السلام عليكم، التوتر بيحصل نتيجة التفكير الكتير، يا ترى هعمل إيه في الامتحانات، يا ترى نتيجتي هتبقى عاملة ازاي، يا ترى هلحق ولا لأ، الأيام بتجري وأنا مش لاحقة، يا ترى أهلي هيعملوا إيه لو... وووو وهكذا.. كل الأفكار دي هتزود قلقك وتوترك وخلاص ومش هتنجزي بسببها. اللي لازم تعرفيه إنك مش مطلوب منك تقلقي على كل ده... مطلوب بس إنك تسعي وتركزي في اللي في يدك حاليا وهو إنك تستغلي كل دقيقة باقية على الامتحانات حتى لو مش لاحقة تخلصي كل المنهج. اسعي فقط، وأنتِ عندك يقين إنك بذلت ما بوسعك وربنا هيوفقك ويكتب لك الخير حثيما كان. *** خلي جلسات المذاكرة بينها فواصل راحة، وفي الفاصل اقرأي شوية قرآن.. ده عن تجربة فرق معي. وافضلي مواظبة على الصلاة وأول ما تسمعي الآذان قومي صلي، لا تخلي المذاكرة تلهيكِ عشان ربنا يبارك في مذاكرتك إن شاء الله وجددي النية والاستعانة بالله. يا ريت كمان تفصلي خلال اليوم بعشر دقائق تمارين تمدد بسيطة هتنشط جسمك وعقلك وتأكدي إنك تكوني نايمة كويس ليلة الامتحان عشان تكوني مركزة وتقدري تحلي كويس. وربنا يوفقك.💚🌺
بحاول كتير والله ،هطبق نصايحك بإذن الله جزاكِ الله كل خير
تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا