السلام عليكم، الخطوبة معمولة عشان تعرفوا إذا كنتم متوافقين وهينفع تأسسوا بيت وحياة سوية مع بعض ولا لأ. لو مفيش تفاهم بينكم ولا حاسس إنها اللي تقدر تكون شريكة حياتك اللي بينكم مودة وتفاهم يبقى الأفضل لا تظلمها معك وتكمل وأنت غير متقبلها. شباب كتير بيكملوا رغم عدم تقبلهم للبنت والنتبجة، يا إما بينتهوا بطلاق أو حياة مش مرتاحين فيها سوا أو يروح يتزوج عليها بمجرد ما يحس إنه لقى اللي تكمله. ** ولو هي متعلقة بك دلوقتي فالاستمرار هيعلقها زيادة ويخلي انكسارها أكبر لو انفصلتم في المستقبل. وجع دلوقتي وأنتم لسه على البر أهون من وجعها بعدين. حاول مرة أخيرة وصلي استخارة واللي فيه الخير يكتبه ربنا. ملحوظة أخيرة، لو كنت خلال الشهرين دول تعاملت معها بطريقة عاطفية شوية يعني قلت لها كلام حلو ووعود وهكذا فطبيعي إنها تتعلق بك... إذا حصل وتفاهمتم وكملتم سوا فخلي الخطورة رسمية وبحدود ولو انفصلتم وخطبت واحدة تانية خلي فيه ضوابط وحدود بعد كده عشان ميحصلش تعلق سواء منك أو منها وتعيد نفس المشكلة تحياتي.
لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا