إجابة علي السؤال: كيف أتعامل مع ضغط الثانوية العامة قبل الامتحانات؟

السلام عليكم، شعورك طبيعي جدا، وخاصة لو كل تفكيرك إن باقي أسبوعين والوقت بيمر أو أنا هلحق ولا لأ... كل الأفكار دي بتوترك زيادة وبتخنقك وهتحسسك فعلا إنك ناسي كل حاجة. اول خطوة إنك تهدى وتفصل تماما من فكرة إن عندك امتحانات. لو مخنوق اخرج من أوضتك وابعد خالص عن المكتب واعمل أي حاجة تانية بعيدة عن المذاكرة، شوف هواية بتحبها أو لعبة كنت بتلعبها وقت فراعك، ارسم أو حتى شخبط، انزل اتمشى وشم هوا، أي حاجة مهاش علاقة بالدراسة. ومتحسش خالص بالذنب تجاه الوقت اللي هتفصل فيه مع نفسك، جسمك وعقلك حاليا عاوزين إعادة شحن، فالوقت اللي هتفصله دلوقتي هو بالضبط إعادة شحن لطاقتك ونفسيتك عشان تقدر تستمر. بعدين هترجع ترتب أفكارك وخطواتك بهدوء. لو مكتبك وغرفتك مش مترتبة أو الكتب كلها قدامك يبقى غير مكان مراجعتك، اقعد في مكان تاني يبقى فاضي ومفيش قدامك غير كتاب ودفتر المادة اللي بتراجعها. مجرد إن فيه فوضى حواليك ولا كتب المواد كلها هيخليك حاسس بالضغط وإن لسه حاجات تانية وراك محتاجة تخلص، فخلي قدامك بس المادة والجزء اللي بتراجعه وبعدها انقل للي بعده. وخلي فيه فترات راحة بين الجلسات تفصل فيها لكن خد بالك فترة الراحة لا تمسك فيها موبايل وتبدأ اسكرول، غمض عينيك أفضل أو اعمل تمارين تمدد أو أقف في البلكونة شم هوا وبعدها ارجع بنشاط للمهمة التالية. الثانوية العامة محتاجة هدوء أعصاب ونوم كويس قبل الامتحانات. بالتوفيق إن شاء الله.

إجابة من mai mahfouz

تم النشر الأحد، ٧ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك