انا طالبه تالتة ثانوي كنت بذاكر عادي مكنتش شاده علي نفسي دلوقتي انا ضايعه في الفيزياء جامد والكيمياء وفي اجزاء كتير في الفيزياء مكنتش اخدتها ونص العضويه من اول الفينولات وضايعه في الانجليزي ودلوقتي انا عايزه اجيب ٩٥ او ٩٢ اعمل اي اكمل واشد في ليالي الامتحان وده كافي ولا اجل
أول حاجة، خدي نفس عميق ومتقلقيش، اللي بيحصل معاكِ ده شائع جدًا في تالتة ثانوي، وكتير بنات وصلوا لنفس النقطة وقدروا يتعافوا ويجيبوا درجات عالية. أنتِ عايزة ٩٢-٩٥، وده هدف واقعي لو ركزتِ على الخطة الصح بدل ما تشتتي نفسك. الأفضل إنك متأجليش ، لأن التأجيل هيزود الضغط وهيخلّي المواد تتراكم أكتر. بدل كده، اعملي خطة عملية دلوقتي: قسمي المواد اللي ناقصة لأجزاء صغيرة، وركزي على المواضيع اللي بتيجي كتير في الامتحانات (مثل القوانين الأساسية في الفيزياء، والتفاعلات المهمة في الكيمياء العضوية من الفينولات للآخر، والقواعد النحوية والكلمات الشائعة في الإنجليزي). استخدمي ملخصات وفيديوهات قصيرة مركزة، وحلّي أسئلة امتحانات سابقة يوميًا عشان تتعودي على الشكل. شدي في الليل بس بطريقة متوازنة: نامي ٦-٧ ساعات على الأقل، لأن الجسم والعقل محتاجين راحة عشان يستوعبوا. كل يوم حددي ٣-٤ ساعات للفيزياء، ٣ للكيمياء، وساعة للإنجليزي، وابدئي بالأجزاء اللي ماخدتيهاش عشان تقللي التوتر. ادعي ربنا بالتوفيق واستعيني بالصلاة، ده هيديكِ طاقة إيجابية. لو عايزة أفكار إضافية، ابحثي عن أسئلة مشابهة على فدني عشان تشوفي تجارب بنات تانيين. أنتِ قادرة، وكل خطوة صغيرة هتقربكِ من هدفكِ. لو عايزة مساعدة في ترتيب جدول يومي، قوليلي التفاصيل.
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
اول حاجه اسمها مراجعات وركزي جدا في المراجعه الجزئيه اللي انت ما اخذتهاش حاولي تحلي نموذج استرشادي وركزي على الحاجات المهمه واهم الاسئله المتوقعه وباذن الله خير
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
ممكن انصحك وهو حل استرشاد كيمياء حلي فيهم واكتبي ملاحظات الي مش عارفها او اول مره تعرفيها و بنسبه للفزياء تقدري تسمي حصص عبد المعبود يوتيوب ري فريش ركزي علي حله اوي وهو بيحل هتخلصيهم علي ثلاث ايام كل سوم محاضره ويوم رابع شوفي ملخصات او حل استرشادي فزياء سريع علي مدار يوم بجد حجات دي فرقت وعملت معايا طفره انا شبهك ثانويه عامه حاليا بس من شهر فات ابسط مركبات مشتقات مكنتش اعرفها و الله و بنقص في فزياء ب العشرينات في الاسترشادي بس مستواي اتحسن في ايام قليله ب فضل ربنا
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
ان شاءالله
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
حقيقي وكله للخير ربنا بيعوض
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
اكيد خير ليكي ان شاء الله ربنا يعينك ويوفقك بس علفكرا لسه معاكي اسبوع تفرمي فيه الكيمياء وخد معاه ساعه او ساعتين انجليزي معاهم +مش هأجل ان شاء الله منها لله بنت خالتي هي اللي حطتها في دماغي من اول السنه
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
مراجعة ساعة ونص هتلحقي
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
https://youtu.be/6rzrQMozF8o?si=xhPc2ru8LQVFOZg0
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
ايوه
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
اه فرنساوى
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
عندي امتحان كمان ساعه ومش مراجعه كويس بس يلا علي الله بقا
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
الندم مش هيفيدك دلوقتي ركزي في اللي باقي وربنا هيعوضك اثقي فيه وادعي وانت موقنه بالإجابة انه هيستجاب ان شاء الله
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
هحاول لو معرفتش احل في الامتحان هأجل
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
عامله زي كنت بفكر أجلهم بس بابا رفض وضغط عليا ادخل امتحن
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
امال اي
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
مأجله عربي
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
انت كام ماده
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
ربنا معانا يارب +هتعملي اي في الأجزاء اللي متفتحتش
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
يعني اكمل وخلاص مع العلم في اجزاء مش فتحتها وبيقولوا مش هتعرف تذاكرها انا خايفه ومرعوبه والله نفسيتي تعبانه اعمل اي
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا