السلام عليكم، على فكرة اللي أنتِ فيه حاليا طبيعي جدا وكل طلبة طب مروا به. فيه فرق كبير بين الدراسة النظري والتطبيق العملي، والطب معتمد على التطبيق والممارسة العملية. المعلومات اللي درستيها طبيعي تتنسي وتدخل في بعضها، إذا مش فيه مراجعة وتطبيق وممارسة عملية تسمح لك تستدعي المعلومات وتربطيها ببعضها. ** أنا فاكرة أول ما تخرجت كان نفس إحساسك عادي وفترة الامتياز كانت لخبطة وتشتت لكن النزول لأرض الواقع وبدء الممارسة العملية هو اللي بيضعك على الطريق ومع الوقت وإنك تشوفي بعينك النواب الأكبر منك والأخصائيين بيشتغلوا ويتعاملوا مع الحالات المرضية وازاي بياخدوا التاريخ المرضي ويعملوا الفحص الاكلينيكي ويعملوا differential diagnosis، كل ده واحدة واحدة هيتبني خاصة لما تكوني مركزة ومهتمة تسجلي الملاحظات وتبدئي تشتغلي بإيدك. فمتقلقيش من النقطة دي. *** وعادي جدا إن أهلك بيسألوا ومش بتعرفي تردي، كلنا مرينا بكده.. هم متوقعين ردود من أخصائي متمرس وده مش أنتِ حاليا ومش مطلوب منك، ركزي في المطلوب منك حاليا. *** عن نفسي منزلتش مستشفى للتدريب قبل التخرج، منزلتش إلا في الامتياز لكن لي زمايل نزلوا عادي أثناء الدراسة فبقى عندهم خبرة وفترة الامتياز مكنتش صعبة قوي بالنسبة لهم لأنهم كانوا تعودوا شوية على الضغط وأخدوا خبرة في التعامل مع جو الطوارئ والمستشفى، فلو متاح لك تنزلي حاليا فلا تترددي. *** أيام الامتياز برضه اشترينا كتب مخصصة لطلبة امتياز زي كتاب صابر، الرابط ده فيه أكتر من كتاب إن شاء الله يفيدوك في الفترة الجاية https://www.medic4arab.com/2018/10/9_14.html ده فيديو فيه مصادر أكتر وعلى يوتيوب فيه فيديوهات تانية لأطباء لو حبيتِ تستفيدي أكتر من خبراتهم. https://www.youtube.com/watch?v=EJBSUhMsmf4 https://www.youtube.com/playlist?list=PLLTJ7493aP4txAeZ7x6BUKpvgACVWDyNB وبالتوفيق إن شاء الله.
جزاكى الله خيرا
تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا