السلام عليكم، صحيح منقدرش نرجع للماضي عشان نغيره لكن مش معنى ده إنه مفيش أمل لتغيرنا ولا إننا هنفضل أسرى لأخطائنا. أنتِ تبتِ الحمد لله وطالما توبتك صادقة وعندك عزم على عدم العودة فخلاص ذنوب الماضي اتمحت عند ربنا وإن شاء الله ربنا يتقبل توبتك ويثبتك على الطريق المستقيم. بيدك حاليا إنك تخرجي نفسك من أسر الماضي ووساوس الشيطان لأنه هيفضل يوسوس لك ويفكرك بكل الذنوب ويحسسك قد إيه أنتِ سيئة ومفيش أمل فيك وربنا مش هيسامحك وهيفضل يخوفك من المستقبل وآثار اللي حصل. ربنا إن شاء الله تقبل توبتك فركزي على المطلوب منك دلوقتي، وهو إنك تحفظي الدرس اللي تعلمته من الماضي لا تكرريه وتقربي أكتر لربنا وتجتهدي في دراستك بعد تجديد النية. وخلي دايما فيه أنشطة وحاجات بتتعلميها كل يوم، ده هيقلل الفراغ اللي ممكن يرجعك للذنب، وهيبعد عنك الأفكار السلبية وكمان هيزود ثقتك بنفسك وإحساسك بقيمتك فهيقل فراغك العاطفي واحتياجك لاهتمام الناس. قومي صلي وادعي ربنا يثبتك على الهداية ويغفر ما مضى ويبارك في الجاي من حياتك. بالتوفيق.💚💚
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا