فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ.

Personal Development & Life Coaching

مهتمة ببناء الذات وتطويرها من منظور الوحي، وبالتخطيط والإنتاجية، وبما يرفع من كفاءة الفرد. ⭐️ نصنع إنسانًا أكثر وعيًا،

إجمالي النقاط: 4220

1 سؤال

لماذا يجب أن تكون مشغولًا وتقتل الفراغ؟

الانشغال عافية الإنشغال نعمة كبيرة جدًا، تخيل نفسك مشغول 10 ساعة في اليوم ما بين دراسة وكورسات وشغل، وباقي ساعات يومك ما بين العبادات والنوم ووقت مع الأهل والهوايات، والفكرة هنا مش بس في الإنشغال ممكن الشخص يشغل نفسه بحاجة تدمر حياته وممكن يشغل نفسه بحاجة تبني حياتن وشخصيته أنت اللي هتختار عايز تكون مشغول بإيه، وكمان فكر معايا لو كنت مشغول بالقراءة والدورات وحفظ القرآن- تتعلم مهارات تأخد كورسات تتعلم للغات وتصاحب ناس جديدة حاوط نفسك بناس طموحة ناس مشغولة ببناء نفسها وتغير أنفسهم للأفضل! ممكن تبدأ من دلوقتي تعمل خطة وتبدأ تحسن جوانب حياتك، وتنظم يومك وحياتك وتستغل كل دقيقة لو أنت مدمن حاجة معينة تخلص منها هتكتشف إنك كنت في مستنقع مدمر، اليوتيوب كنز وفي كورسات كثيرة جدًا وكفاية بجد تساعد الإنسان يبدأ من جديد! تابع محتوى هادف، لا تتابع المحتوى الـتّافه! وطبعًا ركز، المدخلات سبب المخرجات يعني ركز أنت متابع مين! في دورات تطوّر عقلك ونفسك وشخصيتك، المهم اكتب قائمة كورسات ومهارات واشتغل عليها من دلوقتي على نهاية السنة هتكون راضي جدًا عن نفسك وهتلاحظ تغير وتذكر كل دقيقة هتفرق معاك بجد! الفراغ فساد القارئ قائد

تم النشر الأربعاء، ٢٩ أبريل ٢٠٢٦

14 إجابة

دي المنصات مكتوبة بالاسم والرابط: 1- منصة إدراك (Edraak) https://www.edraak.org 2- منصة رواق (Rwaq) https://www.rwaq.org 3- منصة تدّرس (Tadrees) https://tadrees.com 4- منصة مهارة (Mahara) https://maharah.net 5- منصة سديم (Sadeem) https://sadeem.com 6- منصة زادي (Zadi) https://zadi.org 7- منصة دروب (Doroob) https://doroob.sa 8- منصة كورسات (Coursat) https://coursat.org 9- منصة إدلَال (Edlal) https://edlal.org 10- منصة نفهم (Nafham) https://www.nafham.com 11- منصة تمكين https://tamkeen.com 12- منصة معارف (M3aarf) https://www.m3aarf.com 13- مهارات من جوجل (Google Digital Skills) https://learndigital.withgoogle.com 14- منصة كورساتي (Coursaty) https://coursaty.me 15- أكاديمية حسوب (Hsoub Academy) https://academy.hsoub.com دي كلها منصات تعليمية أونلاين (معظمها فيها دورات مجانية وشهادات حسب الدورة).

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، والله من رأيي علاقة محرمة وكمان معقدة فـ الأفضل تقطعها وبلاش تعلق نفسها بـ حد وفعلًا كلامك صح خاصةً في الصعيد لما الولد بيكون عارف البنت ويتزوجها بتكون النظرات ليها مش أفضل حاجة وكمان هو مش هيقدر يعملها حاجة أهله هيتحكموا فيه ودا واضح من البداية، لكن لو هو هيتزوجها وهتعيش في القاهرة ومش هتروح البلد خالص فـ خلاص تتزوج لكن الفكرة أهل البنت هيسألوا عن الولد إزاي عشان دا زواج ونسب؟ وكمان عائلة مع عائلة، والله بجد الحب مش هيعملها حاجة أصلًا وهتندم جدًا جدًا لو أخدت خطوة عشان هي بتحب الشخص لأزم هو يأخد الخطوات ويتحدى أي حاجة عشانها ولو هو عايش دور الضحية وأن اهله السبب ومش هينفع يزعلهم وكلام من دا بجد تهرب من العلاقة وتشوف حد مناسب وتبدأ تنسى العلاقة وتفكر في حياتها، والزواج مش بيكون مبني على حب بس وأعمال الصعيد شاقة عامة وبرضو على حسب المعيشة وكدا وهل هي هتتحمل وبعيدًا عن الأعمال وكدا الصعيد صعب جدًا والفرص هناك مش أفضل حاجة ولا العيشة 🙂

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، لأزم يكون عندك مكان صغير ولو عندك صندوق كبير ممكن يعيش فيه عادي حسب المكان الـ أنتِ عايشة فيه، الأكل هيكون الأرنب بيأكل أي حاجة جزر بىسيم، بس الأكل الأساسي برسيم 🍀 الحاجة التانية الماء يوميًا أكل وماء، مفيش حاجه تاني، بس الفكرة القطة من ناحية النظافة بتكون أنظف من الأرنب يعني القطة أنتِ بتربيها على حاجات معينة فـ هي هتتعود عليها وتسمع الكلام لكن الأرنب لأ بيعيش زي ما هو عايز ومش بيكون صاحبك زي القطة، عشان الأرنب عارف أن النهاية ملوخية بـ الأرنب لكن القطة لأ مستحيل هتعيش معاكِ علطول 😅😅 الجزئية الثانية لو عايزة مثلًا الأرنب يكون عنده عائلة كدا هاتي أرنب ذكر وأرنوبة أنثى عشان يحصل تزواج ويكون في أرانب كتير جدًا عندك يارب أكون أفدتك هنتظر تجربتك، وعامةً الشخص الـ هتشتري منه ممكن يقولك تفاصيل أكتر

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام، أولًا الله يعينك اللهم آمين يا بطلة أنتِ قوية جدًا جدًا عشان وصلتي، أنا مش بقول من تعبك بس والله مش هتقدري تعيشي في التعب دا سنتين السنة الجاية هتكوني ثانوية عامة ودا صعب عليكِ جدًا يعني أنتِ في السنة الأولى كان عندك طاقة وحماس السنة الجاية هيكون مفيش خالص وكمان إحباط أن أصحابك دخلوا الكليات وأنتِ لسه، بصي حاولي الفترة دي تذاكري عربي بس سيبي باقي المواد وبعدين بعد العربي المادة التانية بعد الإمتحان. وهكذا طبطبي على نفسك وهي فعلًا الرحلة طويلة بس لما تكملي هتشكري نفسك على صمودك وأنك وصلتي لـ النهاية وأنتِ شطورة، بجد شيلي الفكرة من دماغك واستعيني بالله وإن شاء نفسيتك هترتاح وتتغير بعد أول إمتحان وبلاش تقسمي عشان الفترة دي علطول إستغفار وصلاة على النبي عشان تخرجي من التوهان والتفكير الكتير وصدقيني لو قدامك يوم هتقدري تنجزي فيه وعليكِ بالدعاء الله يرضى عنك اللهم آمين ويعينك ويوفقك ويبارك فيكِ هنتظرك تبشريني إنك كملتي يا بطلة⭐️🤍🤍🌸

تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أعتقد أفضل طريقة لـ نسيان أي شيء في الحياة الإستبدال+القرار، لو أنتِ أخدتي قرار بنسيان الشخص هيتنسي بعد القرار الإستبدال بمعنى تملي حياتك، وأفتكري إن ممكن أصلًا الـ أنتِ فكراه مش فاكرك أصلًا فكري في نفسك وحياتك وعلاقتك بالله وأختاري لنفسك أفضل حاجة حتى في التفكير بلاش تسجني نفسك في سجن الذكريات عشان تعرفي تعيشي المستقبل حاولي النسيان عشانك وادعي كتير الله يعينك اللهم آمين 🤍

تم النشر الجمعة، ٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، الفضول متغلب عليهم ومشغولين بيكي لدرجة تخنق بصي هو عامةً مش هقولك أختصري أو تجاهلي، هقولك حل بسيط خليكي باردة معاهم بمعنى لما حد فيهم يسألك كنتِ فين؟؟؟ أعملي نفسك مسمعتيش، أو مثلًا ممكن ترودي رد بارد زي كنت برة عادي!!! الفئة دي بجد مش هينفع معاهم غير الرد دا ولو الأسلوب دا منفعش عادي تستخدمي الصد يعني لما يسألك عن حاجة تكلمي بصيغة الجمع بمعنى مثلًا حد سألك أنتِ مش بتشتغلي ليه؟؟ قولي ياريت نتعلم ما ندخلش في حياة حد أو مثلًا أنا مش عايزة أشتغل محدش ليه دخل عادي على فكرة دي مش قلة أدب بالعكس الفئة دي متعبة وعايزة حد يوقفها عند حدها ولو ركزتي في ناس معينة مش هيقدروا يسألوهم عن حياتهم ولا عنهم حتى؟؟ عارفة ليه عشان مثلًا خالتك وقفتهم عند حدهم لكن أنتو عشان ما شاء الله محترمين فـ هما طايحين فيكم بس في ناس معينة الاحترام مش هينفع معاهم حافظي على نفسيتك ومش من حقهم يعرفوا كل حاجة عنك غير سطحيات، وبرضو كلمي والداتك أن موضوع الأسئلة بيضايفك خليها ترود هي مثلًا رد سريع زي لما يسألك تغير الموضوع تقولك مثلًا أدخلي هاتي كذا عملتي كذا وتتجهالهم خالص ولا كأنهم موجودين بجد الطيبة مع الناس دي مش هتنفع مينفعش والداتك تكون طيبة معاهم

تم النشر الجمعة، ٥ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، أولًا العلاقة دي حرام شرعًا يعني إيه صديقك؟؟؟ وكمان ٣ سنين هل أهلك عادي عندهم الصداقة ما بين الولد والبنت وحتى لو أهلك عادي فـ هي حرام حرام، ثانيًا يا غالية الأخ باين عليه بيلعب بيكِ هو إيه يعني تفضلي جنبه هو عيل صغير يعني، وكمان يتعصب وأنتِ مستحملة مين قالك إنه ليه عليكِي حق ولا هو ليه عليكي حق ولا أنتِ ليكي عليه حق محدش ليه حق ومفيش حاجة إسمها صداقة ما بينكم، وعامةً هو لما يلاقي بنت تكون زوجة ليه مش هيتكلم معاكي أصلًا عشان طبيعي مفيش زوجة هتقبل إن زوجها يكون معاه صديقة بنت وأنتِ بجد إزاي تقبلي دا على نفسك، متتعبيش نفسك ولا تستمري في علاقة زي دي أبعدي وأقطعي العلاقة وتوبي عشان دا ذنب وركزي في دراستك وفي حياتك وأهدافك وأحلامك ومستقبلك، وكان عندي سؤال هل عادي عندك لما ربنا يكرمك وتتزوجي زوجك يعرف إنك عندك صاحب ولد؟؟؟ راجعي نفسك بالله الأمر صعب جدا وبلاش تزلي نفسك لحد وتكسري قلبك بإيدك وتتعبي نفسك

تم النشر الثلاثاء، ٢ يونيو ٢٠٢٦


طيب ليه بجد تحطي نفسك في الضغط دا وحتى لو شخصيتك ضعيفة إيه الـ فيها دي مش كارثة بجد دي حاجة بتتبني وإن شاء الله مع الوقت هتكون شخصيتك أقوى وهتكوني متكلمة وواثقة من نفسك، يا غالية ياما شوفنا ناس كانت تظن إنهم ضعفاء ولكن سبحان الله طلع العكس، الموضوع محتاج منك تقبل وتعرفي إن مش كل لما تتعامل بتكون قوية ساعات كتير جدًا الإنسان بيخفي قلة الثقة والخوف، أنتِ محتاجة تتقبلي الموضوع وتمارسي أنشطة مع أصحابك وتسمحي لنفسك بالكلام وتقضي مثلًا بعض أمور بيتكم أنتِ بنفسك وتابعي التغيرات، وصدقيني الموضوع مع الوقت هيكون رائع وفي حاجات كتير جدًا في شخصيتنا ممكن تتغير، ممكن تحاولي مع نفسك وتتقبلي الحاجة دي وتعرفي إن مفيش حد كامل وتشتغلي على نفسك تسمعي بودكاست وتبدئي تشتغلي على شخصيتك وبجد أنا شيفاكِ قوية وأول دليل إنك كتبتي سؤالك عادي بكل ثقة🤍🫂

تم النشر الخميس، ٣٠ أبريل ٢٠٢٦


السلام عليكم، حياكِ الله يا منه مش هقولك إيه الـ وصلك لـ مرحلة الهلاك النفسي ولكن بلاش تستنزفي طاقتك في كل حاجة حاولي مثلًا تعطي كل شيء قدره خاصةً مع العلاقات متوصليش لـ مرحلة تعطي كل طاقتك لـ قدامك لا بتوازن وكمان حاولي تعرفي أنا وصلت لـ نقطة دي إزاي؟ وطاقتك عامةً أنتِ أولى بيها في حياتك حاولي تعطي نفسك وقت لـ التفكير والخروج من دائرة الهلاك النفسي عشان تقدري تقومي وتكملي طريقك وحياتك وتتعلمي، وتركزي طاقتك تروح فين ومع مين وليه؟ مش أي حد يستحق منك إنك تهلكي نفسك عشانه، أنا مركزة على العلاقات لأني متأكدة إني العلاقات هي أكتر حاجة بتهلك الإنسان، في النهاية بجد أنتِ لأزم تستعيني بالله وتقومي تكملي وركزي على حقك نفسك نفسك ليها عليكِ حق، وبرضو مهارة التدوين هتفرق معاكِ جدًا دوني مشاعرك أول بأول وركزي على إهتمامك بنفسك وصحتك النفسية

تم النشر الأربعاء، ٢٩ أبريل ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، حياكِ الله، هقولك كلمة قالتها ليَّ معلمة القرآن، قالتلي يا فاطم طول ما أنتِ ماسكة الفون معناها إن هو أهم حياتك وأهدافك وأحلامك خلاص خليكِ عليه وضيعي نفسك وأحلامك ومستقبلك عشان حتة جهاز كل الـ فيه هيفضل ملايين السنين وأنتِ في النهاية عمرك هيخلص من غير أي عمل تقابلي بيه ربنا طبعًا الرسالة قاسية بس صدقيني هتفرق معاكِ جدًا جدًا ملايين الفديوهات على اليوتيوب عن التخلص من إدمان وسائل التواصل الإجتماعي ولكن بلا فائدة عارفة ليه؟؟ عشان لأزم تكون نفسك هي الواعظ مش الناس وعامةً لو فضلنا نتكلم لبكرة مفيش كلام هيأثر غير لو أنتِ أخدتي قرار وأقولك حاجة أصعب توقعي الأسوأ يعني مثلًا داخلة على تالتة ثانوي تخيلي نفسك كل وقتك على وسائل التواصل إذن توقعي رسوبك لما تفكري كدا هيكون عندك إدارك بخطورة الأمر وهترمي الفون وتقومي تشوفي وراكِ إيه، بجد والله مش هيفيدك في حاجة هيسرق عمرك وخلاص وحاولي تستبدلي كل ما هو ضار بكل ما هو نافع يعني ضيعي وقتك على ناس نافعة تفيدك وتنفعك والتيك توك دا بجد لا يليق بأي بنت مسلمة أبدًا تطبيق مضر جدًا ومليان ذنوب ودمر ناس كتير جدًا ابعدي عنه وصدقيني ولا أي حاجة هتفيدك طول ما أنتِ قاعدة في مستنقع التفاهات فوقي بالله.

تم النشر الخميس، ٢٣ أبريل ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، طيب ما يمكن أهلك ليهم رأي وعندهم خبرة فـ بينصحوكِ ولكن أنتِ شايفه إنهم دا بـ يقلل من شخصيتك وعشان تباني قوية قدامهم وقدام نفسك بتعملي الـ في دماغك فهماني، وفي نفس الوقت إني خايفة من قرارك لذلك بلاقي التعب الـ بتقولي عليه غصة أو قلق داخلي فهماني؟ بس الفكرة ممكن أنتِ واخدة الموضوع تحدي لأزم الإنسان يلجأ لـ توجيهات الأهل حتى لو كلامهم فيه مثلًا أوامر بس غالبًا بيكون كلامهم وتوجيهم صح( وهنا مش قصدي على موضوع الِ قولتيه) بس متخديش الموضوع تحدي وتخافيهم في كل حاجة وكأنك ودا بعيدًا عن كلامك دا بر ليهم مينفعش تقفي قدامهم، بصي أمر الزواج كوني واضحة فيه مثلًا أنتِ مش مرتاحة خلاص خدي بالأسباب وشوفي لكن مش عشان أفضل أثبت نفسي وإني محدش يفرض رأيه عليا أرفض كلامهم ومسمعش ليهم، أسمعي وخدي الـ يناسبك وينفعك، عارفة لما تصدري شخصية الـ عارفة الفاهمة الـ عارفة تعمل وتقرر هتلاقي الناس بتبعد عنك لا نسمع أراء غيرنا ونشوف كلامهم ووجهات نظرهم وبعدين تطلعي أنتِ بقرار

تم النشر الاثنين، ٢٠ أبريل ٢٠٢٦


طيب يعني أنت صغير تتزوج ولكن مش صغير عشان تعيش قصة حب، وكمان كلمة أنا أهلي شايفين أن قدامي العمر طويل دي خطر مش أهلك الِ هيحددوا حاجة زي دي، الأمر الثاني إنك ما تتكلمش معاها خالص إلا لو حضرتك كونت نفسك وكنت فعلًا قادر تشيل حواجز أهلك أنت ممكن تخطب وتروح الجيش لكن واضح من كلامك أن الأهل مش موافقين، إذا أنت ليه مكمل وليه مش عايزة تتخطب لحد، كلم أهلك وهي المفروض متنتظرش حضرتك لأنها بتأخر نفسها لسبب مجهول وأيضًا سبب لا يرضى الله عز وجل، فأنت المسؤل هنا تقدم واستعين بالله عز وجل واقنع أهلك ولو فعلًا ليكم نصيب من بعض هيكون ولكن بدون طرق تغضب ربنا وتأخر زواجك!

تم النشر الخميس، ١٦ أبريل ٢٠٢٦


أقولك حاجة والله القرآن هيعيد ترتيب حياتك وأنا حاسه بيكِ جدًا جدًا حاولي تقرأي كل يوم كم كبير ودامي على الموضوع هتحسي أن دماغك تشحنت وطاقتك رجعت! الحياة دار كبد ومحدش هيخلينا نكمل ونستحمل غير العبادات والقرآن وكمان الدعاء حاولي تفرغي مشاعرك في صلاتك وتقولي لربك أنا تعبت ومتأكدة والله إن طاقتك هترجع وهتعرفي تعيشي من غير تكلف الله يهون عليكِ ويرضى عنك اللهم آمين

تم النشر الاثنين، ٦ أبريل ٢٠٢٦


فكرة إنك مش ندمانة ولا زعلانة دي مش هتساعدك تتغيري، أنتِ بتقولي مش ندمانة ولا زعلانة؟؟؟؟ إزاي مش ندمانة ولا زعلانه وأنتِ كنتِ فى علاقة غير شرعية ومحرمة، وبعدين ممكن سؤال؟ هو أنتِ ترضي على نفسك زوجك يخونك ويدخل علاقة وهو متزوج؟ طيب ما بالك بمشاعر زوجته هو وبعدين واضح جدًا جدًا ان الشخص عامل علاقات لأن مدمن إباحية، فأنتِ دخلتي علاقة محرمة وكمان مش شخص متزوج ومدمن إباحية، وأيضًا بتقولي مش زعلانه ولا ندمانة لا أنتِ المفروض تزعلي على نفسك جدًا جدًا لأنك عملتي ذنب وتوبي وتستغفري وتعرفي إنك شاهدتي إباحية مش بس دخلتي علاقة محرمة الله يردك إليه ردًك جميلًا ومفيش حاجه إسمها حب فى علاقة لا ترضى الله.... وكمان العلاقه دي لو رجعتي واستمرتي فيها حياتك هتتدمر جدًا؟ صح هتعدي بفترة ألم بس عادي أهون من إنك تعيشي فى ذنب

تم النشر الأحد، ٢٢ مارس ٢٠٢٦

269 تعليق

@طويلبة علم 🥀🥀 روحي ذاكري أنتِ تالتة ثانوي 🫣

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦


@mo hamed أنا فهمت حضرتك بجد وإن شاء الله تكون من نصيبك طيب مينفعش حد من العائلة يدخل حد كبير يعني ويتكلم معاه

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


@mo hamed فهمت أيوة قدر الله وما شاء فعل

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


طيب هقولك بـ إختصار أول حاجة حضرتك معتمد على الحب فقط ولكن النضج والمسؤولية عندك مش كافية والإنسان بيتعلم عادي لأزم لما تأخد قرار تكون واثق في قرارك وتتعلم تدافع عن إختيارتك وقراراتك، أنت دالوقتي بتقول أنا اتسرعت بس ليه مثلًا مع إني متأكدة إنك سألت والدك عن أسباب الرفض بس مش متقبل، وعايز فعلًا تتزوج بس برضو مش عايز تخسر والدك والعائلة يعني عايز ترضي جميع الأطراف، ودا حلو عامةً أنت أفهم أهلك ولو وافقوا عادي أتقدم تاني بس مش الأهل دالوقتي أنت لأزم تفهم أنت عايز إيه الفكرة مش إن في ناس بتتقدم لـ البنت لأ أنت كان ممكن تتكلم مع ابو البنت وتفهمه وضعك وكدا وبعدين تتكلم مع والدك أنت وتحاول معاه بس أكيد أنت أتعلمت وفهمت الدرس

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


يعني لو والدك رفض كنت هترفض معاه؟ دا زواج

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


@mo hamed تسرع يعني دالوقتي شلت الموضوع من دماغك؟

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام، طيب وليه حضرتك طالما ناوي على زواج وكلمت البنت ليه مقعدتش ما والدك وعرفت سبب الرفض؟ مش فكرة رديت عليهم عامةً واضح إنك بتاخد القرار بدون تفكير بعدين بتندم؟ لأزم تعرف أسباب رفض والدك ووجهة نظرة وبعدين تتكلم معاه وأنت عطيت أبو البنت كلمة وعطيت البنت كلمة؟ وأعتقد كلمـة راجل يعني تتنفذ أنا طبعًا مش بقلل من حضرتك بس بقولك ليه ما أخدتش وقت تفكر وتحلل وتتقدم بعدها

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


وبإذن الله تعالى كل الـ جاي كويس الله يوفقك اللهم آمين ويفتح عليكِ فتوح العارفين

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 📍 أربـع ساعات صلاة!! أعتقد حتى لو بتصلي الـ خمس فروض في وقتها وقيام وسنن مش هتأخد أربع ساعات الله يثبتك اللهم آمين لو فعلًا بتأخد أربع ساعات عبادات! 1▪︎ أولًا أنت بتقول إنك مشترك في منصة ينفع ودي خطوة منظمة ومرتبة يعني محدد المنصة الـ هتتعلم منها 2▪︎ الخطوة الثانية أنت لأزم تحدد كورس معين من على المنصة وتبدأ الكورس هناك كتير جدًا لأزم تحدد تبدأ بـ إيه بالضبط وتستمر متنقلش على كورس تاني غير لو خلصت الأول. 3▪︎ جزئية تنظيم وترتيب الوقت ما هي الـ عوامل مساعدة لكن السر في التنفيذ لأزم أنت تبدأ وتنفذ يومك يبدأ بعد صلاة الفجر مباشرةً من غير فون ولو هتبدا بالفون أو الكورس المحدد يبقى تبدأ علطول من غير ما تتصفح أي قاعدة( اليوم الـ بيبدأ بتصفح يوم ضايع أصلًا من البداية ) حدد وجهتك ودا مش كلام مثالي لأزم تكتب الـ عليك كل يوم وتتابع التقدم هل أنت بتعمل الـ عليك 📍حاوط نفسك بناس ناجحة على الإنترنت أو أرض الواقع ناس تشاركك وتساعدك وتحفزك... لأزم تعرف إن الفون مش هيفيدك في حاجة ويكون عندك دافع أكبر تجاة أهدافك وتحدد أهدافك وتشتغل عليها وتتابع التقدم وتبعد عن أي حاجة بتسرق منك وقتك وجهودك أربع ساعات كل يوم بعد الفجر بعد 90 شوف هيحصل إيه؟ هتبني عادات كثيرة جديدة هتخلص على الأقل كورس كامل بالتطبيق ثبت ساعات شغلك على نفسك مارس هواياتك روح جيم

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام الجوع العاطفي نفس حل السمنة برضو الصيام دا طبعًا أقوى حل ولو مش هتقدري يبقى تشوفي الهوايات وشغلك على نفسك وتتعلمي حاجات وتبعدي عن الفون، وتفهمي نفسك، المهم الاحتياج العاطي ميخرجش في حاجة حرام ابدأ عشان في مليون حل حلال وسعيدة بيكِ جدًا إنك شاركتي بكل صراحة💘

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام، من كلامك واضح جدًا إنك حد كان صديق صدوق بس مكنش في تقدير، هقولك نصحية وهي بجد حاجة واقعية جدًا جدًا مش كلام مثالي، أولًا كلنا بنحتاج لـ صحبة ناس تشاركنا الفرح والحزن ناس سند بجد لينا ويكون عندنا إنجازات بس زي ما في صحبة ممكن يكون مفيش برضو عادي جدًا هل دا سهل وعادي ابقى مثالية لو قولت أيوة) النصيحة بقى أتعودي تمشي وحدك علطول لقيتي حد يمشي معاكِ الطريق تمام مفيش خلاص أمشي وحدك وصدقيني الصحبة دي رزق خاصةً لو صحبة صالحة المهم أنتِ دالوقتي أستمري وكملي طريقك لقيتي حد مناسب يكون صديقك المقرّب يبقى تمام مفيش برضو خلاص الفكرة متعلقيش نفسك بحد حتى لو صديقة صالحة خلي قلبك متعلق بالله فقط عشان لو حد مشي من حياتك هتزعلي بس مش الزعل المتعب نفسيًا زعل عادي عشان قلبك متعلق بحاجة أكبر بكتير، خليكِ أنتِ الصاحب الجدع السند الطيب الصديق الصدوق الناجح الصالح، عشان وأنتِ ماشية في طريقك مليون في الميه هتلاقي حد بيدور عليكِ🫂💘

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


الله يوفقك اللهم آمين 🌸

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


طيب هو سابك وراح فين؟

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


دي المنصات مكتوبة بالاسم والرابط: 1- منصة إدراك (Edraak) https://www.edraak.org 2- منصة رواق (Rwaq) https://www.rwaq.org 3- منصة تدّرس (Tadrees) https://tadrees.com 4- منصة مهارة (Mahara) https://maharah.net 5- منصة سديم (Sadeem) https://sadeem.com 6- منصة زادي (Zadi) https://zadi.org 7- منصة دروب (Doroob) https://doroob.sa 8- منصة كورسات (Coursat) https://coursat.org 9- منصة إدلَال (Edlal) https://edlal.org 10- منصة نفهم (Nafham) https://www.nafham.com 11- منصة تمكين https://tamkeen.com 12- منصة معارف (M3aarf) https://www.m3aarf.com 13- مهارات من جوجل (Google Digital Skills) https://learndigital.withgoogle.com 14- منصة كورساتي (Coursaty) https://coursaty.me 15- أكاديمية حسوب (Hsoub Academy) https://academy.hsoub.com دي كلها منصات تعليمية أونلاين (معظمها فيها دورات مجانية وشهادات حسب الدورة).

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


هبعتلك قائمة فيها منصات مجانية، وفي كورس على محمد على بتاع تنظيم الوقت ممكن تسمعيه🌸

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام، هاتي ورقة وقلم وأكتبِي أنتِ عايزة تتعلمي إيه؟ مثلًا مهارات كورسات لُغة؟ حددي الأول الكورسات أعملي قائمة بكل حاجة أنتِ عايزة تتعمليها عشان الكورسات كتير، وبعدما تعملي القائمة، تشتغلي على كل هدف بطريقة منفردة يعني متبدأيش بكل الكورسات مرة واحدة..

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


تقريبًا الكورسات الـ فيها على مستوى أنا جربت منصات كتير بس مهارة مختلفة جدًا ورائعة وبيكون في شهادة معتمدة بعد كل كورس وكمان مجانية

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


https://maharatech.gov.eg/?lang=ar&gad_source=1&gad_campaignid=22574425636&gbraid=0AAAAACifiqo4x1Ml-3kG71mxTtMVSlEt5&gclid=CjwKCAjwl97RBhBWEiwAa9rbXRfYr5TIV2KQeP-Xjvz9qA34gQiPXSlyNFFekyI0unG5vG_Uzg-uhxoCBGoQAvD_BwE

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، في منصة مهارة تك فيها كورسات برمجة، وعندك مثلًا إدراك كورسات مختلفة في مجالات مختلفة كتير جدًا وفي منصات هبعتلك الروابط وفي برضو كورسات على اليوتيوب المهم أنتِ تحددي أنتِ محتاجة إيه في وقت قد إيه عشان الكورسات كتير جدًا المهم تحددي هدفك بالتوفيق.🤍

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


أفضل خطوة بجد البعد الله يعينك اللهم آمين أنا فخورة بيكِ جدًا وكمان ألم المعصية بيكون صعب بس لذة التوبة أفضل مليون مرة) هقولك شوية حاجات بس مش حلول سحرية أكيد أنا هقولك عواقب رجعوك أنتِ قررتي تترركي الإنسان وقولتي سبب يبقى مترجعيش خالص عارفة ليه هيعدي شهر شهرين تلاتة، هتحسي نفسك كنتِ في علاقة أصلًا بلا فائدة وعمرك كان هيضيع فيها وهتبدأي تركزي في نفسك وحياتك ومستقبلك، وصدقيني والله دا مش حب يعني أنتِ بتقولي أنا مش قادره على البعد بس هو مش حب أصلًا دا فراغ أول ما حياتك تتملي أهداف وصحبة صالحة هتكتشفي أن دا مش حب ولو ربنا يكرمك بالزوج الصالح هتكتشفي أن دا فعلًا مش حب 💘 أنا بجد بكلمك كـ صديقة إياكِ والرجوع وصدقًا عمرك هيضيع وخلاص والأخ دا لما يتزوج هيختار حد غيرك وأنتِ نفسيتك هتبوظ بس هو عشان هو بيتسلى بيكِ مش بيحبك بجد وفوق دا كله أنتِ لأزم تفكري في نفسك وإنك غالية فـ بلاش ترخصي نفسك وتكملي وأنا بجد فخورة بيكِ إنك تركتي العلاقة لله وربنا هيعوضك بس بحاجة حلال وبلاش تستسلمي💕

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


وأنا مش عايزاكِ تعملي سيناريوهات في دماغك لأن بجد الموضوع نصيب ولو جاء نصيبك الموضوع مش هيبوظ هيتم وهيكون متيسر جدًا وبلاش يكون عندك سوء ظن أن الموضوع هيبوظ كدا كدا لأ في أسباب وبناءً عليها الموضوع ما تمش

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


أعتقد الأهل لو رفضوا بيكون عندهم أسباب

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


@السائلة أيوة فهمتك يعني الفكرة مش خوف من الزواج لأ الفكرة خوف من إن الموضوع ما يتمش، طيب أنتِ شايفة هل سبب إن الموضوع ما يتمش أهلك؟ ولا فعلًا الإنسان غير مناسب وبرضو مش من نصيبك! ولا حاجات بتحصل أنتي مش لاقيه تفسير ليها؟

تم النشر الأحد، ٢١ يونيو ٢٠٢٦


" السلام عليكم، واضح من كلامك إنك عشت فترة طويلة مع الوسواس وده أتعبك، لكن أحب أطمنك إن وجود الوساوس في العقيدة لا يعني إن إيمانك ضعيف ولا إنك اخترتها بإرادتك. كثير من الناس يمرّوا بهذا الابتلاء. حاول ما تدخلش في نقاش طويل مع الفكرة ولا تحاول تثبت لنفسك كل مرة إنك مؤمن، لأن ده بيغذي الوسواس. لما تيجي الفكرة قول: (دي وسوسة ومش هلتفت لها) وكمّل عبادتك وحياتك عادي. ثبت نفسك على الصلاة والذكر وقراءة القرآن بهدوء، لكن من غير ما تحولها لاختبار لنفسك: هل خشعت؟ هل أنا كويس؟ لأن ده برضه باب للوسواس. ولو الموضوع مسيطر عليك وبيسبب لك ضيق شديد، فممكن تستفيد من مختص نفسي يفهم الوسواس القهري

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، خيركم من يبدأ بـ السلام أتكلم معاه وفهمة سوء التفاهم وأشرح ولو فعلًا أنت مثلًا أخطأت في حقه أعتذر وأعتقد إن العلاقة ليها 7 سنين يعني هيفهمك بسرعة

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


أنتِ بس اسمعي أول حلقتين وتعالي قولي رأيك هتحسي بشفاء في كل أمورك 🤍

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


https://youtube.com/playlist?list=PLSUcSqxe9RhyS7_hi2I5D7CH2sACsPjFW&si=rdzfIssUe4rXQsLV

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


طيب هي ظالمة فعلًا والدنيا ظالمة فعلًا بس ربنا سبحانه وتعالى" العدل" دا نصيبك ودا قدرك مش معنى إنها مخطوبة لحد عنده منصب ومعاه مال إنها خلاص يعني السحر الـ عملته ليكِ هتُحاسب عليه، ولو مش في الدنيا هيكون الحساب في الآخرة مش كل جزاء بيكون في الدنيا عامةً وأنتِ برضو لعل وعسى جزاك في الآخرة أنا مش هقولك أصبري وأحتسبي لأنك أكيد صابرة هقولك أدرسي عقيدة بجد والله لأزم أي مسلم يدرسها هي أكتر حاجة هتثبت الإنسان وهتعلمك إزاي تستقبلي أقدار الله بكل حب وصدر رحب صدقيني المسلم لأزم يدرس عقيدة هتفهمي من خلالها إن الشوكة بأجر هاتي سلسلة عقيدة القضاء والقدر بجد هتفهمي حالك أنا مش ببالغ بس هبعتلك السلسة وصدقًا لو سمعتي الكلام وسمعتي السلسة حياتك كلها بجد هتتغير وتفكيرك

تم النشر السبت، ٢٠ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، عايزة أقولك كمان أن المشكلة نفسها مش بتكون مجرد بوست أو شوية كلام بالعكس المشكلة أعمق لكن الشخص بيرد على حسب الـ قرأه أو فهمه من وجهة نظره هو ولكن أنا من وجهة نظري إن المشكلة مش مجرد كلام بالعكس في وراها كواليس ولو أنتِ فعلًا عايزة نقاش وكدا يبقى لأزم تتواصلي مع حد هنا خبير لكن فعلًا الأغلبية بيجاوب من منظوره الشخصي والله أعلم🤍

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


أول حاجة أنا هتخطى جزئية إن كل دا حرام أصلًا كل حاجة! هكلمك في حاجة مختلفة وهي أنتِ أولًا العائد عليكِي دمار نفسي+ مستقبلي+ أخلاقي الجزئية الأهم هو دا رد الجميل لـ أهلك أعتقد أنتِ معاكِ فون عشان الدارسة عشان تواكبي المجتمع! تخليلي معايا كدا أنا أبوكي وعرفت كل دا عنك، هيتصدم أنا إزاي بنتي بتعمل كدا إزاي فعلًا إزاي أكيد أبوكي بيثق فيكِ وأصلًا أصلًا مفيش أي حد في الدنيا يستحق خياتنك لـ أهلك أهلك ليهم حق عليكي حياتك دي مش ليكي وبس أهلك فين والتربية والتعب والمصاريف! طيب هكلمك في حاجة تاني، هل دا كله يستحق؟؟ يعني نفسك تستحق الدمار دا؟ الجزئية الأهم البنت لأزم تكون مرغوبة مش راغبة يعني مينفعش البنت تتابع الولد وتحاول توصله وتكلمه وكمان من وراء أهلها لا مينفعش لأزم هو يحاول عشانك! هكلمك في حاجة أهم من دا كله أبعدي عن صحبة السوء وكمان من الحياء إنك مينفعش تتابعي صفح أولاد خالص خالص خالص أقفلي الباب نهائي!!! الحاجة الأهم أقفلي أي باب فيه علاقات محرمة الفراغ الـ عندك مش هيكون مليان بمجرد قربك من ربنا لا في إشغال النفس بالعلم وحاجات كتير جدًا زي الكورسات والمهارات

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


أنصحك بحفظ القرآن من دالوقتي، ومعرفة نفسك من الآن 🤍

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


جُلُّ المخاوف التي نتوهَّمُها لا تحصل غالبًا، وإنما خَلَقَتْها مَنطِقةُ الراحة؛ فلنغادِرها!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


لا يصبِرُ على البذل والمكابدة إلا: -مَن له أهدافٌ حقيقية نابعة مِن داخله -مُستحضِرٌ لثمرات تلك الأهداف -ولديه يقين كامل في حصوله على تلك الثمرات -ووطن نفسَه على الصبر، ولم يتركها ترتَع في كل تفاهةٍ ودعة -وروَّضها من خلال مجاهدتها في العمل بخلاف هواها، وقيَّدها من فضول المباحات وبقدر تحقُّق تلك الأمور في المرء = بقدر صبره واستمراريته، واللهُ الموفِّق!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


الله يعينك اللهم آمين

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


لا يصبِرُ على البذل والمكابدة إلا: -مَن له أهدافٌ حقيقية نابعة مِن داخله -مُستحضِرٌ لثمرات تلك الأهداف -ولديه يقين كامل في حصوله على تلك الثمرات -ووطن نفسَه على الصبر، ولم يتركها ترتَع في كل تفاهةٍ ودعة -وروَّضها من خلال مجاهدتها في العمل بخلاف هواها، وقيَّدها من فضول المباحات وبقدر تحقُّق تلك الأمور في المرء = بقدر صبره واستمراريته، واللهُ الموفِّق!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


الرسالة طويلة بس بجد هتفيدك جدًا جدًا جدًا

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


• من أثقلته ذنوبه وذكراها والتفكر فيها وتذكرها؛ فليس لها إلا سيده ومولاه! مهما سألت واستشرت من البشر، في النهاية سيكون نهاية جهدهم ومبلغ علمهم أن يدلوك على التوبة والعودة إلى ربك.. لكن هذه القسوة والألم الشديد اللذان يعتصران قلبك على إسرافك وتفريطك: لا يعالجها إلا الله! تلك الشدة التي تضيق بها نفسك ونفسيتك حزناً على حالك: لا ينتشلك منها إلا الله عز وجل.. قال تعالى: ﴿ قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ﴾ [ الأنعام: 64] الله يُنجيك، الله يتولاك ويصرف عنك السوء والبأس والبؤس.. وها قد طرقت كل الأبواب ورجعت صفر اليدين، فاطرق باب ربك وانطرح بين يديه في قيام الليل "وليس لك بديل عن قيام الليل" وأظهر الندم وتلفظ بالكلمات الصادقة وإن غاب عنك حسن الصياغة، فربك يعلم السر وأخفى، واطرح ألمك وحسرتك بين يديه واطلب منه العفو والصفح والمغفرة وصلاح الأحوال، فكما قال صلى الله عليه وسلم: إنَّ اللَّهَ حيِىٌّ كريمٌ يستحي إذا رفعَ الرَّجلُ إليْهِ يديْهِ أن يردَّهما صفرًا خائبتينِ ✳️ ملهاش حل غير من فوق! "والذي جربتُه من أول عمري إلى آخره، أنَّ الإنسان كلما عوّل في أمرٍ على غير الله صار ذلك سبباً إلى البلاء والمحنة والشدة والرزية. وإذا عوّل العبد على الله ولم يرجع إلى أحدٍ من الخلق حصل ذلك المطلوب على أحسن الوجوه. فهذه التجربة قد استمرت لي من أول عمري إلى هذا الوقت" ((الفخر الرازي)) . . يا صفوان اطلب الحاجات من وجهها أخذ عبيد الله بن زياد ابن أخي صفوان بن محرز المازني فتحمل عليه بالناس فلم يبق أحد إلا كلمه فيه فلم ير لحاجته إنجاحا ، فبات ليلته في مصلاه وهو يصلي فرقد في مصلاه ، فلما رقد أتاه آت في منامه فقال : يا صفوان ، قم فاطلب حاجتك من قبل وجهها قال : أفعل ، فقام وتوضأ فصلى ودعا ، قال : فتنبه ابن زياد لحاجة صفوان في بعض الليل ، فقال : علي بابن أخي صفوان قال فجاء الحرس والشرط والنيران ففتحت أبواب السجن حتى استخرج ابن أخي صفوان فجيء به إلى زياد ، فقال له : أنت ابن أخي صفوان ؟ قال : نعم ، قال : فأرسله فما شعر صفوان حتى ضرب عليه الباب ، فقال : من هذا ؟ قال :أنا فلان تنبه الأمير في بعض الليل فجاء الحرس والشرط وجيء بالنيران وفتحت أبواب السجن فخلى عني بغير كفالة. ~ »» نافع | Nafe3 »» صوتيات نافع •• من أثقلته ذنوبه وذكراها والتفكر فيها وتذكرها؛ فليس لها إلا سيده ومولاه! مهما سألت واستشرت من البشر، في النهاية سيكون نهاية جهدهم ومبلغ علمهم أن يدلوك على التوبة والعودة إلى ربك.. لكن هذه القسوة والألم الشديد اللذان يعتصران قلبك على إسرافك وتفريطك: لا يعالجها إلا الله! تلك الشدة التي تضيق بها نفسك ونفسيتك حزناً على حالك: لا ينتشلك منها إلا الله عز وجل.. قال تعالى: ﴿ قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ﴾ [ الأنعام: 64] الله يُنجيك، الله يتولاك ويصرف عنك السوء والبأس والبؤس.. وها قد طرقت كل الأبواب ورجعت صفر اليدين، فاطرق باب ربك وانطرح بين يديه في قيام الليل "وليس لك بديل عن قيام الليل" وأظهر الندم وتلفظ بالكلمات الصادقة وإن غاب عنك حسن الصياغة، فربك يعلم السر وأخفى، واطرح ألمك وحسرتك بين يديه واطلب منه العفو والصفح والمغفرة وصلاح الأحوال، فكما قال صلى الله عليه وسلم: إنَّ اللَّهَ حيِىٌّ كريمٌ يستحي إذا رفعَ الرَّجلُ إليْهِ يديْهِ أن يردَّهما صفرًا خائبتينِ ✳️ ملهاش حل غير من فوق! "والذي جربتُه من أول عمري إلى آخره، أنَّ الإنسان كلما عوّل في أمرٍ على غير الله صار ذلك سبباً إلى البلاء والمحنة والشدة والرزية. وإذا عوّل العبد على الله ولم يرجع إلى أحدٍ من الخلق حصل ذلك المطلوب على أحسن الوجوه. فهذه التجربة قد استمرت لي من أول عمري إلى هذا الوقت" ((الفخر الرازي)) . . يا صفوان اطلب الحاجات من وجهها أخذ عبيد الله بن زياد ابن أخي صفوان بن محرز المازني فتحمل عليه بالناس فلم يبق أحد إلا كلمه فيه فلم ير لحاجته إنجاحا ، فبات ليلته في مصلاه وهو يصلي فرقد في مصلاه ، فلما رقد أتاه آت في منامه فقال : يا صفوان ، قم فاطلب حاجتك من قبل وجهها قال : أفعل ، فقام وتوضأ فصلى ودعا ، قال : فتنبه ابن زياد لحاجة صفوان في بعض الليل ، فقال : علي بابن أخي صفوان قال فجاء الحرس والشرط والنيران ففتحت أبواب السجن حتى استخرج ابن أخي صفوان فجيء به إلى زياد ، فقال له : أنت ابن أخي صفوان ؟ قال : نعم ، قال : فأرسله فما شعر صفوان حتى ضرب عليه الباب ، فقال : من هذا ؟ قال :أنا فلان تنبه الأمير في بعض الليل فجاء الحرس والشرط وجيء بالنيران وفتحت أبواب السجن فخلى عني بغير كفالة. ~ •

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


@السائلة فعلًا أسم الكتاب مشكلة 😅😅 أبي الذي أحب خلاص عامةً هيساعدك بجد

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


بإذن الله الكلام يصنع فارق معاكِ

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


لا يصبِرُ على البذل والمكابدة إلا: -مَن له أهدافٌ حقيقية نابعة مِن داخله -مُستحضِرٌ لثمرات تلك الأهداف -ولديه يقين كامل في حصوله على تلك الثمرات -ووطن نفسَه على الصبر، ولم يتركها ترتَع في كل تفاهةٍ ودعة -وروَّضها من خلال مجاهدتها في العمل بخلاف هواها، وقيَّدها من فضول المباحات وبقدر تحقُّق تلك الأمور في المرء = بقدر صبره واستمراريته، واللهُ الموفِّق!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


@السائلة التوكل على الله والاستعانة به + التأنِّي والهدوء وعدم الاستعجال + الاستمرارية + وجود خطة واضحة = إنتاجية حقيقية وإنجاز راسخ! وهي معادلة صعبة تحتاج لمجاهدة وليست بتلك البساطة التي كُتِبَت بها... تحتاج إلى إخلاص وصدق، وتحتاج إلى التخفف من كل ما ليس له فائدة، وتحتاج البعد عن منصات السوشيال ميديا (وهذه مهمة)، وتحتاج إلى انقطاع وتركيز وجمع هم القلب! باختصار = الأهداف تحتاج لبذل ومجاهدة، وانقطاع وتركيز، وإلا فاختر لنفسك عيشة التفاهة وارضَ بها ولا تتغنَّى بالشعارات!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


هقولك حلول حلوة

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام، د. عماد رشا عامل سلسلة التحرر من الماضي رائعة أسمعيها

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


لا يصبِرُ على البذل والمكابدة إلا: -مَن له أهدافٌ حقيقية نابعة مِن داخله -مُستحضِرٌ لثمرات تلك الأهداف -ولديه يقين كامل في حصوله على تلك الثمرات -ووطن نفسَه على الصبر، ولم يتركها ترتَع في كل تفاهةٍ ودعة -وروَّضها من خلال مجاهدتها في العمل بخلاف هواها، وقيَّدها من فضول المباحات وبقدر تحقُّق تلك الأمور في المرء = بقدر صبره واستمراريته، واللهُ الموفِّق!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


جُلُّ المخاوف التي نتوهَّمُها لا تحصل غالبًا، وإنما خَلَقَتْها مَنطِقةُ الراحة؛ فلنغادِرها!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


السلام عليكم، بالنسبة لـ ملف الطفولة أنصحك بسماع د. عماد والتخلص من صدمات الماضي

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


حول التعافي والتزكية والصحة النفسية والقلبية | خطورة ملف الطفولة والتنشئة محاور اللقاء: - لماذا الحديث عن هذا الملف؟ - أصل المشكلة - لماذا الحديث عن ملفات الطفولة والتنشئة؟ - الأفكار، والمشاعر، والسلوك - المعتقدات الراسخة، وخطورتها، وكيف تتشكل - نصٌّ مهم لأبي حامد الغزالي - فكرة التفسيرات غير المنطقية - آليات التكيُّف الضارة - حل عملي مقترح لعموم جذور المشاكل النفسية والقلبية الجمعة ٢٨ ذو القعدة ١٤٤٧ / ١٥-٥-٢٠٢٦ رابط اللقاء على يوتيوب: https://youtu.be/mToDe1LY-ek لطفي أحمد الطوخي صوتيات لطفي الطوخي

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


من وجهة نظري معرفة جذور المشكلة حتى وإن كان مؤلم أفضل بكثير من الخطوات السلوكية اليومية بدون معرفة الجذور... لما أعرف جذور المشكلة أفضل خاصةً لو تعرضت لـ صدمات نفسية فترة الطفولة ولما كبرت بدأت أعرف وأفهم؟ لما أعرف الجذور هبدأ فعلًا أعالج معالجة صحيحة مبينة على معرفة مؤلمة، وأعتقد برضو الـ بيفكر في جذور المشكلة بيكون إنسان عايز فعلًا يتعالج علاج صحيح حتى لو هتكون المواجهة صعبة ومؤلمة، بس النتيجة هتكون تعافي مدى الحياة!

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصي ممكن جزء أول اليوم وباقي السورة نهاية اليوم دوامي وبإذن الله مع الوقت هتكون سهلة معاكِ يعني هتيجي أيام تقرأي السورة في جلسة واحدة فقط الله يرضى عنك اللهم آمين ويرزقك البركة في الوقت

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦


الله يعينك اللهم آمين.🥺🤍 بإذن الله تعالى أهل الخبرة يرودا عليكِ الله يعينك اللهم آمين ويبارك فيكِ وبإذن الله تعالى كل دا هيعدي أدعي كتير وحاولي تحافظي على علاقتك بالله وأدعي كتير الله يعينك اللهم آمين

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك