السلام عليكم، أتفق مع باقي الإجابات، أنتِ محتاجة توقفي جلد الذات الشديد ده وتترفقي بنفسك. صدقيني لا الثانوية العامة ولا حتى أي حاجة في الدنيا تستحق ترهقي نفسك بالطريقة دي. طالما ما زلتِ بتتنفسي وعايشة، يبقى أي تقصير في حياتك مقدور عليه ويتعالج. ** مقصرة في العبادة، مين فينا مش مقصر؟ مقصرة في دراستك، كتير زيك وأصعب. المهم الخطوة اللي بعد كده... لا تستسلمي لشيطانك، لما يحسسك باليأس من نفسك مع أول ذنب أو تقصير. ممكن تكوني من الشخصيات اللي عندها هوس المثالية والبحث عن الكمال عشان كده أي تقصير ولو صغير بيحسسك بالفشل ويدخلك في شلل وانهيار. ** فمحتاجة بجد تسامحي نفسك وتهوني عليها. الثانوية مش هتنفعك لما صحتك ونفسيتك تنهار، والثانوية عمرها ما كانت نهاية المطاف ولا هي اللي هتحدد قيمتك ونجاحك لأن ده بيدك تصنعيه مهما كان مجموعك ودراستك بعد كده. ** قومي صلي وادعي ربنا واستعيني به بصدق ورددي كتير الفترة الجاية ذكر (لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم) و(حسبي الله ونعم الوكيل) وربنا إن شاء الله هيمدك بالقوة ويكفيكِ شر مخاوفك كلها. ** بطلي تفكير في الفرص الضائعة والوقت اللي فات وركزي على الوقت المتبقي مهما كان صغير، وصدقيني ياما ناس دخلت الامتحانات وهم مش مذاكرين كويس وعدت على خير وحلوا أفضل مما كانوا متوقعين. المهم تهدي أعصابك وتتوكلي على الله، لو رايحة الامتحان هادية ونايمة كويس هتحلي أفضل من شخص مقفل المنهج بس رايح من غير نوم وخايف وأعصابه متوترة. ربنا معك ويوفقك.💚🌺
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا