مشكله صعبه
السلام عليكم ورحمة الله الله ازيك حضرتك
انا متزوجه من19 سنه لم يرزقني الله بالاولاد
زوجي عنده مشاكل في الإنجاب
طول فترة زواجي كنت بمر بفترات بفترات ضغط نفسي كبيره بسبب عدم الإنجاب
وبعد كل هذا افاجأ بزواج زوجي لمدة عامين وبعد ان علمت بالامر قام بطلاقها لكن الان لا اشعر بالاطمئنان معه كسابق عهدنا اريد الانفصال ولكني اشعر اني مقيده ليس له ذنب في عدم الانجاب هذه مشيئه الله ولكن بعد ان غدر بي وتزوج علي مع اني ليس لدي اي مشكله في الانجاب لم اعد اشعر بالاطمئنان معه ماذا افعل
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ده اختبار صعب وفتره الزواج مش قليله 19 سنه. خلينا كده نتسائل شويه تساؤلات. بعيدا عن مساله عدم الانجاز زوجك في مميزات. واكيد في عيوب. طيب ازاي كنت بتتعاملي مع مميزاته وعيوب كنت بتبصي على عيوبه وبتقولي اه هو بيضايقني في الحاجات دي ولكن دي حاجات ثانيه جميله. وبحب اعيش معاه علشان الحاجات الجميله دي وعلشان المميزات دي. طيب هل المبدا ده يختلف لما نيجي نبص على حاجات اكبر المبدا مش بيختلف لكن الحاجات بتكون اصعب يعني ليه اخطاء كبني ادم؟ والخطا ده كان خطا كبير طيب هو عمل ايه اول ما لقى الخطا ده؟ طب انا سالته او تكلمت معاه الخطا ده طلع بسبب ايه انت لما عملت كده عملت كده وانت كنت حاسس بايه؟ وارد يكون هو كمان كان عليه ضغط نفسي كبير وشاف ان هو يفرغ الضغط ده بالتصرف ده وارد انه يكون في ناس اتكلمت معاه كتير في الموضوع ده ممكن يكونوا من الاهل وانت متعرفيش ممكن يكونوا من الناس قريبين ممكن تكون حديث النفس يعني نفسه ما بيني وما بين نفسه انه دي فتره كبيره بدون انجاب طب ليه ما اجربش التجربه دي والمحاوله دي عشان الكليه ذريه وهنا نقاط ضعفنا بتختلف من راجل لست نقطه انه انا عاوز النسل بتاعي يكمل دي عند الراجل اكتر من الست الست بيكون عندها الدافعيه دي عشان خاطر هي عايزه تبقى امه وربنا خلق فينا الحاجات دي علشان يكون عندنا اسباب وعندنا غريزه بتدفعنا ان احنا نعمر الارض ونجيب ااا نسل. واتحرك كده جدورنا من مكانها نقف قدامهم بنفس المبدا ونتسائل نفس التساؤل يا طرفي مميزات خلينا نكمل مع بعض ولا التوازن هنا مختلفه خلاص ما بقاش نافع او ما بقاش فيه دافعيه مساله الانجاب مش هي الحاجه الوحيده لو تكلمنا بشكل عملي الله اعلم وكل واحد تزوج من شخص ثاني هيكله نصيب في انه ينجب ولا لا انا معرفش طبعا انتوا المحاولات اللي عملتوها كمحاولات للانجاب ولكن الجزئيه دي كجزئيه عاطفيه او احتياج عاطفي للامومه او انه انا محتاج حد يكون مكمل النسل بتاعي الجزئيه دي ليها بدايل تاني نقدر نطمن نفسنا بيها او نكون مرتاحين اكثر بدون ما تكون نقطه ضاغطه عليه. هو في حاجه انا ما فهمتهاش في السؤال او ما قدرتش افيدك وانا بجاوب دلوقتي اساليني وانا معاكي ان شاء الله
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا