طويلبة علم 🥀🥀

طالبة

أنا أمة اللّه ، بحاول اتعلم علم شرعي بجانب دراستي ، هحاول افيد على قدر معرفتي بإذن اللّه 😊🥀

إجمالي النقاط: 1485

1 سؤال

كيف أتعامل مع تقصيري ورهبة امتحانات الثانوية العامة وخوفي من خيبة أمل أهلي؟

اقترب اللقاء !! مررنا بالعديد من المراحل وكان العون الوحيد لنا هو اللّه تعالى . حلم بات في قلبي وعقلي منذ نعومة اظافري ، كنت دوما اسمع عن ،، امتحانات الثانوية العامة ،، ضجة بالمنازل ، قلق ، توتر ، والكثير من المشاعر التي يعجز لساني عن وصفها ، وكنت ادعو لهم واشعر بإرتياح لأني بعيدة عن هذا الرعب المجتمي . وها أنا اليوم بعقلٍ مشتت وقلب حائر اجد نفسي في هذا المأزق ! نعم انا ، لم يتبقى سوى القليل . كم اشعر بالألم حينما اتذكر أني طيلة سنواتي الماضية استعد لهذه اللّحظة . ولكن بسبب رهبة هذه السنة ضيّعت على نفسي الكثير والكثير من الفرص .. اشعر بالتحسر على ما كنت عليه وعلى ما أنا عليه الآن وكم كنت مجتهدة ورأى أهلي أن الثانوية بالنسبة لإبنتهم لُعبة والفوز فيها مُحَقق بلا شك ولكن لم يعد للندم فائدة . قصّرت كثيرًا لدرجة لم أتخيل نفسي بها من قبل وكنت أرى أن من يُهمل بهذا الشكل هو شخص متخازل ، وإلى الآن لم تتغير نظرتي اصبحت أنا المتخاذلة . أعلم أنها ليست نهاية المطاف وأنها لا تحدد قيمتي كإنسانة ، وأنه بإمكاني أن أتميز في أي مكان ، ولكن ماذا عن أمي ونظراتها ليّ ؟ ماذا عن أبي ؟ ماذا عن إخواني وأخواتي ... جميعهم ينتظرون فرحة .. جميعهم وثقوا فيّ . ولكن لا بأس سوف أبذل قصارى جهدي لِأرى في أعينهم جميعًا تلك الفرحة التي كنت أراها طيلة السنوات الماضية أعلم أنه واللّه ما ذلك على اللّه بعزيز وهو سبحانه على كلِ شئٍ قدير ويقول سبحانه لأمنيتي كوني فتكون . لذا لا مفر لي سوى العمل والتوكل على اللّه وإن قصرت في أيامي الماضية ولم آخذ بالأسباب فهو سبحانه خالق الأسباب وسأدعوه بأن يخلق لي سببًا . أتمنى منكم جميعًا الدعاء لي فواللّه إني في أمس الحاجة لدعوة صادقة من قلبٍ مؤمن .

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦

15 إجابة

حبيبتي اهدي شويه ، في اسباب كتير تخلي دا يحصل منها انك تكوني متوتره . استهدي باللّه هقولك حاجه تعمليها وبإذن اللّه هتفرق ، بصي اول م تصحي صلي الفجر واقرأي قرآن اد م تقدري وقولي اذكار الصباح ، طول الطريق صلي على النبي صلى اللّه عليه وسلم كتير وكرري اي ذكر حفظاه . اول م تدخلي اللجنه قولي باسم اللّه توكلت على اللّه ، وتقعدي فمكانك لحد اما يجيبوا الورق تقرأي الفاتحة كدا وتقولي باسم اللّه اللّهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وأنت تجعل الحَزن إذا شئت سهلا ، رب اشرح لي صدري ويسر لي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي وتدعي بكل حاجه نفسك فيها ربنا ييسرلك ويلهمك الإجابه الصحيحه ولما تقفي عند سؤال تدعي ربنا يفهمك وسيبيه وهكذا اي سؤال يقف وفي الآخر ترجعي تفكري بالراحه وتدعي ربنا . والبابل شيت مش تخليه لآخر الوقت حلي ١٠ اسئله وظلليهم اللّه يوفقك يارب انا معاكي وحاسه بيكي بس بلاش يعيوني نقول ليه كدا يارب لأن دا من سوء الأدب مع اللّه وانا عارفه انك متقصديش ربنا يهون عليكي يارب

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


بصي الإنسان بطبيعته بيحب الدنيا فلو عاش ١٠٠٠ سنه هيتمنى يوم زياده. غير كدا زي م قلتي الموت مكتوب يعني ببساطة اليوم والساعة والدقيقة اللي هيغادر فيها الدنيا مكتوبة والمكان كذلك . طيب يبقى ليه يروح المستشفى ويعافر ؟! لأن ببساطة احنا مأمورين بالأخذ بالأسباب لآخر لحظة ودا اللي بنفهمه من قصص الأنبياء والصالحين .

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


بداية كدا لا تقولي والنبي لأن الحلف بغير اللّه شرك . بصي يحبيبتي لازم تعرفي كويس ان البداية اللي مترضيش ربنا نهايتها مش هترضيكي ابدا . اللي انتي فيه دا اسمه تعلق مش حب ، الحب بيجي مع العشره والمواقف والزعل وتفاصيل كتيرة وطبعا كل دا مش بيحصل غير بالزواج ، طيب ممكن نقول معجبة مثلًا حتى لو كدا حراام تكلميه . اللّه سبحانه وتعالى قال " ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشةً ضنكا " . يعني الضيق والزعل دا طبيعي . يا اختي انتي غالية ربنا خلقك كدا ودينك كرمك وخلى اي حد عايزك يبذل الغالي والنفيس عشان بس يعرف يتكلم معاكي ... يبقى انتي تعملي فنفسك كدا ؟! مع الوقت هتنسي وبلااش تتجاهلي نظر ربنا ليكي يعني سبحانه اكرمك بنعمة البصر والقلب والإيد وبدل م تشكريه تروحي تعصيه بيهم !! الحل انك تحذفي رقمه وتقومي تصلي ركعتين توبه عن كل حاجه عملتيها وتستغفري وتقربي من ربنا ، وتدعي يرزقك بزوج صالح ووقتها بس هتعرفي معنى الحب بجد ، لأن اللي بيحب حد مش بياخد بإيده للنار لأ بيساعده علشان يدخو الجنه مع بعض . طب انتي عارفه لو تبتي هتفرحي ربنا تخيلي !! اللّه يصلح حالك وينزع من قلبك حب الحرام ويتوب عليكي وكنصيحة اخيرة اقرأي قرآن كتير هتحسي براحة كبيرة جدا وعلقي قلبك بربنا لأن المتعلق بغير ربنا مخذول والناس هتفنى وربنا هو الباقي .

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


https://t.me/+ML_HHhJsWjc0ODU0 دي قناة تليجرام فيها كتب كتيييرة جدا ومفيده كتب دينيه وتزكية وسيرة وفقه شوفي الكتب في وصف القناة اللهم بارك

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


واللّه يا أختي ما أعلمه وما يحثنا عليه ديننا هو أن التعامل بين الرجل والمرأة عند الحاجة وبقدر الحاجة يعني ملوش حق ابدا ان يتدخل في ما لا يعنيه ، فممكن لا تسترسلي معه في الكلام او تقولي دا أمر شخصي ولا يهم حضرتك في شئ ، او مترديش اصلا ومع الوقت لما يلاقيكي مش بتتكلمي هيسكت . وربنا يثبتك يارب

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


يا جميلتي اهدئي قليلا ، لم يكن ما حدث شرًا بل خيرًا لِكلاكما، من الجيد وللّه الحمد أنكِ اعترفتي بذنبك وبأن هذا معصية للخالق جل وعلا ، لأنه علاقة محرمة وسبحان ربي فلم يُحرم شيئا إلا لحكمة عظيمة ، فتجدي قلبكِ متعلق بشئ وهمي وحزن شديد وإهدار لمشاعرك في غير محلها الصحيح ، لا يوجد سعادة ولا حب في هذه الدنيا أجمل من حب اللّه والتعلق به ومن ثم حب زوجك الصالح ، وحلالك ..فهذا الحب يبارك اللّه فيه لأنه في رضاه . أما عن شأن ذاك الرجل فلا علاقة لكِ به ولا تعودي مهما كانت الأسباب إلا أن يشاء ربي شيئًا . ما يشعر به هو نِتاج معصية وإن اشفقت عليه فادعي اللّه له بأن يربط على قلبه . أما عن زواجك سواء به أو بغيره فهذا قدر وكتوب عند اللّه توبي إلى اللّه وتقربي إليه واهتمي برضاه وعلقي قلبك به وانشغلي برضاه وحبه عن رضا الناس وحبهم ، وستجدين راحة واللّه لو خيّروكي بينها وبين كنوز الدنيا لَخترتيها . أسأل اللّه لك الهداية والتوبة النصوح وأن يرزقك السعادة في الدنيا والآخرة 🤍🥀

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


قال ربي تبارك وتعالى : ( وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون ) لا تدع نفسك والشيطان يقودانك لليأس من رحمة اللّه ، مهما كانت صعوبة ما تمر به استعن باللّه ولا تعجز ، اللّه لم يخلقك عبثًا حاشاه سبحانه فهو الحكيم، يا أخي هل تعلم أن اللّه ارحم بك من أمك ؟! ، لا تبتئس فهي دنيا فانية وإن كنت بعيدا عن ربك فاسجد وأقترب لأن الإعراض عن ذكر اللّه من أعظم أسباب الضنك والحزن . وإن كنت قريبا فأبشر فإذا أحب اللّه عبدًا ابتلاه والحزن ليس حرامًا بل هو طبيعة بشرية ولكن الغير طبيعي والمهلك أن تظن باللّه ظن السوء . أسأل ربي تبارك وتعالى أن يُذهب عنك الهم والحزن وأن يحفظك من شر نفسك ومن شر الشيطان وأن يردك إليه ردًا جميلا ويجعلك من عباده الصالحين .

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


لا حول ولا قوة إلا باللّه 😭❤️‍🩹 انتي سنك اد ايه طيب ؟ انتي كويسه دلوقتي طمنيني عليكي ، والذي نفسي بيده له نصيب من دعائي اللّه ينتقم منه ويعذبه دنيا وآخره . بصي إياكي ثم إياكي تخافي روحي عند جدتك أو جدك لو عايشين وادعي ربنا كتير أوي وبلااش كلام خايفه على اخواتك ولا الكلام دا ، انتي لو عملتي بلاغ هتحميهم من تربية زباله بالشكل دا ، روحي اعملي بلاغ علطول فأقرب قسم شرطة وموبايلك خلي التسجيل شغال ديما وتجنبي انك تكوني معاه لوحدك لو مامتك نزلت انزلي معاها بأي حجة أو روحي لحد من قرايبك ، وصارحي والدتك ومتخافيش وهيكون افضل لو سجلتي وسمعتيها التسجيل ، متخافيش باللّه وقولي لها كل حاجه وربنا معاكي انتي قويه كمان للحرص أكتر هاتي بخاخه وخطي فيها شطه وليمون وخليها ديما فإيدك أو جمبك ولو حاول يقربلك رشي فعينه منها واخبطيه بأي حاجه المهم اوعك تستسلمي وباللّه باللّه ما تخافي قولي لأي حد كبير من محارمك افضل ولو مفيش عادي أي حد وروحي بلغي علطول . مش عارفه احنا وصلنا لإيه الناس نسيت ان في حساب وبقت كالحيوانات بل واللّه ظلمت الحيوانات بهذا التشبيه .

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


لو عايزه نصيحة يقلبي لو كنتي مسلمة ، فحابه اقلك ان كل حاجه غلط من الأول للأخر ربنا خلقك غاليه واللي عايزك يكلم وليّك وبس لأن مبدئيا دي علاقة محرمة شرعا لأنك أهو شفتو النتيجه ... تعلق بلا أي أساس وحزن وهم واستنزاف لمشاعرك فموضع خطأ تماما ، لما تكلمي حد صاحبه فالمفروض تخافي من ربنا مش منه لأن ببساطة لا صداقه بين ولد وبنت ولو بيصحيكي للفجر حتى . التعامل يا غاليتي بين الرجل والمرأة في ديننا عند الحاجة وبقدر الحاجة فقط يعني للضرورة بس . بل كمان مش بيعاملك كويس وبيهينك مع العلم لو بيعاملك كملكة حرام برضو ولكن انتي ربنا خلقك عزيزة بلاش تذلي نفسك وإلا دينك أولا ثم كرامتك واللي بالمناسبة هتبقى عندك وقتما تراعي ربنا في أقوالك وأفعالك . فتوبي لربنا واستغفري وربنا يكرمك بحد يصونك ويقدر قيمتك في الحلال ، ومعلومة حتى لو مخطوبين حرام الشات وكلام الحب وكدا لأنه يعتبر خلوه إلا إذا كان في ضرورة وتتكلمي بقدرها وبس ، وابحثي عن كل كلامي بإذن اللّه هتفهمي أكتر 🤍 سامحيني لو كلامي فيه حده بس من خوفي عليكي كأخت ليا في اللّه .

تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦


أحل اللّه لك الزواج وحرّم أي شئ غير ذلك . حضرتك عارف ان دا ادمان ف الحمد للّه ، أول شئ توب لربنا سبحانه وتعالى لأن دا ذنب كبير واقف مع نفسك وحاسبها وخلي عندك عزيمه على عدم العودة.يعني قول انا مستحيل ارجع لكدا ، ابعد عن أي مثير وغُض بصرك ولا تتبع خطوات الشيطان وادعي كتير واستشعر نظر ربنا ليك لأنه هو البصير والرقيب ، ومهم تجاهد نفسك ولا تيأس وفكل مره تهم بالتوبه والإغتسال وصلاة ركعتين توبه وتستغفر ، وعند الشعور بذلك الأمر تقوم تتحرك فورا تعمل رياضه أو اي حاجه ،وكمان تعاقب نفسك يعني لو وقعت هتتوب طبعا وبعدها هتعمل طاعه صعبه عليك سواء صدقه او قراءة قرآن أو قيام ليل كتير ...اي عمل صعب ودا الهدف منه انك تبقى عارف فيه مقابل هيتعمل وكمان علشان الحسنات يُذهبن السيئات فأتبع السيئة بالحسنة تمحُها ودا حديث ولكن مش متذكره لفظه الصحيح بس دا معناه . والصلاة إياك والتقصير فيها بسبب الأمر دا ، وشوف صحبه صالحه واقرأ القرآن وافهمه واعرف أن ذنوب الخلوات كارثه وبتجعل كل اعمالك يوم القيامة هباءا منثورا فخاف على نفسك . كمان في اعراض انسحابيه لما تحصل مترجعش تاني بل اعرف انك ماشي صح منها الضيق الشديد والرغبه في هذا الفعل وممكن حزن شويه وعدم الرغبه فحياتك الطبيعيه ، اول اسبوع صعب وبعدين واحد تلو الآخر هتلاقي الأمر اختفى بإذن اللّه فجاهد نفسك ، وطبعا لا تنسى الدعاء والإستعانه بالله فكل دا ، وربنا يتوب عليك يارب ويجعلك من عباده الصالحين

تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦


دا الشيطان يقلبي عايزك تُحبطي ، ثقي في اللّه ربنا قال في حديثه القدسي " أنا عند ظن عبدي بي فاليظن بي ما شاء " يعني تتوكلي على اللّه حق التوكل وتعملي بالأسباب اللي فإيدك وبعد كدا مُدبر الأمر يتولاه فواللّه من شقّ البحر لموسى بعصا فشوفي هل دا سبب يكافئ المعجزه دي ولكن سيدنا موسى قال كلّا إن معي ربي سيهدين ومن أخرج الماء من الصحراء القاحله ومن أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى ، ومن شقّ القمر لنبيه ، ومن خلق الإنسان بكل تفاصيله ومعجزات خلقه، ومن جعل زوجة زكريا تُنجب وهو شيخ كبير وهي عاقر ، ومن جعل العصا ثعبان وخلق السماء بغير عمد لقادرٌ على تحقيق أمنيتك فقط يقُل لها كوني فتكون فإذا انقطعت الأسباب فادعيه يخلق لكي سببا وإذا قال العقل والمنطق واجتمع الإنس والجن على أن هذا الشئ مُحال فهو سبحانه رب المحال ورب كل شئ وبيده الملك وهو على كل شئ قدير فادعي بيقين وتوكلي عليه سبحانه وثقي إن اقداره ليكي خير من أمنياتك فدوما لما تدعي بأي حاجه في النهايه قولي في عفو وعافيه لأن أحنا جاهلين ولا نعلم الخير فين قولي يارب دبر لي الخير حيث كان ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ، اللّهم اخترلي ولا تُخيرني وربنا يحقق لكي ما تتمني في عفو وعافيه يارب🥀

تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦


لا يست البنات الموضوع بسيط يعيوني 😊🫂 بصي أول حاجه لازم تعرفيها أن اللي بيتنمر دا عيب فيه وفأخلاقه مش فيكي خالص ، وغالبا الأهل مش بيركزوا فكلامهم لأن فاكرين كدا عادي ومش عارفين أن البنت ليها معامله مختلفه فاعطيلهم اعذار لأنهم بيحبوكي واللّه ، بس لازم تصارحي اللي قدامك وتقولي انا بدايق من كدا يعني تفرغي إحساسك بس بطريقه مهذبه وفوقت مناسب . تاني نقطه هي جسمك ..مبدئيا لو هتخسي فعلشان نفسك وبس يعني لو شايفه ان وزنك بيأثر على حركتك وصحتك فكدا هتخسي عشانك ولو لأ وعاجبك نفسك فمش مهم كلام أي حد اجمدي كدا ، وغالبا زيادة الوزن بتكون بسبب جينات أو هرموناتك عايزه تتضبط أو لخبطه في الأكل فأنتي هتروحي لدكتورة تغذية ودكتورة نساء وتشوفي اي المشكله وتعالجيها ببساطه زى م الطبيبه هتقولك . والشكل والاهتمام بنفسك ممكن تبدأي بخطوات بسيطة زي انك هتهتمي بنظافتك طبعا وتعملي كل اسبوع اسكرب لكل جسمك علشان الجلد الميت بيخلي البشره باهته اوي وبعد كدا هتروحي لصيدلي كويس أو دكتورة جلدية ودا الافضل علشان تقولك نوع بشرتك ايه تعطيكي اللي يناسبها تطلبي منها تقولك غسول للوجه ونوع مرطب كويس وبادي لوشن دا مرطب برضو بس للجسم ، وكمان هاتي مرطب شفاه وهاتي روج بس يكون جميل عليكي وديودرنت اللي هو مزيل علشان تبقى ريحتك جميله ديما وكمان نوع برفيوم أو بادي سبلاش ودا كل شويه تحطي منه في اليوم حتى لو رايحه تطبخي😅علشان تبقي رايقه كدا ، وشعرك تسرحيه اول م تصحي وقبل م تنامي واسمعي فديو عن العنايه بالشعر هتفهمي المهم بس تغسلي الفروه كويس ومتلفهوش وهو مبلول علشان بيعمل ريحه مش حلوه . وبالتدريج بق تجيبي مسكره وكدا . أما الهدوم ف الخروج طبعا عايزه ملابس شرعيه ومحترمه لاتصف ولا تشف ولا تكن زينه في نفسها وكل الاهتمام والبرفيوم دا قدام بابا والنساء والمحارم بس ها🤭 هتروحي أي مكان وتشوفي لبس مريح ولون هادي واللي هو تشوفي شكل اللبس كدا يكون راقي ومحترم وفي البيت شوفي بتلبسي بيجامه ولا عبايه أكتر وهاتي كام واحده كيوت ولون بتحبيه وبيكون حلو فيكي وحاولي ملابسك أغلبها يكون قطن علشان العرق والحفاظ على البشره وكدا . وكمان فكك من كلام الناس اتغيري وحسني من نفسك عشانك واي كلام تسمعيه تطنشي خالص وتقولي انا حابه نفسي كدا ولو قالو اتغيرتي ليه قولي ربنا هداني ومبسوطه خليكي بارده يعني وطبعا كل دا مش هيجي مره واحده بل بالتدريج وآخر حاجه بق ودا السر علاقتك بربنا بجد نفسيتك وحتى جمالك بيتأثروا بشكل كبير لأن اللي مع ربنا مش بيهمه الناس ف صلاتك فوقتها وورد القرآن والأذكار وقيام ليل ولو ركعتين ودا سر نور الوجه بجد والدعاااااء الدعاااء بكل حاجه نفسك فيها قولي يارب هب لي حسن الخَلق والخُلُق وأنِرلي وجهي بطاعتك وقلبي بحبك ويارب اجعل جسمي صحيح وشكلي جميل وشعري طويل وجميل حرفيا بكل حاجه وتدعي ربنا ييسرلك كل اللي قلتهولك فوق . وبجد لو عملتي كدا هتبقي بيرفكت وقمر😚🫂

تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦


أنا لسه صغيرة😅 ولكن من باب النصيحة اتعلمي لغة وخدي كورسات فيها خاصة الإنجليزي وكمان خدي كوسات برمجة ، تقريبا دول هينفعوكي جدا في سوق العمل لأنهم مطلوبين جدا ، وكمان من الناحية الدينية دبلومة علم شرعي بجد قمه في الروعة واقرأي كتير انك تبقي حد مثقف فدا شئ تحفه وربنا يوفقك يارب لِما يحب ويرضى 🤍

تم النشر السبت، ١٣ يونيو ٢٠٢٦


أسأل اللّه تعالى أن يتوب عليك وأن ينزع من قلبك حب الحرام ولذته وأن يجعلك من عباده الصالحين يارب وهدعيلك واللّه . اقرا اللي هقولهولك كويس👍 بص الحل الأساسي هو رجوعك لربنا مش كلام وخلاص واللّه لا بجد الدعاء بينازع القدر فانت وانت بتصلي وساجد تدعي كتيييير اوي حرفيا وعيط وقول لربنا كل حاجه قول له يارب انا ارتكبت كبيرة بس انا عايز ارجع انا تعبت من الحرام وكرهته وادعي ولح في الدعاء قول يارب اجعلني من عبادك الصالحين وارزقني الهدى والتقى والعفاف والغنى انت الحمد للّه اخدت خطوات وندمت وتركت الزنا وندمت وبقيت بتصلي ...حلو اوي . انت كدا ماشي صح ، كل اللي بيحصلك دا نفسيا اسمه الاعراض الإنسحابيه يعني مثلا لما حد يكون مدمن مخدرات بيتجنن حرفيا ودا كمان ادمان. بص استشعر نظر ربنا ليك اول م ترجع البيت قول ربنا يراني دانا لو امي فتحت الباب وانا بعمل كدا هتدمر ما بالك ربنا الخالق جل وعلا يراك في الوضع دا ، وكره نفسك فيه افضل قول دا قرف ودا بيخيليني اعزكم اللّه زي الحيوان ، قول انا اللي اتحكم فنفسي وشهوتي مش هي اللي تقودني كالانعام كدا لا انا راجل وكل دا ميهزش شعره مني ، الكلام مع النفس له تأثير كبير وطبعا الثوابت الصلاة على وقتها ويا سلام لو صحبه صالحه كدا دول هتلاقيهم في المسجد واوعى تيأس وتكتئب مهو دا هدف الشيطان اصلا ان تيأس من رحمة ربنا وتدخل النار وعليك بالقرآن واللّه سحر ديما امسك المصحف اقرأ آيه واحده بس واللّه هتلاقي قلبك كاره المعصيه اصلا واول م ترجع تشغل قرآن فموبايلك بصوت عالي كدا .وهتلاقي الشهوة زادت بشكل جنوني وتحس انك خلاص هتقع قوم فجأة كدا اصدم دماغك اعمل ضغط اتحرك رش ميه عليك وسيب باب اوضتك مفتوح ديما وافتكر ربنا بيفرح بتوبتك واللّه تخيل تفرح ربنا اللي بيقول " واللّه يريد أن يتوب عليكم ويريد الذين يتبعون الشهوات أن تميلوا ميلًا عظيما ، يريد اللّه أن يخفف عنكم وخُلق الإنسان ضعيفا " شفت تخيل القرآن بيخاطبك ازاى ربنا بيقلك انه يريد أن يتوب عليك وانك ترجعله وتبعد عن غضبه وعن الحرام بيقلك انه سبحانه يعلم انك ضعيف ولكن بس خد خطوة وافتكر قول حبيبنا " التائب من الذنب كمن لا ذنب له " يعني يسيدي كأنك اتولدت من جديد وكمان عايزك تتعب شويه في البداية معلش اكتب على يوتيوب وصف الجنةوالنار واسمعه وبعدها ابحث عن حكم الفعل دا هتلاقي كتير جدا بيتكلم في الامر دا اسمع اللي قلبك يرتاحله وافتكر كمان مره اهو ... التشتت ، الشهوة الجنونية ، الحزن الشديد والاكتئاب بدون سبب ، وتذكر اللي كنت بتعمله وجلد الذات كل دا معناه انك ماشي صح مش غلط دي اعراض طبيعيه لأن كيميا دماغك بترجع لطبيعتها السليمة والدوبامين بيتظبت عندك فاوعى اوعى تيأس وتزعل لا كمل ولو حسيت انك هتعمل كدا جااااهد نفسك قول لا انا ربنا خلقني عزيز انا المسيطر على نفسي مش العكس ولو وقعت اوعك تحبط برضو فورا فورا تقوم تغتسل وتصلي ركعتين توبه حتى لو مش حاسس بندم وتوزن الكفه اللي هو انا لو عملت الذنب دا هستغفر ١٠٠٠ مره وهقرأ جزء قرآن ولا اكتر يعني ايه ... المعنى انك في المقابل هتعمل حاجه صعبه عليك جدا يعني مثلا لو بخيل تطلع صدقه كبيرة وهكذا تشوف اي الطاعه الصعبه عليك وتعملها مع الوقت نفسك والشيطان هييأسوا لأن عارفينك ذنب الخلوات مرتبط معاك كمان بطاعة الخلوات يعني تقول لنفسك كدا ...انا زي م عصيت ربنا في السر وغرني ستره المرخي عليا هطيعه واتعبد في السر برضو . وادعي ربنا بالزوجة الصالحة لأن الشيطان اللي بيوهمك ان كل النساء كدا وخوف نفسك ان الموضوع له آثار برضو على صحتك ونفسيتك وطاقتك . اسفه لو طولت عليك بس سبحان الله شيخي لسه متكلم في الموضوع دا النهارده اعتبرها اشاره ليك من ربنا وانا حاولت افيدك باللي اعرفه.

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


قال تعالى " وعسى أن تكرهوا شيئًا وهو خيرٌ لكم " انها تبعد ممكن دا خير كبير ليكي ، يمكن لو فضلت كانت اذتك وانها تلاقي بديل فدا يدل على عدم نضجها لأن مفيش مانع تبقى مصاحبه اتنين ، ربنا يربط على قلبك ويكرمك بصحبة صالحة تكون معاكي في الدنيا وفي الجنة بإذن اللّه . قربي من ربنا أكتر واقرأي في القرآن واعملي خلوه تتحدثي فيها مع اللّه وتحكي كل همومك صدقينا راحة ما بعدها راحه واللّه . المتعلق بغير اللّه مخذول خلي قلبك ديما متعلق باللّه بس لأن الناس كلها فانيه وهيجي وقت وتمشي بس ربنا سبحانه وتعالى هو الحي القيوم وهو أقرب إليك من حبل الوريد

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦

27 تعليق

اللي حصل خلاص مش هيتغير ، دلوقت انسي تماما وركزي في اللي جاي ، دي مواد غير مضافه واهو شوفي نقاط ضعفك ايه وقويها ، بلاش تيأسي كدا احنا متوكلين على اللّه ومؤمنين بيه .

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


آمين يارب . حسنا ، جزاك اللّه خيرا

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


الشكر للّه يعيوني اللّه يوفقك

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


استهدي باللّه اولا أنا حاسه بيكي ومعاكي واللّه بس في الأول لي عندك طلب ... تهذبي في الحديث عن الخالق جل وعلا ، ليه ؟ لأنه سبحانه من أسمائه العدل وكمان قال في حديثه القدسي حرّمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما . يا أختي اللي احنا في دا بما كسبت أيدينا بسبب تقصيرنا احنا لأننا ببساطه احنا اللي بنختار نعمل ايه ومنعملش ايه . أنا مش بحبطك ابدا وحاسه بيكي واللّه بس سؤال مين قالك انه سبحانه لم يوفقك ؟ هل امتحنتي وشفتي نفسك وليه بتقولي حلمك ضاع وانت لسه لم تمتحني ؟! كل دا من وسوسة الشيطان علشان يدخل على قلبك اليأس من رحمة اللّه وكمان لازم يكون عندك حسن ظن بيه سبحانه لأنه أيضا قال أنا عند ظن عبدي بي فاليظن بي ما شاء ، يعني ربنا هيكرمك على ثقتك فيه وحسن ظنك بيه . توكلي على اللّه واهدي واعملي كل اللي فإيدك بيقين تام ان دا مجرد سبب والتوفيق من اللّه لأن وارد جدا تذاكري وتحلي مليون شامل وتيجي في الامتحان متفتكريش حرف هل كدا حلو ؟ كمان شوفيها بشكل اعمق مش يمكن ربنا بيخليكي تغلطي كتير دلوقتي ففكر هتيجي في الامتحان فعلشان تتعلميها واهو دا توفيق .خليكي على يقين تام ان رب الخير لا يأتي إلا بالخير وان احنا جاهلين بعلمه وتدبيره ونظرتنا قصيره اوي وما خفي عنا كان اعظم . بتمنالك كل خير 🥀🤍

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


لعله خير يا غاليتي . هو الأفضل لو عايزه حل سريع تكلمي استشاري وربنا يسخرلك من يكن سببًا في حل مشكلاتك . بس برضو بلاش تقولي التطبيق ملوش فايده لأن في ناس بتستفاد عادي .

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


لا يغاليه قرأته كله عادي🥲😂 فاهمه قصدك كويس يحبيبتي وممكن في كدا فعلا ، بس السائل واللي بيرد عليه مش يعرفوا بعض اصلا دا غير ان اغلب الأسئلة بتلاقي ف أخرها ،، قولولي اعمل ايه ،، او إيه الحل فطبيعي جدا هيقول له الحل للمشكله ، كمان بختلف معاكي فنقطة وهي انك بتقولي الدعاء والكتب كويسين بس برضو في احتياج للسائل لتفاصيل تانيه ، ولكني بقلك ان لأ الدعاء هو الحل فعلا . ليه بق ؟ لأنك ممكن فاهمه الدعاء غلط هو مش بس عباده واستغفار لأ شكوي وبكاء وتدعي ربنا بأدق التفاصيل لأن ببساطه لو حد تعبان وانا فضلت جمبه ورحت بيه لأفضل دكتور في العالم فبدون الدعاء وتوفيق ربنا ليه مستحيل يتحسن ، لما بننصحه بالدعاء مش بيكون مجرد تكرار ولكن بيكون توجيه لضبط البوصله وفهم حقيقة الدنيا والناس . لأن ببساطه ربنا جعلنا اسباب فحياة بعض ف اه الطبطبه مطلوبه والدعم النفسي ولكن الاساس هو توجيهه للي بجد هيحل مشاكله ، دا غير ان اللي هنا مش كلهم اطباء نفسيين بل ناس عاديه بتحاول تفيد على اد خبرتها وحتى لو عملو كل اللي بتقولي عليه هيفضل مذبذب ومش مرتاح بشكل كامل فالأفضل اللي بيعاني من مشكله كبيره يروح لإستشاري يكون معاه بشكل مستمر . ودي وجهة نظري واللّه اعلم .

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


اللّه يصلح ذات بينكم يارب ويخفف عنك ويهديه ويبث في قلبه الرحمة .

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


بجد نفسي افهم تفسير الحلم لو مفيش مانع الاخت والاخ يوضحوا اكتر 🥹

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


بصي ابحثي في الأمر اكتر ، لأن الرسول صلى اللّه عليه وسلم كا يمزح مع الصحابه وكان يبتسم في وجه الناس دوما فاعتقد انك تهزري مع صحابك بدون تعدي حدود اللّه ومش قدام رجال اجانب او في الشارع فدا حلال عادي . وارجع واقلك ابحثي اكتر عن معنى الوقار في الدين .

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


مهو يحبيبتي والدتك كمان مش محرم ليه يعني حرام هي كمان تكلمه ، ثانيا شوفي بنت وتساعدوا بعض بلاش تفتحي على نفسك باب فتنة

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


واللّه لا علم لي بكل هذه الامور ولكن ما اعلمه أن سواء مس أو عمل او حسد او عين او اي حاجه من دا فحلها الوحيد هو الرقية الشرعية كما علمنا النبي والمداومة على سورة البقرة والاذكار والادعيه المثبته عن النبي ، وكمان اللي اعرفه ان الراقي الشرعي مش لازم يلمس المصاب اصلا بل سمعت واللّه اعلم ان اللي يعمل كدا دجال ، ولكن كل الحركات الغريبه دي لم اسمع بها من قبل واللّه اعلم برضو .

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


ملهاش فتره معينه ، بس اللي اعرفه ان دا وسواس زي وسواس الطهاره وانواع كتير ، ولكن العقيدة صعبه انا مريت بفترة زي دي بسبب سماعي لمناظرات الملحدين والكفار كتير ولكن لأني معنديش علم كافي مع الوقت بدأت اتأثر ، المهم هو الثبات والايمان مش ديما بنفس الدرجة طول الوقت ولكن بيزيد وينقص زي م النبي صلى اللّه عليه وسلم قالنا ، ومادام مش مأثرة على حضرتك فممكن تتعلم توحيد وعقيدة وتفسير القرآن هيفيدك جدا لأن كل دي تساؤلات بتيجي فعقل اي حد ، كمان زي م قلت لحضرتك نزل التطبيق واسأل الشيخ هيفهمك كل حاجه بالتفصيل بإذن اللّه . واسمع د. هيثم طلعت ، وهتلاقي غيره كتير بيتكلموا في الموضوع دا بكل جوانبه اول م تبحث هيظهر فديوز كتير . وعليك بالاستعانه باللّه والتضرع إليه بالدعاء

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


انصحك جدا جدا بقراءة كتاب من الصفر ل أ.ياسر ممدوح ، كمان تابع قناته يوتيوب الفديو ريلز وقصير بس مفيد جدا واتكلم فكل اللي بتقوله ، واستمع ل د.هيثم طلعت يوتيوب هيفيدك جدا ، الحمد للّه الذي عافانا أنا مريت بفترة زي كدا وكمان اثبت ومتسبش الصلاة أبدا حتى لو مش خاشع ، النبي صلى اللّه عليه وسلم لما احد الصحابه قال له ان عنده وساوس عن الخالق بالنسباله يموت ولا ينطق بيها وكان حزين جدا فالنبي قاله يستعيذ باللّه من الشيطان ولا يسترسل في هذه الافكار وقاله ذلك صريح الإيمان يعني إيمانه قوي ، وشيخي عمل تطبيق اسمه زاد المتفقه الحمد لله نزل في المتجر نزله وهتلاقي في قسم المكتبه كتاب عن العقيده هيفيدك جدا وكمان في ميزه اسمها أفتني دي الشيخ نفسه بيرد عليك فيها بدون م يعرف انت مين وحقيقي هيفهمك كل حاجه انت عايز تسأل فيها ، وعليك بتدبر القرآن وربنا يهديك يارب بس اعمل كدا زي م قلت لحضرتك وبإذن اللّه هتلاحظ تحسن وحاول تتعلم توحيد وعقيدة لأن العبادة لما تكون مع علم بيكون الإيمان قوي جدا

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


دي حيوان اليف وجميل جدا ، بتحس بيكي حرفيا وشعور جميل اوي لما تحس معاكي بالأمان وتلعبي معاها القطط وباقي الحيوانات امم امثالنا ولما حد بيكون حنون عليهم بيحبوه جدا وأوفياء ليه ، اعرف حد كان بيقول القط بتاعه وقت الفجر بيفضل يعمل صوت ويركب عالسرير كأن بيصحيه وهكذا كل يوم ، دا غير ان النبي صلى اللّه عليه وسلم كان رحيم جدا بالحيوان وتربيتك ليها اصلا بتسيب اثر فقلبك ، احساس انك مسؤوله عنها وهي لا حول لها ولا قوة ، احساس انها تستناكي ترجعي من بره ، عموما كل واحد وله تفكيره 😊🌝 ولكن انا مش بحبهم بس انا بعشهم حرفيا توووحفه

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


بصي هي في الأول بس تقيلة لكن بعد كدا هتحسي الامر سهل جدا بإذن اللّه . هي جزئين و سبع صفحات ، والجزء ٢١ صفحة ، يعني تقريبا السورة كلها ٤٩ صفحة . يعني بإذن اللّه بسيطه بس في الاول بتلاقي صعوبة شويه لأنك مش متعوده، هي فضلها عظييم جدا وبتحميكي من أي شر والشيطان بيحاول يصعبها عليكي . بصي انتي ممكن تقسميها بعد كل فرض ١٠ صفحات أو تقرأي الصبح جزء و٣ صفحات وبالليل جزء و٤ صفحات . وبعد اما تتعودي هتقرأيها عادي وتاخد معاكي وقت ساعة وربع مثلا أو اقل لو بتتعلمي قرآن ولسانك متعود على القرآة . ربنا يوفقك ويحفظك ويجزيكي الجنة

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


بصي هو دا هتعرفيه مع تكرار المواقف وكدا .. بس لا ممكن يكون مش بخيل ولا حاجه بس مش معاه فلوس كافية . النقطة التانية اللي عيزاكي تاخدي بالك منها ان خروجك مع خطيبك بدون محرم حرام لأنه أجنبي عنك والخطوبة ما هي إلا وعد بالزواج واسمعي حلقة ضوابط الخطوبه من بودكاست ايه المشكلة وهتفهمي أكتر .

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


انا كمان ثانوية عامه ، استفدت من كلام حضرتك جدا ، شكرًا ليكي . بس بجد هل في امل نخلص كل التراكمات دي لأني يوم اقول هكمل واسيبها للّه ويوم تاني بقفل جدا وبحس بمزيج من الصدمة واللامبالاة واني انا اللي وصلت نفسي لكل دا وكنت قادرة اذاكر افضل من كدا ، أهلي وقرايبي ومدرسيني كلهم شايفين اني محصلتش وهجيب طب مستريح ودا كان مستوايا قبل الثانوي ولكن انا في أجزاء كبيرة مذاكرتهاش حتى لأول مره وبجد حاسه اني بضيع

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


من الأفضل أن تذهب لطبيب رجل تجنبًا للوقوع في التعلق ، شفاك اللّه وعافاك يارب

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


الحمد للّه يعيوني ربنا يتوب عليكي و يجعلك يارب ممن يسمعون القول فيتبعون أحسنه🫂🤍ربنا يربط على قلبك يارب ويكتبلك كل خير أنا فهماكي والتعلق صعب بس أحنا عايزين رضا ربنا والحمد للّه تبنا وبإذن اللّه ربنا يكرمك بزوج صالح يفرح قلبك

تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦


الحل ي غالية انك تتوبي لربنا سبحانه وتعالى وتعرفي ان دي معصيه كبيره اوي ومن ذنوب الخلوات واللي بتتسبب معاكي بضرر صحيا ونفسيا وأخلاقيا اكيد ،واستشعري أن ربنا سبحانه يراكي في الوضع دا يعني مثلا تخيلي والدك واقف جمبك وشايف الفون وانتي فتحتي المواقع دي وبتتفرجي هل تقدري تعملي كدا ..وللّه المثل الأعلى ربنا يراكي ديما وبصير بظاهرك وباطنك ، فانتي اول حاجه صلاتك وكل اما تقعي فورا تتوبي وتقومي تغتسلي وتصلي ركعتين توبه وتعملي طاعه في السر تكون صعبه عليكي ، زي م عصيتي في السر هتتعبدي كمان سرًا وتستغفري ، وكمان شوفي ان الكلام دا قذاره وقرف لأن الذي يفعل هذا الشئ أمام الناس هم الحيوانات بس ولأن دا هيأثر على نظرتك للزواج واللي هو الفطرة اللي ربنا وضعها في الإنسان ولكن كمان وضع لها حدود لا يجوز تعديها بأي شكل ولا يجوز هذا الأمر إلا فيما أحله اللّه وهو الزواج ، املي وقت فراغك ومتقعديش لوحدك خالص وجاهدي نفسك وقربي من ربنا وشوفي صحبه صالحه تعينك وكمان عليكي بالقرآن قراءة وخفظ وتدبر وعمل ، وحرفيا هتحسي بتحسن كبير ، ربنا يتوب عليكي يارب ويغفرلك وينزع من قلبك لذة الحرام ويرزقك الحياء منه سبحانه .

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦


لو زي م بتقولي كدا فهو كائن قليل الأدب بكل ما تحمل الكلمة من معنى ، وانتي من أول م فتح الباب بدون اذن كنتي المفروض تمشي أو تعملي بلاغ علشان يتأدب هو والكائن اللي مخلفه دا ،الموضوع مفهوش أى احراج إعملي إبلاغ بكل حاجه معاكي وخدي بنات من اللي حصل معاهن مواقف مشابهه يشهدوا معاكي والأفضل يبقى معاكي محامي من الأول علشان تفهمي هتعملي ايه وازاى وبعد اما يتأدب تشوفي سكن فأى مكان تاني وتبعدي علشان لا يتعرض ليكي أو يأذيكي

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦


العفو ربنا يتوب علينا جميعا يارب ، المهم همتنا عالية والتوبة صادقة ان مش هنرجع تاني ابدا للفعل دا ، هتتعب شويه وبعدها ابشر هتلاقي دنيتك يتتعدل بإذن اللّه

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦


كمان نست اقول لك حاجه .. النبي صلى اللّه عليه وسلم قال حل لكدا ((يا معشرَ الشباب، مَن استطاع منكم البَاءَةَ فليتزوج، فإنه أغضُّ للبصر، وأحصن للفرج، ومَن لم يستطع، فعليه بالصوم؛ فإنه له وِجَاءٌ)) يعني لو مش عايز تتزوج دلوقتي صوم لأن الصوم بيكسر الشهوة

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


ربنا يرزقك بصحبه صالحه خير منها

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


ربنا يصلح ذات بينكم ، تودد لأمك ففضلها عليك كبير حاول تتفاهم معها في وقت تكون هاديه فيه

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


البداية التي لا ترضي اللّه نهايتها لن ترضيك اتمنى نفوق ونعرف بنعصي مين ، كل كلامك اتباع لخطوات الشيطان اللي عايز هلاكك دنيا وآخره . ابعد وتوب للّه .

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


ما لا يرضي اللّه مستحيل يرضيكي دي معصية كبيره وتقليل من احترامك لذاتك . ابعدي عن الاتنين واستني حلالك ، اوبن مايند دا ديوث بس غيرو الكلمه اللّه يهدينا ويهديكي

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك