السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أتمني تكونوا خير الناصحين لي واعتبروني أختكم في الله
وآسفة على التطويل
الحكاية وما فيها إن أمي بتكلم شخص غريب عنها لا يمت لها بصلة قرابة
وأمي من النوع الملتزم جداً جداً جداً من وهي طفلة ليها مبادئ وأنا واخداها قدوة ليا لأنها واجهت صعوبات كتير لا تعد ولا تحصى وعارفة اتعاملت معاها ازاي ...أثبتتلي إن هي حقيقي شخصية نادرة جداً ....زواجها من بابا كان نوعاً ما اجباري ولكن من باب الإلتزام الذي تقنع به حينها هو اللي شجعها ....وتعدي الأيام والسنين وكان من النوع اللي يسعد نفسه من خلالها على حساب نفسها وهي أفنت حياتها في مواجهة كل الصعوبات معاه لإسعاده وطاعة ليه .. أبويا عمره ما اهتم بيها حرفياً بكل ما للكلمة من معنى واجهت تعب كتير وأهملمها وأنوثتها طفيت بمعنى الكلمة...دائماً زي أي أم مصرية علشان تلفت انتباه تبدأ تتكلم عن الناس اللي كانوا نفسهم يتزوجوها وتقول عبارات زي ... (كان مين ألف يتمناني.. أنا مش فاكرة هي بتتقال ازاي )
المهم بدأت تتكلم مع شخص كنوع من الأخوة القديمة (مع إنها لما كانت شابة قبل إهمال أحلامها وطوحتها كانت بترفض الشباب كلهم وترفض تتكلم مع أي حد بس الزواج السام دمرها بمعنى الكلمة ) فكلمة من هنا على كلمة من هنا وكلمة معسولة منه ليها بدأت تستعيد أنوثتها من جديد لشخص لا يحل ليها يعني لسة الشمعة بتنور هي شعلة خفيفة جداً وهي لسة في مرحلة إشعال الشمعة الخفيفة....فمش عارفه أتصرف ازاي ما ليس غير الدعاء ليها ونصائحكم التي أتمني أن تفيدني
معلومات اضافيه
(*أنا الوحيدة اللي تعرف بموضوعها وهي نفسها متعرفش إني عارفة )
وكان سهل جداً ملاحظة التصرفات الخفية
زي أنها بتمسك التلفون بزيادة بتهتم بنفسها( مع إنها عمرها ما بتحط روج غير في الفرح بس يعني لما بحاول أفتح معاها حوار إن هي تهتم بنفسها
تقفل الموضوع باكتئاب وحزن شديد )
(*المرحلة وصلت لتطورات إضافية وصلت لصور )
هي صديقتي الوحيدة في الحياة وأنا كاتمة أسرارها الوحيدة
(*عندي 17 سنة وهي داخلة في الخمسين )
(*ملحوظة أنا مش متأكدة من الفكرة دي وهي هل بتتكلم معاه لأنه أثر على أنوثتها
وده سبب كافي ...أم بسبب إضافي وهو إن هو كان من الشباب اللي كان نفسها فيه وهي مراهقة بَنَت حياتها مع شخص متقدملها.. وخصوصاً إني سمعت منها إن فيه ناس كتير كانوا بيعافروا علشان يوصلولها بس هي كانت بترفض لعدم التناسب مع إنها دلوقتي بتتمني إن لو كانت قبلت بشخص منهم
أنا عمري ما هتأثر باللي بتعمله بإذن الله ربنا يثبتني على الإيمان
ولكن أنا بتدمر لأن قدوتي الوحيدة في الحياة بتدمر
عانيت من من الشك الشديد المرعب والمرهق منها ليا وسببلي معاناة في فترة حساسة جداً فترة 10 سنين ل15 سنة وانتهت الحمدلله سببتلي أرق لدرجة إن كانت تعد عليا الأيام من غير ما أدزق طعم النوم كان تفكير زائد مرعب وسواس قهري عندي توتر وقلق ومازال لحد الآن بدون سبب... كنت بحتاج أركز في كل شيء علشان أبعد الشك عن تصرف غير موجود وكل اللي بحكي عنه ده عقدة نفسية سببتلي حساسية زيادة عنة اللزوم بقيت بعيط من أقل حاجة لو تعرفوا الإكتئاب المبتسم أنا أول ما سمعت عنه انهارت من العياط لأنه بيحكي عن حالي وهي عمرها ما تعرف إني كل يوم على مدار الخمس سنين بدون انقطاع ولا ليلة لازم أعيط قبل ما أنام وغالباً مش بنام وأقوم تاني يوم أكتر بنت فرفوشة في الحياة بقوا يتريقوا على ضحكي الكتير واللي من غير سبب
من صغري اضطريت أفهم حاجات أكبر من سني وبقي عندي وعي زائد ...خلاص كفاية كده...
المهم أنا قلت كل ده ليه ..ما يخصني يعني..لأن يبدو إن ايه العلاقة بموضوعك وموضوع أمك ...فاهماكوا .....والإجابة ... لأن أستغفر الله العظيم جالي وسواس غريب أنا أكيد عمري ما هجرؤ على كدة ولا إني أجرح أمي بالطريقة دي وهو أني أرهقها نفسياً بالشك في الموضوع ده زي ما عملتي كدة أنا لمجرد الفكرة اترعبت إني ..هكون زيها ؟! مرعبة بجد إن العقدة النفسية اللي عندي تأذي حد تاني بسببي
يارب تعرفوا تجيبولي حل أنا مش هعرف أواجهها أنا جالي خوف لمجرد إنه ياخد الصور ويروح يبعتها لبابا في يوم من الايام ده هيبقي كابوس فعلي لأن ما فيش حد يتوقع ده أبداً وخصوصاً منها ...تصرفها غير مقصود منها تماماً وأنا متأكدة من ده ولكن صعب إن حد يصدقها أو... يفهمها بمعنى أصح وأدق
.... يارب اهدني الصراط المستقيم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أختي العزيزة. أشعر بثقل ما تحملينه على كتفيك في سن السابعة عشرة، وأقدر شجاعتك في مشاركة هذا الألم العميق. أنتِ ترين أمك قدوة نادرة، وهذا التناقض بين صورتها المثالية والواقع الحالي يجرح قلبك بشدة، خاصة مع تاريخك الشخصي من الشك والقلق الذي عانيته بسببها. هذا الشعور بالخيانة المزدوجة – خيانة لنفسها ولكِ – طبيعي تمامًا، ولا يعني أنكِ ستكررين نفس الدورة. من منظور إسلامي، الخيانة الزوجية محرمة، والدعاء لها بالهداية والتوبة هو أقوى سلاح تملكينه الآن، كما ذكرتِ. استمري في الدعاء لها ولنفسك بالثبات، وأضيفي إليه دعاءً بأن يصلح الله بين والديكِ ويرد قلب أمكِ إلى زوجها. في الوقت نفسه، ركزي على تمكين نفسك: أنتِ لستِ مسؤولة عن إيقافها مباشرة، فالمواجهة المباشرة قد تزيد من عزلتها أو تدفعها للإنكار، خاصة أنها لا تعلم أنكِ تعرفين. بدلًا من ذلك، حاولي فتح حوارات إيجابية غير مباشرة عن أهمية الاهتمام بالنفس والزواج كعلاقة تحتاج رعاية متبادلة، مع التركيز على مشاعرها كامرأة أفنت عمرها في التضحية. هذا قد يساعدها على إعادة تقييم خياراتها دون الشعور بالهجوم. أما بالنسبة لصحتكِ النفسية، فالوسواس والأرق والاكتئاب المبتسم الذي وصفتِه يحتاجان اهتمامًا خاصًا بكِ أولاً. أنتِ لستِ "مثلها" في الشك؛ بل أنتِ واعية ومدركة، وهذا الوعي يمكن تحويله إلى قوة. مارسي أنشطة تعزز ثقتكِ بنفسك، مثل القراءة أو الكتابة عن مشاعركِ، وتذكري أن طلب المساعدة من متخصص نفسي إسلامي التوجه (إن أمكن) ليس ضعفًا. ركزي على بناء علاقات داعمة أخرى خارج الأسرة لتخفيف العبء. أنتِ لستِ وحدكِ في هذا، وكثيرات مررن بمواقف مشابهة. ابحثي عن أسئلة مشابهة على فدني للحصول على منظورات إضافية. ربنا يهدي أمكِ ويصلح حالكِ ويثبتكِ على الإيمان، ويجعلكِ أقوى مما تتخيلين.
تم النشر الخميس، ٢٥ يونيو ٢٠٢٦
ربنا يوفقني في التنفيذ يارب لأن أنا خايفة أتكشف وخليفة هي تتكشف... خصوصاً زي ما قلت إن أنا كنت سبب بعد ربنا في سترها لحد الآن..
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
وعلى فكرة ممكن مش من أول مرة والدتك تتأثر يعني ممكن بعد ٤ أو ٦ منشورات المهم تتعرض كتير ومن هنا بجد هتبدأ تأخد خطوات فعلية🤌🏻
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
أنا متأكدة هتجيب نتيجة بجد، أيوة أنتِ مؤلفة فعلًا وفي حاجات أنتِ حطيتها في موضع مناسب 😅🌟 أهم حاجة خطوات التنفيذ
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. أنا مؤلفة عبقرية على فكرة 😎... مش كفاية تأثر كدة ولا ايه 🤡ولازم أعمل دموع التماسيح وأنا بقرأ القصة علشان تعرف إني مش بهزر
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
10/10 🌟🌟 بس طبعًا عدلي فيها شوية زي مثلًا إنك متأثرة بالقصة 😅
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
حلوة جدًا يا ستي أعملي نفسك قرأتي القصة من علي الفيس عامةً كلنا أصحابك هنا أبشري💕🙈
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. قيمي القصة من 10 ✨
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
@eslam fayad جزاك الله خيراً على نصيحتك... وبالنسبة لفكرة التجسس فغصب عني بلاحظ اللي هي بتعمله وأنا علفكرة كنت سبب في سترها وعدم كشفها بعد ربنا.. وأتمني تقرأ القصة واتقيمها من 10 👍🏻
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
نرخصوه شوية 😃🤷🏻
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
بس سعر الذهب مش غالي شوية هنتكشف كدا😂😂🤌🏻
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. بصي بقي هو أنا فكرت في فكرتك دي قبل كدة اللي هي إن أمثل الموقف عن صاحبتي بس أنا مش مصاحبة حد أقصد هي صاحبتي الوحيدة اختصاراً للكلام الكتير هعمل الموقف ده بتمثيلية أكبر بما يناسب موقف أمي ... ربنا يوفقني فيها .. هبحث عن جروبات على الفيس بوك بعنوان استشارات أسرية أو ما الحل في هذا السياق يعني... بعدين أروح أكتب منشور خاص عليه... أنا لوحدي اللي أشوفه أو أنا وهي... لو ده ينفع يعني... بعدين أكتب القصة دي(أنا حرفياً كنت بموت من الضحك وأنا بكتبها 🤣ربنا يسامحني علي كذبتي بقي🤦🏻) .... السلام عليكم ورحمة الله أنا اختكم في الله ساعدوني بالله عليكم أنا اتنصب عليا من شخص عديم الإنسانية أنا عمري ما هلاقي مبرر للي عملته قدام ربنا قبلكم ... أنا عملت ذنب وبتوب لربنا عسي أن يتقبل توبتي أنا بتمني إن ربنا يغفر لي ذنبي ... الموضوع بدأ لما بدأت أتكلم مع شخص معرفة سابقة زميلي في الشغل والشخص ده محترم جداً جداً وأنا بعرف الأشخاص كويس المهم بدأ يفتح معايا كلام وأنا حسيت إنه مش بيمثل لأنه عمره ما عمل كدة مع غيري كان سهل إنه يوقعني لأن جوزي كان بيسافر كتير وبيسيبني أنا وعيالي لوحدنا معايا بنتين وولد أنا حاسة إني خنت ثقة جوزي فيا ربنا يسامحني ...المهم قالي أنا هادي أتجوزك ومش هقدر أتخلي عنك انتي دخلتي حياتي وقلبي من غير إذن وبدأ يحكيلي عن مشاكل بينه وبين مراته وأنا أمنتله وبدأت أحكيله عن مشاكلي مع جوزي وحياتنا تقريباً لأنها كلها مشاكل المهم كان بيقولي كلام غزل كتير رجعلي ثقتي بأنوثتي اللي جوزي أهملها فحبيته ووثقت فيه واتمنيت لو كان جوزي وكرهت جوزي أكتر ما كنت بكرهه وقالي إن هو هيطلق مراته في سبيل إن يعيش معايا ويهتم بعيالي زي عياله وعايزني أعمل قضية خلع علي جوزي وأنا صدقته وعملت وبقيت منفصلة قلبي مراتي خدت الشقة وأنا حالياً بجهز في شقة جديدة وبيستلف فلوس علشان يكمل ووكان طالب مبلغ مني علشان أساعده أنا ما صدقت إن هو طلب مساعدتي من هنا وروحا بليغة ذهبي كله عامل تقريباً 585,000 ألف جنيه ...روحت سايبة 5000 جنيه واديتله المبلغ الكامل وأنا بساعده بقي خدهم من هنا وسافر وقطع الإتصال بيت وأنا دلوقتي بتمرمط في الشغل علشان ألاقي آكل أنا ربنا يعلم عيط كام مرة وأنا بكتب المنشور أتمني تساعدوني توقفوا معايا ولو حد يعرف رقم محامي كويس مناسب لظروفي يقف معايا في محنتي يبقي ربنا يحفظكم وحميكم من كل شهر ......(أنا خليت الشخصية البطلة بعيدة عن شخصية أمي أو غير متشابهة معاها كثيراً سواء في الموقف نفسه أو الشخصية أولاً لعدم جرح مشاعرها ثانياً لعدم الشك )
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
في حاجات معينة ممكن الإنسان يعملها رغم ان هو عارف أنها حرام بس ممكن يتوب لو حد بيعمل نفس الحاجة والنهاية كانت سيئة فهماني فـ هي لما تلاقي موعظة هتفكر وبجد إحتمال كبير جدًا تسيب العلاقة وتركز في بيتها وصدقيني مش مبرر أنها تخون الصبر والاحتساب أفضل الله يرضى عنكم اللهم آمين لا تخافي بجد كلنا وكل حد شاف الرسالة هيدعيلك
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
أيوة أنا فهمت دا وفهمت انها عارفة أن دا حرام بس أنا بقولك لما تلاقي بنتها بتقولها كدا هتوقف صدقيني عشان نظرتك ليها وكمان عشان هي عارفة إنك واخدها قدوة فـ هتبطل عشان كدا صدقًا
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
لأ يا غالية بدعة موضوع دعوة 40 غريب مستجابة، الله يرضى عنك اللهم آمين
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ.2 رداً على بعض النقاط... أولاً هي بتعمل كدة عن معرفة تامة بحرمة الموضوع ومش جاهلة عن حاجة ... وده الأصعب ثانياً طلبت الطلاق بدل المرة ألف وبابا مش بيسيبها .. وهي نفسها بحسها بتطلبه عن ضغط لأنها مش عايزة تسيبنا نتبهدلوا في الحياة ك عيالها ... ثالثاً تقبل الله دعائكم وأنا عمري ما حبيت أجعل بيني وبين ربنا وسيط ... ولكن بقول ادعولي فعلاً من باب دعوة 40 غريب مستجابة
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
@فَاطِمٌ الشَّافِعِيُّ. 1جزاكِ الله خير الجزاء على نصيحتك وكلامك المؤثر والطيب والذي يظهر روحك الجميلة بارك الله فيكِ 💗
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
مبدأيا طريقة تفكيرك كويسة جداً وبرغم اللى حصل لسه بتتكلمى عنها كويس وف البداية حاولتى تشرحى حاجات عشان اللى يقرأ مياخدش عنها فكرة مش لطيفه ف برافو جدا واتمنى تستمرى على كدا لان مهما عملت هى مامتك بغض النظر عن اى حاجه ..وللأسف مشاكل الاب والام بتبقى صعبة وتقيلة جدا علينا تحملها .. لو ليا نصيحة ليك ف هى بلاش تجسس عليها لو ده حصل .. تانى حاجه قربى منها اكتر وحسسيها بحبك بزيادة .. تالت حاجه ادعيلها كتير كتير ان ربنا يثبتها وطالما قلتى انها ملتزمه جدا ف الاصل دايما غلاب حتى لو بعدنا عنه لكن دايما بيرجع وبيغلب ..
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
وكمان أنتِ عشان بتحبيها رسالتك كانت من القلب وكانت مؤدبة، وإنك رغم دا برضو هي قدوتك وعادي كلنا بنغلط بس المهم نصلح الغلب ونبطل تمادي عشان نتيجة التمادي سيئة وبتكون ضدنا وهي صديقتك زي ما قولتي يبقى تساعديها وصديقني هتلاقي نتيجة تفرحك
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
بصي فكرة تتكشف هو محدش عارف غيرك ولا حد هيعرف أصلًا يبقى تتكشف ليه؟ إلا لو غطاء الستر أتكشف من عند الله ودا بيكون عشانها لأن ربنا يريد لها الخير، بس صديقني لما توصلها رسالة مرة واتنين وتلاتة هتبدا تفهم وزي ما أنتِ قولتي هي قدوتك وكمان حد صالح ما شاء الله الله يحفظها عارفة بجد دي زُلة ليها ورغم إني صدقًا م أعرف حد منكم بس سبحان الله حبيتكم في الله وحبيت والدتك جدًا وعندي يقين كبير جدًا أنها هتفهم الرسالة💕
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
وكمان عايزة أقولك حاجة أخيرة أنتِ حد مؤدب جدًا جدًا جدًا رغب إنك صغيرة بس بجد فيكِ خير وطريقة كلامك مؤدبة وخوفك عليها دة من البر والرحمة ومش عايزاكِ تشوفيها بنظرة وحشة هي ضعفت على فكرة قدام حاجة نفسها فيها والأنثى عامةً بطبعها بتحب الإهتمام والغزل ودا معروف ودي فطرة أكيد مش ينكرها فـ الله يعينها أدعياها وأدعي أن والدك كمان يفوق ويحس بيها ويقدرها وصدقًا لو كلمة وحدة هتفرق💕
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
لما تكلميها زي ما قولتلك قوليلها هو إزاي أم تخون زوجها؟ وأكيد رصيد الستر إنتهى عشان كدا عيالها عرفوا أبداي كلميها ترهيب مع ترغيب وإن باب التوبة مفتوح وهي صدقًا هتفهم وبجد هتأخد قرار وصدقًا بعد كلامك علطول هتقطع العلاقة هتاخف على بيتها وزوجها ونفسها 💕
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
عامةً يا غالية الطريقة دي قوية جدًا هو والدتك هتبدأ تفهم وتعرف إنها بتعمل شيء خطأ وحرام وكمان ممكن في يوم من الأيام العلاقة تقلب ضدها هي مش ضامنة غير دا مش مبرر إن والداك مش مهتم بيها تبدأ تخون الخيانة حرام وكمان كان ممكن تطلب الطلاق أفضل من المعصية وأنا فاهمة وضعها جدًا
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
هقولك طريقة وهتنفع معاكِ جدًا بصي أنتِ أقعدي معاها وقوليلها ماما أنا عايزاكي في موضوع مهم خالص، الموضوع إيه قوليلها معايا صحبة على وسائل التواصل أو صحبة على أرض الواقع أنتِ أختاري تمام، المهم قوليلها صحبتي دي أكشفت إن أمها على علاقة بـ راجل غير أبوها الشخص الـ هي على علاقة معاه بدأ يهددها ويأخد منها فلوس عشان ميفضحاش وأمها باعت ذهبها كله وخايفة جدًا وقوليلها صحبتي عايزة تتصرف ومش عارفة تعمل إيه؟؟ هي وأمها عايشن في رعب وأبوها لو عرف هيطلقها! وأمها ندمانة جدًا ومش عارفة تتصرف إزاي وتخلص من الشخص دا إزاي وبدأ يهددها
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته كيف حالك يا غالية عساكِ بخير حال 💕
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا