السلام عليكم كلامك غلط جدا ربنا عمرة ما كان ظالم حاشاه عز وجل استغفرى ربك وتوبى ليه هو اللى فى ايده نجاحك وتوفيقك السنة دية بصى أيا كان حصل ايه على مدار السنة وايا كان هيحصل ايه بعد الامتحانات والنتيجة مطلب منك لا تفكرى فى دا ولا فى دا ركزى ركزى ركزى اعتزلى الدنيا واللى فيها سيبى الفون دا تماما خدى كل مادة على حدا وهاتى أخرك حتى لو هتذاكرى ال ٢٤ ساعة فى ال ٢٤ ساعة اجتهدى اووى ابعدى عن اى سبب للتوتر او سبب للتوهان او الحسرة او الخوف او الندم مش وقتة نهائى مش وقتة أبدا اجتهدى الفترة دية وهاتى أخرك طول فترة الامتحانات وأيا كان النتيجة ف انتى هتكونى اجتهدتى وخدتى بالأسباب والله أعلم مكتوبلنا ايه اوعى تتدمرى نفسك بنفسك انتى كويسة ركزى الفترة دية بس واجتهدى فيها ربنا يوفقك وييسر أمرك ويجعل الصعب سهل عليكى إن شاء الله
والله اللى انتى فيه طبيعى وفترة اليأس بتيجى لكتير مننا واعذرى أهلك معلش هما شايفين كدا وللأسف أذوكى بوجهة نظرهم دية أيا كان اللى حصل ... بالنسبة لدرجتك فى الشوامل هقولك حاجة لعلها ترفع من معنواياتك فى مادة من احدى مواد الثانوية عندى خدت فيها فى امتحان شامل ( صفر ) أظن انتى موصلتيش للدرجة ديه 😅 طبعا الدرجة والكلام وصل لأهلى انا فاكر يوميها اتدمرت نفسيا مش بسبب الدرجة لا بسبب أهلى روحت البيت كان كأن عندنا عزا وحد مات ... تخيلى ايه اللى حصل بعد ذلك .. جبت نتيجة الثانوية بتاعتى وعينى على المادة دية وبأعلى صوت لأهلى أنا قفلت المادة اللى كنت واخد فيها صفر و فين فى امتحان الثانوية اللى هو اهم من اى امتحان فى حياتك المهم يعنى ان السنة عدت ركزى بس انتى اووى فى اللى جاى وفى الفترة دية ومتفكريش فى اللى قبل كدا ولا اللى بعد كدا
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
انا مش قصدي انى اغلط فى ربنا بس كنت كاتبه البوست فى لحظه يأس عارفه ان اى تقصير انا المسئوله منه بس الفكره انى بحب ربنا طالبت منه كتير التوفيق تقصيري كان نصه او اكتر كمان خارج عن ارادتى زى مثلا مدرس مش فاهمه منه بس أهلى جابرني عليه عشان أجرى ورا تجربت اختى اللى وفقت فى ثانويه على الرغم ان عندى اسباب تخليه استاذ مش مناسب اسباب تخلى اى طالب يسيب الاساذه دى زى انه مهمل الحل بس كنت مجبوره اروح له أهلى كانوا دايما بيدخلوا بطريقه بشعه فى حياتى وحاولت أفهمه اكتر من مره ان عندى اسباب لرفض نصيحتهم ليا وانا النصيحه مش مناسبه بس هم كانوا بيضغطوا عليا اكتر انى اسمع كلامهم اللى خلانى اقول كده وانى مظلومه ان نص مشاكلى دى كلها انحلت الاستاذه سيبتوا وفعلا مستوايا اتحسن فى الماده ومش دا الاستاذ اللى انجبرت امشي عليه كنت حاسه ان الوقت ضاع اتفاجئت بدرجتى فى الشوامل على الرغم انى تعبت فى المذاكره بردو خاصه انى مش عارفه انى لو مافلحتش فى التعليم هنفع فيه بس بردو ماحدش عارفه الخير فين فعلا
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا