إجابة علي السؤال: كيف أضع حدودًا لتدخل الأقارب في خصوصياتي؟

السلام عليكم، الفضول متغلب عليهم ومشغولين بيكي لدرجة تخنق بصي هو عامةً مش هقولك أختصري أو تجاهلي، هقولك حل بسيط خليكي باردة معاهم بمعنى لما حد فيهم يسألك كنتِ فين؟؟؟ أعملي نفسك مسمعتيش، أو مثلًا ممكن ترودي رد بارد زي كنت برة عادي!!! الفئة دي بجد مش هينفع معاهم غير الرد دا ولو الأسلوب دا منفعش عادي تستخدمي الصد يعني لما يسألك عن حاجة تكلمي بصيغة الجمع بمعنى مثلًا حد سألك أنتِ مش بتشتغلي ليه؟؟ قولي ياريت نتعلم ما ندخلش في حياة حد أو مثلًا أنا مش عايزة أشتغل محدش ليه دخل عادي على فكرة دي مش قلة أدب بالعكس الفئة دي متعبة وعايزة حد يوقفها عند حدها ولو ركزتي في ناس معينة مش هيقدروا يسألوهم عن حياتهم ولا عنهم حتى؟؟ عارفة ليه عشان مثلًا خالتك وقفتهم عند حدهم لكن أنتو عشان ما شاء الله محترمين فـ هما طايحين فيكم بس في ناس معينة الاحترام مش هينفع معاهم حافظي على نفسيتك ومش من حقهم يعرفوا كل حاجة عنك غير سطحيات، وبرضو كلمي والداتك أن موضوع الأسئلة بيضايفك خليها ترود هي مثلًا رد سريع زي لما يسألك تغير الموضوع تقولك مثلًا أدخلي هاتي كذا عملتي كذا وتتجهالهم خالص ولا كأنهم موجودين بجد الطيبة مع الناس دي مش هتنفع مينفعش والداتك تكون طيبة معاهم

إجابة من فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ.

تم النشر الجمعة، ٥ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك