إجابة علي السؤال: كيف أتعامل مع وضعي الأسري الصعب وأتخطى ما تعرضت له في طفولتي؟

السلام عليكم يارب تكونى بخير الله يعينك ويهون عليكى ما انتى فية ويؤجرك على كل الرعب اللى انتى شوفتية دا يا بنتى ويرجع والدتك سالمة غانمة ليكم ويهدى ابوكى انا والله ما عارف اقول ايه سوى انى أدعيلك قربى من ربنا اووى هو ملجأك الأول والأخير ربنا يرزقك السكينة فى الحياة يارب 🖤

إجابة من أحمد سعيد

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦

21 تعليق

عليه افضل الصلاه والسلام هو والله انا متجنباه وبحاول محتكش بيه خالص هو حتي لما اجي واكون مضطرو اطلب منو حاجة إلي هو ها وبتكشيرة اني انا الي عايزاه الي هو الواحد بيتمني الأرض تتشق وتبلعه ولا أنه كان عمل ف نفسه كدا معنه قبلها يكون هو الي مزعلني والموضوع كبير زي الضرب كدا عايز الموضوع يعدي وتاني يوم اكن مفيش حاجة واني يعني مش بني ادمه وبحس ونفسي بتصعب عليا والله فضل طبعا جسمي كله تاعبني بعدها من أثر الضرب ورقبتي مكان الكفوف ويتحرك كنت بالعافية وكل ما افتكر اعيط معني مش من النوع الي بالسهولة اعيط ومهموش ان دي فترة امتحانات خالص الي هو اذاكر كلمة واعيط شوية 😂 بس هنقول اي بس الحمد لله وربنا عمره ما يسيب حق حد وعالم بيا كنت عامله ازاي والله

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


أكيد زى ما احنا هنتحاسب على بر الوالدين وعقوقهم كذلك كل والد بيبقى عليه واجب تجاه أبناءه زى ما النبى صلى الله عليه وسلم قال كلكم راعِ وكلكم مسئول عن رعيته بس الأهم انتى تحاولى تخلى الأمور وسط بحيث ميكونش عقوق وفى نفس الوقت حافظى على نفسك ونفسيتك منعا من انهيارك فاهمانى

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


بس انا كدا يعتبر بعمل عقوق ليه يعني هتحاسب اني المفروض اعامله كويس معني لما بعمل كدا بيندمني والله لانه بيعمل ميت حاجة وحشة ومعاملة وحشة زيها وكدا هو الي بيعق مش انا لأن في عقوق أبناء وآباء ولا انا غلطانة

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


بتشكرك لتاني مرة جدا اخدت من وقتك كتير شكرا لحضرتك وربنا يجعلك خير الناس يارب

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


بالظبط انا ببص علي الإيجابي بيقول للناس اوكي بس انا ف الاخر ده لمصلحتي ولنفسي وبحافظ علي نفسي انا مبسكتش بس انا لما بتكلم وبدافع ببقي متربتش انا مشكلتي حساسة زيادة بنت والكبيرة ومليش اخوات بنات ف طبيعي اكون كدا بس والله ف الاول والاخر بقول انا سايبة حقي كله لربنا والله هو العالم يعني ما كله بيضغط من ناحيتي بقي اني ارجع ماما علشان الموضوع ده هيأثر علينا ومحدش هيبصلي لو ماما انفصلت ومش هتجوز عالطول وهبقي منبوذة بس انا شايفة أن لو اجي ومقبلش يبقي بلاش جواز يا يعوضني ويبقي سند وضهر ويعوضني عن الدنيا دي كلها لاني عارف. انا علي اي وعارفة انا من جوايا واستاهل كدا وزيادة كمان الواحد مع الوقت بيعرف قيمة نفسه

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


الحمد لله انه بيدى والموضوع مشكلة كلامة عارف ان دا بيزعل وبيأثر بس استحملى وفى نفس الوقت حاولى تسمعى من هنا وتتطلعى من هنا أهم شئ يبقى قدامك مصلحتك وبس

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


ممكن موقف معين مثلا او حاجة مخلياه خايف دايما فكرى فى الجزء الإيجابى خليها خايف بدل شاكك فاهمانى .. لكن الحل عندك انعزلى مع نفسك اهتمى بنفسك وشكلك اهتمى بثقافتك طول ما انتى فى البيت ممكن مثلا تشوفى كورس اون لاين تنسغلى بيه ودايما ردى وخلى كلامك منطقى ومتسكتيش عن حقك عارف انك الحلقة الأضعف وهيستقوى عليكى بس الرد لوحدة بيأثر وقادر انه يغير وخلاص تخرجك بيقرب اهو وتبدأ كارير خاص بيكى وفى نفس الوقت فى أى لحظة ممكن تنخطبى وتبقى عروسة 😄 قصدى يعنى خلينا نبص على الجوانب الإيجابية

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


هو بيدي بس لازم يقول أنا اديت فاهمني يروح يقول لجدو والاقي جدو هو الي بيرن وبيقولي عملتي اي عند الدكتور معلش هو لحق يعرف ازاي يعني بيدي مش علشان يحسن العلاقة ما بينا علشان يقول للناس انا اهو كويس عنده اتقان الدور فظيع

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


طب هو بعد مشكلتك فى عينك او جلسات أسنانك مبيديكيش فلوس ولا بيدى بس طبعا مع كلام ان والدتك اللى بتقولك كدا وما إلى ذلك ؟

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


هيخاف علي اي طيب انا بروح وباجي لوحدي وحضرتك لسا قايل تالتة جامعة يعني أنا كان زماني مخطوبة اصلا بس محصلش نصيب مهو معني أنك تمشي ورا بنتك يبقي في حاجة غلط وتاخد صاحبك كمان طب منا ليا خصوصية برضو انا مش صغيرة افرض رايحة مكان ومكسوفة اقوله يعني أنا بتكلم ف نقطة التخوين وأنه اصلا موصل للناس كلها أنه ف خمس ايام الاجازة هو مش فاضي يربي ولا يسأل علينا فاهم بتشكرك جدا حاسة اني طولت اوي ربنا يجعله ف ميزان حسنات حضرتك يارب ويكرمنا جميعا يارب

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


هو اه ملزمة بس عنده اني كدا بضغط وباخد فلوس بأي طريقة لانه انا عندي مشكلة ف اسناني ف بتابع عند الدكتور كل فترة بعمل جلسات واجيت بعدها اكتشفت في مشكلة ف عيني ف لما قولتله قالي اني كدا بضغط وفاكر ان ماما الي بتقولنا اعملو كدا

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


يمكن كان خايف عليكى مثلا ؟

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


ابويا للاسف مرا كنت رايحة المكتبة لقيته ورايا بالعربية هو وصاحبة انا الي ضايقني اكتر أنه مش لوحده كمان معاه صحبه وقايله تعالي نمشي ورا بنتي والاكادة جدو سمع وانا بقول لاخويا كان بيسمعنا من ورا الباب ولما اجيت اقوله يقولي انا عارف وسمعتكو ومفيش اي حاجة حصلت خالص عارف وخلاص

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


وبعدين انتى بسم الله ما شاء الله ٣ تربية يعنى مش صغيرة يعنى

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


قوليلة دا كورس مهم جدا ليا اقتنع بقى ما اقتنعش مش المفروض والدك وملزمة منه ؟

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


هو مين اللى بيخرج ويمشى وراكى ؟

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


اه اكيد فاهمة وفكرت بس خروج من البيت هو اصلا بيعملها وبيخرج يمشي ورايا انا اصلا ف تربية ورايحة تالتة يعني خلاص بس هو عنده اني هعمل كدا علشان اخد منه فلوس مش هيبص اني حاجة مفيدة ليا للاسف

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


الله يعينك .. بس بما إنك فى جامعة ممكن تفكرى تطورى نفسك وتهتمى بثقافتك وتنعزلى شوية عنهم والأجازة الحالية مثلا ممكن تاخدى كورس اوف لاين فى مجالك مثلا منها افادة ليكى ومنها يبقى مجال للتنفس والخروج من البيت مثلا فاهمانى

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


اخواتي مش صغيرين وشايفين كل كل بس ولاد بيهربو للشارع أو لأصحابهم لكن انا يمكن مأثر عليا علشان انا عالطول موجودة رغم بروح الجامعة كل يوم بس ف الإجازة بكره نفسي مليون مرة والله حضرتك انا لما مش بسكت بيفتكروها قلة ادب وعدم ترباية معن الناس كلها تشهد اني طيبة وغلبانة وهادية والحمد لله محبوبة بس هو كدا الي شايفك مأثر عليه بالسلب حتي لو هو السبب أنك عمرك ما تربيت لو حتي انك بتدافع عن نفسك

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


الله يعينك والله ويهدي جدك دا .... بس حاولى تبعدى بكل الطرق وتقللى تعامل مع جدا دا قدر الإمكان وحاولى يكون ليكى رأى وكلمة واتعلمى متسكتيش حتى لو والدك هيزعقلك او يضربك الكلام بيؤثر على اللى قدامك واهم حاجة اهتمى اووى باخواتك وعلميهم وعرفيهم ومتخليهمش يحسوا ولا يشوفوا المعاناه اللى انتى شوفتيها

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


هو عموما أهل الاب كتعامل اتحسنو مع كبرنا بس هم مش قادرين يوقفون ابنهم معنهم عارفين أنه كدا بس استحملو لازم نستحمله الي هو كبار ف السن والي هو بيزعق فيهم قدامنا اصلا هو جدو معايا اسكتي متحكيش كل حاجة لماما وخالتو هم الي بكلمهم متخليش الوضع يكبر ويطلعلي كل يوم علشان كنت ف فترة امتحانات ويجبلي شيبسي وعصير الي هو ينسيني يعني ازاي اصلا انسي بكلمة دول خمس سنين انا كل ما احاول انسي واعامله عادي هو بيعاملني أكن سبب ف كل خناقة الي هو أنني جذر الخلاف معنه هو الي بيكلم وشاكين أنه بيشرب كل ده ميهمناش احنا لا بقينا بنحترمه حتي اخواتي ومعملهمش حاجة كرهم فيه بعاملته مفيش هو مش عايزة يربي ولا يسأل هو عايزنا نخاف منه وبس ويكون ليه سلطة تيجي تقوله الولاد ف فترة مراهقه ومحتاجين اب يقول أنا كل الي باجيهم ٥ ايام المشكلة أنه ف اي مشكلة مش يحلها مع نفسه إذ كانت مع ماما أو معانا لا يدخل خالتو ويدخل جدو ويحلو هم الموضوع وبعد كدا ييجي يقول معلش اجالي عريس يقعد معايا ويقولي متقفليش الباب انتي مش صغيرة الناس تيجي ونتفق وجدو يقعد معاه يقول لماما لا احنا نصبر البنت لسا صغيرة بس ما نكون ادينا كلمة للناس والي هو ملهوش رأيي في العرسان لا هو شوفو انتو عايزين اي ويقعد بس يحرج فيا قدامهم ويقول دي بتاخد مصروف كذا وعايزة اي تاني وكفاياها

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك