كيف أحل مشكلة الخجل الذي يؤثر على بر الوالدين؟

لدي خجل شديد يصعب علي أن أُقَبِّل يد امي و ابي، لدي 17 سنة فما حل ذلك من فضلك؟ @Yasmine Tawfik

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦

1 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. سؤال جميل وسؤال جواه اخلاق عاليه قوي ما شاء الله خلينا كده نبص الاول على اييي ليه مساله ان احنا نقبل يد الام والاب بالنسبه لنا حاجه مهمه يعني لو احنا الفعل ده نابع من الحته بتاعه التقدير والاحترام فاحنا الاول محتاجين نشوف هل احنا عاملين حاجات ثانيه تؤدي نفس الهدف وتبين نفس المبدا اللي عندنا ده والهدف ده ولا لا ومن هنا هنبدا نشتغل يعني لو لقينا نفسنا احنا عايزين نبين لهم قد ايه احنا بنقدركم وبنحترمكم بالحته دي فاحنا ممكن نبدا بحاجات ثانيه الاول قبل ما نروح ثاني حاجه هنبص على الحاجه هل انا بشكل عام انسان خجول يعني انا بتكسف طيب لو انا بشكل عام خجول فمحتاجه تبص بقى طيب هو انا اصلا ايه اللي بيخليني مكسوف وهمشي ورا النقطه دي انا بتكسف علشان مثلا البعض افكر كثير الناس بتقول علي ايه او هيشوفوني ازاي؟ دخلت الفعل في حاجه هي هتبان الاول انها عاديه ايوه زي ما احنا تسلم ايدك ده انا ابوس ايدك على على الاكله الحلوه دي مثلا في حاجه تانيه ابوس ايدك يا ماما ما تعمليش كده اوعي تزعلي مني لا بجد بجد انا ابوس ايدك ولا تشرح ايدك ورجلك كل حاجه لانك مش تزعلي مني حتى بصي اهو اهو ابوس ايدك اهو ابوس ايديها مثلا والدتي علشان ابدا ادخل لنفسي الفعل ده في انه فعل ممكن اعمله بعد كده ابدا ايه اقول ايه لا بصي بقى عشان تبقي عارفه انا عشان انت غاليه عندي انا مش هنزل ابدا اي يوم الا لما ابوس ايدك وراسك ع الحاجات اللي انا قلتها ولو في اي استفسار ثاني اقدر خبرتي ان انا يعني اجاوبك عليه او اساعدك فيه مبسوطه جدا يا رب كل امورك تكون بخير.لشان ده بيخلي يومي احلى وابقى كده كاني اتفقت اتفقت معاها فبقى الحاجه اللي هتلزمني بده اللي هتزقني الزقه ولا الاتفاق مع امي ان انا هبدا اعمل ده وهكذا اا انا ان انا اكون افدتك بشويه.

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك