انا ادركت اني شخص لا يعتمد عليه و كل يوم بفقد ثقتي في نفسي و الناس هتبطل تعتمد عليا في شئ تاني و زهقت من نفسي ساعات بحس اني غبي بمعني الكلمه بقيت بحط نفسي في مواقف غبيه و اعمل اشياء غبيه الطفل مش بيعملها مش فايق و التوهان بيزيد معايا و قله تركيز
كرهت نفسي من اللي انا فيه مش عارف افوق اوقات بفكر ازاي أكون اسره مع شخص و انا كده انا سهل حد يستغلني و مش عارف اي رده فعلها لو عرفت اني كده او ازاي انا هكون معاها اسره و انا شخص لا يعتمد عليه توهان كتير و بسرح
محتاج اعرف انا ليه كده و مش قادر اطلع من ده انا سني ٢٠ سنه لسه صغير مع العلم بدرس و بشتغل و شغلي في خطر كبير ممكن يؤدي لا قدر الله للموت بس عاوز اخرج نفسي من الحاله دي بس مش قادر كل يوم بكرر نفس الغلط و مش بتعلم منه و افكار غبيه بتشدني حد يفيدني علشان حاسس اني هدخل في مرحله اكتئاب و كرهت نفسي من كل ده
محتاج منك تستفيض في عرض بعض المواقف اللي شايف إنك مكنتش مركز وعملت حاجة شايفها غبية، لأني بشتبه في حاجة معينة. هل في أنشطة أو حاجات معينة بتلاقي نفسك مركز فيها جداً، وممكن تنسى نفسك بالساعات وأنت بتعملها؟ ولا دائماً مش قادر تركز؟ بتقدر تخمن طباع الناس وبتحكم عليهم في العادة صح من أقل وأقصر تعاملات؟ أخبار الفلوس معاك إيه؟ بتعرف تحوش ولا دائما بتلاقي حاجة تبدو صح ومنطقية في الأول وبعدين تندم عليها؟ هنكمل في التعليقات بإذن الله لما أسمع منك.
تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦
يا أخي الصغير، أولاً أحب أقولك إن شعورك ده طبيعي جداً في سن العشرين، وكتير من الشباب بيمرّوا بنفس اللحظة دي وهم بيحاولوا يوازنوا بين الدراسة والشغل والضغوط. إدراكك للمشكلة خطوة كبيرة، وده يعني إنك مش "غبي" زي ما بتقول، لكنك شخص بيحاول يفهم نفسه ويصلحها. التوتر والتكرار في الأخطاء غالباً بيجي من الضغط المتراكم، قلة النوم، أو حتى الخوف من المستقبل، وده مش عيب بل فرصة للتغيير. ابدأ بخطوات عملية بسيطة: كل يوم اكتب ثلاث أخطاء حصلت وإيه اللي تقدر تعمله مختلف المرة الجاية، ده هيساعدك تتعلم منها بدل ما تكررها. قسم يومك لمهام صغيرة واضحة، زي "أنهي جزء من الشغل قبل الظهر"، عشان تحس بالإنجاز وتزود ثقتك بنفسك تدريجياً. وفي الجانب الروحي، حاول تخصص وقت يومي للصلاة والدعاء بإن الله ييسر لك التركيز والقوة، لأن التوكل على الله مع السعي بيخفف الشعور بالضياع ويبني الثبات. بالنسبة لفكرة الأسرة، ركز دلوقتي على بناء نفسك أولاً، لأن الشخص الموثوق بيبدأ بإصلاح عاداته الصغيرة، وهتكون قادر تكون سند لنفسك ولغيرك مع الوقت. أنت لسه صغير ولديك فرصة كبيرة تغير المسار، ولو حسيت إن الأفكار بتزيد، جرب تبحث عن أسئلة مشابهة على فدني عشان تشوف تجارب الآخرين. أنت مش لوحدك في الرحلة دي، وكل خطوة صغيرة هتقربك من النسخة الأقوى من نفسك.
تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦
مش قادر افوق عاوز اي تفسير لده
تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦
لسه سنك صغير وهتتعلم بمرور الوقت سواء ف الدراسه او الشغل او التعامل مع الناس عموما .. لكن عشان تتعلم اسرع لازم تتعامل كتير والمواقف هتخليك تظبط كل ده عادى
تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا