كيف أتعافى من هذه الضغوط؟

بعاني من حزن شديد وضغط نفسي من فتره كبيره وخصوصا بعد ما اتخدعت ف ناس كتير ودا اثر عليا بشكل اكبر معنديش ثقه ف الناس وبفكر كتير ودايما قلقانه وخايفه من كل حاجه وحاسه اني ضايعه وتايه ومش قادره استمتع بحياتي او احس ان في حاجه مستحقه اني اعيش عشانها دايما في خمول ف جسمي واكلي مش احسن ولا افضل حاجه ونومي مش منتظم ولا بنام كويس دايما بفكر ف الماضي وشعور الندم ملازمني وحاسه اني مرهقه من نفسي ومن الحياه والضغوط اللي عليا ومحتاجه افهم اللي بمر بيه واتعافي منه وكمان مره بكون قويه وقادره اوجه كل حاجه وبحس اني بخير و اوقات تانيه ببقي مش قادره اقوم من مكاني حتى

@Yasmine Tawfik

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. مرحله ما بعد الصدمه وان كانت الصدمه دي ايه مرحله بتكون فيها اعراض اكتئبيه كده ماشي بس المرحله دي بتبقى بتقول لنا حاجه مهمه جدا جدا ان احنا محتاجين نعمل ريست محتاجين نعمل ريستارت شوفي كده لما نيجي نعمل ريستار جهاز الكمبيوتر بنحتاج نعمل ايه؟ نحتاج اي ملف احنا فاتحينه نقفله اي برنامج مفتوح نقفله ليه علشان بنخاف انه حاله الرصاصي دي تضيع مننا الداتا اللي موجوده على البرنامج لو احنا ما عملناش سيف قبل ما نعمل وكذلك بنحتاج نعمل كده الموضوع بيحتاج ترتيب ااا نرتب الحاجات اللي حصلت في الماضي ونعرف نحفظها يعني انها ونقفل عليها في مكان خلاص احنا عارفينه ودوس ريستارت. يعني ايه ريستارت يعني نبدا من جديد طب واللي حصل والدنيا وازاي هبدا ثاني لا الاسئله دي كلها مش هنسالها ومش هنجاوبها الا لما ندوس على زرار هنا في حياتنا هو بيكون القرار القرار اللي انا. ان انا عايزه اعيش كويس زي ما احنا بندوس ريستارت عشان نحسنه من الجهاز محتاج كده يبدا من اول وجديد عشان يشتغل اسرع عشان يشتغل احسن او علشان يعني يفعل حاجه جديده احنا نزلناها فاحنا محتاجين ندوس على زرار ريستارت ونقول قرار انا محتاجه اكون احسن بعدها بقى نيجي للخطوات. الخطوات بقى اهم حاجه فيها هو اننا نبعد عن المشتتات يعني في مرحله الريجيستارت دي هاخذ بعضينا ونقول يا جماعه انا حاليا هبقى مع اقل اقل الالتزامات اللي هو لو انا بدرس فانا هبقى بس ملتزمه مع الدراسه بتاعتي فقط طيب زيارات عائليه لا معلش منها دلوقتي علشان انا مجهودي دلوقتي ودي الحقيقه انها لما جوزي بقول انا عايزه استغل المجهود ده يا دوبك في ايه يا دوبك فين اييي ان انا محتاجه اعمله علشان اكون احسن. اا لو مش عارفه تعملي مرحله الرصاص لوحدك او مش عارفه تبداي وده حيكون الاغلب يعني طول ما انت ملخبطه كده تحتاجي حد معك خطوه بخطوه يا اما هتختاري حد يكون ثقه من اصدقائك ويبقى دائما متابع معاكي هي هتعملي النهارده هاترتب كذا وادي ترتبي افكاري ترتبي الحاجات اللي حصلت وما تقفليها صح وخلاص تشيل الورقه دي على جنب يعني فيها تكنيس كتيره جدا لكن محتاجين الاول نكون اتاكدنا مين اللي هيدعمنا في الفتره دي لا مفيش حد من الاصدقائي وانا اصلا مشكلتي انه انا خلاص قطعت كل او واثقه في اي حد خلاص يبقى انا هحتاج هنا حد لما يكون كبير وانا واثق فيه او هختار ان انا اتابع مع اخصائي علشان ارتب اموري مع حد يكون فاهم وعلشان الخطوات حاولي تقرري ايه المناسبه اكثر ايه اللي انت هترتاحي فيه اكثر ولو حابه ان احنا نعمل معاكي خطوه بخطوه هنا مفيش مشكله خالص من ان انا اكون افدتك وقولي لي هتحتاجيني بايه كمان ان شاء الله كل امورك تكون طيبه.

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


أختي العزيزة، أشعر بمدى الإرهاق والحزن الذي تمرين به، وهو أمر طبيعي بعد خيانات متكررة أثرت على ثقتك بنفسك وبالآخرين. هذه الضغوط النفسية ليست ضعفاً، بل إشارة إلى أنكِ بحاجة إلى رعاية ذاتية مدروسة لاستعادة توازنكِ. من منظور نفسي واجتماعي، يبدأ التعافي بفهم أن الندم والقلق هما ردود فعل طبيعية، لكن الاستمرار في التركيز عليهما يزيد من الشعور بالضياع، لذا يمكنكِ البدء بخطوات عملية لإعادة بناء الثقة تدريجياً. أولاً، ركزي على تنظيم روتين يومي بسيط يدعم جسمكِ ونفسيتكِ، مثل تحديد أوقات ثابتة للنوم والاستيقاظ، وتناول وجبات متوازنة حتى لو كانت صغيرة، لأن الخمول والأكل غير المنتظم يفاقمان الشعور بالإرهاق. ثانياً، خصصي وقتاً يومياً لتدوين أفكاركِ في مذكرة، لتفريغ الندم والمخاوف دون السماح لها بالسيطرة، ثم حددي ثلاثة أشياء صغيرة تشعرين بالامتنان لها يومياً، مستمدة من قيم الإسلام التي تشجع على الصبر والشكر لتخفيف العبء النفسي. ثالثاً، ابدئي بإعادة بناء الثقة بخطوات آمنة، مثل التواصل مع أشخاص موثوقين في بيئة محدودة، مع تذكير نفسكِ أن الخيانات السابقة لا تعني أن الجميع كذلك. تذكري أن التقلبات بين القوة والضعف طبيعية في مثل هذه المراحل، ويمكنكِ الاستفادة من البحث عن أسئلة مشابهة على فدني للحصول على منظورات إضافية. إذا استمر الشعور بالإرهاق الشديد، فكري في استشارة متخصص عبر صفحات الخبراء في التطبيق لدعم أعمق. أنتِ قادرة على التعافي خطوة بخطوة، وستجدين السلام الداخلي مع الوقت والجهد المدروس.

تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك