إجابة علي السؤال: كيف أتخلص من التعلق العاطفي المرضي بشخص ما؟

بداية كدا لا تقولي والنبي لأن الحلف بغير اللّه شرك . بصي يحبيبتي لازم تعرفي كويس ان البداية اللي مترضيش ربنا نهايتها مش هترضيكي ابدا . اللي انتي فيه دا اسمه تعلق مش حب ، الحب بيجي مع العشره والمواقف والزعل وتفاصيل كتيرة وطبعا كل دا مش بيحصل غير بالزواج ، طيب ممكن نقول معجبة مثلًا حتى لو كدا حراام تكلميه . اللّه سبحانه وتعالى قال " ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشةً ضنكا " . يعني الضيق والزعل دا طبيعي . يا اختي انتي غالية ربنا خلقك كدا ودينك كرمك وخلى اي حد عايزك يبذل الغالي والنفيس عشان بس يعرف يتكلم معاكي ... يبقى انتي تعملي فنفسك كدا ؟! مع الوقت هتنسي وبلااش تتجاهلي نظر ربنا ليكي يعني سبحانه اكرمك بنعمة البصر والقلب والإيد وبدل م تشكريه تروحي تعصيه بيهم !! الحل انك تحذفي رقمه وتقومي تصلي ركعتين توبه عن كل حاجه عملتيها وتستغفري وتقربي من ربنا ، وتدعي يرزقك بزوج صالح ووقتها بس هتعرفي معنى الحب بجد ، لأن اللي بيحب حد مش بياخد بإيده للنار لأ بيساعده علشان يدخو الجنه مع بعض . طب انتي عارفه لو تبتي هتفرحي ربنا تخيلي !! اللّه يصلح حالك وينزع من قلبك حب الحرام ويتوب عليكي وكنصيحة اخيرة اقرأي قرآن كتير هتحسي براحة كبيرة جدا وعلقي قلبك بربنا لأن المتعلق بغير ربنا مخذول والناس هتفنى وربنا هو الباقي .

إجابة من طويلبة علم 🥀🥀

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك