخطوة التانية هو انك تبعد عن الأسباب دية واحدة واحدة سبب سبب سواء بقى اباحية او عادة او مثلا تبدأ ترجع الثقة لنفسك تانى وهكذا فاهمنى
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
والله اللى انتى فيه طبيعى وفترة اليأس بتيجى لكتير مننا واعذرى أهلك معلش هما شايفين كدا وللأسف أذوكى بوجهة نظرهم دية أيا كان اللى حصل ... بالنسبة لدرجتك فى الشوامل هقولك حاجة لعلها ترفع من معنواياتك فى مادة من احدى مواد الثانوية عندى خدت فيها فى امتحان شامل ( صفر ) أظن انتى موصلتيش للدرجة ديه 😅 طبعا الدرجة والكلام وصل لأهلى انا فاكر يوميها اتدمرت نفسيا مش بسبب الدرجة لا بسبب أهلى روحت البيت كان كأن عندنا عزا وحد مات ... تخيلى ايه اللى حصل بعد ذلك .. جبت نتيجة الثانوية بتاعتى وعينى على المادة دية وبأعلى صوت لأهلى أنا قفلت المادة اللى كنت واخد فيها صفر و فين فى امتحان الثانوية اللى هو اهم من اى امتحان فى حياتك المهم يعنى ان السنة عدت ركزى بس انتى اووى فى اللى جاى وفى الفترة دية ومتفكريش فى اللى قبل كدا ولا اللى بعد كدا
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يوفقك ويرزقك الإجابة والتيسير فى الإمتحانات ... بس ياريت تسيبى الفون خالص واعتزلى الدنيا باللى فيها فى فترة الإمتحانات واجتهدى وهاتى أخرك وما بعد ذلك بقى ديه عند ربنا عز وجل أهم حاجة على الأقل تكونى حاسة انك اجتهدتى فعلا وكذلك أهلك يكونوا حاسين وشايفين دا .... اعتزلى العالم تماما اعتزليه الفترة دية ربنا يوفقكم جميعا وتعدوها على خير
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يبارك فيكى ويحفظك ويثبتك على ما انتى فيه
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
مش كبيرة ولا حاجة انتى ممكن فى الأول مستصعبها بس والله مع الوقت هتحسى ان عادى ومش هتاخد منك وقت لأن مع التكرار وقت القرآءة بيقل ..... وفعلا المدوامة عليها من أعظم الحاجات اللى ممكن تعمليها 🤍
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
لو تقدرى يشوف مكان شغل هنا ويقعد من السفر مع بيته وزوجتة وطفلة اى كان حجم الخساير هيبقى أفضل بكتير اووى من الحال دا + حاولى تقعدى معاه مره واتنين وتلاتة وافهمية وكمان فهمية واستغفرى ربنا كتير واعرفى ان دا ابتلاء وان المؤمن دائما مبتلى علشان كدا اجر الصبر كبير ....... ربنا يهدى لكى زوجك ويهدى قلبك ويوفقكما وييسر أمركما ويرزكم السكينة فيما بينكم
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
ممكن تحاولى تعملى لنفسك حاجات جديدة وتحاولى تصاحبى ناس جديده لعل وعسى تخرجى مما انتى فية ... ربنا يوفقك وييسر أمرك
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يوفقك وييسر أمرك ويكتب لك الخير ويرزقك الدرجة اللى ترتضيها وتفرحك
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
فى ناس بتبقى عايشة بالدعامة عادى بس انتقى الدكتور اللى هتتابع معاه
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
ممكن فترة توتر او بسبب انك داخلة على ٣ ثانوى
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
ممكن تشوفى مجال او باب من ابواب الثقافة وتعلى نفسك فيها سواء دينية او علمية
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
فعلا البنت اللى نصحتك ب ياسر ممدوح جابت الخلاصة فعلا فيديو دقيقتين مثلا تلاقية أقنعك وجابلك الخلاصة وطلعك مبسوط كمان😅 بطريقة حرفيا ولا أروع
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
متقلقيش بإذن الله مش هتقدر تعمل حاجة هى مجرد تهديدات علشان إخافتك مش أكتر + لازم تبعدى عن مثل هذة البثوث هدانا الله وإياكى
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
ممكن تنزل برنامج واعى وتشوفة
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
فية جروب على الفيس اسمه مليون مبرمج مصرى مفيد جدا اسأل هناك هيفيدوك أكتر .. السؤال فى مجال معين يستلزم أهل المجال للرد علية .. الله يعينك ويوفقك ويكتب لك الخير 🖤
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
العفو 🤍 ربنا يبارك فيكى ويحفظك
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
اسمعى من هنا وطلعى من هنا .. انتى بس حاولى تبريها وتستحملى لله عز وجل ومتتأثريش بكلامها وابن عمك دا ولا تشغلى بالك بيه كل واحد لية حياتة وانتى ركزى على حياتك الشخصية انتى داخلة على سنة مهمة جدا والسنة دية كدا كدا بتحب يكون الشخص منعزل غلشان يبقى مركز اهتمى بنفسك فى البيت وكذلك ركزى على دراستك وقللى تعاملك مع كل اللى بيأذيكى نفسيا وبما انك بتحبى القرآة ممكن تطورى من قرآتك وتشوفى مجالات تانية او حاجات مختلفة القرآة عموما جميلة اووى اووى وبتعيشك فى عوالم مختلفة وحاسس القرآة بتحافظ على صحتنا النفسية والله واهم حاجة ولا تشغلى بالك بكلام جدتك ولا ابن عمك دا يجى على بالك اصلا هو عمل ايه ولا معملش ايه كل واحد ليه حياتة الشخصية وكذلك صحابك اللى بيقعدوا بره دول غالبا مش كويسين ف ركزى على حياتك وحطى كل مجهودك وطاقتك فى السنة اللى انتى داخلة عليها
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
كل رواياتك ؟! انتى بتكتبى روايات ... ولا قصدك كل الروايات اللى بتقرأيها
تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦
متوافقش أيا كان ايه ممكن يحصل
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
اسألة فى مجال معين يفيدك اهل المجال ذات نفسة .. بس ع العموم علاج طبيعى لية المستقبل خد بالك
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
يبقى أكيد سورية صح هيك ؟
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
العفو 🤍 يارب ما تكونى بتتريقى 🙈 حاولت أتكلم شامى زيك 😅🙃
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
سيبك من التفكير فى اللى بعد كدا .. ركزى بس فى الفترة دية عديها على خير ادى كل طاقتك ومجهودك ... بعد كدا بقى دية بتاعت ربنا ركزى انتى بس ربنا يوفقك يارب ويجبر بخاطرك
تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦
انتى بس محتاجة تفهمى نفسك حاولى تقفلى كل الطرق اللى توصل ل دا زائد اول ما تحسى بفراغ او ان الشيطان هيغلبك سيبى الفون خالص + الشخص الصح بيعتمد عليكى انتى بمعنى تقعدى مع نفسك تشوفى مواصافات الشريك اللى انتى محتاجاة وكل حاجة يعتبر وممكن كمان تكتبى دا وبعدين تنتظرى وتشوفى اللى بيتقدم مثلا تقارنية بالمواصافات دية وتشوفى أقربهم ليها
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
الحماسة الزيادة مع الكم الكبير دا العامل الأساسى خلى الكم فى المعقول وابدأى بحاجة بسيطة ... فيه قناة على اليوتيوب اسمها على محمد على أو اكتبى على وكتاب هتظهرلك هتفيدك اووى فى حالتك
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
كمل فى البرمجة واستحمل ضغط أهلك لحد ما تتم افلى بدأته . ربنا يوفقك ويكرمك يارب 🤍
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
جميل كلامك 🤍 ربنا يكتب لك اللى فية الخير يارب وعموما الجمال ده مش لون بشرة ولا لون عيون هو شئ نسبى بيفرق من شخص لأخر
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يبارك فيكى ويحفظك ويحفظ أهلك مش عارف ايه التصرف تجاه ابوها وامها انهم سابوها لازم يتأدبوا بس أيا كان .... انتى دايما خليكى قريبة منها علقيها ب ربنا وان الدنيا دار ابتلاء وان المؤمن مأجور على الابتلائات دية وقوليلها بكرة العوض يجى ويعوضك عن كل دا بس اوعى تسيبيها ابدا دايما خليكى محاوطها وداعماها علشان متروحش ل سكة ولا طريق مش بتاعها وتتدمر
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
شوف مكتب سفر كويس ومضمون
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
اشغلى نفسك بحاجة تانية بمعنى اصنعى عادة معينة تشغلى نفسك بيها لأن التفكير دا بيبقى ناتج عن فراغ واقطعى كل حاجة ممكن تفكرك او توصلك للتفكير فى الشخص دا . + أنصحك بكتاب الداء والدواء ل الإمام ابن القيم اقرأية واسمعى شرحة يوتيوب
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
هى حاسة ب دا حاجة نفسية ولا فية مشكلة واقعية خسرتها كل حاجة
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
العفو 🤍 ربنا يوفقكم جميعا ويجبر بخواطركم
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
حساب فيسبوك الموقع الشخصيلعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا