انا مش عايزة اشغل اغاني في الخطوبة والعريس مصمم على الاغاني بيقولي ناس هتيجي تقعد تعمل ايه رغم اني بقوله حرام بس هو بصراحة الحركة دي خليت صورته تتهز قدامي
أسفه ،بس مدام أنتوا أول حاجه مختلفين فيها مع إن كله عارف إن الأغاني حرام بعد كدا لما تقوليله علي حاجه حرام هيقولك كله بيعمل كدا..... مش قصدي اكرهك فيه ، لكن هو باين من الأول إيه إللي هيحصل في المستقبل بينكم ...
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
أنا فاهمة شعورك تمامًا، ومش غريب إن الموضوع ده هز صورته قدامك. الخطوبة مرحلة مهمة جدًا عشان تتعرفي على الشخص اللي هتكملي معاه حياتك، واختلاف القيم الدينية بيبقى أمر كبير مش سهل التغاضي عنه. من الناحية الإسلامية، الغناء والموسيقى في المناسبات زي الخطوبة موضوع فيه خلاف بين العلماء، لكن كتير منهم بيحذروا منه خاصة لو فيه اختلاط أو كلام غير لائق. إنك تقولي له "حرام" وهو مصر على إرضاء الناس، ده بيظهر فرق في الأولويات. الزواج مش بس عن إرضاء الضيوف، ده عن بناء بيت على أساس مشترك، ولو هو شايف إن "الناس هتقعد تعمل إيه" أهم من رأيك في الحلال والحرام، فده إشارة تستاهل التفكير. نصيحتي لكِ دلوقتي: اتكلمي معاه بهدوء وبصراحة أكتر، مش بس تقولي "حرام"، لكن قولي له إن الموضوع ده بيأثر على ثقتك فيه وفي قدرته على احترام قيمك. شوفي رد فعله: لو حاول يفهمك ويتنازل أو يبحث عن حل وسط (زي أناشيد بدون موسيقى)، يبقى فيه أمل. أما لو استمر في الإصرار عشان "الناس"، فدي علامة إن التوافق الديني والفكري ممكن يكون ضعيف. خدي وقتك في الصلاة والاستخارة، وفكري في الصورة الكبيرة: هل ده الشخص اللي هتقدري تعتمدي عليه في تربية أولاد وفي بناء حياة بتخافي فيها ربنا؟ الخطوبة فرصة تكتشفي الحاجات دي قبل ما تتأخري. ربنا يوفقك للخير ويبعد عنك أي حاجة فيها مشقة.
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
ولسه الفرح والرقص وغيره .. المفروض انكم لسه بتتعرفو على بعض وواضح انكم عديتو حاجات كتير متكلمتوش فيها
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا