لا يست البنات الموضوع بسيط يعيوني 😊🫂 بصي أول حاجه لازم تعرفيها أن اللي بيتنمر دا عيب فيه وفأخلاقه مش فيكي خالص ، وغالبا الأهل مش بيركزوا فكلامهم لأن فاكرين كدا عادي ومش عارفين أن البنت ليها معامله مختلفه فاعطيلهم اعذار لأنهم بيحبوكي واللّه ، بس لازم تصارحي اللي قدامك وتقولي انا بدايق من كدا يعني تفرغي إحساسك بس بطريقه مهذبه وفوقت مناسب . تاني نقطه هي جسمك ..مبدئيا لو هتخسي فعلشان نفسك وبس يعني لو شايفه ان وزنك بيأثر على حركتك وصحتك فكدا هتخسي عشانك ولو لأ وعاجبك نفسك فمش مهم كلام أي حد اجمدي كدا ، وغالبا زيادة الوزن بتكون بسبب جينات أو هرموناتك عايزه تتضبط أو لخبطه في الأكل فأنتي هتروحي لدكتورة تغذية ودكتورة نساء وتشوفي اي المشكله وتعالجيها ببساطه زى م الطبيبه هتقولك . والشكل والاهتمام بنفسك ممكن تبدأي بخطوات بسيطة زي انك هتهتمي بنظافتك طبعا وتعملي كل اسبوع اسكرب لكل جسمك علشان الجلد الميت بيخلي البشره باهته اوي وبعد كدا هتروحي لصيدلي كويس أو دكتورة جلدية ودا الافضل علشان تقولك نوع بشرتك ايه تعطيكي اللي يناسبها تطلبي منها تقولك غسول للوجه ونوع مرطب كويس وبادي لوشن دا مرطب برضو بس للجسم ، وكمان هاتي مرطب شفاه وهاتي روج بس يكون جميل عليكي وديودرنت اللي هو مزيل علشان تبقى ريحتك جميله ديما وكمان نوع برفيوم أو بادي سبلاش ودا كل شويه تحطي منه في اليوم حتى لو رايحه تطبخي😅علشان تبقي رايقه كدا ، وشعرك تسرحيه اول م تصحي وقبل م تنامي واسمعي فديو عن العنايه بالشعر هتفهمي المهم بس تغسلي الفروه كويس ومتلفهوش وهو مبلول علشان بيعمل ريحه مش حلوه . وبالتدريج بق تجيبي مسكره وكدا . أما الهدوم ف الخروج طبعا عايزه ملابس شرعيه ومحترمه لاتصف ولا تشف ولا تكن زينه في نفسها وكل الاهتمام والبرفيوم دا قدام بابا والنساء والمحارم بس ها🤭 هتروحي أي مكان وتشوفي لبس مريح ولون هادي واللي هو تشوفي شكل اللبس كدا يكون راقي ومحترم وفي البيت شوفي بتلبسي بيجامه ولا عبايه أكتر وهاتي كام واحده كيوت ولون بتحبيه وبيكون حلو فيكي وحاولي ملابسك أغلبها يكون قطن علشان العرق والحفاظ على البشره وكدا . وكمان فكك من كلام الناس اتغيري وحسني من نفسك عشانك واي كلام تسمعيه تطنشي خالص وتقولي انا حابه نفسي كدا ولو قالو اتغيرتي ليه قولي ربنا هداني ومبسوطه خليكي بارده يعني وطبعا كل دا مش هيجي مره واحده بل بالتدريج وآخر حاجه بق ودا السر علاقتك بربنا بجد نفسيتك وحتى جمالك بيتأثروا بشكل كبير لأن اللي مع ربنا مش بيهمه الناس ف صلاتك فوقتها وورد القرآن والأذكار وقيام ليل ولو ركعتين ودا سر نور الوجه بجد والدعاااااء الدعاااء بكل حاجه نفسك فيها قولي يارب هب لي حسن الخَلق والخُلُق وأنِرلي وجهي بطاعتك وقلبي بحبك ويارب اجعل جسمي صحيح وشكلي جميل وشعري طويل وجميل حرفيا بكل حاجه وتدعي ربنا ييسرلك كل اللي قلتهولك فوق . وبجد لو عملتي كدا هتبقي بيرفكت وقمر😚🫂
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا