أنا تالته ثاوي امتحاناتي خلاص ومعي اجزاء كبيره محتاجه اذاكرها بس خايفه جدا جدا ومش عارفه اسيطر على خوفي ومش قادرة اذاكر وحاسه اني بضيع 😭😭😭
الحمد للّه بصلي وقرأت قرآن بس برضو مش عارفه ودماغي اتشلت مش قادره اذاكر اي حاجه وخايفه اوييي😭😭
هلا حبيبتي اولاً لو لو الخوف والضغط بيخلوكي تذاكري يبقي تمام إنما يوصل لدرجة انه يمنع التركيز ويغلبك ويخليكي أصلا معندكيش القدره تذاكري فدا مش طبيعي بصي الخوف اللي انتي حاسه بيه لابد تتغلبي عليه الخوف دا نابع من انه انتي مركزه ان محاولاتك بسيطه وبلا جدوي انتي بتبصي لي الخلل اللي عندك بدال ما تصلحيه لو حتي بقرأه وأنك تشوفي كم سؤال عليه وبعدين مش كفاية الوقت اللي ذاكرتيه دا كله طول السنه كفاية جدا جدا علفكره لمجرد انك تقرأي الشابتر هتفتكري بسرعه جدا احاولي ما تناميش بالنهار لانه طويل جدا معاكي من الساعه ٤الفجر لحد الساعه ٦تذاكزي فيهم دول كفايه انك تخلصي ماده مذاكره وحل ومراجعه وباقي اليوم من ٦لحد ٤الفجر restداخلين في ١١ساعه صدقيني الخوف مش هيعمل حاجه غير انه هيقلقك ويشتتك وهيخليكي تنسي اللي فاكراه فاحنا نشتغل علي إصلاح الخلل اللي عندنا مش علي ان احنا نخلي الخلل يقلقنا ويضيعنا علي آخر تكة ان شاء الله ربنا هيوفقك ويآمن روعك ان شاء الله ويسهل عليكي🌸❤️
تم النشر الأربعاء، ١٧ يونيو ٢٠٢٦
السلام عليكم، الخوف والقلق هيغير حاجة؟ طبيعي تحسي بشلل وضياع، كل ما تركتِ الأفكار دي تتحكم فيكِ. مش مطلوب منك تقفلي المنهج قبل الامتحان، المطلوب تركزي إزاي تستغلي الوقت المتبقي صح بحيث حتى لو رحتِ الامتحان وأنتِ مش مذاكرة أحسن حاجة تقدري تحلي كويس. ممكن واحد يبقى مقفل كل حاجة لكن رايح مش نايم كويس وتارك الخوف والتوتر يسيطر عليه يحل بطريقة سيئة وعلى العكس واحد مذاكر نص نص بس رايح الامتحان نايم كويس ومركز ومهدي أعصابه هيقدر يحل أفضل. ساعات كتير على فكرة إجابات بعض الأسئلة بتكون موجودة في أسئلة تانية بالامتحان والطالب الهادئ المركز يقدر ياخد باله منها فيحل حتى اللي كان ناسيه أو مش مذاكره كويس. *** صدقيني عن تجربة، كل دقيقة قبل الامتحان بتفرق فلا تستهوني بإن الوقت قليل ومش هتلحقي. حاولي بس تقعدي في مكان هادي ومش مكركب ولا حواليك زحمة كتب ودفاتر. يا دوب، كتاب المادة اللي هتراجعيها. لو عاوزة نصائح أكتر للمراجعة اقرأي إجابتي على السؤال ده ويا رب تفيدك. https://www.fedni.net/q/89227943/هل-أؤجل-امتحانات-الثانوية-العامة-وما بالتوفيق.💚💚
تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦
يا حبيبتي، أول حاجة أقولها لك إن اللي بتمرّي بيه طبيعي جدًا، وكتير من البنات في الثانوية بيحسوا بنفس الخوف ده لما الامتحانات تقرب. إحساسك إن دماغك "اتشل" وإنك بتضيعي وقت ده مش ضعف منك، ده مجرد توتر زاد شوية، وهو مش هيمنعك من النجاح لو بدأتِ تتعاملي معاه بخطوات صغيرة وعملية. ابدئي دلوقتي بخطة بسيطة جدًا: قسمي المواد الكبيرة دي لأجزاء صغيرة (مثلاً صفحتين أو ثلاثة بس في كل مرة)، وحددي وقت قصير لكل جزء (نص ساعة مثلًا) وبعدين خدي استراحة قصيرة. ركزي على "الإنجاز الصغير" ده، لأنه هيخلّي دماغك يحس بالسيطرة تاني ويقلل الخوف تدريجيًا. واستمري في الصلاة وقراءة القرآن زي ما بتعملي، وادعي ربنا إنه ييسر لك الأمر ويثبت قلبك، فالتوكل على الله مع الأخذ بالأسباب هو أقوى سلاح. أنتِ مش لوحدك في الموضوع ده، وكتير من الطالبات نجحوا في السيطرة على التوتر ده بنفس الطريقة. جربي تبدئي دلوقتي بجزء صغير حتى لو مش كامل، وهتلاقي الخوف بيقل مع كل خطوة. لو عايزة نصائح أكتر عن تنظيم الوقت أو طرق المذاكرة، ابحثي عن أسئلة مشابهة على فدني عشان تشوفي تجارب بنات تانيين. أنتِ قادرة، وهتعدي الفترة دي بإذن الله.
تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦
المراجعة المنظمة والنوم الكافي قبل الامتحان بيساعدوا جدًا على تقليل التوتر.
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
ما لا يدرك كله لا يترك كله، وربنا يوفقك ويكرمك
تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦
اسمعي المراجعات النهائية من كل مادة وابدأي حل امتحانات شامله ، بس نظمي وقتك حددي إنتي هتعملي إيه في كل وقت ، علشان تدي لكل مادة حقها ، وماتقلقيش القلق ده علشان حسيتي بقرب الامتحانات أوي بس عادي
تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦
المذاكرة تحت الضغط افضل من عدم المذاكرة متقلقيش كده كده اللي ربنا كاتبه لك هيحصل.
تم النشر الاثنين، ١٥ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا