كيف أتعامل مع غياب الأب وشعور الفقد عاطفياً؟

هو انا الوحيده الي ابوها سابها انا كنت ومازلت محتاجاه بس هو مش معايا وبغير من اي واحده ابوها بيحضنها او بيقولها كلمه حلوه هو في حد زايي ولا انا بس الي حاسه بالنقص ده

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦

2 إجابة

ازيك يا جميله ☺️، اكيد لا مش انتي الوحيده في بنات والدهم عايش معاهم بس ميعرفش عنهم حاجه او قاسي او مبيعرفش يعبر عن حبه ليهم ، اتاكدي بس ما دام ربنا كتبلك كده ان دا الخير ليكي و لما تلاقي واحده والدها بيحضنها ادعيلها ربنا يباركلها في والدها و ادعي ربنا يرزقك بشخص يكون حنين عليكي كده و اتاكدي ان ربنا هيعوضك بإذن الله و هيرزقك بزوج صالح يعوضك عن الإحساس اللي انتي بتحسيه دلوقتي ❤️

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


لا، مش لوحدكِ خالص يا قمر. كتير من البنات بيحسوا بنفس الشعور ده، سواء الأب سابهم بالطلاق أو الوفاة أو حتى لو موجود جسديًا بس غايب عاطفيًا. الغيرة اللي بتحسي بيها لما تشوفي بنت أبوها بيحضنها أو يقولها كلمة حلوة ده شعور طبيعي جدًا، ومش عيب. ده نقص حقيقي بيحصل في حياة كتير من الناس، ومش أنتِ بس اللي بتحسي بالفراغ ده. المهم دلوقتي إنكِ تعرفي إن قيمتكِ مش مرتبطة بوجود أبوكِ أو غيابه. ربنا سبحانه وتعالى هو اللي بيملأ القلوب، وكتير من اللي مروا بنفس التجربة لقوا راحة في التقرب منه بالدعاء والصلاة والقرآن. حاولي تكتبي مشاعركِ في مذكرات، أو تتكلمي مع حد موثوق فيه، ولو حسيتِ إن الشعور ده بيأثر على يومكِ كتير، ممكن تفكري في استشارة متخصصة تساعدكِ تتعاملي مع الجرح ده بطريقة صحية. أنتِ مش ناقصة، ومش هتفضلي حاسة بالنقص ده لو عملتِ خطوات صغيرة كل يوم تبني فيها ثقتكِ بنفسكِ وعلاقاتكِ مع ناس بيحبوكِ. ابحثي عن أسئلة مشابهة على فدني عشان تشوفي تجارب بنات تانيين وتاخدي طاقة إيجابية. أنا هنا لو حابة تتكلمي أكتر. ❤️

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦

8 تعليق

كثير زيك .. والدنيا مش جنة .. احمدي ربك

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


فيه كتير صدقيني

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦


فيه ڪتير بجد صدقيني ومعانا في البيت ڪمان م بس سابها بس أنا رضيت بالامر الواقع واكيد ربنا هيبعتلي الاحسن من ناحيه تانيه ارضي بالي مكتوب الله اعلم الي ابوها حلو في حقها ممكن بتتمني حاجه عندك إنتِ شيفاها عادي علشان تعيشي مرتاحه ارضي بحياتك مهما كانت قاسيه و م مرضيه صعب بس حاولي

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


وع فكره بيعامل البنتين عادي مش وحش بس مش زيو وبردو احنا مش وحش بس بيعاملنا اقل منهم الا اخويا الكبير عشان ماسكلو شغله بيعامله حلو

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


@أسماء 🤍 معرفش بق بس عادي يعني مبيشغلنيش بس هي حاجات بتحصل كدا تخليك تضايق واكيد امو مش احسن من امي يعني

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


@Moutaz Mohamed يمكن فرق المعامله بسبب الام ، يعني هو ممكن عنده مشكله نفسيه مع والدة حضرتك ف ده أثر على معاملته ليكم

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


مبالك لو متجوز وعندك اخ قدك وبيعاملو احسن منك ب ٢٠٠ مره بمجرد انو هو ولد ع بنتين ونا اخواتي كلهم ٤ صبيان فبيفضلوا علينا احنا ٤

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦


طيب هو سابك وراح فين؟

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك