إجابة علي السؤال: هل كان تصرفي صحيحًا؟

السلام عليكم، أنت مش غلطانة إنك تزعلي أو تحاولي تدافعي عن حقك. معرفش الأسلوب اللي بتتكلمي به معهم عشان ترفضي أو تعترضي على تصرف أو تدافعي عن نفسك، بس عامة خليكِ هادئة وحازمة في نفس الوقت بحيث محدش يمسك عليكِ غلطة ويقلب عليك الترابيزة ويقول إنك عصبية والعيب فيك. الزواج أولا قرار شخصي ودي حياتك محدش له حق يتدخل فيها أيا كان فمن حقك تعترضي وترفضي وباقي المواقف اللي شايفة إنها بتجرحك أو تمس كرامتك خليك واثقة في نفسك وأنتِ بتاخدي موقف، ولا تشككي في نفسك ما دام التزمتِ بحدود الأدب ورديتِ بهدوء لكن بحزم يفهم اللي قصادك إن "خد بالك دي منطقة حدودي لا تتخطاها". ومش أهلك لوحدك عامة اللي ده توجههم في التعامل مع المشاكل، أهالي كتير أسلوب تربيتهم إن اسكتي ومترديش حتى لو الطرف المقابل هو الغلطانة ولا دافعت عن نفسك الناس هتقول مش متربية وهكذا، فأنتِ متزعليش نفسك. اعملي حدود لك الناس تحترمها وخلي علاقاتك متوازنة مع الناس عموما. ربنا يصلح لك الأحوال.💚🌺

إجابة من mai mahfouz

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك