1/ من المهم تجنب المثيرات الخارجية من افلام او صور او حتى اغاني تحرك المشاعر وضروري ممارسة رياضة او التركيز على المذاكرة وتجنب الوحدة والاعنزال ومحاولة الانخراط في المجتمع اكثر سواء مع الاسرة او الزميلات والصديقات وهتلاقي الرغبة بدأت تقل ثم لم يعد لديك اهتمام بها فيما بعد 2/ نظمي عدد المواد المواد الدراسية على عدد ايام الاسبوع بحيث يكون معاكي كل يوم مادة او اتنين بالكتير ثم هنيجي لكل مادة ونجعل لها سعتين من يومنا ويفضل ان يكون في أول النهار ونبدأ نراجع الملخصات او نستعين بالذكاء الاصطناعي في قرائة المادة أو متابعة فديوهات تشرح المادة وتقدري تختاري الوسيلة اللي بتعرفي تركزي فيها اكتر سواء استماع او قرائة وبكده نقدر كل يوم ناخد سعتين في مادة واحدة على مدار الفترة النتبقية هنكون قدرنا نجمع قدر من المعلومات اللي نقدر ندخل بيها الامتحان ولما يكون معانا بعض المعلومات افضل من دخول الامتحان بدون داتا نعتمد عليها ودا هيكون جزء السعي اللي ربنا أمر بيه ويتبقى توفيق الله مع من يسعى ويارب يرزقك التوفيق والنجاح 3/ حاولي تتابعي حتى الفترة دي مع متخصص بحيث تلاقي الدعم اللي يساعدك تعدي فترة الامتحانات وممكن تتابعي بسعر رمزي او بالمجان وهتلاقي هنا مختصين كتير ممكن يساعدو بأقل تكلفة أو بدون رسوم خصوصآ انك محتاجة جلسات ضروي هذه الفترة ومؤكد بعد مرور الامتحانات هتقل الضغوط وتتعافي من الاكتئاب 4/ صلي الفرض بدون سنن وبما ان الجو ليس برد فمن السهل الوضوء مع سماع الاذان وترك ما بيدك وعدم تأجيل او تأخير الصلاة واهمتي ان تفعليها بحب في التحدث واللقاء مع الله ، لا تصلي من باب انه فرض كتب علينا ولكن صلي من باب انها الوسيلة التي نتقابل بها مع من نحب 5/ سماع الاغاني فيه اختلاف بين العلماء ولكن ما تم الاتفاق عليه هو الاستماع للأغاني التي لا تحرك المشاعر او تثير الغرائز فمن الممكن ان نحسن اختيار الاستماع 6/+ 7/ استعيني بصديقة او زميلة متفوقة وشاركيها في المذاكرة فصحبة الناجحين تؤدي للنجاح كما أن صحبة الكسالى تؤدي للفشل فمن الممكن أن تأنسي بصديقة متفوقة تساعدك على فهم المواد الصعبة 8/ اتبعي نظام غذائي صحي واعملي فترة زمنية مثلآ 3 شهور تكوني حققتي الوزن اللي تتمنيه ، الفترة الزمنية اللي تحدديها لازم تاخديها تحدي على الوصول للوزن اللي ترتاحي فيه
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا