انا مبعرفش اعيط ابدا قدام اي حد ولو حصل موقف خلا دموعي تنزل غصب عني فموقف كنت بجلد ذاتي (اقصد المواقف وهكذا مش مثلا عزا) الموضوع كان الاول عادي كنت بعيط وانا لوحدي لكن مع الوقت بقيت لما اعيط لوحدي اجلد ذاتي واشوف أن ده ضعف لدرجة اني مبقتش بعيط نهائيا بكون نفسي اعيط بس مش قادرة لان ده بالنسبه ليا ضعف قدام نفسي ناس هتقول العياط مش ضعف وحاجات كتير ده مش هيفيد لاني عارفه كدا كويس ولو عيطت قدام نفسي كنت بلومها المشكلة اني لاحظت اني بقيت عصبيه وحساسه وخلقي ضيق ومش بطيق حد وممكن ازعق ف حد من غير سبب ازاي ارجع اعيط تاني
تم النشر الاثنين، ٢٥ مايو ٢٠٢٦
السلام عليكم يا جماعة انا عندي اختي بعدي على طول فرق بنا 4 سنين بس هي عاقله جدا وعقلها اكبر من سنها بكتير اختي دي تعباني اوي ديما تقولي انا بكرهك بتعاملني على اساس اني عدوتها مع اني بحاول اقرب لها ديما واجيب لها هدايا وديما وانا راجعة اجيب لها حاجات حلوه تكون عادي وفجأة ترجع تقولي بكرهك وتأذيني تتمنى اني اغلط علشان تفتن عليا انا محبوبه في العيله اوي وديما في التجمعات يشكرو فيا ويدعولي وبيحبوني جدا يعني بمجرد ما ده يحصل تبدا تذكر مواقف اما محصلتش او حصلت وانا طفله اوي علشان تحرجني وتطلع شكلي وحش ديما طمعانه ف اي حاجة بتاعتي مع اني اقولها بتاعي بتاعك وبتاعك بتاعي وعادي لكنها بترفض بتقلدني في كل حاجة بس ف نفس الوقت تذم الحاجة دي عايزة تاخد اي حاجة بتاعتي لو اخذت اي حاجة او اشتريت اي حاجة بيكون يوم صعب ع البيت كله اهلي لو جابو لي حاجة بيخبوها منها مع أن العكس عادي بتستناني اخرج من البيت وتبدأ تفتش فحاجتي انا بحب اوي اكتب يومياتي وذكريات حديثه حصلت لي واهداف ف ايام في المستقبل واشوف اليوم ده عملتها او لا مسكت يومياتي دي وقرأتها وانا ادايقت جدا لان دي خصوصيتي وكررت الموضوع تاني بمجرد ما اطلع من البيت وارجع الاقي حاجتي كلها مكركبه لانها بتقلب فيها فغيابي وفي حاجة انا كنت كاتبه عنها مينفعش حد يعرفها لقتها دلوقتي بتبتزني بيها انا بيصعب عليا نفسي اوي لي بتعمل معايا كدا لما بشوف بجد فيديوهات اتنين اخوات او كدا بحس اني معنديش اخوات خالص المشكلة أن انا عندي واحدة تاني بس اربع سنين طفله فكان نفسي اختي الكبيرة تبقى معايا تبقى صاحبتي محدش يقولي حاولي تصاحبيها انا حاولت كتير اوي واتكلمت اكتر لكنها ديما بتستهزي بكلامي ديما بتشوف اي حاجة حلوه اقدمها لها عادي انا بجد مش فاهمة مالها انا بدعلها من زمان ربنا يهديها اختي دي بتوجعني اوي لما افتكر أن عندي اخت وكلامها كله سم انا مقفوله منها اوي ومش طايقة ابص فخلقتها فقررت اقطع علاقتي بيها بس حاسه حرام
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
انا كنت عاملة جامعيه مع امي معرفش كنت عملاها لي بصراحة بس قولت اخش معاها مش هخسر حاجة المهم اني قبضتها 3 الاف جنيه مش عارفة اعمل بيهم اي بصراحة غير اني اركنهم كدا وخلاص وانا دلوقتي قاعدة فاضية علشان اخذت اجازة آخر السنة عندكم افكار اعمل بيهم اي
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
لو سمحتم يا جماعة عايزة حد يفدني انا عندي امتحان علوم متكاملة يوم الخميس وعليه 60 درجة وانا مفتحتش المادة وعايزة اقفل اعمل اي انا الترم الاول جبت 52 من 60 بس كنت مراكمة 10 دروس من أصل 14 بس هو كان توفيق ربنا ليا بصراحة اعمل اي دلوقتي بقا عندي 8 دروس كبار معرفش منهم غير واحد حد يفدني اسمع مراجعات ولا حل ولا أي الدنيا
تم النشر الثلاثاء، ٥ مايو ٢٠٢٦
التطبيق ده فيه جميع الشرح والفديوهات الي على يوتيوب بتاعت ثانوية عامة ولكن بدون اي إعلانات او فواصل التطبيق مجاني تمامًا وكمان ممكن بيعمل على كل جزئية فالفديو سوال او امتحان بسيط ف هو حلو جدا انا عرفتها وحبيت افيد الناس بيه
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
عايزة حاجة الواحد يعملها ف الاجازة تخليه يكون شخصية تاني تخلي شخصيته قويه( غير قراءة القرآن وكورسات اللغات) عايزة مثلا أسماء كتب مفيدة او حاجات مفيدة اعملها تفيدني
تم النشر السبت، ٢ مايو ٢٠٢٦
انا دلوقتي جالي إصابة من التمرين في رجلي لكن موضوع رجلي سهل وبتتعافى لكن المشكلة أن انا اخذت دور برد مكسر عضمي كله وسخونه والم فالحلق وامتحاناتي بعد يوم بالظبط وانا مش عارفة اعمل اي لأن لو كشفت هيحجزوني في المستشفى وهيضيعوا من وقت كبير اوي والمشكلة أن في نفس المعاد الترم الاول تعبت نفس التعب والدكتورة كان هيحجزني قولت له انت عندي امتحانات وهو اتفهم الامر ودخلني طوارئ كام ساعة كدا وروحت بس المشكلة أن هيضيع وقت كبير جدا وانا محتاجة الوقت ده جدا لان همتحن مادة تقيلة والمشكلة اني مش عارفة اذاكر أصلا وتعبانة جدا وحاسه أن الدنيا فوق دماغي مش عارفة اعمل لان مش قادرة اقعد ع المكتب من التعب مع اني اخذت مسكنات بس انا بخاف من المسكنات
تم النشر الأحد، ١٩ أبريل ٢٠٢٦
لو حد اخد مني التلفون ودخل ع الإعدادات وعمل حاجة وبعدين قالي حطي رمز التلفون وحطيته وبعدها التلفون اتقفل واتفتح والإعدادت بتاعته اتغيرت ورجعت لحالتها الأصلية بس التطبيقات زي ما هي والباسورد اتشال وبصمة الوش وكل حاجة بس التطبيقات زي ما هي بكل حاجة ده معناه اي الواي فاي اتمسح والبلوتوث وحاجات كتير اوي ده معناه أنه عمل اي في التلفون وهل ممكن يكون بيتجسس على الهاتف اتمنى تفيدوني نوع التلفون Vivo40 lite
تم النشر الثلاثاء، ١٧ فبراير ٢٠٢٦
السلام عليكم حاسه اني غريبة اوي ومشاعري كلها غضب وحزن بس معنديش طاقة اعيط ولا عندي طاقة اتعصب مش عايزة اتكلم او اعمل اي حاجة عايزة افضل لوحدي نفسي اعيط بس مش قادرة مش عارفة كمية غم رهيبة مش فاهمة بيحصل لي اي الموضوع ده بيحصل لي مع أسرتي ديما مش قادرة اتقبل حد فيهم مش عارفة لي بجد مهما هزروا او عملوا اي حاجة مش قادرة اتقبلهم حسه بنفور شديد منهم مش عايزة اكلهم ولا اقعد معاهم أو حتى أشوفهم مع اني بحبهم والله بس مش فاهمة مالي بقالي فترة طويلة اوي حتى نفسي مش طايقاها ولا طايقة حد
تم النشر الأحد، ١٥ فبراير ٢٠٢٦
السلام عليكم عاملين اي بجماعة انا فاقدة الشغف جدا جدا وتعبانة من كل شيء ومن أي شيء ومش قادرة اتكلم مع حد ولا عايزة اتكلم مع حد عايزة افضل قاعدة ساكته وببص للسقف
تم النشر الأربعاء، ١١ فبراير ٢٠٢٦
السلام عليكم يا جماعة عاملين اي دلوقتي فاكرين صاحبتي وفاء الطيبة جت تشتكي لي من حد بيأذيها وبيقولها إنها مش محل ثقة ولا أمان فأنا قلت لها ابعدي لان كدة الخلل عنده وبعدين مينفعش يقول كدة وفضلت أنصحها فقالت لي إن صحبتنا عبير هي الحد المؤذي ده فأنا حسيت اني حرباية ووقعت بينهم قولت لها ازاي مستحيل تعمل كدة قالت لا هي حاولت ارجع كلامي الي قلته علشان موقعش بينهم بس مينفعش انا ملقتش اي مبرر لعبير واتصدمت فيها انها شيفاني كدة واحنا بنعتبرها صاحبتنا دلوقتي هل كدة انا حرباية ولازم اصلح الي عملته ولا انا قلت كلمة الحق من غير ما اعرف هي مين ومينفعش ارجع في كلام الحق علشان هي صاحبتنا انا حسه اني حرباية اوي ووقعت بينهم
تم النشر الأحد، ٨ فبراير ٢٠٢٦
دلوقتي يا جماعة عندي مشكلة صعبة جدا بدأت تأثر عليا الفترة دي جامد هي اني بسرح كتير ببني عالم خيالي كامل واعيش فيه بدل ما اعيش في الواقع والموضوع ده بيأثر عليا في الدروس وغيره يعني المدرس يكون بيشرح وانا غصبا عني اتخيل حاجة مش موجودة ممكن حد يكون بتكلمني وانا اصلا في عالم تاني حتى مع نفسي بكون في عالم تالت مش بعرف افكر خالص ومش بعرف اتحكم في تفكيري أو بمعنى أصح خيالي هل ده طبيعي اني ديما افضل عائشة في عالم مش موجود وبتخيل حاجات مش بتحصل اصلا الموضوع ده بيحصل معايا يوميًا من أول ما اصحى لحد ما أنام بكون في عالم تاني وخاصة لو حزينة بيحصل معايا كتير اوي .بحس بالمشاعر اللي في خيالي يعني لو فرح بفرح بجد حزن بحزن بجد بس هل انا متحكمة في الأحداث لا امال ايه ؟ بصوا الأحداث بتحصل لوحدها وانا عائشة فيها اتمنى تكونوا فاهمني
تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦
السلام عليكم دلوقتي انا في صداقة ثلاثية، علشان دماغكم متلفش وانا بحكي هسميهم أسماء واحدة اسمها عبير وواحدة وفاء احنا التلاتة صحاب بقالنا بتاع ٤ سنين كدة أو حاجة عبير من يوم ما عرفتها عملت معايا مواقف صعبة جدا جدا جدا وكلها أذى وبشاعة وفاء كانت بتيجي وتقولي حقك عليا ومعلش وكلنا بنلغط وغيره وكنت يسامحها دايما أسلوبها صعب وهي صعبة لكن اللي لاحظته أن وفاء بتحب عبير جدا سألتها فقالت لي إنها بتحبها اكتر مني المهم فضلت فترة تعبانة جدا من الحوار ده ولحد الآن تعبانة المهم يعني إن عبير لحد الآن بتعمل معايا مواقف صعبة بترد عليا بشكل مش كويس مش بتحب تتكلم معايا وانا بقول عادي ممكن بيكون في حاجات مدايقاها في حين أن هي بتعامل وفاء كويس المهم بقيت اكبر دماغي واقول عادي لكن هي بتتمادى في مواقفها وانا لما بزهق بتجاهل وبسكت خالص بدأت تروح تشتكيني لوفاء وان أنا وحشة وغيره اتصدمت لما لقيت وفاء جاية تكلمني بقولها هو انا عملت كدة يا بنتي فعلا بتقولي ايوه قلت لها هو اي الي ايوه قصدك انا عملت كدة فعلا قالت آه المهم سألتها هو انتي بتحبي مين اكتر سكتت شوية وقالت بحبكم زي بعض انا سكت تمامًا لاني عارفة أنها قالت كدة بس علشان انا مزعلش لما جت تقولي صالحي وفاء انفرجت فيها قلت لها انتي شيفاني ازاي انتي عايزة مني اي لو بتحبها هي اكتر خلاص انا ماشية لكن دي عملت كذا كذا كذا وقالت إنها مبتحبنيش دي إنسانة متستاهلش حبي وإلى آخره المهم قالت واجهيها لما واجتها لقتها عماله تقول انا ديما الناس بيجوا عليا انا ديما بيحصل معايا وهنا اتصدمت لاني أدركت أنها بتحب تعيش دور الضحية لكنها قالت لي دي النهاية فأنا سكت وصحيت الصبح قطعت مع الاتنين ودعيت لهم بالتوفيق في حياتهم لقيت وفاء عمالة ترن عليا وانا مبردش فضلت لما كلمت امي وقعدت تقولي يا حفصة. حقك عليا انا انا عارفة أنها أذتني واهي غلطانة واي واي وحسيت انها فعلا عايزاني وخائفة تبعد عني انا اصلا بحبها وكان قرار بعدي عنها صعب المهم رجعت تاني لكن وانا متجاهلة التانية دي لقتها باعته لي يلا نبدأ صفحة جديدة بس الي انا لاحظته وفهمته انها مش سهلة خالص هي عملت كل ده لان وفاء قالت لها تعمل كدة كمان قدام وفاء لطيفة جدا ولو انا وهي لوحدنا بتكون صعبة جدا فهمت أنها بتحاول بس علشان وفاء مش علشاني المهم انا مقفولة جدا منها عايزة ابعد عنها بس مش لاقي الطريقة ولا الحل تفتكروا ابعد عنها ازاي او اعمل اي
تم النشر الخميس، ٥ فبراير ٢٠٢٦
بصي لنفسك في المرايا شوفي قد اي ربنا خلقك حلوة الناس المريضه لما يلاقو حاجة مش هيعرفو يوصولو ليها ولا هيكونو وفيها بيحاولو يحبطوها هحكيلك قصة كان في ثعلب وقع على ديله حجر كبير فحاول انه ينقذ ديله فوهو بيحاول يطلع ديله، ديله اتقطع فزعل جدا وبعدها بدأ يفكر لو باقي الثعالب شافو ديله هيبعدو عنه ويتريقو عليه فراح الثعلب وبدأ يقول انها موضه وبدأ يقنع باقي الثعالب تقطع ديلها زيه وان الموضوع مش مؤلم لكن الثعالب كانت بتكتشف انه فخ بعد ما تقع فيه وبدأ هم كمان يضحكو على كل الثعالب الي عندها ديل لحد ما يقطعوه واصبح الثعلب الي عنده ديل هم الي بيتنمرو عليه اتمنى تكوني فهمتي قصدي♥️♥️
تم النشر الثلاثاء، ١٢ مايو ٢٠٢٦
عرفت انها بتحبك بجد ماذا بعد كدا كدا مش هكلمها قبلتش تأذي نفسك وقلبك طيب يا حفصة انا بحبها خلاص بتحبها كون نفسك وكون جاهز وروح اتقدم...بس انا مشواري طويل اوي ...عايز احجزها علشان مش غيري ياخدها هنا بقا هتعرف مدى حبها والله استنتك يبقى خير وبركه ومن نصيبك خلعت يبها اخذت الشر والراحة وربنا شايل لك الاحسن والدعاء اهم اهم حاجة وربنا يروفقك ويريح قلبك
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
الحجات دي كلها بتبقى إشاعات وملهاش اي صحه بجد ... بلاش تصدق ...أصل الشركة التحديث ده بيتزا على جميع اجزتها حتى احدث نوع وعلى نوع ....فعل بالعقل هي هتبوظه وتعمل كل ده لا متقلقش خالص ... واتوكل على الله وان شاء الله الموضوع زي الفل
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
ممكن افهم انتي مستنيه اي روحي اكشفي ف اسرع وقت علشان جسدك نعمة واهتمي بنفسك وبلاش بجد تتعبي نفسيتك والكلام الفاضي ده لانه غلط غلط غلط. بجد اهتمي بنفسك علشان صحتك وعلشان ربنا هيسألك يوم القيامة على جسدك وربنا يهون عليكي ويحسن نفسيتك يارب
تم النشر الجمعة، ٨ مايو ٢٠٢٦
بصي سيبك بجد من كل التعليقات والاجابات الموجودة ( مش بقول هم غلط ) بس هل ملفتش انتباهك أن ممكن والدك دخل بالغلط مثلا او يمكن جاله اشعار فدخل عليه لقي الحاجة دي او يمكن كان بيعمل للحاجات دي حظر من التلفون بتاعه او يمكن شاف فديو بيتكلم عن سيرش معين بحث عنه بدافع الفضول فشاف حاجة مش كويسه ودي حصلت انا معايا شخصيًا بجد في الف ومليون احتمال أن تكوني فهمتي غلط او ظنيتي سوء طب افرض مثلا انتي صح وهو كان بيشوف الحاجة دي ممكن مره بدافع فضول او مثلا غصب عنه التمسي له الاعذار وادعي له انا فاهمة أن الآباء بيكونو قدوة بس متنسيش هو بشر وصدقيني ممكن تكوني ظلماه وربنا يصلح حالك وحال اسرتك
تم النشر الأربعاء، ٦ مايو ٢٠٢٦
بصي هو احتمال كبير اوي هو مش بيعرف يعبر عن مشاعره ولا عايز كلامك يقع فالمحرمات ف راعيه لانه ممكن مضغوط مش حابب يكلمك وهو مدايق علشانك مش عايز كلامك يطول ويكون حرام ونصيحة مني ليك الراجل بيحب الست الرايقه الي تعديل ومتعملش مشاكل الي تحتويه وتحس بيه ف متزعليش منه والتمسي له الاعذار ومثلا ابعتي له الصبح السلام عليكم احوالك اي النهاردة ... العصر مثلا اكلت وربنا يعينك فشغلك .... آخر اليوم يومك كان عامل ازاي والشغل معاك اي اي كان الي هيقوله واسيه وربنا يعينك وهكذا بوجه بشوش ولين لو أصلا مش بيرد عليك عادي لما يرد اتعاملي عادي هو أصلا هيحس بده وهيتغير باذن الله
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
الله يعينك يا بطل ويوفقك ويبعدك قلبك عن كل ما هو حرام اول نقطة عادي نتعلق بحد من نفس نوعنا جدا دخل مش شذوذ ولا حاجة انت ممكن اتعودت على وجوده وهكذا متقلقش خالص ولي مش بتكلمه كلمه وخليكم صحاب فالله تاني نقطة نزل تطبيقات تمنع لك الحجات الوحشه دي او امسح الحاجة ألي بتتفرج منها وديما قوي نفسك انك لو وقعت بعد ده كله هتعيد من الأول ماشي وبعدين تالت نقطة استعين بالله ونظم يومك وذاكر على قد ما تقدر وربنا يوفقك يارب
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
حببتي دي امك اوعي تنسي ده وهي الافضل عليكي وسبب مجيئك الدنيا فحاولي تكوني لطيفة معاها اكتر من كده ولو لقتيها هتقع فغيبة ممكن تغيير الموضوع وبعدي عاملها بلطف واحترام وكل شيء جميل لانها امك وربنا يهديها وبرضو بريها واحسني بيها وديما خليكي معاها وممكن تنصحيها فحجات كتير اوي عن ربنا غير الغيبة وممكن تدعي لها وتستغفري لها وربنا يصلح لكم الحال ويهديكم
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
الاعراض دي حصلت لي من فترة كدا وانا الوسواس دخل قلبي بسبب أن امي وعيلتها كلها عندهم سكر وراثي ف خوفت بصراحة بدات احلا وهكذا وروحت كشفت والحمد لله مش عندي حاجة ده ممكن يكون أن خلايا الجسم مش بتتشبع بالماء فممكن علشان تخلي الخلايا تمتص الماء فجسمك تشرب كوباية مايه عليها نص معلقة ملح وتعصر عليها نص لمونه لان احتياج الميه للخليه او ما يسمى العطش الخلوي بيكون ناتج عن نقص الصوديم والبوتاسيوم ( انا مش دكتورة انا بقول تجربتي الافضل تروح تعمل تحليل) واعراض مرض السكر اهي العطش الشديد كثرة التبول الجوع المفرط فقدان الوزن غير المبرر الارهاق بطئ التئام الجروح تنميل فالاطراف الاقدام واليدين
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
انت نحتاج بس تخس من 20 ل26 كيلو شوف اول حاجة لازم تعرف حاجات مهمة وهي انك لو مخستش هتعاني كتير جدا و يمكن وزنك يزيد اكتر ويمكن كمان صحتك تدهور ده غير انك هيجي عليك وقت عايز تكون حياه واسرة هتعرف تكونها كدا مش هقولك مش نتعرف بس هقولك انك هتعاني جدا فحياتك حط كل اهدافك قدامك واولهم صحتك وابدا نظم اكلك العب رياضة كل أكل صحي حتى لو هتلعب كل يوم 10 دقائق وتزود كل يوم دقيقع مثلا المهم انك تبدأ وممكن تتابع مع حد اون لاين برضو ممكن تنزل تطبيقات تمارين ممكن تنزل جيم ويسلام لو شوفت حد ينزل معاك يشجعك المهم انك توصل لافضل حل من نفسك ولصحتك
تم النشر الجمعة، ١ مايو ٢٠٢٦
بصي الامر يبدو طبيعي الي حد ما لان الانسان عادي جدا يكتشف نفسه وشخصيته ويتعرف على نفسه وانتي لسه بتكتشفي نفسك الحل ببساطة انك تنزلي لوحدك كتير تتعاملي مع ناس كتير لوحدك تتعودي تعملي حاجات كتير لوحدك تركزي فقرارتك وتحسبي الي هيحصل بناء عليها يعني مثلا لو غبت هنقص درجات فمش هغيب مثلا مريضة مش هينفع أحضر هكذا
تم النشر الخميس، ٣٠ أبريل ٢٠٢٦
شوف انا فهماك لاني برضوا الكبيرة ففاهمة قصدك بس طبعا الموضوع بيختلف لان احنا بنات وحوار النتيجة وكدا مبيسألوش فعلا لانهم اتعودو انك الافضل وإلى آخره بص الابن الكبير دايما بيشوف اخواته الأصفر مسؤولين منه هو ليكون اكتر اخواته اعتماد على نفسه ومسؤولية حتى الاهل بيعتمدو عليه ديما واكتر من الباقي وبيثقو فيه ديما لان هم بيكونو شايفين أنه فعلا مسؤول وهي دي حقيقة وانه مختلف عن باقي اخواته بيشوفو أن الباقي مستهترين فهنهتم بيهم اكتر وده بيكون لا إراديا منهم الاهل ديما بينجذبو للاضعف وللاسف الكبير ديما بيكون قوي وحمال قسية زي ما بيقولو فالحل انك متزعلش وحقك عليا طبعا عارفه الموضوع قد اي يدايق بس ممكن تجرب تروح ديما تستشيرهم تقولهم تكلمهم وهكذا مع الوقت لو بطلت تقولهم هم هيسألوك لما يتعودو انك ديما بتحكي لهم اتمنى اكون فدتك
تم النشر الخميس، ٣٠ أبريل ٢٠٢٦
عادي جدا الي حصل لان ده سن مراهقه وكويس انك عارف انت عملت اي بالظبط وقصرت ف اي لكن بص احنا مش محتاجين حد يثبت انا أن احنا نتحب لان الي هيحبنا هيبين لنا ده من غير مجهود ولا مقابل صحابك الي مشيوا هيجي الف غيرهم بعدين وانت هتتغير وهتكون انسان أفضل انا متأكدة لانك ادركت غلطك وعرفت هو فين رجع علاقتك بربنا تاني وابذل أقصى محمود في دراستك وحياتك واشتغل على نفسك هقولك على حاجة هتفرق معاك جدا متسبش حد لوحده وانت مش هتكون لوحدك اي حد تلاقيه سرحان لوحده روح اتكلم معاه روح قرب منه وهكذا وبالنسبه لآخر نقطة وهي نقطة البنت اعمل كان محصلش حاجة أصلا وانسى الموضوع وابدأ من اول وجديد حياه جديدة حياه اجمل وربنا يوفقك يا بطل
تم النشر الخميس، ٣٠ أبريل ٢٠٢٦
شوف اول حاجة هقولك حاجة لازم تفهمها كويس من فترة ما كنت بركز فالمجتمع اوي والناس وكل حاجة ولي احنا متأخرين عن باقي الدول ولي الناس بتتظلم وكل شيء قد يكون سيء ونفسي اغير حجات كتير اوي لدرجة وصلت بقيت اعيط من كتر ما انا مفيش فايدي حاجة اعملها للضعفاء والمظلومين ولا اكيد هقدر اغير نظام دولة كامله مع الوقت ادركت اني حرفيا كنت بستنذف طاقة ومجهود فحاجة مش بايدي فبطلت اركز شغلت نفسي بحجات تاني بعيد عن السياسيه والناس والمجتمع هل ده معناه اني معرفش الاوضاع من حوليا لا انا عارفه كل الاوضاع حواليا وعارفه الي بيحصل لكن مفيش فايدي حاجة اقدمها ف بكتفي بالدعاء ولو قدامي حاجة ولو بسيطة بعملها لكن عمري ما بعمل زي الاول واشغل تفكيري كله في الحاجة واحس بالقهر بقيت اسيبها على الله لان الدنيا واسعه اوي وفيها من الشر اكبر من حجمها فهغير اي ولا أي ولا نغير مين ولا مين من الناس ملكش دعوه بالناس ولا لحد ركز في طريقك وقدامك حاول انك تكون عارف الحقيقه وواعي خليك ديما مع الحق حتى لو مش هتعرف تقول الحق متكونش مع الباطل ادعي ربنا ينور بصيرتك اتعامل مع الناس لما يرضي الله وراعي ربنا فيهم صدقني الي فيهم شر هتلاقي ربما بيبينه ليك ويبعدك عنه ونصيحه مني فالاخر لو مش هتعرف تنصر الحق متسقفش للباطل وخليك ديما منشغل بصلاح نفسك وحالك وذويك الي بتحبهم ومش هيضروك متجادلش حد فحاجة وثقف نفسك
تم النشر الأربعاء، ٢٩ أبريل ٢٠٢٦
بصي الانسان لما بيضغط نفسه او يحس بضغط جي المخ عنده بيعمل انذار وانه لازم يتجنب اي مجهود الي أخره وبعدين النتيجة مش آخر الدنيا دي مجرد بدايه في حجات كتير بما إنك تزوجتي وكمان خلفتي ف سيبك من كل ده وركزي ازاي ابنك او بنتك يتربوا صح ابدا ركزي مع طفلك واهتمي بيه اهتمي ببيتك واهتمي بزوجك وسيبك من اي حاجة تاني خلي هدفك انك تتطلعي ذرية سويه وبيت صور عايزة تشتغلي على نفسك يبقى البحر يحب الزيادة اهتمي ببشرتك وشعرك وشكلك واهم حاجة الصبر لان الصبر مفتاح لكل حاجة برضو ممكن تثقفي نفسك تقرئي كتب او تذاكري لغة تفيدك او تاخدي كورسات او تنزلي تمرين رياضة مع طفلك انتي عملتي انجاز كبير جدا بكونك كونتي اسرة خلي شغلك الشاغل ازاي تكون أفضل اسرة وباذن الله متكون افضل أسرة وربنا يوفقك فحياتك ويصلح حالك
تم النشر الأربعاء، ٢٩ أبريل ٢٠٢٦
بصي اول حاجه انت ممكن تكوني محتاجه الحب او احتواء او كل دوت فحسيتي بمشاعر ناحيه الطبيب او الدكتور فهو ممكن الدكتور او الطبيب كان بيتعامل عادي او هو تصرفاته كده مع المرضى يكون لطيف وكده فانت بنيتي على ده ان هو معجب بيك قوي كده لكن هو في الطبيعي بيتعمل كده مع كل الناس فممكن هو لما حس ان انت حبيتيه من تصرفاته تمام في اول حاجه وجدي بصرك جدا يعني ما تبصيش لاي ولد او اي شاب او اي رجل نهائيا وحاولي يعني تقولي اذكار كثير وكده وبس كده ربنا يهدينا ويهديك
تم النشر الأحد، ١٩ أبريل ٢٠٢٦
اكتفي بربنا عن الناس كلها صلي الصلوات على وقتها وخلي لك ورد قران وورد استغفار صلي قيام ليل وادعي لربنا واشكيله كلمي ربنا يهون عليكي احفظي حجات من القرآن ذاكري احاديث جديدة تشغلي نفسك علاقتك مع ربنا متخلش عندك وقت فاضي اشغلي اوقاتك ب العبادات
تم النشر الثلاثاء، ١٧ فبراير ٢٠٢٦
بصي قولي لنفسك اي الي هيحصل هترفض؟! طب ما عادي مش اخر الدنيا مش هموت يعني . فاهمة حاولي تتضحكي على نفسك وتبيني الأمر هين وحاربي نفسك على قد ما تقدري ودبسي نفسك ارفعي ايدك وحاوبي او أسألي ده طبيعي وعادي فاهمة وحاولي تنزلي كتير لوحدك
تم النشر الأحد، ١٥ فبراير ٢٠٢٦
هتجيب جباية طماطم وتحط فيها سم فئران لو اي حاجة تقتل الفار المهم هتحطها في المكان الي هو فيه بس اهم نقطة تنبه إن محدش يأكلها ولو في أطفال صغيرين اقف علىها لحد لما الفار يأكلها لأن لو حد كلها ممكن يموت بعد الشر والحل ده خطر جدا تاني حل تخلي حد يزنقه معاك في حته بنحايتين وتضربه بالمقشة الحل التالت ده الي انا كنت هعمله لو مكانك هو اني هطلع أجري وربنا معاه
تم النشر الأربعاء، ١١ فبراير ٢٠٢٦
حقك عليا انا من كل حاجة عمومًا سيبك من اي حاجة بتحصل واشغلي بالك بدراستك وحاول تطوري نفسك في اي حاجة احفظي قران وحافظي على صلاتك وادعي ربنا ييسر امورك وسببها على الله مامتك غصبن عنها اكيد انا عارفة مش مبرر إنها متفهمكيش لكن حاولى تفهميها انتي حاولى تتكلمي معاها
تم النشر الخميس، ٥ فبراير ٢٠٢٦
أستعيني بالله حافظي ع الصلوات والورد نامي كويس والصحي الفجر شوفي فديوهات تحفيز انا بعمل كدة بيفدني جدا ابدأ بحجات بسيطة لو فاقدة الشغف اعملي لنفسك مكفأة حاولي تكوني مبسوطة وانتي بتذاكري واكبر حاجة هتفرق معاكي اقرأء صفحة من القرآن قبل ما تذاكري وخلي البريد بتاعك صفحات القران يعني مثلا بين المادة كذا وكذا هاخد ربع ساعة راحة واقراء ١٠ صفحه هكذا
تم النشر الاثنين، ٢ فبراير ٢٠٢٦
نظمي حياتك طب تنظمها ازاي اول حاجة علاقتك بربنا الصلاة وقرأءة القران الاذكار الاستغفار وغيرها ثانيا دراستك تجهتهدي وتحديد لنفسك هدف علشان تمشي عليه وتسعين علشانه ثالثا تطوير الذات تحاولي تكوني احسن نسخة من نفسك تتفقهي في الدين في العلم في الحاجة الي من اهتمامك حتى لو كل يوم ربع ساعة بس وتشوفي صحابك هل مناسبين ليكي ولا لاء واهلك تحسين علاقتك بيهم
تم النشر الاثنين، ٢ فبراير ٢٠٢٦
اول شيء الأستمرار حتى لو شيء بسيط العلم يريد إستمرار تنظيم الوقت الأستيقاظ فجرا وتطوير المهارات بالكثير من البرامج والبعد عن السوشيال وغيرها والحفاظ على الصلوات وقراءة القرآن شيء مهم جدا الدعاء بالتوفيق وعمل جداول منظمة لا تكون سائقة تكون بسيطة ل تستطيع الأستمرار عليها أهم شيء الأستمرار
تم النشر الاثنين، ٢ فبراير ٢٠٢٦
@Mëñāh Tähã مش حلوه ابدا لانك طول الوقت هتحسي عايزة تعيطي وتكوني مخنوقه
تم النشر الجمعة، ٢٩ مايو ٢٠٢٦
هو بص حكم الازهر ودار الافتاء أن الصلاه تجوز لو المسجد مبني قبل الضريح وكمان لو القبر او الضريح ده منفصل عن المسجد انما الحنابله قالو لا الصلاه غير صحيحه وتاخد حكم التحرم اما انا بتفق مع الرأي التاني لأنه اضمن وبعدين في نقطة لفتت انتباهي ملناش دعوه ب العدد ولا بكل الناس دي صح وانا غلط الرسل لما كانو بيبعثو كان بيكون الناس كلها مشركه او كافره وهم بس الي موحدين وربنا يهدينا ويهديهم والموضوع مش ب العدد في ناس كتير مغيبه وربنا يصلح حال الامه الاسلاميه اتمنى اكون وصلت لك المعلومه
تم النشر السبت، ٢٣ مايو ٢٠٢٦
هل انتي بتصلي يا اختي
تم النشر الخميس، ٢١ مايو ٢٠٢٦
@علي السيد انا حاولت كتير بس حتى هي وانا مجتنباها مش بسلم من اذيتها ربنا يهديها
تم النشر الثلاثاء، ١٢ مايو ٢٠٢٦
@علي السيد والله يا استاذ علي فكرة عظيمة مجتش ف بالي بس انت نسيت نقطة انها ابتزتني بشي معين فالنوته وهي كدا حرفيا فضحت خصوصيتي وكمان بتساومني عليها وانا مفيش ف ايدي أي شيء اعمله غير الدعاء واعمل لها الي هي عايزاه انا حاولت اكلمها بهدوء واتعامل معاها لكن الحمد لله على العموم مش مشكلة انا دلوقتي مجتنباها تماما وفي راحة بنسبة 80 فالميه
تم النشر الثلاثاء، ١٢ مايو ٢٠٢٦
جزاك الله خيرا
تم النشر الثلاثاء، ١٢ مايو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. متزعليش من اسلوبي وقتها حقك عليا انا كنت متعصبة جدا بجد وكلامك عصبني شويه ودايقني شكرا لمشاركتك
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@محمد احمد اسم الابلكيشن الي بباسورد اي معلش يا محمد
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. شكرا
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@زهرة الأمل شكرا يا زهرة على اجابتك هي رأئعة هو فعلا بسبب المقارنات
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@hesham abdalghfar ما انا اتكلمت معاها كتير بتستهزق بكلامي
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. معلش بس هو اي طيبة وفيكي الميزات دي هو انا قولت لك انا طيبة أصلا ولا فيا ميزات ولا قولت لك انا ملاك نازل من السما ؟! انا مقولتش كدا خالص على فكرة ميزاتها انها قوية بتعرف تجيب حقها تصدقي والله ما اعرف ميزاتها
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
هي أصلا عايزة تقول ا ابويا وامي انا اروح اقولهم انتي بتقولي اي يا ذكية
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
المشكلة بجد مش عارفة اعمل اي ف ابتزازها ده
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@Hosny Basha 💫 شكرا كلامك الجميل وذوقك يارب امين واياك ربنا يكرمني ويكرمك
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
@Hosny Basha 💫 لي حزين المبلغ عادي اي حد ممكن يدخره أصلا وبسرعة
تم النشر الأحد، ١٠ مايو ٢٠٢٦
روحي واستعيني بالله انا نفس الموضوع ده معايا مبعرفش اسوق من غير وجود والدي
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
@. Nehal يارب يا نهال يرزقك بكل ما تتمني
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
خشي على يوتيوب واسمعي بودكاست عن مفهوم الامان عن مفهوم الاحساس بالامان مع الشريك او عن ازاي اختار شريك انا عندي نفس المشكلة بس مع الوقت بتخف لاني عارف أنه مش صح فهماني
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
يارب يا حببتي شكرا ليكي
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
طب اي رأيك تسمعي فديوهات على يوتيوب وبودكاست
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
@. Nehal انتي 3 ثانوي لا ربنا معاكي بقى😂😂
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
@Aѕмora ࣪ كنت بفكر فالموضوع ده اوي بس خوفت لاني أصلا كنت عاملة بيدجات وكدا بس كان على صغير وكنت بييع حولين ديرتي كنت بفكر اعملها على توسع شوية واعمل اعلان بس رجعت وقولت خليني ساكته بس تعليقك شجعني
تم النشر السبت، ٩ مايو ٢٠٢٦
لا بجد لازم صحتك يا روحي او اعملي تحاليل صورة دم كاملة
تم النشر الجمعة، ٨ مايو ٢٠٢٦
مفهوم الحماية عندك متشوه لازم تعالجي الموضوع ممكن تتواصلي مع دكتور مش عيب ولا حاجة وممكن برضو تشوفي بودكاست وحجات ليها علاقه بالموضوع انا عندي نفس المشكلة دي مش اني اتجوز حد من مهنه معينه بس بخاف أن جوزي ميحمنيش او ميكونش جدير بحمايتي اوي
تم النشر الجمعة، ٨ مايو ٢٠٢٦
خلاص يا ملك خلصنا امتحانات 😂😂
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
حلو الموضوع ده كان فبالي
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
فكرة والله
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
اي رأيك تقرائي روايات او كتب او تشربي ايس كوفي
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
افصلي كل فترة بحاجة بتحبيها او حد بتحبي تخرجي معاه
تم النشر الخميس، ٧ مايو ٢٠٢٦
بصي خلاص تجربة وعدة اتعلمي فالي جي
تم النشر الأربعاء، ٦ مايو ٢٠٢٦
حطي الروشتات ل شات جي بي تي او جمناي وهيقولك أسماء الادويه بعدها روحي اي صيدليه وقولي عايزة البدائل
تم النشر الأربعاء، ٦ مايو ٢٠٢٦
@. Nehal اكيد لو سمعت الاتنين هستفاد اكتر صح ولا اي
تم النشر الثلاثاء، ٥ مايو ٢٠٢٦
@shooo 🍯💗Hddad @. Nehal انا بسمع عن محمد ايمن واحمد الجوهري نسمع شرحهم واجرب وهحل برضو امتحانات ادعولي بس
تم النشر الثلاثاء، ٥ مايو ٢٠٢٦
تعرف عن دينك تنظم صلاتك تصوم تطوع تحفظ القرآن تقيم الليل
تم النشر الثلاثاء، ٥ مايو ٢٠٢٦
@زهرة الأمل عادي يا بنتي قناة الولد الي رادد فوق الي اسمه عصمت اول ما اخلص امتحانات هكملها فورا
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
@Yona Yona اسم قناته اي او اخش على الروابط ازاي علشان مفهتش منه بصراحة 😂😂
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
رجلك قشعرت اعملي كمادات دافيه عليها
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
الموضوع بسيط جدا وعادي 3 شهور فترة صغيرة جدا متقلقش خالص لو الموضوع كمل لحد من 6 شهور ل سنة ابقو اكشفو واه الحمل ليه اعراض ممكن تبحث عنها على جوجل علشان بس ماطولش عليك
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
انا مش عايزة أظن من سوء بها بس هل هي كانت بترفض وتقولك تعال مثلا اخطبني بعد ما اخلص الكلية او كدا لو كدا يبقى هي بتبادلك المشاعر انما لو رفضت وقالت مش بفكر بس ف إما هي بتحب حد تاني او هي معندهاش مشاعر ليك فالاحسن إنك تستنى تخلص امتحانات وبعدها تطلب منها انك تكونو اسرة وتتجوزو لو رفضت اقطع علاقتك بيها لان هي كدا مش عايزاك وقد يكون قلبها معلق لحد تاني او معندهاش ليك مشاعر وربنا يصلح حالك وحالنا يا بطل
تم النشر الاثنين، ٤ مايو ٢٠٢٦
@زهرة الأمل استهدي بالله وقومي ذاكري 😂
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
@Yona Yona ممكن انك تقراء سرد عربي فصيح والكلام علمي
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
بيفكروني بنفسي وانا عندي 9 سنين 😂😂
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
ربنا يسعد قلبك يارب يا حببتي ويهون عليكي 💟 انا معرفكيش لكني حبيتك في الله
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
@Yona Yona 😂😂😂 بيبقى في كاتبات عايزين بجد يتعلموا من أول وجديد يشلو
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
@Esmat Ali قولنا جميع المنصات واحنا هنختار المناسب وكمان علشان حسه انها حاجة هتعجبنا جدا ربنا يوفقك يارب ويسعدك بالحاجة الي بتحبها
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
@𝑆 𝑀𝑜𝑠𝑡𝑎𝑓𝑎 بيبدا بدري ازاي هو بيبدا معاكم
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
بصي انا العفن الدماغي كان ببصوت من الرسالة لكن قراتها بالعافيه وهي مهمة جدا بصراحة وكلامك مقنع انا بحب التاريخ والسياسية والحجات دي اوي واحب اسمعها كمان واعيش الاجواء ف عالم تاني لو تعرفي حد يكون ثقه بيحكي حكايات تاريخية من الادب العربي والاسلامي او السيرة النبويه والحجات دي وتاريخ مصر وكل ما هو تاريخ ياريت تفيديني اتابعه
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
@زهرة الأمل وشكرا كلامك جميل جدا
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
@زهرة الأمل اسم الروايه تيرافول عالم الارض النابض / هجرب اقراء علشان منك يا زهرة 😂😂 / انا عملت شنط بالخرز دي حجات هانك ميد وشنط كنافا وكنت عايزة اتعلم تصميم ازياء وبرضوا قرات حجات كتير وهكذا
تم النشر الأحد، ٣ مايو ٢٠٢٦
لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا