إجابة علي السؤال: كيف أعالج الإدمان الجنسي وادمان الموبايل؟

بصي انا فاهمه اللي بتمري بيه صعب ازاي وحاسه بيكي وبحيرتك بس انك تموتي نفسك ده ذنب اكبر ومش هتعرفي تتوبي منه بقا ساعتها هتكوني ضيعتي كل حاجه انما الذنب اللي بتعمليه تقدري تتوبي منه ربنا بيعفر كل الذنوب بيغفر للزاني متخليه مش هيغفرلك انتي؟ انتي محتاجه تركزي شويه في الكلام اللي هقوله طيب مبدائيا كويس انك بتحاولي. هقولك على حاجة الإدمان السلوكي علاجة بيكون أسهل نوعا ما من الأنواع التانيه بس محتاج متخصص كويس يتابع معاك انتي مش وحشه انتي بس مش قادره تتحكمي في نفسك وده غصب عنك. اول حاجة في رحلة التعافي لازم تفهمي اصلا يعني ايه إدمان لان مش طبيعي تحاربي حاجة انتي مش فاهمها اصلا. وانا هرشحلك حد كويس جدا هو دكتور نفسي اتكلم عن كيفية التعافي من اي نوع إدمان بس بطريقه واعية يعني بيفهمك عقلك ده ماشي ازاي وليه بينجذب للادمان وحاجات كتير اكيد هتستفيدي منها. اسم الدكتور: عماد رشاد عثمان أعتقد سمعتي عنه. هو عنده بودكاست بيتكلم عن طريقه التعافي وازاي اصلا ممكن تتعافي لازم تفهمي ان الارادة وحدها لا تكفى. الإيمان وحده لا يكفي. ده مرض نفسي محتاج علاج ربنا زي ما خلق الداء خلق الدواء والدواء في الحالات دي بس بيكون إرشاد سلوكي من حد متخصص . وفيه تطبيق اسمه واعي حمليه . اوعي تيأسي من نفسك. اوعي تخلي الشيطان يفهمك ان انتي معدش فيكي امل. اوعي تدخلي في دوامة انا وحشه ومذنبه واستاهل الموت لا بالعكس خليكي متفائله وقويه وحبي نفسك الرحلة طويله بس الجنة تستاهل. صحتك تستاهل. ونفسيتك تستاهل انت مش مسئوله عن اللي حصلك زمان بس مسئووله عن تعافيكي دلوقتي. اللي حصلك ابتلاء وفي ميزان حساناتك والاختبار اللي انتي فيه ده صعب ومحتاج صبر. وربنا مش حاطك في المكان ده الا عشان انتي قدها وتقدري تعديها .ربنا بيحبك والله عشان لسه بتحسي بالذنب اصلا فيه ناس كتير ربنا تركها لانفسها وافتكرت ان دي متعه الحياه ومش ناويه تبطل اصلا . والله ربنا كريم وعارف انتي تعبانه ازاي وهو ارحم بيكي مننا ، الابتلاء بيقوينا يبنتي ، ربنا عايزك قوية . توبي بدل المره عشره ، ارجعي دايما عيطي بين ايده ، قوليله يارب انا تعبت من الذنب ده ، ادعي ربنا يعينك علي طاعته وبيعدك عن مصعيته . اتمنى مكونش طولت عليكي.

إجابة من Dareen 🌷

تم النشر الجمعة، ٢٢ مايو ٢٠٢٦

3 تعليق

حاضر تسلميلي يارب

تم النشر الاثنين، ٢٥ مايو ٢٠٢٦


حبيتي لو محتاجه اي حاجه ابعتي علطول وربنا يهدينا❤️

تم النشر الاثنين، ٢٥ مايو ٢٠٢٦


مبدائيا جزاك الله عني خيرا كلامك ريحني بجد ويمكن فعلا اداني امل كبير اني احاول تاني

تم النشر الأحد، ٢٤ مايو ٢٠٢٦

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك