إجابة علي السؤال: كيف أتعامل مع الضغط النفسي الشديد قبل الامتحانات؟

السلام عليكم، أولا ربنا يقويك ويخفف عنك صعوبة الأيام دي ويوفقك. الضغط طبيعي تحسي به الفترة دي لكن صدقيني مفيش أي حاجة في الدنيا خالص تستدعي إنك تتعبي نفسيتك أو تفكري تموتي نفسك. مهما كان الوضع صعب فهو في النهاية مؤقت وهيمر، خلي الفكرة دي في بالك على طول وافضلي كرريها لحد ما تثبت في عقلك. ** بالنسبة للضغط بسبب الامتحانات فلو هنصحك بحاجة واحدة ضروري تعمليها دلوقتي فهو إنك لازم تفصلي كم ساعة من غير ما تفكري في المذاكرة أو تحسي بالذنب على الوقت ده ولا تعتبريه وقت ضائع. نفسيتك وعقلك محتاجين يفصلوا، ممكن تقرأي إجابتي وإجابة كوتش ياسمين على سؤال شبه سؤالك هنا 👇 https://www.fedni.net/q/30953229/كيف-أتعامل-مع-ضغط-الثانوية-العامة وأرجع وأؤكد عليك لا الثانوية تستاهل ولا أي حاجة في الدنيا تستاهل تتعبي نفسيتك وصحتك أو تموتي نفسك. افصلي كده وارجعي بنشاط. واستعيني بالله أهم حاجة. أنصحك كمان، خلال الأيام الجاية كرري كتير ذكر (لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم) (وحسبي الله ونعم الوكيل) ردديهم بيقين في معناهم وثقة إن ربنا وحده اللي هيمدك بالقوة ويعينك. بالتوفيق.💚💚

إجابة من mai mahfouz

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦

2 تعليق

العفو، ربنا يوفقك.❤️

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦


بجد شكرا جدا لحضرتك

تم النشر الثلاثاء، ٩ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك