إجابة علي السؤال: هل تحمل أعمال الخيال العلمي والأنمي رسائل أبعد من الترفيه؟

اكيد بيبقي وراها قصة يعني انا بصراحة مش بتابع انمي ولا اعرف هو بيتكلم عن ايه بس بالنسبة للافلام الاخري ف بيبقي وراها رسالة سواء حلوة او وحشة وبيختلف من بلد للتانية يعني لو هنتكلم عن فيلم امريكي بيتكلم عن الفضاء ف غالبا بيبقي عن التقدم في مجالات تانية غير المتعودين عليها واكيد بيبقي فيها تمجيد لامريكا انهم وصلوا لمكانة عالية في التقدم اما لو شوفت فيلم مشابة بس هندي مثلا ف دا هيوريك ان المعجزة هتحصل ولو حتي العالم كله حاربك هتحصل وتنجح حتي لو فشلت سنين لازم تنجح وبردو يطلعوا ان الهند جامدة وهتسبق امريكا - او زي لما تلاقي اي فيلم اجنبي يتكلموا فيه عن المسلمين ف غالبا ودا الاكثر شيوعا انهم دايما بيطلعوا العرب و المسلمين ارهابيين - وكذلك الافلام او المسلسلات الداعمة للنساء دي بتبقي وراها رسالة سواء ضد العنف الاسري او بتشجع الستات علي التعليم والدراسة والشغل - وفي مسلسلات وافلام وهي يعتبر المفيدة في الزمن دا زي الممر والاختياروالخلية واصحاب الارض دا بتبقي كنوع من تحميس الشعب والشباب للدفاع عن اوطانهم وفيها فخر - لكن للاسف في كمان مسلسلات وافلام غاية في السوء بيبقي الهدف منها الوصول لمجتمع منفتح زيادة عن اللزوم بكتير ومجتمع ديوث بيشجع علي العري ومواكبة الموضة حتي لو علي حساب الدين بينسوا ان في حلال وفي حرام او هما مش ناسيين هما فاكرين بس مش هاممهم المهم عندهم ابقي تريند وهكذا وكمان للاسف بقي في فيديوهات ومسلسلات داعمة للمثلية ودي كارثة - اسفة علي الاطالة

إجابة من Ne hal

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦

1 تعليق

@Ne hal أوافقك على أشياء ولا أوافقك على أخرى لأن الأفلام الضارة والتافهة هى مصرية للأسف وليست كلها أما غيرها فالقليل من المخرجين أو المؤلفين يقصدون نشر كل ما هو ضد الله ولكن هناك شئ لا تعلمينه يا أستاذة نهلة وهو أن أغلب ما تشاهدينه سواء أكان ظاهرا لك أنه ضد الدين او ضد الثقافة فهو ليس كما يبدو لك لأن أغلب الاعمال تُصور لنا عوالم الانسان الداخلية والعوالم الخارجية فالمشاهد لا يعلم ذلك ويحكم فور مشاهدته + أنا لم أقصد الفوائد المتعارف عليها من الأمثلة التى ذكرتيها أنا أقصد ما هو أكبر من ذلك فحتى الأمثلة النى ذكرتيها مثل الهلية والاختيار وغيرهم تعطى حماسا ولكن مع من وضد من فالجاهل الذى يملك الطاقة مثله كمثل القرد يقفز ويمرح هنا وهناك ويفسد فى كل شئ مثله كمثل أنبوب القلم ولكن بدون سن بمعنى أنه بدون توجيه طاقة فوضوية بلا كهرباء ( طاقة ذكورية ) تنظمها ، لا بأس فى الإطالة فهذا شئٌ جيد وأحبه وتحياتى لك

تم النشر الأربعاء، ٣ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك