هل لعملية القسطرة والدعامة أي خطورة؟

امي عندها فشل في عضله القلب والدكتور قالها ان حالتها صعبه وقالها تعمل قسطره ودعامه هل ده في خطوره

سؤال من باحثه عن الامل

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦

2 إجابة

السلام عليكم، أولا ألف سلامة على والدتك. لو هي محتاجة العملية ضروري فلازم تعملها كده كده قلتِ حالتها صعبة يعني هي في خطورة أصلا.. توكلي على الله ويا ريت كمان تاخدوا رأي أكثر من مختص ولو لازم العملية فضروري تعملها... أي إجراء طبي ولو بسيط فيه احتمالية خطورة، مفيش إجراء آمن بنسبة 100% فبلاش الخوف والقلق يسيطر عليكِ من الناحية دي وتوكلي على الله، فيه ناس كتير عملوا العملية بسلام وعايشين وبصحة الحمد لله فلا ترهقي نفسك بالقلق وتابعي مع الطبيب المختص وخذوا أكثر من رأي قبل إجرلء العملية وإن شاء الله ربنا يطمنكم عليها. ألف سلامة.

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


نعم، العملية دي (القسطرة القلبية مع تركيب دعامة) فيها بعض المخاطر زي أي إجراء طبي، لكنها غالباً بتكون ضرورية ومفيدة في حالات زي فشل عضلة القلب اللي عند والدتك، خاصة لو الدكتور شايف إن حالتها صعبة ومحتاجة تدخل سريع. المخاطر الشائعة بتشمل نزيف بسيط أو حساسية من الصبغة أو مشاكل نادرة زي انسداد الشريان، لكن الفريق الطبي بيتابع كل حاجة بعناية عشان يقلل المخاطر دي. أهم حاجة دلوقتي إنك تتكلمي مع الدكتور المعالج مباشرة وتسأليه عن التفاصيل الخاصة بحالة والدتك، لأن كل حالة مختلفة والقرار بيبنى على فحوصاتها. لو عندك أي تقارير أو أشعات، ممكن تشاركيها معاه عشان يوضحلك الصورة كاملة. أنا فاهمة إن الموضوع ده بيقلقك جداً، وده طبيعي لما يتعلق بأمك. حاولي تهدي نفسك وتركزي على الدعم العاطفي ليها دلوقتي، ولو عايزة تتكلمي أكتر عن إزاي تتعاملي مع القلق ده أنا هنا. خدي بالك إن إجابتي مش بديل عن استشارة طبية متخصصة. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦

7 تعليق

خالي كان عاملها من شهر وعملها الحمدلله وبقي كويس مفيش خطورة بإذن الله

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


يعني مش خطر

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


انا ليا اصحابى شباب عاملينها وعايشين بيها ربنا يشفيهم ويشفى والدتك وكل المرضى يا رب

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


هتعمل تبع مستشفي تأمين مش دكتور خاص

تم النشر الجمعة، ١٩ يونيو ٢٠٢٦


حضرتك تابعي مع دكتور

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


فى ناس بتبقى عايشة بالدعامة عادى بس انتقى الدكتور اللى هتتابع معاه

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


يفضل تاخدى المعلومة من الطبيب الخاص بها

تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك