إجابة علي السؤال: ضغط.. فقدان شغف ..

اهدى وصلى على النبى ولازم تتطردى كل الأفكار الانتحارية اللى بتجيلك دية بصى احنا ك بنى آدمين بيجيلنا فترات بنبقى فيها شبه مدمرين بس لازم نعرف نتعامل مع دا واهم حاجة حياتنا الشخصية متتأثرش ب حالاتنا الشخصية فاهمانى اسألى نفسك علاقتك ايه مع ربنا ؟ مع أهلك ؟ شوفى لو فيه أسباب للى انتى فيه دا ممكن لما تتعصبى اوووى بدل ما تشدى فى شعرك او تعضى اصابعك ممكن تقومى من مكانك خالص او مثلا تقومى تعملى حاجة تنشغلى بيها او مثلا تقومى تصلى ركعتين فاهمانى الحاجة الأخير تعلقنا بأشخاص تانية بيأذينا نفسيا ويهلكنا وبيأثر على الحاضر والمستقبل والله كمان ولو الموضوع زايد اوووى فى حتة التعلق دية ممكن تسمعى شرح كتاب الداء والدواء على اليوتيوب وتقرأى الكتاب دا بس اهم حاجة اهدى بالله عليكى ومتأذيش نفسك وخليكى شاطرة كدا مفيش حاجة تستاهل وربى 🖤

إجابة من أحمد سعيد

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك