إجابة علي السؤال: كيف أتخلص من إدمان السوشيال ميديا مع فشل كل الطرق؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، حياكِ الله، هقولك كلمة قالتها ليَّ معلمة القرآن، قالتلي يا فاطم طول ما أنتِ ماسكة الفون معناها إن هو أهم حياتك وأهدافك وأحلامك خلاص خليكِ عليه وضيعي نفسك وأحلامك ومستقبلك عشان حتة جهاز كل الـ فيه هيفضل ملايين السنين وأنتِ في النهاية عمرك هيخلص من غير أي عمل تقابلي بيه ربنا طبعًا الرسالة قاسية بس صدقيني هتفرق معاكِ جدًا جدًا ملايين الفديوهات على اليوتيوب عن التخلص من إدمان وسائل التواصل الإجتماعي ولكن بلا فائدة عارفة ليه؟؟ عشان لأزم تكون نفسك هي الواعظ مش الناس وعامةً لو فضلنا نتكلم لبكرة مفيش كلام هيأثر غير لو أنتِ أخدتي قرار وأقولك حاجة أصعب توقعي الأسوأ يعني مثلًا داخلة على تالتة ثانوي تخيلي نفسك كل وقتك على وسائل التواصل إذن توقعي رسوبك لما تفكري كدا هيكون عندك إدارك بخطورة الأمر وهترمي الفون وتقومي تشوفي وراكِ إيه، بجد والله مش هيفيدك في حاجة هيسرق عمرك وخلاص وحاولي تستبدلي كل ما هو ضار بكل ما هو نافع يعني ضيعي وقتك على ناس نافعة تفيدك وتنفعك والتيك توك دا بجد لا يليق بأي بنت مسلمة أبدًا تطبيق مضر جدًا ومليان ذنوب ودمر ناس كتير جدًا ابعدي عنه وصدقيني ولا أي حاجة هتفيدك طول ما أنتِ قاعدة في مستنقع التفاهات فوقي بالله.

إجابة من فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ.

تم النشر الخميس، ٢٣ أبريل ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك