كيف يمكنني التغلب على الرهاب الاجتماعي وزيادة الثقة بالنفس وتقبل الذات؟

حل لمشكلة الرهاب الاجتماعي وعدم تقبل شكلي والذات وقلة الثقة بالنفس

سؤال من kero wageh

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦

2 إجابة

اسمع الفيديو دا ممكن يفيدك https://youtu.be/T9Cb17X3Big?si=uUEMSJVBAl8314Fn

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


الرهاب الاجتماعي غالباً ما يرتبط بعدم تقبل الذات والمظهر وقلة الثقة بالنفس، وهذا أمر شائع يمكن التغلب عليه بخطوات عملية مدروسة. أولاً، ابدأ بإعادة صياغة نظرتك لنفسك من منظور إيجابي: تذكر أن الله خلقك في أحسن تقويم، وأن قيمتك لا تُقاس بالمظهر الخارجي بل بالأخلاق والأفعال. اكتب يومياً ثلاث صفات إيجابية في شخصيتك أو إنجازات صغيرة حققتها، مهما بدت بسيطة، لتعزيز التقبل الذاتي تدريجياً. ثانياً، للتعامل مع الرهاب الاجتماعي، ركز على التعرض التدريجي للمواقف الاجتماعية بطريقة مدروسة: ابدأ بمحادثات قصيرة مع أشخاص غير مألوفين في بيئات آمنة مثل المتاجر أو المناسبات العائلية، ثم زد المدة تدريجياً مع التركيز على الاستماع أكثر من الحديث في البداية. هذا يبني الثقة من خلال التجربة الفعلية بدلاً من التفكير السلبي. كما يمكنك ممارسة مهارات التواصل مثل الابتسامة والتواصل البصري البسيط لتعزيز الشعور بالسيطرة. ثالثاً، لتعزيز الثقة بالنفس، حدد أهدافاً صغيرة قابلة للتحقيق مثل تعلم مهارة جديدة أو المشاركة في نشاط يناسب اهتماماتك، وتابع تقدمك. إذا استمر الشعور بالقلق الشديد، فكر في استشارة متخصص نفسي للحصول على دعم مخصص. يمكنك البحث عن أسئلة مشابهة على فدني للحصول على آراء إضافية من المستخدمين. أنت قادر على التغيير، وكل خطوة صغيرة تقربك من الراحة والثقة.

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦

13 تعليق

شكرا ليكي ياستاذة لينا علي تشجيعك ليا وبشكر كل واحد رد علي سؤالي

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


@kero wageh متحاولش تغير من نفسك هتتغير علفكره الحياة هتجبرك تتعامل وهتغيرك وهتفتكر انك في يوم من الأيام مكنتش بتعرف تتعامل احنا مش بنتولد عارفين نتعامل وعندنا قوة خارقه تخلي صوتنا عالي ،،أنا كنت زيك كدا مش بعرف أتعامل أنا مكنتش بنزل سوبر ماركت ولا بخرج مع مامي وبابا لاني مش بعرف أتعامل لحد ما قررت أتعامل وبقيت أتعامل وأعتمد علي نفسي حتي لو صوتي واطي جرب صدقني مش هتندم وهتبقي جامد

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


ليه يعم انت قد الدنيا

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


حاولت أغير من نفسي أتغير ساعات وأوقات أرجع تاني بحس أني بشخصيتين بس اللي أكتشفته لما ببقي متضايق وزعلان صوتي بيتغير للاوطي دة حتي بيوصل أني صوتي ميطلعش للناس أو أصدقاءي وأوقات صوتي بيبقي طبيعي بقيت مستغرب نفسي ساعتها عرفت أني لما بزعل وبشيل جوه نفسي ساعتها مبقدرش أتحكم في نفسي يلاقي نفسي إنسان تاني

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


بصي أولا أنا حابب أشكرك علي ردك ليا وثانيآ هو أنا يمكن علشان شخصيتي حساسة ومبحبش أتعامل مع الناس كتير ولما باجي أتكلم مع ناس جديدة صوتي بيبقي واطي وكمان بحس نفسي أني غير كل الناس طبعي مختلف هو يمكن اللي مخليني متصور نفسي كدة

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


شوف فيديوهات لناس عندها تشوهات خلقية من الولاده او ناس مريضه فى المستشفى ومن جوه نفسك هتبدا تحبها واهم حاجه تعرف ان راى الناس فى خلقه ربنا مش مهم والثقه بالنفس بتبتدى من جوه نفسك انك عايز تتغير

تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦


الرهاب الاجتماعي وعدم تقبل الذات وقلة الثقة بالنفس غالبًا بيكونوا مرتبطين ببعض، لكن الخبر الجيد إنهم قابلين للتحسن مع الوقت والعمل على النفس. البداية بتكون من فهم الأفكار السلبية عن الذات، وتعلم كيفية التعامل معها، مع اتخاذ خطوات تدريجية لمواجهة المواقف الاجتماعية بدلًا من تجنبها. كما أن تقبل الذات لا يعني الكمال، بل يعني أن نرى أنفسنا بواقعية ورحمة.

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


❤️❤️

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


العفو يا كيرو هنا لمساعدتك كل وقت ☺️

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


معرفة أن قيمتك ليست معلقه على رأي ونظرة الناس لك ، فالإنسان مقدر ومكرم لكونه إنسان فقط ، *وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آَدَمَ ... * ومعرفة أن من تراهم مثاليين فهم ليسوا كذلك ، لإن الخيال دائمًا أعمق من الواقع ، فطالما هو بشر فعندهم نقائص وربما لا يظهرونها هذه هي الطبيعه البشريه

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


يعني إنت جميل لسه الحمد لله مشكلتك دلوقتي مش في شكلك حاول تتقبل شكلك ونفسك بكل عيوبها صدقني طول ما نفسك إنت متقبلها بكل عيوبها الناس هتشوفك جميل جدا ،،ثاني حاجه إنت مش بتعرف تتعامل مع ناس كتير وصوتك بيبقي واطي وخايف وإنتِ بتتكلم هل الناس هتآكلك؟ لا الناس مش هتآكلك بس هتبقي الناس ملاحظه خوفك وهتشوفك مهزوز وخايف ،ليه ما تحاولش تتجرأ

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


@kero wageh بص يا كيرو، هل شكلك اللي عامل لك رهاب إجتماعي ؟ طيب سؤال تاني منين بيجي عدم الثقه بالنفسه والرهاب الاجتماعي حاولت تعرف ليه بعاني من كذا ؟ اولاً لازم يبقي عندك رهاب إجتماعي ولازم يبقي عندك عدم ثقه بالنفس لأنك مش متقبل شكلك إزاي بقا هتتعامل مع الناس وانت مش متقبل نفسك ،،،ثانيا مين أصلا اللي قالك إنك مش حلو خلا ثقتك في نفسك قليله وخلاك مش بتتقبل نفسك عاوزاك ترد علي الحاجات دي

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


حاول تسمع بود كاست والبود كاست الديني احسن واعرف ان ربنا خلقنا في احسن صوره

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك