إجابة علي السؤال: هل يوجد حل حقيقي للتخلص مما أنا فيه؟

أسأل اللّه تعالى أن يتوب عليك وأن ينزع من قلبك حب الحرام ولذته وأن يجعلك من عباده الصالحين يارب وهدعيلك واللّه . اقرا اللي هقولهولك كويس👍 بص الحل الأساسي هو رجوعك لربنا مش كلام وخلاص واللّه لا بجد الدعاء بينازع القدر فانت وانت بتصلي وساجد تدعي كتيييير اوي حرفيا وعيط وقول لربنا كل حاجه قول له يارب انا ارتكبت كبيرة بس انا عايز ارجع انا تعبت من الحرام وكرهته وادعي ولح في الدعاء قول يارب اجعلني من عبادك الصالحين وارزقني الهدى والتقى والعفاف والغنى انت الحمد للّه اخدت خطوات وندمت وتركت الزنا وندمت وبقيت بتصلي ...حلو اوي . انت كدا ماشي صح ، كل اللي بيحصلك دا نفسيا اسمه الاعراض الإنسحابيه يعني مثلا لما حد يكون مدمن مخدرات بيتجنن حرفيا ودا كمان ادمان. بص استشعر نظر ربنا ليك اول م ترجع البيت قول ربنا يراني دانا لو امي فتحت الباب وانا بعمل كدا هتدمر ما بالك ربنا الخالق جل وعلا يراك في الوضع دا ، وكره نفسك فيه افضل قول دا قرف ودا بيخيليني اعزكم اللّه زي الحيوان ، قول انا اللي اتحكم فنفسي وشهوتي مش هي اللي تقودني كالانعام كدا لا انا راجل وكل دا ميهزش شعره مني ، الكلام مع النفس له تأثير كبير وطبعا الثوابت الصلاة على وقتها ويا سلام لو صحبه صالحه كدا دول هتلاقيهم في المسجد واوعى تيأس وتكتئب مهو دا هدف الشيطان اصلا ان تيأس من رحمة ربنا وتدخل النار وعليك بالقرآن واللّه سحر ديما امسك المصحف اقرأ آيه واحده بس واللّه هتلاقي قلبك كاره المعصيه اصلا واول م ترجع تشغل قرآن فموبايلك بصوت عالي كدا .وهتلاقي الشهوة زادت بشكل جنوني وتحس انك خلاص هتقع قوم فجأة كدا اصدم دماغك اعمل ضغط اتحرك رش ميه عليك وسيب باب اوضتك مفتوح ديما وافتكر ربنا بيفرح بتوبتك واللّه تخيل تفرح ربنا اللي بيقول " واللّه يريد أن يتوب عليكم ويريد الذين يتبعون الشهوات أن تميلوا ميلًا عظيما ، يريد اللّه أن يخفف عنكم وخُلق الإنسان ضعيفا " شفت تخيل القرآن بيخاطبك ازاى ربنا بيقلك انه يريد أن يتوب عليك وانك ترجعله وتبعد عن غضبه وعن الحرام بيقلك انه سبحانه يعلم انك ضعيف ولكن بس خد خطوة وافتكر قول حبيبنا " التائب من الذنب كمن لا ذنب له " يعني يسيدي كأنك اتولدت من جديد وكمان عايزك تتعب شويه في البداية معلش اكتب على يوتيوب وصف الجنةوالنار واسمعه وبعدها ابحث عن حكم الفعل دا هتلاقي كتير جدا بيتكلم في الامر دا اسمع اللي قلبك يرتاحله وافتكر كمان مره اهو ... التشتت ، الشهوة الجنونية ، الحزن الشديد والاكتئاب بدون سبب ، وتذكر اللي كنت بتعمله وجلد الذات كل دا معناه انك ماشي صح مش غلط دي اعراض طبيعيه لأن كيميا دماغك بترجع لطبيعتها السليمة والدوبامين بيتظبت عندك فاوعى اوعى تيأس وتزعل لا كمل ولو حسيت انك هتعمل كدا جااااهد نفسك قول لا انا ربنا خلقني عزيز انا المسيطر على نفسي مش العكس ولو وقعت اوعك تحبط برضو فورا فورا تقوم تغتسل وتصلي ركعتين توبه حتى لو مش حاسس بندم وتوزن الكفه اللي هو انا لو عملت الذنب دا هستغفر ١٠٠٠ مره وهقرأ جزء قرآن ولا اكتر يعني ايه ... المعنى انك في المقابل هتعمل حاجه صعبه عليك جدا يعني مثلا لو بخيل تطلع صدقه كبيرة وهكذا تشوف اي الطاعه الصعبه عليك وتعملها مع الوقت نفسك والشيطان هييأسوا لأن عارفينك ذنب الخلوات مرتبط معاك كمان بطاعة الخلوات يعني تقول لنفسك كدا ...انا زي م عصيت ربنا في السر وغرني ستره المرخي عليا هطيعه واتعبد في السر برضو . وادعي ربنا بالزوجة الصالحة لأن الشيطان اللي بيوهمك ان كل النساء كدا وخوف نفسك ان الموضوع له آثار برضو على صحتك ونفسيتك وطاقتك . اسفه لو طولت عليك بس سبحان الله شيخي لسه متكلم في الموضوع دا النهارده اعتبرها اشاره ليك من ربنا وانا حاولت افيدك باللي اعرفه.

إجابة من طويلبة علم 🥀🥀

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦

2 تعليق

العفو ربنا يتوب علينا جميعا يارب ، المهم همتنا عالية والتوبة صادقة ان مش هنرجع تاني ابدا للفعل دا ، هتتعب شويه وبعدها ابشر هتلاقي دنيتك يتتعدل بإذن اللّه

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦


شكرا جدا لحضرتك

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك