السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لاحظت شيء في التطبيق
بصراحة لاحظت إن كتير من الإجابات هنا بتبقى نمطية جدًا. أي مشكلة نفسية أو أسرية تلاقي الرد: اصبر اقرأ كتاب، اشغل نفسك. مع إن أغلب الناس بتسأل بعد ما تكون جرّبت الحاجات دي أصلًا. أحيانًا الشخص بيكون محتاج حد يفهم تفاصيل مشكلته ويناقشها بواقعية، مش نصيحة محفوظة تتكرر على كل الأسئلة
المشكلة مش في النصايح دي، المشكلة إنها بتتقال كأنها حل سحري لكل حاجة. لو الدعاء أو الصبر أو القراءة كانوا كافيين وحدهم، مكانش الناس دخلت تسأل من الأساس. الناس محتاجة فهم وتحليل وحلول تناسب ظروفها، مش ردود جاهزة تُنسخ وتُلصق على أي سؤال
وأحيانًا بحس إن بعض المجيبين مش بيقروا السؤال أصلًا، أو بيكتفوا بأول انطباع عنه. تلاقي واحد كاتب تفاصيل معقدة ومؤلمة، وفي الآخر ياخد رد من سطرين يصلح لأي مشكلة في الدنيا. طبيعي بعدها يحس إن محدش فهمه أو أخذ كلامه بجد.
أنا مش ضد الصبر ولا الدعاء ولا الكتب، بالعكس، لكن لما يبقوا الرد الافتراضي على كل سؤال، بيفقدوا قيمتهم. فيه فرق بين إنك تنصح شخصًا بعد ما تفهم وضعه، وبين إنك تكرر نفس النصيحة لكل الناس مهما اختلفت ظروفهم
ساعات كمان تلاقي حد داخل يحكي مشكلة بقالها سنين مأثرة عليه، أو موقف مكسره نفسيًا فعلًا، فتكون الإجابات عبارة عن شوية شعارات عامة وخلاص. طب ما لو الحل بالسهولة دي كان الشخص اتحلّت مشكلته من زمان.
أنا شايفة إن مش كل مشكلة محتاجة نصيحة، ساعات المشكلة محتاجة نقاش، محتاجة أسئلة، محتاجة حد يحاول يشوف الصورة كاملة قبل ما يحكم أو ينصح. لأن اللي برة الموقف غير اللي عايشه، ومش كل الناس ظروفها واحدة.
وكمان مش لازم كل إجابة تبقى إيجابية زيادة عن اللزوم. ساعات الواقع بيكون صعب، وساعات مفيش حل مثالي، والاعتراف بده أحسن من بيع أمل وهمي أو ترديد كلام محفوظ. الواحد لما بيسأل بيبقى عايز رد حقيقي من إنسان حقيقي، مش كأنه بيسمع تسجيل متكرر كل مرة.
في الآخر يمكن أكتر حاجة ناقصة هي التعاطف الحقيقي والفهم، مش كمية النصايح. لأن الشخص اللي حاسس إن حد فهمه فعلًا، حتى لو ماخدش حل جاهز، بيطلع مستفيد أكتر من شخص أخد عشر نصايح عامة ملهاش علاقة بظروفه
مش بوجه كلامي لحد معين بس بوجهه للجميع مفيش حد يرد علي المشاكل أصلا سألت سؤال مسألة حياة أو موت وباقي حياتي معتمده هالقرار شخص واحد جاوبني ومشكور جدا بس أنا موصلتش لحل وكل التطبيق حبايبي اللي مهمومين وعندهم مشاكل بردو مش لاقيين حل
بجد التطبيق عديم الفائدة جدا
حتي الردود غبية أحيانا
(((عارفه ان كلامي مش هيتقرأ غير سطرين منه 😒)))
ردود غبية؟ تمام، من حقك يكون عندك انتقاد للتطبيق أو لبعض الإجابات فيه، لكن بما إني قريت كلامك كله فحابّة أوضح وجهة نظر تانية برضو.(اعذريني ع الاطاله لكن محتاجه اوضح كام حاجه ) أنتِ بتتكلمي وكأن المشكلة كلها في اللي بيرد، لكن أحيانًا المشكلة بتكون في السؤال نفسه. ناس كتير بتعرض جزء من المشكلة فقط، أو تكتب مشاعرها أكتر ما تشرح الموقف نفسه، وبعدها تنتظر من الناس إنها توصل لحل دقيق. طب إزاي؟ ولو اللي بيرد حاول يفهم أكتر وسأل عن تفاصيل ناقصة، ساعات صاحب السؤال نفسه بيتضايق ويعتبر ده تدخل في خصوصياته، أو يرد إنه عايز حل مباشر مش نقاش. فالموضوع مش سهل زي ما يبدو. وفي نقطة تانية، ناس كتير بتنزل المشكلة وبعدها تختفي تمامًا. لا بترد على الاستفسارات، ولا بتوضح أي حاجة، ولا حتى بتناقش الردود اللي اتكتبتلها. فلو الهدف فعلًا الوصول لحل، فالمفروض يبقى فيه تفاعل من الطرفين. أما موضوع الصبر والدعاء والكتب، فأنا متفقة إنهم مش حل سحري لكل حاجة، لكن غالبًا الناس اللي بتنصح بيهم بتكون بتنقل حاجة نفعتها هي شخصيًا، مش لأنها شايفة إن دي إجابة تصلح لكل مشاكل الدنيا. وكمان مش كل الناس بتدخل تسأل وهي عايزة نفس الشيء. في شخص محتاج حد يسمعه، وفي شخص محتاج رأي عملي، وفي شخص عايز حل سريع وخلاص. فصعب جدًا إن رد واحد يرضي كل الناس. وبالنسبة لفكرة التعاطف، فأنا معاكي إنها مهمة، لكن التعاطف الحقيقي مش مجرد جملة "حاسس بيك" أو "فاهمك". دي كلمات أي حد يقدر يكتبها، وحتى الذكاء الاصطناعي يقدر يقولها. الأهم إن الشخص يحاول يفهم المشكلة فعلًا ويبذل مجهود على قد ما يقدر. وفي النهاية، أكيد فيه ردود ضعيفة أو مستعجلة أحيانًا، ومحدش يقدر ينكر ده. لكن برضو فيه ناس كتير بتحاول تساعد بما عندها من وقت وخبرة، ومش من العدل نحكم على الجميع من خلال بعض الردود السيئة..فـ زي ما فيه محتاجين يردوا بشكل أفضل، فيه كمان محتاجين يعرضوا مشاكلهم بشكل أوضح ويتفاعلوا مع اللي بيحاول يساعدهم. ساعتها الحوار هيبقى مفيد أكتر للطرفين.
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة كلامك من منظور معين صح بس لو بصيتى من منظور تانى هتفهمى لية الإجابات بتبقى متشابهة والإجابة من سؤالك نفسة " أنا شايفة إن مش كل مشكلة محتاجة نصيحة ، ساعات المشكلة محتاجة نقاش " هل انتى شايفة لما انا مثلا نزلت مشكلة على العام هنا انتى شايفة بيبقى فية مجال للنقاش ؟ أكيد لا ف أقل حاجة ممكن اللى هنا يقدموها هى النصيحة أتذكر اول ما نزلت التطبيق كان فيه حد منزل مشكلة ممكن تؤدى لطلاق ف مينفعش هنا النصيحة لازم تفهم الموقف الأول دخلت لقيت اللى بيقول انفصلوا واللى بيقول الموضوع مش مستاهل من غير ما حد يحاول يفهم ما عليا الا انى بدأت أسأل وأستفسر أكتر عن طبيعة المشكلة جيس وات ايه اللى حصل 🙈 لقيت صاحب البوست وكذا حد معترضين وبيقولولى لو عندك نصيحة قولها غير كدا متسألش 😀 ف لو فيه مشكلة وحد عايز حد يقدملة حل زى ما قولتى لازم نقاش وتفهم للموقف ومعرفة أسبابة وكل حاجة ودا طبعا مش هيحصل فى العام هنا ودا اللى بيقدمة مثلا الدكاترة النفسيين أو حتى صاحبتك اللى عايزة تسمعى منها لما تقعدى تحكيلها أما بالنسبة ل إن التطبيق عديم الفايدة ف انتى غلط جدا لأن أنا شوفت ناس استفادت جدا كون تجربتك الفردية منجحتش مينفعش نعمم ونقول يبقى الكل كدا ساعات بتبقى الأسئلة غبية أحيانا ((عارف إن كلامى مش هيتقرأ غير سطرين منة😒))
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. أولاً، أنا آسفة إنك حسيتي بالإحباط ده، وأنا فاهمة تمامًا اللي بتقوليه. لما الواحد يحط تفاصيل مؤلمة أو معقدة وياخد رد عام زي "اصبري" أو "اقرئي كتاب"، بيحس إن محدش شافه فعلاً، وده بيخلي التجربة أصعب. مشكلتك مش في النصايح نفسها، لكن في طريقة تقديمها بدون فهم السياق الخاص بكل شخص. اللي بيحصل أحيانًا إن بعض المجيبين بيحاولوا يقدموا دعم سريع، لكن ده بيخلي الرد يبقى نمطي ومش مفيد. التعاطف الحقيقي بيحتاج وقت وقراءة دقيقة، وده مش بيحصل دايمًا في تطبيق زي ده. أنتِ محقة إن بعض المشاكل محتاجة نقاش وأسئلة توضيحية مش حلول جاهزة. لو عايزة نجرب نغير الطريقة، ممكن تكتبي سؤالك بطريقة أوضح وأكثر تحديدًا (مثلاً: إيه اللي حصل بالضبط، إيه اللي جربتيه فعلاً، وإيه اللي بتتمنيه من الرد). ده بيساعد المجيبين يركزوا على التفاصيل. ولو حابة، قوليلي المشكلة اللي بتواجهيها دلوقتي باختصار، وأنا هحاول أساعدك بطريقة عملية ومباشرة تناسب ظروفك. أنتِ مش لوحدك في الإحساس ده، وفي ناس كتير بتدور على فهم حقيقي مش شعارات. لو عايزة نكمل الحوار هنا، أنا موجودة.
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
بصي كلامك فيه جزء صح بس الصراحة التطبيق مفيد جدا وفي ناس كتير اوي استفادت منه وطلعت بحلول لمشاكلها والواحد ساعات بيبقى محتاج بس نصيحة سريعة لحاجة معينة تخلصه مش حكاية ورواية وبعدين احنا هنا مش دكاترة نفسيين عشان نقعد نحلل ونقشر في المشاكل ومش من حقنا اصلا نسأل عن خصوصية الناس وندخل في تفاصيل ملناش دخل فيها فكل واحد بيرد على قد السؤال ومن غير فزلكة وزيدي عليها إن الناس اللي بترد هنا بتعمل كده لله ومن غير أي مقابل يعني حابين يساعدوا على قد ما يقدروا وبس فمتبخسيش حق التطبيق والناس كله عشان مواقف معينة وروقي كده وافتكري ان في ناس كتير طلعت بفائده من التطبيق.. بس ربنا يصلح الحال
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
كل واحد بيكتب من منظوره الشخصى واللى شايفه .. هتلاقى فعلا اللى مر بتجربه وقال الحل اللى حصل معاه او مع شخص يعرفه وفيه اللى قرأ المشكلة وبيقول حل من وجهة نظره من غير تجارب .. وف الاخر كل الاجابات قدامك اللى مقتنع بيه او شايفه مناسب بتعمله ..
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
شكرا جدا ❤️
تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، عايزة أقولك كمان أن المشكلة نفسها مش بتكون مجرد بوست أو شوية كلام بالعكس المشكلة أعمق لكن الشخص بيرد على حسب الـ قرأه أو فهمه من وجهة نظره هو ولكن أنا من وجهة نظري إن المشكلة مش مجرد كلام بالعكس في وراها كواليس ولو أنتِ فعلًا عايزة نقاش وكدا يبقى لأزم تتواصلي مع حد هنا خبير لكن فعلًا الأغلبية بيجاوب من منظوره الشخصي والله أعلم🤍
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
@طويلبة علم 🥀🥀 دا وجهة نظري وعرضتها بإحترام ممكن تتقبليها او لا بس من وجهة نظري ،،شكرا حبيبتي علي قرآتك وشكرا علي مشاركتك❤️❤️❤️
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
لعله خير يا غاليتي . هو الأفضل لو عايزه حل سريع تكلمي استشاري وربنا يسخرلك من يكن سببًا في حل مشكلاتك . بس برضو بلاش تقولي التطبيق ملوش فايده لأن في ناس بتستفاد عادي .
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
لا يغاليه قرأته كله عادي🥲😂 فاهمه قصدك كويس يحبيبتي وممكن في كدا فعلا ، بس السائل واللي بيرد عليه مش يعرفوا بعض اصلا دا غير ان اغلب الأسئلة بتلاقي ف أخرها ،، قولولي اعمل ايه ،، او إيه الحل فطبيعي جدا هيقول له الحل للمشكله ، كمان بختلف معاكي فنقطة وهي انك بتقولي الدعاء والكتب كويسين بس برضو في احتياج للسائل لتفاصيل تانيه ، ولكني بقلك ان لأ الدعاء هو الحل فعلا . ليه بق ؟ لأنك ممكن فاهمه الدعاء غلط هو مش بس عباده واستغفار لأ شكوي وبكاء وتدعي ربنا بأدق التفاصيل لأن ببساطه لو حد تعبان وانا فضلت جمبه ورحت بيه لأفضل دكتور في العالم فبدون الدعاء وتوفيق ربنا ليه مستحيل يتحسن ، لما بننصحه بالدعاء مش بيكون مجرد تكرار ولكن بيكون توجيه لضبط البوصله وفهم حقيقة الدنيا والناس . لأن ببساطه ربنا جعلنا اسباب فحياة بعض ف اه الطبطبه مطلوبه والدعم النفسي ولكن الاساس هو توجيهه للي بجد هيحل مشاكله ، دا غير ان اللي هنا مش كلهم اطباء نفسيين بل ناس عاديه بتحاول تفيد على اد خبرتها وحتى لو عملو كل اللي بتقولي عليه هيفضل مذبذب ومش مرتاح بشكل كامل فالأفضل اللي بيعاني من مشكله كبيره يروح لإستشاري يكون معاه بشكل مستمر . ودي وجهة نظري واللّه اعلم .
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
@eslam fayad شكرا 🌸☺️
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
هتلاقيني كتبت دا ما يمنعش ان الدعاء اهم شيء ،،،لكن فعلا كل كلمه قلتها للأسف حقيقه لاني لحد دلوقتي ما لقتش حل لمشكلتي وطبيعي هقول قولولي اعمل اي اكيد محتاجه حل سريع مش يقولوا لي اقري كتاب المفيد للاختصار المفيد علي سبيل المثال هو أنا هيبقي عندي وانا مهمومه خلق أقرأ كتاب وهل دا حل ولا تثقيف 🙃 عالعموم من اسمك طويلبه فأكبد هتقرأ ي للنهايه وتوضيح صدقيني عارفه ان ربنا ودعائي ليه هو الحل الحقيقي بس اكيد ربنا بيسخر لنا عباده علشان يوجهونا لحل مشاكلنا
تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا