لو عايزه نصيحة يقلبي لو كنتي مسلمة ، فحابه اقلك ان كل حاجه غلط من الأول للأخر ربنا خلقك غاليه واللي عايزك يكلم وليّك وبس لأن مبدئيا دي علاقة محرمة شرعا لأنك أهو شفتو النتيجه ... تعلق بلا أي أساس وحزن وهم واستنزاف لمشاعرك فموضع خطأ تماما ، لما تكلمي حد صاحبه فالمفروض تخافي من ربنا مش منه لأن ببساطة لا صداقه بين ولد وبنت ولو بيصحيكي للفجر حتى . التعامل يا غاليتي بين الرجل والمرأة في ديننا عند الحاجة وبقدر الحاجة فقط يعني للضرورة بس . بل كمان مش بيعاملك كويس وبيهينك مع العلم لو بيعاملك كملكة حرام برضو ولكن انتي ربنا خلقك عزيزة بلاش تذلي نفسك وإلا دينك أولا ثم كرامتك واللي بالمناسبة هتبقى عندك وقتما تراعي ربنا في أقوالك وأفعالك . فتوبي لربنا واستغفري وربنا يكرمك بحد يصونك ويقدر قيمتك في الحلال ، ومعلومة حتى لو مخطوبين حرام الشات وكلام الحب وكدا لأنه يعتبر خلوه إلا إذا كان في ضرورة وتتكلمي بقدرها وبس ، وابحثي عن كل كلامي بإذن اللّه هتفهمي أكتر 🤍 سامحيني لو كلامي فيه حده بس من خوفي عليكي كأخت ليا في اللّه .
حبيبتي اللهم آمين يارب تسلميلي بجد ❤
تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦
الحمد للّه يعيوني ربنا يتوب عليكي و يجعلك يارب ممن يسمعون القول فيتبعون أحسنه🫂🤍ربنا يربط على قلبك يارب ويكتبلك كل خير أنا فهماكي والتعلق صعب بس أحنا عايزين رضا ربنا والحمد للّه تبنا وبإذن اللّه ربنا يكرمك بزوج صالح يفرح قلبك
تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦
لا بالعكس انا حبيت كلامك جدا وعارفه اني غلطانه ومعترفه بغلطي وبستغفر ربنا كتير وساعات كتير بقول لنفسي أكيد حصل كل دا عشان السكه الي انا فيها مترضيش ربنا بس انا حبيت بجد عشان موجوعه وحكيت كل حاجة جوايا عشان تفيدوني♥
تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا