هل سنكون أنانيين إن اتخذنا هذا القرار؟

هل الحب ممكن يستمر 26 سنه برغم ان كل واحد شاف طريقه

من فتره للتانيه بيكون في حنين وسؤال عن الاحوال لكن مفيش اي خطوه بتتاخد وكل واحد مكمل حياته

لكن لما المرض اشتد على كل واحد فينا بامراض مزمنه وبعد معاناه مع الاطراف التانيه سنين

في قرار اتاخد ان اننا محتاجين نكمل الباقي من عمرنا جمب بعض

خصوصا ان مفيش راحه مع الاشخاص التانيه لا نفسيا ولا جسديا

هل احنا كده انانيين ولا من حقنا نعيش الباقي من عمرنا ف تعب ومشقه ومرض

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢ يونيو ٢٠٢٦

3 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بسم الله على الحب اللي هو شعور جوه القلب فقط لا غير مفيش شخص كنت باكمله مشاعر من الطفوله صغيرين اعجاب او حب او ايا كانت ايه هي ونزلت متعلق بشكل ماب الشخص ده جوه قلبي رغم ان حياتي مشيت باتجاه مختلف وارتبطت واتجوزت شخص ثاني ومع ذلك لسه الشخص ده في قلبي فلو هي دي الحاله اللي احنا بنتكلم عليها يعني ده طبعا وارد جدا يكون موجود بنسبه كبيره ممكن يكون كل البني ادمين عندهم شخص كان معجبه بيه بس ما كانش هو ده المناسب كقرار حياتي ان هم يكملوا معايا في وقت ما هم حبوا بعض او وقت ما حاسه ناحيه لبعض وهكذا لكن بقى لما تمشي بنا الحياه ولا ايه نفسنا بسبب كل الضغوطات او بسبب كل الازمات او بسبب كل حاجه حصلت معانا بيجي لنا الحنين ده بتاع اللي هو مش كان الشخص الاولاني اللي احنا حبيناه ده كان احسن لا دي بتبقى واحده عن النفسيه وبتبقى واحده من الحاجات اللي الانسان بيهرب فيها من المرار الحالي في الحياه ومن الازمات الحاليه في حاجه حلوه شعورها حلو وجميله لان لما هنفكر بشكل منطقي عقلاني. هنلاقي انه حتى لو كان الشخص اللي احنا بنتمنه المشاعر دي شخص جميل واحنا بنحبه احنا بنسبه ما مناسبين لبعض شعوريا عشان احنا الاثنين بنتبادل مع بعض نفس الشعور وبتحب بعض لكن ده مش معناه ابدا منطقين ان انا الشخص ده مفيش ما بيننا اختلافات هتخلينا برده نواجه ازمات مفيش حاجه اسمها كده خالص الشعور ده بس الاحساس بالحنين والاحساس بان انا عايزه اخد قرار ان انا اسيب الحياه الحاليه واهرب للشخص القديم او اهرب للحب القديم ده بيبقى نوع من انواع الهروب من الضغوطات الحياه مش اكتر لكن ده مش تفكير عقلاني ولا نقدر نقول ان ده قرار ممكن ان احنا نقف عنده هل ده مبيحصلش مع ناس وبيحصل بس لما ده ان هم بيقيموا الوضع عقلانيا كويس ااا ويشوف واذا كان اللي هم هيعملوه ده او الخطوه دي مبنيه على تفاصيل واقعيه او تفاصيل مش هتهد اكثر ما هتهد.

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦


بصي يا بنت الحلال مفيش حاجة بتحصل في الدنيا دي من غير ترتيب ربنا وهو اللي كاتب القلوب لبعضها طالما لفت الأيام ورجعتوا لبعض بعد العمر ده كله وفي وقت المرض والتعب يبقي ربنا بعتكم لبعض رحمة وسند ومفيش أي أنانية في إنكم تختاروا الحلال وتعيشوا اللي باقي من عمركم في رضا الله ارموا حمولكم على ربنا واستخيروه والي فيه الخير ربنا هيقدمه ليكم ومتخافوش من كلام الناس طالما هتمشوا في طريق يرضي ربنا وتوكلوا على الله هو حسيبكم ووكيلكم... بس مش حاسه الموضوع اوفر شويتين ... 🤔 بس اللي بعته ده بافتراض انكم انهيتو العلاقه مع الأطراف الآخرين ..بس انا مش عارف لي حاسس انكم اكبر من أربعين خمس سنه

تم النشر الثلاثاء، ٢ يونيو ٢٠٢٦


أختي الكريمة، الحنين للماضي أمر طبيعي، لكن الزواج عهد ومسؤولية أمام الله. قرار العودة بعد ٢٦ سنة مع وجود أزواج آخرين يحتاج تفكير عميق في الحقوق والواجبات الشرعية، وليس مجرد راحة نفسية أو جسدية. أنصحك بالرجوع إلى أهل العلم الموثوقين لمعرفة الحكم الشرعي الصحيح قبل أي خطوة. يمكنك البحث عن أسئلة مشابهة في فدني أو استشارة الخبراء هناك: https://www.fedni.net/experts الله ييسر أمرك ويمنحك السكينة.

تم النشر الثلاثاء، ٢ يونيو ٢٠٢٦

1 تعليق

لا تعتقدي ان الحياة بجانبه ستكون وردية ! ... وخصوصا ان هذا بدأ بباطل فالراحة في القرب من الله

تم النشر الجمعة، ٥ يونيو ٢٠٢٦

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك