إجابة علي السؤال: ما الحل، هل أغادر أم أبقى في هذه البيئة المؤذية؟

اولا حابه اقولك انك بنت عاقلة وقوية وربنا اكيد شايلك حاجة كبيرة جدا علشان صبرك دا - ثانيا للاسف في مجتمعنا وفي بلادنا مش هينفع تعيشي لوحدك لعدة اسباب 1- مش امان تعيشي لوحدك 2- الناس للاسف مش هتفهم انك عايشة حياة صعبة لاء هتقول بنت عاقة سابت ابوها علشان اكيد حاجات وحشة 3- ممكن لا قدر الله فرصتك في الجواز تقل لانك اي حد ممكن يفكر ان ابوكي اتخلي عنك علشان غلط كبير ارتكبتيه ووالدتك عندها حق لان الواحدة لما بتحب تتطلق بتبقي محتاجة اهلها في ضهرها وانتي قولت ان اهلها مش كويسين يعني ممكن ميسمحوش انكم تعيشوا معاهم او حتي يرفضوا طلاق والدتك ويمنعوها وموضوع انها تأجر مكان وتعيشوا فيه صعبة ومسئولية كبيرة لانها اكيد هتنزل تشتغل علشان تصرف عليكم وهتسيبكم لوحدكم ممكن حد من اخواتك لا قدر الله يحصله حاجة او يتجرح وهي مش موجودة ويمكن شغلها يكون مرتبه قليل وميكفيش ف كل دا هيكون حمل صعب عليها (وهنا انا مش قصدي اعقدك بس بخليكي تشوفي الموضوع من كل جوانبه ) انتي اصبري واحتسبي وان شاء في يسر بعد كل عسر بس انتي خلي عندك ايمان بربك وهو هيجبر بخاطرك ان شاء الله - حاولي تشوفي شغل اونلاين تشتغلي من وانتي في البيت زي ابحثي عن شغل في Linked in او علي فيسبوك لغاية ما ربنا يكرمك بالزوج الصالح اللي يعوضك عن كل دا بس نصيحة من اختك بلاش مهما كانت ظروفك في البيت انك تقبلي ب اي عريس لمجرد انك عايزة تهربي من اللي انتي فيه اياك علشان لو لا قدر الله طلع وحش للاسف هتعيشي زي والدتك غصب عنك علشان ولادتك لان في الوقت دا ابوكي ممكن يرفض طلاقك او حتي يرفض انك ترجعي ليه بعد الطلاق لا قدر الله ف حاولي تختاري راجل كويس وصلي استخارة كتير قبل ما توافقي اسفة علي الاطالة وربنا يعينك ويصبرك علي اللي انتي فيه ويوفقك الي ما يحبه ويرضى وربنا يهدي والدك وينور بصيرته اللهم امين

إجابة من Ne hal

تم النشر السبت، ٢٨ مارس ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك