الله المستعان و الموفق أولا انت بدأتي أول خطوة في العلاج ف براڤو و هي الإدراك للمشكلة ثانيا من غير ما تخسريها لانها صديقتك بس خلي عندك أصدقاء غيرها . أشغلي تفكيرك عنها قللي شوية التعامل أو المقابلات ثالثا و ده الأهم و المهم اعرفي سبب تعلقك المرضي إيه . غالبا السبب احتياجك لشعور أو فعلا مش بتلاقيه غير مع الشخص اللي بتتعلقي بيه كدة أو احتياجك لنوع العلاقة دي لأسباب نقص امان أو شعور ما عندك . دوري عاللي ناقصك كويس و أشبعيه بطريقة سليمة . رابعا التعلق لازم يكون برب العالمين و الجأيله يديكي قوة و يصرف قلبك عما سواه خامسا و دي معقدة شوية و لكن التعلق المرضي ليس حب تخيلي ؟ يعني ممكن تكوني مش بتحبيها بس متعلقة بوجودها التعلق المرضي لن يجلب لك سوي الوجع المستمر لأن لت غابت صديقتك هتتعلقي بنفس الطريقة بغيرها .
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا