إجابة علي السؤال: كيف أستمر في العادات والقرارات التي أبدأها؟

السلام عليكم، دي مشكلة عامة وبتقابلنا كلنا. الفكرة إننا بنكون متحمسين للتغيير وراسمين في مخيلتنا حاجات ناويين نعملها والطاقة اللي بنحسها بتخلينا فاكرين إننا هنقدر ننجز كل حاجة ونهد جبال فنبدأ نضع خطط غير منطقية وأهداف غير واقعية ومش بنعمل حساب لطاقتنا وعقلنا والملل اللي طبيعي يحصل لنا بعد فترة من البدء. ** والملل والفتور كمان بيحصلوا نتيجة، إننا بنكون عاوزين نشوف نتيجة التغيير بسرعة والأثر اللي متخيلينه هو المكافأة اللي النفس منتظراها فلما المكافأة بتتأخر بيقل الحماس ونصاب بنوع من الإحباط وخيبة الأمل فبنمل وبنبدأ نسوف لحد ما بنقف. فالحل، أول ما نحس بالحماس وتبدأ الأفكار والأهداف الكتير تغمرنا إننا نهدأ ولا نستعجل. في وقت نكون هاديين ومركزين نبدأ نكتب على ورقة كل الأفكار والأهداف حتى لو غير واقعية ومنطقية، المهم نفضي خالص دماغنا من الدوشة عشان نحط الأهداف والخطط بواقعية بعد كده. اختاري أهم هدف أو اتنين وقسمي الهدف بعد كده لأجزاء صغيرة. عقلنا متبرمج يحمينا من الألم وبالنسبة له الشغل على المهمات نوع من الألم وخروج لنا من منطقة الراحة فدوره يخلينا نبعد عن الألم فبيلجأ للتسويف. لما بنصغر المهام بنعطيه إيحاء إن الأمر بسيط جدا ومش هياخد مننا وقت وجهد. لما الجزء يكون صغير وتنجزيه، المكافأة اللي النفس مننظراها هتحصل عليها باستمرار على عكس الانتظار البعيد. *** ابدأي كده الخطوات دي وإن شاء الله تساعدك على الاستمرارية: حددي أهدافك حسب الأولوية. قسميها لأجزاء صغيرة حسب الوقت والطاقة. لا تعتمدي على وجود الشغف والحماس عشان تبدئي، الزمي نفسك بالمهمة حتى لو حاسة بألم وضيق وملل ناحية البدء فيها. أول خطوة هي الأصعب (لكن مش مستحيلة) فلو تخطيتها هتلاقي نفسك مستغرقة في المهمة بتركيز... لو قلتِ لنفسك ده هم خمس دقائق فقط أو الصفحة دي فقط هيبقى سهل تاخدي الخطوة الأولى. أنصحك تبحثي على يوتيوب عن نموذج عجلة الحياة المتوازنة هيساعدك تحددي أهدافك اللي هتشتغلي عليها بحيث يكون فيه توازن في كل جوانب حياتك. ولو عندك أي سؤال اكتبي لي في تعليق وإن شاء الله أقدر أفيدك. بالتوفيق. 💚💚

إجابة من mai mahfouz

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك