السلام عليكم، بما إنك قلت إنك بتحب التدريس وهو مهنتك الحقيقية فهتكون هي الترشيح الأفضل لو هتاخد رأينا. لكن طبعا لازم تضع في بالك إن التدريس مهارة، مش كفاية معرفة المنهج، طبعا محتاج مهارات الشرح وتوصيل المعلومة وإدارة الوقت والتعامل مع الطلبة، فلازم الأول تتأكد أو تصقل المهارة دي. استغل الفترة الباقية على الإجازة في إنك تشوف فيديوهات أكتر لشروحات مدرسين وتاخد ملاحظات لطرق تدريسهم وتوصيلهم للمعلومات وشوف مصادر تساعدك على تنمية مهارة التدريس أكتر بحيث لما تبدأ يكون الطريق أوضح وأيسر. جرب في دائرة صغيرة في نطاق أسرتك وعائلتك حتى لو طالب واحد أو اتنين وشوف نتيجة التجربة. وعلى فكرة خد بالك برضه إن الطلبة بتفرق في الفهم وطرق توصيل المعلومة لها فممكن تلاقي أسلوب شرحك بعد كده ينفع مع طالب وطالب لأ، فخذ ده في الاعتبار في تقييمك لنفسك ومهارتك وتنميتك لها. *** ونقطة مهمة، لا تخلي تركيزك على ربح المال، لان أولا ده يضع عليك ضغط وتسرع وقلق إذا الربح تأخر، ثانيا هيكون عائق أمام تركيزك على النمو المهني واكتساب الخبرة بطريقة ثابتة فعالة وعمل سمعة ممتازة بين الطلبة وأهاليهم. *** مش عارفة بالنسبة للمنافسة المهنية والمدرسين في مراكز التدريس القريبة منك هل ممكن يتسبب لك ده في مشكلة ولا لأ بس عامة اعمل حساب للنقطة دي إذا قررت تشتغل مدرس خصوصي، وقرر هل ممكن مثلا لو لقيت صعب التدريس اوفلاين تجرب التدريس أونلاين من خلال منصة أو تعمل قناة يوتيوب. ** إذا في الإجازة عندك وقت إضافي وهتقدر تدير وقتك بشكل كويس مفيش مانع تنزل شغل بعيد عن مجالك المهني، ده أكيد هيضيف لخبراتك الحياتية والاجتماعية والمهارات دي بالتالي أنت محتاجها كمدرس مستقبلا. وربنا يوفقك.
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا