كيف أتصرف في مشكلتي مع أهل خطيبي ومخاوفي من الحياة معهم بعد الزواج؟

ماذا افعل و ماذا يعني إن اخت خطيبي أو زوجي المستقبلي تكرهني من غير سبب و تعملي مشكله مع باباها و امها من غير سبب والله العظيم عمري ما أذيتهم و تعاملت معاهم حلو جداً و بردوا حماتي مشيت وراء بنتهاا و مش بتعبرني ولا بترود عليااا و بعداا عني من غير ما عملتلهاا حاجة وتكلم خطيبي بسس و تغيظني إنها مش بترود عليااا و بتتكلم عادي مع الكل و تيجي عندي و تعاملني وحش عشان ترضي بنتهاا و ماشيه وراهاا في الغلط حرفيا💔

. و اخت خطيبي راحت قالت ل جوزهاا و كذبت عليه اني أنا بعمل مشاكل لبنتوا و ليها و أنا والله معملتش حاجة و جوزهاا كلمني باسلوب مش حلو و عملتلهم بلوك كلهم و زعلت منهم

و أنا تعبت و خايفه اوي اوي مع العلم خطيبي حلو و كويس معايا جداً و بيحبني

.

معنااه اي اللي أنا فيه ده أنا هتجنن و قلبي وجعني حسبي الله ونعم الوكيل فيهم عملولي مشكله كبيرة و خلوني افكرر كل شويه أنا عملت فيهم اي ولا اذيتهم ب اي💔

و بعد مشاكل كبيرة و بلوك بردوا أنا اللي روحت صالحتهم بسس هماا قداموا حلوين و من وراه صعبين المهم و كلمت امه و ابوه و عادي بس اختوا مكلمتهااش لانهاا هانتني هي و بنتهاا و جوزهاا بسس لو شوفتهاا عادي اقولهاا ازيك و بسس قدام خطيبي اهلوا حلوين و بيكلموني ولاكن اختوه عاوزاني اروح اصالحهاا بعد الاهانه دي بسسس

مش عارفه لي شعور القلق مش راضي يسيبني و بيفضل جوايا و ملازمني أوي و دلوقتي حماتي بتقرب اخوات خطيبي ليه و تقربهم أوي ليه و بحسهم يضحكوا على عقلوا و بيسيسوه بيخلوه يقولهم كلام عنوا و عن شغلوا و مصالحوا و يوموا بيبقاا عامل ازاي و ضحكيين على عقلوا أوي أوي عشان طيب بزياده و أنا خايفه من الحته دي بيجيبولوا إن حتتة يا عريس يا اللي بكره تفرح و بكره تشوف و بكره تعمل و بيجرووه ليهم أوي أوي و أنا خايفه منهم و من كيدهم و حقدهم و مش بيكلموني قد كده لولا أنا اللي برن عليهم و ابوه أنا اللي رنيت عليه و كلمتوا مردش بعتلوا ريكورد بعتلي ريكورد وبسس و مش بيكلمني غير أنا اللي برن و ابوه يرن عليه كل يوم و كل ثانيه و مش بيعبرني انا

.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦

0 إجابة

5 تعليق

وبعدين صباح الفل الطيبه ملهاش علاقه بانعدام الشخصيه خطييك لو شخصيته قويه محدش هيعرف يسحبه بالكلام و تجنبيهم هم الكل ولا تسألي ولا حاجه سؤالك غير مرغوب فيه

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


اه ده الصح وتردي لو حاولت تغلط فيكي واوعي تسكتي لاي حد لان هي لسه هتعملك مشاكل في المستقبل الفئه اللي زي دي ربنا يشفيهم لما بقابل ناس كده بتعامل معاهم بحده زياده ومبخليش حد يعدي حدوده معايا لاي سبب ف محدش بقي يعملي حاجه

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


انا من رايي ان اسلوبك يبقي شديد ومباشر لانها كده بتغير منك لازم تقعدي مع خطيبك و تقوليله اللي بيحصل و لو متظبطتش تلغي الخطوبه لانها هتتعبك بعد الجواز وانتو لسه مخطوبين وعملت ده كله اومال لما تتجوزي هتعمل فيكي ايه ده غير ان خطيبك مش دايما هيكون في صفك لانها اخته في الاول والاخر ف انتي قعدي معاها ومعاه وتحطي حدود واسلوبك يبقي واضح وتعاملك يبقي شديد ومتسكتيش لو فكرت انها تضايقك هي او جوزها او بنتها وتردي الكلمه بعشره هتعملك حساب بعد كده و لازم حد كبير من عيلتك يتدخل ويتكلم مع خطيبك وابوه

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


أنا بقول هل من حين ل آخر اسأل علي حماتي و اتجاهل اي معامله مش حلوه يعني سمعتهاا من الكبار يقولك لو جوزك أو خطيبك حلو معاكي و بيحبك مهما كان اهلو و اتعملي حلو معاهم حتي لو وحشين أنا بتعامل عادي بحدود و خصوصيه عادي خالص و محدش فتح معايا مشكله بنتهم و الامور ماشيه عادي على قد السؤال و بسس أنا مش بحب المشاكل خالص طيب هل عادي موضوع البلوك ده المفروض اسيبوا على طول زي ما هو ماشيلوش؟! و لا موقفي اي انهم بيكلموني عادي و أنا عامله بلوك؟!!

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦


ماما اتكلمت و خطيبي عمل مشكله و أنا عملتلهاا بلوك و حالياً مش بنتكلم بكلم خطيبي و ابوه و امه و حالياً حلوين مع بعض على قد السؤال و بكلم حماتي عامله اي و اولادك و صحيتك عامله اي و على كده و بس هل كده الحل إني أتجنبهاا و اتجاهلهاا ولو شوفتهاا سلام عليكم عليكم السلام و بس صح؟!؟! ولا الصح اي؟!

تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك