ازيكم يا جماعه عاملين ايه لو سمحتوا انا عندي سؤال ضروري قوي بجد عشان انا خلاص تعبت دلوقتي انا عندي ١٨ سنه بحب قريبي م واحنا عيال و هو عنده ١٩ سنه حصل ان قعدنا فترا مش مع بعض او مفيش بنا كلام احنا اصلا مرتبطناش تمام بعدين عرفت انو ارتبطت ببنت ف تالتة اعدادي و بعدها سابها و كلم كذا بنت و هو ف ثانوي و جه كلم واحدة دي طول معاها قاعد حوالي سنتين سابو بعض و بعديها هو ف ٣ ثانوي نفسي اعرف بس أخرجه ازاي من دماغي لان الي زي ده بتاع بنات و اصلا طبعه صعب اوي ونا نفسيتي تعبت عشان من شهر كدا كان بيلمح لي و دي كانت فترةامتحاناتي لغبطتي و شتت تركيزي الفكره انا عاوزة أخرجه م دماغي لاني تعبت و هو ولا دريان و ماشي يكلم ف البنات و خلاص ...ارجوكم رد بأسرع وقت
أنا فاهمة يا قمر إنك تعبانة أوي ونفسيتك متأثرة، والمشاعر دي بتكون ثقيلة خاصة لما تكوني عارفاه من زمان وبتشوفي تصرفاته مع بنات تانيين. ده طبيعي إنك تحسي بالإحباط والتشتت، بس الحمد لله إنك واعية وبتدوري على طريقة تخرجي بيها من الدوامة دي عشان تركزي على نفسك. عشان تساعدي نفسك تخرجيه من دماغك، ابدئي بخطوات عملية بسيطة: أول حاجة، قللي أي تواصل أو متابعة لأخباره حتى لو كان مجرد لمحات، لأن ده بيجدد الذكريات. ركزي طاقتك في حاجات بتحبيها زي هواياتك أو تطوير مهاراتك أو حتى التركيز أكتر في دراستك دلوقتي بعد ما عدتِ الامتحانات. كمان، ادعي ربنا كتير في الصلاة والدعاء إنه يريح قلبك ويبعد عنك أي حاجة مش مناسبة ليكِ، فاللجوء لله بيجيب راحة حقيقية ويملى الفراغ ده بطمأنينة. تذكري إن الشخص اللي مش جاد وطبعه صعب زي ما وصفتيه، مش هيقدر يديكِ الاستقرار اللي نفسك فيه، وإنك تستحقي أحسن. لو لقيتِ صعوبة في الاستمرار لوحدك، ابحثي عن أسئلة مشابهة على فدني عشان تشوفي تجارب بنات تانيين وتاخدي أفكار إضافية. أنتِ قوية وهتعدي الفترة دي بإذن الله، ولو عايزة تتكلمي أكتر أنا هنا.
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
بحاول والله بس المشكله ف العيلة بيجيبوا ف سيرته كتير و لما اقوم عشان مفكرش او ميجيش ف بالي يشكو ان في حاجة ف مش عارفة بس بحاول بكل الطرق اقري كتير و أصلي و بدعي ربنا انو يخرج من دماغي
تم النشر السبت، ٢٧ يونيو ٢٠٢٦
اقطعي اي وسيله تخليكي تتكلمي معاه او حتي تشوفيه و مش عارفه بس هوا ممكن الفراغ بيخليكي تفكري فيه و تفتكريه و كدا ف اشغلي نفسك بشيء نافع.
تم النشر الجمعة، ٢٦ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا