كيف أتقبل والدي وأتعامل معه بعد اكتشافي هذا الأمر؟

السلام عليكم

أنا بنت عندي 15 سنه علاقتي مع بابا مش أفضل حاجه لكني بحاول ابره واعمل كل إللي يطلبه من فتره كنت بعمل حاجه علي تليفونه وجتله رساله من واحدة فضولي كسبني ودخلت ولقيت عامل اكونت تاني وبيكلم فيه بنات كتير وفيه رسائل مش كويسه خالص ومش هقدر أقول ل ماما عشان ميحصلش مشاكل وبابا شخص كبير في السن، دلوقتي انا مبقتش طايقه بابا وبجد وقع من نظري بطريقه وحشه بقيت برد عليه ردود وحشه وبجد مش طايقاه ،عارفه إني غلطانه بس قدروا مشاعري أنا بجد مش عارفه أتقبله أعمل أي ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦

3 إجابة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة كلنا بلا استثناء بنعمل حاجات غلط وذنوب ولولا ستر ربنا علينا مكناش هنقدر حتي نبص في وشوش بعض وانتي عملتي غلطين اول غلط انك دخلتي في خصوصياتو تاني غلط انك مش بتعمليه كويس يمكن باباكي بيحاول يتغير كل يوم ويحاول يبعد عن الغلط ده لاكن الانسان ضعيفه بطبعه ف مره الشهوات تغلبو ومره يغلبها ف اللي بينه وبين ربنا في الذنب ده انتي متعرفهوش ف كل اللي انتي تعمليه دلوقت انك تدعيله وتصلي القيام بالذات وتدعي ان ربنا يهديه ويصلح حاله ولو باباكي مش بيصلي لا اجتمعو كلكم وخليه يصلي بيكم جماعي او لو بيقعد لوحدو كتير متسبهوش لوحدو املو الفراغ بتاعو اقعدو معاه وهزرو واضحكو اعملو اكله مع بعض اخرجو اتفسحو المهم انكم تملو الفراغ وتبعدو عن المشاكل والضغوطات والاهم انك تعاملي باباكي كويس وتنسي اللي شفتيه ده وربنا يسترنا جميعا

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


إنتِ غلطانه وغلطانه غلط شديد ولدك معظش صغير علشان إنتِ تدوري وراه و م منحقك تعرفي هوا بيخون مامتك ولا لا وبرضه مينفعش تعامليه معانله وحشه لمجرد انك شفتيه بيخون مامتك انا م بقولك ڪده وانا م عايشه في الموقف انا عايشه في الموقف وبشوف د بعيني بس بعمل نفسي م واخده بالي وبعامله طبيعي احسن م من حقي اتطفل عليه هوا ڪبير بما فيه الڪفايه ولو هوا عمل ڪده ربنا الي يحاسبه م احنا ي بشر ڪلنا بنغلط م والدك بس تقدري تقوليلي لو لقدر الله والدك هوا الي شاف رساله معاكِ وانتي بتڪلمي شاب ڪان هيبقي موقفك اي انا م ببرر موقف والدك. بس بقولك انك تعيشي حياتك وسيبي الي يحصل يحصل ادعيله ربنا يهديه لاڪن حكايه تقولي لوالدتك ولا لا انا من رأي متقوليش حاجه علشان البيت يفضل مستقر نوعاً ما

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. أولاً، أقدر مشاعرك تماماً يا بنتي، وهي طبيعية جداً في سنك. اكتشاف شيء زي ده عن أبيك بيخلّي الإنسان يحس بالخيبة والغضب والحزن مع بعض، وده مش عيب. أنتِ مش غلطانة في إحساسك، لكن المهم دلوقتي إنك تتعاملي معاه بطريقة تحمي قلبك وتحافظ على برّك بيه في نفس الوقت. من منظور إسلامي، بر الوالدين فرض حتى لو كان فيه تقصير من ناحيتهم، لأن الله أمرنا بالإحسان إليهم ولو كانوا على خطأ. ده مش معناه إنك تتجاهلي الخطأ أو تبرريه، لكن معناه إنك تحاولي تفصلي بين شخصيته كأب وبين الفعل اللي حصل. حاولي تتذكري اللحظات الإيجابية اللي كان فيها أبوكي بيدعمك أو بيحبك، وادعي له بالهداية بصدق. الدعاء بيغير القلوب، وده أقوى حاجة تقدري تعمليها دلوقتي. عملياً، ابدئي بخطوات صغيرة عشان ترجعي تتقبليه تدريجياً: قللي الردود الحادة عليه، حتى لو كنتِ متضايقة، واستبدليها بردود محايدة أو مهذبة. ده هيساعدك أنتِ أولاً عشان ما تتعوديش على الغضب. ركزي على أدوارك اليومية معاه بدون ما تدخلي في خصوصياته، وادعي ربنا يبعد عنك الفتنة دي. لو قدرتِ تتكلمي معاه بهدوء في وقت مناسب (مش دلوقتي وأنتِ متأثرة)، قوليله إنك لاحظتي حاجة وإنك بتتمني يراجع نفسه، لكن لو مش مستعدة للكلام ده دلوقتي فخلّي الأمر بينك وبين ربنا. ابحثي عن أسئلة مشابهة على فدني عشان تشوفي تجارب بنات تانيين وتاخدي أفكار إضافية. أنتِ قوية وواعية وده واضح من إنك بتحاولي تبرّي بيه رغم اللي حصل. استمري في الدعاء والصبر، وربنا هييسر لك الأمر ويصلح حال أبوكي. لو حابة تتكلمي أكتر عن اللي جواكِ، أنا هنا.

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦

6 تعليق

بصي انتي مش هينفع تواجهيه و مش هينفع تقولي لوالدك نهائي الحل الوحيد انك تدعيله و طلعي صدقه بنيه ربنا يهديه و يرجعه عن اللي بيعمله

تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦


اللي هقدر اقولهولك هو ان انتي تحاول بقا تعرفيه انك عرفتي ولما هو يعرف حاولي اقعدي معاه قوليله انت كبرت بقا ع الحاجات دي وكدا بق وقوليلي ولو عاوز تجوز متجوز وهو مش هيتجوز هو ممكن يكون بيتسلي فانتي هتبقي عملتي اللي عليكي عشان انتي مينفعش تقولي لامك حاجه زي دي وبس يعني وبردو مهما كان السبب مينفعش تعامليه وحش

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦


ما ينفعش تحاسبيه على حاجه زي دي خالص ، تعاملي معاه بإحسان ، وادعيله كتير أوي إن ربنا يخلص قلبه من التعلق بالنساء لإن أكبر فتنة على الرجال هي النساء.

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


للاسف مفيش حلجه ف ايدك تعمليها .. ولو بيعمل حاجه غلط ف هو هيتحاسب عليها بشخصه هو .. ف برضو هو والدك وبرضو مفيش انسان مبيغلطش وكلنا عندنا ذنوب ومعاصى ف ادعيله ربنا يهديه وده اللى ف ايدك

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦


@Aalaa Attia لا طبعا تواجهه عادي جدا ولو كل حاجه مشت بالدعا احنا كدا مش هنشتغل ومش هنعمل حاجات كتير هي عادي تواجهو اصل هي مبتعملش حاجه غلط بس تواجهه بادب يعني

تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦


انا اتكلمت معاه قبل كدا وقولتله لو عاوز تجوز أتجوز لكن متعملش حاجه حرام هو طنشني ولازال مكمل والحوار وسع ومش قادرة أتقبل حاجه زي دي حتي لو تسليه هو مش صغير عشان يعمل كدا وهو عارف اني عارفه لو هو مش فارق معاه نفسه إزاي ميفرقش معاه مشاعري ؟

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك